Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av Big George »

Et norsk fotball-landslag er litt som et puslespill
En brikke falt på plass tirsdag og den heter Ola Solbakken.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Champis skrev: ons mar 29, 2023 1:13 am
Enzino skrev: ons mar 29, 2023 1:00 am
Champis skrev: ons mar 29, 2023 12:38 am


Det var ikke bra spillemessig FORDI vi møtte et lag som er seedet 4, det var bra spillemessig i forhold til det nivået man kan vente seg - også mot et lag som er seedet 4. Norge har sjelden sett bedre ut på bortebane uansett motstander enn det man har gjort den siste uka.
Jeg vil mene at det er enklere å spille bra på bortebane mot et 4. seedet lag, enn et 1. seedet lag eller 2. seedet lag. Sånn nesten uansett motstander, kanskje med noen få ekstreme tilfeller.

Men det er bra å dominere ballinnehav på bortebane, mot alle lag unntatt noen miniputter.

Må ærlig innrømme at jeg ikke husker kampbildene borte mot Montenegro (som vi vant 0-1) og borte mot Romania (som endte 1-1). Så du har sikkert rett i det.

Men vi har fortsatt spilt U borte mot et 4. seedet lag. Og det er ikke sånn at det poenget de fikk var et urettferdig ran heller. De hadde 15 avslutningsforsøk (mot våre 17) hvor 3 gikk på mål (mot våre 6) og xG endte opp 1,17 - 1,80 (footystats).

Jeg tenker at såpass må man få til mot et 4. seedet lag borte hvis man skal ha nubbesjanse til å være kandidat til å kvale inn via topp 2. Omtrent som forventet, og egentlig ganske som forventet at vi akkurat ikke klarer å grinde ut det resultatet vi helst skal ha. Det er dessverre blitt Norge i et nøtteskall. Akkurat nesten gode nok.

Så får vi håpe denne spillergruppa er god nok til å utvikle seg og bryte den trenden. Jeg synes spillergruppa ser lovende ut, men på et eller annet tidspunkt må de klare å levere resultater som et lag. Foreløpig har Solbakkens Norge levert godt på mye, og så sviktet hver gang det virkelig står noe på spill.

Fortsatt ikke umulig å kvale inn, men laget er helt pokka nødt til å rade opp noen seire nå. Taper vi hjemme mot Skottland er det jo nesten over etter 3 kamper. Da vil det hjelpe veldig lite om laget spiller en kjempekamp, men bare har uflaks.

Men da misforstod du poenget. Dette var BRA sammenlignet med hva forventingene til BRA er mot lag på dette nivået.

Jeg har sett xG på mer 1,00 - 2,00-ish, uten at det er så veldig viktig. Da vinner man ganske ofte. Men nei, ikke noe stort ran - på lik linje som det ikke ville vært noe ran med norsk poeng i Spania, hvor differansen i xG var ganske lik. Kampen i Skottland i dag var enda jevnere, men ender allikevel med skotsk seier. Så uttellingen for Norge sin del har vært eksepsjonelt dårlig totalt sett.

Før kampen trodde jeg kampen skulle bli litt jevnere enn den ble og at xg skulle være noe mer lik enn den ble. Jeg tipper at Skottland får svakere xg-stats borte mot Georgia enn Norge fikk i dag.
xG:
Skottland - Spania: 1,02 - 1,40
Spania - Norge: 1,72 - 0,87

Norge har vært uheldige/ueffektive. Det bør endre seg i offensiv ende med Braut tilbake i laget. Bakover er det verre. Vi har sluppet inn noen mål på veldig unødvendige situasjoner så langt i kvalet. Hadde vi hatt en skadet ung Rune Bratseth og en Erik Thorstvedt å sette inn, så hadde det løst seg. Men med mindre Solbakken har en tidsmaskin på gang, er de kun en våt drøm.

Spania noe heldige mot oss, men ekstremt uheldige mot Skottland.

(Forbehold om at tallene kan inneholde noe som gjør at de bør tolkes litt annerledes, litt farlig å Lene seg på xG statistikk hvis man ikke har sett alle sjansene som akkumulerer opp.)

Uheldig for Norge at Spania var uheldige.

Vi må slå Skottland hjemme. Der er vi favoritter, men da kan vi ikke sløse med sjanser og gi bort mål. Stort enklere kan det vel ikke oppsummeres?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Haha, spanjolene klagde på fair play igår. Akkurat det er en stor opptur

https://www.tv2.no/sport/fotball/mareri ... /15622086/

Everenga

Legg inn av Everenga »

JauKaninen skrev: ons mar 29, 2023 5:37 am Haha, spanjolene klagde på fair play igår. Akkurat det er en stor opptur

https://www.tv2.no/sport/fotball/mareri ... /15622086/
Ha ha, også Rodri som er ute og sutrer. Verdt skotsk seier bare det. :lol:

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Fazam skrev: ons mar 29, 2023 12:09 am
(シ) skrev: tir mar 28, 2023 11:28 pm Ser for meg 5 seire på rad for landslaget nå, før det blir tøft sent på året. Greit om Haaland er med i den avgjørende kampen, ellers blir det vrient.
Så du ser altså for deg full pott hjemme mot Skottland, Georgia og Spania. Hvor sannsynlig er det?
Mellom 10 % og 20 %. Anslår seierssjansene til hhv. 50-60 %, 70-80 % og 30-40 % mot de tre lagene på hjemmebane.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Enzino skrev: ons mar 29, 2023 3:00 am Hadde vi hatt en skadet ung Rune Bratseth og en Erik Thorstvedt å sette inn, så hadde det løst seg.
Er enig i at en Bratseth hadde gjort seg, men hvorfor vil du ha en skadet versjon?

dani07

Legg inn av dani07 »

Blir bra lei av å høre Strandberg. Greit at man ikke nødvendigvis bare skal ta i mot kritikken og stå der som en boksesekk, men å gå i angrep på kritikerne er helt bak mål.
Selvfølgelig er det et problem at våre 2 stoppere som er "fast" ikke spiller A-lagsfotball.

Strandberg spilte 6 klubbkamper i 2022, og Leo spilte 22 klubbkamper. Morata som de skal stoppe hos Spania, spilte 45 kamper i 2022 (og har haugevis av kamper i 2023, mens Leo har 2 og Strandberg 0)

Det er helt idiotisk å si at "vi kan fotball bedre enn dere på twitter, derfor skal ikke dere komme med kritikk etter målene"

Hjelper lite at dere vet bedre, når dere ikke har evner eller kapasitet til å gjennomføre det dere vet.

Downlight

Legg inn av Downlight »

dani07 skrev: ons mar 29, 2023 8:30 am Blir bra lei av å høre Strandberg. Greit at man ikke nødvendigvis bare skal ta i mot kritikken og stå der som en boksesekk, men å gå i angrep på kritikerne er helt bak mål.
Selvfølgelig er det et problem at våre 2 stoppere som er "fast" ikke spiller A-lagsfotball.

Strandberg spilte 6 klubbkamper i 2022, og Leo spilte 22 klubbkamper. Morata som de skal stoppe hos Spania, spilte 45 kamper i 2022 (og har haugevis av kamper i 2023, mens Leo har 2 og Strandberg 0)

Det er helt idiotisk å si at "vi kan fotball bedre enn dere på twitter, derfor skal ikke dere komme med kritikk etter målene"

Hjelper lite at dere vet bedre, når dere ikke har evner eller kapasitet til å gjennomføre det dere vet.
Strandberg er en surpomp, klager på dommere, medspillere og twitter-brukere. Kanskje best å begynne med seg selv.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Kverulanten skrev: ons mar 29, 2023 8:05 am
Fazam skrev: ons mar 29, 2023 12:09 am
(シ) skrev: tir mar 28, 2023 11:28 pm Ser for meg 5 seire på rad for landslaget nå, før det blir tøft sent på året. Greit om Haaland er med i den avgjørende kampen, ellers blir det vrient.
Så du ser altså for deg full pott hjemme mot Skottland, Georgia og Spania. Hvor sannsynlig er det?
Mellom 10 % og 20 %. Anslår seierssjansene til hhv. 50-60 %, 70-80 % og 30-40 % mot de tre lagene på hjemmebane.
Du mener vi vinner 3-4 av ti hjemmekamper mot Spania og majoriteten av hjemmekampene mot Skottland? Der er jeg greit uenig men vi får nå sjå.

Andy

Legg inn av Andy »

Vi er fort nødt til å vinne alle fire hjemmekampene om Skottland fortsetter i dette sporet. I tillegg unngå tap borte mot skottene. Mulig, men meget vanskelig. Vi er ihvertfall nødt til å ha Haaland klar for å ha en realistisk mulighet, resten av laget klarer jo ikke få ballen i mål. Vi får håpe laget gjør jobben de neste kampene, sånn at vi ihvertfall er i posisjon frem til de siste to kampene. Hadde vært deilig å knuse spanjakkene hjemme på Ullevaal på samme måte som de fikk mos av Skottland i går.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 12:13 am
Neptun skrev: tir mar 28, 2023 10:53 pm
Everenga skrev: tir mar 28, 2023 8:55 pm

Dette har du greie på :lol: To av Norges elleve fra start i dag spiller i Eliteserien.
Må innrømme at dette følger jeg ikke med på, så du har sikkert rett.
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Så kan du bare kose deg med at jeg tok feil om andelen spillere fra eliteserien.
Nei, dette følger du ikke med på, likevel mener du bastant om ting du ikke har peiling på.

Hva med Aursnes sin posisjon i Benfica og hans strålende prestasjoner i Champions League?

Hva med Sørloths prestasjoner i La Liga?

Julian Ryerson i Bundesliga?

Norske spillere nyter større suksess utenlands enn kanskje noen gang før for tiden. Så sitter det en som ikke følger med og skal mene noe om hvor seriøse de er. Spar oss.
Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Er det å forvente at Norge til enhver tid skal ha så mange spillere av høyt internasjonalt format? Jeg synes ikke det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 1:26 am Hva gjelder eliteseriespillere så var det 2 stykker fra start i dag. Det er betryggende nok.

Hva gjelder utenlandsproffer har vi per i dag om jeg plukker ut de 5 største ligaene:
PL 5 spillere
La Liga 2 spillere
Bundesliga 4 spillere
Serie A 6 spillere
Ligue 1 5 spillere

Og norske spillere er i vinden. De er kjent som hardtarbeidende og seriøse og det er en boom vi ikke har sett maken til siden 90-tallet. Dette tallet vil øke i tiden som kommer.
Bra at spillerne kommer seg ut, men så var det dette med spilletid da. Vil si at dårlige klubbvalg og/eller lite spilletid er og iallfall har vært det største problemet til norske landslagsspillere i en god del år. I dagens landslag spiller Nyland omtrent ingenting, og Østigård, Moi og Solbakken har også lite spilletid for tiden. I tillegg spiller vel heller ikke Ajer særlig mye. Og tidligere har det også vært mye rart:

Selnæs - den soleklart verste. Var virkelig på vei til noe bra før han tok den gjennomført idiotiske avgjørelse om å dra til Kina.
Henriksen - hadde noe bra på gang i AZ før han dro til Hull. Burde virkelig funnet seg en klubb i f.eks Tyskland eller Frankrike i stedet.
King - fungerte bra da han spilte PL i B'mouth, men burde virkelig kommet seg vekk derfra da de rykket ned.
Moi - veldig varierende, periodene med lite spilletid i Soton har uten tvil påvirket formen.
Sørloth - veldig bra nå, veldig varierende frem til nå med lite spilletid i flere klubber.

Jeg har flere ganger tidligere sagt at jeg fint tror vi kunne kommet til mesterskap selv uten enere som Haaland og Ødegaard, men da MÅ spillere i kategorien skissert over finne seg klubber på et høyest mulig nivå hvor de får spille fast. Det finnes mellomting mellom ES og PL, men det blir prioritert vekk i litt for stor grad.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: ons mar 29, 2023 10:01 am
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Er det å forvente at Norge til enhver tid skal ha så mange spillere av høyt internasjonalt format? Jeg synes ikke det.
Når man legger lista der Neptun legger den så forstår man at forventningene settes for høyt.

Ser man på Skottland, Kypros og Georgia som er i vår gruppe sammen med Spania så har de til sammen 1 spiller som er på det ekstremnivået til Haaland og Ødegaard.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Champis skrev: ons mar 29, 2023 12:34 am
tomi skrev: tir mar 28, 2023 9:44 pm Tabelltips:

1. Spania
2. Skottland
3. Georgia
4. Norge
5. Kypros

Hvorfor ikke Norge på bunnen? Har du helt ærlig tro på at lille Norge skal slå Kypros?
Regner med at du er ironisk, men det var ikke jeg. Norge havner selvfølgelig over Kypros på tabellen, men jeg tror det er en veldig realistisk sjanse for at både Skottland og Georgia havner over oss, spesielt nå som Skottland har slått Spania.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 12:13 am
Neptun skrev: tir mar 28, 2023 10:53 pm

Må innrømme at dette følger jeg ikke med på, så du har sikkert rett.
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Så kan du bare kose deg med at jeg tok feil om andelen spillere fra eliteserien.
Nei, dette følger du ikke med på, likevel mener du bastant om ting du ikke har peiling på.

Hva med Aursnes sin posisjon i Benfica og hans strålende prestasjoner i Champions League?

Hva med Sørloths prestasjoner i La Liga?

Julian Ryerson i Bundesliga?

Norske spillere nyter større suksess utenlands enn kanskje noen gang før for tiden. Så sitter det en som ikke følger med og skal mene noe om hvor seriøse de er. Spar oss.
Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Uenig med dårlige holdninger. Er det en ting norske spillere faktisk er kjent for er det å være profesjonelle og ha gode holdninger. Langt større problemer med dette nedover på kontinentet.

Middelmådige? Tja. Troppen er nok mer ubalansert enn det en del folk ser. Men den er utvilsomt god nok til å kvalifisere seg til EM. Norge har en topp 15 tropp i Europa, og 24 lag går til EM.

smash

Legg inn av smash »

Vi har selvfølgelig gode sjanser for å slå Skottland på Ullevål i juni. Regner nesten med at vi kjører over Skottland litt.

Det som er positivt med Ståle, er at han endrer ting litt etter hvert. Han begynte med 4-4-2 og har heldigvis gått over til en formasjon som passer spillerne våre bedre.

Så er det dette med kantspillet, hvor Ståle har brukt mye spisser og midtbanespillere og en Moi ute av form. Jeg frykter at Ståle viser at han er en defensiv trener, som ser på moderne vinger som liabilities. Moi jobber alltid hardt, og det er nok grunnen til at han spiller så fast. Jeg tror Norge er helt avhengig av å få til et fungerende, moderne vingspill. Da vil vi etter hvert ligne mye på Artetas Arsenal i spillestilen, og det burde vi jo sikte etter mtp Ødegaard.

Det andre problemet er hvor opptatt Ståle er av sone og rammer eller struktur som man kaller det i Norge, og som man er ekstremt opptatt av her. Det er merkelig at lag med mye mer suksess er komfortabel med et mer flytende, man marking approach, hvor mer er overlatt til spillernes taktiske forståelse. Det er disse NFF-dogmene, som jeg skulle gjerne sett at vi ble kvitt en gang for alle. Jeg tror det er denne idéen om at vi skal ligge og forsvare oss i sone-rammer, som gjør at vi ofte har uforklarlig passive omganger, slipper oss bakpå etter skåring. Vi slipper oss ikke løs; vi tør ikke å la spillerne ta duellene individuelt. Det blir noe forknytt over det, fordi man skal bevege seg som en koordinert enhet hele tiden.

Dette er også grunnen til at jeg ikke frykter Skottland på hjemmebane. Her har vi ikke noe annet valg enn å kjøre over dem fra start

Det siste ankepunktet er enkelte spillervalg. Ståle er hakket for konservativ og gjør endringer litt for sent. Det han skal ha for, er at han virker å ha litt mer fingerspissgefühl og endringsvilje enn Lager, som var ekstremt sta. Aursnes ble spilt inn for sent, men virker heldigvis bankers nå. Ståle har skjønt at Berge ikke funker på sentralt fra start, eller at Berg funker bedre. Det gir meg litt håp.

Summa summarum er ikke Ståle håpløs, men jeg tror vi trenger en ny og mer unorsk/NFFaktig trener for å få ut potensialet. Jeg ville gjerne sett en litt yngre, moderne og kunnskapsrik trener som har en annen fotballkulturell bakgrunn (typ Spania, Nederland, Portugal), men som kan eller har vært innom norsk fotball og dermed kjenner forutsetningene litt. Feks Cifuentes.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Sulfat skrev: ons mar 29, 2023 8:14 am
Enzino skrev: ons mar 29, 2023 3:00 am Hadde vi hatt en skadet ung Rune Bratseth og en Erik Thorstvedt å sette inn, så hadde det løst seg.
Er enig i at en Bratseth hadde gjort seg, men hvorfor vil du ha en skadet versjon?
Poenget var at Haaland er ute med skade, og det vil løfte laget offensivt når han er tilbake.

Men vi har ingen Bratseth eller Erik Torstvedt som kan komme tilbake fra skader og styrke oss defensivt.

Ser nå at den var litt klønete formulert, og dermed kunne se litt meningsløs ut.

Superteale

Legg inn av Superteale »

Tanker etter de to første kampene:
- Strandberg er ikke god nok og vil sannsynligvis ikke bli bedre framover. På tide å sette inn en stopper med positivt utviklingspotensial, på kort og lang sikt.
- Meling forsvarer plassen på venstreback til tross for begrenset spilletid
- Nyland har stått helt greit, ingen grunn til å sette ham ut
- MHP presterer OK, men når skal Ryerson få en sjanse?
- Midtbanetrioen fungerer supert
- Moi; på tide å ta med alternativer i troppen som kan utfordre Moi på kort eller lang sikt
- Ola Solbakken; spennende "debut", ja takk til mer....
- Sørloth; ikke effektiv nok, og står klart bak Brauten i køen. Hvordan kan vi bruke ham hvis Solbakken tar høyre kant og Brauten er tilbake?
- MMD: Hva skulle vi med ham egentlig, kunne like gjerne hatt et "talent" i troppen som kan utgjøre en forskjell på sikt
- Hvordan kan vi best benytte kvalitetene til Sander Berge, Morten Thorsby og Kristian Thorstvedt? De har alle kvaliteter på sine områder.

- Ståle gjør det greit nok. Vi spiller bedre enn på lenge, uheldig med byttene mot Spania, men alt i alt er enkelthendelser på banen han ikke rår over som ødelegger for oss
- Andre lag får mer ut av sine stjernespillere enn oss og klarer seg med 1-2 stjerner og resten grovarbeidere (ref Wales/Bale, Skottland/McTominay, Polen/Lewa, etc.)
- Norge har ingen tur med dommeravgjørelser
- Spania er dessverre ikke en klar ener og deres poengtap mot Norges konkurrenter om 2. plassen blir en utfordring for oss

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Superteale skrev: ons mar 29, 2023 11:36 am - Sørloth; ikke effektiv nok, og står klart bak Brauten i køen. Hvordan kan vi bruke ham hvis Solbakken tar høyre kant og Brauten er tilbake?
Er redd for at Ståle plasserer Solbakken tilbake på benken når Braut er tilbake. Sørloth har vel spilt alt som er mulig under Ståle? Håper jeg tar feil. Det å ha en type som Sørloth å kaste innpå hvis vi jakter scoring hadde vært gull verdt.
- Spania er dessverre ikke en klar ener og deres poengtap mot Norges konkurrenter om 2. plassen blir en utfordring for oss
Tar vi 6 poeng i juni vil vi legge press på Spania som ikke har neste kamp før i september (borte mot Georgia), og vi vil i så fall ligge 4 poeng foran dem, med 2 kamper mer spilt. Vi går sannsynligvis en fryktelig spennende høst i møte.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Dette er ekstreeeemt provoserende fra Rodri.

dani07

Legg inn av dani07 »

Strandberg sier de norske angriperene er udyktige, mens alle som sier noe om forsvaret er twittertroll. Tenk å ha så lite selvinnsikt når han blir fraløpt så til de grader på 1-1 målet, og det mot spillere på laget som er ranket som nr 78.

Skulle likt å se han i en slik løpeduell mot f.eks Haaland, og hva som hadde vært unnskyldningen da.

Er rimelig sikker på at Strandberg kommer til å mislykkes i eliteserien også.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Lew_Ashby skrev: ons mar 29, 2023 11:57 am Dette er ekstreeeemt provoserende fra Rodri.
Og ekstremt ironisk.

benib

Legg inn av benib »

Jeg har reflektert litt over gårsdagens skuffelse og sett litt fremover og er litt mer positiv enn jeg var i går kveld.

Her er mine tanker:

1. Vi må vinne de fire neste kampene for å ha sjanse på 2. plassen. Det er helt riktig, men det er ikke noe annerledes enn hva status var før gårsdagen. Selv om vi hadde slått Georgia og Skottland hadde tapt mot Spania ville vi likevel vært avhengig av seier i hjemmekampene våre mot Skottland, Georgia og Kypros.

2. Blir vi mer effektive kan vi fint vinne denne gruppa. Vi produserer seks store målsjanser i de to tøffeste bortekampene våre denne kvalikken, men scorer ikke på noen av dem. Produserer vi like mye og får Haaland tilbake forventer jeg mye høyere uttelling. Da er det fullt mulig å vinne de resterende kampene i gruppa.

3. Skottland er ikke bedre enn at de kan avgi poeng mot Kypros og Georgia. De var gode og effektive i går, men mot Kypros på hjemmebane imponerte de ikke.

Det som egentlig er forandret etter i går er at jeg nå ikke tror 13-14 poeng holder for andreplass som jeg trodde før kvalikken. Nå må vi nok ha 15-16. Vinner vi de fire neste er vi på god vei.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

smash skrev: ons mar 29, 2023 11:03 am Det andre problemet er hvor opptatt Ståle er av sone og rammer eller struktur som man kaller det i Norge, og som man er ekstremt opptatt av her. Det er merkelig at lag med mye mer suksess er komfortabel med et mer flytende, man marking approach, hvor mer er overlatt til spillernes taktiske forståelse. Det er disse NFF-dogmene, som jeg skulle gjerne sett at vi ble kvitt en gang for alle. Jeg tror det er denne idéen om at vi skal ligge og forsvare oss i sone-rammer, som gjør at vi ofte har uforklarlig passive omganger, slipper oss bakpå etter skåring. Vi slipper oss ikke løs; vi tør ikke å la spillerne ta duellene individuelt. Det blir noe forknytt over det, fordi man skal bevege seg som en koordinert enhet hele tiden.
Akkurat dette har irritert meg i lang tid. Finnes det noe annet land som er like opptatt av det jævla soneopplegget? Er det et kontraktsfestet krav fra NFF sin side at alle landslagstrenere er nødt til å ha Den store soneforsvarsboka i nattbordsskuffen? Vi kan ikke fortsette å spille så sidrumpa. Det blir alt for rigid. Ser farlig ut hver eneste gang motstander angriper. Strandberg må ut, og vi må tenke nytt i bakre rekker. Hvis Stefan er så viktig for måten Ståle ønsker å spille på, så få ham inn i trenerteamet eller noe sånn at han kan drille de i troppen som faktisk har en framtid som fotballspillere. Strandberg er avdanka og skadeplaga. Er så sjukt å stille med en som har sett slapp ut gjennom en hel oppkjøring i stedet for en som leverer godt for et formlag i Bundesliga. I landslagsfotballen må man spille med de som til enhver tid er i form.
Sist redigert av Linselusa den ons mar 29, 2023 12:33 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Egentlig bør vi vel ha 4-0-0 hjemme og 1-1-0 borte i de 6 gjenværende kampene i kvalliken. Da blir det 5-2-1 totalt og 17p på 8 kamper. Det bør holde om ikke Skottland overrasker og tar poeng borte mot Spania og slår begge de andre på bortebane. 3-1-0 hjemme, dvs uavgjort mot Spania, gir 4-3-1 og 15p. Da begynner jeg å tvile på om det holder. Uansett må vi nesten ha minst 4p mot Skottland.

lund

Legg inn av lund »

Linselusa skrev: ons mar 29, 2023 12:31 pm
smash skrev: ons mar 29, 2023 11:03 am Det andre problemet er hvor opptatt Ståle er av sone og rammer eller struktur som man kaller det i Norge, og som man er ekstremt opptatt av her. Det er merkelig at lag med mye mer suksess er komfortabel med et mer flytende, man marking approach, hvor mer er overlatt til spillernes taktiske forståelse. Det er disse NFF-dogmene, som jeg skulle gjerne sett at vi ble kvitt en gang for alle. Jeg tror det er denne idéen om at vi skal ligge og forsvare oss i sone-rammer, som gjør at vi ofte har uforklarlig passive omganger, slipper oss bakpå etter skåring. Vi slipper oss ikke løs; vi tør ikke å la spillerne ta duellene individuelt. Det blir noe forknytt over det, fordi man skal bevege seg som en koordinert enhet hele tiden.
Akkurat dette har irritert meg i lang tid. Finnes det noe annet land som er like opptatt av det jævla soneopplegget? Er det et kontraktsfestet krav fra NFF sin side at alle landslagstrenere er nødt til å ha Den store soneforsvarsboka i nattbordsskuffen? Vi kan ikke fortsette å spille så sidrumpa. Strandberg må ut, og vi må tenke nytt i bakre rekker. Hvis Stefan er så viktig for måten Ståle ønsker å spille på, så få ham inn i trenerteamet eller noe sånn at han kan drille de i troppen som faktisk har en framtid som fotballspillere. Strandberg er avdanka og skadeplaga. Er så sjukt å stille med en som har sett slapp ut gjennom en hel oppkjøring i stedet for en som leverer godt for et formlag i Bundesliga. I landslagsfotballen må man spille med de som til enhver tid er i form.
Det er på langt nær så enkelt at man må spille med de som til enhver tid er i form. Det er som kjent ganske variabelt, og gjør ikke underverker for relasjonene og flyten i spillet hvis man skal følge den tankegangen.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: ons mar 29, 2023 12:32 pm Egentlig bør vi vel ha 4-0-0 hjemme og 1-1-0 borte i de 6 gjenværende kampene i kvalliken. Da blir det 5-2-1 totalt og 17p på 8 kamper. Det bør holde om ikke Skottland overrasker og tar poeng borte mot Spania og slår begge de andre på bortebane. 3-1-0 hjemme, dvs uavgjort mot Spania, gir 4-3-1 og 15p. Da begynner jeg å tvile på om det holder. Uansett må vi nesten ha minst 4p mot Skottland.
Realistisk sett er vel vårt beste håp å få hjelp av Georgia.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

benib skrev: ons mar 29, 2023 12:28 pm
3. Skottland er ikke bedre enn at de kan avgi poeng mot Kypros og Georgia. De var gode og effektive i går, men mot Kypros på hjemmebane imponerte de ikke.
Ja, Skottland er heldigvis litt som oss. Kan lett gå fra å slå Spania til å tape borte mot Kypros. McTominay med fire mål på to kamper er nærmest naturstridig.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

lund skrev: ons mar 29, 2023 12:35 pm
Linselusa skrev: ons mar 29, 2023 12:31 pm
smash skrev: ons mar 29, 2023 11:03 am Det andre problemet er hvor opptatt Ståle er av sone og rammer eller struktur som man kaller det i Norge, og som man er ekstremt opptatt av her. Det er merkelig at lag med mye mer suksess er komfortabel med et mer flytende, man marking approach, hvor mer er overlatt til spillernes taktiske forståelse. Det er disse NFF-dogmene, som jeg skulle gjerne sett at vi ble kvitt en gang for alle. Jeg tror det er denne idéen om at vi skal ligge og forsvare oss i sone-rammer, som gjør at vi ofte har uforklarlig passive omganger, slipper oss bakpå etter skåring. Vi slipper oss ikke løs; vi tør ikke å la spillerne ta duellene individuelt. Det blir noe forknytt over det, fordi man skal bevege seg som en koordinert enhet hele tiden.
Akkurat dette har irritert meg i lang tid. Finnes det noe annet land som er like opptatt av det jævla soneopplegget? Er det et kontraktsfestet krav fra NFF sin side at alle landslagstrenere er nødt til å ha Den store soneforsvarsboka i nattbordsskuffen? Vi kan ikke fortsette å spille så sidrumpa. Strandberg må ut, og vi må tenke nytt i bakre rekker. Hvis Stefan er så viktig for måten Ståle ønsker å spille på, så få ham inn i trenerteamet eller noe sånn at han kan drille de i troppen som faktisk har en framtid som fotballspillere. Strandberg er avdanka og skadeplaga. Er så sjukt å stille med en som har sett slapp ut gjennom en hel oppkjøring i stedet for en som leverer godt for et formlag i Bundesliga. I landslagsfotballen må man spille med de som til enhver tid er i form.
Det er på langt nær så enkelt at man må spille med de som til enhver tid er i form. Det er som kjent ganske variabelt, og gjør ikke underverker for relasjonene og flyten i spillet hvis man skal følge den tankegangen.
Virker jo som det er kjemperelasjoner og godstemning mellom Strandberg og Østi...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»