Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
benib

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av benib »

Linselusa skrev: ons mar 29, 2023 2:03 pm
Kverulanten skrev: ons mar 29, 2023 1:36 pm
Everenga skrev: ons mar 29, 2023 9:19 am

Du mener vi vinner 3-4 av ti hjemmekamper mot Spania og majoriteten av hjemmekampene mot Skottland? Der er jeg greit uenig men vi får nå sjå.
Kan Skottland slå Spania så bør Norge også ha en fair sjanse. Seier i hver tredje kamp er ikke urimelig, men spørsmålet er også hvordan tabellen ser ut når Norge møter Spania tre dager etter at Spania har spilt mot Skottland.
Betydelig verre hvis Spania trenger poeng, og det er det fare for siden Spania da vil ha to kamper igjen, borte mot Kypros og hjemme mot Georgia. Spania vil maks. ha 12 poeng når de møter Norge.
Jepp. Uavgjort mellom Spania (H) og Skottland, så kommer et Spania i desperat poengnød til Ullevål i oktober. Vi vet alle hvordan det kommer til å gå. Serbia plukka poeng fra oss lett som bare det når de var nødt.

Skottland hadde fru fortuna på sin side under denne samlingen. Spania fikk seg et godt resultat og en hvilepute innbyrdes mot oss og sendte derfor benken utpå mot skottene. Aldri i verden om de vil gjøre det samme mot oss på Ullevål.
Det overrasker meg veldig hvis Spania taper poeng mot Skottland hjemme. Da er skottene såpass gode at de fortjener å kvalifisere direkte.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Det disse kampene har vist er jo at dette kan bli en veldig åpen gruppe. Vi må levere for å ha dette i egne hender. Men ser egentlig ikke helt bort ifra at det vil bli kamp om begge kvalikkplassene helt inn. Georgia viser jo hvorfor de er 4.seedet, men samtidig at de har kvaliteter nok i laget til at de kan få de fleste lag til å snuble.

Ikke helt uventet at Spania slet mot Skottland. Spania har ikke lenger kvaliteten til å utspille ethvert lag. Det viste de jo også mot Norge. Og Skottland har mange av de samme kvalitetene som Japan og Marokko. Men Skottland har ingen Ødegaard eller Haaland. Selv om Skottland vil være favoritter mot Georgia, så er det ikke gitt at de ikke vil avgi poeng her og jeg tror heller ikke de vil klare å spille ut Georgia slik som Norge gjorde i første omgang.

Spania tar nok 12 poeng mot Georgia/Kypros. Men de skal også måtte jobbe godt for poengene på Ullevål og hjemme mot Skottland.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

benib skrev: ons mar 29, 2023 2:05 pm
Linselusa skrev: ons mar 29, 2023 2:03 pm
Kverulanten skrev: ons mar 29, 2023 1:36 pm

Kan Skottland slå Spania så bør Norge også ha en fair sjanse. Seier i hver tredje kamp er ikke urimelig, men spørsmålet er også hvordan tabellen ser ut når Norge møter Spania tre dager etter at Spania har spilt mot Skottland.
Betydelig verre hvis Spania trenger poeng, og det er det fare for siden Spania da vil ha to kamper igjen, borte mot Kypros og hjemme mot Georgia. Spania vil maks. ha 12 poeng når de møter Norge.
Jepp. Uavgjort mellom Spania (H) og Skottland, så kommer et Spania i desperat poengnød til Ullevål i oktober. Vi vet alle hvordan det kommer til å gå. Serbia plukka poeng fra oss lett som bare det når de var nødt.

Skottland hadde fru fortuna på sin side under denne samlingen. Spania fikk seg et godt resultat og en hvilepute innbyrdes mot oss og sendte derfor benken utpå mot skottene. Aldri i verden om de vil gjøre det samme mot oss på Ullevål.
Det overrasker meg veldig hvis Spania taper poeng mot Skottland hjemme. Da er skottene såpass gode at de fortjener å kvalifisere direkte.
Må huske på at det er det norske landslaget vi snakker om. Vi er forhåndsdømt til å alltid få det verst mulige utgangspunktet i viktige kamper som dette.

Jeg var positiv som aldri før før samlingen, men nå er jeg redusert til en grå blanding av gretten og apatisk. Det startet med skaden på Haaland, forverret seg med den jævla frosken av en dommer mot Spania og toppa seg helt da Ødegaard blåste ballen over på åpent mål. Rein tortur å være norsk og glad i fotball.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Norge ville trolig vært mer målfarlig med Haaland på topp.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Zanick skrev: ons mar 29, 2023 2:22 pm Norge ville trolig vært mer målfarlig med Haaland på topp.
Trolig

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Zanick skrev: ons mar 29, 2023 2:22 pm Norge ville trolig vært mer målfarlig med Haaland på topp.
Kontroversiell påstand

Blirdetgull?

Legg inn av Blirdetgull? »

dani07 skrev: ons mar 29, 2023 12:13 pm Strandberg sier de norske angriperene er udyktige, mens alle som sier noe om forsvaret er twittertroll. Tenk å ha så lite selvinnsikt når han blir fraløpt så til de grader på 1-1 målet, og det mot spillere på laget som er ranket som nr 78.

Skulle likt å se han i en slik løpeduell mot f.eks Haaland, og hva som hadde vært unnskyldningen da.

Er rimelig sikker på at Strandberg kommer til å mislykkes i eliteserien også.
Synes egentlig Strandberg var ganske god. Dunker til når det må til, tar de nødvendige frisparkene i mot. I oppspillsfasen tar han vesentlig mer ansvar enn Østigård. Så er det jo en kjempesmell på målet i mot. Nevnte i studio at Georgia plutselig sto med 2 spisser pluss høye kanter, så vi sto 4-4. Vil si det er like mye Østigård sin feil som taper en duell han skal være dominant i. Strandberg burde gjerne tatt mer dybde når den ballen kommer. Så skal det sies at Strandberg bør fases ut, men vi har få alternativ som er ballspillende stoppere.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Zanick skrev: ons mar 29, 2023 2:22 pm Norge ville trolig vært mer målfarlig med Haaland på topp.
Dagbladet: Zanick med hyperkontroversiell brannfakkel.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Måtte sjekke Transfermarkt, og det viser seg at Moi ikke har scoret siden Southamptons 1-2-tap mot Watford 13.mars i fjor. 51 kamper, inkludert landskamper, kamper i Premier League og cupkamper. Han har spilt 3754 minutter siden forrige gang han puttet ballen i mål.

Vi trenger desperat en ny venstreving.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Blirdetgull? skrev: ons mar 29, 2023 2:50 pm
dani07 skrev: ons mar 29, 2023 12:13 pm Strandberg sier de norske angriperene er udyktige, mens alle som sier noe om forsvaret er twittertroll. Tenk å ha så lite selvinnsikt når han blir fraløpt så til de grader på 1-1 målet, og det mot spillere på laget som er ranket som nr 78.

Skulle likt å se han i en slik løpeduell mot f.eks Haaland, og hva som hadde vært unnskyldningen da.

Er rimelig sikker på at Strandberg kommer til å mislykkes i eliteserien også.
Synes egentlig Strandberg var ganske god. Dunker til når det må til, tar de nødvendige frisparkene i mot. I oppspillsfasen tar han vesentlig mer ansvar enn Østigård. Så er det jo en kjempesmell på målet i mot. Nevnte i studio at Georgia plutselig sto med 2 spisser pluss høye kanter, så vi sto 4-4. Vil si det er like mye Østigård sin feil som taper en duell han skal være dominant i. Strandberg burde gjerne tatt mer dybde når den ballen kommer. Så skal det sies at Strandberg bør fases ut, men vi har få alternativ som er ballspillende stoppere.
Synes du har rett i det. Han er meget god i det oppbyggende spillet og er generelt veldig bra defensivt. Mangelen hans er farten og den ble veldig synlig her. Men ikke veldig mye mer fatalt enn en feilplassering av en midtstopper i eget felt.
Enig at han bør fases ut etter hvert, men da må vi ha bedre alternativer.
Sliter med å se hvem det blir dessverre. Hjelde kanskje, men var veldig skuffende nå i de siste U21kampene (dog som venstreback)

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

FranciscoM skrev: ons mar 29, 2023 3:45 pm Måtte sjekke Transfermarkt, og det viser seg at Moi ikke har scoret siden Southamptons 1-2-tap mot Watford 13.mars i fjor. 51 kamper, inkludert landskamper, kamper i Premier League og cupkamper. Han har spilt 3754 minutter siden forrige gang han puttet ballen i mål.

Vi trenger desperat en ny venstreving.
Det er en skandale at han fortsatt starter landskamper. Alternativene er få, men huggestabben Dæhli hadde vært et mye bedre alternativ. Jeg tar til og med Brynhildsen foran Moi. Eneste positive jeg kan se er at han er ok defensivt. Offensivt bidrar han ikke. Veldig synd utviklingen hans har blitt sånn for han var landslagets beste for bare noen år siden

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: ons mar 29, 2023 9:19 am
Kverulanten skrev: ons mar 29, 2023 8:05 am
Fazam skrev: ons mar 29, 2023 12:09 am

Så du ser altså for deg full pott hjemme mot Skottland, Georgia og Spania. Hvor sannsynlig er det?
Mellom 10 % og 20 %. Anslår seierssjansene til hhv. 50-60 %, 70-80 % og 30-40 % mot de tre lagene på hjemmebane.
Du mener vi vinner 3-4 av ti hjemmekamper mot Spania og majoriteten av hjemmekampene mot Skottland? Der er jeg greit uenig men vi får nå sjå.

Ikke helt uenig i anslagene for kampene mot Skottland og Georgia, selv om sjansene mot Skottland sannsynligvis er mer 40-50%. Mot Spania er derimot anslaget for høyt, det ligger nok mer på rundt 20%.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Norgefoot skrev: ons mar 29, 2023 5:54 pm Det er en skandale at han fortsatt starter landskamper. Alternativene er få, men huggestabben Dæhli hadde vært et mye bedre alternativ. Jeg tar til og med Brynhildsen foran Moi. Eneste positive jeg kan se er at han er ok defensivt. Offensivt bidrar han ikke. Veldig synd utviklingen hans har blitt sånn for han var landslagets beste for bare noen år siden
Jeg liker MMD, men synes overhodet ikke han bør være noe alternativ som kantspiller i 433. Til det er han altfor lite produktiv. Da bør man mye heller prøve Brynhildsen.

Er jo ikke så veldig lenge siden Moi var god. Men lider under for lite spilletid i Soton.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

KongOlav2 skrev: ons mar 29, 2023 6:06 pm
Norgefoot skrev: ons mar 29, 2023 5:54 pm Det er en skandale at han fortsatt starter landskamper. Alternativene er få, men huggestabben Dæhli hadde vært et mye bedre alternativ. Jeg tar til og med Brynhildsen foran Moi. Eneste positive jeg kan se er at han er ok defensivt. Offensivt bidrar han ikke. Veldig synd utviklingen hans har blitt sånn for han var landslagets beste for bare noen år siden
Jeg liker MMD, men synes overhodet ikke han bør være noe alternativ som kantspiller i 433. Til det er han altfor lite produktiv. Da bør man mye heller prøve Brynhildsen.

Er jo ikke så veldig lenge siden Moi var god. Men lider under for lite spilletid i Soton.
Er jo ikke rart en ving benkes når han ikke bidrar med målpoeng. Har også fått plenty av sjanser siden forrige scoring. Bare denne sesongen har han spilt 2065 minutter for Southampton.

Champis

Legg inn av Champis »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 12:13 am
Neptun skrev: tir mar 28, 2023 10:53 pm

Må innrømme at dette følger jeg ikke med på, så du har sikkert rett.
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Så kan du bare kose deg med at jeg tok feil om andelen spillere fra eliteserien.
Nei, dette følger du ikke med på, likevel mener du bastant om ting du ikke har peiling på.

Hva med Aursnes sin posisjon i Benfica og hans strålende prestasjoner i Champions League?

Hva med Sørloths prestasjoner i La Liga?

Julian Ryerson i Bundesliga?

Norske spillere nyter større suksess utenlands enn kanskje noen gang før for tiden. Så sitter det en som ikke følger med og skal mene noe om hvor seriøse de er. Spar oss.
Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.

Har med seg dårlige holdninger? Hvor har du det fra?

Hvis vi gjør et tankeeksperiment, og sier at samtlige spillere i verden har lik holdning. Hvor mange av de 100 beste spillerne i verden er det da realistisk at Norge har?

Champis

Legg inn av Champis »

tomi skrev: ons mar 29, 2023 10:14 am
Champis skrev: ons mar 29, 2023 12:34 am
tomi skrev: tir mar 28, 2023 9:44 pm Tabelltips:

1. Spania
2. Skottland
3. Georgia
4. Norge
5. Kypros

Hvorfor ikke Norge på bunnen? Har du helt ærlig tro på at lille Norge skal slå Kypros?
Regner med at du er ironisk, men det var ikke jeg. Norge havner selvfølgelig over Kypros på tabellen, men jeg tror det er en veldig realistisk sjanse for at både Skottland og Georgia havner over oss, spesielt nå som Skottland har slått Spania.

Man kan fint argumentere med at Skottland havner over oss, gitt situasjonen etter to kamper. Men hvis man da bruker samme begrunnelse mtp. Georgia, altså situasjonen etter to kamper - hvorfor skal man da sette Georgia foran Norge? Det må da være fordel for det ene laget å ha tatt poeng i bortekampen? Hvis man i tillegg ser på styrkeforholdet mellom lagene i den gitte kampen, så var Norge ganske klart bedre. Så hvorfor skal det man har sett til nå komme Skottland til gode kontra Norge, men ikke Norge til gode kontra Georgia?

Champis

Legg inn av Champis »

aderyn skrev: ons mar 29, 2023 10:42 am
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 12:13 am

Nei, dette følger du ikke med på, likevel mener du bastant om ting du ikke har peiling på.

Hva med Aursnes sin posisjon i Benfica og hans strålende prestasjoner i Champions League?

Hva med Sørloths prestasjoner i La Liga?

Julian Ryerson i Bundesliga?

Norske spillere nyter større suksess utenlands enn kanskje noen gang før for tiden. Så sitter det en som ikke følger med og skal mene noe om hvor seriøse de er. Spar oss.
Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.
Uenig med dårlige holdninger. Er det en ting norske spillere faktisk er kjent for er det å være profesjonelle og ha gode holdninger. Langt større problemer med dette nedover på kontinentet.

Middelmådige? Tja. Troppen er nok mer ubalansert enn det en del folk ser. Men den er utvilsomt god nok til å kvalifisere seg til EM. Norge har en topp 15 tropp i Europa, og 24 lag går til EM.

Det man kaller «ligaindexen» til Norge er bedre enn den har vært noensinne - også bedre enn i gullalderen på slutten av 90-tallet.

Champis

Legg inn av Champis »

Der er vel egentlig ganske enkelt dette:

Vi legger et premiss om at Norge tar fire poeng mot Skottland. Hvis alle andre kamper i gruppa ender med favorittseiere, så ender vi to poeng bak Skottland. Da betyr det at vi trenger ett av disse scenarioene:

1. Alt ovenfor skjer, men Norge slår Spania hjemme.
2. Alt ovenfor skjer, men Skottland avgir poeng borte mot Georgia.
3. Alt ovenfor skjer, bortsett fra at vi tar seks i stedet for fire poeng mot Skottland.

Alle disse scenarioene er helt klart realistiske. Men det fordrer selvsagt at vi ikke går på noen smeller mot Kypros eller hjemme mot Georgia. Og vi kan altså ikke tape noen av kampene mot Skottland.

Skottland taper borte mot Spania, det føler jeg meg trygg på. Spania vil revansjere gårsdagen, de har en vanvittig statistikk i kvaliker på hjemmebane, i tillegg til at Spania nå er mer presset i de kommende kampene.

Champis

Legg inn av Champis »

KimBlund skrev: ons mar 29, 2023 2:06 pm Det disse kampene har vist er jo at dette kan bli en veldig åpen gruppe. Vi må levere for å ha dette i egne hender. Men ser egentlig ikke helt bort ifra at det vil bli kamp om begge kvalikkplassene helt inn. Georgia viser jo hvorfor de er 4.seedet, men samtidig at de har kvaliteter nok i laget til at de kan få de fleste lag til å snuble.

Ikke helt uventet at Spania slet mot Skottland. Spania har ikke lenger kvaliteten til å utspille ethvert lag. Det viste de jo også mot Norge. Og Skottland har mange av de samme kvalitetene som Japan og Marokko. Men Skottland har ingen Ødegaard eller Haaland. Selv om Skottland vil være favoritter mot Georgia, så er det ikke gitt at de ikke vil avgi poeng her og jeg tror heller ikke de vil klare å spille ut Georgia slik som Norge gjorde i første omgang.

Spania tar nok 12 poeng mot Georgia/Kypros. Men de skal også måtte jobbe godt for poengene på Ullevål og hjemme mot Skottland.

Jeg tror sjansen er større for at Spania avgir poeng borte mot Georgia enn hjemme mot Skottland. Forskjell på hjemmebane og bortebane i landskampsammenheng er enorm, og spesielt for disse to lagene. Spania med helt spinnvill statistikk på hjemmebane i kvalik, og de kommer ikke til å tillate Skottland noe som helst etter kampen i går. Borte mot Georgia er småekkelt, der holdt de på å ryke sist de var der også.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Lekte litt med tanken å ta turen til Oslo for å oppleve min første landskamp. Enten mot Skottland eller Spania. Men ser at kampen mot Skottland allerede er utsolgt. Trodde de la den nettopp ut. Så det må ha gått fort unna gitt.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Spenningen ligger vel mest i om filtervann-drikkeren kommer til Oslo i juni.
Mange som potensielt blir skuffet da; selv om Norge vinner sine to hjemmekamper.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Champis skrev: ons mar 29, 2023 6:23 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 12:13 am

Nei, dette følger du ikke med på, likevel mener du bastant om ting du ikke har peiling på.

Hva med Aursnes sin posisjon i Benfica og hans strålende prestasjoner i Champions League?

Hva med Sørloths prestasjoner i La Liga?

Julian Ryerson i Bundesliga?

Norske spillere nyter større suksess utenlands enn kanskje noen gang før for tiden. Så sitter det en som ikke følger med og skal mene noe om hvor seriøse de er. Spar oss.
Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.

Har med seg dårlige holdninger? Hvor har du det fra?

Hvis vi gjør et tankeeksperiment, og sier at samtlige spillere i verden har lik holdning. Hvor mange av de 100 beste spillerne i verden er det da realistisk at Norge har?
Dårlige holdninger er noe som er nedarvet i den norske fotballsjelen.
Her skal ikke unge talenter plukkes ut og finslipes. Neida, de skal helst spille håndball og gå ski også - i tillegg til fotball. Dessuten må vi ikke overbelaste barn.
Så har vi foreldre som blander seg inn med sosialdemokratisk tankegang på fotballbanen. Foreldre som blir rasende om sønnen eller datteren ikke får spilletid. Alle skal få, alle skal få spille uansett talent og ferdigheter.
Arbeiderpartiets sosialdemokrati der middelmådighet dyrkes preger norsk fotball. Ulikt de aller fleste andre idretter i Norge.

Skal man ta til følge kommentarene i tråden, så er det norske landslaget helt fantastiske. Stikk fingeren i jorden og innse at realitetene ikke er noen tilfeldighet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Har laget en tråd om baklengsmålet som jeg mener Strandberg burde stoppet med alle midler.

Champis

Legg inn av Champis »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:42 pm
Champis skrev: ons mar 29, 2023 6:23 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am

Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.

Har med seg dårlige holdninger? Hvor har du det fra?

Hvis vi gjør et tankeeksperiment, og sier at samtlige spillere i verden har lik holdning. Hvor mange av de 100 beste spillerne i verden er det da realistisk at Norge har?
Dårlige holdninger er noe som er nedarvet i den norske fotballsjelen.
Her skal ikke unge talenter plukkes ut og finslipes. Neida, de skal helst spille håndball og gå ski også - i tillegg til fotball. Dessuten må vi ikke overbelaste barn.
Så har vi foreldre som blander seg inn med sosialdemokratisk tankegang på fotballbanen. Foreldre som blir rasende om sønnen eller datteren ikke får spilletid. Alle skal få, alle skal få spille uansett talent og ferdigheter.
Arbeiderpartiets sosialdemokrati der middelmådighet dyrkes preger norsk fotball. Ulikt de aller fleste andre idretter i Norge.

Skal man ta til følge kommentarene i tråden, så er det norske landslaget helt fantastiske. Stikk fingeren i jorden og innse at realitetene ikke er noen tilfeldighet.

Skjønner ikke hva dette har med dårlig holdning å gjøre. Men jeg er enig i at vi er for sirumpa når det gjelder tankegangen i barne- og ungdomsidretten - spesielt i fotballen.

Jeg har ikke sett noen som omtaler landslaget som fantastiske - tvert i mot egentlig. Jeg tror de aller fleste faktisk ser realitetene, men jeg er mer usikker på den holdningen du la opp til i åpningsinnlegget, hvor det virket som du mente at Norge burde ha flere spillere av høyt internasjonalt format. I så fall litt ironisk at du mener at andre må stikke fingeren i jorda og innse realitetene....

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:42 pm
Champis skrev: ons mar 29, 2023 6:23 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:56 am

Gjentar;
Men essensen er at de har med seg dårlige holdninger, at de er middelmådige og at Norge har kun to spillere av høyt internasjonalt format.

Har med seg dårlige holdninger? Hvor har du det fra?

Hvis vi gjør et tankeeksperiment, og sier at samtlige spillere i verden har lik holdning. Hvor mange av de 100 beste spillerne i verden er det da realistisk at Norge har?
Dårlige holdninger er noe som er nedarvet i den norske fotballsjelen.
Her skal ikke unge talenter plukkes ut og finslipes. Neida, de skal helst spille håndball og gå ski også - i tillegg til fotball. Dessuten må vi ikke overbelaste barn.
Så har vi foreldre som blander seg inn med sosialdemokratisk tankegang på fotballbanen. Foreldre som blir rasende om sønnen eller datteren ikke får spilletid. Alle skal få, alle skal få spille uansett talent og ferdigheter.
Arbeiderpartiets sosialdemokrati der middelmådighet dyrkes preger norsk fotball. Ulikt de aller fleste andre idretter i Norge.

Skal man ta til følge kommentarene i tråden, så er det norske landslaget helt fantastiske. Stikk fingeren i jorden og innse at realitetene ikke er noen tilfeldighet.
Det er i hvertfall et faktum at mange yngre fotballspillere som når langt, med Haaland og Ødegaard som de beste eksempler, har fedre som har spilt på høyt nivå. Hva skyldes dette ? Det skal jo ikke være mulig med henblikk på de mange tusen barn som spiller fotball. Det er tre forklaringer. Genetikk. Nok minst viktig. For det andre de har trent riktig som barn, spesielt med henblikk på «scanning», persepsjon, overblikk og fotballforståelse. For det tredje så blir disse barna sett etter lett «press» fra senior. De får muligheter andre like gode eller kanskje mer talentfulle barn ikke får, som hospitering osv..

Om hovedmålet med barnefotballen er å produsere utenlandsproffer og landslagsspillere drives den åpenbart feil. Om hovedmålet er bredde, i kombinasjon med det å se talenter drives den rett. Jeg mener breddeaspektet er det viktigste. Det å unngå frafall. Fotball og annen idrett er enormt viktig for barn og ungdom i forhold til folkehelse og sosiale ferdigheter. Med A og B lag, topping for tidlig osv mister man spillere. Det vet jeg alt om. Det er ca kun 1 av 1000 barnespillere som når ES. Nåløyet er lite. Samtidig; fotball er et lagspill og avhengig av samhandling. En talentfull 10 åring blir ikke bedre av at medspiller ikke kan dempe en ball og bidra i en trekant mv.. Disse talentene kan hospitere opp en årsklasse. De når uansett ikke toppen uten mengder med egentrening. På løkka får de - som 90 generasjonen - delta med større og bedre barn.

Dagens ordning i barnefotballen er ikke ideell for å utvikle talenter, men den er ideell for bredden. Det siste mener jeg er viktigst. Trenere i barnefotballen bør skoleres bedre og få inn til de med treningstalent at man ikke blir god som 10 åring med to til tre gymsaltreninger i uka. De må trene allsidig og for seg selv, om nødvendig på snødekte baner.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: tor mar 30, 2023 11:10 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:42 pm
Champis skrev: ons mar 29, 2023 6:23 pm


Har med seg dårlige holdninger? Hvor har du det fra?

Hvis vi gjør et tankeeksperiment, og sier at samtlige spillere i verden har lik holdning. Hvor mange av de 100 beste spillerne i verden er det da realistisk at Norge har?
Dårlige holdninger er noe som er nedarvet i den norske fotballsjelen.
Her skal ikke unge talenter plukkes ut og finslipes. Neida, de skal helst spille håndball og gå ski også - i tillegg til fotball. Dessuten må vi ikke overbelaste barn.
Så har vi foreldre som blander seg inn med sosialdemokratisk tankegang på fotballbanen. Foreldre som blir rasende om sønnen eller datteren ikke får spilletid. Alle skal få, alle skal få spille uansett talent og ferdigheter.
Arbeiderpartiets sosialdemokrati der middelmådighet dyrkes preger norsk fotball. Ulikt de aller fleste andre idretter i Norge.

Skal man ta til følge kommentarene i tråden, så er det norske landslaget helt fantastiske. Stikk fingeren i jorden og innse at realitetene ikke er noen tilfeldighet.
Det er i hvertfall et faktum at mange yngre fotballspillere som når langt, med Haaland og Ødegaard som de beste eksempler, har fedre som har spilt på høyt nivå. Hva skyldes dette ? Det skal jo ikke være mulig med henblikk på de mange tusen barn som spiller fotball. Det er tre forklaringer. Genetikk. Nok minst viktig. For det andre de har trent riktig som barn, spesielt med henblikk på «scanning», persepsjon, overblikk og fotballforståelse. For det tredje så blir disse barna sett etter lett «press» fra senior. De får muligheter andre like gode eller kanskje mer talentfulle barn ikke får, som hospitering osv..

Om hovedmålet med barnefotballen er å produsere utenlandsproffer og landslagsspillere drives den åpenbart feil. Om hovedmålet er bredde, i kombinasjon med det å se talenter drives den rett. Jeg mener breddeaspektet er det viktigste. Det å unngå frafall. Fotball og annen idrett er enormt viktig for barn og ungdom i forhold til folkehelse og sosiale ferdigheter. Med A og B lag, topping for tidlig osv mister man spillere. Det vet jeg alt om. Det er ca kun 1 av 1000 barnespillere som når ES. Nåløyet er lite. Samtidig; fotball er et lagspill og avhengig av samhandling. En talentfull 10 åring blir ikke bedre av at medspiller ikke kan dempe en ball og bidra i en trekant mv.. Disse talentene kan hospitere opp en årsklasse. De når uansett ikke toppen uten mengder med egentrening. På løkka får de - som 90 generasjonen - delta med større og bedre barn.

Dagens ordning i barnefotballen er ikke ideell for å utvikle talenter, men den er ideell for bredden. Det siste mener jeg er viktigst. Trenere i barnefotballen bør skoleres bedre og få inn til de med treningstalent at man ikke blir god som 10 åring med to til tre gymsaltreninger i uka. De må trene allsidig og for seg selv, om nødvendig på snødekte baner.

Problemet er at folk tror det er en motsetning med det å "satse" og det å ha det gøy. Det går an å få alle til å trives på sitt nivå, samtidig som det drives ekstremt bra trening.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Trenger mer av dette tankesettet føler jeg, for å hevde oss mot de virkelige store. Mest av alt fordi, når man for eksempel ser Spania, at de største er verst på det. Og så lenge dommerstanden er så dårlig at de belønner denne formen for kynisme, så må man bare utnytte det til sitt eget beste.

Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Chromeback skrev: fre mar 31, 2023 8:47 pm Trenger mer av dette tankesettet føler jeg, for å hevde oss mot de virkelige store. Mest av alt fordi, når man for eksempel ser Spania, at de største er verst på det. Og så lenge dommerstanden er så dårlig at de belønner denne formen for kynisme, så må man bare utnytte det til sitt eget beste.

Bilde
Dette er jo god gammel Drilloplan, Solbakken spilte under Drillo så han burde vel ha lært litt om dette.

Deila

Legg inn av Deila »

Haaland er ikke med i troppen til City i dag, og hylekoret her inne kan ta seg en bolle.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Deila skrev: lør apr 01, 2023 12:31 pm Haaland er ikke med i troppen til City i dag, og hylekoret her inne kan ta seg en bolle.
Sykt at han også faker en skade mot Liverpool bare for å slippe unna landskampene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»