Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
startelver

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av startelver »

StormOfMagic skrev: ons mar 22, 2023 11:16 am
Evv skrev: ons mar 22, 2023 11:10 am
StormOfMagic skrev: ons mar 22, 2023 10:56 am Hva tenker dere om Berge? Synes han har for dårlig arbeidsrate uten ball til å spille midtbaneanker, men er definitivt ikke like god som verken Ødegaard eller Aursnes, så det er kanskje ikke så mye plass til han i midtbanen? eventuelt flytte Aursnes over på venstreving og ha han som indreløper på venstre midtbane, men vet neimen ikke hva som ville vært best mot Spania eller Georgia.
Ikke sett en eneste Sheffield United-kamp, men det som har vært prestert på landslaget har jo vært under enhver kritikk, det må være lov å si. Venstre indreløperrolle blir en utfordring å finne gode løsninger på denne samlingen.
Har fått med meg noen få av kampene deres, og jeg må si at jeg er litt skuffet. Han har noen fine pasninger, skudd og øyeblikk, men det virker som han bare gir opp alt for ofte. Vet ikke om han bare er sliten, om han ikke er instruert av trener til å ha for mange defensive arbeidsoppgaver eller om han bare ikke gidder, men virker som han bare trekker seg tilbake og lar ting skje her og der. Han er ganske god i championship, men han må enten forsvare bedre eller vinne ballen mer, for uten ball virker det noen ganger som om Sheffield spiller med 10 mann.
BBC-kommentatorene var ihvertfall fulle av lovord om Berge i cupkampen som ble sendt for noen dager siden. Spesielt når han går fremover og laget følger med så skapes det sjanser.

startelver

Legg inn av startelver »

Superteale skrev: ons mar 22, 2023 11:56 am Jeg synes det er håpløst av Ståle og ikke hente inn en erstatter for Haaland i troppen.
Dersom enten Sørloth eller Strand-Larsen går på en smell, direkte rødt kort eller noe annet, står vi ganske ribbet mot Georgia.

I tillegg bør Ståle bytte tidlig i Spania-kampen om vi ligger langt under, da er det bedre å spare de beste til Georgia-kampen, men det betinger at vi har noen å bytte inn....
Enig, men jeg er mer bekymret for forsvaret vårt og den defensive tryggheten mot Spania. Siden dette er bortekamper er det vel heller ingen krise med 1 poeng i Georgia hvis spissene ikke lykkes/skades.

guru

Legg inn av guru »

mogandisu skrev: ons mar 22, 2023 11:21 am Journalister som bruker pressekonferanse til å spørre Ståle om Zlatan sine uttalelser om Qatar VM. Jeg blir matt.
Eneste positive er jo at det ikke bare er norske journalister som spør dumme spørsmål......

Kjekspakke

Legg inn av Kjekspakke »

KimBlund skrev: ons mar 22, 2023 9:20 am Det største problemet med Haaland-skaden er ikke Spania-kampen, men Georgia. Selv om vi gjerne skulle hatt størst mulig sjanse mot Spania, så kommer ikke dette til å endre kampbildet. Sørloth har erfaring med disse spanjolene og kan fort gjøre en god figur der. Men Norge har slitt med å bryte ned lag som spiller lavt, slik Georgia kommer til å gjøre. Her kunne fort Haaland blitt avgjørende. Det sagt, så skal Georgia slås med eller uten Haaland.
Ser motsatt på det, mot Spania hadde vi trengt Haaland i brudd og faktisk hatt en sjanse mot dem. Georgia kommer til å legge seg lavt, og synes ikke Haaland har vært den beste i slike kamper for landslaget.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Hvis ikke Norge lærer å kunne bruke Haaland mot en lav blokk som City møter hver uke, så har vi et stort problem. Ikke bare nå, men i all overskuelig fremtid. Ingen tvil om at han vil bli savnet mot Spania også, men det er ikke her slaget om kvalifisering vil stå.

StormOfMagic

Legg inn av StormOfMagic »

smash skrev: ons mar 22, 2023 11:26 am Berge har da vært helt brukbar for landslaget, litt opp og ned, men det gjelder for de aller fleste.

Han var god i cupkampen til SU. God med ball, konstruktiv, noen ganger rå til å passere ledd, men virker som han ikke har den beste kondisen.

Det store aberet er at han har en stor fyr som ikke er den hurtigste på små flater. Det kan gjøre midtbanen sårbar. Han burde jo være en boks-til-boks-midtbanespiller fra en indreløperposisjon.

For eksempel:

Aursnes Sørloth Solbakken

Berge - Berg - Ødegaard
Dette er også mitt valg for den beste oppstillingen av midtbanespillere og angripere vi kan stille opp nå

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Tror oddsen på følgende lag er relativt lav:

Nyland
MHP, Strandberg, Hanche, Meling
Ødegaard, Berg, Aursnes
JSL, Sørloth, Moi

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

FranciscoM skrev: ons mar 22, 2023 1:52 pm Tror oddsen på følgende lag er relativt lav:

Nyland
MHP, Strandberg, Hanche, Meling
Ødegaard, Berg, Aursnes
JSL, Sørloth, Moi
JSL på høyre tror jeg ikke noe på, det blir Solbakken.

Pushback

Legg inn av Pushback »

StormOfMagic skrev: ons mar 22, 2023 1:35 pm
smash skrev: ons mar 22, 2023 11:26 am Berge har da vært helt brukbar for landslaget, litt opp og ned, men det gjelder for de aller fleste.

Han var god i cupkampen til SU. God med ball, konstruktiv, noen ganger rå til å passere ledd, men virker som han ikke har den beste kondisen.

Det store aberet er at han har en stor fyr som ikke er den hurtigste på små flater. Det kan gjøre midtbanen sårbar. Han burde jo være en boks-til-boks-midtbanespiller fra en indreløperposisjon.

For eksempel:

Aursnes Sørloth Solbakken

Berge - Berg - Ødegaard
Dette er også mitt valg for den beste oppstillingen av midtbanespillere og angripere vi kan stille opp nå
Helt klart, men kanskje ikke i denne fasongen?

Thorsby er en god backup hvis man trenger mer duellkraft.

Pushback

Legg inn av Pushback »

La oss sammenligne litt:

https://vglive.no/kamp/nederland-norge/460666/lag

Dette er laget som holdt unna i 84 minutter, men som ikke klarte å få til en pøkk hva gjelder å skape noe. Jeg vil påstå at:

+ Ødegaard er blitt bedre.
+ Aursnes, Berge og Berg valgene er vesentlig bedre enn Normann/Thorsby på dette tidspunktet
+ Ola Solbakken er antakeligvis bedre enn denne gangen
+ Stoppersituasjonen er bedre. Hanche har tatt steg og vi har Østigård.
+ Backsituasjonen er bedre med Ryerson som har tatt store steg
+ Benken vår er mye bedre med bedre alternativer enn f.eks JPH som falt fullstendig gjennom.
+ Alternativ på spiss er ikke en Lillestrømspiller (sorry LSK fans)
- Moi er dårligere.
- Nyland er dårligere?

Det er lov å håpe at vi skal klare å gjennomføre i det minste en god forsvarskamp.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Kakebart skrev: ons mar 22, 2023 1:53 pm
FranciscoM skrev: ons mar 22, 2023 1:52 pm Tror oddsen på følgende lag er relativt lav:

Nyland
MHP, Strandberg, Hanche, Meling
Ødegaard, Berg, Aursnes
JSL, Sørloth, Moi
JSL på høyre tror jeg ikke noe på, det blir Solbakken.
Spilte han ikke på høyrekanten etter han kom inn mot Slovenia, eller husker jeg feil?

Uansett, håper virkelig du har rett.

StormOfMagic

Legg inn av StormOfMagic »

Pushback skrev: ons mar 22, 2023 2:03 pm La oss sammenligne litt:

https://vglive.no/kamp/nederland-norge/460666/lag

Dette er laget som holdt unna i 84 minutter, men som ikke klarte å få til en pøkk hva gjelder å skape noe. Jeg vil påstå at:

+ Ødegaard er blitt bedre.
+ Aursnes, Berge og Berg valgene er vesentlig bedre enn Normann/Thorsby på dette tidspunktet
+ Ola Solbakken er antakeligvis bedre enn denne gangen
+ Stoppersituasjonen er bedre. Hanche har tatt steg og vi har Østigård.
+ Backsituasjonen er bedre med Ryerson som har tatt store steg
+ Benken vår er mye bedre med bedre alternativer enn f.eks JPH som falt fullstendig gjennom.
+ Alternativ på spiss er ikke en Lillestrømspiller (sorry LSK fans)
- Moi er dårligere.
- Nyland er dårligere?

Det er lov å håpe at vi skal klare å gjennomføre i det minste en god forsvarskamp.
Enig i dette, men tror ikke Nyland har blitt noe dårligere. Like lite spilletid, men treningshverdagen er muligens bedre nå enn da. Nøkkelen ligger i forsvar, så får vi nesten heller akseptere at vi mest sannsynlig ikke kan belage oss på å skåre masse mål

StormOfMagic

Legg inn av StormOfMagic »

Pushback skrev: ons mar 22, 2023 1:54 pm
StormOfMagic skrev: ons mar 22, 2023 1:35 pm
smash skrev: ons mar 22, 2023 11:26 am Berge har da vært helt brukbar for landslaget, litt opp og ned, men det gjelder for de aller fleste.

Han var god i cupkampen til SU. God med ball, konstruktiv, noen ganger rå til å passere ledd, men virker som han ikke har den beste kondisen.

Det store aberet er at han har en stor fyr som ikke er den hurtigste på små flater. Det kan gjøre midtbanen sårbar. Han burde jo være en boks-til-boks-midtbanespiller fra en indreløperposisjon.

For eksempel:

Aursnes Sørloth Solbakken

Berge - Berg - Ødegaard
Dette er også mitt valg for den beste oppstillingen av midtbanespillere og angripere vi kan stille opp nå
Helt klart, men kanskje ikke i denne fasongen?

Thorsby er en god backup hvis man trenger mer duellkraft.
Hva tenker du på når du sier fasong? Ser ikke at noen av disse burde bytte plass og om du snakker om formasjon så tror jeg ikke Solbakken vil flytte en millimeter på 4-3-3 om det så gjaldt livet

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

VAR blir bestemt senere. Dommeren er rangert som nummer 2 i Frankrike ifølge Edvartsen på Twitter.

Referee
Benoît Bastien FRA

Assistant referees
Hicham Zakrani FRA
Aurélien Berthomieu FRA

Fourth official
Thomas Leonard FRA

Pushback

Legg inn av Pushback »

Aursnes kan fort havne for høyt i banen her spesielt med Berge "bak seg"

Superteale

Legg inn av Superteale »

Hva om vi fortsetter med Sørloth på kant og setter inn JSL på topp?
Da blir det minst mulig rokering i laget......

Stialex

Legg inn av Stialex »

Dette er bare så deprimerende, har ikke ord.

Østigård skal spille. Driter i at han ikke har spilletid. Allerede en stopper som kunne spilt fast for en topp 8 PL-klubb. Bare synd han spiller for verdens beste klubb atm.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Ingen grunn til å starte med JSL

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: ons mar 22, 2023 7:39 am
Champis skrev: ons mar 22, 2023 12:53 am
GoingKronos skrev: tir mar 21, 2023 7:41 pm

Det er ikke fungerende marked på kampen enda, men jeg tror ingen vil være fornøyd med annet enn seier og det er forventningene om man skal ta seg til mesterskap.

"Fungerende marked", hva mener du med det?

Jeg tror ikke du kan snakke for alle. Det er mange som er fornøyd med ett poeng der, og det er jeg også. Selvsagt vil jeg gjerne ha tre, og vi må gå for det - men ett poeng er helt fint. Og nei, det er ikke forventingene for å ta seg til mesterskap. Ett poeng borte og tre poeng hjemme er en god oppskrift på å ta seg til mesterskap.
At det ikke er mulig å satse større beløp på kampen enda.

Det er veldig sannsynlig at det er en duell mellom Norge og Skotland om andre plassen (Norge dog klar favoritt) og da er forventningene at de to siste lagene blir slått. Så da får vi være uenig om uavgjort mot Georgia er noe å være fornøyd med.

Så du tenker at oddsen kommer til å være mye lavere på Norge når vi nærmer oss kampen?

Georgia har altså tatt poeng mot ganske mange gode lag både hjemme og borte de siste to årene, så det er ingen grunn til at vi "skal" vinne den. Selvsagt håper vi på seier der, og der helt klart realistisk. Men Georgia er et lag som KAN komme foran både Norge og Skottland, selv om det sannsynligvis vil stå mellom de to sistnevnte. Vi er heller ikke noen KLAR favoritt mot Skottland, selv om du synes det. To ganske jevne lag, Norge kanskje et ørlite hakk foran.

benib

Legg inn av benib »



Er bare å fyre opp hypometeret igjen folkens.

Champis

Legg inn av Champis »

KimBlund skrev: ons mar 22, 2023 9:20 am Det største problemet med Haaland-skaden er ikke Spania-kampen, men Georgia. Selv om vi gjerne skulle hatt størst mulig sjanse mot Spania, så kommer ikke dette til å endre kampbildet. Sørloth har erfaring med disse spanjolene og kan fort gjøre en god figur der. Men Norge har slitt med å bryte ned lag som spiller lavt, slik Georgia kommer til å gjøre. Her kunne fort Haaland blitt avgjørende. Det sagt, så skal Georgia slås med eller uten Haaland.

Ståle gjør i mine øyne stort sett veldig mye riktig, men det er skivebom å ikke hente en erstatter. Da spesielt med tanke på Georgia-kampen. Den kampen kan fort skrike etter flere spillere enn Ødegaard som kan være kreative og skapende.

Jeg tror ikke Norge kommer til å spille Georgia lavt i lange perioder. Jeg tipper det er en kamp som vil bølge litt mer. Men Haaland hadde vi trengt uansett kampbilde.

Champis

Legg inn av Champis »

benib skrev: ons mar 22, 2023 9:30 am
Taururu skrev: ons mar 22, 2023 7:43 am https://www.vg.no/sport/fotball/i/JQLEj ... re-kritisk

Det er nå eksperter innenfor feltet som stiller seg kritisk til det hele.

Må si jeg vil bli veldig skuffet om jeg ser Braut starte mot Liverpool, 89,5 t etter sluttsignalet mot Georgia
En ting er jeg hvertfall helt sikker på, Haaland hadde aldri spilt 60 minutter mot Burnley hvis det ikke var landslagspause i to uker etter den kampen. Han hadde antagelig blitt værende på benken mens City fortsatt vant med kalassifre.

Nei. Planen var nok at han skulle starte den uansett, hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng i ta han av etter 60 min mot Leipzig.

Champis

Legg inn av Champis »

Evv skrev: ons mar 22, 2023 10:18 am Ellers må man finne en langsiktig plan for Hugo Vetlesen på landslaget. Han er for bra til å sitte på benken, men har samme rolle i klubblaget som Ødegaard. Kan han mestre en venstre indreløperrolle da? Eller hva med en "høyreving"-rolle hvor han trekker inn og back kommer rundt? Antar noen Bodø-supportere her kan gi noen kloke svar. Eller kanskje Ødis er enda mer tilpasningsdyktig og kunne spilt venstre indreløper og Vetlesen kunne spilt høyre.

Både Vetlesen og Ødegaard kan fint spille i begge indreløperposisjonene.

Champis

Legg inn av Champis »

Pushback skrev: ons mar 22, 2023 11:34 am
Champis skrev: ons mar 22, 2023 1:00 am
Pushback skrev: tir mar 21, 2023 9:47 pm Jeg tror det viktigste vedr braut er:

Braut må bruke erfaringen til å fortsette å gjøre tiltak slik at han både generelt ikke blir skadet, men også før sånne kamper som dette. Jeg mener det muligens, uten å vite så mye om det, er litt dust at ikke team haaland har forhandlet inn at han ikke skal starte enkle FA-cup kamper før viktige landskamper. Såpass med samarbeid og sympati må det være mellom miljøet i City og i landslaget. Det samme gjelder andre veien.
Ståle Solbakken sier at man kan jo ikke styre sånt med skader. Nei, men det finnes alltid muligheter til å redusere risiko og Burnley i FA-cupen kan man gjøre noe med. Jeg håper så inderlig at alt gjøres for å styrke landslagets posisjon vs. klubbene og at det ikke går andre veien, fremover.

Får se om han starter mot Liverpool. Jeg synes også det virker rart at dette ikke skal være ekte, men City som presser på, når det er landslagslegen som står og sier det. Det gir ingen mening. Hvorfor skal han senere i så fall ta smellen hvis det kommer ut at city har satt ned foten?

Jo, det er skikkelig kjipt at han ikke starter. Ikke bare er det fullstendig vås at vi hadde tapt uansett - han utgjør en gedigen forskjell. Vi snakker om en målmaskin og fenomen man ikke har sett før. Så jo det har noe å si. Jeg tenker at det er nettopp sånne umulige bortekamper mot Spania hvor vi trenger noe så voldsomt som braut. Samtidig er dette 25% av kvaliken, så la oss håpe dette blir eneste skadeperioden

Snakk om naivitet! Det er overhode ikke slik det fungerer, og det er selvsagt ikke noe de kan forhandle seg fram til! Og ønsker vi at det skal være sånn i fotballen, at enkelte spillere/primadonnaer skal ha kontraktsfestet hva de skal delta på etc.? Synes du det hadde vært greit i en klubb du holdt med? Det blir mye masing rundt den FA Cup-kampen nå, men faktum er at det er helt tilfeldig at dette skjedde akkurat da. Det kunne skjedd i en hvilken som helst kamp, og det er kun utur for Norge at det er landskamp rett etterpå.

Jobber man i City, så ser man ikke på en kamp i FA Cupen mot den suverene ligaleder i Championship som en enkel kamp. Man kan si at det ble det i ettertid, men det er selvsagt aldri gitt. Og Haaland scoret tross alt hat trick, så det var kanskje viktig for City å bruke han for at det skulle bli "enkelt"? Og selvsagt føler ingen i City at de skal ta noen overdrevne hensyn til Norge basert på at det er en knøttliten sjanse for at spissen deres KAN bli skadet i en kamp. Vi må ikke bli helt navlebeskuende her på bjerget!
Dette her henger jo ikke på greip. Nå er det en gang slik at den dialogen og forståelsen mellom landslaget og City allerede eksisterer. Ja, selvfølgelig synes jeg absolutt alle spillere bør kunne få anledning til å påvirke en startplass i en relativt uviktig kamp for enten klubb og landslag, i forkant av SVÆRT viktige kamper for den andre. Det handler jo overhodet ikke om primadonna, det handler faktisk heller om å flytte makten fra eiere av klubber tilbake til spiller. Når det er sagt, så har jeg heller ikke påstått at kontraktsfesting er det beste her.

Det jeg skrev var at Braut og hans team burde analysere hva som er skjedd og, med 800 000 pund i uka, bruke de ressurser man har tilgjengelig til å forsøke å unngå at sånt som dette skjer igjen. I dette tilfellet VAR DET MULIG å påvirke omstendighetene, ved å ikke starte den kampen! Ja, det er tilfeldig at det var i Burnleykampen det skjedde, men det virker ikke som du forstår at risiko er noe man kan og må håndtere. Måten du her omtaler risikohåndtering er er underlig. Du legger opp til at man egentlig bare skal la alt være opp til tilfeldighetene. For meg er det helt åpenbart at når man i forkant av denne kampen ser at fyren er skadefri med Spania rett etterpå, så kunne man valgt å starte Alvarez som tross alt er verdensmester med Argentina. Hvordan dette er naivt eller urealistisk har jeg ingen forståelse for.

Hvorvidt mekanismene som regulerer dette er kontraktsfestede klausuler, eller god kommunikasjon mellom leirene, må være opp til Haaland-teamet å vurdere.

Landslaget er mye viktigere enn det folk er klar over. Vi befinner oss i en slags psykose etter mange år med elendige resultater, men jeg skal love deg, en vellykket kvalik og 20 år med langrennsgull er ganske fort glemt. Fotball er enormt mye større og er det største utstillingsvinduet enhver vestlig kultur faktisk har. Det er ingen ting du blir spurt oftere om på pub i utlandet enn spørsmål om Haaland eller Ødegaard. Slik var det i 2000 også, selv med det spillermaterialet vi hadde den gangen. Fotball er det den gjeveste sporten av dem alle og den eneste som uforbeholdent gir deg respekt du ikke fortjener, fordi landet ditt presterer. Fødselstallene går opp dersom landslaget gjør det bra liksom. Ikke kom her med en passiv holdning om at det er naivt å be om mer hensyn fra City sin side i en situasjon som dette. Da kan du like så godt bare legge deg på rygg allerede. Vi som nordmenn har en rett til å si noe her.

Du har et totalt feil premiss om at kampen mot Burnley var uviktig. Jeg kan love deg at det ikke er sånn City ser på den. Og hvis de som jobbe ri City skal se den kampen opp mot Spania - Norge, så er City sin kamp 100 ganger viktigere for dem!

Hvorfor i huleste skal spillerne ha den makten??? For et kaos det ville blitt! Og kun egnet til å skape splid og problemer! Ikke den siste det hadde vært bra for, er spilleren selv. Med et sånt utgangspunkt, så ville man hvert fall fått masse innblanding i alle avgjørelser, og trenere/landslag/klubber som legger press på spilleren til enhver tid om hva han skal gjøre! Nei, det er et av de mer idiotiske forslagene jeg har sett, og noe som aldri ville blitt akseptert i fotballen - med god grunn!

Dessuten insinuerer du at det er eierne av City som bestemmer ting her, som er det reneste oppspinn!

Du tar utgangspunkt i det å være etterpåklok. Hvis man skulle tatt forholdsregler hele tiden for å unngå å bli skadet, så kan man aldri spille kamper! Eller tenker du at det kun gjelder rett før Norge spiller landskamper? Jeg mistenker det. For faktum er at både Haaland og stort sett alle spillere vil bli skadet av og til, og det er ganske tilfeldig når det skjer. Hvis det ikke var noe som tydet på at han skulle få noe skade før Burnley-kampen, så er det absolutt null og niks å syte over når han da spiller 60 minutter der! City skulle i utgangspunktet fint kunne brukt han i 90 minutter både mot Leipzig og Burnley. Så Pep har her tatt mer hensyn enn hva vi kan regne med og håpe på.

Jeg skjønner ikke pratet ditt om risikovurdering? For det første er det ikke apparatet bak Haaland som skal gjøre noe med det. For det andre har de da tatt masse forholdsregler her, med å bytte ut såpass tidlig! Og som sagt, hvis man hele tiden skal tenke risiko, så kan man nesten ikke trene og spille kamper! Det var som sagt ingen grunn til bekymring for Haaland før kampen mot Burnley. Jo, det er naivt å sitte her i Norge og tro at apparatet til City baserer laguttaket sitt ett eneste prosent på hva som er bra for diverse landslag noen dager senere.

Jeg her helt enig i tingene du skriver i siste avsnitt, men jeg skjønner ikke hva de har med denne diskusjonen å gjøre! Landslaget er viktig for Norge, Belgia, Portugal og alle andre, men disse landene har ingenting med prioriteringene til City eller andre klubber å gjøre så lenge de er i klubbregi.

Champis

Legg inn av Champis »

Taururu skrev: ons mar 22, 2023 11:56 am https://www.tv2.no/sport/fotball/disse- ... /15600287/

Ståle må slutte å tenke på Thorstvedt som spiss, han er indreløper.

Sørloth skal være førstepri som spiss, da jeg mener at JSL ikke er i nærheten av samme kvalitet. Synes sistnevnte har blitt litt vel oppskrytt etter overgangen til Celta Vigo.

De to andre som er nevnt Thorstvedt og Brynhildsen er ikke spissetyper i den forstand. De har knapt spilt klubbfotball de siste månedene heller. Thorstvedt med kun 204 min for Sassoulo, Brynhildsen har ikke spilt 90 min i de to cupkampene (en fra benk).

Thorstvedt kan fint spille hengende spiss sammen med en makker, men ikke som enslig spiss. Han er vokst opp som spiss/10'er, og har spilt det helt til han ble seniorspiller.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Champis skrev: ons mar 22, 2023 4:20 pm
Taururu skrev: ons mar 22, 2023 11:56 am https://www.tv2.no/sport/fotball/disse- ... /15600287/

Ståle må slutte å tenke på Thorstvedt som spiss, han er indreløper.

Sørloth skal være førstepri som spiss, da jeg mener at JSL ikke er i nærheten av samme kvalitet. Synes sistnevnte har blitt litt vel oppskrytt etter overgangen til Celta Vigo.

De to andre som er nevnt Thorstvedt og Brynhildsen er ikke spissetyper i den forstand. De har knapt spilt klubbfotball de siste månedene heller. Thorstvedt med kun 204 min for Sassoulo, Brynhildsen har ikke spilt 90 min i de to cupkampene (en fra benk).

Thorstvedt kan fint spille hengende spiss sammen med en makker, men ikke som enslig spiss. Han er vokst opp som spiss/10'er, og har spilt det helt til han ble seniorspiller.
Ja og vi spiller med indreløpere. Han er soleklart best nå han kommer bakfra og inn i boksen, i en indreløperrolle. Uansett, bør ikke være først i rekka når han knapt har spilt klubbfotball de siste fire månedene i tillegg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Champis skrev: ons mar 22, 2023 3:53 pm
Så du tenker at oddsen kommer til å være mye lavere på Norge når vi nærmer oss kampen?

Georgia har altså tatt poeng mot ganske mange gode lag både hjemme og borte de siste to årene, så det er ingen grunn til at vi "skal" vinne den. Selvsagt håper vi på seier der, og der helt klart realistisk. Men Georgia er et lag som KAN komme foran både Norge og Skottland, selv om det sannsynligvis vil stå mellom de to sistnevnte. Vi er heller ikke noen KLAR favoritt mot Skottland, selv om du synes det. To ganske jevne lag, Norge kanskje et ørlite hakk foran.
Jeg har ingen spådom om oddsen, men større innsatser er ikke mulig før etter Spania-kampen og det er pengene som satses som påvirker oddsen.

Jeg sjekket Bet365 og Nordicbet, Norge til å bli topp 2 i gruppa er 1,57 og Skottland 2,62 så det vil jeg si vi er klar favoritt. Georgia ti ganger pengene.

Champis

Legg inn av Champis »

Kjekspakke skrev: ons mar 22, 2023 12:36 pm
KimBlund skrev: ons mar 22, 2023 9:20 am Det største problemet med Haaland-skaden er ikke Spania-kampen, men Georgia. Selv om vi gjerne skulle hatt størst mulig sjanse mot Spania, så kommer ikke dette til å endre kampbildet. Sørloth har erfaring med disse spanjolene og kan fort gjøre en god figur der. Men Norge har slitt med å bryte ned lag som spiller lavt, slik Georgia kommer til å gjøre. Her kunne fort Haaland blitt avgjørende. Det sagt, så skal Georgia slås med eller uten Haaland.
Ser motsatt på det, mot Spania hadde vi trengt Haaland i brudd og faktisk hatt en sjanse mot dem. Georgia kommer til å legge seg lavt, og synes ikke Haaland har vært den beste i slike kamper for landslaget.

Jeg tror vi kan få minst like mange kontringsmuligheter mot Georgia. Både fordi Spania ikke vil by på alt for mange av dem, men også fordi jeg tror Georgia også vil prege en del av kampen spillemessig.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Champis skrev: ons mar 22, 2023 4:18 pm

Du har et totalt feil premiss om at kampen mot Burnley var uviktig. Jeg kan love deg at det ikke er sånn City ser på den. Og hvis de som jobbe ri City skal se den kampen opp mot Spania - Norge, så er City sin kamp 100 ganger viktigere for dem!

Hvorfor i huleste skal spillerne ha den makten??? For et kaos det ville blitt! Og kun egnet til å skape splid og problemer! Ikke den siste det hadde vært bra for, er spilleren selv. Med et sånt utgangspunkt, så ville man hvert fall fått masse innblanding i alle avgjørelser, og trenere/landslag/klubber som legger press på spilleren til enhver tid om hva han skal gjøre! Nei, det er et av de mer idiotiske forslagene jeg har sett, og noe som aldri ville blitt akseptert i fotballen - med god grunn!

Dessuten insinuerer du at det er eierne av City som bestemmer ting her, som er det reneste oppspinn!

Du tar utgangspunkt i det å være etterpåklok. Hvis man skulle tatt forholdsregler hele tiden for å unngå å bli skadet, så kan man aldri spille kamper! Eller tenker du at det kun gjelder rett før Norge spiller landskamper? Jeg mistenker det. For faktum er at både Haaland og stort sett alle spillere vil bli skadet av og til, og det er ganske tilfeldig når det skjer. Hvis det ikke var noe som tydet på at han skulle få noe skade før Burnley-kampen, så er det absolutt null og niks å syte over når han da spiller 60 minutter der! City skulle i utgangspunktet fint kunne brukt han i 90 minutter både mot Leipzig og Burnley. Så Pep har her tatt mer hensyn enn hva vi kan regne med og håpe på.

Jeg skjønner ikke pratet ditt om risikovurdering? For det første er det ikke apparatet bak Haaland som skal gjøre noe med det. For det andre har de da tatt masse forholdsregler her, med å bytte ut såpass tidlig! Og som sagt, hvis man hele tiden skal tenke risiko, så kan man nesten ikke trene og spille kamper! Det var som sagt ingen grunn til bekymring for Haaland før kampen mot Burnley. Jo, det er naivt å sitte her i Norge og tro at apparatet til City baserer laguttaket sitt ett eneste prosent på hva som er bra for diverse landslag noen dager senere.

Jeg her helt enig i tingene du skriver i siste avsnitt, men jeg skjønner ikke hva de har med denne diskusjonen å gjøre! Landslaget er viktig for Norge, Belgia, Portugal og alle andre, men disse landene har ingenting med prioriteringene til City eller andre klubber å gjøre så lenge de er i klubbregi.
Altså. Selvfølgelig vil City mene at alle kamper og alle minutter er viktige. Det skulle bare mangle. Dette handler derfor om en skala hvor man må finne et godt balansepunkt. Min mening er at når man står i minutt 0 før den kampen og har en skadefri Haaland med to påfølgende landskamper, så bør han kanskje ikke starte. Istedenfor å bygge opp en konflikt, vil jo dette være en ypperlig mulighet for City til å vise at de respekterer landslaget og er interessert i å samarbeide fornuftig også i fremtiden. Du omtaler dette som om landslaget ikke finnes og at city ikke trenger å forholde seg til landslaget i det hele tatt.
Dette er derfor overhodet ikke etterpåklokskap, det var nok veldig mange som faktisk tenkte på dette FØR Burnleykampen og. Du bommer fullstendig med din forståelse av hva jeg prøver å si. Selvfølgelig skal det tas forholdsregler for alt mulig rart i alle kamper. Dette er jo den kompliserte jobben managerteamet holder på med hele tiden. Hva er det som er så provoserende med det? Jeg mener at forholdsreglene i dette tilfellet tilsa at han ikke burde startet den kampen.

At ikke spillerne selv er med å bestemme om de skal spille og starte kamper er en merkelig påstand og det er enda merkeligere at du mener dette er en noe av det dummeste du har hørt, all den tid det faktisk er slik den dag i dag. Merkelig ting å si. I din verden gir det altså mening å sende en spiller på banen som ikke er klar for det selv, fordi treneren tvinger han til å gjøre det ?

Det virker som du ser kompliserte vurderinger veldig svart-hvitt, når det i virkeligheten er en myriade av hensyn og kontinuerlig interaksjon spiller-trener-lege. Du vil ha det til at treneren bestemmer det ene, spilleren det andre og legen det tredje. Sånn er det ikke.
Det jeg sier er at den samlede vurderingen å slippe han på banen i Burnley-kampen var en feil. Og det står jeg for.

Risikovurdering handler om å minimere risiko DER MAN KAN. Og det er poenget mitt. Det er mange tilfeller hvor man ikke kan gjøre noe med risikoen, som for eksempel dersom City hadde Liverpool før landskampene. Da ville man selvfølgelig tatt den risikoen som var nødvendig for å vinne kampen. I denne situasjonen var det gode muligheter for å vinne for City med en lavere grad av risiko. Også for deres egen del, hvor faktisk nå Haaland står i fare for å miste Liverpoolkampen! Dette er sånn man tjener penger på aksjer også, eliminer risiko der man kan.
Jeg er enig i at det at de tok han ut etter 60 minutter indikerer en viss forståelse for dette.

Og jo fotballentusiasmen er veldig viktig i denne sammenheng fordi Norge har aldri hatt og kommer sannsynligvis aldri til å få et sånt fenomen igjen. Da vil vi se han på banen i norsk drakt så ofte som overhodet mulig og hvert eneste minutt han taper er et tap for norsk fotball!
Sist redigert av Pushback den ons mar 22, 2023 4:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: ons mar 22, 2023 4:42 pm
Champis skrev: ons mar 22, 2023 3:53 pm
Så du tenker at oddsen kommer til å være mye lavere på Norge når vi nærmer oss kampen?

Georgia har altså tatt poeng mot ganske mange gode lag både hjemme og borte de siste to årene, så det er ingen grunn til at vi "skal" vinne den. Selvsagt håper vi på seier der, og der helt klart realistisk. Men Georgia er et lag som KAN komme foran både Norge og Skottland, selv om det sannsynligvis vil stå mellom de to sistnevnte. Vi er heller ikke noen KLAR favoritt mot Skottland, selv om du synes det. To ganske jevne lag, Norge kanskje et ørlite hakk foran.
Jeg har ingen spådom om oddsen, men større innsatser er ikke mulig før etter Spania-kampen og det er pengene som satses som påvirker oddsen.

Jeg sjekket Bet365 og Nordicbet, Norge til å bli topp 2 i gruppa er 1,57 og Skottland 2,62 så det vil jeg si vi er klar favoritt. Georgia ti ganger pengene.

1,57 betyr en sannsynlighet på 63,6% for 2. plass. Så vet vi at den reelle oddsen alltid er høyere, som betyr at vi nok er ned mot 55% sannsynlighet for 2. plass. Vil ikke akkurat gi oss et solid favorittstempel med den sannsynligheten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»