Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
Nevi

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av Nevi »

Lew_Ashby skrev: søn mar 26, 2023 12:25 pm Altså, det er noe av det verste jeg har sett mtp dømming.

Dette er en urstygg takling av Rodri i egen boks, dønn gult kort. Ingen. Verdens. Ting. Ikke fra dommer. VAR dropper vi.

Skulle likt om VAR-folka hadde uttalt seg om dette i går. Er egentlig en skandale at de ikke grep inn her.

En skikkelig provoserende og arrogant dommer. Trodde vi var ferdig med så ekstrem og bevisst hjemmedømming på fotballarenaen.

Har og de tre frisparkene Spania fikk i tankene ved de offensive dødballene til Norge.


På tirsdag skal altså en dommer fra Latvia dømme Georgia - Norge. Vet ingenting om denne dommeren. Men føler meg ikke helt trygg.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Nevi skrev: søn mar 26, 2023 12:44 pm
Lew_Ashby skrev: søn mar 26, 2023 12:25 pm Altså, det er noe av det verste jeg har sett mtp dømming.

Dette er en urstygg takling av Rodri i egen boks, dønn gult kort. Ingen. Verdens. Ting. Ikke fra dommer. VAR dropper vi.

Skulle likt om VAR-folka hadde uttalt seg om dette i går. Er egentlig en skandale at de ikke grep inn her.

En skikkelig provoserende og arrogant dommer. Trodde vi var ferdig med så ekstrem og bevisst hjemmedømming på fotballarenaen.

Har og de tre frisparkene Spania fikk i tankene ved de offensive dødballene til Norge.


På tirsdag skal altså en dommer fra Latvia dømme Georgia - Norge. Vet ingenting om denne dommeren. Men føler meg ikke helt trygg.
Ta med frisparket mot Berg, da spanjolen fikk så fryktelig vondt. Sørloth og Ødegaard fikk i tillegg to håpløse gule kort, for å vise litt øyeblikksfrustrasjon , som de tar med seg videre i kvalikken.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:01 am
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:21 am
Sulfat skrev: søn mar 26, 2023 12:09 am

Hva er det du babler om? Jeg svarte på en påstand om at Berg var et vandrende balltap. (Forøvrig hadde han en lekker pasning som Sørloth burde scoret på.)
Hva har Messi med diskusjonen å gjøre?
Du siterte at Berg traff på 90 % av pasningene sine. Andre at han hadde færre balltap enn Aursnes og Ødegaard. Det blir verken mål, assist, nøkkelpasninger eller produserte målsjanser av å spille på tvers. Absurd å trekke frem denne type statistikk for en spiller som knapt tør å prøve, bortsett fra i 10-15 minutter i 2. omgang. Fikk øl i vranghalsen når jeg så at det var Berg som la inn til Sørloth. Trodde ikke det jeg så.

Berg hadde færre balltap og pasningsfeil enn Ødegaard og Aursnes, ergo bør Arsenal få ny kaptein og Benfica kjøpe Berg. Ikke sant ? Messi ?? Et eksempel på det å spille på små marginer Einstein. Berg gjør kanskje ikke det. Er kanskje for negativ til Berg og Bjørkan. Skyldes nok at jeg begynner å få Bodø (Glimt) mer og mer i vranghalsen. Vet ikke helt hvorfor.

For en tone....

Og rimelig spesielt å ta den tonen når det faktisk er du som misforstår så vanvittig det som blir skrevet. Pasningssikkerheten ble altså dratt fram som et svar på at Berg ble kalt et "vandrende balltap". Capiche?
Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.

Klang

Legg inn av Klang »

Ganske utrolig å tape med tre mål mot et såpass svakt spansk mannskap. Om vi hadde hatt med Haaland kunne vi kanskje snakket om tidenes beste mulighet til et godt resultat mot Spania.

Pushback

Legg inn av Pushback »

AlvaroC skrev: søn mar 26, 2023 12:18 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:51 am
AlvaroC skrev: lør mar 25, 2023 11:35 pm

Eller pga. en god spansk keeper, og en Søloth som ikke er en like god avslutter.

Litt rart at tanken ikke slår en at Spania ikke først og fremst spiller for å øke ledelsen på 1-0. Når Spania spiller litt ball siste 15 får de lett et par mål til. Det man kan si er vel at Spania var ganske dårlige til å forsvare seg.

Er litt redd om man sier seg fornøyd med denne kampen, ikke scorer man mål, og man slipper også relativt lett inn mål når motstanderen gjør et ærlig forsøk.

Så du tenker at Spania kun gjorde et ærlig forsøk de første 10 og siste 10 minuttene av kampen? På hjemmebane i en viktig kvalik-kamp? I en kamp som vipper på stillingen 1-0?

Og nei, det var ikke sånn at Spania bare begynte å "spille litt ball", så scoret de to mål til. Det ene er jo gratis etter en stor feil av Bjørkan. det andre er et innlegg de slår inn i boksen - det var langt fra kontroll eller noe stormløp fra spanjolene på slutten.
Nå snakket vel man om at Spania hadde ballen opp mot 90% før den første scoringen, en helt vill prosent i så fall. Og man ser det samme etter sjansen til Sørloth, Norge er knapt borti ballen etter dette og frem til målet 4 min etterpå. Så kan man snakke det bort med at det kommer etter et innlegg, der det tilfeldigvis står tre spanjoler og en norsk forsvarer, om man vil. Bjørkan-målet kommer etterpå, men er også en feil etter Spania er aggressiv mot et litt slitent Norge.

At man ikke spiller slik Spania gjorde rundt scoringene hele kampen er at det koster krefter med denne intensiteten, og Spania skal også ut i en ny kamp på tirsdag. Det viktigste er å vinne kampen, med minst mulig risiko og bruk av krefter. Når det er sagt var Spania ganske dårlige til å forsvare seg, eller man kan tilskrive det at Norge var gode, og vi burde kanskje ha hatt et mål.

Men hva ville skjedd om Norge hadde utlignet? Man vet selefølgelig ikke, men man spilte en tilsvarende kamp for ganske nøyaktig 4 år siden. Spania tok tidlig ledelsen som i går (etter 16 min). Norge fikk en utligning etter 65 min, og Spania brukte da 6 min på å sette seiersmålet.

Kampbildet hadde i alle fall endret seg med en utligning, og ut i fra det jeg såg i går tror jeg ikke man hadde klart å holde stand så veldig lenge dessverre.
Sludder og vås Alvaro. Ta av deg de spanske brilllene og innse at det beste laget i går var Norge. For det var det.
Norge hadde mye mer variasjon i spillet sitt. Jeg har fulgt på Spania siden nittitallet og dette her var et blodfattig lag som går i fella hvor de utelukkende triller ball og prøver seg opp i mellomrom. Veldig lite variasjon egentlig, spesielt ut fra spillermateriell.

Greit nok at spania slipper litt taket etter en scoring, men de slipper altså taket på kampen til minutt 84 etter Norge har hatt overtak og store sjanser. Det er ingen i det spanske laget som ville sagt at dette var med vilje. Norge hadde overtaket. Frekvensen i beina på spanjolene på midtbanen ble ganske intens der etterhvert, men gang på gang spilte norge seg fri fra det presset.
Jeg har som sagt aldri sett dette fra et norsk landslag før.

Dette jevner seg ut ila. kvaliken,. Norge kommer til EM.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Everenga skrev: lør mar 25, 2023 11:17 pm
Wengerist skrev: lør mar 25, 2023 11:11 pm Spanjoler er så jævlig kvalme svin.
Generelt veldig svak nasjonalkultur.
Hehe. For en utrolig sober oppfølging av min drittsekk-kommentar. Du er en god mann, som så mange Evertonians og Engafans.

Champis

Legg inn av Champis »

Downlight skrev: søn mar 26, 2023 5:26 am Dette med at Berg vinner ballen må være en myte. Har ikke sett noen statistisk som forteller dette

Det ser man jo i kampene, man trenger ikke statistikk for å se det.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Veldig kjedelig at kampen skulle ende slik. Jeg tror ikke det hadde endt annerledes om Haaland var med. Kanskje han kunne ha scoret, men med Haaland ville vi også hatt en annen strategi i kampen.

Jeg håper vi gruser Georgia. Jeg håper Sorløth kan få seg noen scoringer slik at han kan få ut potensialet sitt på landslaget. Jeg føler at det er nå vi har sjansen. Vi kan absolutt ta Spania på hjemmebane.

Jeg sitter å ser "Norges beste menn" nå og tenker at et slikt lag med det samholdet og kollektivet ser vi aldri igjen. Nå har vi Haaland og Ødegaard. De har alle forutsetninger for å kunne bli en av verdens beste spillere. Likevel så tror jeg at vi blir som Polen. Det fungerer av og til. Man kvalifiserer noen ganger. Polen har Lewandowski og nå Zielinski som kjører landslaget. Lewa har lenge vært alene stjerne, men Zielinski har virkelig fått det til å fungere også. Jevnt over har Polen en del gode spillere i alle ledd, og det er her Norge også er. Dessverre mangler vi nok spillere i det største ligaene, men at vi kan bli som eller bli bedre enn Polen har jeg tro på.

Kom igjen, gutta. Storseier mot Georgia så er det håp!

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:01 am
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:21 am

Du siterte at Berg traff på 90 % av pasningene sine. Andre at han hadde færre balltap enn Aursnes og Ødegaard. Det blir verken mål, assist, nøkkelpasninger eller produserte målsjanser av å spille på tvers. Absurd å trekke frem denne type statistikk for en spiller som knapt tør å prøve, bortsett fra i 10-15 minutter i 2. omgang. Fikk øl i vranghalsen når jeg så at det var Berg som la inn til Sørloth. Trodde ikke det jeg så.

Berg hadde færre balltap og pasningsfeil enn Ødegaard og Aursnes, ergo bør Arsenal få ny kaptein og Benfica kjøpe Berg. Ikke sant ? Messi ?? Et eksempel på det å spille på små marginer Einstein. Berg gjør kanskje ikke det. Er kanskje for negativ til Berg og Bjørkan. Skyldes nok at jeg begynner å få Bodø (Glimt) mer og mer i vranghalsen. Vet ikke helt hvorfor.

For en tone....

Og rimelig spesielt å ta den tonen når det faktisk er du som misforstår så vanvittig det som blir skrevet. Pasningssikkerheten ble altså dratt fram som et svar på at Berg ble kalt et "vandrende balltap". Capiche?
Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.
Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9

Pushback

Legg inn av Pushback »

Shabelle skrev: søn mar 26, 2023 2:16 pm Veldig kjedelig at kampen skulle ende slik. Jeg tror ikke det hadde endt annerledes om Haaland var med. Kanskje han kunne ha scoret, men med Haaland ville vi også hatt en annen strategi i kampen.

Jeg håper vi gruser Georgia. Jeg håper Sorløth kan få seg noen scoringer slik at han kan få ut potensialet sitt på landslaget. Jeg føler at det er nå vi har sjansen. Vi kan absolutt ta Spania på hjemmebane.

Jeg sitter å ser "Norges beste menn" nå og tenker at et slikt lag med det samholdet og kollektivet ser vi aldri igjen. Nå har vi Haaland og Ødegaard. De har alle forutsetninger for å kunne bli en av verdens beste spillere. Likevel så tror jeg at vi blir som Polen. Det fungerer av og til. Man kvalifiserer noen ganger. Polen har Lewandowski og nå Zielinski som kjører landslaget. Lewa har lenge vært alene stjerne, men Zielinski har virkelig fått det til å fungere også. Jevnt over har Polen en del gode spillere i alle ledd, og det er her Norge også er. Dessverre mangler vi nok spillere i det største ligaene, men at vi kan bli som eller bli bedre enn Polen har jeg tro på.

Kom igjen, gutta. Storseier mot Georgia så er det håp!
Njeee. Njaaa.

Samtidig har man lag som Sverige som jevnt og trutt "overpresterer" og kommer seg til mesterskap og gjør det også bra i mesterskap.
Jeg har alltid følt at det mangler noe over Polen. Vet ikke helt hva det er. Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror ikke vi skal være fornøyd med å nå opp til Polen altså, bare fordi de ikke får mer ut av stjernene sine.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Pushback skrev: søn mar 26, 2023 1:43 pm
AlvaroC skrev: søn mar 26, 2023 12:18 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:51 am


Så du tenker at Spania kun gjorde et ærlig forsøk de første 10 og siste 10 minuttene av kampen? På hjemmebane i en viktig kvalik-kamp? I en kamp som vipper på stillingen 1-0?

Og nei, det var ikke sånn at Spania bare begynte å "spille litt ball", så scoret de to mål til. Det ene er jo gratis etter en stor feil av Bjørkan. det andre er et innlegg de slår inn i boksen - det var langt fra kontroll eller noe stormløp fra spanjolene på slutten.
Nå snakket vel man om at Spania hadde ballen opp mot 90% før den første scoringen, en helt vill prosent i så fall. Og man ser det samme etter sjansen til Sørloth, Norge er knapt borti ballen etter dette og frem til målet 4 min etterpå. Så kan man snakke det bort med at det kommer etter et innlegg, der det tilfeldigvis står tre spanjoler og en norsk forsvarer, om man vil. Bjørkan-målet kommer etterpå, men er også en feil etter Spania er aggressiv mot et litt slitent Norge.

At man ikke spiller slik Spania gjorde rundt scoringene hele kampen er at det koster krefter med denne intensiteten, og Spania skal også ut i en ny kamp på tirsdag. Det viktigste er å vinne kampen, med minst mulig risiko og bruk av krefter. Når det er sagt var Spania ganske dårlige til å forsvare seg, eller man kan tilskrive det at Norge var gode, og vi burde kanskje ha hatt et mål.

Men hva ville skjedd om Norge hadde utlignet? Man vet selefølgelig ikke, men man spilte en tilsvarende kamp for ganske nøyaktig 4 år siden. Spania tok tidlig ledelsen som i går (etter 16 min). Norge fikk en utligning etter 65 min, og Spania brukte da 6 min på å sette seiersmålet.

Kampbildet hadde i alle fall endret seg med en utligning, og ut i fra det jeg såg i går tror jeg ikke man hadde klart å holde stand så veldig lenge dessverre.
Sludder og vås Alvaro. Ta av deg de spanske brilllene og innse at det beste laget i går var Norge. For det var det.
Norge hadde mye mer variasjon i spillet sitt. Jeg har fulgt på Spania siden nittitallet og dette her var et blodfattig lag som går i fella hvor de utelukkende triller ball og prøver seg opp i mellomrom. Veldig lite variasjon egentlig, spesielt ut fra spillermateriell.

Greit nok at spania slipper litt taket etter en scoring, men de slipper altså taket på kampen til minutt 84 etter Norge har hatt overtak og store sjanser. Det er ingen i det spanske laget som ville sagt at dette var med vilje. Norge hadde overtaket. Frekvensen i beina på spanjolene på midtbanen ble ganske intens der etterhvert, men gang på gang spilte norge seg fri fra det presset.
Jeg har som sagt aldri sett dette fra et norsk landslag før.

Dette jevner seg ut ila. kvaliken,. Norge kommer til EM.
Synes også vi var det beste laget, men spanjolene gjør ofte det de trenger for å vinne og er ikke alltid like dominerende. Men de så ganske frustrerte ut både på banen og på benk i andre omgang da Norge presset de tilbake i lang tid.
Så det er nok en mellomting, men der jeg synes det helte mer mot at Norge gjorde Spania dårlige. Nå var ikke dette det beste laget, men jeg tror vi hadde klart det samme mot er bedre spansk lag også, om enn i en kortere periode enn vi klarte i går. Grunnen er jo at vi klarer å holde på ballen, kombinere og ikke minst spille oss ut av press slik vi klarte i går, med en glimrende treer på midtbanen og Sørloth som klart å være oppspillspunkt og holde på ballen.
Så dette var oppløftende, neste steg blir å bli bedre i begge boksene, der sliter vi fortsatt.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Shabelle skrev: søn mar 26, 2023 2:16 pm Veldig kjedelig at kampen skulle ende slik. Jeg tror ikke det hadde endt annerledes om Haaland var med. Kanskje han kunne ha scoret, men med Haaland ville vi også hatt en annen strategi i kampen.

Jeg håper vi gruser Georgia. Jeg håper Sorløth kan få seg noen scoringer slik at han kan få ut potensialet sitt på landslaget. Jeg føler at det er nå vi har sjansen. Vi kan absolutt ta Spania på hjemmebane.

Jeg sitter å ser "Norges beste menn" nå og tenker at et slikt lag med det samholdet og kollektivet ser vi aldri igjen. Nå har vi Haaland og Ødegaard. De har alle forutsetninger for å kunne bli en av verdens beste spillere. Likevel så tror jeg at vi blir som Polen. Det fungerer av og til. Man kvalifiserer noen ganger. Polen har Lewandowski og nå Zielinski som kjører landslaget. Lewa har lenge vært alene stjerne, men Zielinski har virkelig fått det til å fungere også. Jevnt over har Polen en del gode spillere i alle ledd, og det er her Norge også er. Dessverre mangler vi nok spillere i det største ligaene, men at vi kan bli som eller bli bedre enn Polen har jeg tro på.

Kom igjen, gutta. Storseier mot Georgia så er det håp!
Her overser du at vi har noen av Europas mest spennende talenter som kan ta steget opp på landslaget i løpet av 1-3 år. Polen har ikke disse offensive kreative spillerne.
Og disse spillerne spiller i de posisjonene der vi er svakest offensivt, på kantene. Nusa/Schjelderup på venstre og Bobb på høyre, med de på plass har vi trolig en av de beste offensive lagene i Europa om noen år. Så må vi få på plass noen stoppere av høy kvalitet og en keeper, der er jeg mer bekymret.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Norgefoot skrev: søn mar 26, 2023 2:44 pm
Pushback skrev: søn mar 26, 2023 1:43 pm
AlvaroC skrev: søn mar 26, 2023 12:18 pm

Nå snakket vel man om at Spania hadde ballen opp mot 90% før den første scoringen, en helt vill prosent i så fall. Og man ser det samme etter sjansen til Sørloth, Norge er knapt borti ballen etter dette og frem til målet 4 min etterpå. Så kan man snakke det bort med at det kommer etter et innlegg, der det tilfeldigvis står tre spanjoler og en norsk forsvarer, om man vil. Bjørkan-målet kommer etterpå, men er også en feil etter Spania er aggressiv mot et litt slitent Norge.

At man ikke spiller slik Spania gjorde rundt scoringene hele kampen er at det koster krefter med denne intensiteten, og Spania skal også ut i en ny kamp på tirsdag. Det viktigste er å vinne kampen, med minst mulig risiko og bruk av krefter. Når det er sagt var Spania ganske dårlige til å forsvare seg, eller man kan tilskrive det at Norge var gode, og vi burde kanskje ha hatt et mål.

Men hva ville skjedd om Norge hadde utlignet? Man vet selefølgelig ikke, men man spilte en tilsvarende kamp for ganske nøyaktig 4 år siden. Spania tok tidlig ledelsen som i går (etter 16 min). Norge fikk en utligning etter 65 min, og Spania brukte da 6 min på å sette seiersmålet.

Kampbildet hadde i alle fall endret seg med en utligning, og ut i fra det jeg såg i går tror jeg ikke man hadde klart å holde stand så veldig lenge dessverre.
Sludder og vås Alvaro. Ta av deg de spanske brilllene og innse at det beste laget i går var Norge. For det var det.
Norge hadde mye mer variasjon i spillet sitt. Jeg har fulgt på Spania siden nittitallet og dette her var et blodfattig lag som går i fella hvor de utelukkende triller ball og prøver seg opp i mellomrom. Veldig lite variasjon egentlig, spesielt ut fra spillermateriell.

Greit nok at spania slipper litt taket etter en scoring, men de slipper altså taket på kampen til minutt 84 etter Norge har hatt overtak og store sjanser. Det er ingen i det spanske laget som ville sagt at dette var med vilje. Norge hadde overtaket. Frekvensen i beina på spanjolene på midtbanen ble ganske intens der etterhvert, men gang på gang spilte norge seg fri fra det presset.
Jeg har som sagt aldri sett dette fra et norsk landslag før.

Dette jevner seg ut ila. kvaliken,. Norge kommer til EM.
Synes også vi var det beste laget, men spanjolene gjør ofte det de trenger for å vinne og er ikke alltid like dominerende. Men de så ganske frustrerte ut både på banen og på benk i andre omgang da Norge presset de tilbake i lang tid.
Så det er nok en mellomting, men der jeg synes det helte mer mot at Norge gjorde Spania dårlige. Nå var ikke dette det beste laget, men jeg tror vi hadde klart det samme mot er bedre spansk lag også, om enn i en kortere periode enn vi klarte i går. Grunnen er jo at vi klarer å holde på ballen, kombinere og ikke minst spille oss ut av press slik vi klarte i går, med en glimrende treer på midtbanen og Sørloth som klart å være oppspillspunkt og holde på ballen.
Så dette var oppløftende, neste steg blir å bli bedre i begge boksene, der sliter vi fortsatt.
Det er nok ikke så galt oppsummert. Det som er uhyre viktig er at de norske spillerne tok konsekvent høyere risiko og spilte mer komfortabelt og med større selvtillit etter 0-1. Det var jo veldig synlig. Den svært defensive inngangen på kampen må vi bare slutte med med en gang. Jeg forstår tanken, men historien viser at passivitet som dette alltid straffer seg. Det er ikke veien å gå. Ja du kan være heldig i enkeltkamper, men ikke over tid. Dessuten er lag som Spania bedre når de får tid i angrepsspillet til å bygge momentum.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Skulle gjerne sett Mannsverk på sentral midtbane istedenfor Berg på sikt. Synes Berg gjør en grei innsats på plassen, men Mannsverk er større, sterkere og en stor profil for Norge fremover. Mer lik Rodri. Mannsverk er allerede betydelig høyere prissatt enn Berg internasjonalt.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Pushback skrev: søn mar 26, 2023 2:35 pm
Shabelle skrev: søn mar 26, 2023 2:16 pm Veldig kjedelig at kampen skulle ende slik. Jeg tror ikke det hadde endt annerledes om Haaland var med. Kanskje han kunne ha scoret, men med Haaland ville vi også hatt en annen strategi i kampen.

Jeg håper vi gruser Georgia. Jeg håper Sorløth kan få seg noen scoringer slik at han kan få ut potensialet sitt på landslaget. Jeg føler at det er nå vi har sjansen. Vi kan absolutt ta Spania på hjemmebane.

Jeg sitter å ser "Norges beste menn" nå og tenker at et slikt lag med det samholdet og kollektivet ser vi aldri igjen. Nå har vi Haaland og Ødegaard. De har alle forutsetninger for å kunne bli en av verdens beste spillere. Likevel så tror jeg at vi blir som Polen. Det fungerer av og til. Man kvalifiserer noen ganger. Polen har Lewandowski og nå Zielinski som kjører landslaget. Lewa har lenge vært alene stjerne, men Zielinski har virkelig fått det til å fungere også. Jevnt over har Polen en del gode spillere i alle ledd, og det er her Norge også er. Dessverre mangler vi nok spillere i det største ligaene, men at vi kan bli som eller bli bedre enn Polen har jeg tro på.

Kom igjen, gutta. Storseier mot Georgia så er det håp!
Njeee. Njaaa.

Samtidig har man lag som Sverige som jevnt og trutt "overpresterer" og kommer seg til mesterskap og gjør det også bra i mesterskap.
Jeg har alltid følt at det mangler noe over Polen. Vet ikke helt hva det er. Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror ikke vi skal være fornøyd med å nå opp til Polen altså, bare fordi de ikke får mer ut av stjernene sine.
Mulig jeg uttrykte meg uklart. Jeg mente ikke at vi skal ha som mål å bli som Polen. Å bli som Polen er det jeg frykter. Du har helt rett i at Sverige "overpresterer". Nå har de Isak og Kuluevski som største stjerner, og våre to største er absolutt bedre enn dem. Jeg håper at vi kan bli bedre enn lag som Sverige, Danmark, Østerrike og Sveits. Det tror jeg vi er på en god dag. Serbia er også spennende med sine to kometer: Mitrovic og Vlahovic. Jeg håper vi kan ta steget opp over disse lagene. "Storlag" som Nederland, Spania, Italia og faktisk også Belgia er litt på hell. Gjennomgår generasjonsskifte. Jeg mener at vi på en god dag burde slå lag som disse. Da er vi der vi kan være.

Jeg tror og håper Ståle er rett mann for Norge. Jeg håper bare at Ståle får tid til å bygge lag for å få mest mulig ut av potensiale som er her. Å integrere en filosofi tar tid. Vi har spennende talenter, og jeg mener at vi har flere norske spillere som har mer potensiale enn hva de har fått ut. Haaland og Ødegaard er tipp topp. Forhåpentligvis blir det bare bedre! Det vi trenger er flere "Toppspillere" i de største ligaene. Se på Ryerson! Han er plutselig i ferd med å etablere seg i Dortmund. Napoli gjør en knallsesong i serie A. Der har vi Østigård som sitter på benk. Han må jobbe hardt, og få seg en startplass i Napoli. Det må løsne enda litt til for Sørloth, spesielt på landslaget. Solbakken er i Roma! Jobbe hardt og få seg en startplass. Ajer og Berge som det var store forventninger til står litt på stedet hvil. De kan fortsatt etablere seg. Aursnes har gått under radaren, men virkelig fått fart på sakene. Han har plutselig funnet seg til rette i en mer offensiv posisjon og jeg tror at han lett kan komme til en større klubb. Spennende Schjeldrup er klar til å ta hans plass i Benfica. Nyland er i RBL og hvis han får flere sjanser der kan vi håpe på at han blir en toppkeeper selv om alderen ikke spiller på hans lag.

U21 landslaget tapte 0-3 (Tror jeg?). mot Nederland i går. Vi har mange spennende spillere, men jeg tror aldri vi får en Haaland eller Ødegaard igjen. I alle fall ikke i samme tid! Jeg tenker at det er nå og de neste 10-15 årene Norge har mulighet til å få sin storhetstid.
Sist redigert av Shabelle den søn mar 26, 2023 2:56 pm, redigert 1 gang totalt.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Norgefoot skrev: søn mar 26, 2023 2:49 pm
Shabelle skrev: søn mar 26, 2023 2:16 pm Veldig kjedelig at kampen skulle ende slik. Jeg tror ikke det hadde endt annerledes om Haaland var med. Kanskje han kunne ha scoret, men med Haaland ville vi også hatt en annen strategi i kampen.

Jeg håper vi gruser Georgia. Jeg håper Sorløth kan få seg noen scoringer slik at han kan få ut potensialet sitt på landslaget. Jeg føler at det er nå vi har sjansen. Vi kan absolutt ta Spania på hjemmebane.

Jeg sitter å ser "Norges beste menn" nå og tenker at et slikt lag med det samholdet og kollektivet ser vi aldri igjen. Nå har vi Haaland og Ødegaard. De har alle forutsetninger for å kunne bli en av verdens beste spillere. Likevel så tror jeg at vi blir som Polen. Det fungerer av og til. Man kvalifiserer noen ganger. Polen har Lewandowski og nå Zielinski som kjører landslaget. Lewa har lenge vært alene stjerne, men Zielinski har virkelig fått det til å fungere også. Jevnt over har Polen en del gode spillere i alle ledd, og det er her Norge også er. Dessverre mangler vi nok spillere i det største ligaene, men at vi kan bli som eller bli bedre enn Polen har jeg tro på.

Kom igjen, gutta. Storseier mot Georgia så er det håp!
Her overser du at vi har noen av Europas mest spennende talenter som kan ta steget opp på landslaget i løpet av 1-3 år. Polen har ikke disse offensive kreative spillerne.
Og disse spillerne spiller i de posisjonene der vi er svakest offensivt, på kantene. Nusa/Schjelderup på venstre og Bobb på høyre, med de på plass har vi trolig en av de beste offensive lagene i Europa om noen år. Så må vi få på plass noen stoppere av høy kvalitet og en keeper, der er jeg mer bekymret.
Helt enig, og jeg utrykte meg nok noe uklart. Polen var nok et dårlig eksempel. Se mitt forrige innlegg, svar til Pushback :) Der utrbroderer jeg litt mer ang nåtid, fremtid og potensiale.
Sist redigert av Shabelle den søn mar 26, 2023 2:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Synes noen er altfor negative etter kampen i går. Norge er bedre enn Spania på bortebane i 50-55 minutter og skaper 2 gigantiske sjanser + skulle hatt 1 garantert straffe på 1-0, kanskje 2.
Hvis man sammenligner mot Nederland borte i VM kvalikken så er det som natt og dag forskjell i kvalitet.

Man fikk noen gode svar på hva som er Norges beste midtbane: Aursnes - Berg - Ødegaard.

Der det skorter mest er på kant/ving. Der er Moi for dårlig som kombinasjonsspiller og heller ikke god nok dribler til å gjøre ting på egenhånd. Berge gjør en ok jobb, men han er jo ikke noen kantspiller egentlig.

Jeg synes man fikk overraskende mange positive svar til å være den vanskeligste kampen i hele kvalikken.

Veldig spent på om man kan følge opp det gode spillet mot Georgia borte.

Champis

Legg inn av Champis »

Downlight skrev: søn mar 26, 2023 6:16 am De byttene Solbakken gjorde på slutten må være tidenes dårligste vurdering av en norsk landslagstrener.

Hvorfor?

1. Det er ikke sånn at en trener (heller ikke de gode) kan forutsi hvordan en spiller vil prestere og om de vil ha en god dag eller ikke.

2. Innhoppene til Solbakken, Ryerson og Strand Larsen er det ikke altfor mye å si på. Bjørkan var ikke heldig med sitt innhopp, men dette er sånne ting som kan skje. Han har vært god for landslaget, og et par situasjoner i et innhopp endrer ikke det bildet.

3. Det var mange slitne bein utover i kampen. Man vet hvilken kritikk som hadde kommet mot treneren hvis det ikke hadde blitt gjort bytter.

4. Som trener må man forsøke å se hva evt. bytter kan bidra til. Her setter man inn backer som kan bidra i det offensive, hvor blant annet Bjørkan er bedre på siste tredjedel enn Meling. I tillegg får man inn Strand Larsen, som kan være en ekstra trussel i boksen. Begge disse tingene er selvsagt mtp. at Norge forhåpentligvis kunne trykke Spania litt mot slutten og spille en del på deres halvdel. Det momentumet forsvant fort, og kampbildet ble ikke som håpet, og da kan byttene også se dårligere ut. Men det er langt bedre å ta sjansen på det optimale i den situasjonen og heller få lite igjen for det, enn å kjøre den feige løsningen når man ligger under 1-0.

5. Vi skal spille en viktigere kamp allerede på tirsdag, og det er veldig bra å få rullert på noen spillere.

Champis

Legg inn av Champis »

GatlingGun skrev: søn mar 26, 2023 7:39 am Når jeg ser intervjuene med spillere og trener så er det lite som har forandret seg med tanke på ydmykhet.

Det er ingen som står frem og sier at dette ikke er godt nok.

Fasit er 0-3 i sekken. Å stå å skylde på at vi er uheldige blir for dumt.

Hadde dette vært en Brann-kamp og de hadde tapt på samme måte mot feks Glimt, så hadde tonen vært en helt annen i intervjuene. Der er de aldri fornøyd, selv med overbevisende seier så er det alltid noe man ikke er helt fornøyd med.

Norge mangler lederskikkelser. Det de har nå er kun en gjeng med fotballspillere som ikke tør å si at de er forbanna på seg selv, dette er ikke godt nok, vi skal jobbe beinhardt for å vise at vi er bedre enn dette. Osv.

Så du mener at det er gode lederegenskaper å slakte seg selv/laget? Hvorfor?

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal stå fram å si at dette ikke er godt nok, så lenge det faktisk er godt nok! Spiller vi denne kampen slik 10 ganger, så tar vi poeng i 5 av dem. Og selv med bare poeng i 2-3 av dem, ville det vært en helt fantastisk statistikk borte mot Spania.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 2:56 pm
Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!
Sterkt Innlegg, Champis! Dette bør du sende til ulike sportsredaksjoner! Dette er en klink konklusjon.

Et absolutt knallbra innlegg basert på fakta. Godt og nøye observert, oppsummert og gjort rede for prestasjonen til Berg. Rollen som Berg har er "usynlig". Jeg tenker at dette var Bergs beste kamp. En sesong i B/G nå så er han klar igjen for utlandet.

Champis

Legg inn av Champis »

Yourexperiencemaydif skrev: søn mar 26, 2023 10:55 am
Taururu skrev: søn mar 26, 2023 10:43 am
Yourexperiencemaydif skrev: søn mar 26, 2023 10:31 am Skulle tro det var en gjeng spillere som kun har spilt i Norge på 80-tallet når en leser uttalelsene etter kampen. Ja, dommeren var dårlig og Spania var kyniske, men tror vi har litt å gå på å bli noe tøffere i skallen. Ikke nødvendigvis begynne med så mye tjuvtriks, men ikke la seg rive med når en blir utsatt for det. Østigård påstår til og med at dommeren hadde lagt en "liten plan" om å dømme slik i forkant av kampen. Hadde han spilt for et mer profilert lag enn Norge kunne han risikert karantene.
Ble snytt, men viktig å kommer over det. En utrolig viktig kamp på tirsdag som vi aller helst skal vinne, ihvertfall ikke tape. Der må spillerenes fokus ligge nå.

For oss andre, kan vi klage over spansk juks og en dommer som lar seg lure av det.
Enig. Synes dommeren var svak, men måten spillerne forholdt seg til det på var nesten barnslig. Virker som de er relativt lette å vippe av pinnen, og det er skuffende når de aller fleste har fått erfaring fra både ok nivå og fotballkulturer hvor de å være kynisk ikke er fremmed.

Problemet er at de type frispark man så i går, ser man veldig sjeldent i internasjonal fotball lenger. Lista ligger høyere enn som så. Og man har VAR, så dommer kan fint la dødballene gå, og hvis det blir mål, så kan man heller sjekke videoen i etterkant om det skjedde noe ureglementert. Ikke så vanskelig å forstå at mage følte at dommeren hadde bestemt seg på forhånd av situasjonene. Noe av det verre jeg har sett av dømming på internasjonalt nivå siden 90-tallet.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det blir vel en stund til vi ser Bjørkan på venstrebacken igjen, tipper jeg.

Champis

Legg inn av Champis »

Fazam skrev: søn mar 26, 2023 11:18 am
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:21 am
Jokkemedkniven skrev: lør mar 25, 2023 10:33 pm Kommer nok aldri til å få oppleve landslaget i et mesterskap i min levetid desverre.

Jo, allerede neste år! Jeg mener sjansen er større nå enn før kampen i dag - mtp. prestasjonen vi leverte.
Usikker på om det var Norge som var gode, eller om det var Spania som var under pari.
Uansett er det poengene som teller. Norge har levert i enkelt-kamper tidligere uten å kvalifisere seg til mesterskap.

At Norge var gode, er det ingen tvil om! Det er bare å se på hva vi faktisk leverer i en del faser i banespillet. At Spania ikke var på sitt beste, er nok ganske sannsynlig. Det er viktig å ha det i bakhodet, men det var allikevel en meget god prestasjon av Norge.

Og så er det viktig for folk å skjønne at fotball ikke er matematikk og at forskjellige kamper utarter seg helt forskjellig. Kampen mot Georgia er steintøff, og jeg tror ikke den ble noe lettere av at vi var gode i går. Vi har en tung kamp i bein og hoder, noe Georgia ikke har. Georgia har underdog-stempelet, samtidig som de vet at de har stadion i ryggen og en vanvittig bra statistikk uten tap på 10-11 kamper på rad. De har selvtillit og spillere som kan avgjøre. Kampbildet blir noe annerledes, og våre svakheter kan fort komme enda tydeligere fram. Vi mangler i tillegg Haaland, som er et minus. Jeg er fortsatt ok happy med ett poeng, mens tre poeng vil være fantastisk.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:19 pm
Fazam skrev: søn mar 26, 2023 11:18 am
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:21 am


Jo, allerede neste år! Jeg mener sjansen er større nå enn før kampen i dag - mtp. prestasjonen vi leverte.
Usikker på om det var Norge som var gode, eller om det var Spania som var under pari.
Uansett er det poengene som teller. Norge har levert i enkelt-kamper tidligere uten å kvalifisere seg til mesterskap.

At Norge var gode, er det ingen tvil om! Det er bare å se på hva vi faktisk leverer i en del faser i banespillet. At Spania ikke var på sitt beste, er nok ganske sannsynlig. Det er viktig å ha det i bakhodet, men det var allikevel en meget god prestasjon av Norge.

Og så er det viktig for folk å skjønne at fotball ikke er matematikk og at forskjellige kamper utarter seg helt forskjellig. Kampen mot Georgia er steintøff, og jeg tror ikke den ble noe lettere av at vi var gode i går. Vi har en tung kamp i bein og hoder, noe Georgia ikke har. Georgia har underdog-stempelet, samtidig som de vet at de har stadion i ryggen og en vanvittig bra statistikk uten tap på 10-11 kamper på rad. De har selvtillit og spillere som kan avgjøre. Kampbildet blir noe annerledes, og våre svakheter kan fort komme enda tydeligere fram. Vi mangler i tillegg Haaland, som er et minus. Jeg er fortsatt ok happy med ett poeng, mens tre poeng vil være fantastisk.
Kvaratskhelia blir en voldsom trussel. En mann verdsatt til over milliarden. Anbefaler at vi setter dobbel dekning på han.

Champis

Legg inn av Champis »

AlvaroC skrev: søn mar 26, 2023 12:18 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:51 am
AlvaroC skrev: lør mar 25, 2023 11:35 pm

Eller pga. en god spansk keeper, og en Søloth som ikke er en like god avslutter.

Litt rart at tanken ikke slår en at Spania ikke først og fremst spiller for å øke ledelsen på 1-0. Når Spania spiller litt ball siste 15 får de lett et par mål til. Det man kan si er vel at Spania var ganske dårlige til å forsvare seg.

Er litt redd om man sier seg fornøyd med denne kampen, ikke scorer man mål, og man slipper også relativt lett inn mål når motstanderen gjør et ærlig forsøk.

Så du tenker at Spania kun gjorde et ærlig forsøk de første 10 og siste 10 minuttene av kampen? På hjemmebane i en viktig kvalik-kamp? I en kamp som vipper på stillingen 1-0?

Og nei, det var ikke sånn at Spania bare begynte å "spille litt ball", så scoret de to mål til. Det ene er jo gratis etter en stor feil av Bjørkan. det andre er et innlegg de slår inn i boksen - det var langt fra kontroll eller noe stormløp fra spanjolene på slutten.
Nå snakket vel man om at Spania hadde ballen opp mot 90% før den første scoringen, en helt vill prosent i så fall. Og man ser det samme etter sjansen til Sørloth, Norge er knapt borti ballen etter dette og frem til målet 4 min etterpå. Så kan man snakke det bort med at det kommer etter et innlegg, der det tilfeldigvis står tre spanjoler og en norsk forsvarer, om man vil. Bjørkan-målet kommer etterpå, men er også en feil etter Spania er aggressiv mot et litt slitent Norge.

At man ikke spiller slik Spania gjorde rundt scoringene hele kampen er at det koster krefter med denne intensiteten, og Spania skal også ut i en ny kamp på tirsdag. Det viktigste er å vinne kampen, med minst mulig risiko og bruk av krefter. Når det er sagt var Spania ganske dårlige til å forsvare seg, eller man kan tilskrive det at Norge var gode, og vi burde kanskje ha hatt et mål.

Men hva ville skjedd om Norge hadde utlignet? Man vet selefølgelig ikke, men man spilte en tilsvarende kamp for ganske nøyaktig 4 år siden. Spania tok tidlig ledelsen som i går (etter 16 min). Norge fikk en utligning etter 65 min, og Spania brukte da 6 min på å sette seiersmålet.

Kampbildet hadde i alle fall endret seg med en utligning, og ut i fra det jeg såg i går tror jeg ikke man hadde klart å holde stand så veldig lenge dessverre.

Det vil alltid komme perioder hvor Spania har ballen mye i slike kamper. Så må du gjerne geniforklare dem med at de styrer dette akkurat som de vil og bare er gode i noen minutter her og der for å avgjøre kampen. Jeg kan uansett love deg at du tar feil. Spania har selvsagt ikke lyst til å bli såpass kjørt gjennom kampen. De har helle rikke lyst til at Norge skal få flere muligheter til å score når det kun står 1-0. Med god uttelling kunne Norge scoret minst to mål og plutselig hadde det vært spansk panikk.

Hehe, du var veldig på å påpeke at Norge skapte ting etter spanjolenes feil. Nå det blir påpekt at Spania skaper etter Norges feil, så er det altså som et resultat av aggressivt forsvarsspill av Spania..... Sier litt om hvor selektiv du er i hvordan du ser kampen :)

Så en kamp for noen år tilbake er altså det vi skal se til for å se hvordan en kamp i dag vill endt..... For du mener at kampen da var lik - og at Norge tok fullstendig over banespillet på 1-0??? Eller kan det faktisk hende at forskjellen på lagene var en del større da?

Champis

Legg inn av Champis »

Rexwiller skrev: søn mar 26, 2023 12:19 pm Tradisjonen tro prøver man å skylde på andre ting, i dette tilfellet dommeren. Man kan se det også i andre idretter der ting går litt skeis, det er ofte dommeren, juryen, skiene, forholdene, motstanderen som er usportslig osv. Det sies at man må være mer kyniske. Vel så vær det under kampen da, ikke kom med det sedvanlige sytet i media etterpå.

Jeg har ikke sett noen som har skyldt på dommeren for tapet, hverken her inne eller i mediene.

Man har konkludert med at dommeren var rævva, noe som er helt legitimt.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 4:01 am
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:21 am

Du siterte at Berg traff på 90 % av pasningene sine. Andre at han hadde færre balltap enn Aursnes og Ødegaard. Det blir verken mål, assist, nøkkelpasninger eller produserte målsjanser av å spille på tvers. Absurd å trekke frem denne type statistikk for en spiller som knapt tør å prøve, bortsett fra i 10-15 minutter i 2. omgang. Fikk øl i vranghalsen når jeg så at det var Berg som la inn til Sørloth. Trodde ikke det jeg så.

Berg hadde færre balltap og pasningsfeil enn Ødegaard og Aursnes, ergo bør Arsenal få ny kaptein og Benfica kjøpe Berg. Ikke sant ? Messi ?? Et eksempel på det å spille på små marginer Einstein. Berg gjør kanskje ikke det. Er kanskje for negativ til Berg og Bjørkan. Skyldes nok at jeg begynner å få Bodø (Glimt) mer og mer i vranghalsen. Vet ikke helt hvorfor.

For en tone....

Og rimelig spesielt å ta den tonen når det faktisk er du som misforstår så vanvittig det som blir skrevet. Pasningssikkerheten ble altså dratt fram som et svar på at Berg ble kalt et "vandrende balltap". Capiche?
Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.

Herre.... gud.....

Igjen, du svarer ikke på innlegget mitt, og du innser ikke at du dummet deg skikkelig ut med forrige svar.

Det var en som skrev at Berg er et vandrende balltap. Og da kom svaret om at han traff på 90% av pasningene. Skjønner du ikke sammenhengen med de to innleggene??? Vedkommende skrev ingenting om egenskapene til Berg, som du messer om. Plutselig begynner du å raljere om at 90% treff på pasningene ikke gir mål og assisst! Hva i huleste har det med saken å gjøre??? Det var et tilsvar til en påstand om at Berg var et vandrende balltap - som er beviselig feil!

Du må gjerne se på pasningsstatistikken til Berg sammenlignet med andre spillere i samme posisjon, så kan vi godt snakkes etter det og se hvor mye han spiller framover og er med å skape gode angrep kontra de andre.

Hvem har påstått at Berg er god nok til å spille de de største ligaene???

Hvis du vil ha faktum fra kampen i går, så har jeg laget en post om det.

Helt enig, tabellen i november er avgjørende. Og så? Hva har det med prestasjonen i går å gjøre?

Jeg jobber innen fotballen, ja - og har bra faglig ballast. Men jeg skjønner ikke hva det har med denne diskusjonen å gjøre? Du får lese tallene på Berg kontra Rodri, og så få du gjøre deg opp din egen mening. Jeg har definitivt min hvert fall!

Champis

Legg inn av Champis »

Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 2:53 pm Skulle gjerne sett Mannsverk på sentral midtbane istedenfor Berg på sikt. Synes Berg gjør en grei innsats på plassen, men Mannsverk er større, sterkere og en stor profil for Norge fremover. Mer lik Rodri. Mannsverk er allerede betydelig høyere prissatt enn Berg internasjonalt.

Synes det foreløpig helt klart er forskjell på Berg og Mannsverk i Bergs favør.

Evv

Legg inn av Evv »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 2:56 pm
Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!
Tusen takk for et fantastisk innlegg. Her har vi en med peiling folkens. Ja bare å sende til norske sportredaksjoner. Åga Hareide, nå fikk du noe å tenke på, gå tilbake til revisorjobben din.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»