WC langrenn, Holmenkollen (11-12/3)

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: WC langrenn, Holmenkollen (11-12/3)

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: man mar 13, 2023 5:33 pm På skiforbundets sider ligger det uten en oversikt med hovedpunkter for neste års terminliste. I følge den blir verdenscupen slik:

24-26/11 - Ruka
1-3/12 - Gällivare?
9-10/12 - Östersund
15-17/12 - Trondheim
30/12-7/1 - Tour de Ski (Ger/Davos/VdF)
19-21/1 - Oberhof
27-18/1 - Goms
9-11/2 - Canmore
16-18/2 - Minneapolis
24-25/2 - Cable
1-3/3 - Lahti
7/3 - Drammen
9-10/3 - Oslo
15-17/3 - Falun

Den stemmer ikke for de nord-amerikanske rennene siden det ikke blir renn i Cable, andre datoer i Minneapolis og en bysprint i Calgary.
3 svenske helger blir for mye, spessielt når Ulricehavn ikke er med.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Vi hadde tre helger i Norge i år, så tre i Sverige funker det også, selv om det er synd Ulrichehamn uteblir. Å arrangere i Ruka, Gällivare og Østersund før Trondheim gir mening, det er (enn så lenge) fortsatt snøsikre steder tidlig på vinteren og det er en fornuftig reiserute for smørebussene.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

@george_hincapie
Les Rouses blir vel for lang reiseavstand i tour de ski? Ligger i Jurafjellene.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

netrebske skrev: man mar 13, 2023 6:12 pm @george_hincapie
Les Rouses blir vel for lang reiseavstand i tour de ski? Ligger i Jurafjellene.
Cirka 4 1/2 timers kjøring fra Les Rousses til Davos. Det bør være greit når det er hviledag mellom.

Til sammenligning er rennene i Davos planlagt før Val di Fiemme, den strekningen er cirka 4 timer med bil og i år dro de fra Oberstdorf til Val di Fiemme, det er også cirka 4 1/2 time.

daktari

Legg inn av daktari »

Et aldri så lite sidespor. Prøvde å finne igjen hvor det stod at Trondheim er 8-10 des, men fant i stedet ut at de skal ha jr vm der i 2026. Det var jo kjapt etter det forrige jr vm i Norge som var på Lygna i fjor.
https://www.skiforbundet.no/norges-skif ... -pa-plass/

Ellers må jeg si jeg mye heller vil ha tour de ski start tidlig i romjula.
Oberhof i januar. Hmm, forbinder tv sendingene derfra i januar med tåke, regn, knapt nok snø og stein i sporet.
Sist redigert av daktari den man mar 13, 2023 6:54 pm, redigert 1 gang totalt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

daktari skrev: man mar 13, 2023 6:34 pm Et aldri så lite sidespor. Prøvde å finne igjen hvor det stod at Trondheim er 8-10 des, men fant i stedet ut at de skal ha jr vm der i 2026. Det var jo kjapt etter det forrige jr vm i Norge som var på Lygna i fjor.
https://www.skiforbundet.no/norges-skif ... -pa-plass/
Planica skal ha jr-VM neste år, kanskje det blir slik at VM-arrangøren "må" arrangere junior-VM året etterpå (fornuftig med tanke på etterbruk av anlegg) slik at det annethvert år blir forrige VM-arrangør og annethvert år noe mer "eksotisk".

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

george_hincapie skrev: søn mar 12, 2023 3:37 pm Weng går hardt ut mot femmila i VM og side at det ikke er likestilling å gå like langt siden jentene bruker «30 minutter mer». Nå var forskjellen kun 18 minutter.

Deretter foreslår hun at kvinnene burde gå 20 når herrene går 30. Da er forskjellen ikke langt unna 18 minutter den andre veien..
Er det snakk om at kvinner skal gå 50 km i VM i fremtiden også?

Personlig synes jeg at menn og kvinner skal gå de distansene de gikk inntil forrige sesong i WC. De trenger kun å endre 30 og 50 km til intervallstart.
Drepende kjedelig å se både ei kvinne alene i front hele løpet - eller halve mannefeltet dasse rundt i ei klynge i 40 km før det skjer noe. Intervallstartene i VM beviste nok en gang hvor overlegne de er som konkurranseform både for rettferdighet og for spenningens del.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

daktari skrev: man mar 13, 2023 6:34 pm Et aldri så lite sidespor. Prøvde å finne igjen hvor det stod at Trondheim er 8-10 des, men fant i stedet ut at de skal ha jr vm der i 2026. Det var jo kjapt etter det forrige jr vm i Norge som var på Lygna i fjor.
https://www.skiforbundet.no/norges-skif ... -pa-plass/
Var det ikke noe ekstraordinært med VM på Lygna, siden hopp og kombinert ble arrangert i Zakopane? Er vel eneste gang man har delt opp junior-VM, så var kanskje noe koronagreier?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Neptun skrev: man mar 13, 2023 8:08 pm
george_hincapie skrev: søn mar 12, 2023 3:37 pm Weng går hardt ut mot femmila i VM og side at det ikke er likestilling å gå like langt siden jentene bruker «30 minutter mer». Nå var forskjellen kun 18 minutter.

Deretter foreslår hun at kvinnene burde gå 20 når herrene går 30. Da er forskjellen ikke langt unna 18 minutter den andre veien..
Er det snakk om at kvinner skal gå 50 km i VM i fremtiden også?
Avgjøres på FIS-kongressen i mai. Tror det ironisk nok økte muligheten for videreføring av årets program at det ble frafall og dermed mindre skille enn forventet på søndag..

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Goms var overraskende, jeg er veldig godt kjent i Sveits og det er litt "in the middle of nowhere".
Oberhof også, fryktelig mange skiskytinggale tilskuere, men er de interessert i langrenn?

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Iseran2770 skrev: man mar 13, 2023 9:23 pm Goms var overraskende, jeg er veldig godt kjent i Sveits og det er litt "in the middle of nowhere".
Oberhof også, fryktelig mange skiskytinggale tilskuere, men er de interessert i langrenn?
Goms er faktisk ett populært langrennsområde. Var der for mange mange år siden (2002 tror jeg) med alpinski, av en eller grunn hadde vi lyst å teste det lillealpinanlegget i Goms på en roadtripp hvor vi kjørte rundt og besøkte de mer kjente anleggene Andermatt, Crans Montana og Zermatt. Goms var det masse langrennsløyper og alle sportsbutikker var fult av langrennsutstyr. Snakket med noen som mente at Goms hadde de beste langrennsløypene i Sveits. Ligger litt lavt da mener jeg, men innerst inne i Valaisdalen er det sikkert relativt snøsikkert.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Iseran2770 skrev: man mar 13, 2023 9:23 pm Goms var overraskende, jeg er veldig godt kjent i Sveits og det er litt "in the middle of nowhere".
Oberhof også, fryktelig mange skiskytinggale tilskuere, men er de interessert i langrenn?
Goms er et nydelig sted. Har vært der noen ganger og det er flotte skiløyper, både for turgåere og konkurranseløpere. Nå er det vel ikke bestemt hvilke stilarter det skal være, men tipper skøytesprint og klassisk fellesstart. Jeg er litt redd for at distanseløpen ikke blir hard nok til å skille noe, men ut fra løypekartet virker de til å ha en ny del i sørøst jeg ikke har kjennskap til, kan bli to bratte bakker der. Sprintløypen blir i hvertfall rimelig tøff. Ikke helt fornøyd med hvordan de legger opp inngangen til oppløpet, det blir en voldsomt skarp sving og oppløpet er ikke langt, så posisjonen inn blir fort altavgjørende.

Oberhof skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man skal oppsøke. Var knapt folk der i gamle dager da Tour de Ski gikk der og da var Tyskland ganske gode (Teichmann). I tillegg dårlig vær, lite snø og stein i løypene. At FIS kan velge noe sånt fremfor Les Rousses er trist, selv om det på en måte gir mening at Tyskland skal være på kalenderen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Biff_Byford skrev: man mar 13, 2023 10:40 pm
Iseran2770 skrev: man mar 13, 2023 9:23 pm Goms var overraskende, jeg er veldig godt kjent i Sveits og det er litt "in the middle of nowhere".
Oberhof også, fryktelig mange skiskytinggale tilskuere, men er de interessert i langrenn?
Goms er faktisk ett populært langrennsområde. Var der for mange mange år siden (2002 tror jeg) med alpinski, av en eller grunn hadde vi lyst å teste det lillealpinanlegget i Goms på en roadtripp hvor vi kjørte rundt og besøkte de mer kjente anleggene Andermatt, Crans Montana og Zermatt. Goms var det masse langrennsløyper og alle sportsbutikker var fult av langrennsutstyr. Snakket med noen som mente at Goms hadde de beste langrennsløypene i Sveits. Ligger litt lavt da mener jeg, men innerst inne i Valaisdalen er det sikkert relativt snøsikkert.
Var verdenscup der rundt tusenårsskiftet og da hadde lederne der høye mål for videre arrangementer, men så forsvant dem.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Biff_Byford skrev: man mar 13, 2023 10:40 pm Goms er faktisk ett populært langrennsområde.
Interessant, jeg har bare passert stedet 3-4 ganger på sommeren. Fra rundt 1.huni åpner alle de fantastiske passene vest for Goms.
(Furkapass, Grimselpass og Sustenpass)

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Biff_Byford skrev: man mar 13, 2023 10:40 pm Snakket med noen som mente at Goms hadde de beste langrennsløypene i Sveits. Ligger litt lavt da mener jeg, men innerst inne i Valaisdalen er det sikkert relativt snøsikkert.
Ja, det ligger litt lavt - bare 1300moh cirka, men de har ordentlig kunstsnø-anlegg og skistadion og konkurranseløypene ligger på sørsiden av dalen i skyggen av fjell på 2800 meters høyde, så det er ikke slik at solen står og steker hele dagen og smelter snøen raskt på varme dager. Da jeg var der sist var det lite snø i løypene ellers i dalen, mens det rundt skistadion var fantastiske forhold på kunstsnøen.

Å ha kunstsnø-anlegg blir nok en viktig del for mange skianlegg i Alpene fremover, spesielt for de mange alpinanleggene i området som ofte ligger veldig solrikt til. Ser man på tradisjonelle langrennssteder i Sveits har de allerede kunstsnøproduksjon i Goms, Lenzerheide, Davos og i Engadin-dalen i hvertfall så der er de ganske godt forspent. Men snøfattige vintre der man blir avhengig av kunstsnø er jo selvsagt veldig dårlig for rekrutteringen.


Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det så ut som damene fint greide å gå en 5-mil. Og de greide det med glans, håper det blir flere muligheter for 5-mil for damer. Ikke noe å være redd for.

Tucan

Legg inn av Tucan »

george_hincapie skrev: søn mar 12, 2023 3:37 pm Weng går hardt ut mot femmila i VM og side at det ikke er likestilling å gå like langt siden jentene bruker «30 minutter mer». Nå var forskjellen kun 18 minutter.

Deretter foreslår hun at kvinnene burde gå 20 når herrene går 30. Da er forskjellen ikke langt unna 18 minutter den andre veien..
Merkelig at jeg ikke kan huske at hun har klaget på at damene på opp den samme slalombakken i tds.. det burde de da slippe..

Er ikke meningen at alle må like alle distanser.. mtp. Oppmøtet, burde de kanskje droppet sprint og.. for var ikke veldig mange flere deltakere i Drammen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Tucan skrev: søn mar 19, 2023 9:21 pm
george_hincapie skrev: søn mar 12, 2023 3:37 pm Weng går hardt ut mot femmila i VM og side at det ikke er likestilling å gå like langt siden jentene bruker «30 minutter mer». Nå var forskjellen kun 18 minutter.

Deretter foreslår hun at kvinnene burde gå 20 når herrene går 30. Da er forskjellen ikke langt unna 18 minutter den andre veien..
Merkelig at jeg ikke kan huske at hun har klaget på at damene på opp den samme slalombakken i tds.. det burde de da slippe..

Er ikke meningen at alle må like alle distanser.. mtp. Oppmøtet, burde de kanskje droppet sprint og.. for var ikke veldig mange flere deltakere i Drammen.
Håper virkelig ikke at herrene skal gå 10 og 20 km neste år også. For noe tull.
Ønsker at både damer og herrer skal gå samme distanser som før bare med intervallstart på hhv 30 -og 50 km.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Det som var synd med 5-mila for damer, var at Astrid ØS ikke vant. Det hadde kronet det vanvittige opplegget hun la opp til.

dorian

Legg inn av dorian »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 9:25 pm Håper virkelig ikke at herrene skal gå 10 og 20 km neste år også. For noe tull.
Ønsker at både damer og herrer skal gå samme distanser som før bare med intervallstart på hhv 30 -og 50 km.
De må gjerne gå 10/20 neste år, så lenge det blir intervallstart også på 20 km. Det blir kjedelig i lengden med samme distanse hver eneste gang. Femmila for damer har kommet for å bli, men det blir jo uansett bare en eller to ganger i året.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»