«Pride misjonering» på norske barneskoler

Svar
Solvgutt1

Re: «Pride misjonering» på norske barneskoler

Legg inn av Solvgutt1 »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:10 pm
Koskinen skrev: man mar 13, 2023 8:04 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm

Nå er vel app litt mer 2023 enn skriftlig lapp ?
Som sagt, foreldrene fikk denne meldingen dagen teateret var. I 9 draget, mens de var på jobb og barnet allerede var på skolen, 40 min før forestillingen begynte. Til jul er det lapp med hjem med underskrift av begge foreldrene.
Og barnet ditt fikk store traumer ? Uansett er jeg enig med deg at dere burde blitt informert tidligere. Men vi kan ikke ende opp med en norsk skole hvor hver enkelt forelder har sitt eget pensum.
Burde ikke foreldre kunne nekte at ungen er med på skolegudstjeneste heller da?

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Koskinen skrev: man mar 13, 2023 4:27 pm På barneskolene på Østlandet går nå Teaterforestillingen Tobias og dagen det smalt.

Får høre at flere foreldre får beskjed om at barna skal gå på skoleteater samme dagen som teateret vises og ikke får noen mulighet til å sette seg inn i hvilket tema denne tar for seg.

Her må det skriflig godkjennelse hjemmefra for å gå i kirken. Men å se et potensiell skadelig teaterstykke om å være født i feil kropp trenger ikke foreldrene hverken å informeres på forhånd om, eller godkjenne skriftlig. Dette gir rett og slett ingen mening.

Psykologspesialist Marit Johanne Bruset har tidligere advart foreldre om dette stykket, og er kritisk til at stykket kan bidra til å plante ideen om å være født i feil kropp i små og sårbare barn.

https://www.nrk.no/mr/atvarar-mot-teate ... 1.15405531
Jeg er totalt uenig i denne galskapen om at man kan reservere seg fra en skolegudstjeneste også.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Wengerist skrev: man mar 13, 2023 8:14 pm Jeg er totalt uenig i denne galskapen om at man kan reservere seg fra en skolegudstjeneste også.
Hvorfor er det galskap? Synes det er helt greit at barn spares for religiøst vissvass. Besøk gjerne en kirke, men ikke delta på forkynnelse av idiotien.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Wengerist skrev: man mar 13, 2023 8:14 pm Jeg er totalt uenig i denne galskapen om at man kan reservere seg fra en skolegudstjeneste også.
Skal det altså være en påtvungen organisert overtro i skolen, mener du?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:52 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 8:13 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:10 pm

Og barnet ditt fikk store traumer ? Uansett er jeg enig med deg at dere burde blitt informert tidligere. Men vi kan ikke ende opp med en norsk skole hvor hver enkelt forelder har sitt eget pensum.
Burde ikke foreldre kunne nekte at ungen er med på skolegudstjeneste heller da?
Det kan de.
Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om du er i mot denne ordningen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:58 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 8:55 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:52 pm

Det kan de.
Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om du er i mot denne ordningen.
Nei. Og de kan nekte at ungen blir med på teater. Men de bør ikke kunne nekte at barn blir lært om hva en kirke er. Eller hva en Moske er. Eller at det finnes homofile. Eller at det finnes folk som vil endre kjønn.
Eller at det biologisk sett bare finnes to kjønn

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Knaberaps skrev: man mar 13, 2023 8:16 pm
Wengerist skrev: man mar 13, 2023 8:14 pm Jeg er totalt uenig i denne galskapen om at man kan reservere seg fra en skolegudstjeneste også.
Skal det altså være en påtvungen organisert overtro i skolen, mener du?
Religionshistorie bør være obligatorisk, men ikke rein messing. Min generasjon og sikkert ungene våre som ble påvirket av vårt syn, hadde jo slik messing langt opp i halsen, fordi det var så utbredt; startet dagen med å synge en kristen sang, vi hadde rein bibellære og pugging av katekismus og lekse å kunne salmer utenat og blablabla. På helt vanlig offentligskole.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 9:05 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:58 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 8:55 pm
Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om du er i mot denne ordningen.
Nei. Og de kan nekte at ungen blir med på teater. Men de bør ikke kunne nekte at barn blir lært om hva en kirke er. Eller hva en Moske er. Eller at det finnes homofile. Eller at det finnes folk som vil endre kjønn.
Eller at det biologisk sett bare finnes to kjønn
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:40 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 9:05 pm Eller at det biologisk sett bare finnes to kjønn
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:40 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 9:05 pm Eller at det biologisk sett bare finnes to kjønn
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Det var et TV-program om babyer som ble født med begge deler og at da tok legene et valg på vegne av ungen - så det ble ett kjønn. Programmet handlet også om at de eller noen av de som legene hadde valgt kjønnet for, de/noen fikk problemer og hadde altså feilt kjønn.
Om du ikke har sett noen, kan det likevel både skje og eksistere.
Moren til ungene mine fortalte at en jente i klassen hennes på det vi kalte for folkeskolen, hadde begge kjønn. Dog var tissemannen liten, sa hun.
Sist redigert av Fordomsfull den man mar 13, 2023 9:51 pm, redigert 2 ganger totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:40 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 9:05 pm Eller at det biologisk sett bare finnes to kjønn
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Så vidt du vet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Henningsen skrev: man mar 13, 2023 9:48 pm
Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:40 pm
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Så vidt du vet.
Jeg tror ordet 'fungerende' er poenget og i så måte kan han jo ha rett.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 7:45 pm
Koskinen skrev: man mar 13, 2023 7:44 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 7:39 pm
Nope. Ingen skriftlig lapp med hjem som måtte undertegnes. Kun en melding i min skole appen som kom dagen forestillingen ble vist.
Nå er vel app litt mer 2023 enn skriftlig lapp ?
Og skriften på de appene er ca 1 mm høy og umulig å lese, hilsen gammel foreldre.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Koskinen skrev: man mar 13, 2023 4:27 pm På barneskolene på Østlandet går nå Teaterforestillingen Tobias og dagen det smalt.

Får høre at flere foreldre får beskjed om at barna skal gå på skoleteater samme dagen som teateret vises og ikke får noen mulighet til å sette seg inn i hvilket tema denne tar for seg.

Her må det skriflig godkjennelse hjemmefra for å gå i kirken. Men å se et potensiell skadelig teaterstykke om å være født i feil kropp trenger ikke foreldrene hverken å informeres på forhånd om, eller godkjenne skriftlig. Dette gir rett og slett ingen mening.

Psykologspesialist Marit Johanne Bruset har tidligere advart foreldre om dette stykket, og er kritisk til at stykket kan bidra til å plante ideen om å være født i feil kropp i små og sårbare barn.

https://www.nrk.no/mr/atvarar-mot-teate ... 1.15405531
Allt i samfunnet har gått for langt. Hva skal det bli av fornuften..dersom det er noe igjen, rundt om kring? Man kveles av idioti.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 4:53 pm Bare å Google psykologspesialister din så ser man at ganske mange andre psykologspesialister er uenig med henne.
[/quote
I psykologien er det vel der det er størst uenighet hos "ekspertene" synes jeg å merke.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:58 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 8:55 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:52 pm
de bør ikke kunne nekte at barn blir lært om hva en kirke er. Eller hva en Moske er. Eller at det finnes homofile. Eller at det finnes folk som vil endre kjønn.
ikke når de er 6 år eller 9 for den slags skyld.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:46 pm
Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:40 pm
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Det var et TV-program om babyer som ble født med begge deler og at da tok legene et valg på vegne av ungen - så det ble ett kjønn. Programmet handlet også om at de eller noen av de som legene hadde valgt kjønnet for, de/noen fikk problemer og hadde altså feilt kjønn.
Om du ikke har sett noen, kan det likevel både skje og eksistere.
Moren til ungene mine fortalte at en jente i klassen hennes på det vi kalte for folkeskolen, hadde begge kjønn. Dog var tissemannen liten, sa hun.
Det fødes mellom fem og femten barn i året i Norge hvor det ikke er mulig å fastslå kjønnet bare ved å se på de ytre kjønnsorganer. Men det er selvsagt mulig å fastslå på andre måter.

At du er født med skavanker i form av ekstra kjønnsorganer eller andre kroppsdeler har da ingen verdens ting å si for hvilket kjønn du er. Som sagt er det enda ikke født et menneske som kan befrukte seg selv, noe som ville vært definisjonen på «tvekjønnet»

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: man mar 13, 2023 10:17 pm
Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:46 pm
Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Det var et TV-program om babyer som ble født med begge deler og at da tok legene et valg på vegne av ungen - så det ble ett kjønn. Programmet handlet også om at de eller noen av de som legene hadde valgt kjønnet for, de/noen fikk problemer og hadde altså feilt kjønn.
Om du ikke har sett noen, kan det likevel både skje og eksistere.
Moren til ungene mine fortalte at en jente i klassen hennes på det vi kalte for folkeskolen, hadde begge kjønn. Dog var tissemannen liten, sa hun.
Det fødes mellom fem og femten barn i året i Norge hvor det ikke er mulig å fastslå kjønnet bare ved å se på de ytre kjønnsorganer. Men det er selvsagt mulig å fastslå på andre måter.

At du er født med skavanker i form av ekstra kjønnsorganer eller andre kroppsdeler har da ingen verdens ting å si for hvilket kjønn du er. Som sagt er det enda ikke født et menneske som kan befrukte seg selv, noe som ville vært definisjonen på «tvekjønnet»
DE legene som utalte seg på TV, ga da virkelig inntrykk av at de tok et valg og lot det bli en gutt eller en jente. Om en lever til en er åtti og det fødes ti årlig, blir det så pass mange at de kan arrangere en fotballturnering for tvekjønnede. Og Norge er et lite land altså er de forholdsvis flere i utlandet. Slik at de kan jo kjøre en Champions League for tvekjønnede.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: man mar 13, 2023 9:48 pm
Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Fordomsfull skrev: man mar 13, 2023 9:40 pm
Ikke om en er født med både kuk og fitte og heller ikke om en er evenukk. Da kan en altså biologisk sett - være både tvekjønnet og evenukk.
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Så vidt du vet.
Noe du ønsker å fortelle?

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

FranciscoM skrev: man mar 13, 2023 4:41 pm Er dette et forsøk på kansellering?

For øvrig er det strålende hvis dette kan føre til at barna vokser opp med mindre fordommer og mer aksept enn foreldrene og, ikke minst, besteforeldrene, samt mindre skam hvis det skulle vise seg at de faktisk er født i feil kropp.
Har woke gjengen mindre fordommer, og mer aksept?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: man mar 13, 2023 11:20 pm
Henningsen skrev: man mar 13, 2023 9:48 pm
Texas_John skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Feil, det har enda ikke eksistert noe menneske i historien som er født med nåde fungerende vagina og penis og følgelig kan befrukte seg selv. Aldri noen gang har det skjedd.
Så vidt du vet.
Noe du ønsker å fortelle?
Om du ikke skjønte den, så kan vi føre leseforståelse til lista over ting du ikke behersker.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Det må inn med teskje. Er skolene som informerer foreldrene. Foreldrene får beskjed av skolen samme dag som barna skal på forestillingen. De vennene jeg har som har reagert på dette, og har barn i alderen tilhører samme skole. Om det bare er denne skolen, eller flere skoler hvor dette skjer, aner ikke. Men de reagerte på at en såpass politisk farget teaterstykke med et budskap som slettes ikke er for 6 åringer, ikke ble informert om på forhånd.

All info kom 30-40 minutter før på en melding i min skole appen.

De sammenlignet også dette med hvordan det er rundt juletider. Da må begge foreldrene godta at barnet blir med i kirken.

Jeg syns dette er åpent for diskusjon.

Å kaste pride på skolebarna er jo forsøkt tidligere med skolesekker oppe i Troms. Syns det er en uting.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Malacay skrev: tir mar 14, 2023 12:04 am De kasta ikke pride på skolebarna i Tromsø. De satte en regnbue på sekkene slik at barna skulle synes i trafikken. Er regnbue = pride ?
Høh, du tror vel ikke at den lille trekanten med pridesymbolet bak på sekken gjør en mer synlig i trafikken? Dette var for å dytte pride og FRI-ideologien på små barn, ikke for å holde dem trygg i trafikken. Da hadde de satt på reflekser.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Malacay skrev: tir mar 14, 2023 12:04 am
Koskinen skrev: man mar 13, 2023 11:47 pm Det må inn med teskje. Er skolene som informerer foreldrene. Foreldrene får beskjed av skolen samme dag som barna skal på forestillingen. De vennene jeg har som har reagert på dette, og har barn i alderen tilhører samme skole. Om det bare er denne skolen, eller flere skoler hvor dette skjer, aner ikke. Men de reagerte på at en såpass politisk farget teaterstykke med et budskap som slettes ikke er for 6 åringer, ikke ble informert om på forhånd.

All info kom 30-40 minutter før på en melding i min skole appen.

De sammenlignet også dette med hvordan det er rundt juletider. Da må begge foreldrene godta at barnet blir med i kirken.

Jeg syns dette er åpent for diskusjon.

Å kaste pride på skolebarna er jo forsøkt tidligere med skolesekker oppe i Troms. Syns det er en uting.
De kasta ikke pride på skolebarna i Tromsø. De satte en regnbue på sekkene slik at barna skulle synes i trafikken. Er regnbue = pride ?
Det der var 100% planlagt, ikke vær så naiv å tro noe annet.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

KongOlav2 skrev: man mar 13, 2023 8:15 pm
Wengerist skrev: man mar 13, 2023 8:14 pm Jeg er totalt uenig i denne galskapen om at man kan reservere seg fra en skolegudstjeneste også.
Hvorfor er det galskap? Synes det er helt greit at barn spares for religiøst vissvass. Besøk gjerne en kirke, men ikke delta på forkynnelse av idiotien.
Disse julegudstjenestene kan de: Enten fjerne all forkynning i, eller avlyse dem helt. Det er disse reservasjonene jeg er uenig i. At man skal reservere seg fra alt man syns er leit og vondt(altså det foreldrene syns, ikke barna).

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Malacay skrev: man mar 13, 2023 9:36 pm
Solvgutt1 skrev: man mar 13, 2023 9:05 pm
Malacay skrev: man mar 13, 2023 8:58 pm

Nei. Og de kan nekte at ungen blir med på teater. Men de bør ikke kunne nekte at barn blir lært om hva en kirke er. Eller hva en Moske er. Eller at det finnes homofile. Eller at det finnes folk som vil endre kjønn.
Eller at det biologisk sett bare finnes to kjønn
Kjønn er ikke bare biologi. Men vi ender opp i den vanlige diskusjonen. Hvorfor i all verden er det et problem ?
At barn lærer at det kun er to biologiske kjønn er det ingenting galt med. At barn, i en sårbar og usikker alder, lærer at kjønn er objektivt og noe de må velge selv? Det er mye som er galt med det. Først og fremst at det planter tvil og usikkerhet i barna. I USA har jo antallet som identifiserer seg som trans gått i taket de siste årene. Sammen med psykiske plager og selvmord blant unge.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Koskinen skrev: man mar 13, 2023 4:27 pm På barneskolene på Østlandet går nå Teaterforestillingen Tobias og dagen det smalt.

Får høre at flere foreldre får beskjed om at barna skal gå på skoleteater samme dagen som teateret vises og ikke får noen mulighet til å sette seg inn i hvilket tema denne tar for seg.

Her må det skriflig godkjennelse hjemmefra for å gå i kirken. Men å se et potensiell skadelig teaterstykke om å være født i feil kropp trenger ikke foreldrene hverken å informeres på forhånd om, eller godkjenne skriftlig. Dette gir rett og slett ingen mening.

Psykologspesialist Marit Johanne Bruset har tidligere advart foreldre om dette stykket, og er kritisk til at stykket kan bidra til å plante ideen om å være født i feil kropp i små og sårbare barn.

https://www.nrk.no/mr/atvarar-mot-teate ... 1.15405531
Absolutt en uting som over hodet ikke hører hjemme på barneskoler ja.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 9:27 am At barn lærer at det kun er to biologiske kjønn er det ingenting galt med. At barn, i en sårbar og usikker alder, lærer at kjønn er objektivt og noe de må velge selv? Det er mye som er galt med det. Først og fremst at det planter tvil og usikkerhet i barna. I USA har jo antallet som identifiserer seg som trans gått i taket de siste årene. Sammen med psykiske plager og selvmord blant unge.
Det største problemet her er vel en salig sammensausing av (biologisk) kjønn, legning og identitet. Godt eksemplifisert av de etter hvert veldig lange bokstavforkortelsene de er så glade i. Det lengste jeg fant var "LGBTQIA2S+". Her er det veldig mye annet rart enn legning som bevegelsen først startet med.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Koskinen skrev: man mar 13, 2023 11:47 pm Det må inn med teskje. Er skolene som informerer foreldrene. Foreldrene får beskjed av skolen samme dag som barna skal på forestillingen. De vennene jeg har som har reagert på dette, og har barn i alderen tilhører samme skole. Om det bare er denne skolen, eller flere skoler hvor dette skjer, aner ikke. Men de reagerte på at en såpass politisk farget teaterstykke med et budskap som slettes ikke er for 6 åringer, ikke ble informert om på forhånd.

All info kom 30-40 minutter før på en melding i min skole appen.

De sammenlignet også dette med hvordan det er rundt juletider. Da må begge foreldrene godta at barnet blir med i kirken.

Jeg syns dette er åpent for diskusjon.

Å kaste pride på skolebarna er jo forsøkt tidligere med skolesekker oppe i Troms. Syns det er en uting.
Tviler litt på at ikke informasjonen er gitt i forkant. Tipper foreldrene kan lese om dette på elevenes ukeplan - enten i papirform eller digitalt - og at varselet i appen bare er en tilleggstjeneste til dette.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Nei. Det ble ikke tatt opp på forhånd. Fikk høre at flere foreldre hadde reagert på akkurat det, og at det nå var tatt opp med rektor på den aktuelle skolen.

Jeg sjekket ut dette igår, for å få bekreftet informasjonen. Meldingen på ukeplanen var at de skulle på teater i byen. Ingen info om hva de skal se. Og de fleste foreldre tenker da basic forestilling for barn. Meldingen om hvilken forestilling og informasjon om hva den handlet om, kom 40 minutter før forestillingen startet. Barna var da allerede på skolen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»