Alt er bra i kvinnefotballen

Svar
DoktorS

Alt er bra i kvinnefotballen

Legg inn av DoktorS »

Hvorfor hisser de seg sånn opp over at noen mener at kvinnefotball ikke er interessant, når kvinnefotballen opplever enorm vekst og alt er bra fryd og gammen?

https://www.nrk.no/ytring/kvinnefotball ... 1.16333922

Det har kanskje ikke slått denne kvinnelige idrettspampen at irritasjonen i kommentarfeltene skyldes at mange føler at det hele blir i overkant pådyttet?

Hvis det går så bra - hvorfor da ha en egen propagandaserie på NRK i beste sendetid - prøve å oppnå fullsatt stadion, så klarer man bare halvparten...

Kjempefint om kvinnefotball også i Norge blir bærekraftig og man får fullsatte stadioner, men da kan man kanskje la være å karakterisere folk som ikke interessert for å ha "forkvaklede holdninger" - og hvorfor bry seg om kommentarfeltene - når kvinnefotballen blomstrer???

Sakens kjerne i Norge er vel at fotballinteressen stort sett fortsatt er blant menn - disse har gjerne sin egen klubb de er engasjert i, samtidig holder de antakelig med en lokal kubb på øverste nivå og til overmål har de engelsk lag de holder med - da skal det mye til at man skal toppe det med Toppfotball..

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Feministene kan gjøre mye i samfunnet for å fremme kvinner med tvang, men de kan ikke tvinge oss til å se på idrett og underholding vi ikke ønsker. Samme med langrenn i helgen, de kan verken tvinge kvinner å gå fem mil (de trodde sikker alle utøvere skulle juble), ei heller tvinge publikum til å møte opp.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: man mar 13, 2023 4:52 pm Hvorfor hisser de seg sånn opp over at noen mener at kvinnefotball ikke er interessant, når kvinnefotballen opplever enorm vekst og alt er bra fryd og gammen?

https://www.nrk.no/ytring/kvinnefotball ... 1.16333922

Det har kanskje ikke slått denne kvinnelige idrettspampen at irritasjonen i kommentarfeltene skyldes at mange føler at det hele blir i overkant pådyttet?

Hvis det går så bra - hvorfor da ha en egen propagandaserie på NRK i beste sendetid - prøve å oppnå fullsatt stadion, så klarer man bare halvparten...

Kjempefint om kvinnefotball også i Norge blir bærekraftig og man får fullsatte stadioner, men da kan man kanskje la være å karakterisere folk som ikke interessert for å ha "forkvaklede holdninger" - og hvorfor bry seg om kommentarfeltene - når kvinnefotballen blomstrer???

Sakens kjerne i Norge er vel at fotballinteressen stort sett fortsatt er blant menn - disse har gjerne sin egen klubb de er engasjert i, samtidig holder de antakelig med en lokal kubb på øverste nivå og til overmål har de engelsk lag de holder med - da skal det mye til at man skal toppe det med Toppfotball..
Jeg syns det var en merkelig kronikk. Og jeg er fortsatt usikker på hva hun er ute etter. Nå er ikke jeg verdens største tiktok’er, men jeg har forstått at sjargongen på kommentarene der er løssluppen og det er litt trashtalk. Det er ikke der man skal sanke selvtillit for å si det sånn.

Så å reagere på skrivefeil og at folk på TikTok ikke mener kvinnefotball er noe tess for så å ramse opp kamper med masse folk på tribunene virker irrasjonelt.

Jeg finnes ikke interessert i kvinnefotball. Jeg har forsøkt flere ganger, men det er ikke noe for meg. Likevel håper jeg det er andre som kan finne det interessant og at de får folk på tribunene.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Nivået i kvinnefotballen blir jo selvfølgelig bedre og bedre, men det vil aldri bli så bra at det blir interessant for meg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Personlig synes jeg det blir for mye "kunstig opphaussing" - selvsagt veldig flott om det er stor interesse, men nå synes jeg det bare er mas om at det nærmest er en moralsk forpliktelse å se damekamper. Jeg trodde det var vanlig å kritisere menn for å se for mye fotball, jeg - men nå er det altså for lite titting på fotball, på tv og på kamper? For de fleste er vel kvoten fylt opp, vil jeg tro. Norge er et lite land - selv et brukbart herrelag som Molde har vel problemer med å fylle opp Røkkeløkka...

Strider

Legg inn av Strider »

Er lei alt politisk korrekt maset i mainstream media. Ja, kvinner er sterkere enn menn i shitty Hollywood woke filmer men i the real world så klarer ikke kvinner å slå 15-16 årige guttelag.

Jeg gidder ikke å se på 15-16 årige gutter spille fotball ergo er kvinnefotball totalt uinteressant.

At kvinnefotball er litt populært i VM og EM har ingenting med hva som skjer i det daglige da det er ca 250 tilskuere i snitt i toppserien og ræva kvalitet

Moist

Legg inn av Moist »

DoktorS skrev: man mar 13, 2023 4:52 pm
Hvis det går så bra - hvorfor da ha en egen propagandaserie på NRK i beste sendetid - prøve å oppnå fullsatt stadion, så klarer man bare halvparten...

Kjempefint om kvinnefotball også i Norge blir bærekraftig og man får fullsatte stadioner,
Hadde vi bare hatt fullsatte stadioner for herrelagene også hadde det vært supert

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

@Eivinder80 siterte meg i denne tråden, men innlegget forsvant før jeg rakk å lese det.

Hadde du noe på hjertet?

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

TylerDurdenNorway skrev: man mar 13, 2023 8:06 pm Er lei alt politisk korrekt maset i mainstream media. Ja, kvinner er sterkere enn menn i shitty Hollywood woke filmer men i the real world så klarer ikke kvinner å slå 15-16 årige guttelag.

Jeg gidder ikke å se på 15-16 årige gutter spille fotball ergo er kvinnefotball totalt uinteressant.

At kvinnefotball er litt populært i VM og EM har ingenting med hva som skjer i det daglige da det er ca 250 tilskuere i snitt i toppserien og ræva kvalitet
Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm
TylerDurdenNorway skrev: man mar 13, 2023 8:06 pm Er lei alt politisk korrekt maset i mainstream media. Ja, kvinner er sterkere enn menn i shitty Hollywood woke filmer men i the real world så klarer ikke kvinner å slå 15-16 årige guttelag.

Jeg gidder ikke å se på 15-16 årige gutter spille fotball ergo er kvinnefotball totalt uinteressant.

At kvinnefotball er litt populært i VM og EM har ingenting med hva som skjer i det daglige da det er ca 250 tilskuere i snitt i toppserien og ræva kvalitet
Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm
StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm
TylerDurdenNorway skrev: man mar 13, 2023 8:06 pm Er lei alt politisk korrekt maset i mainstream media. Ja, kvinner er sterkere enn menn i shitty Hollywood woke filmer men i the real world så klarer ikke kvinner å slå 15-16 årige guttelag.

Jeg gidder ikke å se på 15-16 årige gutter spille fotball ergo er kvinnefotball totalt uinteressant.

At kvinnefotball er litt populært i VM og EM har ingenting med hva som skjer i det daglige da det er ca 250 tilskuere i snitt i toppserien og ræva kvalitet
Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
Da skjønner jeg ikke all rantingen om de absolutte prestasjonene til kvinnefotballen. Hvis det har ingen betydning for populariteten slik som du skriver.

Og nå har jeg ingen verken kunnskap om eller interesse for å se på profesjonelle idrettsarrangementer da jeg syns det er dørgende kjedelig. Men å utøve det selv enten alene eller på et lag kan jo være morsomt. Og dermed har jeg jo fått med meg at flere bekjente menn spilte treningskamper mot voksne eliteserie kvinnelag i fotball når de selv var 14-15 årige gutter, og at gutta oftere vant enn tapte i disse kampene.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Syns NFF skulle kjørt på med noen kamper for begge kjønn, kunne blitt spennende!

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DoktorS skrev: man mar 13, 2023 4:52 pm Hvorfor hisser de seg sånn opp over at noen mener at kvinnefotball ikke er interessant, når kvinnefotballen opplever enorm vekst og alt er bra fryd og gammen?

https://www.nrk.no/ytring/kvinnefotball ... 1.16333922

Det har kanskje ikke slått denne kvinnelige idrettspampen at irritasjonen i kommentarfeltene skyldes at mange føler at det hele blir i overkant pådyttet?

Hvis det går så bra - hvorfor da ha en egen propagandaserie på NRK i beste sendetid - prøve å oppnå fullsatt stadion, så klarer man bare halvparten...

Kjempefint om kvinnefotball også i Norge blir bærekraftig og man får fullsatte stadioner, men da kan man kanskje la være å karakterisere folk som ikke interessert for å ha "forkvaklede holdninger" - og hvorfor bry seg om kommentarfeltene - når kvinnefotballen blomstrer???

Sakens kjerne i Norge er vel at fotballinteressen stort sett fortsatt er blant menn - disse har gjerne sin egen klubb de er engasjert i, samtidig holder de antakelig med en lokal kubb på øverste nivå og til overmål har de engelsk lag de holder med - da skal det mye til at man skal toppe det med Toppfotball..
NRK alene er i stand til å kvele all interesse for kvinnefotball. Lik lønn for likt arbeid, 8. mars og feminisme og alt det der. Problemet - NRK - er at fotball ikke er arbeid. Det er underholdning som med rockestjerner på en scene. Jo mer populært et band er jo mer penger tjener de. Rimelig enkelt for alle andre enn NRK journalister. NRK slipper til en kvinne spiller som mener det er urettferdig at mannlige eliteseriespillere kan leve av fotballens, mens toppseriespillere ikke kan det. Det er like urettferdig eller like rettferdige som at norske mannlige 2. divisjonsspillere - som trener like mye som eliteseriespillere - tjene kr 0,- på sin idrett.

Mitt anliggende er at jo mer politisk korrekt tøv som kommer fra NRK mv om kvinnefotballen, jo mer får jeg denne idretten i vranghalsen. Kunne godt ha holdt med et lokalt lag, gått mer på kamper osv, men spar meg for NRK. Underholdning - musikk, fotball eller annen sport - må ha et marked og et nedslagsfelt. Da kommer pengene. Dette er ikke politikk, men et produkt. Eller om produkter kvinnefotball selger. Bortsett fra det å støtte mitt lokale lag, som er greit nok, er norsk topp kvinnefotball å sammenligne med et godt norsk 15-16 års guttelag.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jonasar skrev: tir mar 14, 2023 12:37 am Syns NFF skulle kjørt på med noen kamper for begge kjønn, kunne blitt spennende!
Spennende for hvem ? Deg ? Kamper for begge kjønn ? Hva mener du ? Mikse lag ? Om godt trente menn hadde gått normalt hardt inn i dueller ville de kvinnelige spillerne blitt kjørt ut i rullestoler. Nesten på nivå med å mixe kjønn i rugby eller amerikansk fotball.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

StormEagle skrev: tir mar 14, 2023 12:17 am
PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm
StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm

Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
Da skjønner jeg ikke all rantingen om de absolutte prestasjonene til kvinnefotballen. Hvis det har ingen betydning for populariteten slik som du skriver.

Og nå har jeg ingen verken kunnskap om eller interesse for å se på profesjonelle idrettsarrangementer da jeg syns det er dørgende kjedelig. Men å utøve det selv enten alene eller på et lag kan jo være morsomt. Og dermed har jeg jo fått med meg at flere bekjente menn spilte treningskamper mot voksne eliteserie kvinnelag i fotball når de selv var 14-15 årige gutter, og at gutta oftere vant enn tapte i disse kampene.
Det at gode G15-lag slår kvinnelag er ikke noe rart. Allerede da er de fysisk sterkere og raskere og jeg våger påstanden både taktisk og teknisk bedre.

Det er noe av det som forundrer meg mest når det kommer til kvinnefotball. At de ikke er bedre taktisk og teknisk. Jeg har jo sett både CL-finale for kvinner og kvinnelandskamper de siste årene og jeg blir like forundret hver gang over hvor langt bak herrer de ligger på bevegelsesmønster og valg i pressa situasjoner. Dette er ikke ment som nedrakking av kvinnefotball, det er det jeg ser når jeg ser dem spille fotball.

Det er ett lag jeg har latt meg imponere av og det er det engelske kvinnelandslaget da de knuste Norge 8-0 i fjor sommer. De var så enormt mye bedre i grunnspill og kvalitet i detaljene at 8-0 var dårligere betalt enn de fortjente. Det var en ro med ball og samtidige bevegelser offensivt som fikk de norske til å se ut som statister. Jeg ble faktisk glad for å se de engelske spille skikkelig fotball.

Så er det en ting til som jeg ergrer meg over og det er en liten digresjon oppe i denne debatten, men jeg tenker det hver eneste gang jeg ser kvinnefotball. Målene er for store. En herrekeeper er helst opp mot eller over 1,90 og/eller har en veldig eksplosiv fysikk. Kvinnelige keepere mangler naturlig nok rekkevidden til herrene og det er for mange høye lompeskudd som går i mål. Det er ikke fordi keeperne er dårlige, men de har rett og slett ikke de fysiske forutsetningene som skal til for å dekke nok av målet. Jeg tror kvinnefotball hadde blitt bedre om man fjernet 50 cm i bredden og 25 cm i høyden på målene. Det ville tvunget dem til å utvikle spillet sitt ute på banen i større grad enn i dag. Det er bare å stille seg i et normalt mål på 7,32 x 2,44 og se hvor stort det egentlig er. Selv etter mange år på fotballbanen på lavt nivå lar jeg meg overraske over hvor liten man føler seg når man stiller seg på den streken.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Skal kvinnefotball ta igjen herrene på kvalitet så må det være like mange jenter som gutter som bruker all sin fritid på løkka for å spille ball, det må være like mange kvinner som menn som kan spille fotball som heltidsjobb og så må det gå noen tiår fordi hver generasjon spillere måler seg opp mot forrige generasjon, og den utviklingen har pågått mye lengre for herrene, dog så kan damene lære av Messi&co, og dermed hoppe over noen ledd i prosessen.

Men kvaliteten må opp slik at det blir mer penger slik at flere kan bli profesjonelle sånn at kvaliteten kan gå mer opp og det blir mer penger osv. Det tar nok mye lenger tid enn Hege Jørgensen har tålmodighet til.

Apropos håndball så synes jeg at banen er passe stor for kvinner og egentlig for liten for herrer slik den idretten har utviklet seg. Når det gjelder fotball så synes jeg det blir andre veien, passe stor for menn og altfor stor for kvinner.

Strider

Legg inn av Strider »

StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm
TylerDurdenNorway skrev: man mar 13, 2023 8:06 pm Er lei alt politisk korrekt maset i mainstream media. Ja, kvinner er sterkere enn menn i shitty Hollywood woke filmer men i the real world så klarer ikke kvinner å slå 15-16 årige guttelag.

Jeg gidder ikke å se på 15-16 årige gutter spille fotball ergo er kvinnefotball totalt uinteressant.

At kvinnefotball er litt populært i VM og EM har ingenting med hva som skjer i det daglige da det er ca 250 tilskuere i snitt i toppserien og ræva kvalitet
Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Jeg skrev 3 avsnitt og i det siste avsnittet så forklarte jeg litt at man ikke må blande den kjedelige grå hverdagen mot en stor turnering som EM/ VM om sommeren. Det er 2 helt forskjellige ting.

Håndballjentene som tar gull omtrent hver desember og kvinner/herrer som tar gull i langrenn er på en måte litt 17.mai folkefest bare det er idrett. Det har ikke noe med hva som skjer i det daglige.

Herrene i håndball har 860 i snitt mot damene 702 mens kvinnefotball har 272 i snitt.
Det er nok litt lettere å trekke folk å se på damene inne i en varm hall samt at banen er så liten at det blir mer action.

Å se kvinnefotball på en så stor bane som nå i 45 min omgang blir fort veldig kjedelig så det er forståelig at ikke en gang 300 tilskuere orker å møte opp

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hvorfor er folk så opptatt av å skrive om hvor uinteressant de mener kvinnefotball er? Det er en hel haug av idretter jeg ikke orker å følge med på, med begge kjønn involvert, men jeg føler ikke noe behov for å dele det med andre. Disse hatkommentarene om kvinnefotballen skyldes selvfølgelig ikke bare at noen ikke syns kvinnefotball er gøy å se på. Det ligger noe annet bak.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 10:34 am Hvorfor er folk så opptatt av å skrive om hvor uinteressant de mener kvinnefotball er? Det er en hel haug av idretter jeg ikke orker å følge med på, med begge kjønn involvert, men jeg føler ikke noe behov for å dele det med andre. Disse hatkommentarene om kvinnefotballen skyldes selvfølgelig ikke bare at noen ikke syns kvinnefotball er gøy å se på. Det ligger noe annet bak.
Jeg syns folk her i tråden stort sett har vært konstruktive i sin omtale

Sannheten er at det samme skjer for herrefotball og, men ingen syter og skriver kronikker om hva folk skriver på TikTok. H or mange ganger har vi ikke lest at folk er uinteressert i Eliteserien fordi den visstnok er dårlig?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Zorbeltuss skrev: tir mar 14, 2023 2:04 am Skal kvinnefotball ta igjen herrene på kvalitet så må det være like mange jenter som gutter som bruker all sin fritid på løkka for å spille ball, det må være like mange kvinner som menn som kan spille fotball som heltidsjobb og så må det gå noen tiår fordi hver generasjon spillere måler seg opp mot forrige generasjon, og den utviklingen har pågått mye lengre for herrene, dog så kan damene lære av Messi&co, og dermed hoppe over noen ledd i prosessen.

Men kvaliteten må opp slik at det blir mer penger slik at flere kan bli profesjonelle sånn at kvaliteten kan gå mer opp og det blir mer penger osv. Det tar nok mye lenger tid enn Hege Jørgensen har tålmodighet til.

Apropos håndball så synes jeg at banen er passe stor for kvinner og egentlig for liten for herrer slik den idretten har utviklet seg. Når det gjelder fotball så synes jeg det blir andre veien, passe stor for menn og altfor stor for kvinner.
Blir nå nødvendigvis interessen så veldig stor bare om kvaliteten på kvinnefotball går opp? For veldig mange av oss fotballinteresserte så handler det vel så mye om de lange linjene og nostalgien som ferskvaren vi ser på (kamp). Ferskvaren er også preget av dette. For meg har aldri kvinnefotball vært noe interessant, selv om man på 90-tallet tok imot alt man kunne få av fotballkamper og dermed også så litt kvinnefotball på NRK da. Men det har aldri fenget og det ble etter hvert også slik at man viet tid til dette bare for å prøve å være "grei". Og som nevnt, fotball er underholdning. Det er ikke et arbeid med tariffavtale og lik lønn for likt arbeid.

Så skal det sant sies at selv om kvinnefotballen er i kjempevekst og at ting går veldig bra, som DoktorS påpeker, så skjer det også mye rart bare med tanke på fotballtinget å sist der modellen for seriesystemet til Toppserien ble diskutert og vedtatt, bare litt over én måned før seriestart. Som Alexander Schau sa, det hadde aldri skjedd med Eliteserien. Det handler jo litt om holdninger også, samt at det fortsatt ikke er til å stikke under en stol at store deler av toppfotballen blant kvinner fortsatt har en del sidræva og hjulbeinte damer som gjør mye rart utpå der. Det er fortsatt et temmelig stort sprang fra Hegerberg, Graham Hansen o.l. ned til den jevne kvinnelige fotballspiller. Så mangler det også fokus når saker rundt kvinnefotballen blir tatt opp. Mye er rundt lønn, men hvorfor ikke ta mer tak i organisasjonsarbeidet og kreve mer ordnede former der? At man har latt overivrige forbundsfolk eksperimentere med alt mulig rart, slik som sluttspill i det siste, sier jo sitt.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

De har en stor jobb med å få opp interessen blant de unge, det har de, det har nok også herrefotball, men der har man et mye større grunnlag (som kanskje er i ferd med å forsvinne mens fansen aldres).

Så organisasjonsiden, ja. Styre og stell i RBK har jo blitt latterligjort med rette de siste årene, men fremstår som et mønsterbruk sammenlignet med RBK kvinner som mest sannsynlig egentlig var konkurs da fusjonen ble presset igjennom på årsmøtet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 10:34 am Hvorfor er folk så opptatt av å skrive om hvor uinteressant de mener kvinnefotball er? Det er en hel haug av idretter jeg ikke orker å følge med på, med begge kjønn involvert, men jeg føler ikke noe behov for å dele det med andre. Disse hatkommentarene om kvinnefotballen skyldes selvfølgelig ikke bare at noen ikke syns kvinnefotball er gøy å se på. Det ligger noe annet bak.
Folk er opptatt av det fordi NRK m.fl kjører artikler hvor det skal være så urettferdig at kvinnene ikke tjener like mye som mennene i toppfotballen.
Da er det vel naturlig å kommentere det?
Veldig mange som ikke synes kvinnefotball er gøy å se på. Meg selv inkludert. Da tror du automatisk at det ligger noe annet bak?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:31 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 10:34 am Hvorfor er folk så opptatt av å skrive om hvor uinteressant de mener kvinnefotball er? Det er en hel haug av idretter jeg ikke orker å følge med på, med begge kjønn involvert, men jeg føler ikke noe behov for å dele det med andre. Disse hatkommentarene om kvinnefotballen skyldes selvfølgelig ikke bare at noen ikke syns kvinnefotball er gøy å se på. Det ligger noe annet bak.
Folk er opptatt av det fordi NRK m.fl kjører artikler hvor det skal være så urettferdig at kvinnene ikke tjener like mye som mennene i toppfotballen.
Kan du linke til en av disse artiklene i NRK?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:39 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:31 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 10:34 am Hvorfor er folk så opptatt av å skrive om hvor uinteressant de mener kvinnefotball er? Det er en hel haug av idretter jeg ikke orker å følge med på, med begge kjønn involvert, men jeg føler ikke noe behov for å dele det med andre. Disse hatkommentarene om kvinnefotballen skyldes selvfølgelig ikke bare at noen ikke syns kvinnefotball er gøy å se på. Det ligger noe annet bak.
Folk er opptatt av det fordi NRK m.fl kjører artikler hvor det skal være så urettferdig at kvinnene ikke tjener like mye som mennene i toppfotballen.
Kan du linke til en av disse artiklene i NRK?
Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:46 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:39 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:31 pm

Folk er opptatt av det fordi NRK m.fl kjører artikler hvor det skal være så urettferdig at kvinnene ikke tjener like mye som mennene i toppfotballen.
Kan du linke til en av disse artiklene i NRK?
Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134
Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:49 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:46 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:39 pm

Kan du linke til en av disse artiklene i NRK?
Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134
Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.
Masse artikler, har ikke så mye tid til å sjekke de grundig ut akkurat nå.

https://www.lo.no/hva-vi-mener/et-likes ... -idretten/

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: tir mar 14, 2023 2:33 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:49 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:46 pm

Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134
Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.
Masse artikler, har ikke så mye tid til å sjekke de grundig ut akkurat nå.

https://www.lo.no/hva-vi-mener/et-likes ... -idretten/
Jeg får inntrykk av at du bare slang ut en påstand, og så googlet deg fram til noen tilfeldige artikler i etterkant uten å faktisk gidde å sjekke dem ut. For ingen av disse er eksempler på det du faktisk påstod.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:49 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:46 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:39 pm

Kan du linke til en av disse artiklene i NRK?
Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134
Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.
Som ifølge jentene er urettferdig.
– Det er urettferdig, det er på rett vei, men det er urettferdig å være jente og ikke kunne leve av fotballen, sier Linn-Mari.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 3:47 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 2:33 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:49 pm

Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.
Masse artikler, har ikke så mye tid til å sjekke de grundig ut akkurat nå.

https://www.lo.no/hva-vi-mener/et-likes ... -idretten/
Jeg får inntrykk av at du bare slang ut en påstand, og så googlet deg fram til noen tilfeldige artikler i etterkant uten å faktisk gidde å sjekke dem ut. For ingen av disse er eksempler på det du faktisk påstod.
Les artiklene selv:

-Det skjer mye på likestillingsfronten i idretten, men fortsatt er det lang vei å gå. Utøverne er utålmodige - og lederne mener endringer tar tid. Hvor lang tid skal det ta før menn og kvinner behandles likt i idretten?
I dag tjener kvinner i gjennomsnitt 86 prosent av det menn tjener i Norge. I norsk toppfotball tjener kvinner i gjennomsnitt mindre enn 20 prosent av det menn tjener.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: tir mar 14, 2023 3:57 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:49 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:46 pm

Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134
Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.
Som ifølge jentene er urettferdig.
– Det er urettferdig, det er på rett vei, men det er urettferdig å være jente og ikke kunne leve av fotballen, sier Linn-Mari.
Det er vel én jente som siteres på dette, ikke flere? Og det omhandler muligheten til å leve av fotballen, ikke likelønn, som din påstand omhandlet.

Hvorfor så upresis?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»