Alt er bra i kvinnefotballen

Svar
Centrist

Re: Alt er bra i kvinnefotballen

Legg inn av Centrist »

StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Hele debatten er unøyaktig i mine øyne.

Bildet er naturligvis komplisert, og det er ikke ene og alene en grunn. Historie og derav timing har sin plass, og kanskje den største plassen. Men når det kommer til de absolutte prestasjonene er det greit å presisere noen aspekter.

Først og fremst er det i mine øyne, akk så lite håndball man ser utover mesterskapene, mindre forskjell mellom kjønnene der enn i fotball. Ikke nødvendigvis rent nivåmessig, men hvordan nivået portretteres. Spillet er essensielt enklere, og banen er mindre. Man skal heller ikke legge skjul på at det er enklere å kontrollere en ball i hendene enn med føttene.

Jeg ser ihvertfall en større nivåforskjell mellom kjønnene i fotball enn håndball, og deretter også underholdningsverdien. Det samme kan sies om f.eks. langrenn og skiskyting. Dette har vel ca. samme stand uavhengig av kjønn, mens hopp er det noe helt annet nettopp fordi kvinnene ikke hopper like langt.

Forskjellene i fotball hadde blitt minsket med mindre mål og mindre bane.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 10:34 am Hvorfor er folk så opptatt av å skrive om hvor uinteressant de mener kvinnefotball er? Det er en hel haug av idretter jeg ikke orker å følge med på, med begge kjønn involvert, men jeg føler ikke noe behov for å dele det med andre. Disse hatkommentarene om kvinnefotballen skyldes selvfølgelig ikke bare at noen ikke syns kvinnefotball er gøy å se på. Det ligger noe annet bak.
Jeg skriver ingen hatinnlegg mot kvinnefotball. Jeg synes det er bra at antall jentelag i barneidretten er doblet de siste 10-12 årene. Jeg har selv en datter som spiller, og følger nøye med. Min største irritasjon mot kvinnefotballen går ikke på kvinnefotballen som sådan, selv om de fleste kan se at nivået er som for 15-16 år gamle viderekommende gutter. Irritasjonen min retter seg mot NRK og Akersgata som stadig sammenligner de økonomiske rammebetingelsene for herre- og kvinnefotball, som at kvinnelige dommere tjener mye mindre enn eliteseriedommere. Dette har den enkle forklaring at det er klubbene som betaler dommere. Molde og Glimt har mer penger enn Røa for pokker. Fotball er en hobby for de fleste, også herrespillere. Det er underholdning, ikke noe arbeid. De færreste kan leve av underholdning. Det være seg sport, musikk eller annet. Den dagen NRK slutter å bruke tid på "urettferdighet" vil jeg kanskje bry meg mer om kvinnefotball. Det virkelige urettferdige ville vært om toppserie spillere - med et snitt på 250 tilskuere og TV rettigheter som er så billige at selv NRK har råd til å vise kamper - tjente like mye som RBK, Molde, Glimt og Brannspillere.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Folk har med å ikke bry seg om at jeg driter i damefotball.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm
StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm
TylerDurdenNorway skrev: man mar 13, 2023 8:06 pm Er lei alt politisk korrekt maset i mainstream media. Ja, kvinner er sterkere enn menn i shitty Hollywood woke filmer men i the real world så klarer ikke kvinner å slå 15-16 årige guttelag.

Jeg gidder ikke å se på 15-16 årige gutter spille fotball ergo er kvinnefotball totalt uinteressant.

At kvinnefotball er litt populært i VM og EM har ingenting med hva som skjer i det daglige da det er ca 250 tilskuere i snitt i toppserien og ræva kvalitet
Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

At NRK lager disse sakene er jo til å forstå, det skaper klikk og det skaper et narrativ som er veldig enkelt å både styre og mate på med mer innhold. NRK som altså knapt viste kamper fra Toppserien, en liga de hadde rettighetene til, lagde knapt saker osv.
Man såg hvordan de fleste reagerer på slike saker gjennom LSK og LSKKFK sin sak om mulig sammenslåing. LSK gjorde heldigvis helt riktig valg tatt på et faktabasert og fornuftig grunnlag, mens de som kun ser overskriften roper ut om både likestilling og det som verre er og mener da at LSK er en herreklubb som ikke bryr seg om damer og jenter.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:49 pm
Corvus skrev: tir mar 14, 2023 1:46 pm
Solvgutt1 skrev: tir mar 14, 2023 1:39 pm

Kan du linke til en av disse artiklene i NRK?
Finnes masse. Dette var første jeg fant.
https://www.nrk.no/sport/xl/linn-mari-n ... 1.16317134
Hvor står det at det er urettferdig at kvinnelige fotballspillere ikke tjener like mye som mannlige fotballspillere? Jeg mistenker at du enten ikke har lest artikkelen, eller at du ikke er så nøye på at det du skriver er korrekt.

Den handler ikke om likelønn, men om forskjellene i hvor mange toppfotballspillere som kan leve av fotballen.
Jeg finner flere artikler opp til 6-7 år tilbake hvor dette temaet tas opp. Kvinnene klager på mindre lønn og mindre bonus.
Her er bare en av utallige overskrifter:
Lønnsforskjellene setter sinner i kok: - Skandale
Arna-Bjørnars toppserielag får mindre i lønn enn menn i 3. divisjon.

Dette handler om likelønn for veldig mange.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Ikke sett serien, men kommer det opp spørsmål om hvorfor ikke RBK har jentelag? Samme med Brann for den del.

lund

Legg inn av lund »

kytec skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm
PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm
StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm

Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Du har et poeng med størrelsen på målene, men størrelsen på banen har du ikke noe godt poeng. Ingen grunn til at banen skal være noe mindre.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Real-_- skrev: tir mar 14, 2023 6:48 pm Man såg hvordan de fleste reagerer på slike saker gjennom LSK og LSKKFK sin sak om mulig sammenslåing. LSK gjorde heldigvis helt riktig valg tatt på et faktabasert og fornuftig grunnlag, mens de som kun ser overskriften roper ut om både likestilling og det som verre er og mener da at LSK er en herreklubb som ikke bryr seg om damer og jenter.
Forøvrig står den beslutningen bare enda bedre i dag når du ser hvordan RBK-Kvinner drives



Heller ikke videre imponert over hvordan de svarte for seg

Strider

Legg inn av Strider »

Når menn gir litt gass mot damer i fotball ser man med en gang hvor stor forskjell det er.


Uansett tror mange er lei av den sytingen i kvinnefotball driver på i media at man vil ha mer lønn, mer tilskuere, ingen frekke kommentarer i media osv. Frekke kommentarer får herrene høre omtrent hver dag i media.

Nå har også kvinnene begynt å snylte på herrene ved at de kaller seg for det samme som herrene og stjeler av klubbkassa som herrene står for 99,9% av inntektene. Eks Trondheims Ørn ble til Rosenborg nylig og nå tar de en stor del av kaka som de ikke hadde sjans til før. De bør vær lykkelig at får snylte så mye de gjør nå.

I England har man en falsk proffliga ved at herrelagene betaler for at kvinnene skal ha en slags proffliga. Publkumssnittet er omtrent på kun 1000 tilskuere tross en enorm markedsføring. Flere lag har under tusen i snitt. Omtrent annenhver video på Manchester City sin YouTube kanal er noe om damefotball

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm
PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm
StormEagle skrev: man mar 13, 2023 11:39 pm

Hvis det er de absolutte prestasjonene som er så viktig hvorfor er da håndballkvinnene så populære? Det er jo nøyaktig samme situasjonen der. Håndballkvinnene ville også ha blitt gruset av 15-16 årige håndballgutter.
Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Om du har døtre tenker jeg du er et godt forbilde for dem.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

TylerDurdenNorway skrev: tir mar 14, 2023 8:31 pm Når menn gir litt gass mot damer i fotball ser man med en gang hvor stor forskjell det er.


Uansett tror mange er lei av den sytingen i kvinnefotball driver på i media at man vil ha mer lønn, mer tilskuere, ingen frekke kommentarer i media osv. Frekke kommentarer får herrene høre omtrent hver dag i media.

Nå har også kvinnene begynt å snylte på herrene ved at de kaller seg for det samme som herrene og stjeler av klubbkassa som herrene står for 99,9% av inntektene. Eks Trondheims Ørn ble til Rosenborg nylig og nå tar de en stor del av kaka som de ikke hadde sjans til før. De bør vær lykkelig at får snylte så mye de gjør nå.

I England har man en falsk proffliga ved at herrelagene betaler for at kvinnene skal ha en slags proffliga. Publkumssnittet er omtrent på kun 1000 tilskuere tross en enorm markedsføring. Flere lag har under tusen i snitt. Omtrent annenhver video på Manchester City sin YouTube kanal er noe om damefotball
At herrene får frekke kommentatorer er et veldig dårlig argument for at det er greit at kvinnene får det.

Alle disse som "snylter" er valgt inn av medlemmene i herreklubbene. Alle med den muligheten som Trondheims-Ørn og Sandviken fikk hadde tatt imot den med begge hender.

Dette er vertfall tull, WSL har et snitt i år på 6000. Ingen av de 12 klubbene har under 1000 i snitt og kun tre av lagene har hatt under 1000 på hjemmekampene sine.

Nok av saklige poenger man kan bruke i denne diskusjonen så da er det greit å treffe på vertfall noen.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

stc887 skrev: tir mar 14, 2023 8:18 pm
Real-_- skrev: tir mar 14, 2023 6:48 pm Man såg hvordan de fleste reagerer på slike saker gjennom LSK og LSKKFK sin sak om mulig sammenslåing. LSK gjorde heldigvis helt riktig valg tatt på et faktabasert og fornuftig grunnlag, mens de som kun ser overskriften roper ut om både likestilling og det som verre er og mener da at LSK er en herreklubb som ikke bryr seg om damer og jenter.
Forøvrig står den beslutningen bare enda bedre i dag når du ser hvordan RBK-Kvinner drives



Heller ikke videre imponert over hvordan de svarte for seg
Var heldigvis nok folk rundt om LSK som turte å si det som det var, selv om man viste det kom til å bli bråk. Og som det ble nevnt rundt likestillingsspørsmålet den gang, hva er egentlig likestilling? Jente/dame lag fra 6-99 eller å ha et lag i toppserien for noen ytterst få?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Fordomsfull skrev: tir mar 14, 2023 9:09 pm
kytec skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm
PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm

Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Om du har døtre tenker jeg du er et godt forbilde for dem.
Er ikke å stikke under stol at det er noen utfordringer med kvinnefotball og fysikk. Til og med forskning bekrefter det.
https://www.nrk.no/viten/kvinner-vs.-me ... 1.14481768

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

stc887 skrev: tir mar 14, 2023 9:23 pm
Fordomsfull skrev: tir mar 14, 2023 9:09 pm
kytec skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm

God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Om du har døtre tenker jeg du er et godt forbilde for dem.
Er ikke å stikke under stol at det er noen utfordringer med kvinnefotball og fysikk. Til og med forskning bekrefter det.
https://www.nrk.no/viten/kvinner-vs.-me ... 1.14481768
Den idretten som det ikke er utfordringer med, lyder litt kjedelig. Kvinneidrett har allerede gått en lang vei, men er hele tiden i framgang; jeg husker da Gerd von der Lippe, kledte seg ut som mann og løp under mannenavn, for å få delta i Holmenkollstafetten; den var forbeholdt menn. Og husker da kvinner ikke skulle delta i lange løp - for det tålte ikke kvinnekroppen. Nå leser jeg om kvinner som deltar i ultraløp, 5, 10 og 13 MIL! Jeg husker jente&kvinnefotball fikk ta corner fra 16-meter'n - for å klare å legge inn foran mål. Som guttunge spilte vi fotball døgnet rundt og jeg ble likevel ikke god - dog godt trent. Som jeg ødela mye av ved å røyke rundt en tyvepakning for dagen, fra 16-17-års alderen. Men noen av de som spilte sammen med oss, ble gode. Det vil bli lignende for jentefotballen, bare noen av de som trener regelmessig&ofte, blir gode. Men jo flere som spiller, desto flere av disse blir gode. Jeg synes det var utrolig å se jentene hoppe rundt hundre meter på ski og like langt som hoppgutta; det var to jenter&to gutter fra hvert land. Flere av jentene hoppet over hundre meter og for eksempel Halvor Enger Granerud hoppet 2x 97 meter i samme hopprennet.
Jeg synes fremgangen&utviklingen er kjekk, både fra gutter&menn og jenter&kvinner.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: tir mar 14, 2023 9:09 pm
kytec skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm
PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:55 pm

Timing.

Håndballjentene slo igjennom i 1986 med bronse i EM. Det var en tid der Norge var sulteforet på sportslig suksess. Fotballen var piss, Drillo var fortsatt 4-5 år unna, vi var svake selv i vinteridrett. (Under OL i Calgary tok vi null gull). Så kom bronsejentene med Kjerstin Andersen, Heidi Sundal, Hanne Hegh, Cathrine Svendsen osv og ble nasjonens kjæledegger. Med sølvet under OL Seoul var folket solgt.

Og dermed var det gjort. Folk ble interessert i damehåndball. Hadde håndballherrene hatt den suksessen og håndballdamene kommet sigende etter slik håndballgutta har gjort er jeg ikke sikker på at folk hadde sett på håndballjentene i større grad enn fotballjentene.

Norge tok VM-gull for damer i 1995. Da hadde Drillos slått til, vi herjet i langrennssporet og i hoppbakken. Spør 100 nordmenn om hvilken idrettsprestasjon de husker fra 1995 så svarer de fleste Tommy Ingebrigtsen i stor bakke i Thunder Bay, ikke mange vil svare VM-gull i fotball for damer.

Men hadde ikke Drillo fått tillit som nødløsning etter Ingvar Stavheim og hadde ikke Bjørge Stensbøl og Co fått skikk på skiutøverne kunne VM-gullet i Sverige ført til at fotball for damer hadde vært en stor greie i Norge.

Men som sagt. Dårlig timing. Det var ikke lenger behov for noen som kom og reddet oss fra å være søppelidrettsnasjonen Norge.
God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Om du har døtre tenker jeg du er et godt forbilde for dem.
Det har du rett i.

Strider

Legg inn av Strider »

Real-_- skrev: tir mar 14, 2023 9:11 pm
TylerDurdenNorway skrev: tir mar 14, 2023 8:31 pm Når menn gir litt gass mot damer i fotball ser man med en gang hvor stor forskjell det er.


Uansett tror mange er lei av den sytingen i kvinnefotball driver på i media at man vil ha mer lønn, mer tilskuere, ingen frekke kommentarer i media osv. Frekke kommentarer får herrene høre omtrent hver dag i media.

Nå har også kvinnene begynt å snylte på herrene ved at de kaller seg for det samme som herrene og stjeler av klubbkassa som herrene står for 99,9% av inntektene. Eks Trondheims Ørn ble til Rosenborg nylig og nå tar de en stor del av kaka som de ikke hadde sjans til før. De bør vær lykkelig at får snylte så mye de gjør nå.

I England har man en falsk proffliga ved at herrelagene betaler for at kvinnene skal ha en slags proffliga. Publkumssnittet er omtrent på kun 1000 tilskuere tross en enorm markedsføring. Flere lag har under tusen i snitt. Omtrent annenhver video på Manchester City sin YouTube kanal er noe om damefotball
At herrene får frekke kommentatorer er et veldig dårlig argument for at det er greit at kvinnene får det.

Alle disse som "snylter" er valgt inn av medlemmene i herreklubbene. Alle med den muligheten som Trondheims-Ørn og Sandviken fikk hadde tatt imot den med begge hender.

Dette er vertfall tull, WSL har et snitt i år på 6000. Ingen av de 12 klubbene har under 1000 i snitt og kun tre av lagene har hatt under 1000 på hjemmekampene sine.

Nok av saklige poenger man kan bruke i denne diskusjonen så da er det greit å treffe på vertfall noen.
", the average Women's Super League attendance is around 1000. "

"Most of the teams outside of the top three attract between 500 and 1000"

" Chelsea are by and away the most popular club when it comes to regular attendees with an average of 3000 turning out at Kingsmeadow during the season. Arsenal and Manchester City are also very popular with around 1500 and 2000 respectively attending games"

"
Despite some of the big stand out attendances at fixtures in club stadiums, average Women's Super League attendance tells us a lot more about the regular match going fan than these big one-off fixtures do, and there is quite a varied picture across the league."

Kilde:
https://www.fourfourtwo.com/features/wh ... attendance

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

kytec skrev: Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Tror ja. Men fakta er jo ganske anderledes enn hva folk måtte tru.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

stc887 skrev: tir mar 14, 2023 9:23 pm
Fordomsfull skrev: tir mar 14, 2023 9:09 pm
kytec skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm

God analyse, men jeg vil tilføre et viktig ekstraelement, håndballbanen er et format som passer for kvinner, herrehåndball ser nesten banen for liten ut.

Kvinner passer ikke på en stor 11-er bane og langt mindre i mål.

Derfor ser kvinnelige fotballspillere ekstremt ræva ut.

Det er ikke like lett å se at kvinner er så mye dårligere enn menn i håndball.

Faktisk tror jeg oppriktig at om enn spør alle i Norge vil nesten 50% tro at kvinnen kunne spille jevnt med herrene.
Om du har døtre tenker jeg du er et godt forbilde for dem.
Er ikke å stikke under stol at det er noen utfordringer med kvinnefotball og fysikk. Til og med forskning bekrefter det.
https://www.nrk.no/viten/kvinner-vs.-me ... 1.14481768
Det er ikke bare fysisk styrke som gjør menn overlegne i de aller fleste idretter. Også teknisk er mennene mye bedre, og det kan man se i f.eks. skateboard, snowboard, osv. Hvor fysisk styrke har lite å si på prestasjonene (utover at man må ha over et minimum nivå).

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Aftenposten repeterer NRK-saken...

https://www.aftenposten.no/sport/i/GM6L ... mmentarene

TikTok er ikke et medium jeg bruker, jeg synes det meste der er helt forkastelig, og det gjør det ikke bedre når man vet hvilket regime som slår tilbake...

...avisen bruker her "nedsettende kommentarer", som vel er det riktige begrepet her, ordet "hets" blir litt voldsomt - da sosiale medier gjerne har et litt røffere ordbruk enn man bruker i Dax18.

De sier at "kvinnefotball er ræva" - og det må da være lov til å si når NRK og andre medier "pådytter" heing på kvinnefotball i alle kanaler.

Igjen - journalistikken og NRK-programmet legger jo opp til at folk nærmest er dårlige mennesker fordi de ikke er interessert i å se kvinnefotball. Det er jo derfor reaksjonene kommer.

De skal jo hele tiden måle seg opp mot herrene - f.eks. var det under mesterskapet som England var kommentarer som "kvinenne klarte det mennene ikke har klart siden 66" - osv. Her langer man jo implisitt en slags greie på at det er akkurat det samme og den samme idretten.

Det er jo ikke det. Den samme tanken gir jo disse evinnelige mange reportasjene på NRK om at kvinnelige fotballspillere på øverste nivå tjener mindre enn mennene.

Sett i forhold til "herrefotball" er det en ganske objektiv beskrivelse å si at "kvinnefotball er ræva". Rett og slett, selv om man i andre sammenhenger gjerne ville brukt et annet ord....

Ellers bruker man denne formuleringen " som handler om Rosenborgs kvinnelag og deres kamp for likestilling. "

Hva slags likestilling er det en kamp for? Det ligger jo også her en slags implisitt grunnlegende tanke om at kvinner på en eller annen måte fortjener akkurat like mange tilskuere som herrene? Eller hva menes med "likestilling" i denne sammenheng?

For øvrig synes jeg også kommentarene i sosiale medier med at det er "ræva" er for dumme og meningsløse -men nå er nå det en gang slik disse sosiale mediene fungerer - og det er neppe noe å vektlegge i den store sammenhengen. De får jo også masse støttende kommentarer - og nå får jo de breddet seg ut i beste sendetid på NRK i flere uker.

Personlig ville jeg vært mer positivt innstilt om de hadde latt disse få kommentarene på sosiale medier bare la fare. Så kan NRK og andre dekke kvinnefotball på med et saklig og nøytralt perspektiv - og når de har et slags mål om "likestilling" må de gjerne presisere hva som menes med dette.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Spikeren på hodet:
https://www.ao.no/nrks-avsloring-om-roa ... 128-493026

"Derfor er jeg redd NRK sine «avsløringer» ikke bidrar særlig når de dyrker forskjellshistorier uten å forklare den større konteksten. Det er snarere bensin på bålet til de som fortsatt er kritiske til kvinnefotballen. Det fikk vi se i NRKs kommentarfelt på Facebook, der reportasjen ble publisert.

Legg «likelønnsballen» død inntil videre, og la oss heller debattere grepene som må gjøres for å fortsette den gode utviklingen i norsk kvinnefotball."

Investor

Legg inn av Investor »

Innslag på Nyhetskanalen nå om Lyn og Vålenga kvinner som skal møtes på Ullevaal i juni til seriekamp, og forventningene om å kunne fylle
landskamparenaen er der.
Men stikk finger'n i jorda jenter, det ER ikke samme interessen for dere som for gutta. Lik det eller ikke, men sånn er det.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Kvinnefotball-haterne koser seg godt i denne tråden ser jeg.
Godt å få trykke ned det svake kjønn noen ganger. Janteloven er sterk.

Investor

Legg inn av Investor »

Fazam skrev: tor mar 16, 2023 2:05 pm Kvinnefotball-haterne koser seg godt i denne tråden ser jeg.
Godt å få trykke ned det svake kjønn noen ganger. Janteloven er sterk.
Er ikke hater, men bare litt oppgitt noen ganger over at kvinnefotballen ikke kan innse at de ikke er, og aldri vil bli, like stor som herrefotballen,
både interesse- og lønnsmessig.
Nå har de holdt på siden 70-tallet, og fortsatt er kvaliteten for dårlig.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Investor skrev: tor mar 16, 2023 2:51 pm
Fazam skrev: tor mar 16, 2023 2:05 pm Kvinnefotball-haterne koser seg godt i denne tråden ser jeg.
Godt å få trykke ned det svake kjønn noen ganger. Janteloven er sterk.
Er ikke hater, men bare litt oppgitt noen ganger over at kvinnefotballen ikke kan innse at de ikke er, og aldri vil bli, like stor som herrefotballen,
både interesse- og lønnsmessig.
Nå har de holdt på siden 70-tallet, og fortsatt er kvaliteten for dårlig.
Nivået på kvinnefotball nå og på 70 tallet er ikke sammenlignbart. Det er nivåheving for hvert år som går.
Hva interesse angår så ble det satt flere publikumsrekorder i fjor når man mobiliserte. Rekorden er på nesten 12000. En eksplosiv forbedring, synes du ikke?
https://www.tv2.no/sport/fotball/rosenb ... 06.2022%20.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: tor mar 16, 2023 3:13 pm
Investor skrev: tor mar 16, 2023 2:51 pm
Fazam skrev: tor mar 16, 2023 2:05 pm Kvinnefotball-haterne koser seg godt i denne tråden ser jeg.
Godt å få trykke ned det svake kjønn noen ganger. Janteloven er sterk.
Er ikke hater, men bare litt oppgitt noen ganger over at kvinnefotballen ikke kan innse at de ikke er, og aldri vil bli, like stor som herrefotballen,
både interesse- og lønnsmessig.
Nå har de holdt på siden 70-tallet, og fortsatt er kvaliteten for dårlig.
Nivået på kvinnefotball nå og på 70 tallet er ikke sammenlignbart. Det er nivåheving for hvert år som går.
Hva interesse angår så ble det satt flere publikumsrekorder i fjor når man mobiliserte. Rekorden er på nesten 12000. En eksplosiv forbedring, synes du ikke?
https://www.tv2.no/sport/fotball/rosenb ... 06.2022%20.
Det er jo supert. Med økt interesse og inntjening kommer også økt lønn.

Det er ikke uten grunn at Bayern betaler Sadiou Mane 200 millioner kroner i året mens en spiller i Eliteserien er heldig om han har 1% av den lønna. Interessen for herrefotball gjør at inntektene til Bayern er astronomiske og da vil de ha spillere som skal hjelpe dem å bevare inntektene, noe som koster mye. Mens interessen for norsk herrefotball gjør lønna bra, men ikke sinnsyk.

Hvis økt lønn til kvinnefotballen er noe man brenner for er det kun en ting å gjøre: Gå på kamp og se kamper på TV.
Sist redigert av PapaSmurf den tor mar 16, 2023 3:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 3:21 pm
Henningsen skrev: tor mar 16, 2023 3:13 pm
Investor skrev: tor mar 16, 2023 2:51 pm
Er ikke hater, men bare litt oppgitt noen ganger over at kvinnefotballen ikke kan innse at de ikke er, og aldri vil bli, like stor som herrefotballen,
både interesse- og lønnsmessig.
Nå har de holdt på siden 70-tallet, og fortsatt er kvaliteten for dårlig.
Nivået på kvinnefotball nå og på 70 tallet er ikke sammenlignbart. Det er nivåheving for hvert år som går.
Hva interesse angår så ble det satt flere publikumsrekorder i fjor når man mobiliserte. Rekorden er på nesten 12000. En eksplosiv forbedring, synes du ikke?
https://www.tv2.no/sport/fotball/rosenb ... 06.2022%20.
Det er jo supert. Med økt interesse og inntjening kommer også økt lønn.
Jepp, de må mobilisere og forvalte den positive bølgen man skapte gjennom fjoråret (tross serieoppsett)
Får de med publikum oftere og oftere så kommer sponsorer og rettigheter og da kommer pengene.
Pengene er resultat av markedsinteressen, og har ingenting med kjønn å gjøre.
Jeg så mye på vålerenga-damene i fjor og det er et helt annet nivå nå enn kun for få år siden.
Det vi kan gjøre alle sammen er å ikke snakke de ned i hvert fall, for det hjelper ingen. Så får de som vil se på damene gjøre det. Pun intended
Sist redigert av Henningsen den tor mar 16, 2023 3:31 pm, redigert 1 gang totalt.

Investor

Legg inn av Investor »

Henningsen skrev: tor mar 16, 2023 3:13 pm
Investor skrev: tor mar 16, 2023 2:51 pm
Fazam skrev: tor mar 16, 2023 2:05 pm Kvinnefotball-haterne koser seg godt i denne tråden ser jeg.
Godt å få trykke ned det svake kjønn noen ganger. Janteloven er sterk.
Er ikke hater, men bare litt oppgitt noen ganger over at kvinnefotballen ikke kan innse at de ikke er, og aldri vil bli, like stor som herrefotballen,
både interesse- og lønnsmessig.
Nå har de holdt på siden 70-tallet, og fortsatt er kvaliteten for dårlig.
Nivået på kvinnefotball nå og på 70 tallet er ikke sammenlignbart. Det er nivåheving for hvert år som går.
Hva interesse angår så ble det satt flere publikumsrekorder i fjor når man mobiliserte. Rekorden er på nesten 12000. En eksplosiv forbedring, synes du ikke?
https://www.tv2.no/sport/fotball/rosenb ... 06.2022%20.
Den hører med til sjeldenhetene.

Dette er mer hverdagen:
Lyn damer:
"Snittet vårt ligger på 244 tilskuere på hver hjemmekamp, og vår best besøkte kamp så langt i årets sesong er mot Vålerenga. Her hadde vi like under 400 fremmøtte med OBOS Fanzone og masse god stemning.."
https://toppserien.no/nyheter/solid-pub ... st-i-2022/

...og så tror de de skal fylle Ullevaal?!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: tor mar 16, 2023 3:29 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 3:21 pm
Henningsen skrev: tor mar 16, 2023 3:13 pm

Nivået på kvinnefotball nå og på 70 tallet er ikke sammenlignbart. Det er nivåheving for hvert år som går.
Hva interesse angår så ble det satt flere publikumsrekorder i fjor når man mobiliserte. Rekorden er på nesten 12000. En eksplosiv forbedring, synes du ikke?
https://www.tv2.no/sport/fotball/rosenb ... 06.2022%20.
Det er jo supert. Med økt interesse og inntjening kommer også økt lønn.
Jepp, de må mobilisere og forvalte den positive bølgen man skapte gjennom fjoråret (tross serieoppsett)
Får de med publikum oftere og oftere så kommer sponsorer og rettigheter og da kommer pengene.
Pengene er resultat av markedsinteressen, og har ingenting med kjønn å gjøre.
Jeg så mye på vålerenga-damene i fjor og det er et helt annet nivå nå enn kun for få år siden.
Det vi kan gjøre alle sammen er å ikke snakke de ned i hvert fall, for det hjelper ingen. Så får de som vil se på damene gjøre det. Pun intended
Jeg har ikke snakket ned damefotball. Jeg sier det ikke er interessant for meg, men det er jo en ærlig sak. Det er mye som ikke interesserer meg, jeg ser ikke snooker eller turn heller.

Jeg har derimot skrevet at jeg mener målene er for store. Jeg tror det hadde hjulpet idretten mye at man lot damene spille med 4-er ball og at de krympet målene noe. Dette har jo med fysiske forutsetninger å gjøre og jeg tror helt seriøst at det hadde hjulpet kvaliteten på spillet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Investor skrev: tor mar 16, 2023 3:30 pm
Henningsen skrev: tor mar 16, 2023 3:13 pm
Investor skrev: tor mar 16, 2023 2:51 pm
Er ikke hater, men bare litt oppgitt noen ganger over at kvinnefotballen ikke kan innse at de ikke er, og aldri vil bli, like stor som herrefotballen,
både interesse- og lønnsmessig.
Nå har de holdt på siden 70-tallet, og fortsatt er kvaliteten for dårlig.
Nivået på kvinnefotball nå og på 70 tallet er ikke sammenlignbart. Det er nivåheving for hvert år som går.
Hva interesse angår så ble det satt flere publikumsrekorder i fjor når man mobiliserte. Rekorden er på nesten 12000. En eksplosiv forbedring, synes du ikke?
https://www.tv2.no/sport/fotball/rosenb ... 06.2022%20.
Den hører med til sjeldenhetene.

Dette er mer hverdagen:
Lyn damer:
"Snittet vårt ligger på 244 tilskuere på hver hjemmekamp, og vår best besøkte kamp så langt i årets sesong er mot Vålerenga. Her hadde vi like under 400 fremmøtte med OBOS Fanzone og masse god stemning.."
https://toppserien.no/nyheter/solid-pub ... st-i-2022/
Man har klart å få flere kamper med bra med tilskuere. De best besøkte kampene har vært på et helt annet nivå enn tidligere, så interesseøkningen blant publikum er egentlig udiskuterbar.
At man har klart det noen ganger i løpet av fjoråret når det var utenkelig for få år siden taler sitt tydlige språk
https://toppserien.no/nyheter/enorm-publikumsvekst/

Ett sted må man begynne. Og det hjelper ingen å rakke ned på nivået.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»