Skattemeldingen 2023 - NÅ er den her!

Svar
Haugzu

Skattemeldingen 2023 - NÅ er den her!

Legg inn av Haugzu »

Årets høydepunkt. Sendes ut fortløpende fra og med i dag. I fjor ble det baksmell, i år regner jeg med en liten slant i lomma ettersom rentene økte i fjor.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Haugzu skrev: tir mar 14, 2023 3:14 am Årets høydepunkt. Sendes ut fortløpende fra og med i dag. I fjor ble det baksmell, i år regner jeg med en liten slant i lomma ettersom rentene økte i fjor.
Kona fikk baksmell i fjor, og jeg fikk nok tilbake til at vi gikk i balanse.
Vi trygda har det greit og lett.
En ting er vi klar på. ALDRI ha inntekt i tillegg til pengene fra NAV.
Ikke jobb selv om det er mulig med litt aktivitet som er lønnet.
Da kommer NAV og tar tilbake pengene.
Takker Erna og Siv for den flotte pensjonsreformen fra 2015.
Hva du enn gjør, STAY TRYGDA!!!
Eventuell ekstrainntekt må være svart, hvis ikke blir straffen hard.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Da har jeg sendt inn skattemeldingen, hvis jeg ikke slår ut på kontroll, burde jeg ha skatteoppgjøret innen en uke til 14 dager.

Får penger tilbake på skatten i år. Ikke mye...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bantor skrev: tir mar 14, 2023 2:29 pm Da har jeg sendt inn skattemeldingen, hvis jeg ikke slår ut på kontroll, burde jeg ha skatteoppgjøret innen en uke til 14 dager.

Får penger tilbake på skatten i år. Ikke mye...
I fjor fikk jeg min skattemelding den siste dagen de sendte dem ut. Blir vel den samme driten i år også.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Jeg liker også å safe inn med en liten buffer, men 24.000, da betaler du for mye skatt. Dette er 24.000 du kunne satt i fond og fått langt høyere avkastning på enn den tullerenten staten gir.

2000 kroner i måneden er mye. Og selvsagt er det hyggelig å få en «gave» fra staten rett før sommeren, men det er penger tapt selv om det ikke føles sånn.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

PapaSmurf skrev: tir mar 14, 2023 2:35 pm
Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Jeg liker også å safe inn med en liten buffer, men 24.000, da betaler du for mye skatt. Dette er 24.000 du kunne satt i fond og fått langt høyere avkastning på enn den tullerenten staten gir.

2000 kroner i måneden er mye. Og selvsagt er det hyggelig å få en «gave» fra staten rett før sommeren, men det er penger tapt selv om det ikke føles sånn.
Saken er at jeg har ulønna permisjon fra jobb, så det er mot normalt for min del. Vanligvis får jeg bare igjen noen lapper. Jeg har forresten nesten alle midlene mine i rentefond og aksjefond.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:39 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 14, 2023 2:35 pm
Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Jeg liker også å safe inn med en liten buffer, men 24.000, da betaler du for mye skatt. Dette er 24.000 du kunne satt i fond og fått langt høyere avkastning på enn den tullerenten staten gir.

2000 kroner i måneden er mye. Og selvsagt er det hyggelig å få en «gave» fra staten rett før sommeren, men det er penger tapt selv om det ikke føles sånn.
Saken er at jeg har ulønna permisjon fra jobb, så det er mot normalt for min del. Vanligvis får jeg bare igjen noen lapper. Jeg har forresten nesten alle midlene mine i rentefond og aksjefond.
Jeg er ingen ekspert på dette altså, men jeg fikk igjen store summer tidligere og fikk streng beskjed fra en kompis som er økonom om at det måtte jeg slutte med.

Men jeg savner litt den ekstra feriepengepotten :)

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Dette er helt krise.. ;) En av mine kjepphester.

Du har gitt staten et lån gjennom året med den lav rente.
Pengene kunne du hatt selv på konto, eller i fond og tjent mer.

Restskatt derimot er digg. Han stat låner meg gratis penger som jeg kan bruke som jeg vil, bare jeg betaler tilbake tidlig neste år.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jaauda skrev: tir mar 14, 2023 2:51 pm
Skraevadottir skrev: tir mar 14, 2023 2:30 pm Får 24K igjen, jeg. Det var ikke så ille.
Dette er helt krise.. ;) En av mine kjepphester.

Du har gitt staten et lån gjennom året med den lav rente.
Pengene kunne du hatt selv på konto, eller i fond og tjent mer.
Skjønner selvsagt det, men jeg så ikke for meg at jeg ikke skulle jobbe overhodet i et halvår. Så det var ikke planlagt at det skulle bli mye igjen som det faktisk ble. Men ellers er jeg på et godt sted. Jeg har ingen lån og akkurat ikke stor nok formue til å skatte av den, rentefondet går så det griner og aksjene mine begynner også å komme seg. Da kan jeg leve med den bittelille differansen du refererer til og heller få den lille ekstra gleden av å få det igjen som ekstra feriepenger.

Visa

Legg inn av Visa »

Blir vel rundt 70k i taktisk restskatt i år og.

Someone

Legg inn av Someone »

I fjor ble det litt restskatt, som forventet, etter noen aksjegevinster jeg ikke hastet med å skatte av. Så får man se hva det ender med i år

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Haugzu skrev: tir mar 14, 2023 3:14 am Årets høydepunkt. Sendes ut fortløpende fra og med i dag. I fjor ble det baksmell, i år regner jeg med en liten slant i lomma ettersom rentene økte i fjor.
Bare jubel :mrgreen:

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Bantor skrev: tir mar 14, 2023 2:29 pm Da har jeg sendt inn skattemeldingen, hvis jeg ikke slår ut på kontroll, burde jeg ha skatteoppgjøret innen en uke til 14 dager.

Får penger tilbake på skatten i år. Ikke mye...
Så de som fikk skattemeldingen idag og sendte den inn idag, og som har penger de får igjen, får det i mars i stedet for i juni? :o
(aldri før fått skattemeldingen tidlig, alltid fått den sist)

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Winnowill skrev: tir mar 14, 2023 9:01 pm
Bantor skrev: tir mar 14, 2023 2:29 pm Da har jeg sendt inn skattemeldingen, hvis jeg ikke slår ut på kontroll, burde jeg ha skatteoppgjøret innen en uke til 14 dager.

Får penger tilbake på skatten i år. Ikke mye...
Så de som fikk skattemeldingen idag og sendte den inn idag, og som har penger de får igjen, får det i mars i stedet for i juni? :o
Innen 2-3 uker samme i fjor

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Mr.Meep skrev: tir mar 14, 2023 9:01 pm
Winnowill skrev: tir mar 14, 2023 9:01 pm
Bantor skrev: tir mar 14, 2023 2:29 pm Da har jeg sendt inn skattemeldingen, hvis jeg ikke slår ut på kontroll, burde jeg ha skatteoppgjøret innen en uke til 14 dager.

Får penger tilbake på skatten i år. Ikke mye...
Så de som fikk skattemeldingen idag og sendte den inn idag, og som har penger de får igjen, får det i mars i stedet for i juni? :o
Innen 2-3 uker samme i fjor
Niiiiice. :D

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ble 1590,- i pluss. Ca der jeg ville være.

Queenie

Legg inn av Queenie »

10 000 i pluss og fradrag på drøye 200 000, fornøyd med det.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Er du rutinert, så sørger du å få 99 kr i baksmell. Da slipper du å betale. Har en revisor kompis som driver å beregner seg frem slik at han når slike tall. Da snakker vi nerd.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Jeg var spent i år, siden jeg kjøpte meg min første bolig i fjor, og det derfor ble litt mer å passe på. Får igjen ca. 4000 kr, så jeg er fornøyd.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: tir mar 14, 2023 9:08 pm Ble 1590,- i pluss. Ca der jeg ville være.
Dette er et helt greit sted å være.
Får man mangfoldige tusen tilbake gjør man noe galt.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Koskinen skrev: ons mar 15, 2023 1:39 pm Er du rutinert, så sørger du å få 99 kr i baksmell. Da slipper du å betale. Har en revisor kompis som driver å beregner seg frem slik at han når slike tall. Da snakker vi nerd.
Får du restskatt på si 10000 kr så betaler du inn 9901

Da slipper du å betale de siste 99

Queenie

Legg inn av Queenie »

peraleks skrev: tor mar 16, 2023 12:00 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 14, 2023 9:08 pm Ble 1590,- i pluss. Ca der jeg ville være.
Dette er et helt greit sted å være.
Får man mangfoldige tusen tilbake gjør man noe galt.
Ikke alle jobber som har så forutsigbar inntekt heller, jeg betaler heller ørlite ekstra for å unngå mye i baksmell eller sjekke dette opp og med hver eneste måned. Fradrag endrer seg jo også

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Jævla drittmelding..

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: lør mar 18, 2023 12:56 pm
peraleks skrev: tor mar 16, 2023 12:00 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 14, 2023 9:08 pm Ble 1590,- i pluss. Ca der jeg ville være.
Dette er et helt greit sted å være.
Får man mangfoldige tusen tilbake gjør man noe galt.
Ikke alle jobber som har så forutsigbar inntekt heller, jeg betaler heller ørlite ekstra for å unngå mye i baksmell eller sjekke dette opp og med hver eneste måned. Fradrag endrer seg jo også
De absolutt fleste jobber har en forutsigbar inntekt og betaler man for mye skatt så er dette ellers penger som kunne vært investert til betydelig mye høyere avkastning enn hva man får igjen av staten.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1712

Legg inn av JauKaninen »

Hm, pleier få med en gang men i år må jeg stadig vente.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

JauKaninen skrev: lør mar 18, 2023 1:21 pm Hm, pleier få med en gang men i år må jeg stadig vente.
Da er du heldig. Måtte vente en uke i fjor. Den er sen i år også. Har enda ikke fått den. Får den sent hvert år jeg :(

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Der var skatteoppgjøret klart, penger på konto allerede.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

3093,- til gode. Tilsynelatende stålkontroll.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

895,- til gode, innafor.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»