Nettavisen som rådgiver for svenskehandel

Svar
erdetslik

Nettavisen som rådgiver for svenskehandel

Legg inn av erdetslik »

Forfatteren av denne artikkel om råd for påskehandel i Sverige ble ansatt i Nettavisen i oktober med ansvar for dagligvarehandel. Og nå kommer han med en advarsel så man nesten skulle han var ansatt av regjeringen. Og advarer mot den høye prisveksten i Sverige - han har jobbet både som journalist, vaktsjef, nyhetssjef, programleder og redaksjonsleder i blant andre NRK, TV Norge, Dagsavisen og P4. og bakgrunn fra NRK og Dagsavisen kan tyde på det;
"Tenk deg om før du påske-shopper i Sverige", skriver han - og legg merke til de produktene han ramser opp med høy prisvekst . . . . .
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 4831&ei=12
Vare Endring
Blomkål 48,00 %
Tomater 37,60 %
Paprika 33,60 %
Sukker 33,10 %
Honningmelon 29,00 %
Agurk 26,30 %
Salat 10,60 %
Cider 10,30 %
Gravet/røkt laks 9,00 %
Hvitkål 8,00 %
Kaviar −2,10 %
Løk −2,10 %
Hvetebrød −2,40 %
Kaffe −2,40 %
Dypfryst frukt og bær −3,60 %
Gulrøtter −3,90 %
Torskefilet −5,10 %
Smør −7,60 %
Ferske krydder −8,40 %
Purreløk −11,30 %
Hvem reiser til Sverige for å handle Blomkål, agurk og paprika ?
Hva kostet f.eks Tomater for kiloen tidligere ca 1/2-part av hva det kostet i Norge ? Oo med 37,6% prisstigning skal det fremdeles være langt lavere enn her.
Skal man skremme med høye priser / prisvekst må man jo vite og vise før og nå pris.
Mens det nordmenn handler i Sverige er jo øl, vin, brennevin . tobakksvarer, "godis" og kjøtt. Men det var jo ikke nevnt med ett ord.
En latterlig artikkel . . . . . . .

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Snodig utvalg som Nettavisen har.
Sjekket cider nå som de sier har gått opp 30%;
Bulmers 0.5 L SEK 27,90 (Systembolaget), NOK 59,70 (Meny)

Journalistene er regjeringens, myndighetenes, dagligvarebransje og bøndenes nyttige idioter. Ser de samme i kommentarfeltene, som i VG i dag. Løgner og folk som aldri har vært i Sverige kommer med masse påstander. Er liksom bare de «unyttige» varene som er billig for å lokke nordmenn over grensen, og ellers i Sverige er alt mye dyrere :lol:

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ehall skrev: ons mar 15, 2023 9:53 pm Snodig utvalg som Nettavisen har.
Sjekket cider nå som de sier har gått opp 30%;
Bulmers 0.5 L SEK 27,90 (Systembolaget), NOK 59,70 (Meny)

Journalistene er regjeringens, myndighetenes, dagligvarebransje og bøndenes nyttige idioter. Ser de samme i kommentarfeltene, som i VG i dag. Løgner og folk som aldri har vært i Sverige kommer med masse påstander. Er liksom bare de «unyttige» varene som er billig for å lokke nordmenn over grensen, og ellers i Sverige er alt mye dyrere :lol:
Hvor får dem det fra ? Hva tenker dem med ? Tror dem folk er dumme ?
Det er jo sånne / denne typen journalister som undervurderer folk til de grader, som er dumm som noen fjols

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 5:47 pm
ehall skrev: ons mar 15, 2023 9:53 pm Snodig utvalg som Nettavisen har.
Sjekket cider nå som de sier har gått opp 30%;
Bulmers 0.5 L SEK 27,90 (Systembolaget), NOK 59,70 (Meny)

Journalistene er regjeringens, myndighetenes, dagligvarebransje og bøndenes nyttige idioter. Ser de samme i kommentarfeltene, som i VG i dag. Løgner og folk som aldri har vært i Sverige kommer med masse påstander. Er liksom bare de «unyttige» varene som er billig for å lokke nordmenn over grensen, og ellers i Sverige er alt mye dyrere :lol:
Hvor får dem det fra ? Hva tenker dem med ? Tror dem folk er dumme ?
Det er jo sånne / denne typen journalister som undervurderer folk til de grader, som er dumm som noen fjols
Tja, en blanding vil jeg tro. Noen journalister er beviste på sin strategi for å hjelpe de ovennevnte, andre er rett og slett så dumme eller ensporet at de ikke skjønner hva de egentlig skriver. Som den som klarte kunststykket å lage et regnestykke som konkluderte med at Coca Cola var billigere i Norge.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:13 pm Mens det nordmenn handler i Sverige er jo øl, vin, brennevin . tobakksvarer, "godis" og kjøtt.
Jeg var nylig over. Jeg handler verken alkohol eller tobakk, men enda fikk jeg mye mer for pengene gitt. (selv etter å ha trukket fra bensinkostnader) Dessuten er utvalget et annet enn her hjemme.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Sjokkert over at hvitkål har steget med 8%.
Hvordan kunne vi la dette skje?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Tullekoppen skrev: tor mar 16, 2023 8:50 pm
erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:13 pm Mens det nordmenn handler i Sverige er jo øl, vin, brennevin . tobakksvarer, "godis" og kjøtt.
Jeg var nylig over. Jeg handler verken alkohol eller tobakk, men enda fikk jeg mye mer for pengene gitt. (selv etter å ha trukket fra bensinkostnader) Dessuten er utvalget et annet enn her hjemme.
Ja, vi kan regne på bilutgiftene. Dagbladet derimot kan ikke det så de referer til noen byråkrater som mener det koster 7 kroner per km :lol: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/hi ... r/78773222.

Det er forresten en myte at nordmenn bare kjøper alkohol, tobakk og godis. Det ser man på matbutikkene der handlevognene er overfylt.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ehall skrev: tor mar 16, 2023 11:42 pm
Tullekoppen skrev: tor mar 16, 2023 8:50 pm
erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:13 pm Mens det nordmenn handler i Sverige er jo øl, vin, brennevin . tobakksvarer, "godis" og kjøtt.
Jeg var nylig over. Jeg handler verken alkohol eller tobakk, men enda fikk jeg mye mer for pengene gitt. (selv etter å ha trukket fra bensinkostnader) Dessuten er utvalget et annet enn her hjemme.
Ja, vi kan regne på bilutgiftene. Dagbladet derimot kan ikke det så de referer til noen byråkrater som mener det koster 7 kroner per km :lol: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/hi ... r/78773222.

Det er forresten en myte at nordmenn bare kjøper alkohol, tobakk og godis. Det ser man på matbutikkene der handlevognene er overfylt.
Tja, det er pussig hvor dårlig kunnskap mange journalister har om svenskehandel.
Det er bare å se på ICA, Töcksfors fredager og lørdager. ICA Töcksfors er "ombud" = utlevering for bestilt alkohol (fra Systemet i Årjäng) og der står det kø fra 10.00 og så lenge utleveringa er åpen. Folk venter opptil en time i kø for å få sin alkohol. Og handlevogner bugner av Kylling, kjøtt, Cola (brus) og godis.
Jeg snakket med noen venner i Sverige for noen uker siden og da klaget de på prisen på grønnsaker. Måtte betale kr. 49,- kg for Tomater. Og jeg så vel kr. 89,- kg for tomater her.
Og en annen ting som mange ikke forstår - Vedum skryter av at prisen "bare" har økt ca 6% i Norge og "hele" 12% i Sverige.
Men om en vare koster kr. 20.- i Sverige - så er 12% = kr. 2,40 i prisøkning
om samme vare koster kr. 40,- i Norge - så er 6% = kr. 2,40 i prisøkning. Så prisdifferansen i kr. og øre er fremdeles det samme.42,40 i Norge og 22,40 i Sverige og fremdeles kr. 20 i differanse. Så man sparer det samme i kr. og øre på den varen i Sverige.
men så vidt jeg ser av de "lave" prisøkninger i Norge i fht Sverige, så blir prisveksten i Norge langvarig før alle har tatt ut sin prisvekst.
Pluss at svenskekrona har økt ca 6 - 7 % i verdi i fht norske kroner på få dager - samtidig har EURO økt med ca 10% på noen få uker og koster nå ca kr. 11,50

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Beste er å alliere seg med 2-3 kompiser og fylle bilen. Ideelt sett er det én som har firmabil. Ta turen over hver 4-5 uke.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dårlig kronekurs og høy inflasjon i Sverige, maten er fortsatt vesentlig billigere der.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Haugzu skrev: fre mar 17, 2023 9:27 am Beste er å alliere seg med 2-3 kompiser og fylle bilen. Ideelt sett er det én som har firmabil. Ta turen over hver 4-5 uke.
Ja. Kona og jeg henger gjerne med når storesøster og svoger skal på pensjonisttur. Da er vi fire i bilen.
Vi gamlinger storhandler aldri, vi napper bare ut noen ting vi vet er billig.
Det er i grunnen mye også for å få en liten tur.
Og så tar vi oss god tid til å gumle litt smørgås eller noe annet som frister, ta noe kaffe eller en øl før vi drar hjem.
Prisene har steget mer i Sverige, men det er slett ikke dyrere....til tross for en svak kronekurs.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Det er greit å fortelle sannheten. Det er fortsatt billigere å kjøpe kjøtt men det har utlignet seg. Med ei svensk krone som koster 102kr så forteller det hvor dårlig Norge blir styrt.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:13 pm Forfatteren av denne artikkel om råd for påskehandel i Sverige ble ansatt i Nettavisen i oktober med ansvar for dagligvarehandel. Og nå kommer han med en advarsel så man nesten skulle han var ansatt av regjeringen. Og advarer mot den høye prisveksten i Sverige - han har jobbet både som journalist, vaktsjef, nyhetssjef, programleder og redaksjonsleder i blant andre NRK, TV Norge, Dagsavisen og P4. og bakgrunn fra NRK og Dagsavisen kan tyde på det;
"Tenk deg om før du påske-shopper i Sverige", skriver han - og legg merke til de produktene han ramser opp med høy prisvekst . . . . .
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 4831&ei=12
Vare Endring
Blomkål 48,00 %
Tomater 37,60 %
Paprika 33,60 %
Sukker 33,10 %
Honningmelon 29,00 %
Agurk 26,30 %
Salat 10,60 %
Cider 10,30 %
Gravet/røkt laks 9,00 %
Hvitkål 8,00 %
Kaviar −2,10 %
Løk −2,10 %
Hvetebrød −2,40 %
Kaffe −2,40 %
Dypfryst frukt og bær −3,60 %
Gulrøtter −3,90 %
Torskefilet −5,10 %
Smør −7,60 %
Ferske krydder −8,40 %
Purreløk −11,30 %
Hvem reiser til Sverige for å handle Blomkål, agurk og paprika ?
Hva kostet f.eks Tomater for kiloen tidligere ca 1/2-part av hva det kostet i Norge ? Oo med 37,6% prisstigning skal det fremdeles være langt lavere enn her.
Skal man skremme med høye priser / prisvekst må man jo vite og vise før og nå pris.
Mens det nordmenn handler i Sverige er jo øl, vin, brennevin . tobakksvarer, "godis" og kjøtt. Men det var jo ikke nevnt med ett ord.
En latterlig artikkel . . . . . . .
Handla agurk i Sverige i går på Nordby, 14.90 mot 25.90 på Kiwii her i stad. Så 10kr forskjell

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Frode57 skrev: lør mar 18, 2023 1:01 pm Det er greit å fortelle sannheten. Det er fortsatt billigere å kjøpe kjøtt men det har utlignet seg. Med ei svensk krone som koster 102kr så forteller det hvor dårlig Norge blir styrt.
Ja, den dårlige styringa gjør at det er dyrere å handle i Sverige, dyrere å importere varer og dyrere ferie i utlandet. Noe er Putin sin skyld, men langt nær alt. Hjelper sikkert med en finanspolitikk som skremmer rikinger til utlandet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ehall skrev: tor mar 16, 2023 11:42 pm

Ja, vi kan regne på bilutgiftene. Dagbladet derimot kan ikke det så de referer til noen byråkrater som mener det koster 7 kroner per km :lol: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/hi ... r/78773222.

Det er forresten en myte at nordmenn bare kjøper alkohol, tobakk og godis. Det ser man på matbutikkene der handlevognene er overfylt.
"Men så er det selve kjørekostnaden. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) koster det deg som kjører en helt vanlig bensin- eller dieselbil rundt sju kroner per kilometer å bruke bilen. En elbil koster deg i underkant av seks kroner per kilometer å kjøre med".

https://ofv.no/aktuelt/2022/%C3%B8kte-k ... t-billigst

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Guttorm123 skrev: lør mar 18, 2023 7:03 pm
ehall skrev: tor mar 16, 2023 11:42 pm

Ja, vi kan regne på bilutgiftene. Dagbladet derimot kan ikke det så de referer til noen byråkrater som mener det koster 7 kroner per km :lol: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/hi ... r/78773222.

Det er forresten en myte at nordmenn bare kjøper alkohol, tobakk og godis. Det ser man på matbutikkene der handlevognene er overfylt.
"Men så er det selve kjørekostnaden. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) koster det deg som kjører en helt vanlig bensin- eller dieselbil rundt sju kroner per kilometer å bruke bilen. En elbil koster deg i underkant av seks kroner per kilometer å kjøre med".

https://ofv.no/aktuelt/2022/%C3%B8kte-k ... t-billigst
Javel? Var jo akkurat det jeg skrev.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ehall skrev: lør mar 18, 2023 7:33 pm

Javel? Var jo akkurat det jeg skrev.
Ikke lenge siden jeg var i Sverige. Tur/retur ca 100 mil. At denne turen kostet meg 7000kr, får jeg ikke til å stemme.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Guttorm123 skrev: lør mar 18, 2023 8:17 pm
ehall skrev: lør mar 18, 2023 7:33 pm

Javel? Var jo akkurat det jeg skrev.
Ikke lenge siden jeg var i Sverige. Tur/retur ca 100 mil. At denne turen kostet meg 7000kr, får jeg ikke til å stemme.
Nettopp. Om det hadde vært så dyrt hadde jeg solgt bilen og brukt taxi til den lokale matbutikken.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Det er ingenting som gleder meg mer enn at svensker handler i norske og det er noen ting som er billigere i Norge - men jeg forventer realisme hos journalister.
Men overskriften som dette er bare latterlige:
"Svenske kunder strømmer over grensa og fyller handlekurven med matvarer"
"Rollebytte i grensehandelen – flere svensker drar til Norge for å fylle handlekurven"
https://www.nrk.no/innlandet/svenske-ku ... 1.16339550
Se på handlekurvene på bildene i denne artikkelen - og tenk på hva du ser av velfylte handlevogner på en parkeringsplass ved et svensk kjøpesenter i Töcksfors eller ved Svinesund. Det er jo bare en latterlig framstilling.
Hvem er det som betaler denne artikkelforfatteren for slike framstillinger ? Kan det være Vedum eller Vestre ?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Løgner, løgner og atter løgner fra statskanalen. Men de må jo støtte politikerne som gir de lønn.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ehall skrev: søn mar 19, 2023 12:38 pm Løgner, løgner og atter løgner fra statskanalen. Men de må jo støtte politikerne som gir de lønn.
Om svenskene utelukkende kommer til Norge for å kjøpe f.eks. "First Price"-produkter = Kiwi's egne merkevarer, så vil de nok oppleve lave priser.
Alle kjedene har ett brød (EMV), en loff til rundt ca kr. 10,- - 12,- og da blir det billigere enn i Sverige.
Men det skal nok mye mer til før "handelsstrømmen" mellom Norge og Sverige snur - når du ser de proppfulle handlevogner nordmenn kommer med når de kommer ut fra ICA- og MAXI-butikkene i Sverige - Charlottenberg, Töcksfors og Svinesund.

Queenie

Legg inn av Queenie »

erdetslik skrev: tir mar 21, 2023 11:58 am
ehall skrev: søn mar 19, 2023 12:38 pm Løgner, løgner og atter løgner fra statskanalen. Men de må jo støtte politikerne som gir de lønn.
Om svenskene utelukkende kommer til Norge for å kjøpe f.eks. "First Price"-produkter = Kiwi's egne merkevarer, så vil de nok oppleve lave priser.
Alle kjedene har ett brød (EMV), en loff til rundt ca kr. 10,- - 12,- og da blir det billigere enn i Sverige.
Men det skal nok mye mer til før "handelsstrømmen" mellom Norge og Sverige snur - når du ser de proppfulle handlevogner nordmenn kommer med når de kommer ut fra ICA- og MAXI-butikkene i Sverige - Charlottenberg, Töcksfors og Svinesund.
Bare tull at det er billigere her.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ale skrev: tir mar 21, 2023 12:02 pm Neh. Jeg drar fortsatt til Svinesund én gang i uka.
Ja, hvorfor ikke. Folk tjener nok inn noen kroner på en svensketur. Heldige er de som bor rett ved grensa.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ale skrev: tir mar 21, 2023 12:02 pm Neh. Jeg drar fortsatt til Svinesund én gang i uka.
Skulle ønske jeg hadde muligheter til det., men det blir rett og slett for langt. Men jeg var i Sverige for noen uker siden, og fikk fylt opp bilen med wienerschnitzel og noen hermetikk-saker fra Felix.

Prisen på disse varene har eksplodert, men det driter jeg i.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ale skrev: tir mar 21, 2023 2:02 pm
pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 1:20 pm
Ale skrev: tir mar 21, 2023 12:02 pm Neh. Jeg drar fortsatt til Svinesund én gang i uka.
Ja, hvorfor ikke. Folk tjener nok inn noen kroner på en svensketur. Heldige er de som bor rett ved grensa.
Mhm, jeg bor i Fredrikstad.
Heldiggris :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ale skrev: tir mar 21, 2023 3:00 pm
pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 2:54 pm
Ale skrev: tir mar 21, 2023 2:02 pm

Mhm, jeg bor i Fredrikstad.
Heldiggris :)
I know. Norges beste by å bo i.
Plankebyen og Drillo tenker jeg på når det er snakk om Fredrikstad :)

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 12:00 pm
erdetslik skrev: tir mar 21, 2023 11:58 am
ehall skrev: søn mar 19, 2023 12:38 pm Løgner, løgner og atter løgner fra statskanalen. Men de må jo støtte politikerne som gir de lønn.
Om svenskene utelukkende kommer til Norge for å kjøpe f.eks. "First Price"-produkter = Kiwi's egne merkevarer, så vil de nok oppleve lave priser.
Alle kjedene har ett brød (EMV), en loff til rundt ca kr. 10,- - 12,- og da blir det billigere enn i Sverige.
Men det skal nok mye mer til før "handelsstrømmen" mellom Norge og Sverige snur - når du ser de proppfulle handlevogner nordmenn kommer med når de kommer ut fra ICA- og MAXI-butikkene i Sverige - Charlottenberg, Töcksfors og Svinesund.
Bare tull at det er billigere her.
JA. Og da lurer jeg på hvem som betaler for at journalister skriver sånt vås = uærligheter.

ulefos

Legg inn av ulefos »

ehall skrev: tor mar 16, 2023 11:42 pm
Ja, vi kan regne på bilutgiftene. Dagbladet derimot kan ikke det så de referer til noen byråkrater som mener det koster 7 kroner per km
det er noen tøysekopper som mener man må ta meg forsikring, årsavgift, service, verdiforringelse, bompenger, dekkslitasje og slikt i regnestykket, det er sikkert bare byråkrater som er så dumme

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

ulefos skrev: tir mar 21, 2023 6:18 pm
ehall skrev: tor mar 16, 2023 11:42 pm
Ja, vi kan regne på bilutgiftene. Dagbladet derimot kan ikke det så de referer til noen byråkrater som mener det koster 7 kroner per km
det er noen tøysekopper som mener man må ta meg forsikring, årsavgift, service, verdiforringelse, bompenger, dekkslitasje og slikt i regnestykket, det er sikkert bare byråkrater som er så dumme
Helt riktig. Eller de som er dumme nok til å gå på sprøytet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»