VW ID.2
-
- Innlegg: 845
Spørs om der er plass nok til nordmenn som skal bale med sine pakkenelliker.
OG: Kommer der en knøtte-Tesla dem i forkjøpet?
OG: Kommer der en knøtte-Tesla dem i forkjøpet?
Kommer den med hengerfeste, sånn at sånne som meg kan koble på hengeren for de 10ish årlige turene til gjenvinningsstasjonen med pikk og pakk?
Nå har vel VW-ledelsen snakket om bringe Golf-navnet tilbake til elbil-verden, så da er vel dette den? -selv om den er på størrelse med en Polo eller Golf III, og ikke Golf VIII.
Det er vel også en innrømmelse av at ID.3 ikke ble en ny Boble eller Golf, mer som en 411.
Må si designet er ganske vellykket, er jo mye Golf, men i en kompakt litt sportslig form. Så om man beholder mye av dette til under €25.000 i 2025 har jeg troen. Ellers likte jeg denne;
https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/S ... 984187.jpg
Det er vel også en innrømmelse av at ID.3 ikke ble en ny Boble eller Golf, mer som en 411.
Må si designet er ganske vellykket, er jo mye Golf, men i en kompakt litt sportslig form. Så om man beholder mye av dette til under €25.000 i 2025 har jeg troen. Ellers likte jeg denne;
https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/S ... 984187.jpg
Er det en ting jeg er sikker på, så er det at den utgaven av ID.2 man egentlig ønsker seg, og som de fleste velger, kommer til å koste lang mer enn 25 000 EUR. Til sammenlikning så koster Peugeot e-208 idag fra 322K og opp til ca 360K, ser for meg at ID.2 (e-Polo) blir liggende litt i samme prisklasse hvis man skal ha en utgave med litt utstyr og et batteri som gir brukbar rekkevidde.
Det er jeg enig i, det blir naturligvis en ribbet utgave, og trolig med et lite batteri, da dette utgjør en vesentlig del av prisen i dag. Men man snakker jo allerede om en modell under dette igjen til €20.000, og alle biler har jo en fra pris, som svært sjelden er prisen man betaler for bilen man vil ha.Hollabaloo skrev: ↑tor mar 16, 2023 5:57 pmEr det en ting jeg er sikker på, så er det at den utgaven av ID.2 man egentlig ønsker seg, og som de fleste velger, kommer til å koste lang mer enn 25 000 EUR. Til sammenlikning så koster Peugeot e-208 idag fra 322K og opp til ca 360K, ser for meg at ID.2 (e-Polo) blir liggende litt i samme prisklasse hvis man skal ha en utgave med litt utstyr og et batteri som gir brukbar rekkevidde.
En del er vel også taktisk i forbindelse med at Tesla har begynt å snakke om en mindre modell, og kanskje litt for å demme opp for salg av andre merker som allerede tilbyr billigere modeller enn ID.3. Med elbil-støtte som tyskerne har med et fast beløp per bil, så gir det et forholdsmessig større utslag på en billigere bil.
Kjempekul bybil da, bare synd den har fwd. Dette er jo nesten en erstatter til e-golf, selv om den skal være polo-størrelse har den blitt 405cm lang. 450km wltp lover også fint.
Kan bli aktuell som bil nmr 2 om man ikke må ut med 350 000 for et skikkelig batteri.
Startpris i Tyskland på 25 000 euro med dagens kurs blir 285 0000 kr. Minus tysk mva på 19%, men så kommer vektavgift og evt. andre avgifter (og kanskje norsk mva) som styrende parti måtte finne på å innføre før 2025. Ser TV2 spekulerer i en fra-pris på ca 250K. Det tipper jeg er i overkant optimistisk. Og på toppen av fra-prisen så skal man legge på for metallic lakk, vinterhjul, utstyrspakker. Blir ikke overrasket om mange i 2025 havner på minst 350K for et eksemplar før man kjører ut fra forhandler med blomsterkvasten og sjokoladeesken i passasjersetet foran.
Hvis noen husker tilbake til introduksjonen av ID.3, eller Neo som den ble kalt i artiklene i 2018/2019, så ble det fra VW side hevdet at den skulle lanseres til en pris som var 7000-8000 USD rimeligere enn TM3, mao rundt 250K:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nbw ... -nye-elbil
Fakta da det var mulig å bestille bilen i 2020 var følgende:
ID.3 1st: 350K
ID.3 1st plus: 400K
ID.3 1st max: 450K
Husker godt at det ble endel støy p.g.a. at det ble så stort avvik i pris mot det som man i forkant hadde indikert, så spennende å følge med på hvordan dette blir for ID.2.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nbw ... -nye-elbil
Fakta da det var mulig å bestille bilen i 2020 var følgende:
ID.3 1st: 350K
ID.3 1st plus: 400K
ID.3 1st max: 450K
Husker godt at det ble endel støy p.g.a. at det ble så stort avvik i pris mot det som man i forkant hadde indikert, så spennende å følge med på hvordan dette blir for ID.2.
Mulig jeg banner i kirka her, men dette var stusselige greier. I mine øyne er det en Polo (som er ekstremt kjedelig) med litt mer fancy lys fremme og bak. Og normalt sett bruker jo konseptmodellen og være litt mer spicy en produksjonsmodellen. Hvis de toner ned noe her, så blir dette forglemmelige greier.
Interiøret ser ut som resten av ID.serien, kjedelig og helt ordinært.
Interiøret ser ut som resten av ID.serien, kjedelig og helt ordinært.
En bil i denne klassen er jo FWD en mer fordel enn ulempe vs RWDKompressor skrev: ↑tor mar 16, 2023 7:49 pm Kjempekul bybil da, bare synd den har fwd. Dette er jo nesten en erstatter til e-golf, selv om den skal være polo-størrelse har den blitt 405cm lang. 450km wltp lover også fint.
Det gjelder jo i praksis alle bilmodellerHollabaloo skrev: ↑tor mar 16, 2023 5:57 pm Er det en ting jeg er sikker på, så er det at den utgaven av ID.2 man egentlig ønsker seg, og som de fleste velger, kommer til å koste lang mer enn 25 000 EUR.
Kanskje for de fleste som ser på som et transportmiddel, men f eks 116i fra 2012 med rwd er jo unektelig en av de morsomste vinterbilene.Someone skrev: ↑fre mar 17, 2023 9:33 amEn bil i denne klassen er jo FWD en mer fordel enn ulempe vs RWDKompressor skrev: ↑tor mar 16, 2023 7:49 pm Kjempekul bybil da, bare synd den har fwd. Dette er jo nesten en erstatter til e-golf, selv om den skal være polo-størrelse har den blitt 405cm lang. 450km wltp lover også fint.
Det kommer jo an på hvor vekten ligger. Kompakte biler med tverrstilt motor hadde ekstremt mye av vekten over forhjulene, det ga en fordel ved fremkommelighet på glatt underlag. Med sterk motor og kraftig akselerasjon flyttet tyngdepunktet seg bakover og fordelen forsvant.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute