WC langrenn, Falun (17-19/3)

Svar
Talisker

Re: WC langrenn, Falun (17-19/3)

Legg inn av Talisker »

Imponerande av Skistad. Vilken form.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Landsem skrev: lør mar 18, 2023 2:49 pm Nå ble det stille på Lugnet
Smaker ekstra godt å vinne i svenskenes egen hule :D

BioDex

Legg inn av BioDex »

Utrolig imponerende av Skistad. Har vi fått et nytt sprint monster ala Bjørgen?? eller Klæbo??

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

bennetcerf skrev: lør mar 18, 2023 2:50 pm Skistad må aldri på landslaget igjen!
Blir vel et unntak neste år også da man egentlig skal være på landslaget for å gå verdenscup.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:52 pm Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.
Men elefanten i rommet her er utstyr. Det er ikke snakk om allverdens dragsug når du ligger 30 meter bak og i tillegg har med deg mindre fart over toppen. Da har du rett og slett overlegne ski. Samtidig var Skistad den som hang best med opp bakkene, noe som er veldig imponerende.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:41 pm Asdøl reddet av gongongen, men utrolig unødvendig å sette seg selv i en slik situasjon.
?
Gjorde jo løpet selv og kunne vel ikke gått et hundredel raskere.
Hadde ikke blitt topp 2 med en annen taktikk
Sist redigert av netrebske den lør mar 18, 2023 2:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 2:54 pm
e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:52 pm Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.
Men elefanten i rommet her er utstyr. Det er ikke snakk om allverdens dragsug når du ligger 30 meter bak og i tillegg har med deg mindre fart over toppen. Da har du rett og slett overlegne ski. Samtidig var Skistad den som hang best med opp bakkene, noe som er veldig imponerende.
Tjener vel endel nedover på vekta også

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sodajr skrev: lør mar 18, 2023 2:57 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 2:54 pm
e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:52 pm Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.
Men elefanten i rommet her er utstyr. Det er ikke snakk om allverdens dragsug når du ligger 30 meter bak og i tillegg har med deg mindre fart over toppen. Da har du rett og slett overlegne ski. Samtidig var Skistad den som hang best med opp bakkene, noe som er veldig imponerende.
Tjener vel endel nedover på vekta også
Litt, men det er ikke snakk om allverden.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Skistad altså!! Herlig!
Fantastisk sprint for en fantastisk løper. Helt rått, dritgøy!!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:52 pm Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.
Hun gjør så mye riktig, driver f.eks ikke å sløser med krefter i tide og utide for og absolutt vinne kvarten og semien.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Klæbo og Valnes👍

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Og verdens beste langrennsløper setter alle på plass såklart.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Er vel noe av det beste Valnes har gjort i skøyting. Imponerende bak suverene Klæbo.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Karrierebeste for Valnes i skøytesprint, Klæbo er det som alltid ingen verdens ting å gjøre noe med

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Klæbo er bare guddommelig god. Han er det ingen som slår uansett.

Men ellers, herregud for noen helt overlegne ski Norge har denne sesongen. De har som regel hatt best ski før også, men da har det i det minste variert noe. Nå er forskjellen helt ekstrem i snitt, altså. Tror nok at det kommer til å gå i retning av felles preparering eller ev. at det blir skimerkene med egne servicemenn, som i alpint.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 2:54 pm
e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:52 pm Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.
Men elefanten i rommet her er utstyr. Det er ikke snakk om allverdens dragsug når du ligger 30 meter bak og i tillegg har med deg mindre fart over toppen. Da har du rett og slett overlegne ski. Samtidig var Skistad den som hang best med opp bakkene, noe som er veldig imponerende.
Skistad har bedre teknikk nedover, spesielt i svingene. Hun er i tillegg tyngre. Og hun tar først og fremst innpå helt på slutten inn på brua slik alle andre gjør i denne løypa. Jeg tror ikke det var store skiforskjeller mellom henne og Sundling. Og på oppløpet ser man tydelig hvor mer effektiv hun er i sin skøyteteknikk i maksfart.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 3:00 pm Og verdens beste langrennsløper setter alle på plass såklart.
Hans skiteknikk er overlegen. Se hvordan han skaper fart ut i fra hver sving, han flyr. Mon tro om han hadde David Gilmour`s "Learning to fly" på øret!
Sist redigert av bennetcerf den lør mar 18, 2023 3:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 3:04 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 2:54 pm
e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 2:52 pm Sundling gjør omtrent sitt livs beste sprint, smadrer nesten hele feltet i en av de tøffeste sprintløypene i verdenscupsirkuset, og blir slått av Skistad. Helt utrolig hvilke steg Norges sprinthåp har tatt denne sesongen.
Men elefanten i rommet her er utstyr. Det er ikke snakk om allverdens dragsug når du ligger 30 meter bak og i tillegg har med deg mindre fart over toppen. Da har du rett og slett overlegne ski. Samtidig var Skistad den som hang best med opp bakkene, noe som er veldig imponerende.
Skistad har bedre teknikk nedover, spesielt i svingene. Hun er i tillegg tyngre. Og hun tar først og fremst innpå helt på slutten inn på brua slik alle andre gjør i denne løypa. Jeg tror ikke det var store skiforskjeller mellom henne og Sundling. Og på oppløpet ser man tydelig hvor mer effektiv hun er i sin skøyteteknikk i maksfart.
Det er en del av det, men det gjelder jo ikke bare en utøver en gang her, det gjelder mange utøvere i renn etter renn. Vi har best ski i alle renn gjennom hele sesongen. Alle vet jo dette, og vi kan prøve å bortforklare det så mye vi kan, men det er realiteten.

Ellers: Ja, på oppløpet er det greit nok, det løser Skistad mye bedre enn Sundling, men det er ikke bare taktikk og teknikk som gjør at hun er i posisjon i utgangspunktet. Vekt har forresten mye mindre å si enn man skulle tro når det gjelder glid. Da snakker vi hundredeler eller i beste fall tideler.

Nå skal det vel være "nøytral" preparering i Tallinn, dog i løyper som krever litt andre egenskaper, men det skal bli spennende å se om det kommer til å gi noen utslag.
Sist redigert av Skraevadottir den lør mar 18, 2023 3:09 pm, redigert 1 gang totalt.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Sundling hadde jo ikke akkurat spart på kruttet heller, så hun hadde ikke mer å gi på oppløpet. Regnet vel neppe med noe annet enn å defilere inn til en komfortabel seier etter det langrykket. Svenskene har fått seg en alvorlig tankevekker nå.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 3:04 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 2:54 pm Men elefanten i rommet her er utstyr. Det er ikke snakk om allverdens dragsug når du ligger 30 meter bak og i tillegg har med deg mindre fart over toppen. Da har du rett og slett overlegne ski. Samtidig var Skistad den som hang best med opp bakkene, noe som er veldig imponerende.
Skistad har bedre teknikk nedover, spesielt i svingene. Hun er i tillegg tyngre. Og hun tar først og fremst innpå helt på slutten inn på brua slik alle andre gjør i denne løypa. Jeg tror ikke det var store skiforskjeller mellom henne og Sundling. Og på oppløpet ser man tydelig hvor mer effektiv hun er i sin skøyteteknikk i maksfart.
Det er en del av det, men det gjelder jo ikke bare en utøver en gang her, det gjelder mange utøvere i renn etter renn. Vi har best ski i alle renn gjennom hele sesongen. Alle vet jo dette, og vi kan prøve å bortforklare det så mye vi kan, men det er realiteten.
I snitt er det ingen tvil om at det norske landslaget har bedre ski. Men det er ingenting som tyder på at Skistad hadde bedre ski enn Sundling i dag. Så løpet på nytt nå og det er faktisk ikke mye Skistad tar inn på Sundling fra toppen og ned til starten på brua. Og det er tydelig å se at Skistad skyter bedre ut av svingen, så det lille hun tar inn tar hun på det grepet. Skistad vant i dag etter mitt syn ene og alene fordi hun var bedre.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Klæbo er bare helt fantastisk til å manøvrere seg i felt. Han tar så og si alltid de rette avgjørelsene. En ski kunstner rett og slett. Og i likhet med sin navnebror JTB, setter han også ny rekord.

Vi har faktisk sett 3 fantom utøvere på ski i dag som alle har satt rekorder denne sesongen; Klæbo, JTB og Odermatt.

lund

Legg inn av lund »

Kan ikke være sånn at hver gang svenskene blir slått så er det ski det skyldes. Det gnålet begynner jeg å bli ganske lei av merker jeg.

lund

Legg inn av lund »

BioDex skrev: lør mar 18, 2023 3:14 pm Klæbo er bare helt fantastisk til å manøvrere seg i felt. Han tar så og si alltid de rette avgjørelsene. En ski kunstner rett og slett. Og i likhet med sin navnebror JTB, setter han også ny rekord.

Vi har faktisk sett 3 fantom utøvere på ski i dag som alle har satt rekorder denne sesongen; Klæbo, JTB og Odermatt.
Der JTBs prestasjoner i år etter min mening er i en særstilling. Noe slikt er det lenge siden vi har sett før om i det hele tatt i denne typen idretter.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

e-lectron skrev: lør mar 18, 2023 3:09 pm Sundling hadde jo ikke akkurat spart på kruttet heller, så hun hadde ikke mer å gi på oppløpet. Regnet vel neppe med noe annet enn å defilere inn til en komfortabel seier etter det langrykket. Svenskene har fått seg en alvorlig tankevekker nå.
Som sagt tidligere er det bare å håpe at Skistad kjører sitt eget løp fremover uavhengig av landslaget. Så kan man også spørre seg hvorfor både løpere og trenere er og har vært motstandere av eget sprintlag for kvinner!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: lør mar 18, 2023 3:15 pm Kan ikke være sånn at hver gang svenskene blir slått så er det ski det skyldes. Det gnålet begynner jeg å bli ganske lei av merker jeg.
Selvsagt ikke, det mener ikke jeg heller, men det er mye snakk om dette i langrennssporten, og det er slett ikke bare svenskene eller vi som adresserer det. Spørsmålet er hva som skjer om forskjellene bare blir større og større på utstyrsfronten (som jo er tendensen) mens forskjellene også blir større i form av klimatiske forhold. Det er ikke først og fremst svenskene som skal ha problemer på noen av områdene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skistad altså.
Etter fjorårets sesong der Sundling til tider herjet med konkurrentene så hadde jeg aldri trodd at en norsk utøver skulle være i nærheten av henne eller de andre suverene svenskene på flere år.
Og nå har altså Skistad slått den ferske verdensmesteren i sprint i to renn på rad!
Den merker nok svenskene seg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 3:13 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 3:04 pm

Skistad har bedre teknikk nedover, spesielt i svingene. Hun er i tillegg tyngre. Og hun tar først og fremst innpå helt på slutten inn på brua slik alle andre gjør i denne løypa. Jeg tror ikke det var store skiforskjeller mellom henne og Sundling. Og på oppløpet ser man tydelig hvor mer effektiv hun er i sin skøyteteknikk i maksfart.
Det er en del av det, men det gjelder jo ikke bare en utøver en gang her, det gjelder mange utøvere i renn etter renn. Vi har best ski i alle renn gjennom hele sesongen. Alle vet jo dette, og vi kan prøve å bortforklare det så mye vi kan, men det er realiteten.
I snitt er det ingen tvil om at det norske landslaget har bedre ski. Men det er ingenting som tyder på at Skistad hadde bedre ski enn Sundling i dag. Så løpet på nytt nå og det er faktisk ikke mye Skistad tar inn på Sundling fra toppen og ned til starten på brua. Og det er tydelig å se at Skistad skyter bedre ut av svingen, så det lille hun tar inn tar hun på det grepet. Skistad vant i dag etter mitt syn ene og alene fordi hun var bedre.
Ok, jeg er ikke enig med deg i dag. Jeg syns ikke Skistad jobber bra over kulene eller ut av svingene overhodet i dag. Det syns jeg hun har gjort de andre gangene hun har vunnet eller gjort det bra. Slipstreameffekten og oppvarma spor skal ikke kompensere så mye for de meterne hun er bak i dag.

Det kommer til å bli mer rabalder. Det er det jeg spår.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: lør mar 18, 2023 3:22 pm Skistad altså.
Etter fjorårets sesong der Sundling til tider herjet med konkurrentene så hadde jeg aldri trodd at en norsk utøver skulle være i nærheten av henne eller de andre suverene svenskene på flere år.
Og nå har altså Skistad slått den ferske verdensmesteren i sprint i to renn på rad!
Den merker nok svenskene seg.
Om Skistad gjør de rette valgene nå, treningsmessig osv, så skal svenskene få slite med å vinne noe som helst i sprint fremover.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Neptun skrev: lør mar 18, 2023 3:22 pm Skistad altså.
Etter fjorårets sesong der Sundling til tider herjet med konkurrentene så hadde jeg aldri trodd at en norsk utøver skulle være i nærheten av henne eller de andre suverene svenskene på flere år.
Og nå har altså Skistad slått den ferske verdensmesteren i sprint i to renn på rad!
Den merker nok svenskene seg.
Veldig hyggelig for henne. Sterkt å reise seg igjen etter den smellen hun fikk i VM for noen år siden. Men var hun ikke da best i skøyting eller husker jeg feil? Alle snakker nå om at hun er best i klassisk!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»