WC langrenn, Falun (17-19/3)

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Re: WC langrenn, Falun (17-19/3)

Legg inn av Korgutt »

bennetcerf skrev: lør mar 18, 2023 3:29 pm
Neptun skrev: lør mar 18, 2023 3:22 pm Skistad altså.
Etter fjorårets sesong der Sundling til tider herjet med konkurrentene så hadde jeg aldri trodd at en norsk utøver skulle være i nærheten av henne eller de andre suverene svenskene på flere år.
Og nå har altså Skistad slått den ferske verdensmesteren i sprint i to renn på rad!
Den merker nok svenskene seg.
Veldig hyggelig for henne. Sterkt å reise seg igjen etter den smellen hun fikk i VM for noen år siden. Men var hun ikke da best i skøyting eller husker jeg feil? Alle snakker nå om at hun er best i klassisk!
Vil vel si at hun har utviklet seg mest i klassisk. Den gangen var hun vel klart bedre i skøyting. Nå er det vel på langt nær like stor forskjell.

lund

Legg inn av lund »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:21 pm
lund skrev: lør mar 18, 2023 3:15 pm Kan ikke være sånn at hver gang svenskene blir slått så er det ski det skyldes. Det gnålet begynner jeg å bli ganske lei av merker jeg.
Selvsagt ikke, det mener ikke jeg heller, men det er mye snakk om dette i langrennssporten, og det er slett ikke bare svenskene eller vi som adresserer det. Spørsmålet er hva som skjer om forskjellene bare blir større og større på utstyrsfronten (som jo er tendensen) mens forskjellene også blir større i form av klimatiske forhold. Det er ikke først og fremst svenskene som skal ha problemer på noen av områdene.
Nå er det vel mest forskjell på kompetansefronten i så fall hvis man snakker mellom Norge og Sverige. Utstyret er nok ganske likt, men kompetansen til å få mest mulig ut av det mistenker jeg er litt forskjellig basert på min uvitenskapelige hunch. Det er neppe ressursene det står på (for svenskenes del, en annen sak med visse andre nasjoner selvsagt).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: lør mar 18, 2023 3:35 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:21 pm
lund skrev: lør mar 18, 2023 3:15 pm Kan ikke være sånn at hver gang svenskene blir slått så er det ski det skyldes. Det gnålet begynner jeg å bli ganske lei av merker jeg.
Selvsagt ikke, det mener ikke jeg heller, men det er mye snakk om dette i langrennssporten, og det er slett ikke bare svenskene eller vi som adresserer det. Spørsmålet er hva som skjer om forskjellene bare blir større og større på utstyrsfronten (som jo er tendensen) mens forskjellene også blir større i form av klimatiske forhold. Det er ikke først og fremst svenskene som skal ha problemer på noen av områdene.
Nå er det vel mest forskjell på kompetansefronten i så fall hvis man snakker mellom Norge og Sverige. Utstyret er nok ganske likt, men kompetansen til å få mest mulig ut av det mistenker jeg er litt forskjellig basert på min uvitenskapelige hunch. Det er neppe ressursene det står på (for svenskenes del, en annen sak med visse andre nasjoner selvsagt).
Ja, helt enig der, og det er litt det jeg også prøver å skissere. Svenskene burde kunne få dette bedre til, men den norske smørebussen ser jo ut som en Super Star Destroyer mens enkelte nasjoner har en liten TIE fighter. Men som sagt, det kommer garantert til å bli mer debatt om hvordan dette her skal løses, for noen føler at de rett og slett ikke har noen sjanse på dårligere utstyr (da mener jeg selvsagt preparering).

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kanskje litt barnslig, men føler det er på sin plass med noen svenske kommentarer angående Skistads seier, sakset fra svensk forum:

"Fan vad trött man är pÅ Norge och Skistad. Ett laboratorieprojekt som borde tävla i herrklassen. Hatten av för Stavas Skistad. Det var det jävligaste jag sett. Jag är så innerligt trött på norrmännen och norskorna. Avgå alla! Vi får flytta målet till toppen på hästskon, Skistad till herrfinalen. Okej, då är det dags för Sundling att ge upp sprinten. Skistad är oslagbar med denna uthållighet. Det är över! Vilken utväxling hon har, Stavås Skistad. Det svenska sprintundret - är det över? Tyvärr hade Skistad lekstuga med Jonna. Visste precis hur mycket hon kunde släppa på toppen och tuggade sedan med lätthet ner Jonna på upploppet. Jonna hade behövt 5 meter till på toppen. En man som tävlar i kvinnoklassen behöver inte anstränga sig. Det finns nog inget som Jonna kunde gjort annorlunda rent taktiskt. Hon hade helt enkelt behövt vara lite starkare för att slå Skistad. Har glömt, vad är det de har gjort med labbråttan Skistad? Sprint på Val di Fiemmes bana blir kul. Kan köra det 100 gånger och Skistad vinner alla. Hur lång är Skistad? 190 cm? Dubbelt så långa ben? Hon är också minst ett huvud (ca 20cm) högre än de andra. Skistad e ungefär som U Bolt. Egentligen har vi inte blivit så mycket sämre, det är Skistad som blivit bättre."

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Neppe veldig høyt kunnskapsnivå eller imponerende evner til refleksjon på svensken som skrev det der.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

george_hincapie skrev: lør mar 18, 2023 3:56 pm Neppe veldig høyt kunnskapsnivå eller imponerende evner til refleksjon på svensken som skrev det der.
Ikke kun en, men mange, en ny svenske mellom hvert punktum. :)

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: lør mar 18, 2023 3:56 pm Neppe veldig høyt kunnskapsnivå eller imponerende evner til refleksjon på svensken som skrev det der.
Det gjelder veldig mange av svenskene på det forumet. Er heldigvis noen som er kunnskapsrike, saklige og oppriktig interessert i langrenn.

Etter opplegging av vgd og før dette forumet ble etablert var det snakk om å gå over til det svenske forumet. Er veldig glad vi slapp å gjøre det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:24 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 3:13 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:08 pm Det er en del av det, men det gjelder jo ikke bare en utøver en gang her, det gjelder mange utøvere i renn etter renn. Vi har best ski i alle renn gjennom hele sesongen. Alle vet jo dette, og vi kan prøve å bortforklare det så mye vi kan, men det er realiteten.
I snitt er det ingen tvil om at det norske landslaget har bedre ski. Men det er ingenting som tyder på at Skistad hadde bedre ski enn Sundling i dag. Så løpet på nytt nå og det er faktisk ikke mye Skistad tar inn på Sundling fra toppen og ned til starten på brua. Og det er tydelig å se at Skistad skyter bedre ut av svingen, så det lille hun tar inn tar hun på det grepet. Skistad vant i dag etter mitt syn ene og alene fordi hun var bedre.
Ok, jeg er ikke enig med deg i dag. Jeg syns ikke Skistad jobber bra over kulene eller ut av svingene overhodet i dag. Det syns jeg hun har gjort de andre gangene hun har vunnet eller gjort det bra. Slipstreameffekten og oppvarma spor skal ikke kompensere så mye for de meterne hun er bak i dag.

Det kommer til å bli mer rabalder. Det er det jeg spår.
Tviler jeg på. Dette har vært et tema i mange år. At det akkurat nå skal bli rabalder er lite sannsynlig. Jeg er heller ikke enig i at de norske skiene stadig blir bedre enn de utenlandske. I går hadde finnene bedre ski f.eks og jeg tørr påstå på 90-tallet hadde vi større fordel av vårt smøre- og ikke minst slipe-team. Svensken f.eks er mye bedre på skipreparering nå enn de var da.

Der har vært snakk om tiltak i mange år og nå skal de jo prøve det ut i neste renn. Forøvrig med et konsept jeg har foreslått i mange år. Det bør være slutt på hemmelighetskremmeriet. Alle bør vite hva de andre har under skiene.

Og du tar feil hvis du tror Skistad tok så mye inn på Sundling ned bakken. Jeg tok noen mellomtider nå og rett etter at de satte utfor var Sundling 1.4 sekunder foran Skistad. I det bakken ved brua starter er Sundling akkurat et sekund foran. De 0.4 sekundene Skistad tar inn kan enkelt forklares av utgangen i svingen. Sundling begynner å skøyte veldig tidlig, hvilket er et tegn på at hun ikke fikk med seg så mye fart som ønsket. Noe jeg mener man ser klart når man ser på svingen til de to. Skistad var relativt sett bedre.

Og det er ikke så rart. Sundling er ikke et teknisk vidunder. Hun er først og fremst ekstremt gjennomtrent, har veldig god utholdenhet og har veldig høy frekvens.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den lør mar 18, 2023 4:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 3:54 pm Kanskje litt barnslig, men føler det er på sin plass med noen svenske kommentarer angående Skistads seier, sakset fra svensk forum:

"Fan vad trött man är pÅ Norge och Skistad. Ett laboratorieprojekt som borde tävla i herrklassen. Hatten av för Stavas Skistad. Det var det jävligaste jag sett. Jag är så innerligt trött på norrmännen och norskorna. Avgå alla! Vi får flytta målet till toppen på hästskon, Skistad till herrfinalen. Okej, då är det dags för Sundling att ge upp sprinten. Skistad är oslagbar med denna uthållighet. Det är över! Vilken utväxling hon har, Stavås Skistad. Det svenska sprintundret - är det över? Tyvärr hade Skistad lekstuga med Jonna. Visste precis hur mycket hon kunde släppa på toppen och tuggade sedan med lätthet ner Jonna på upploppet. Jonna hade behövt 5 meter till på toppen. En man som tävlar i kvinnoklassen behöver inte anstränga sig. Det finns nog inget som Jonna kunde gjort annorlunda rent taktiskt. Hon hade helt enkelt behövt vara lite starkare för att slå Skistad. Har glömt, vad är det de har gjort med labbråttan Skistad? Sprint på Val di Fiemmes bana blir kul. Kan köra det 100 gånger och Skistad vinner alla. Hur lång är Skistad? 190 cm? Dubbelt så långa ben? Hon är också minst ett huvud (ca 20cm) högre än de andra. Skistad e ungefär som U Bolt. Egentligen har vi inte blivit så mycket sämre, det är Skistad som blivit bättre."
Gud bedre, så mye tåpelig. Egentlig rart at de ikke nevner ski når de først snakker om SKIstad.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 3:54 pm"Fan vad trött man är pÅ Norge och Skistad. Ett laboratorieprojekt som borde tävla i herrklassen.
Dette utsagnet kan man alene takke fjotten Tomas Petterson for. Han beklaget senere, men her ser vi hvilket inntrykk han har skapt av Skistad. En annen som fikk unngjelde var Fossesholm.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

bennetcerf skrev: lør mar 18, 2023 4:09 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 3:54 pm"Fan vad trött man är pÅ Norge och Skistad. Ett laboratorieprojekt som borde tävla i herrklassen.
Dette utsagnet kan man alene takke fjotten Tomas Petterson for. Han beklaget senere, men her ser vi hvilket inntrykk han har skapt av Skistad. En annen som fikk unngjelde var Fossesholm.
Ja, jeg husker det, stygge saker.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kuriositet: Første norske sprintseieren på kvinnesiden i Falun siden Bjørgen vant i 2015.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 4:13 pm Kuriositet: Første norske sprintseieren på kvinnesiden i Falun siden Bjørgen vant i 2015.
Den var deilig.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 4:06 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:24 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 3:13 pm

I snitt er det ingen tvil om at det norske landslaget har bedre ski. Men det er ingenting som tyder på at Skistad hadde bedre ski enn Sundling i dag. Så løpet på nytt nå og det er faktisk ikke mye Skistad tar inn på Sundling fra toppen og ned til starten på brua. Og det er tydelig å se at Skistad skyter bedre ut av svingen, så det lille hun tar inn tar hun på det grepet. Skistad vant i dag etter mitt syn ene og alene fordi hun var bedre.
Ok, jeg er ikke enig med deg i dag. Jeg syns ikke Skistad jobber bra over kulene eller ut av svingene overhodet i dag. Det syns jeg hun har gjort de andre gangene hun har vunnet eller gjort det bra. Slipstreameffekten og oppvarma spor skal ikke kompensere så mye for de meterne hun er bak i dag.

Det kommer til å bli mer rabalder. Det er det jeg spår.
Tviler jeg på. Dette har vært et tema i mange år. At det akkurat nå skal bli rabalder er lite sannsynlig. Jeg er heller ikke enig i at de norske skiene stadig blir bedre enn de utenlandske. I går hadde finnene bedre ski f.eks og jeg tørr påstå på 90-tallet hadde vi større fordel av vårt smøre- og ikke minst slipe-team. Svensken f.eks er mye bedre på skipreparering nå enn de var da.

Og du tar feil hvis du tror Skistad tok så mye inn på Sundling ned bakken. Jeg tok noen mellomtider nå og rett etter at de satte utfor var Sundling 1.4 sekunder foran Skistad. I det bakken ved brua starter er Sundling akkurat et sekund foran. De 0.4 sekundene Skistad tar inn kan enkelt forklares av utgangen i svingen. Sundling begynner å skøyte veldig tidlig, hvilket er et tegn på at hun ikke fikk med seg så mye fart som ønsket. Noe jeg mener man ser klart når man ser på svingen til de to. Skistad var relativt sett bedre.

Og det er ikke så rart. Sundling er ikke et teknisk vidunder. Hun er først og fremst ekstremt gjennomtrent, har veldig god utholdenhet og har veldig høy frekvens.
Så du mener at det ikke er mer snakk om dette nå enn det har vært tidligere? Hva mener du det som skrives her inne og det utlendingene snakker om tyder på? Jeg kan ikke huske så mye snakk om dette blant både nordmenn og utlendinger noen gang, selv om det er riktig at det har vært mye snakk om dette siden i hvert fall 90-tallet, men da ikke bestandig i vår "favør".

Når det gjelder glidforskjeller, så er ikke disse så tydelige når man først er i ei utforkjøring, man ser det gjerne tydeligere når farta blir lavere og særlig når man skal inn i en motbakke. Så du kan ikke se på hundedeler eller tideler, men på farta når utforkjøringa er over eller inn i neste bakke. Det er som regel en kombinasjon av ski og hvor godt man har jobba over toppen, men som sagt syns jeg denne gangen at Skistad så helt dau ut over alle bakketoppene, i motsetning til de andre gangene hun har vunnet. Da er det i stor grad skia som gjør jobben. Ellers enig i at Sundling ikke er så god teknisk borts. fra i motbakker, men akkurat i dag blir det vanskelig når det kommer noen bakfra med overlegent utstyr og du selv faktisk er nødt til å jobbe mye mer for hver meter.

Ellers hadde finnene gode ski i går, og de glimter til med gode ski innimellom alle de periodene hvor de ikke treffer, men hadde de nødvendigvis bedre ski enn hva vi hadde? Har vi noen konkrete eksempler hvor vi ser at dette er tilfelle? Jeg tror i større grad det er snakk om at de hadde bedre ski i forhold til andre enn hva de normalt sett har.

Exes

Legg inn av Exes »

Skistad tydeligvis forbedret utholdenheten enormt foran sesongen. Håper hun fortsetter å utvikle seg på den fronten og kan bli ny ankerkvinne på stafetten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 4:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 4:06 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:24 pm Ok, jeg er ikke enig med deg i dag. Jeg syns ikke Skistad jobber bra over kulene eller ut av svingene overhodet i dag. Det syns jeg hun har gjort de andre gangene hun har vunnet eller gjort det bra. Slipstreameffekten og oppvarma spor skal ikke kompensere så mye for de meterne hun er bak i dag.

Det kommer til å bli mer rabalder. Det er det jeg spår.
Tviler jeg på. Dette har vært et tema i mange år. At det akkurat nå skal bli rabalder er lite sannsynlig. Jeg er heller ikke enig i at de norske skiene stadig blir bedre enn de utenlandske. I går hadde finnene bedre ski f.eks og jeg tørr påstå på 90-tallet hadde vi større fordel av vårt smøre- og ikke minst slipe-team. Svensken f.eks er mye bedre på skipreparering nå enn de var da.

Og du tar feil hvis du tror Skistad tok så mye inn på Sundling ned bakken. Jeg tok noen mellomtider nå og rett etter at de satte utfor var Sundling 1.4 sekunder foran Skistad. I det bakken ved brua starter er Sundling akkurat et sekund foran. De 0.4 sekundene Skistad tar inn kan enkelt forklares av utgangen i svingen. Sundling begynner å skøyte veldig tidlig, hvilket er et tegn på at hun ikke fikk med seg så mye fart som ønsket. Noe jeg mener man ser klart når man ser på svingen til de to. Skistad var relativt sett bedre.

Og det er ikke så rart. Sundling er ikke et teknisk vidunder. Hun er først og fremst ekstremt gjennomtrent, har veldig god utholdenhet og har veldig høy frekvens.
Så du mener at det ikke er mer snakk om dette nå enn det har vært tidligere?
Jeg mener at dette har det vært snakket om lenge. Det har gått litt i bølger, men det er ikke ekstremt mye nå.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Syns ikke det så ut til å være store skiforskjeller i dag. Er jo alltid slik i Falun at den som er først utfor den siste nedoverbakken blir glidd inn på det lange glidstrekket. De norske var stort sett flinke til å ikke legge seg først og da ser det ut som de har god glid. Når damene setter fart får vi ikke sett så mye til de litt bak i feltet, men ut fra det jeg så virket det som om både Ilar og Dahlqvist gled veldig bra i det lange glidpartiet.

Litt synd sprintløypa i Falun har det glidstrekket for utenom det er det egentlig ei fin sprintløype.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 4:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 4:06 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:24 pm Ok, jeg er ikke enig med deg i dag. Jeg syns ikke Skistad jobber bra over kulene eller ut av svingene overhodet i dag. Det syns jeg hun har gjort de andre gangene hun har vunnet eller gjort det bra. Slipstreameffekten og oppvarma spor skal ikke kompensere så mye for de meterne hun er bak i dag.

Det kommer til å bli mer rabalder. Det er det jeg spår.
Tviler jeg på. Dette har vært et tema i mange år. At det akkurat nå skal bli rabalder er lite sannsynlig. Jeg er heller ikke enig i at de norske skiene stadig blir bedre enn de utenlandske. I går hadde finnene bedre ski f.eks og jeg tørr påstå på 90-tallet hadde vi større fordel av vårt smøre- og ikke minst slipe-team. Svensken f.eks er mye bedre på skipreparering nå enn de var da.

Og du tar feil hvis du tror Skistad tok så mye inn på Sundling ned bakken. Jeg tok noen mellomtider nå og rett etter at de satte utfor var Sundling 1.4 sekunder foran Skistad. I det bakken ved brua starter er Sundling akkurat et sekund foran. De 0.4 sekundene Skistad tar inn kan enkelt forklares av utgangen i svingen. Sundling begynner å skøyte veldig tidlig, hvilket er et tegn på at hun ikke fikk med seg så mye fart som ønsket. Noe jeg mener man ser klart når man ser på svingen til de to. Skistad var relativt sett bedre.

Og det er ikke så rart. Sundling er ikke et teknisk vidunder. Hun er først og fremst ekstremt gjennomtrent, har veldig god utholdenhet og har veldig høy frekvens.
Så du mener at det ikke er mer snakk om dette nå enn det har vært tidligere? Hva mener du det som skrives her inne og det utlendingene snakker om tyder på? Jeg kan ikke huske så mye snakk om dette blant både nordmenn og utlendinger noen gang, selv om det er riktig at det har vært mye snakk om dette siden i hvert fall 90-tallet, men da ikke bestandig i vår "favør".

Når det gjelder glidforskjeller, så er ikke disse så tydelige når man først er i ei utforkjøring, man ser det gjerne tydeligere når farta blir lavere og særlig når man skal inn i en motbakke. Så du kan ikke se på hundedeler eller tideler, men på farta når utforkjøringa er over eller inn i neste bakke.
Men hvis du ser på dagens løp så er ikke Skistad i ryggen inn i bakken opp på brua. Hun er sekundet etter og det er hun også på toppen av brua. Så det er ingenting som tyder på at hun har bedre glid.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Er ikke lett å bli klok på de svenske stafettuttaket. Ankerkvinnen i VM får ikke være med her. Sundling og Lundgren får ankeretappene for de to svenske lagene.

Sverige 1
Calle Halfvarsson
Moa Ilar
Edvin Anger
Jonna Sundling

Sverige 2
Eric Rosjö
Märta Rosenberg
Truls Gisselman
Moa Lundgren

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

tartaglia2 skrev: Syns ikke det så ut til å være store skiforskjeller i dag.
Ikke jeg heller, virker nesten som at noen mener det kun handler om å feste seg på skiene og så gjør skiene sitt, seieren i boks. :)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 4:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 4:06 pm
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 3:24 pm Ok, jeg er ikke enig med deg i dag. Jeg syns ikke Skistad jobber bra over kulene eller ut av svingene overhodet i dag. Det syns jeg hun har gjort de andre gangene hun har vunnet eller gjort det bra. Slipstreameffekten og oppvarma spor skal ikke kompensere så mye for de meterne hun er bak i dag.

Det kommer til å bli mer rabalder. Det er det jeg spår.
Tviler jeg på. Dette har vært et tema i mange år. At det akkurat nå skal bli rabalder er lite sannsynlig. Jeg er heller ikke enig i at de norske skiene stadig blir bedre enn de utenlandske. I går hadde finnene bedre ski f.eks og jeg tørr påstå på 90-tallet hadde vi større fordel av vårt smøre- og ikke minst slipe-team. Svensken f.eks er mye bedre på skipreparering nå enn de var da.

Og du tar feil hvis du tror Skistad tok så mye inn på Sundling ned bakken. Jeg tok noen mellomtider nå og rett etter at de satte utfor var Sundling 1.4 sekunder foran Skistad. I det bakken ved brua starter er Sundling akkurat et sekund foran. De 0.4 sekundene Skistad tar inn kan enkelt forklares av utgangen i svingen. Sundling begynner å skøyte veldig tidlig, hvilket er et tegn på at hun ikke fikk med seg så mye fart som ønsket. Noe jeg mener man ser klart når man ser på svingen til de to. Skistad var relativt sett bedre.

Og det er ikke så rart. Sundling er ikke et teknisk vidunder. Hun er først og fremst ekstremt gjennomtrent, har veldig god utholdenhet og har veldig høy frekvens.
Så du mener at det ikke er mer snakk om dette nå enn det har vært tidligere? Hva mener du det som skrives her inne og det utlendingene snakker om tyder på? Jeg kan ikke huske så mye snakk om dette blant både nordmenn og utlendinger noen gang, selv om det er riktig at det har vært mye snakk om dette siden i hvert fall 90-tallet, men da ikke bestandig i vår "favør".

Når det gjelder glidforskjeller, så er ikke disse så tydelige når man først er i ei utforkjøring, man ser det gjerne tydeligere når farta blir lavere og særlig når man skal inn i en motbakke. Så du kan ikke se på hundedeler eller tideler, men på farta når utforkjøringa er over eller inn i neste bakke. Det er som regel en kombinasjon av ski og hvor godt man har jobba over toppen, men som sagt syns jeg denne gangen at Skistad så helt dau ut over alle bakketoppene, i motsetning til de andre gangene hun har vunnet. Da er det i stor grad skia som gjør jobben. Ellers enig i at Sundling ikke er så god teknisk borts. fra i motbakker, men akkurat i dag blir det vanskelig når det kommer noen bakfra med overlegent utstyr og du selv faktisk er nødt til å jobbe mye mer for hver meter.
Det er ingenting som tyder på at Skistad hadde overlegent utstyr i forhold til Sundling. Jeg skjønner ikke hva du prater om. Skistad tok bare inn noen få tideler på vei ned og ingenting inn i og opp den siste bakken (brua).

daktari

Legg inn av daktari »

oddvar_kjempebra skrev: lør mar 18, 2023 4:56 pm Det er ingenting som tyder på at Skistad hadde overlegent utstyr i forhold til Sundling. Jeg skjønner ikke hva du prater om. Skistad tok bare inn noen få tideler på vei ned og ingenting inn i og opp den siste bakken (brua).
Jeg er helt enig, det var ikke noen store skiforskjeller i dag. At Skistad tar inn litt nedover er helt naturlig, hun er litt tyngre og har 1 prosent slipstream/oppvarmet spor. Du kan jo spole tilbake til slutten av 5 mila med myggen Bergane i front nedover og se hvordan det gikk.
Forøvrig er dette utspillet fra Bystrøm helt patetisk.
https://www.expressen.se/sport/langdski ... er-loppet/

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

daktari skrev: Forøvrig er dette utspillet fra Bystrøm helt patetisk.
https://www.expressen.se/sport/langdski ... er-loppet/
Enig, Bystrøm kan ta seg en bolle. Fett svar av Klæbo, "– Hon är inte starkare än att hon blir nummer två, svarar Johannes Hösflot Kläbo."

Hjv

Legg inn av Hjv »

tartaglia2 skrev: lør mar 18, 2023 4:54 pm Er ikke lett å bli klok på de svenske stafettuttaket. Ankerkvinnen i VM får ikke være med her. Sundling og Lundgren får ankeretappene for de to svenske lagene.

Sverige 1
Calle Halfvarsson
Moa Ilar
Edvin Anger
Jonna Sundling

Sverige 2
Eric Rosjö
Märta Rosenberg
Truls Gisselman
Moa Lundgren
Maja Dahlqvist hade nog fått vara med om hon ville men hon har en sprintcup att tänka på. Hård kamp om segern där och med nästa sprint redan på tisdag är det inte mycket vila. Hon stod över gårdagens distanslopp för att koncentrera sig på sprinten idag och det föll ganska väl ut till slut.

lund

Legg inn av lund »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 5:19 pm
daktari skrev: Forøvrig er dette utspillet fra Bystrøm helt patetisk.
https://www.expressen.se/sport/langdski ... er-loppet/
Enig, Bystrøm kan ta seg en bolle. Fett svar av Klæbo, "– Hon är inte starkare än att hon blir nummer två, svarar Johannes Hösflot Kläbo."
Nevnte Klæbo har vel også funnet fra første posisjon i løypen ved flere tilfeller tidligere også.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: lør mar 18, 2023 4:54 pm Er ikke lett å bli klok på de svenske stafettuttaket. Ankerkvinnen i VM får ikke være med her. Sundling og Lundgren får ankeretappene for de to svenske lagene.

Sverige 1
Calle Halfvarsson
Moa Ilar
Edvin Anger
Jonna Sundling

Sverige 2
Eric Rosjö
Märta Rosenberg
Truls Gisselman
Moa Lundgren
Mistenker at Dahlqvist prioriterer sprintcupen og derfor ikkje går.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

lund skrev: lør mar 18, 2023 5:26 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 5:19 pm
daktari skrev: Forøvrig er dette utspillet fra Bystrøm helt patetisk.
https://www.expressen.se/sport/langdski ... er-loppet/
Enig, Bystrøm kan ta seg en bolle. Fett svar av Klæbo, "– Hon är inte starkare än att hon blir nummer två, svarar Johannes Hösflot Kläbo."
Nevnte Klæbo har vel også funnet fra første posisjon i løypen ved flere tilfeller tidligere også.
Jepp, litt rart Bystrøm legger seg på dette nivået.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 4:54 pm
tartaglia2 skrev: Syns ikke det så ut til å være store skiforskjeller i dag.
Ikke jeg heller, virker nesten som at noen mener det kun handler om å feste seg på skiene og så gjør skiene sitt, seieren i boks. :)
Begynn å studer Klæbo sin skigåing, spesielt i kurver når det går nedover, han vinner mange meter med noen få enkle tak. Det er ingen hokus pokus. Selv vår kjære Heidi Wengs "nye" ferdigheter (VM 2 år siden) er verdt en studie når hun parkerte Ebba og Frida på tremila inn mot stadion i siste kurve før siste sprintbakke og avgjør kampen om sølvmedaljen. Ett år eller to tidligere hadde hun ikke hatt en sjans. Heldigvis hadde noen tatt tak i dette slik at hun gikk inn til sølv. Det har alltid forundret meg at utforkjøringer i langrenn ikke har fått mer fokus enn det det har. Det er mange sekunder å plukke med enkel forbedring av skiteknikk.
Sist redigert av bennetcerf den lør mar 18, 2023 5:43 pm, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

bennetcerf skrev: lør mar 18, 2023 4:09 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 3:54 pm"Fan vad trött man är pÅ Norge och Skistad. Ett laboratorieprojekt som borde tävla i herrklassen.
Dette utsagnet kan man alene takke fjotten Tomas Petterson for. Han beklaget senere, men her ser vi hvilket inntrykk han har skapt av Skistad. En annen som fikk unngjelde var Fossesholm.
Hva var det Pettersson skrev? Det eneste jeg husker var dette:

https://www.expressen.se/sport/kronikor ... rstas-nej/

Hvilket jo var ganske sympatisk synes jeg.

daktari

Legg inn av daktari »

bennetcerf skrev: lør mar 18, 2023 4:09 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 3:54 pm"Fan vad trött man är pÅ Norge och Skistad. Ett laboratorieprojekt som borde tävla i herrklassen.
Dette utsagnet kan man alene takke fjotten Tomas Petterson for. Han beklaget senere, men her ser vi hvilket inntrykk han har skapt av Skistad. En annen som fikk unngjelde var Fossesholm.
Er det denne du sikter til?
https://www.expressen.se/sport/kronikor ... rstas-nej/
Det var NSF som gikk ut med dette, noe de ikke behøvde, men det var mye rykter i langrennsmiljøet. KSS fikk sin behandling i 2012. Det er 11 år siden.
https://www.skiforbundet.no/langrenn/ny ... kiforbund/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»