Løgn og forbannet diktning?

Svar
Frode57
Innlegg: 1268

Løgn og forbannet diktning?

Legg inn av Frode57 »

Hvorfor serveres det så mye løgner og direkte tull i dekningen av krigen? Krig er alvorlige saker. Russerne vet jo hva de står overfor.
Stoltenberg sa at Bakhmut ville være tapt i løpet av ett par dager. Så kunne vi lese i Tass av alle steder at Ukraina hadde satt inn et motangrep.

Det spiller ingen rolle hva vestlige synsere mener. Krigen lever sitt eget liv.

Land begynner å sluse mer penger og ressurser inn krigen.

Dette kan bli en langvarig krig men ligner først og fremst på en borgerkrig som blir fyrt opp av vestlige stater. Ikke ulikt Balkankrigene 1912 -13. Da osmanske riket ble banket og deretter ble en lokalkrig. Ufyselig krig.

Men alt kunne bli verre også dengang som nå.

Verst er media som startsiden, nettavisen og TV2. De preges av propaganda.
Men Nrk er heller ikke særlig forsiktig med å forherlige Ukraina og fortelle hvor dårlig russerne er. Ja. Vi får inntrykk av at krigen er like med slutten.

Når regjeringen har gitt 75mrd kr over 5 år så er det lite som tyder på at slutten på krigen er like ved slutten.

Mest trolig ender dette med atomkrig. Alt tilsier det.

Murphys lov i praksis tilsier det.

Men i praksis så kan Ukraina se frem til å bli gruset slik som det ble gjort i Syria. Og hvordan IS ble behandlet i Syria og Irak.

Husk nå for all del hvordan tyskerne , amerikanerne , briter og russere gruset Europa under 2. Verdenskrig.

Dette er ingen ny måte å krige på.

Dette er bare det gamle primitive. Som også Norge og Danmark er med på.

Men å vise bryllup fra Ukraina med en soldat i uniform er ganske patetisk.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Nei. Jeg vil heller dø enn å overleve atomkrig.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Hvorfor serveres det så mye løgner og direkte tull i dekningen av krigen? Krig er alvorlige saker. Så kunne vi lese i Tass av alle steder at Ukraina hadde satt inn et motangrep.

Verst er media som startsiden, nettavisen og TV2. De preges av propaganda.
Men Nrk er heller ikke særlig forsiktig med å forherlige Ukraina og fortelle hvor dårlig russerne er.
Var mye rart i denne trådstarten der. Men ikke skjønner jeg hva du gjør i Danmark, så lenge du stiller deg på russisk side i krigen. Leser Tass også.. Og snakk om å forherlige Russland.. Jau, jau..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:09 pm Nei. Jeg vil heller dø enn å overleve atomkrig.
Du må være bra naiv hvis du tror noen overlever (kanskje bare et fåtall) etter en atomkrig. Da er det nok gjort.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

pfrog567 skrev: tor mar 16, 2023 2:15 pm
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Hvorfor serveres det så mye løgner og direkte tull i dekningen av krigen? Krig er alvorlige saker. Så kunne vi lese i Tass av alle steder at Ukraina hadde satt inn et motangrep.

Verst er media som startsiden, nettavisen og TV2. De preges av propaganda.
Men Nrk er heller ikke særlig forsiktig med å forherlige Ukraina og fortelle hvor dårlig russerne er.
ikke skjønner jeg hva du gjør i Danmark
Det mye mer landbruksjord i Danmark, mykere og dypere jordsmonn, så det er mye lettere å grave bunkers der.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Jeg forteller hva som skjer i krig. Dette er balkankrigen om igjen. Det betyr oppløsning av Russland eller et nøytralt Ukraina.
Hvis Russland lar Ukraina bli EU og Nato medlem så vil Nato /EU fortsette ekspansjonen.
Nå hører jeg at ting går bedre i Storbritannia.
Mye tyder på at det europeiske imperiet har foretrukket seg.
Jeg sier med hovedinnlegget at dette blir en meget stygg krig. Russland vil bruke alle sine ressurser og vesten starter nå opp flere våpen og ammunisjonsfabrikker.
Eskalering kalles det.

Dette kan være starten på 3 verdenskrig hvor Kina og Russland er allierte.

Jeg har vært i USA
De har mye annet å bruke penger på.
Jeg vil aldri dra til Russland. Det er en helt annen kultur enn min /vår.

De tapte 30 millioner mennesker under bare 2. Verdenskrig. USA tapte 250000.

Det var tyskerne og russerne som tapte mest folk under 2. Verdenskrig.

Krigens råskap må ikke undervurderes. Det ble sanert / gruset noen byer i Norge også under 2.verdenskrig. Likevel var en av byene og omegn fødested for noen av Norges verste bødler under krigen. Stikkord rinnanbanden.

Krigens råskap er verdt å merke seg.

Propaganda vås bør vi bli spart for.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Jeg forteller hva som skjer i krig.

Propaganda vås bør vi bli spart for.

Hold kjeft litt media. Noen ser syke ut når de taler i media. Krig gjør deg syk. Iallefall om du står i gjørma for lenge.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Hvorfor serveres det så mye løgner og direkte tull i dekningen av krigen? Krig er alvorlige saker. Russerne vet jo hva de står overfor.
Stoltenberg sa at Bakhmut ville være tapt i løpet av ett par dager.
Nei, han sa at Bakhmut kunne falle i løpet at et par dager.

Så spørsmålet er heller hvorfor du serverer så mange løgner?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:32 pm Jeg forteller hva som skjer i krig.
Javel..

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:34 pm

Propaganda vås bør vi bli spart for.

Ja takk, det hadde vært flott!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Landssvik kommer i mange former, det vanligste er jo at man ser seg personlig tjent med det og så har man en del som ideologisk føler seg nærmere landets motstander enn sin egen. Og så er det dem som har en forvirret virkelighetsforståelse, som gjør absurde analyser som fører til at de havner på feil side. Det siste er nok tilfelle her.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

pfrog567 skrev: tor mar 16, 2023 2:16 pm
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:09 pm Nei. Jeg vil heller dø enn å overleve atomkrig.
Du må være bra naiv hvis du tror noen overlever (kanskje bare et fåtall) etter en atomkrig. Da er det nok gjort.
Nope. Den sydlige halvkule vil greie seg relativt godt. Det er litt fiffig konstruert sånn at de ikke vil få den atomvinteren vi får.

I aller verste fall dør halvparten av jordens befolkning. Og majoriteten av disse av sult og i årene etter atomkrigen. Selve bombene og strålingen vil kanskje drepe noen 100 millioner. Men det at halvparten av jordens befolkning dør er et worst case scenario. Det sannsynlige er at rundt 1 milliard dør av atomkrig og problemene den drar med seg.

Se på Hiroshima. En by der det bodde 350.000 mennesker. 200.000 overlevde bombingen og strålingen
Dagens atombomber er større, men Hiroshima ble truffet midt i smørøyet og majoriteten av folk oppholdt seg i papirhus designet for å ikke skade folk ved jordskjelv, hus som virkelig ikke var greia med et atomnedslag.

Så en atomkrig er selvsagt uhyrlig farlig, men det er ikke slutten for menneskeheten. Men det blir en restart på mange vis.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:32 pm
De tapte 30 millioner mennesker under bare 2. Verdenskrig. USA tapte 250000.

Det var tyskerne og russerne som tapte mest folk under 2. Verdenskrig.



Propaganda vås bør vi bli spart for.
Antall drepte sovjetere som avled under 2 verdenskrigen er vel beregnet til omtrent 25 millioner , et uhyggelig antall døde , men lavere enn hva du hevder
Det er estimert at mellom 15 og 20 millioner kinesere mistet livet under 2 verdenskrig , omtrent dobbelt så mange som Tyskland mistet .
Hvis en så ser på antall døde av befolkningstallet for hvert enkelt land ved verdenskrigens start så er det Polen som fikk sin befolkning desimert mest med omtrent 17% , mer enn tallet for det samlede Sovjetsamveldet
Av Sovjetunionens 15 republikker mistet Belarus1/4 av sin befolkning under krigen. Neste republikk på denne listen er for øvrig Ukraina

Kilder :
Her.
Her. og
Her. (se tabellen øverst i høyre hjørnet av artikkelen )

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 2:59 pm
pfrog567 skrev: tor mar 16, 2023 2:16 pm
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:09 pm Nei. Jeg vil heller dø enn å overleve atomkrig.
Du må være bra naiv hvis du tror noen overlever (kanskje bare et fåtall) etter en atomkrig. Da er det nok gjort.
Nope. Den sydlige halvkule vil greie seg relativt godt. Det er litt fiffig konstruert sånn at de ikke vil få den atomvinteren vi får.

I aller verste fall dør halvparten av jordens befolkning. Og majoriteten av disse av sult og i årene etter atomkrigen. Selve bombene og strålingen vil kanskje drepe noen 100 millioner. Men det at halvparten av jordens befolkning dør er et worst case scenario. Det sannsynlige er at rundt 1 milliard dør av atomkrig og problemene den drar med seg.

Se på Hiroshima. En by der det bodde 350.000 mennesker. 200.000 overlevde bombingen og strålingen
Dagens atombomber er større, men Hiroshima ble truffet midt i smørøyet og majoriteten av folk oppholdt seg i papirhus designet for å ikke skade folk ved jordskjelv, hus som virkelig ikke var greia med et atomnedslag.

Så en atomkrig er selvsagt uhyrlig farlig, men det er ikke slutten for menneskeheten. Men det blir en restart på mange vis.
Sorry, her var jeg "trangsynt" og tenkte ikke lenger sør :) Du har nok rett og jeg sier unnskyld til Frode57.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Jeg synes ikke slike debatter om millionstørrelser av drepte gir noen mening. Det var 2 verdenskriger som viste det verste ved å være mennesket.
Vi kan uansett være tapere i denne krigen. Måten vesten oppførte seg i fotball VM fortalte om et arrogant vesten som ikke kan være dannet i møte med andre styresett. Se til Frankrike i dag hvor Presidenten trer ei lov nedover hodet på parlamentet . Noe til idealdemokrati ?
VI har fornærmet araberverden. Når salg av våpen er viktigst så blir det til slutt slik at de sier Nei takk og vil gå andre steder hvor de blir behandlet bedre.
Derfor står vi foran en ny verdensorden.
Uansett hvordan det går i Ukraina så er Russland tapt for vesten.

En fullskala krig mellom Nato og Russland vil trolig innebære at Kina går inn på Russisk side. De har lært at USA kan bare et språk og det er krigsmakt.
En eventuell krig vil trolig få langt større konsekvenser enn de skader for ble etter 1 og 2 verdenskrig.
Det blir sammenlignet med Romerikets fall.

Det er underkommunisert hvor stor skade Romerikets fall hadde. Det er nesten ufattelig at menneskeheten kunne klappe så fullstendig sammen. Vi må helt til moderne historisk tid for å sammenligne Romerikets avanserte stat.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

pfrog567 skrev: tor mar 16, 2023 2:16 pm
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:09 pm Nei. Jeg vil heller dø enn å overleve atomkrig.
Du må være bra naiv hvis du tror noen overlever (kanskje bare et fåtall) etter en atomkrig. Da er det nok gjort.
Vi får håpe at "noen" overlever med gode gener for strålingsyke. Det er jo bare at det holder med "noen" hanner og hunner.....så er vi i gang igjen..Adam og Eva? Kanskje skaperen ønsker det slik? Skapeslen gjorde jo en brøler................................i sin tid.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Noen vil overleve og stakkars dem Trolig mer levelig på den sørlige jordkloden

arknath

Legg inn av arknath »

Propagansa har vært, er og vil alltid være et svært effektivt redskap for alle sider av en konflikt. Ikke noe å være overrasket over.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 2:59 pm
pfrog567 skrev: tor mar 16, 2023 2:16 pm
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:09 pm Nei. Jeg vil heller dø enn å overleve atomkrig.
Du må være bra naiv hvis du tror noen overlever (kanskje bare et fåtall) etter en atomkrig. Da er det nok gjort.
Nope. Den sydlige halvkule vil greie seg relativt godt. Det er litt fiffig konstruert sånn at de ikke vil få den atomvinteren vi får.

I aller verste fall dør halvparten av jordens befolkning. Og majoriteten av disse av sult og i årene etter atomkrigen. Selve bombene og strålingen vil kanskje drepe noen 100 millioner. Men det at halvparten av jordens befolkning dør er et worst case scenario. Det sannsynlige er at rundt 1 milliard dør av atomkrig og problemene den drar med seg.

Se på Hiroshima. En by der det bodde 350.000 mennesker. 200.000 overlevde bombingen og strålingen
Dagens atombomber er større, men Hiroshima ble truffet midt i smørøyet og majoriteten av folk oppholdt seg i papirhus designet for å ikke skade folk ved jordskjelv, hus som virkelig ikke var greia med et atomnedslag.

Så en atomkrig er selvsagt uhyrlig farlig, men det er ikke slutten for menneskeheten. Men det blir en restart på mange vis.
Ctrl+Alt+del er ikke dumt å foreta seg en gang i blant. Slik verden er blitt i dag trengs en restart...lufte skikkelig ut, som man sier. Forøvrig er det ikke mye argumenter som kan brukes ovefor skapelsen.........for en restart.

startelver

Legg inn av startelver »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 2:34 pm Jeg forteller hva som skjer i krig.

Propaganda vås bør vi bli spart for.

Hold kjeft litt media. Noen ser syke ut når de taler i media. Krig gjør deg syk. Iallefall om du står i gjørma for lenge.
Ved en mulig atomkrig er faktisk noen steder på jordkloden mere levelig enn andre. Tester viser at New Zealand og Australia, samt noen øyer i stillehavet er de tryggeste stedene å være på , siden man regner med atomnedfallet blir størst i Europa og USA.

Så ved det minste antydning til at atomknappen vil bli brukt fyker jeg ned dit.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Jeg tror de fleste av oss ikke vil rekke noe som helst før det skjer. Dessverre

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Hvorfor serveres det så mye løgner og direkte tull i dekningen av krigen? Krig er alvorlige saker.
Sannheten er det første offeret i en krig. Slik har det alltid vært. Mens mange journalister gjør sitt beste, har de involverte partene en viss interesse av å dekke over deler av sannheten.
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Russerne vet jo hva de står overfor.
Mye tyder på at de i liten grad gjør det. De trodde det skulle bli en kortvarig operasjon der de raskt skulle velte regimet i Kyiv, de trodde de hadde adskillig mer lokal støtte i Ukraina. I stedet har de kjørt seg fast i en hengemyr det er langt fra sikkert de kommer seirende ut fra.
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Stoltenberg sa at Bakhmut ville være tapt i løpet av ett par dager. Så kunne vi lese i Tass av alle steder at Ukraina hadde satt inn et motangrep.
Og?
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Dette kan bli en langvarig krig men ligner først og fremst på en borgerkrig som blir fyrt opp av vestlige stater.
Når et land angriper et annet, slik som i denne konflikten, er det lite som ligner på en "borgerkrig". Man kunne nok ha brukt begrepet om situasjonen før Russland åpent gikk til angrep i fjor (selv om Russland støttet en part og annekterte en del av landet), men etter det russiske angrepet i fjor blir det å bruke "borgerkrig" om konflikten feil. Konflikten er først og fremst drevet av Russland - mens vestlige stater støtter Ukraina, er det Russland som er den angripende part.
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Verst er media som startsiden, nettavisen og TV2. De preges av propaganda.
Men Nrk er heller ikke særlig forsiktig med å forherlige Ukraina og fortelle hvor dårlig russerne er. Ja. Vi får inntrykk av at krigen er like med slutten.
Det er i grunnen lite media sier som gir inntrykk av at krigen nærmer seg slutten - de fleste er nokså tydelige på at krigen kan bli langvarig. Mens man helst skulle se en nøytral dekning i media, er det jo fortsatt slik at Ukraina er angrepet og Russland er angriperen - og at menneskerettighetene i Russland har fått adskillig dårligere kår som følge av at man vil kvele opposisjon mot krigen.
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Murphys lov i praksis tilsier det.
Murphys lov er ment som et humoristisk skråblikk - det er ikke ment å brukes til seriøs analyse av en alvorlig konflikt.
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Men i praksis så kan Ukraina se frem til å bli gruset slik som det ble gjort i Syria. Og hvordan IS ble behandlet i Syria og Irak.
Å sammenligne en terrororganisasjon som opprettet et rent bandittvelde i Irak og Syria med en legitim stat som er under angrep fra en nabo er i grunnen ganske sykt.
Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm Men å vise bryllup fra Ukraina med en soldat i uniform er ganske patetisk.
Hvorfor det? På mange måter er det en god illustrasjon på hvordan Putins blodtørstige krigføring virker inn på unge menneskers liv. Man ønsker et fritt liv der unge mennesker finner kjærlighet og stifter familie, men i stedet er man nødt til å kjempe for livet i en blodig krig for å forsvare fedrelandet...

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1732

Legg inn av JauKaninen »

Stoltenberg sa at Bakhmut kunne bli tapt iløpet av et par dager. Det er en forskjell.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Frode57 skrev: tor mar 16, 2023 1:24 pm
Mest trolig ender dette med atomkrig. Alt tilsier det.
Frode57-løsningen?:
Så vi må unngå atomkrigen, koste hva det koste vil.
Det betyr at vestlige land må presse Ukraina til "forhandlingsbordet".
Trump ville klare å gjøre slutt på krigen i løpet av en uke.
Oppskriften er klar: La Russland diktere sine betingelser.
Press Russland til å godta at ukrainerne får beholde litt av sitt land.
Dersom Ukraina og Russland ikke går med på en "Trump-løsning", kan USA true med atombomber.
En liten atombombe på et strategisk sted ville vel vise at en mente det alvorlig.

Eller alternativt: Å sulte Ukraina helt ut på våpen.
La Russland slakte ned noen hundre tusen ukrainere, samtidig som de ødelegger seg selv.
Plukke opp restene og ruinene i en "forhandlingsløsning".

Tenk så mange liv vi kan spare på denne måten.

Zerlinda

Legg inn av Zerlinda »

Skjønner frustrasjonen din Frode57. Hører mange som sier de ikke greier å se på TV2 og NRK nyheter lenger når det snakkes om krigen i Ukraina, men nå er det nå sånn at PSYOP, desinformasjon, propaganda osv er en del av alle kriger og konflikter. En må bare håndtere det så godt en kan.

Og ikke tro at fridiskusjon er unntatt.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Det er verre desinformasjon nå enn under 2. Verdenskrig. Og det er ikke rom for tvil. Det går mot Atomkrig. Det er min konklusjon.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Zerlinda skrev: fre jun 02, 2023 10:52 am Skjønner frustrasjonen din Frode57. Hører mange som sier de ikke greier å se på TV2 og NRK nyheter lenger når det snakkes om krigen i Ukraina, men nå er det nå sånn at PSYOP, desinformasjon, propaganda osv er en del av alle kriger og konflikter. En må bare håndtere det så godt en kan.

Og ikke tro at fridiskusjon er unntatt.
Og hva er alternativet å lytte til og se på bilder fra TV2 og NRK, som igjen bygger på info fra reportere på bakken og fra vestlige etterretning og vestlige kilder ? Er det Russia Today, Pravda, Tass eller Kreml ? Kilder i et land hvor innbyggere risikerer opp til 15 års fengsel om de kritiserer hæren eller kaller det som skjer i Ukraina for en krig ? Hvilke fantastiske kilder !! Det betyr ikke at jeg naivt tror på Kyiv. NATO konkluderte raskt med at delene av det missilet som drepte to polakker i Polen kom fra en ukrainsk bakke til luft missil. Det er idag satellitter som evner å se en markmus fra rommet. Om NATO konkluderer med at russerne selv ødela demningen med detonasjon av sprengstoff tror jeg på dette. Jeg tror det nå også. Det er få andre som er kyniske nok til å ødelegge denne demningen enn russere. De driter i menneskeliv og de driter i natur og artsmangfold. Putin er vår tids svar på Adolf Hitler. En ødeleggelse som har ødelagt hjem, drept mennesker, satte dyreparker under vann og som vil føre til en alvorlig økologisk krise m.v.. Få andre enn russersvina er i stand til dette !

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1732

Legg inn av JauKaninen »

Zerlinda skrev: fre jun 02, 2023 10:52 am Hører mange som sier de ikke greier å se på TV2 og NRK nyheter lenger når det snakkes om krigen i Ukraina,
Finn deg noen andre å henge med.. :lol:

Jeg kjenner bare en, han er kollega på jobben og han bare ler vi av... For han har alternativt syn på ALLE tema uansett.. (Å være sau den veien kan ikke være bra)

Falcon

Legg inn av Falcon »

Zerlinda skrev: fre jun 02, 2023 10:52 am Skjønner frustrasjonen din Frode57. Hører mange som sier de ikke greier å se på TV2 og NRK nyheter lenger når det snakkes om krigen i Ukraina, men nå er det nå sånn at PSYOP, desinformasjon, propaganda osv er en del av alle kriger og konflikter. En må bare håndtere det så godt en kan.

Og ikke tro at fridiskusjon er unntatt.
Vanskelig å diskutere når det bare slenges ut påstander om at alt er PSYOPS.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Så står F16 klar til bruk. Eskaleringen tiltar.

Vesten driver sitt renkespill men Russland får bekreftet sine antagelser.

Det går mot atomkrig i en eller annen form.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»