Er ikke samene å regne som urfolk, allikevel ?

Svar
erdetslik

Er ikke samene å regne som urfolk, allikevel ?

Legg inn av erdetslik »

I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Gammelt nytt:
https://www.itromso.no/nyheter/i/EwOGJa ... ges-urfolk

Bli lurt vet jeg ikke om noen er.
Er mer at ingen tør "krenke" ikke-nordmenn derfor får dem fremdeles særrettigheter i forhold til nordmenn.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Gammelt nytt at samen ikke var først ja, det er tydeligvis ikke nødvendig.

Ante ikke at de har bodd i Norge så kort som i 400-500 år.

Da burde vel strengt tatt amrikanere også få urfolk-status.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Samene har vært her et par tusen år. Minst. Et problem er at nomader legger igjen få spor, og sporene ligner på det andre veidefolk legger igjen. Relativt få av den "etnisk norske rasen" nordpå på den tiden Og hvem vet hvem som var der før samene? Og om de ble blandet eller assimillert.

hjertvika

Legg inn av hjertvika »

Påstanden du nemner stemmer ikkje med det forskarar og historikarar meiner. Samane er rekna som eit urfolk i Noreg og andre nordiske land. Grunnen til at påstanden er feilaktig er fordi:

Samane har ei historie som går langt lengre attende enn 1600-talet. Faktisk har ein funne bevis for samisk busetnad og kultur som går attende til minst 2000 år f.Kr.

Det er ikkje rett å seie at norsk-etniske grupper har ei historie som går 10.000 år attende. Dei første menneska i Noreg var ikkje nødvendigvis etnisk norske.

Om arealdisponering: Samane har alltid nytta store område i Noreg og andre nordiske land for reindrift, fiske og anna. Dette er ein del av kulturen deira og er anerkjent av norske styresmakter og internasjonale avtalar.

Å seie at samane har "lurt" nokon er upassande. Samane er eit urfolk med lang historie og kulturell arv i Noreg og dei andre nordiske landa. Deira rettar og status som urfolk er anerkjent og verna av lover og internasjonale avtalar.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

anbessa skrev: tor mar 16, 2023 7:47 pm Samene har vært her et par tusen år. Minst. Et problem er at nomader legger igjen få spor, og sporene ligner på det andre veidefolk legger igjen. Relativt få av den "etnisk norske rasen" nordpå på den tiden Og hvem vet hvem som var der før samene? Og om de ble blandet eller assimillert.
Den eldste beskrivelse av Nord-Norge man har, er den gammelengelske fortellingen fra rundt år 890 det Ottar (Ohthere) fra Hålogaland forteller kong Alfred om sin reise langs kysten av Finnmark og rundt Kola og inn i Kvitsjøen. Her snakker Ottar om et folk som kalles "finnas", og finner er et gammel navn på samer, derav Finnmark, finnbiff.

"He sæde þeah þæt þæt land sie swiþe lang norþ þonan; ac hit is
eal weste, buton on feawum stowum styccemælum wiciað Finnas, on
huntoðe on wintra, and on sumera on fiscaþe be þære sæ

He said that the land is however a very long way north, but is completely
desolate, except for a few places here and there where the Finns camp,
hunting in winter and fishing in the sea in summer."

"He sæde ðæt Norðmanna land wære swyþe lang and swyðe smæl. Eal þæt
his man aþer oððe ettan oððe erian mæg, þæt lið wið ða sæ; and þæt is
þeah on sumum stowum swyðe cludig, and licgað wilde moras wið eastan
and wið uppon, emnlange þæm bynum lande. On þæm morum eardiað
Finnas"

He said that the land of the Northmen is very long and very narrow. All the
land suitable for either grazing or ploughing lies along the sea and even that
is rather rocky in places, and wild moors lie to the east and above the settled
areas. Finns live on the moors and the settled land is broadest in the south
and becomes narrower the further north one goes"

https://stevenhampton.com/wp-content/up ... hthere.pdf

En svært god beskrivelse av Norge og disse Finnas kan ikke være annet enn samer.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26
Kopi chocise;
"Det norske Storting har besluttet at samene er Norges urfolk!
Det skjedde ved stortings proposisjon 102 den 20. juni 1990, og den trådte i kraft 5. september 1991
Videre avgjorde Høyesterett 21.6.2001 (Selbusaken) at ILO-konvensjon nr. 169, art. 1 nr. 1 b, utvilsomt gir samene status som urfolk i Norge, også i det sørsamiske området. (Altså bl.a. Fosen)."

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Karatel skrev: tor mar 16, 2023 8:08 pm
anbessa skrev: tor mar 16, 2023 7:47 pm Samene har vært her et par tusen år. Minst. Et problem er at nomader legger igjen få spor, og sporene ligner på det andre veidefolk legger igjen. Relativt få av den "etnisk norske rasen" nordpå på den tiden Og hvem vet hvem som var der før samene? Og om de ble blandet eller assimillert.
Den eldste beskrivelse av Nord-Norge man har, er den gammelengelske fortellingen fra rundt år 890 det Ottar (Ohthere) fra Hålogaland forteller kong Alfred om sin reise langs kysten av Finnmark og rundt Kola og inn i Kvitsjøen. Her snakker Ottar om et folk som kalles "finnas", og finner er et gammel navn på samer, derav Finnmark, finnbiff.

"He sæde þeah þæt þæt land sie swiþe lang norþ þonan; ac hit is
eal weste, buton on feawum stowum styccemælum wiciað Finnas, on
huntoðe on wintra, and on sumera on fiscaþe be þære sæ

He said that the land is however a very long way north, but is completely
desolate, except for a few places here and there where the Finns camp,
hunting in winter and fishing in the sea in summer."

"He sæde ðæt Norðmanna land wære swyþe lang and swyðe smæl. Eal þæt
his man aþer oððe ettan oððe erian mæg, þæt lið wið ða sæ; and þæt is
þeah on sumum stowum swyðe cludig, and licgað wilde moras wið eastan
and wið uppon, emnlange þæm bynum lande. On þæm morum eardiað
Finnas"

He said that the land of the Northmen is very long and very narrow. All the
land suitable for either grazing or ploughing lies along the sea and even that
is rather rocky in places, and wild moors lie to the east and above the settled
areas. Finns live on the moors and the settled land is broadest in the south
and becomes narrower the further north one goes"

https://stevenhampton.com/wp-content/up ... hthere.pdf

En svært god beskrivelse av Norge og disse Finnas kan ikke være annet enn samer.
Hadde ikke peiling på dette; takk for info.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26
Spiller ingen trille om SP artikkel 27 beskytter urfolk. Grunnlovens $108 beskytter samene. Velg og vrak i paragrafer, men kraftselskapene og politikere er taperne.

mvh

HB.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 8:55 pm
erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm
Velg og vrak i paragrafer, men kraftselskapene og politikere er taperne.

mvh

HB.
He, he, he, mon det. Tipper bilen din er fra ca 2005.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26


Reindriftsamene disponerer ikke 40% av Norge. Et reinbeitedistrikt består av mye mer enn reinbeiter, som byer, bygder, veier, innsjøer, elver, skoger, industri og infrastruktur. Reinbeitene er bare en liten del av et reinbeitedistrikt. https://www.nrk.no/sapmi/faktisk.no_-re ... 1.16333592

Ellers var Norges første dronning same.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

kytec skrev: tor mar 16, 2023 8:58 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 8:55 pm
erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm
Velg og vrak i paragrafer, men kraftselskapene og politikere er taperne.

mvh

HB.
He, he, he, mon det. Tipper bilen din er fra ca 2005.
Da er du en dårlig tipper. Et av kjøretøyene er riktignok gammelt, det er en veteraner. Brukes kun i pent vær om sommeren.

mvh

HB

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:17 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 8:58 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 8:55 pm

Velg og vrak i paragrafer, men kraftselskapene og politikere er taperne.

mvh

HB.
He, he, he, mon det. Tipper bilen din er fra ca 2005.
Da er du en dårlig tipper. Et av kjøretøyene er riktignok gammelt, det er en veteraner. Brukes kun i pent vær om sommeren.

mvh

HB
Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:23 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:17 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 8:58 pm

He, he, he, mon det. Tipper bilen din er fra ca 2005.
Da er du en dårlig tipper. Et av kjøretøyene er riktignok gammelt, det er en veteraner. Brukes kun i pent vær om sommeren.

mvh

HB
Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).
Om HB og for å holde meg til saken; det banket på brakkedøren om ettermiddagen, jeg svarte 'kom inn' og først kom det en 4 liters plastkanne full av en blank væske, så en arm som holdt kannen og armen hadde tidligere vært en del av 'lovens lange arm' og som jeg jobbet med. Ironisk1 - så bygde vi politistasjon på Lillestrøm. På plastkannen var det HB, '96% super kvalitet', hevdet eks-polisen. Og jeg skulle få kjøpe 4-liters-kannen for 600 kroner. Siden fikk jeg høre at eks-polisen hadde fått sparken som polis fordi han ble tatt da han solgte sprit, HB. Jeg kjøpte ikke!

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:23 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:17 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 8:58 pm

He, he, he, mon det. Tipper bilen din er fra ca 2005.
Da er du en dårlig tipper. Et av kjøretøyene er riktignok gammelt, det er en veteraner. Brukes kun i pent vær om sommeren.

mvh

HB
Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).
hehe. Den så jeg ikke, men burde ha sett den. Når det er sagt, jeg trodde alle hadde hørt den før.

"Vi har en meldig: Kan eieren av bil med kjennetegn HB4596 være vennlig og flytte bilen da en representant fra vann- og kloakkvesenet skal opp og hjem til middag."
Forøvrig er skiltnummeret på en veterantraktor (ikke min) som er avskiltet i skrivende stund.

mvh

HB.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: tor mar 16, 2023 9:37 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:23 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:17 pm
HB
Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).
Om HB og for å holde meg til saken; det banket på brakkedøren om ettermiddagen, jeg svarte 'kom inn' og først kom det en 4 liters plastkanne full av en blank væske, så en arm som holdt kannen og armen hadde tidligere vært en del av 'lovens lange arm' og som jeg jobbet med. Ironisk1 - så bygde vi politistasjon på Lillestrøm. På plastkannen var det HB, '96% super kvalitet', hevdet eks-polisen. Og jeg skulle få kjøpe 4-liters-kannen for 600 kroner. Siden fikk jeg høre at eks-polisen hadde fått sparken som polis fordi han ble tatt da han solgte sprit, HB. Jeg kjøpte ikke!
Sikkert mer penger i å peddle sprit enn å risikere liv og helse som politi, dessverre.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Fordomsfull skrev: tor mar 16, 2023 9:37 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:23 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:17 pm

Da er du en dårlig tipper. Et av kjøretøyene er riktignok gammelt, det er en veteraner. Brukes kun i pent vær om sommeren.

mvh

HB
Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).
Om HB og for å holde meg til saken; det banket på brakkedøren om ettermiddagen, jeg svarte 'kom inn' og først kom det en 4 liters plastkanne full av en blank væske, så en arm som holdt kannen og armen hadde tidligere vært en del av 'lovens lange arm' og som jeg jobbet med. Ironisk1 - så bygde vi politistasjon på Lillestrøm. På plastkannen var det HB, '96% super kvalitet', hevdet eks-polisen. Og jeg skulle få kjøpe 4-liters-kannen for 600 kroner. Siden fikk jeg høre at eks-polisen hadde fått sparken som polis fordi han ble tatt da han solgte sprit, HB. Jeg kjøpte ikke!
Har kjøpt kun en gang langt tilbake i fortiden. Resten ca. 4.90 liter ble raskt solgt videre.

mvh

HB

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:40 pm
Fordomsfull skrev: tor mar 16, 2023 9:37 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:23 pm

Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).
Om HB og for å holde meg til saken; det banket på brakkedøren om ettermiddagen, jeg svarte 'kom inn' og først kom det en 4 liters plastkanne full av en blank væske, så en arm som holdt kannen og armen hadde tidligere vært en del av 'lovens lange arm' og som jeg jobbet med. Ironisk1 - så bygde vi politistasjon på Lillestrøm. På plastkannen var det HB, '96% super kvalitet', hevdet eks-polisen. Og jeg skulle få kjøpe 4-liters-kannen for 600 kroner. Siden fikk jeg høre at eks-polisen hadde fått sparken som polis fordi han ble tatt da han solgte sprit, HB. Jeg kjøpte ikke!
Sikkert mer penger i å peddle sprit enn å risikere liv og helse som politi, dessverre.
Da må det være helsen eventuelt
https://www.nrk.no/norge/sju-politifolk ... 1.12078497
Skjønt; Det satt en skikkelig veltrent fyr på en benk i nabolaget og så sprekere og sågar yngre ut enn de andre på&ved benken, som sikkert var 10-15 år yngre av år. Han var en eks-polis, nypensjonert som 57-åring og så ut som om han var 40-45 år og muskuløs som jeg knapt har sett på hans jevnaldrende.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Samer blir nevnt i forbindelse med Harald Hårfagre også, husker ikke detaljene. Han giftet seg vel angivelig med en samisk dame? (Ikke hun han droppet stussingen for, men en annen)

Aha. https://no.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8f ... A5sedatter

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:49 pm
Fordomsfull skrev: tor mar 16, 2023 9:37 pm
kytec skrev: tor mar 16, 2023 9:23 pm

Hadde en HB registrert bil engang som begynte på 63 (2008), ser nå at det gjelder hengeren din (pga 4-siffer).
Om HB og for å holde meg til saken; det banket på brakkedøren om ettermiddagen, jeg svarte 'kom inn' og først kom det en 4 liters plastkanne full av en blank væske, så en arm som holdt kannen og armen hadde tidligere vært en del av 'lovens lange arm' og som jeg jobbet med. Ironisk1 - så bygde vi politistasjon på Lillestrøm. På plastkannen var det HB, '96% super kvalitet', hevdet eks-polisen. Og jeg skulle få kjøpe 4-liters-kannen for 600 kroner. Siden fikk jeg høre at eks-polisen hadde fått sparken som polis fordi han ble tatt da han solgte sprit, HB. Jeg kjøpte ikke!
Har kjøpt kun en gang langt tilbake i fortiden. Resten ca. 4.90 liter ble raskt solgt videre.

mvh

HB
Som 15-åring losset vi kaffebåt då vi 'jobbet på kaien' og fikk da kjøpt en stykk 1-liters blikk-kanne med 96 og - det gikk helt galt for inventaret hjemme hos han klassekameraten vi hadde festen hos. Før jeg skulle opereres, sa anestisykepleieren 'nå får du litt fentanyl' - og det føltes som om noen rørte rundt i hjernen min med en sleiv. Den 96-en gjorde noe lignende med hodet og det var bare ubehagelig. Så aldri mer.

Everenga

Legg inn av Everenga »

erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26
Den "etniske norske rase" er indoeuropeisk og indoeuropeerne kom ikke til norge før rundt 2000 f.kr. Det var folk her før det som ikke var samer men heller ikke indoeuropeere. Hva som skjedde med dem er ikke kjent, enten ble de offer for nykommerne eller så ble de assimilert. Sånn sett interessant med DNA basert gjenkonstruksjon av vistegutten. Han er ikke same men heller ikke indoeuropeer altså kaukasisk hvit.

Hvem folkene som var her før IE/ kaukaserne dukket opp er fryktelig fascinerende.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Everenga skrev: fre mar 17, 2023 10:11 am
erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26
Den "etniske norske rase" er indoeuropeisk og indoeuropeerne kom ikke til norge før rundt 2000 f.kr. Det var folk her før det som ikke var samer men heller ikke indoeuropeere. Hva som skjedde med dem er ikke kjent, enten ble de offer for nykommerne eller så ble de assimilert. Sånn sett interessant med DNA basert gjenkonstruksjon av vistegutten. Han er ikke same men heller ikke indoeuropeer altså kaukasisk hvit.

Hvem folkene som var her før IE/ kaukaserne dukket opp er fryktelig fascinerende.
Det finnes ingen indoeuropeisk "rase". Indoeuropeisk er en språkfamilie, ikke en "rase". Norsk er et indoeuropeisk språk, urdu, hindi, punjabi, bengali, pasho, farsi etc. er også indoeuropiske språk. Hvis indoeuropeisk er en "rase", er nordmenn, pakistanere, indere, afghanere og iranere av samme rase.
Da er også alle svarte som har engelsk, spansk, portugisisk og fransk som morsmål av samme "rase" som nordmenn.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 10:23 am
Everenga skrev: fre mar 17, 2023 10:11 am
erdetslik skrev: tor mar 16, 2023 7:06 pm I flg denne professoren er ikke samene urfolk å regne. Da de første spor etter stammer stammer fra 1600-taller
10.000 år etter norsk-etniske rase. Samene disponerer et areal på ca 40% av Norge til reindrift(, fisk og multer).
Har samene lurt oss ?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8a1f&ei=26
Den "etniske norske rase" er indoeuropeisk og indoeuropeerne kom ikke til norge før rundt 2000 f.kr. Det var folk her før det som ikke var samer men heller ikke indoeuropeere. Hva som skjedde med dem er ikke kjent, enten ble de offer for nykommerne eller så ble de assimilert. Sånn sett interessant med DNA basert gjenkonstruksjon av vistegutten. Han er ikke same men heller ikke indoeuropeer altså kaukasisk hvit.

Hvem folkene som var her før IE/ kaukaserne dukket opp er fryktelig fascinerende.
Det finnes ingen indoeuropeisk "rase". Indoeuropeisk er en språkfamilie, ikke en "rase". Norsk er et indoeuropeisk språk, urdu, hindi, punjabi, bengali, pasho, farsi etc. er også indoeuropiske språk. Hvis indoeuropeisk er en "rase", er nordmenn, pakistanere, indere, afghanere og iranere av samme rase.
Da er også alle svarte som har engelsk, spansk, portugisisk og fransk som morsmål av samme "rase" som nordmenn.
Du har i og for seg rett men folkene som kom med IE språkene kalles jo gjerne indoeuropeere selv om det strengt tatt er feil ja.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Everenga skrev: fre mar 17, 2023 10:24 am
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 10:23 am
Everenga skrev: fre mar 17, 2023 10:11 am

Den "etniske norske rase" er indoeuropeisk og indoeuropeerne kom ikke til norge før rundt 2000 f.kr. Det var folk her før det som ikke var samer men heller ikke indoeuropeere. Hva som skjedde med dem er ikke kjent, enten ble de offer for nykommerne eller så ble de assimilert. Sånn sett interessant med DNA basert gjenkonstruksjon av vistegutten. Han er ikke same men heller ikke indoeuropeer altså kaukasisk hvit.

Hvem folkene som var her før IE/ kaukaserne dukket opp er fryktelig fascinerende.
Det finnes ingen indoeuropeisk "rase". Indoeuropeisk er en språkfamilie, ikke en "rase". Norsk er et indoeuropeisk språk, urdu, hindi, punjabi, bengali, pasho, farsi etc. er også indoeuropiske språk. Hvis indoeuropeisk er en "rase", er nordmenn, pakistanere, indere, afghanere og iranere av samme rase.
Da er også alle svarte som har engelsk, spansk, portugisisk og fransk som morsmål av samme "rase" som nordmenn.
Du har i og for seg rett men folkene som kom med IE språkene kalles jo gjerne indoeuropeere selv om det strengt tatt er feil ja.
Det er riktig, de som snakket indoeuropeiske språk kom til Europa, mest sannsynlig fra det som nå er det sørlige Russland, og det bodde menensker her lenge før indoeuropeerne kom.

Men det betyr ikke at de som bodde i Europa fra før ble utryddet og forsvant, de assimilert og oppslukt av nykommerne. Nykommere med et nytt språk og en ny kultur trenger ikke å være så mange for at deres språk og deres kultur skal overta. Hvis det nye språket og den nye kulturen har større prestisje og større makt enn den gamle, vil nykommernes språk og kultur overta.

Latin fra det lille området rundt Roma fikk mye større prestisje og makt enn de keltiske språkene og dermed gikk folk i Italia, Frankrike, Spania osv. over til å snakke latin og de keltiske språkene forsvant på kort tid uten av menneskene forsvant. På de britiske øyer fikk nykommeren engelsk større prestisje og makt, og keltisk forsvant der også. I Frankrike skjedde det motsatte, de germanske frankerne erobret Gallia, men siden språket og kulturen til de erobrede gallerne hadde større prestisje og makt enn språket og kulturen til eroberne, var de erobrerne som ble assimilert.

I Midt-Østen og Nord-Afrika vant arabisk, i Lillelasia vant tyrkisk, men det gamle folkene forsvant ikke, de er der fremdeles.

De aller fleste samiske kvinner er genetisk beslektet med berber-kvinner i Nord-Afrika.

"Forskningen indikerer at 95,6 % av samisk kvinnelig mtDNA er av europeisk opphav og trolig kom fra Den iberiske halvøya, mens 4,4 % er av sibirsk-asiatisk opphav (Tambets 2004). Det er også påvist 9.000 år gammelt mtDNA-slektskap med de nordafrikanske berberne "

Hos samiske menn er det noe annerledes.

"Samisk mannlig Y-DNA indikerer at 29,8 % kommer fra Den iberiske halvøya og 58,2 % fra Øst-Europa"

" Den autosomale DNA-forskningen viser at samene ikke har nære slektninger i noen befolkninger (Cavelli-Sforza 1994, Niskanen 2002), men separerte seg fra dagens europeiske befolkning for ca. 10.000"

https://no.wikipedia.org/wiki/Samer

Da er kanskje Spania samenes opprinnelige hjemland?

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

En utfordring med denne typen diskusjoner er at det ikke finnes en allment akseptert definisjon på hva et urfolk er. Mitt inntrykk er at forskjellen urfolk/ikke-urfolk er omtrent som forskjellen dialekt/språk: politikk.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 10:49 am


Det er riktig, de som snakket indoeuropeiske språk kom til Europa, mest sannsynlig fra det som nå er det sørlige Russland, og det bodde menensker her lenge før indoeuropeerne kom.

Men det betyr ikke at de som bodde i Europa fra før ble utryddet og forsvant, de assimilert og oppslukt av nykommerne. Nykommere med et nytt språk og en ny kultur trenger ikke å være så mange for at deres språk og deres kultur skal overta. Hvis det nye språket og den nye kulturen har større prestisje og større makt enn den gamle, vil nykommernes språk og kultur overta.
Absolutt og det er dette jeg synes er veldig interessant for det er ganske nylig man har begynt å tenke på populasjoner på den måten. Veldig interessant prosjekt fra Orknøyene der man har studert genetiske markører hos innbyggere med to foreldre født på Orknøyene og funnet at den skandinaviske dominansen ikke var så total som man før har trodd. Man har sett på Orkadierne som nærmest engelskspråklige nordmenn mens det viser seg at de er en salig miks av nordmenn og kelterne som allerede var der fra før. Det her ført til en teori om at det var langt færre skandinaviske innvanderere til Orknøyene (og Shetland/ Hebridene) enn man før har antatt men at de som kom hadde en teknologi og ikke minst velstand som gjorde dem i stand til å bli dominerende kulturelt til tross for at de ikke var i flertall i antall hoder.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Urfolksbegrepet er litt klønete i utgangspunktet, og tar heller ikke forbehold i hvem som var først. Det er heller et begrep om minoriteter og da spesielt nomadefolk og andre som ikke har gjennomgått en siviliseringsprosess (på godt og ondt). Slik sett er samer et urfolk, fordi fornorskningsprosessen var problematisk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Everenga skrev: fre mar 17, 2023 10:58 am
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 10:49 am


Det er riktig, de som snakket indoeuropeiske språk kom til Europa, mest sannsynlig fra det som nå er det sørlige Russland, og det bodde menensker her lenge før indoeuropeerne kom.

Men det betyr ikke at de som bodde i Europa fra før ble utryddet og forsvant, de assimilert og oppslukt av nykommerne. Nykommere med et nytt språk og en ny kultur trenger ikke å være så mange for at deres språk og deres kultur skal overta. Hvis det nye språket og den nye kulturen har større prestisje og større makt enn den gamle, vil nykommernes språk og kultur overta.
Absolutt og det er dette jeg synes er veldig interessant for det er ganske nylig man har begynt å tenke på populasjoner på den måten. Veldig interessant prosjekt fra Orknøyene der man har studert genetiske markører hos innbyggere med to foreldre født på Orknøyene og funnet at den skandinaviske dominansen ikke var så total som man før har trodd. Man har sett på Orkadierne som nærmest engelskspråklige nordmenn mens det viser seg at de er en salig miks av nordmenn og kelterne som allerede var der fra før. Det her ført til en teori om at det var langt færre skandinaviske innvanderere til Orknøyene (og Shetland/ Hebridene) enn man før har antatt men at de som kom hadde en teknologi og ikke minst velstand som gjorde dem i stand til å bli dominerende kulturelt til tross for at de ikke var i flertall i antall hoder.
Siden vi snakker om språk og du nevner Orknøyene, må jeg nevne den australske arkeologen Vere Gordon Childe som ledet utgravingen i Skara Brae. I tillegg til å være arkeolog var Childe også et språkgeni som behersket mange språk, også norsk.

Under et besøk på en restaurant i Oslo skulle han bestille tolv porsjoner bringebær og han bestilte selvsagt på norsk. Kelneren, som trodde at Childe snakket engelsk, kom med tolv øl.

Bringebær- Bring me beer.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 11:12 am

Siden vi snakker om språk og du nevner Orknøyene, må jeg nevne den australske arkeologen Vere Gordon Childe som ledet utgravingen i Skara Brae. I tillegg til å være arkeolog var Childe også et språkgeni som behersket mange språk, også norsk.

Under et besøk på en restaurant i Oslo skulle han bestille tolv porsjoner bringebær og han bestilte selvsagt på norsk. Kelneren, som trodde at Childe snakket engelsk, kom med tolv øl.

Bringebær- Bring me beer.
Omtrent like dyrt begge deler i Norge :D

Skara Brae er forresten på topplista av steder jeg skal ha med meg de nærmeste årene. Helt absurd hvor undervurdert hele Neolithic Orkney er når man ser på alder og hvor intakt det er. Da skal jeg slutte å spore av tråden. :D

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Fordomsfull skrev: tor mar 16, 2023 10:01 pm
HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 9:49 pm
Fordomsfull skrev: tor mar 16, 2023 9:37 pm
Om HB og for å holde meg til saken; det banket på brakkedøren om ettermiddagen, jeg svarte 'kom inn' og først kom det en 4 liters plastkanne full av en blank væske, så en arm som holdt kannen og armen hadde tidligere vært en del av 'lovens lange arm' og som jeg jobbet med. Ironisk1 - så bygde vi politistasjon på Lillestrøm. På plastkannen var det HB, '96% super kvalitet', hevdet eks-polisen. Og jeg skulle få kjøpe 4-liters-kannen for 600 kroner. Siden fikk jeg høre at eks-polisen hadde fått sparken som polis fordi han ble tatt da han solgte sprit, HB. Jeg kjøpte ikke!
Har kjøpt kun en gang langt tilbake i fortiden. Resten ca. 4.90 liter ble raskt solgt videre.

mvh

HB
Som 15-åring losset vi kaffebåt då vi 'jobbet på kaien' og fikk da kjøpt en stykk 1-liters blikk-kanne med 96 og - det gikk helt galt for inventaret hjemme hos han klassekameraten vi hadde festen hos. Før jeg skulle opereres, sa anestisykepleieren 'nå får du litt fentanyl' - og det føltes som om noen rørte rundt i hjernen min med en sleiv. Den 96-en gjorde noe lignende med hodet og det var bare ubehagelig. Så aldri mer.
Det er det som er problemet med HB. Det første som kommer ut av apparatet er metanol (huff da) med lite fusel , så etanol(det vi trakter etter) med noe fusel og deretter propanol (vinduspylerveske) med mye fusel. Spørsmålet er hvilken litersdunk fikk du? Den som kom først, midt i mellom eller sist?

mvh

HB.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»