Vedum har fått MS

Svar
Haugzu

Vedum har fått MS

Legg inn av Haugzu »

Det var triste nyheter. Kanskje det forklarer noe av hans fravær og litt mer alvorlige tone etter at SP kom i regjering. Heldigvis har vi gode medisiner i dag som forhåpentligvis vil hjelpe, selv om det er en meget alvorlig sykdom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/r ... edum-taler

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Høres tungt ut å være partileder og finansminister og i tillegg ha MS

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Uansett hva man måtte mene om hans politikk så er det ufattelig trist at han har fått MS. Det er fint at han er åpen om det, og at dette kan være med på å sette lys på sykdommen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

TheBaseline skrev: fre mar 17, 2023 10:02 am Uansett hva man måtte mene om hans politikk så er det ufattelig trist at han har fått MS. Det er fint at han er åpen om det, og at dette kan være med på å sette lys på sykdommen.
Skriver under på denne, uenighet om politikk er så sin sak, men unner virkelig ingen som jeg på noen måte ikke ville like å få alvorlig sykdom som MS ol.

Eller ingen er vel ikke rett, Breivik, Putin og disses like må gjerne få det verse som kan ramme dem.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg sitter og lytter til talen på landsmøtet nå, og syns personlig han holder en god og engasjerende tale.
Virker da rimelig oppegående så vidt jeg kan se.
Mye mimring, men det er nok en del av opplegget. Skape begeistring på landsmøtet!

GoldenTeacher

Legg inn av GoldenTeacher »

Oh no!

Anyways…

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:09 am Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.
Vanskelig tema å vite balansen mellom hva som skal være privat og hva som bør fortelles. Nøyaktig dette scenarioet er vel bakteppet for en sesong av The West Wing så vidt jeg husker.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Alltid trist når folk får alvorlige sykdommer. Vi får håpe medisinen virker og at han er en av de heldige.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:20 am Jeg sitter og lytter til talen på landsmøtet nå, og syns personlig han holder en god og engasjerende tale.
Virker da rimelig oppegående så vidt jeg kan se.
Ditt utgangspunkt var at Norges finasminister og leder av Senterpartiet ikke var oppegående?
Og du er nå overrasket over at han ser ut til å være det?
Sist redigert av oddvar_kjempebra den fre mar 17, 2023 10:30 am, redigert 1 gang totalt.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:20 am Jeg sitter og lytter til talen på landsmøtet nå, og syns personlig han holder en god og engasjerende tale.
Virker da rimelig oppegående så vidt jeg kan se.
Mye mimring, men det er nok en del av opplegget. Skape begeistring på landsmøtet!
Vedum er en fantastisk taler. Både folkelig, engasjerende og sjarmerende. Det er ene og alene grunnen til at SP gjorde det så enormt bra ved forrige valg. Dessverre har han og partiet falt litt igjennom i regjering. Klart, et udugelig AP gjør ikke jobben noe lettere.

I den grad man skal finne noe positivt i situasjonen han nå står i, så har alle med MS fått en god spiller med på laget. Han vil sikkert bidra til å skape mer åpenhet og forståelse for MS, noe som igjen vil bidra til mer forskning og behandlingsalternativer i Norge. I dag drar vel mange MS-rammede til bl.a. Russland for stamcellebehandling.
Sist redigert av Haugzu den fre mar 17, 2023 10:31 am, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Jaauda skrev: fre mar 17, 2023 10:25 am
GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:09 am Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.
Vanskelig tema å vite balansen mellom hva som skal være privat og hva som bør fortelles. Nøyaktig dette scenarioet er vel bakteppet for en sesong av The West Wing så vidt jeg husker.
I tillegg er MS en sykdom det er et rimelig bredt spekter på. Enormt stor forskjell på de som har en veldig mild variant og de som har en veldig tappende variant.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jaauda skrev: fre mar 17, 2023 10:25 am
GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:09 am Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.
Vanskelig tema å vite balansen mellom hva som skal være privat og hva som bør fortelles. Nøyaktig dette scenarioet er vel bakteppet for en sesong av The West Wing så vidt jeg husker.
Ja, gode gamle west wing blir aktuell med ujevne mellomrom. Så er det klart at det er av større betydning om den amerikanske presidenten har en alvorlig sykdom enn finansministeren i Norge - men samtidig når man ikke velgere å fortelle om det når man ønsker å bli valgt, så bør man kanskje heller ikke fortelle om det for å få sympati i starten av en valgkamp.

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 10:30 am
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:20 am Jeg sitter og lytter til talen på landsmøtet nå, og syns personlig han holder en god og engasjerende tale.
Virker da rimelig oppegående så vidt jeg kan se.
Ditt utgangspunkt var at Norges finasminister og leder av Senterpartiet ikke var oppegående?
Og du er nå overrasket over at han ser ut til å være det?
Jasså, skrev jeg det?
Eller dikter du opp noe bullshit?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:34 am
Jaauda skrev: fre mar 17, 2023 10:25 am
GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:09 am Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.
Vanskelig tema å vite balansen mellom hva som skal være privat og hva som bør fortelles. Nøyaktig dette scenarioet er vel bakteppet for en sesong av The West Wing så vidt jeg husker.
Ja, gode gamle west wing blir aktuell med ujevne mellomrom. Så er det klart at det er av større betydning om den amerikanske presidenten har en alvorlig sykdom enn finansministeren i Norge - men samtidig når man ikke velgere å fortelle om det når man ønsker å bli valgt, så bør man kanskje heller ikke fortelle om det for å få sympati i starten av en valgkamp.
Jeg synes det står respekt av at han forteller det nå. Kanskje burde han sagt det tidligere også, men timingen ville vel nesten uansett kunne medført kritikk for å spille sympatikortet. Håper det går bra med helsen hans framover.
Et annet interessant aspekt er at dette kan føre til at det noen begynner å posisjonere seg for å overta.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: fre mar 17, 2023 10:31 am
Jaauda skrev: fre mar 17, 2023 10:25 am
GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:09 am Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.
Vanskelig tema å vite balansen mellom hva som skal være privat og hva som bør fortelles. Nøyaktig dette scenarioet er vel bakteppet for en sesong av The West Wing så vidt jeg husker.
I tillegg er MS en sykdom det er et rimelig bredt spekter på. Enormt stor forskjell på de som har en veldig mild variant og de som har en veldig tappende variant.
Ja kjenner til en noen MS tilfeller, med veldig ulik utvikling. En ble raskt veldig syk og pleietrengende og tidlig død, en annen kunne leve et halvveis normalt liv og lever fortsatt, mer enn 30 år etter sykdommen kom, og vil tro medisinen er kommet mye lengre i den perioden.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Ekstremt lite kledelig av VG med overskriften "Se nå: Mistet balansen!"

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 9:56 am Spørs om det ikke blir å trappe ned etter hvert.
Unnskyld meg, det vet kanskje du - er ikke canabis anerkjent men ulovlig preparat i behandlingen av MS? Håper det ikke er upassende å spørre nå.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Trist, håper han får en lettere hverdag av å trappe ned.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Uff, det er en grusom sykdom. Dette var triste nyheter.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:09 am Dette begynte altså våren 2020, og forstår at han fikk diagnosen samme år. Så jeg vet ikke om jeg syns det er spesielt nobelt å holde det skjult mens man stilte som statsministerkandidat og leder av landets tidvis største parti. Politikere lever av tillit og da må de være åpen om alvorlig sykdom som kan påvirke jobben dem gjør. Så selv om jeg har sympati for at han har en slik sykdom, så fremstår å gå ut med det nå ganske så kynisk.
Selvsagt må de kunne forventes å være åpne om ting som påvirker den jobben de gjør eller ønsker seg til, men hvorvidt Vedum burde fortalt dette for 3 år siden kommer jo helt an på prognosene han fikk. Kunne legene fortelle at de regnet med at han forble fullt arbeidsfør i overskuelig fremtid så var ikke det noe velgerne hadde krav på å få vite, og selv om jeg mener at han har gjort en lite imponerende jobb som finansminister så har jeg ikke inntrykk av at det skyldes arbeidskapasiteten. Så kan man mene både dette og hint om at politikere velger å fortelle irrelevante personlige historier på strategiske tidspunkter, men det blir litt som å kjempe mot tidevannet.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Vg sine overskrifter er så stygge og tabloide. SE: Ble verre og verre

Hva er det vi skal se? At Vedum ble dårligere og dårligere av sykdommen??

Ingen sympati, kun snakk om å få flest mulig klikk

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 11:29 am
FjodorDVD skrev: fre mar 17, 2023 10:50 am
Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 9:56 am Spørs om det ikke blir å trappe ned etter hvert.
Unnskyld meg, det vet kanskje du - er ikke canabis anerkjent men ulovlig preparat i behandlingen av MS? Håper det ikke er upassende å spørre nå.
Jo, det stemmer. Enkelte strains har vist gode resultater mot MS. Synd for Trygve at det i følge ham er livsfarlig å bruke cannabis. Mulig han endrer mening den dagen livskvaliteten evt havner på begredelig nivå.
Er det ikke slik at det er "naturlig" cannabis som virker, og ikke syntetisk cannabis?
Mener å ha lest noe slikt....men er på gyngende grunn her.
Rett meg dersom jeg har misforstått...

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 11:38 am
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 11:33 am
Cannabis Connoisseur skrev: fre mar 17, 2023 11:29 am

Jo, det stemmer. Enkelte strains har vist gode resultater mot MS. Synd for Trygve at det i følge ham er livsfarlig å bruke cannabis. Mulig han endrer mening den dagen livskvaliteten evt havner på begredelig nivå.
Er det ikke slik at det er "naturlig" cannabis som virker, og ikke syntetisk cannabis?
Mener å ha lest noe slikt....men er på gyngende grunn her.
Rett meg dersom jeg har misforstått...
Jo, det er naturlig cannabis som gjelder. Syntetisk (også kalt spice) kan være livsfarlig, både for MS-pasienter og andre.
Jeg har gamle venner som selger slikt.
Burde jeg se om det er noe å få, for å bruke som forebyggende medisin?
Man vet jo aldri når et eller annet rammer...
(humorvarsel)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Han har nok mange gode år foran seg, vi har i det minste ikke en statsminister som er dement, som visse andre land.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 10:30 am
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:20 am Jeg sitter og lytter til talen på landsmøtet nå, og syns personlig han holder en god og engasjerende tale.
Virker da rimelig oppegående så vidt jeg kan se.
Ditt utgangspunkt var at Norges finasminister og leder av Senterpartiet ikke var oppegående?
Og du er nå overrasket over at han ser ut til å være det?
Jasså, skrev jeg det?
Eller dikter du opp noe bullshit?
Jeg spør deg. Dermed dikter jeg ikke opp noe som helst.
Du vet forskjellen på en påstand og et spørsmål, gjør du ikke?

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 1:12 pm
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 10:30 am

Ditt utgangspunkt var at Norges finasminister og leder av Senterpartiet ikke var oppegående?
Og du er nå overrasket over at han ser ut til å være det?
Jasså, skrev jeg det?
Eller dikter du opp noe bullshit?
Jeg spør deg. Dermed dikter jeg ikke opp noe som helst.
Du vet forskjellen på en påstand og et spørsmål, gjør du ikke?
Det er for dumt. Kutt ut slike "smarte" spørsmål. du skjemmer deg ut.
En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare, heter det i et gammelt norsk visdomsord.
Vennligst merk deg det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 1:15 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 1:12 pm
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 10:38 am
Jasså, skrev jeg det?
Eller dikter du opp noe bullshit?
Jeg spør deg. Dermed dikter jeg ikke opp noe som helst.
Du vet forskjellen på en påstand og et spørsmål, gjør du ikke?
Det er for dumt. Kutt ut slike "smarte" spørsmål. du skjemmer deg ut.
En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare, heter det i et gammelt norsk visdomsord.
Vennligst merk deg det.
Personfokusert der altså.

Du unngår å svare på spørsmålet ser jeg.
Jeg forholder meg til det du skrev. Det virker som du var overrasket over at Vedum var en oppgående fyr. Ser liten grunn til at du eksplisitt skulle nevne det hvis du var sikker på det i utgangspunktet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 1:33 pm
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 1:15 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 1:12 pm

Jeg spør deg. Dermed dikter jeg ikke opp noe som helst.
Du vet forskjellen på en påstand og et spørsmål, gjør du ikke?
Det er for dumt. Kutt ut slike "smarte" spørsmål. du skjemmer deg ut.
En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare, heter det i et gammelt norsk visdomsord.
Vennligst merk deg det.
Personfoksert der altså.

Du unngår å svare på spørsmålet ser jeg.
Jeg forholder meg til det du skrev. Det virker som du var overrasket over at Vedum var en oppgående fyr. Ser liten grunn til at du eksplisitt skulle nevne det hvis du var sikker på det i utgangspunktet.
Du er på tryne. Jeg skrev for faen at Vedum virket oppegående og holdt en engasjerende tale.
Du er ute etter å kverulere.
Jeg antar drikkedagen har startet litt for tidlig.
Ikke bry deg med å fortsette, du skjemmer deg ut.
Plag noen andre.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Trist å høre. Håper medisiner kan hjelpe ham til å kunne leve et godt liv også videre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»