Blendahvitt

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Re: Blendahvitt

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: tor mar 23, 2023 7:16 pm
ehall skrev: tor mar 23, 2023 6:41 pm Jeg hadde ikke blitt forbanna, rett og slett fordi jeg aldri har hørt ordet blåneger. Hadde bare lurt på hva i all venden betyr det utrykket :?:
Man har vel sagt om de som kommer fra (bokstavelig talt) svarteste Afrika at "de er så svarte at de nesten er blå"- så mulig det er derfra den betegnelsen stammer fra? Mao en beskrivelse om at de er betraktelig mørkere i huden enn f.eks folk fra Marokko, Algerie osv.
Blámaðr ble først og fremst brukt om nordafrikanere.

"Blåmann (flertall: blåmenn), eller på norrønt blámaðr, var de gamle nordboernes navn på folk med mørk hud, hovedsakelig nordafrikanere. Ordet er brukt blant annet i folkeviser fra middelalderen. Blá kunne tidligere bety blå, mørkblå og svart"

https://no.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5menn

På islandsk brukes det om en svart person.

blámaður m (genitive singular blámanns, nominative plural blámenn)

a black person

https://en.wiktionary.org/wiki/bl%C3%A1ma%C3%B0ur

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Guttorm123 skrev: tor mar 23, 2023 4:19 pm
busemannen skrev: tor mar 23, 2023 11:30 am

Men jeg blei forbanna en sommer på Kreta da en medelsvennson kalte en strandselger for en jævla blåneger.
"Medelsvensson är en genomsnittlig svensk invånare, och används inom statistiken när man beräknar normalvärden".

Neppe rasistisk, med andre ord...
Så da mener du altså at "jævla blåneger" ikke er rasistisk?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

busemannen skrev: lør mar 25, 2023 3:04 pm
Så da mener du altså at "jævla blåneger" ikke er rasistisk?
Hva om "Medelsvensson" selv er mørkhudet da?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kanskje vi kan enes om at blåmenn eller blåhen er godkjent begrep om behovet for å beskrive fargetonen dukker opp?

Blendahvit er selvsagt rasistisk, så har noen (trolig en hvit nordmann) lansert griserosa for liksom å latterliggjøre oss selv enda mer.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 11:34 pm
Knaberaps skrev: man mar 20, 2023 11:32 pm
PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 11:25 pm Og da må man snart kassere dette blendahvittvåset også.
Det er diskriminering.
Jeg klarer ikke etter beste evne å kjenne på noen diskriminering ved å bli kalt blendahvit. Men jeg må likevel le litt når det faktisk er innafor, mens kølsvart ikke er det.
Nei, jeg blir heller ikke såra og vonbroten på noe vis, men det ergrer meg at slike uttrykk er gangbar mynt den ene veien mens den andre veien er det horribelt og egnet til lang tids kansellering.
Et fullstendig tåpelig uttrykk. Men jeg føler meg ikke personlig såret av dette. Ikke rasisme. Rasisme har gjerne gitt seg uttrykk gjennom årevis av undertrykking og periodevis folkemord - forsøk på å utrydde raser og folkeslag. Og så sitter vi som privilegerte, hvite, nordmenn og føler oss indignert over bruken av et slikt uttrykk? Dette gir meg assosiasjoner til begrepet “white lives matter”, som tidvis brukes av enkelte de fleste av oss ikke ønsker å sammenligne oss med. Ja, alle liv betyr noe. Men BLM handlet først og fremt om de som har blitt undertrykket i generasjoner. De som blir behandlet på annet vis og blitt sett skjevt på pga av farge og rase.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DuncanE skrev: lør mar 25, 2023 5:04 pm
PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 11:34 pm
Knaberaps skrev: man mar 20, 2023 11:32 pm

Jeg klarer ikke etter beste evne å kjenne på noen diskriminering ved å bli kalt blendahvit. Men jeg må likevel le litt når det faktisk er innafor, mens kølsvart ikke er det.
Nei, jeg blir heller ikke såra og vonbroten på noe vis, men det ergrer meg at slike uttrykk er gangbar mynt den ene veien mens den andre veien er det horribelt og egnet til lang tids kansellering.
Et fullstendig tåpelig uttrykk. Men jeg føler meg ikke personlig såret av dette. Ikke rasisme. Rasisme har gjerne gitt seg uttrykk gjennom årevis av undertrykking og periodevis folkemord - forsøk på å utrydde raser og folkeslag. Og så sitter vi som privilegerte, hvite, nordmenn og føler oss indignert over bruken av et slikt uttrykk? Dette gir meg assosiasjoner til begrepet “white lives matter”, som tidvis brukes av enkelte de fleste av oss ikke ønsker å sammenligne oss med. Ja, alle liv betyr noe. Men BLM handlet først og fremt om de som har blitt undertrykket i generasjoner. De som blir behandlet på annet vis og blitt sett skjevt på pga av farge og rase.
Privilegerte, hvite nordmenn. Hva vet du om det?

Forteller hudfarge egentlig noe om privilegier? Selvsagt ikke. Det er da ikke slik at alle nordmenn hadde like rettigheter og muligheter før vi begynte å få innvandrere fra fremmede himmelstrøk. Det har vært enormt med undertrykking og skjevbehandling både blant hvite og blant mørke gjennom alle tider.

Det å single ut hvite som en priviligert gruppe minner meg om slik kritisk raseteoripiss.

Den dagen folk slutter å bry seg om andres hudfarge, det er den dagen verden kan bevege seg fremover. Selv etterstreber jeg å dømme folk ut fra deres handlinger og ikke etter hudfarge eller forfedrenes synder.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

PapaSmurf skrev: lør mar 25, 2023 5:29 pm Forteller hudfarge egentlig noe om privilegier? Selvsagt ikke.
Selvsagt gjør det det. Å være hvit gir i veldig mange situasjoner et privilegie mennesker med andre hudfarger ikke har.

Det som er viktig å huske på at å være hvit ikke alltid gir et privilegie. Og at det finnes andre en rekke andre privilegier (som utseende, intelligens, inntekt, kjønn, etc.) som ofte kan vekte tyngre enn hudfargen en person har.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

VifteKopp skrev: lør mar 25, 2023 5:33 pm
PapaSmurf skrev: lør mar 25, 2023 5:29 pm Forteller hudfarge egentlig noe om privilegier? Selvsagt ikke.
Selvsagt gjør det det. Å være hvit gir i veldig mange situasjoner et privilegie mennesker med andre hudfarger ikke har.

Det som er viktig å huske på at å være hvit ikke alltid gir et privilegie. Og at det finnes andre en rekke andre privilegier (som utseende, intelligens, inntekt, kjønn, etc.) som ofte kan vekte tyngre enn hudfargen en person har.
Det spørs hvor man er i verden. Jeg har reist i store deler av verden og de fleste steder der lokalbefolkningen opprinnelig ikke er hvit så har de flere priviliegier enn de med «lokal hudfarge». De fleste av disse landene har kallenavn på hvite folk. Jeg har opplevd å stadig rykke bakover i køen på en bar i Peru, jeg har blitt nektet taxi i India og jeg har blitt kalt en hvit ape i Sør-Afrika.

Problemene i USA der mange millioner av innbyggere ble importert dit som slaver kan ikke oversettes til den norske situasjonen. De har sine utfordringer de må løse. Problemer som i langt mindre grad eksisterer her.

Jeg mener man må slå ned på de som skal fremheve andres hudfarge som et problem. Enten de mener noe er fullt av svartinger, lakenfolk eller at noe er blendahvitt. Det er uttrykk som er ugreie. Folk er ikke hudfargen sin. Den dagen man lærer det har man kommet langt.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

PapaSmurf skrev: lør mar 25, 2023 5:45 pm Det spørs hvor man er i verden.
Riktig. Og derfor skriver jeg at å være hvit ikke alltid gir et privilegie. Jeg har selv blitt omringet av kinesere på gata som om jeg var et sirkusdyr.

Men å anerkjenne at det ofte gjør det, spesielt i hvite majoritetsland som Norge, bør ikke være spesielt kontroversielt. For eksempel vet vi at folk med mørk hudfarge oftere blir stoppet av politiet enn hvite. Eller at hvite sportsutøvere ikke trenger å bekymre seg for å høre apelyder og andre rasistiske ord fra tribunen. Eksemplene er mange.

Og så er jeg helt enig i det siste poenget ditt, den dagen man klarer å bli fargeblinde har vi kommet langt. Men der er vi ikke.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DuncanE skrev: lør mar 25, 2023 5:04 pm Ikke rasisme. Rasisme har gjerne gitt seg uttrykk gjennom årevis av undertrykking og periodevis folkemord - forsøk på å utrydde raser og folkeslag. Og så sitter vi som privilegerte, hvite, nordmenn og føler oss indignert over bruken av et slikt uttrykk? Dette gir meg assosiasjoner til begrepet “white lives matter”, som tidvis brukes av enkelte de fleste av oss ikke ønsker å sammenligne oss med. Ja, alle liv betyr noe. Men BLM handlet først og fremt om de som har blitt undertrykket i generasjoner. De som blir behandlet på annet vis og blitt sett skjevt på pga av farge og rase.
Uttrykket "white lives matter" blir også brukt av svarte, eller anti-svarte som noen kaller de.

Forklarer «White Lives Matter»-stuntet: – Føles bare riktig:

https://www.tv2.no/underholdning/forkla ... /15169279/

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

PapaSmurf skrev: lør mar 25, 2023 5:29 pm
DuncanE skrev: lør mar 25, 2023 5:04 pm
PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 11:34 pm

Nei, jeg blir heller ikke såra og vonbroten på noe vis, men det ergrer meg at slike uttrykk er gangbar mynt den ene veien mens den andre veien er det horribelt og egnet til lang tids kansellering.
Et fullstendig tåpelig uttrykk. Men jeg føler meg ikke personlig såret av dette. Ikke rasisme. Rasisme har gjerne gitt seg uttrykk gjennom årevis av undertrykking og periodevis folkemord - forsøk på å utrydde raser og folkeslag. Og så sitter vi som privilegerte, hvite, nordmenn og føler oss indignert over bruken av et slikt uttrykk? Dette gir meg assosiasjoner til begrepet “white lives matter”, som tidvis brukes av enkelte de fleste av oss ikke ønsker å sammenligne oss med. Ja, alle liv betyr noe. Men BLM handlet først og fremt om de som har blitt undertrykket i generasjoner. De som blir behandlet på annet vis og blitt sett skjevt på pga av farge og rase.
Privilegerte, hvite nordmenn. Hva vet du om det?

Forteller hudfarge egentlig noe om privilegier? Selvsagt ikke. Det er da ikke slik at alle nordmenn hadde like rettigheter og muligheter før vi begynte å få innvandrere fra fremmede himmelstrøk. Det har vært enormt med undertrykking og skjevbehandling både blant hvite og blant mørke gjennom alle tider.

Det å single ut hvite som en priviligert gruppe minner meg om slik kritisk raseteoripiss.

Den dagen folk slutter å bry seg om andres hudfarge, det er den dagen verden kan bevege seg fremover. Selv etterstreber jeg å dømme folk ut fra deres handlinger og ikke etter hudfarge eller forfedrenes synder.
Jo, hvite er som oftest mer privilegerte enn hvite. Faktisk. At du sammenligner dine utfordringer på ferier i utlandet med den organiserte motstand (og tidvis horrible behandling) grupper av mennesker har opplevd i hundrevis av år, er faktisk helt utrolig å lese. Slett ikke det inntrykk jeg har av deg etter årevis på forum sammen. Så kan vi selvsagt være enige om målet du henviser til i siste avsnitt. Men der har vi aldri vært, og dit vil det bli lenge til vi kommer. Dessverre.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: lør mar 25, 2023 5:29 pm

Privilegerte, hvite nordmenn. Hva vet du om det?

Forteller hudfarge egentlig noe om privilegier? Selvsagt ikke. Det er da ikke slik at alle nordmenn hadde like rettigheter og muligheter før vi begynte å få innvandrere fra fremmede himmelstrøk. Det har vært enormt med undertrykking og skjevbehandling både blant hvite og blant mørke gjennom alle tider.

Det å single ut hvite som en priviligert gruppe minner meg om slik kritisk raseteoripiss.

Den dagen folk slutter å bry seg om andres hudfarge, det er den dagen verden kan bevege seg fremover. Selv etterstreber jeg å dømme folk ut fra deres handlinger og ikke etter hudfarge eller forfedrenes synder.
Man så jo alle hvite som fikk stå frem med sine økonomiske problemer i programmet Debatten på NRK i høst. Ikke mye "inkluderende" av statskanalen der.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

VifteKopp skrev: lør mar 25, 2023 5:54 pm

Og så er jeg helt enig i det siste poenget ditt, den dagen man klarer å bli fargeblinde har vi kommet langt. Men der er vi ikke.
Når ord som blendahvit jevnlig blir brukt av våre politiske korrekte medier, så blir en selvfølgelig ikke fargeblind.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Guttorm123 skrev: lør mar 25, 2023 6:27 pm
VifteKopp skrev: lør mar 25, 2023 5:54 pm

Og så er jeg helt enig i det siste poenget ditt, den dagen man klarer å bli fargeblinde har vi kommet langt. Men der er vi ikke.
Når ord som blendahvit jevnlig blir brukt av våre politiske korrekte medier, så blir en selvfølgelig ikke fargeblind.
Jeg forstår ønsket om representasjon, men jeg er ikke veldig fan av det begrepet nei.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Guttorm123 skrev: lør mar 25, 2023 3:18 pm
busemannen skrev: lør mar 25, 2023 3:04 pm
Så da mener du altså at "jævla blåneger" ikke er rasistisk?
Hva om "Medelsvensson" selv er mørkhudet da?
Men det var han altså ikke. Et typisk svensk griserosa Rasshøl :twisted:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

busemannen skrev: lør mar 25, 2023 8:19 pm
Men det var han altså ikke. Et typisk svensk griserosa Rasshøl :twisted:
"Medelsvensson är en genomsnittlig svensk invånare, och används inom statistiken när man beräknar normalvärden".

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Guttorm123 skrev: lør mar 25, 2023 9:32 pm
busemannen skrev: lør mar 25, 2023 8:19 pm
Men det var han altså ikke. Et typisk svensk griserosa Rasshøl :twisted:
"Medelsvensson är en genomsnittlig svensk invånare, och används inom statistiken när man beräknar normalvärden".
Ok! Definisjonen på et bedritent rasshøl!💩

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

busemannen skrev: lør mar 25, 2023 3:04 pm
Guttorm123 skrev: tor mar 23, 2023 4:19 pm
busemannen skrev: tor mar 23, 2023 11:30 am

Men jeg blei forbanna en sommer på Kreta da en medelsvennson kalte en strandselger for en jævla blåneger.
"Medelsvensson är en genomsnittlig svensk invånare, och används inom statistiken när man beräknar normalvärden".

Neppe rasistisk, med andre ord...
Så da mener du altså at "jævla blåneger" ikke er rasistisk?
Var dette rasistisk?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

busemannen skrev: lør mar 25, 2023 9:37 pm
Ok! Definisjonen på et bedritent rasshøl!💩
Nå glemte du å ta med griserosa...

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Texas_John skrev: lør mar 25, 2023 9:40 pm
busemannen skrev: lør mar 25, 2023 3:04 pm
Guttorm123 skrev: tor mar 23, 2023 4:19 pm

"Medelsvensson är en genomsnittlig svensk invånare, och används inom statistiken när man beräknar normalvärden".

Neppe rasistisk, med andre ord...
Så da mener du altså at "jævla blåneger" ikke er rasistisk?
Var dette rasistisk?
Gadd ikke trøkke på spell texasJohan, så jeg veit da faen🤣

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»