Bergstø sin første tale som leder - ser vi nå et nytt SV ?

Svar
Zorbeltuss

Re: Bergstø sin første tale som leder - ser vi nå et nytt SV ?

Legg inn av Zorbeltuss »

Greia er at disse historiene blir servert som angrep på formueskatten med den hensikt å gjøre skattesystemet mer i favør Høyre sine donorer snarere enn en omlegging som tar hensyn til at det er forskjell på børsnotert modent selskap og gründerbedrift i vekstfase som ikke er lønnsomt enda.

Nesten all formueskatt betales av folk som har modne investeringer med avkastning i form av utbytte, leieinntekter og slikt som er langt mer enn formueskatt. De har ingenting å klage på, men bruker det fåtallet som rammes hardt som brekkstang for å prøve å tilkarre enda mer til seg selv.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Queenie skrev: søn mar 19, 2023 3:12 pm La oss håpe at Bergstø bidrar til at SV er en saga blott i norsk politikk om før år.
Ja, for du ser det som en fordel at vi har så få partier i floraen som mulig? Hvordan ville dette styrket vårt demokratiet? Eller er et diktatur mer optimal, kanskje med Sylvi i posisjon?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Starstruck skrev: tir mar 21, 2023 4:53 pm
Trondhjem skrev: tir mar 21, 2023 3:46 pm
Det er nok en slik tankegang som får mange til å bli indignert over at Bergstø kritiserer milliardærer som rømmer landet for å spare skatt.
Vet du hvordan skattesystemet fungerer? At for å betale formuesskatt av selskapsverdier man ikke har i kroner og øre må man tappe selskapet for midler, først betale utbytteskatt og deretter formuesskatt? Dette på toppen av en rekke andre skatter og avgifter? Er du virkelig så naiv at du tror alle som rømmer landet gjør det fordi de ikke vil bidra? Eller kan det være at de ser at selskapet de drifter brekker nakken med den horrible beskatningen?

Her ser du et perverst utslag av den beskatningen du liker så godt. En som LO-Peggy og SV-Kirsti skal flå og ta til det ikke er noe mer å skvise ut

https://www.dn.no/innlegg/skatt/formues ... -1-1422651

Vel, man får det man stemmer på. Gud bedre.
Helt horribelt, regner med at alle som sørget for at vi fikk dagens regjering er stolte over sitt valg.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Zorbeltuss skrev: tir mar 21, 2023 5:51 pm Nesten all formueskatt betales av folk som har modne investeringer med avkastning i form av utbytte, leieinntekter og slikt som er langt mer enn formueskatt.
Men folk betalte jo allerede mer enn nok i utbytteskatt, aksjegevinstskatt, skatt på leieinntekter, formuesskatt osv.

Hvorfor måtte man absolutt skru opp disse skattene til nærmest absurde nivåer i forhold til resten av Europa? Får dere sosialister og kommunister aldri nok?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Zorbeltuss skrev: tir mar 21, 2023 5:51 pm Greia er at disse historiene blir servert som angrep på formueskatten med den hensikt å gjøre skattesystemet mer i favør Høyre sine donorer snarere enn en omlegging som tar hensyn til at det er forskjell på børsnotert modent selskap og gründerbedrift i vekstfase som ikke er lønnsomt enda.

Nesten all formueskatt betales av folk som har modne investeringer med avkastning i form av utbytte, leieinntekter og slikt som er langt mer enn formueskatt. De har ingenting å klage på, men bruker det fåtallet som rammes hardt som brekkstang for å prøve å tilkarre enda mer til seg selv.
Naturligvis betales mesteparten av formuesskatten av store, etablerte selskaper med de høyeste verdiene. Det betyr ikke at selskapene sitter på midlene i penger.

Du har åpenbart ikke møtt mange rike mennesker dersom du tror «tilkarring» er det som driver dem.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

MacanT skrev: tir mar 21, 2023 7:18 pm Men folk betalte jo allerede mer enn nok i utbytteskatt, aksjegevinstskatt, skatt på leieinntekter, formuesskatt osv.

Hvorfor måtte man absolutt skru opp disse skattene til nærmest absurde nivåer i forhold til resten av Europa? Får dere sosialister og kommunister aldri nok?
Jeg tviler sterkt på at de som faktisk er sosialister vil anse meg som en av sine egne.

Ellers så er resten av det du skriver tåpelig. Jeg bare observerer at Høyresiden lyger (eller ikke har peiling) når det gjelder formueskatt, hva som er riktig nivå på den, eller om den burde erstattes av noe annet er jeg usikker på.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 6:03 pm
Queenie skrev: søn mar 19, 2023 3:12 pm La oss håpe at Bergstø bidrar til at SV er en saga blott i norsk politikk om før år.
Ja, for du ser det som en fordel at vi har så få partier i floraen som mulig? Hvordan ville dette styrket vårt demokratiet? Eller er et diktatur mer optimal, kanskje med Sylvi i posisjon?
Det er ikke helt bra for demokratiet at et parti som knapt klarer å karre seg over sperregrensa skal diktere opp mot 40% av et Storting. Hvordan klarer du å tolke deg frem til at jeg ønsker et diktatur eller Sylvi?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

MacanT skrev: tir mar 21, 2023 7:18 pm
Zorbeltuss skrev: tir mar 21, 2023 5:51 pm Nesten all formueskatt betales av folk som har modne investeringer med avkastning i form av utbytte, leieinntekter og slikt som er langt mer enn formueskatt.
Men folk betalte jo allerede mer enn nok i utbytteskatt, aksjegevinstskatt, skatt på leieinntekter, formuesskatt osv.

Hvorfor måtte man absolutt skru opp disse skattene til nærmest absurde nivåer i forhold til resten av Europa? Får dere sosialister og kommunister aldri nok?
Folk? Hvem er folk. Det kan jo diskuteres om de aller rikeste betaler nok dersom man hadde satt ned formueskatten til 0. Da burde det vært skrudd til på andre felt.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 8:25 pm
DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 6:03 pm
Queenie skrev: søn mar 19, 2023 3:12 pm La oss håpe at Bergstø bidrar til at SV er en saga blott i norsk politikk om før år.
Ja, for du ser det som en fordel at vi har så få partier i floraen som mulig? Hvordan ville dette styrket vårt demokratiet? Eller er et diktatur mer optimal, kanskje med Sylvi i posisjon?
Det er ikke helt bra for demokratiet at et parti som knapt klarer å karre seg over sperregrensa skal diktere opp mot 40% av et Storting. Hvordan klarer du å tolke deg frem til at jeg ønsker et diktatur eller Sylvi?
Hvordan klarer du å tolke deg frem til at SV dikterer opp mot 40% av et Storting?

Queenie

Legg inn av Queenie »

DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 8:28 pm
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 8:25 pm
DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 6:03 pm

Ja, for du ser det som en fordel at vi har så få partier i floraen som mulig? Hvordan ville dette styrket vårt demokratiet? Eller er et diktatur mer optimal, kanskje med Sylvi i posisjon?
Det er ikke helt bra for demokratiet at et parti som knapt klarer å karre seg over sperregrensa skal diktere opp mot 40% av et Storting. Hvordan klarer du å tolke deg frem til at jeg ønsker et diktatur eller Sylvi?
Hvordan klarer du å tolke deg frem til at SV dikterer opp mot 40% av et Storting?
AP 26,3 og SP 15,5 %.

At disse småpartiene skal ha noe å si i det hele tatt er idiotisk.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 8:34 pm
DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 8:28 pm
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 8:25 pm

Det er ikke helt bra for demokratiet at et parti som knapt klarer å karre seg over sperregrensa skal diktere opp mot 40% av et Storting. Hvordan klarer du å tolke deg frem til at jeg ønsker et diktatur eller Sylvi?
Hvordan klarer du å tolke deg frem til at SV dikterer opp mot 40% av et Storting?
AP 26,3 og SP 15,5 %.

At disse småpartiene skal ha noe å si i det hele tatt er idiotisk.
SV dikterer ikke en dritt i nåværende Storting. Hadde du like store problemer med å takle Venstre og KRFs påvirkning på forrige regjering? Hva med når den borgerlige regjeringen, i sin tid, inngikk budsjettforlik med et marginalt Frp?

Queenie

Legg inn av Queenie »

DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 8:36 pm
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 8:34 pm
DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 8:28 pm

Hvordan klarer du å tolke deg frem til at SV dikterer opp mot 40% av et Storting?
AP 26,3 og SP 15,5 %.

At disse småpartiene skal ha noe å si i det hele tatt er idiotisk.
SV dikterer ikke en dritt i nåværende Storting. Hadde du like store problemer med å takle Venstre og KRFs påvirkning på forrige regjering? Hva med når den borgerlige regjeringen, i sin tid, inngikk budsjettforlik med et marginalt Frp?
Det var akkurat like dumt ja. De må jo spille på disse partiene for å få flertall, og for å få det krever de noe i retur.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Queenie skrev: tir mar 21, 2023 9:01 pm
DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 8:36 pm
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 8:34 pm

AP 26,3 og SP 15,5 %.

At disse småpartiene skal ha noe å si i det hele tatt er idiotisk.
SV dikterer ikke en dritt i nåværende Storting. Hadde du like store problemer med å takle Venstre og KRFs påvirkning på forrige regjering? Hva med når den borgerlige regjeringen, i sin tid, inngikk budsjettforlik med et marginalt Frp?
Det var akkurat like dumt ja. De må jo spille på disse partiene for å få flertall, og for å få det krever de noe i retur.
Det kalles demokrati. Ikke alltid like effektivt. Men alternativene er neppe å foretrekke.

Som du sikkert er klar over så er det fryktelige få % av budsjettpengene som flyttes i disse prosessene. Det er en grei pris å betale.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..

peraleks

Legg inn av peraleks »

LittleSteven skrev: tir mar 21, 2023 10:33 pm
DuncanE skrev: tir mar 21, 2023 9:34 pm
Queenie skrev: tir mar 21, 2023 9:01 pm

Det var akkurat like dumt ja. De må jo spille på disse partiene for å få flertall, og for å få det krever de noe i retur.
Det kalles demokrati. Ikke alltid like effektivt. Men alternativene er neppe å foretrekke.

Som du sikkert er klar over så er det fryktelige få % av budsjettpengene som flyttes i disse prosessene. Det er en grei pris å betale.
Et demokratisk alternativ er å heve sperregrensen. Hadde vært fint med 6-8 %, jeg synes 4 % er alt for lavt.
Hvordan er det mer demokratisk at man da eventuelt får mindre antall partier på stortinget?

peraleks

Legg inn av peraleks »

LittleSteven skrev: tir mar 21, 2023 10:51 pm
peraleks skrev: tir mar 21, 2023 10:36 pm
LittleSteven skrev: tir mar 21, 2023 10:33 pm

Et demokratisk alternativ er å heve sperregrensen. Hadde vært fint med 6-8 %, jeg synes 4 % er alt for lavt.
Hvordan er det mer demokratisk at man da eventuelt får mindre antall partier på stortinget?
Svarte på påstanden om at "det kalles demokrati" og "alternativene er ikke å foretrekke", som jeg antar var en henvisning til andre styreformer. Så da lanserte jeg et alternativ som ligger godt innenfor demokratiet.

Kan være mer demokratisk at flertallet faktisk bestemmer mer, men absolutt går det an å argumentere med at det også er mindre demokratisk. Men i så fall antar jeg at du mener man burde fjernet sperregrensen? Jeg mener aveiningen mellom effektiv styring vs. demokrati settes for lavt.

Jeg synes for øvrig det er mye som bidrar til et mindre demokratisk valgsystem i Norge enn å heve sperregrensen. For eks. at stemmer i Finnmark teller mer, eller pga. fordelingen av mandater vant den siden med færrest stemmer (skjedde i 2009 og 2017 tror jeg).
Fjerner man sperregrensen blir det bare et stort rot og vi risikerer også regjeringskonstellasjoner med 7-8 alternativer for å få flertall.
Hever vi den til la oss si 8 %, så nærmer vi oss raskt amerikanske tendenser hvor det i praksis bare byttes på mellom to partier.

Dagens 4 % syns jeg er akkurat sånn passe. Lavt nok til at vi har flere representanter for befolkningen, men samtidig høyt nok til at man slipper en del, la oss si, useriøse partier.

Ellers enig i at dobbel vekt for stemmer kunne fint ha blitt fjernet for Finnmark.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

KongOlav2 skrev: tir mar 21, 2023 8:27 pm
MacanT skrev: tir mar 21, 2023 7:18 pm
Zorbeltuss skrev: tir mar 21, 2023 5:51 pm Nesten all formueskatt betales av folk som har modne investeringer med avkastning i form av utbytte, leieinntekter og slikt som er langt mer enn formueskatt.
Men folk betalte jo allerede mer enn nok i utbytteskatt, aksjegevinstskatt, skatt på leieinntekter, formuesskatt osv.

Hvorfor måtte man absolutt skru opp disse skattene til nærmest absurde nivåer i forhold til resten av Europa? Får dere sosialister og kommunister aldri nok?
Folk? Hvem er folk. Det kan jo diskuteres om de aller rikeste betaler nok dersom man hadde satt ned formueskatten til 0. Da burde det vært skrudd til på andre felt.
Tja, for ikke lenge siden eide 544 400 privatpersoner aksjer på børsen.

https://aksjenorge.no/aktuelt/2022/01/07/stat2021/

46% av befolkningen hadde penger i aksjefonder.

https://e24.no/privatoekonomi/i/2dE2kq/ ... ger-i-fond

Jammen ikke få som betaler formuesskatt heller.

"Med regjeringens forslag anslås samlede inntekter fra formuesskatten til om lag 30 mrd. kroner i 2023. Antall skatteytere som betaler formuesskatt med regjeringens forslag, anslås til om lag 650 200 personer"

https://www.norskindustri.no/dette-jobb ... ig-i-2023/

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Hun fremstod som rimelig blåst, kan jo umulig tiltrekke seg andre enn de som allerede tilhører menigheten.

Uansett hva debattantene på den andre siden prøvde å fortelle henne fortsatte hun bare med det sedvanlige maset om fellesskapet og omfordeling, akkurat som en robot på auto repeat.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: ons mar 22, 2023 12:26 am
Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Hun fremstod som rimelig blåst, kan jo umulig tiltrekke seg andre enn de som allerede tilhører menigheten.

Uansett hva debattantene på den andre siden prøvde å fortelle henne fortsatte hun bare med det sedvanlige maset om fellesskapet og omfordeling, akkurat som en robot på auto repeat.
Var jo endel auto repeat på andre siden også, stakkars folk, gå på NAV og få til opphold :D

HarryH

Legg inn av HarryH »

MacanT skrev: ons mar 22, 2023 12:26 am
Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Hun fremstod som rimelig blåst, kan jo umulig tiltrekke seg andre enn de som allerede tilhører menigheten.

Uansett hva debattantene på den andre siden prøvde å fortelle henne fortsatte hun bare med det sedvanlige maset om fellesskapet og omfordeling, akkurat som en robot på auto repeat.
Hun virket overrasket da Flakk gjorde rede for problemene, akkurat som om hun hørte det for første gang.
Hvordan er det mulig å sitte på Stortinget i mange år, og ha knallharde meninger om skattepolitikk, og samtidig være så uvitende?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

HarryH skrev: ons mar 22, 2023 1:35 am
MacanT skrev: ons mar 22, 2023 12:26 am
Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Hun fremstod som rimelig blåst, kan jo umulig tiltrekke seg andre enn de som allerede tilhører menigheten.

Uansett hva debattantene på den andre siden prøvde å fortelle henne fortsatte hun bare med det sedvanlige maset om fellesskapet og omfordeling, akkurat som en robot på auto repeat.
Hun virket overrasket da Flakk gjorde rede for problemene, akkurat som om hun hørte det for første gang.
Hvordan er det mulig å sitte på Stortinget i mange år, og ha knallharde meninger om skattepolitikk, og samtidig være så uvitende?
Dette er Bergstø, what you see is what you got. Hun vet null og niks om økonomi
At SV ikke gikk for Kaski som leder kommer de til å lide av.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Big George skrev: ons mar 22, 2023 1:40 am
Dette er Bergstø, what you see is what you got. Hun vet null og niks om økonomi
At SV ikke gikk for Kaski som leder kommer de til å lide av.
Ja, ingen tvil om at Kaski er av et helt annet kaliber.
Men Bergstø slår vel kanskje an hos den delen av velgerne som ligger i grenseland mellom SV og Rødt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

HarryH skrev: ons mar 22, 2023 1:54 am
Big George skrev: ons mar 22, 2023 1:40 am
Dette er Bergstø, what you see is what you got. Hun vet null og niks om økonomi
At SV ikke gikk for Kaski som leder kommer de til å lide av.
Ja, ingen tvil om at Kaski er av et helt annet kaliber.
Men Bergstø slår vel kanskje an hos den delen av velgerne som ligger i grenseland mellom SV og Rødt.
Yes, could not said it better

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

MacanT skrev: ons mar 22, 2023 12:26 am
Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Hun fremstod som rimelig blåst, kan jo umulig tiltrekke seg andre enn de som allerede tilhører menigheten.

Uansett hva debattantene på den andre siden prøvde å fortelle henne fortsatte hun bare med det sedvanlige maset om fellesskapet og omfordeling, akkurat som en robot på auto repeat.
Det var en merkelig debatt.. Fredrik var uvanlig svak og våre politikere fremsto som lettere tilbakestående.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Scuderia skrev: ons mar 22, 2023 7:40 am
MacanT skrev: ons mar 22, 2023 12:26 am
Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Hun fremstod som rimelig blåst, kan jo umulig tiltrekke seg andre enn de som allerede tilhører menigheten.

Uansett hva debattantene på den andre siden prøvde å fortelle henne fortsatte hun bare med det sedvanlige maset om fellesskapet og omfordeling, akkurat som en robot på auto repeat.
Det var en merkelig debatt.. Fredrik var uvanlig svak og våre politikere fremsto som lettere tilbakestående.
Vi kan jo lure på om det er nettopp det de er.
De hadde virkelig vanskelig å forstå at når Formueskatten øker - og de som har den skattbare formuen i bedrifter ikke har formuen i form av bankinnskudd, men i bedriftene, så må de ta ut penger / utbytte fra bedriftene for å betale formueskatten. Og når Utbytteskatten også har økt, så øker uttakene kraftig - og eierne må tappe bedriftene for penger. Utrolig at det er så vanskelig å forstå. Men er det da viljen eller evnen det skorter på . . . . . .
Sist redigert av erdetslik den ons mar 22, 2023 8:42 am, redigert 1 gang totalt.

guru

Legg inn av guru »

Big George skrev: ons mar 22, 2023 1:40 am Dette er Bergstø, what you see is what you got. Hun vet null og niks om økonomi
At SV ikke gikk for Kaski som leder kommer de til å lide av.
Mulig Kaski er mer kunnskapsrik, men det er ingen stor forskjell. Retorikken er den samme hos hele gjengen. Hovedbudskapet er at de som skaper verdier og tjener penger er fiender av staten, og blir omtalt som grådige gribber.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Røkke "ranet kysten og stakk av", sier Bergstø.
Mange har sikkert ikke fått med seg eller villig til å forstå at Røkke var en stor skattebetaler til Asker Kommune, og her er hva Asker-ordføreren sier:
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 14f7&ei=57

Queenie

Legg inn av Queenie »

Scuderia skrev: tir mar 21, 2023 10:24 pm Basert på debatten så tror jeg Bergstø vil slite i fremtiden..
Det var gøy å se, for en fadese. Det er egentlig bare trist at vi har så blåste mennesker på tinget.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Starstruck skrev: tir mar 21, 2023 4:53 pm
Trondhjem skrev: tir mar 21, 2023 3:46 pm
Det er nok en slik tankegang som får mange til å bli indignert over at Bergstø kritiserer milliardærer som rømmer landet for å spare skatt.
Vet du hvordan skattesystemet fungerer? At for å betale formuesskatt av selskapsverdier man ikke har i kroner og øre må man tappe selskapet for midler, først betale utbytteskatt og deretter formuesskatt? Dette på toppen av en rekke andre skatter og avgifter? Er du virkelig så naiv at du tror alle som rømmer landet gjør det fordi de ikke vil bidra? Eller kan det være at de ser at selskapet de drifter brekker nakken med den horrible beskatningen?

Her ser du et perverst utslag av den beskatningen du liker så godt. En som LO-Peggy og SV-Kirsti skal flå og ta til det ikke er noe mer å skvise ut

https://www.dn.no/innlegg/skatt/formues ... -1-1422651

Vel, man får det man stemmer på. Gud bedre.
Du serverer det vanlige narrativet fra de som er ute etter å slippe å betale formuesskatt på sin private formue. Jeg avviser dette oppdiktede narrativet som et vikarirerende argument på grensen til blank løgn.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Trondhjem skrev: ons mar 22, 2023 10:36 am
Starstruck skrev: tir mar 21, 2023 4:53 pm
Trondhjem skrev: tir mar 21, 2023 3:46 pm
Det er nok en slik tankegang som får mange til å bli indignert over at Bergstø kritiserer milliardærer som rømmer landet for å spare skatt.
Vet du hvordan skattesystemet fungerer? At for å betale formuesskatt av selskapsverdier man ikke har i kroner og øre må man tappe selskapet for midler, først betale utbytteskatt og deretter formuesskatt? Dette på toppen av en rekke andre skatter og avgifter? Er du virkelig så naiv at du tror alle som rømmer landet gjør det fordi de ikke vil bidra? Eller kan det være at de ser at selskapet de drifter brekker nakken med den horrible beskatningen?

Her ser du et perverst utslag av den beskatningen du liker så godt. En som LO-Peggy og SV-Kirsti skal flå og ta til det ikke er noe mer å skvise ut

https://www.dn.no/innlegg/skatt/formues ... -1-1422651

Vel, man får det man stemmer på. Gud bedre.
Du serverer det vanlige narrativet fra de som er ute etter å slippe å betale formuesskatt på sin private formue. Jeg avviser dette oppdiktede narrativet som et vikarirerende argument på grensen til blank løgn.
Vil du underbygge dette med en gjennomgang av skattesystemet som viser at dette narrativet ikke stemmer?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»