Rema 1000 og "kvalitet" på frukt og grønt

Svar
basillen

Rema 1000 og "kvalitet" på frukt og grønt

Legg inn av basillen »

Hva er egentlig greien med Rema 1000 sin piss elendige kvalitet på frukt og grønt? Jeg mener, helt seriøst, hvordan kan de komme seg unna med dette? I flere år nå har jeg merket at Rema 1000 sine varer i frukt og grønt avdelingene ofte inneholder store mengder produkter som enten er råtne eller har mugg på seg. En gang oppdaget jeg faktisk at det krøp insekter rundt i et salathode som lå ute til salgs. Og det å kjøpe diverse frukter, som for eksempel ananas, er et rent sjansespill med tilnærmet 50 % sjanse for at man får seg en særdeles ubehagelig overraskelse når man skjærer frukten opp.

Dette toppet seg i dag. Det var sånn cirka 7-8 røde paprikaer igjen, og samtlige av dem inneholdt enten mugg eller hadde flere deler som var bløte og uspiselige. Jeg tok med meg den ene paprikaen som tilsynelatende så bra ut, men da jeg kom hjem og pakket den ut av plasten, så jeg at den jaggu hadde elementer av mugg på seg den også.

I dag kjøpte jeg også en pose med snack-gulrøtter, bare for å finne ut, da jeg åpnet posen, at en av gulrøttene inneholdt et stort område som var kullsvart.

For meg er det helt ufattelig at ikke dette slås mer ned på. Mattilsynet har da til stadighet inspeksjoner på kafeer og restauranter her i Bergen som ender med at de må stenge ned, men jeg har enda til gode å høre om en Rema 1000 butikk som må stenges. Hvorfor ikke? Å selge frukt og grønt av den "kvaliteten" som kjeden tilbyr, må da medføre at dusinvis personer blir syke hvert år.

Selvsagt hender at man får dårlig frukt og grønt fra andre kjeder også, men for meg skjer dette vesentlig mer sjeldent. Rema 1000 er rett og slett i en helt unik bånn-i-bøtta kategori hva frukt og grønt angår. Jeg har reist ganske mye rundt i verden i livet mitt, og Rema må vel kanskje være den kjeden som tilbyr den dårligste kvaliteten på frukt og grønt tilnærmet på verdensbasis. Selv i u-land jeg har besøkt har kvaliteten vært bedre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Tror nok dette varierer fra butikk til butikk, her har den lokale Remabutikken god kvalitet på frukt og grønt. Da er det verre med Prix og Extra...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jøss, du handler ikke i samme butikker som meg, det er helt klart. Hva er egentlig hensikten med et slikt innlegg? Rema har nærmere 700 butikker i Norge, hvor mange har du vært i?

Someone

Legg inn av Someone »

Rema føler jeg ofte er veldig "Kjøpmannsavhengig"

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Samme erfaring som trådstarter med min lokale Rema. Stort sett dårligere kvalitet sammenlignet med de andre butikkene i området.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: tir mar 21, 2023 8:22 am Rema føler jeg ofte er veldig "Kjøpmannsavhengig"
Det er etter min mening hovedproblemet til Rema - det er altfor stor variasjon mellom butikkene. Og da gjelder det mer enn frukt og grønt.

basillen

Legg inn av basillen »

KingKongHalvor skrev: tir mar 21, 2023 7:18 am Jøss, du handler ikke i samme butikker som meg, det er helt klart. Hva er egentlig hensikten med et slikt innlegg? Rema har nærmere 700 butikker i Norge, hvor mange har du vært i?
Jeg har da vært i ganske mange Rema 1000 butikker i Bergensområdet opp gjennom årene. Dog, som påpekt i tråden, kan det bare være at jeg har vært svært uheldig med de som driver stedene.

Personlig har jeg i hvert fall langt bedre erfaring med frukt og grønt-kvaliteten til Kiwi og Meny. Og det er disse tre (Rema, Kiwi og Meny) jeg primært varierer mellom ettersom det er disse som dominerer i mitt nåværende lokalområde.

Kanskje innlegget mitt i går kveld var litt i krasseste laget, men det toppet seg altså med en svært dårlig handel i går, hvor flere av produktene jeg kjøpte var dårlige. Det hjelper ikke heller at jeg akkurat har kommet hjem fra Tyskland og erfart kvaliteten på butikkene der.
Sist redigert av basillen den tir mar 21, 2023 9:25 am, redigert 4 ganger totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Stadig mugg på visse varer i min lokale rema også. Jordbær har jeg f. eks. gitt opp.
De burde gå tilbake til å ha en dedikert ansvarlig som overvåket kvaliteten, men de må kanskje spare kostnader.......

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Det viktigste og riktigst hadde vært å ta det opp med butikksjef. Lite vi får gjort med det her inne.
Jeg regner med at en butikksjef hadde reagert på en slik tilbakemelding og hatt et ønske om å forbedre det.

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Veldig bra kvalitet på de 3 lokale her!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Henningsen skrev: tir mar 21, 2023 9:28 am Det viktigste og riktigst hadde vært å ta det opp med butikksjef. Lite vi får gjort med det her inne.
Jeg regner med at en butikksjef hadde reagert på en slik tilbakemelding og hatt et ønske om å forbedre det.
Dette er fasit, jeg gjør det selv hele tiden, særlig med varer utgått på dato. Og de ansatte setter pris på at de får ryddet vekk dårlige varer.
Når det gjelder frukt og grønt bør det være mulig å ha noen enkle rutiner som sikrer at kvaliteten er bra. Min lokale Rema har sannsynligvis landets største svinn på urter, de vanner aldri, og da holder feks en basilikum 2-3 dager. Har prøvd å si ifra, men sjefen i denne butikken har mistet det litt tror jeg, det mangler rutiner på det meste.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

basillen skrev: tir mar 21, 2023 9:22 am
KingKongHalvor skrev: tir mar 21, 2023 7:18 am Jøss, du handler ikke i samme butikker som meg, det er helt klart. Hva er egentlig hensikten med et slikt innlegg? Rema har nærmere 700 butikker i Norge, hvor mange har du vært i?
Jeg har da vært i ganske mange Rema 1000 butikker i Bergensområdet opp gjennom årene. Dog, som påpekt i tråden, kan det bare være at jeg har vært svært uheldig med de som driver stedene.

Personlig har jeg i hvert fall langt bedre erfaring med frukt og grønt-kvaliteten til Kiwi og Meny. Og det er disse tre (Rema, Kiwi og Meny) jeg primært varierer mellom ettersom det er disse som dominerer i mitt nåværende lokalområde.

Kanskje innlegget mitt i går kveld var litt i krasseste laget, men det toppet seg altså med en svært dårlig handel i går, hvor flere av produktene jeg kjøpte var dårlige. Det hjelper ikke heller at jeg akkurat har kommet hjem fra Tyskland og erfart kvaliteten på butikkene der.
Hvilke Rema 1000-butikker har du handlet i her i Bergen?
Har god erfaring med den på Wergeland og den i Marken

hhem

Legg inn av hhem »

Min lokale Rema er bedre enn våre nærmeste Kiwi og Extra. Skyldes sannsynligvis stor omsetning og sikkert en leder som legger vekt på å ha frisk frukt til en hver tid.

Queenie

Legg inn av Queenie »

På Rema får du det du betaler for

Moist

Legg inn av Moist »

Varierer stort fra butikk til butikk, kan ta et lite eksempel med Rema butikk i Årdal. Der har den lokale kjøpmannen bestillingsfrist på nesten 36 timer og får frukta 3 ganger i uka fra Molde. Så har man andre enden av skalaen i Oslo/Trondheim der de kan ha opptil flere leveringer per dag med bare noen timers bestillingsfrist, men i Bergen mener jeg de burde ha grei kontroll på dette de største butikkene i det minste.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»