Det er typisk norsk å sutre!

Svar
Fordomsfull

Re: Det er typisk norsk å sutre!

Legg inn av Fordomsfull »

Everenga skrev: ons mar 22, 2023 9:10 am
Fordomsfull skrev: ons mar 22, 2023 9:00 am
Kanskje, jf at det under korona-nedstengingen ble skrevet i media at det var færre som aborterte ufrivillig og da ble stress nevnt som en mulig faktor.
Visstnok og færre som aborterte frivillig, men det er et annet tema.
Mener den statistikken er dansk og at det ikke ble funnet samme funn her hjemme og det er i seg selv interessant da dansk arbeidsliv vel er regnet for å ha et høyere stressnivå mtp bemanning, hierarkisk struktur og lønnspress nedover.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/new ... .xyXRYBTlx

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hetfield skrev: ons mar 22, 2023 11:18 am
Ale skrev: tir mar 21, 2023 3:30 pm Sett pris på livet. Sett pris på god mat og drikke. Sett pris på damer. Sett pris på familien. Sett pris på norsk og engelsk fotball. Sett pris på familiehunden. Gå turer med hunden (Odin) rundt Lisleby stadion om du har en dårlig dag. Det er ting min overlege på DPS Fredrikstad sa til meg en gang. At man skal verdsette det man har, ikke det man ikke har. Sett pris på at du har et klart hode, to bein å gå på og ikke har noen fysiske sykdommer. Ja, du har personlighetsforstyrrelser, men det er ikke the end of the world. Verdsett ting før det er for sent. Sett pris på at du bor i et land som Norge hvor man lander på begge beina om man blir ung ufør pga. psykisk sykdom.
Helt riktig. Mange nordmenn hadde hatt godt av litt perspektiv på hvor hardt det er å vokse opp i land på andre kontinenter..

Ironisk nok er det flere av de som lever i slike vanskelige kår som er blide og positive, sammenlignet med nedstemte og deprimerte Ola Nordmann.
Tja... For mange er denne positiviteten mer som et salgstriks. Eksempelvis foreldre som står og selger datteren sin til griser fra alle verdenshjørner på gata i Bangkok eller andre steder i Thailand og samtidig smiler fra øre til øre. At moralske kvaler kan være veldig ulikt fordelt mellom kulturer er det liten tvil om, men jeg vil vel sterkt anta at disse foreldrene har betenkeligheter. Man skal ikke alltid kjøpe denne "lykken" fattigfolk eller andre viser. Og som min bestemor sier: "Denna flin tå vetle vettet" (parafrasert: der det er litt tomt i topplokket så lurer mange seg unna med smil og latter).

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 12:22 pm Og som min bestemor sier: "Denna flin tå vetle vettet" (parafrasert: der det er litt tomt i topplokket så lurer mange seg unna med smil og latter).
Jeg tror bestemora di brukte denne bedre enn deg, for det der var ikke bra i sammenhenget.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

TrueTopRed skrev: ons mar 22, 2023 12:34 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 12:22 pm Og som min bestemor sier: "Denna flin tå vetle vettet" (parafrasert: der det er litt tomt i topplokket så lurer mange seg unna med smil og latter).
Jeg tror bestemora di brukte denne bedre enn deg, for det der var ikke bra i sammenhenget.
Hvordan da? Kan være at jeg burde understreket at dette ikke skulle ses i sammenheng med det jeg skrev tidligere, men snarere var en generell kommentar til synet på det å gå rundt og smile hele tiden.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 2:45 pm Hvordan da? Kan være at jeg burde understreket at dette ikke skulle ses i sammenheng med det jeg skrev tidligere, men snarere var en generell kommentar til synet på det å gå rundt og smile hele tiden.
Oki, forstår.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 2:45 pm
TrueTopRed skrev: ons mar 22, 2023 12:34 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 12:22 pm Og som min bestemor sier: "Denna flin tå vetle vettet" (parafrasert: der det er litt tomt i topplokket så lurer mange seg unna med smil og latter).
Jeg tror bestemora di brukte denne bedre enn deg, for det der var ikke bra i sammenhenget.
Hvordan da? Kan være at jeg burde understreket at dette ikke skulle ses i sammenheng med det jeg skrev tidligere, men snarere var en generell kommentar til synet på det å gå rundt og smile hele tiden.
Nå har ikke jeg vært i "smilets land", Thailand, men har en kamerat som bor nede der. Og han sier at thaiene smiler uansett, i hvert fall til turistene, selv om de egentlig har lyst til å spytte deg midt i ansiktet..

Corvus

Legg inn av Corvus »

pfrog567 skrev: ons mar 22, 2023 3:44 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 2:45 pm
TrueTopRed skrev: ons mar 22, 2023 12:34 pm

Jeg tror bestemora di brukte denne bedre enn deg, for det der var ikke bra i sammenhenget.
Hvordan da? Kan være at jeg burde understreket at dette ikke skulle ses i sammenheng med det jeg skrev tidligere, men snarere var en generell kommentar til synet på det å gå rundt og smile hele tiden.
Nå har ikke jeg vært i "smilets land", Thailand, men har en kamerat som bor nede der. Og han sier at thaiene smiler uansett, i hvert fall til turistene, selv om de egentlig har lyst til å spytte deg midt i ansiktet..
Hvorfor skulle de ha lyst til å spytte turistene i ansiktet, fordi turistene legger igjen enorme summer penger til dem?

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Corvus skrev: ons mar 22, 2023 3:47 pm Hvorfor skulle de ha lyst til å spytte turistene i ansiktet, fordi turistene legger igjen enorme summer penger til dem?
Troligen er det pga noe helt annet enn akkurat de pengene å gjøre. Ser på sannsynligheten for det som veldig stor, for om det bare var fordi vi faktisk var så hjelpsomme og ga de noen kr til å holde det gående der borte, så burde man jo knelt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: ons mar 22, 2023 3:47 pm
pfrog567 skrev: ons mar 22, 2023 3:44 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 2:45 pm

Hvordan da? Kan være at jeg burde understreket at dette ikke skulle ses i sammenheng med det jeg skrev tidligere, men snarere var en generell kommentar til synet på det å gå rundt og smile hele tiden.
Nå har ikke jeg vært i "smilets land", Thailand, men har en kamerat som bor nede der. Og han sier at thaiene smiler uansett, i hvert fall til turistene, selv om de egentlig har lyst til å spytte deg midt i ansiktet..
Hvorfor skulle de ha lyst til å spytte turistene i ansiktet, fordi turistene legger igjen enorme summer penger til dem?
Er på mange måter en realitycheck det der.
Uteblir turistene er det back to et liv i særdeles fattigdom igjen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Corvus skrev: ons mar 22, 2023 3:47 pm
pfrog567 skrev: ons mar 22, 2023 3:44 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mar 22, 2023 2:45 pm

Hvordan da? Kan være at jeg burde understreket at dette ikke skulle ses i sammenheng med det jeg skrev tidligere, men snarere var en generell kommentar til synet på det å gå rundt og smile hele tiden.
Nå har ikke jeg vært i "smilets land", Thailand, men har en kamerat som bor nede der. Og han sier at thaiene smiler uansett, i hvert fall til turistene, selv om de egentlig har lyst til å spytte deg midt i ansiktet..
Hvorfor skulle de ha lyst til å spytte turistene i ansiktet, fordi turistene legger igjen enorme summer penger til dem?
Tenk litt lengre så skjønner du hvorfor.
Det er turister som ikke oppfører seg så bra mot de lokale. Dette har jeg selv sett i fattige øst-europeiske land. Og selvfølgelig finner lokalbefolkningens seg i dette, da de er avhengig av turistenes penger.

Corvus

Legg inn av Corvus »

pfrog567 skrev: tor mar 23, 2023 4:54 pm
Corvus skrev: ons mar 22, 2023 3:47 pm
pfrog567 skrev: ons mar 22, 2023 3:44 pm

Nå har ikke jeg vært i "smilets land", Thailand, men har en kamerat som bor nede der. Og han sier at thaiene smiler uansett, i hvert fall til turistene, selv om de egentlig har lyst til å spytte deg midt i ansiktet..
Hvorfor skulle de ha lyst til å spytte turistene i ansiktet, fordi turistene legger igjen enorme summer penger til dem?
Tenk litt lengre så skjønner du hvorfor.
Det er turister som ikke oppfører seg så bra mot de lokale. Dette har jeg selv sett i fattige øst-europeiske land. Og selvfølgelig finner lokalbefolkningens seg i dette, da de er avhengig av turistenes penger.
Joda, kanskje 5% av turistene. Er da ingen grunn til at at de innfødte skal ha lyst til å spytte meg eller turister generelt i ansiktet.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Langt mindre, men så var det rett og slett et annet folk enn vi er i dag. Da min oldefar var ung, skulle han og brødrene hans delta på et hopprenn i Valldalen. Da gikk de hele natten, over trollstigen på hoppski, hoppet rennet på dagen, og gikk hjem igjen. Min bestemor var på fjellet med kyrne dagen før hun fødte min far.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gjellsimle skrev: tor mar 23, 2023 9:06 pm
Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Langt mindre, men så var det rett og slett et annet folk enn vi er i dag. Da min oldefar var ung, skulle han og brødrene hans delta på et hopprenn i Valldalen. Da gikk de hele natten, over trollstigen på hoppski, hoppet rennet på dagen, og gikk hjem igjen. Min bestemor var på fjellet med kyrne dagen før hun fødte min far.
Hadde oldefedre levd under de samme forutsetningene som man gjør i dag hadde de sutret like mye.
Dette er på mange måter det samme som å sammenligne epler og pærer.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Gjellsimle skrev: tor mar 23, 2023 9:06 pm
Guttorm123 skrev: tir mar 21, 2023 2:06 pm Lurer på om det var mindre sutring under 2. verdenskrig enn det er i dag. Har en mistanke om det....
Langt mindre, men så var det rett og slett et annet folk enn vi er i dag. Da min oldefar var ung, skulle han og brødrene hans delta på et hopprenn i Valldalen. Da gikk de hele natten, over trollstigen på hoppski, hoppet rennet på dagen, og gikk hjem igjen. Min bestemor var på fjellet med kyrne dagen før hun fødte min far.
Monty Phyton foreteller om gamle dager

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Corvus skrev: tor mar 23, 2023 8:34 pm
pfrog567 skrev: tor mar 23, 2023 4:54 pm
Corvus skrev: ons mar 22, 2023 3:47 pm

Hvorfor skulle de ha lyst til å spytte turistene i ansiktet, fordi turistene legger igjen enorme summer penger til dem?
Tenk litt lengre så skjønner du hvorfor.
Det er turister som ikke oppfører seg så bra mot de lokale. Dette har jeg selv sett i fattige øst-europeiske land. Og selvfølgelig finner lokalbefolkningens seg i dette, da de er avhengig av turistenes penger.
Joda, kanskje 5% av turistene. Er da ingen grunn til at at de innfødte skal ha lyst til å spytte meg eller turister generelt i ansiktet.
Det kommer sikkert også an på hvor mange turister det er, hvor mye bry det er med dem - hvor lei en blir av dem&turismen. Og - hvordan de ankommer; vi har flere ganger hatt svære cruiseskip som spyr ut røyk som legger seg over byen. Det er jo ikke hver&1 turist især sin feil, men røyken er like forbanne på grunn av turistene og skipene de ankommer i. Hver dag er det sikkert hundre turistbusser gjennom Bergen sentrum, i tillegg til rutebusser. Som bakser disse svære rektanglene/bussene inn i trange gater og parkerer de svære doningene i gater som de nærmest opptar all plassen i. Om butikkene er fulle og badestrendene er full og veien er fulle av turister, og en selv bruker mye lengre tid i køer, blir en og lei. Altså - en kan få turismen i vrangstrupen av mange grunner - også om de skulle bety mye inntekter for turistbæringen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»