DJEVELENS TRE ANSIKTER?

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Re: DJEVELENS TRE ANSIKTER?

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Det hevdes (uten at jeg kan stå inne for sannhetsgehalten i utsagnet) at Hitlers siste hilsen lød som følger: "Det er nødvendig at jeg må dø for mitt folk; men min ånd vil stå opp fra graven, og verden vil forstå at jeg hadde rett."

I filmen, Der Untergang, diktèrer Hitler sine memoarer til sin kvinnelige personlige sekretær, Traudl Junge, at hvis han skulle stå opp fra de døde, så ville han ønsket å bli leder for østens rase. Dette fordi disse hadde klart å bekjempe hans tyske hær og dermed hadde bevist at dette folket var sterkere enn den tyske ariske rase.

Jeg innledet denne tråden med et spørsmål om Hitlers, Putins og Xi Jinpings ansikter er djevelske. Er Putin bare en djevelsk forløper for Xi Jinping og har Hitler, historiens mest djevelske massemorder, stått opp fra graven og tatt bolig i Xi Jinping?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: fre mar 24, 2023 10:26 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 9:47 am
Karatel skrev: fre mar 24, 2023 9:34 am

Du ser helt bort fra at nåtiden er et resultat av fortiden, det er fortiden som har skapt den verden vi har nå i dag.

Hitler var et resultat av Tysklands nederlag i 1918. Hvis Tyskland hadde vunnet krigen, ville ikke ett menneske nå i dag ha hørt om Hitler, ingen ville ha visst at han hadde levd.

Lenin, Stalin og Sovjetunionen var et reslutat av Tsar-Russlands nederlag i den samme krigen og av revolusjonen som fulgte. Hvis Russland hadde vunnet krigen, ville det ikke blitt noen bolsjevik-revolusjon og Lenin og Stalin ville nå i dag vært glemt for lenge siden, og Putin ville vært en helt ukjent person som ingen hadde hørt om.

Uten Mao ikke noe kommunistisk Kina og dermed ingen Xi.

Putin, Xi og Hitler er ikke personer som har oppstått ut av løse lufta og fått sin makt ut fra ingenting. Dagen i dag og den politikken som nå føres, er skapt av personer som har levd før. Nåtiden henger uløselig sammen med fortiden.
Hvordan du kan mene at jeg ser helt bort fra at nåtiden er et resultat av fortiden, skjønner jeg ikke. En forklaring?
Du nevner jo Putin, Xi og Hitler som djevelens tre ansikter og ser ut til å være blindt for at disse tre personene ikke har oppstått av seg selv. De er alle avlet, født og oppdratt av de djevlene som var før dem og nå står de fast på skuldrene til disse djevlene som skapte dem.
[/quot

Nå er jeg i villrede. Hva har jeg sagt som for deg til å hevde at jeg ser bort fra at nåtiden er et resultat av fortiden og i samme åndedrag hevder du at jeg er blind for at disse tre djevlene ikke har oppstått av seg selv. Hvor har jeg hevdet det du påstår?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

2.korinter 11:14-15 sier
"Det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg om til en lysets engel. 15 Og da er det ikke rart at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten.
Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger."


Og 2.korinter 4:4 sier
"For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde."

Dette betyr at det som kan synes bra og riktig også kan være i strid med Guds vilje.

Vantro er: apistos og i følge Mounce betyr det som man se her
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/apistos

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 10:50 am Det hevdes (uten at jeg kan stå inne for sannhetsgehalten i utsagnet) at Hitlers siste hilsen lød som følger: "Det er nødvendig at jeg må dø for mitt folk; men min ånd vil stå opp fra graven, og verden vil forstå at jeg hadde rett."

I filmen, Der Untergang, diktèrer Hitler sine memoarer til sin kvinnelige personlige sekretær, Traudl Junge, at hvis han skulle stå opp fra de døde, så ville han ønsket å bli leder for østens rase. Dette fordi disse hadde klart å bekjempe hans tyske hær og dermed hadde bevist at dette folket var sterkere enn den tyske ariske rase.

Jeg innledet denne tråden med et spørsmål om Hitlers, Putins og Xi Jinpings ansikter er djevelske. Er Putin bare en djevelsk forløper for Xi Jinping og har Hitler, historiens mest djevelske massemorder, stått opp fra graven og tatt bolig i Xi Jinping?
Jeg tviler sterkt på at Hitler noengang sa det du siterer, det er med Hitler som med alle andre berømte personer: etter at de er døde, kan man påstå at de har sagt hva som helst uten at det kan protestere. Når du ser et sitat av en berømt person, bør du alltid sjekke kildene og ta en grundig kildekritikk før du tror på det.

Det sies at da Hitler erkjente at krigen var tapt, sa han til folkene rundt ham at folket i øst hadde vist seg sterkere enn tyskerne. At han vile ha ledet dem, sa han neppe.

Hitler skrev aldri noen memoarer, før han tok livet av seg, skrev han sitt testamente og utnevnte Tysklands nye regjering, dvs. han skrev det ikke selv, men dikterte det til sin sekretær.

Til ditt spørsmål om Hitlers, Putins og Xi Jinpings ansikter er djevelske, er det bare å si at de alle tre har et helt normalt og vanlig ansikt som det ikke er noe som helst spesielt med. Hvis du ikke hadde sett dem fra før, ville du gått forbi dem på gata uten å legge merke til dem. Hitler og Putin har et helt vanlig europeisk ansikt, Xi har et helt vanlig kinesisk ansikt.

At rasisten og arieren Hitler skulle velge å ta bolig i en kineser, tror jeg du trygt kan se bort fra.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 11:35 am
Karatel skrev: fre mar 24, 2023 10:26 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 9:47 am

Hvordan du kan mene at jeg ser helt bort fra at nåtiden er et resultat av fortiden, skjønner jeg ikke. En forklaring?
Du nevner jo Putin, Xi og Hitler som djevelens tre ansikter og ser ut til å være blindt for at disse tre personene ikke har oppstått av seg selv. De er alle avlet, født og oppdratt av de djevlene som var før dem og nå står de fast på skuldrene til disse djevlene som skapte dem.
[/quot

Nå er jeg i villrede. Hva har jeg sagt som for deg til å hevde at jeg ser bort fra at nåtiden er et resultat av fortiden og i samme åndedrag hevder du at jeg er blind for at disse tre djevlene ikke har oppstått av seg selv. Hvor har jeg hevdet det du påstår?
Jeg har bedt deg om det før: kan du sitere skikkelig slik at det ikke er tvil om hvem som har skrevet hva?

Du har ikke hevdet at disse tre djevelen har oppstått av seg selv. Men når du nevner nettopp disse tre og ser helt bort fra slike som Stalin og Mao som var mye verre enn både Putin og Xi, ser det ut som om du mener at disse har oppstått helt av seg selv. Du tenker jo ikke hvorfor og hvordan de er blitt det de har blitt. Det samme gjelder også Hitler, han oppsto ikke i et tomrom.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: fre mar 24, 2023 1:15 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 11:35 am
Karatel skrev: fre mar 24, 2023 10:26 am

Du nevner jo Putin, Xi og Hitler som djevelens tre ansikter og ser ut til å være blindt for at disse tre personene ikke har oppstått av seg selv. De er alle avlet, født og oppdratt av de djevlene som var før dem og nå står de fast på skuldrene til disse djevlene som skapte dem.
[/quot

Nå er jeg i villrede. Hva har jeg sagt som for deg til å hevde at jeg ser bort fra at nåtiden er et resultat av fortiden og i samme åndedrag hevder du at jeg er blind for at disse tre djevlene ikke har oppstått av seg selv. Hvor har jeg hevdet det du påstår?
Jeg har bedt deg om det før: kan du sitere skikkelig slik at det ikke er tvil om hvem som har skrevet hva?

Du har ikke hevdet at disse tre djevelen har oppstått av seg selv. Men når du nevner nettopp disse tre og ser helt bort fra slike som Stalin og Mao som var mye verre enn både Putin og Xi, ser det ut som om du mener at disse har oppstått helt av seg selv. Du tenker jo ikke hvorfor og hvordan de er blitt det de har blitt. Det samme gjelder også Hitler, han oppsto ikke i et tomrom.
Bortsett fra jordmora kan det godt tenkes at det var tomt i rommet han ble født i.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 23, 2023 10:11 am Djevelen har nok hatt mange ansikter opp gjennom tidene, men jeg viser til djevelens siste ansikter, for er det noen som virkelig tror at det finnes en fortsettelse av menneskeheten etter at disse har fått sin vilje?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 10:50 am Det hevdes (uten at jeg kan stå inne for sannhetsgehalten i utsagnet) at Hitlers siste hilsen lød som følger: "Det er nødvendig at jeg må dø for mitt folk; men min ånd vil stå opp fra graven, og verden vil forstå at jeg hadde rett."

I filmen, Der Untergang, diktèrer Hitler sine memoarer til sin kvinnelige personlige sekretær, Traudl Junge, at hvis han skulle stå opp fra de døde, så ville han ønsket å bli leder for østens rase. Dette fordi disse hadde klart å bekjempe hans tyske hær og dermed hadde bevist at dette folket var sterkere enn den tyske ariske rase.

Jeg innledet denne tråden med et spørsmål om Hitlers, Putins og Xi Jinpings ansikter er djevelske. Er Putin bare en djevelsk forløper for Xi Jinping og har Hitler, historiens mest djevelske massemorder, stått opp fra graven og tatt bolig i Xi Jinping?
Nå er det enkelte av oss som ikke har særlig sans hverken for Valdemarer, Adolfer eller Xier og Maoer - og som gir blaffen i alle obskure entiteter som noen gang er eller vil bli oppfunnet. Ikke har jeg sett at det har hjelpt noen å krabbe på sine såre knær og "be" til slike entiteter, heller.

Forskjellen på de navngitte entiteter ovenfor og på de mer obskure av arten - er at når det gjelder de førstnevnte er deres ugjerninger enklere å dokumentere. Men når det gjelder de siste - hjelper ikke all verdens dokumentasjon. Én slik entitet er f. eks. den kristeliøse øverstkommanderende - og når det gjelder den, er det visstnok ei novellesamling (som er oversatt til mange språk, etter hva jeg har hørt) som er den ultimate dokumentasjon, som alle forventes å "tro" på. Det underlige i denne sammenhengen er at samme novellesamling dokumenterer også at den kristeliøse øverstkommanderende begikk FOLKEMORD - men det har visst få troende særlig lyst til å snakke om.

Dette kalles på et fremmedspråk "cherrypicking". Vær så god, og vel bekomme.

Mvh

BE

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: fre mar 24, 2023 6:05 pm
Nå er det enkelte av oss som ikke har særlig sans hverken for Valdemarer, Adolfer eller Xier og Maoer - og som gir blaffen i alle obskure entiteter som noen gang er eller vil bli oppfunnet. Ikke har jeg sett at det har hjelpt noen å krabbe på sine såre knær og "be" til slike entiteter, heller.
Nja, du , if anyone, burde huske og tenke på dette, and it makes you shiver...with a quavering voice.

https://www.youtube.com/watch?v=HzHCs8oSPCE

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 23, 2023 9:47 am Bilde[/img][/img]
Sosialismens ansikt.

Men ta med Stalin, Mao og Kim Jong-un også.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tor mar 23, 2023 12:12 pm
FROG skrev: tor mar 23, 2023 10:59 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 23, 2023 9:47 am Bilde[/img][/img]
Djevelen har ikke 3 ansikter. Han har millioner av ansikter. Og det smarteste djevelen noen gang har gjort er å overbevise mennesker om at han ikke eksisterer(og heller ikke Gud) Da har han fritt spillerom. Djevelen opererer som den mørke makt med mange ansikter, mange motiver, mange forkledninger og derav "lysets engel" som han også kan presentere seg som. Bak fasaden regjerer mørket og det kan finnes i hver krinkel og krok i denne verden hvor mennesker befinner seg. Eneste beskyttelsen mennesket har mot å bli inntatt av slike krefter er troen på Jesus Kristus, i en sann omvendelse. Det befrir ikke et slikt menneske fra konsekvensene for alle de avgjørelser og handlinger som andre mennesker som påvirkes av djevelen tar. Men det beskytter din ånd, og gir deg en mulighet å se djevelen når han kommer snikende.
Tro på hr. Rex Judaeorum? Njaaa ... jeg har hørt rykter om at vedkommende visstnok blir omtalt et par steder i biber'n. Men dermed oppstår et ørlite problem: Hvis biber'n er sann, så finnes det iflg. samme skriftsamling også en slags antatt omnipotent entitet som neppe har fått noen enhetlig beskrivelse. Heri ligger dilemmaet: HVIS biber'n er sann, så har samme merksnodige entitet begått folkemord (1. Mos., kap. 6 - 8). Som erklært pasifist vil jeg anbefale å utvise en smule forsiktighet med hva man får seg til å tro på..

Husker jeg ikke feil, inneholder samme bok også en historie om at den angivelig omnipotente entiteten ville ha hr. Abraham til å kverke sønnen sin. Riktig en barmhjertig "gud", det der.

Mvh

BE
IKKE-troende; han heller mest mot statistiske sannsynligheter
Du må da skjønnet at det er noen
som utgir seg for å være Gud.
Gud har ingen ingenting imot forstanden.
Men det har fanden.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: fre mar 24, 2023 8:26 pm
BlackEagle skrev: fre mar 24, 2023 6:05 pm
Nå er det enkelte av oss som ikke har særlig sans hverken for Valdemarer, Adolfer eller Xier og Maoer - og som gir blaffen i alle obskure entiteter som noen gang er eller vil bli oppfunnet. Ikke har jeg sett at det har hjelpt noen å krabbe på sine såre knær og "be" til slike entiteter, heller.
Nja, du , if anyone, burde huske og tenke på dette, and it makes you shiver...with a quavering voice.

https://www.youtube.com/watch?v=HzHCs8oSPCE
Pøh. Jeg har det onde øye, gutten min. "Tomorrow may be vanished, Victoria, så bærre pass dæ!" (Prudence)

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 23, 2023 9:47 am Bilde[/img][/img]
Den uhellige Treenighet? Hvem av de tre herrene er Faderen, hvem er Sønnen og hvem er Den uhellige ånd?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: man mar 27, 2023 5:59 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 23, 2023 9:47 am Bilde[/img][/img]
Den uhellige Treenighet? Hvem av de tre herrene er Faderen, hvem er Sønnen og hvem er Den uhellige ånd?
BE er Faderen, Karatel den uskikkelige sønnen og spiff er den uintelligente ånden.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: fre mar 24, 2023 8:26 pm
BlackEagle skrev: fre mar 24, 2023 6:05 pm
Nå er det enkelte av oss som ikke har særlig sans hverken for Valdemarer, Adolfer eller Xier og Maoer - og som gir blaffen i alle obskure entiteter som noen gang er eller vil bli oppfunnet. Ikke har jeg sett at det har hjelpt noen å krabbe på sine såre knær og "be" til slike entiteter, heller.
Nja, du , if anyone, burde huske og tenke på dette, and it makes you shiver...with a quavering voice.

https://www.youtube.com/watch?v=HzHCs8oSPCE
Uff ... alle disse langhåra folka ...

Mvh

BE
som også har glømt å klippe seg noen år

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 10:11 am
Karatel skrev: man mar 27, 2023 5:59 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 23, 2023 9:47 am Bilde[/img][/img]
Den uhellige Treenighet? Hvem av de tre herrene er Faderen, hvem er Sønnen og hvem er Den uhellige ånd?
BE er Faderen, Karatel den uskikkelige sønnen og spiff er den uintelligente ånden.
Jeg protesterer!

Vel er jeg far. Men Karatel er ikke særlig uskikkelig, og Zpiff er langt fra uintelligent! Hvorvidt han er Ånden som går, vet jeg derimot lite om.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 10:24 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 10:11 am
Karatel skrev: man mar 27, 2023 5:59 pm

Den uhellige Treenighet? Hvem av de tre herrene er Faderen, hvem er Sønnen og hvem er Den uhellige ånd?
BE er Faderen, Karatel den uskikkelige sønnen og spiff er den uintelligente ånden.
Jeg protesterer!

Vel er jeg far. Men Karatel er ikke særlig uskikkelig, og Zpiff er langt fra uintelligent! Hvorvidt han er Ånden som går, vet jeg derimot lite om.

Mvh

BE
Du har rett. Det var heller en litt ondsinnet og uintelligent vits. Jeg fortjener et dødninghode på haken min, levert av Zpiffs knoke. Jeg har forresten alltid lurt på hvordan Fantomet klarte å få et avtrykk av dødningehodet på ringen sin til å sitte på motstanderens hake. Brant det seg inn, trykket det seg inn eller hadde han tusj på ringen før han slo?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 11:23 am
BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 10:24 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 10:11 am

BE er Faderen, Karatel den uskikkelige sønnen og spiff er den uintelligente ånden.
Jeg protesterer!

Vel er jeg far. Men Karatel er ikke særlig uskikkelig, og Zpiff er langt fra uintelligent! Hvorvidt han er Ånden som går, vet jeg derimot lite om.

Mvh

BE
Du har rett. Det var heller en litt ondsinnet og uintelligent vits. Jeg fortjener et dødninghode på haken min, levert av Zpiffs knoke. Jeg har forresten alltid lurt på hvordan Fantomet klarte å få et avtrykk av dødningehodet på ringen sin til å sitte på motstanderens hake. Brant det seg inn, trykket det seg inn eller hadde han tusj på ringen før han slo?
Jeg regner med at alle forsto at det var en spøk som på ingen måte var ondsinnet.

Det mest uforståelige ved Fantomet er hvor han har gjort av ørene sine og manndommen sin. Det er ikke det minste spor av dem under den pinetrange kondomdrakten. Man ser heller ikke øynene hans gjennom hullene i masken.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tir mar 28, 2023 1:45 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 11:23 am
BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 10:24 am

Jeg protesterer!

Vel er jeg far. Men Karatel er ikke særlig uskikkelig, og Zpiff er langt fra uintelligent! Hvorvidt han er Ånden som går, vet jeg derimot lite om.

Mvh

BE
Du har rett. Det var heller en litt ondsinnet og uintelligent vits. Jeg fortjener et dødninghode på haken min, levert av Zpiffs knoke. Jeg har forresten alltid lurt på hvordan Fantomet klarte å få et avtrykk av dødningehodet på ringen sin til å sitte på motstanderens hake. Brant det seg inn, trykket det seg inn eller hadde han tusj på ringen før han slo?
Jeg regner med at alle forsto at det var en spøk som på ingen måte var ondsinnet.

Det mest uforståelige ved Fantomet er hvor han har gjort av ørene sine og manndommen sin. Det er ikke det minste spor av dem under den pinetrange kondomdrakten. Man ser heller ikke øynene hans gjennom hullene i masken.
Takker for den, Karatel. Det er litt morsomt akkurat den der, for forfatteren må jo ha hatt en hensikt med å gjøre ånden kjønnsløs, øreløs og blind. Men, ånd er ånd, så bak masken finnes det vel ingenting, for av intet oppstår intet, som imme hevder.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 3:05 pm
Karatel skrev: tir mar 28, 2023 1:45 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 11:23 am

Du har rett. Det var heller en litt ondsinnet og uintelligent vits. Jeg fortjener et dødninghode på haken min, levert av Zpiffs knoke. Jeg har forresten alltid lurt på hvordan Fantomet klarte å få et avtrykk av dødningehodet på ringen sin til å sitte på motstanderens hake. Brant det seg inn, trykket det seg inn eller hadde han tusj på ringen før han slo?
Jeg regner med at alle forsto at det var en spøk som på ingen måte var ondsinnet.

Det mest uforståelige ved Fantomet er hvor han har gjort av ørene sine og manndommen sin. Det er ikke det minste spor av dem under den pinetrange kondomdrakten. Man ser heller ikke øynene hans gjennom hullene i masken.
Takker for den, Karatel. Det er litt morsomt akkurat den der, for forfatteren må jo ha hatt en hensikt med å gjøre ånden kjønnsløs, øreløs og blind. Men, ånd er ånd, så bak masken finnes det vel ingenting, for av intet oppstår intet, som imme hevder.
Vi ser jo at Herr Walker har ører som han fester de mørke brillene på, når han vil skjule de øynene vi ikke ser når han ikke har de mørke brillene på.

Vi ser også at han har satt to barn på sin Sala, da har han fulgt rådet at har du sala, kan du også ri.

Siden intet oppstår av intet, kan heller ikke hans barn ha oppstått av intet. Da er det et mysterium hvor han gjør av ører og gravørnål når han er iført den trange drakten.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tir mar 28, 2023 3:39 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 3:05 pm
Karatel skrev: tir mar 28, 2023 1:45 pm

Jeg regner med at alle forsto at det var en spøk som på ingen måte var ondsinnet.

Det mest uforståelige ved Fantomet er hvor han har gjort av ørene sine og manndommen sin. Det er ikke det minste spor av dem under den pinetrange kondomdrakten. Man ser heller ikke øynene hans gjennom hullene i masken.
Takker for den, Karatel. Det er litt morsomt akkurat den der, for forfatteren må jo ha hatt en hensikt med å gjøre ånden kjønnsløs, øreløs og blind. Men, ånd er ånd, så bak masken finnes det vel ingenting, for av intet oppstår intet, som imme hevder.
Vi ser jo at Herr Walker har ører som han fester de mørke brillene på, når han vil skjule de øynene vi ikke ser når han ikke har de mørke brillene på.

Vi ser også at han har satt to barn på sin Sala, da har han fulgt rådet at har du sala, kan du også ri.

Siden intet oppstår av intet, kan heller ikke hans barn ha oppstått av intet. Da er det et mysterium hvor han gjør av ører og gravørnål når han er iført den trange drakten.
HAhaha, her kan du ha løst et bibelsk mysterium. Kanskje Hr. Walker og Sala har noe til felles med Maria og Josef?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 11:23 am
Du har rett. Det var heller en litt ondsinnet og uintelligent vits. Jeg fortjener et dødninghode på haken min, levert av Zpiffs knoke. Jeg har forresten alltid lurt på hvordan Fantomet klarte å få et avtrykk av dødningehodet på ringen sin til å sitte på motstanderens hake. Brant det seg inn, trykket det seg inn eller hadde han tusj på ringen før han slo?
Nå må du huske på at hr. Walker IKKE var kjevhendt.Når han slo, slo han ofte med høyre hånda (der ringen med dødningehodet satt), og når han slo, slo han hardt. Så det merket som synes på haken til disse forferdelige menneskene er i relieff (og det ble mok til og med merke i beinet under huden)!

Med det gode merket, derimot, kan han godt ha brukt trykksverte, blåpapir eller sot for at det skulle synes, for dette ble varlig og nennsomt plassert (så vidt jeg husker) på innsida av håndleddet. Og da skulle de onde bare passe seg!

Mvh

BE
innbytter for Ånden som går

P. S. Ryktene som går (nei, ikke ånden) om at han står i ledtog både med Lucky Luke som trekker raskere enn sin egen skygge og Tøffe Tom som bare drikker nypete (i byer der salamipølser stikker hodet opp av gatelegemet for å se hva som foregår) medfører imidlertid ikke riktighet. Heller ikke liknende rykter ang. Røffe Rolf i rommet (Jacovitti har tegna både Tom og Rolf). Hvorvidt hr. Lee Falk er innblanda i eventuelle diskusjoner rundt dette, vites ikke.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tir mar 28, 2023 1:45 pm
Det mest uforståelige ved Fantomet er hvor han har gjort av ørene sine og manndommen sin. Det er ikke det minste spor av dem under den pinetrange kondomdrakten. Man ser heller ikke øynene hans gjennom hullene i masken.
Karatel, da! Du må da huske Kit og Heloise - de må jo ett (eller to) sted(-er) komme fra!

Mvh

BE
uskyldig, sjøl om han har truffet Sala en gang - men arma vil sikkert at man skal motstå fristelser, så da så!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 3:05 pm Det er litt morsomt akkurat den der, for forfatteren må jo ha hatt en hensikt med å gjøre ånden kjønnsløs, øreløs og blind. Men, ånd er ånd, så bak masken finnes det vel ingenting, for av intet oppstår intet, som imme hevder.
Aha! Så du mener at ånder som går - uansett hvor hellige og heldige de er - er ekvivalente med NULL?

Takk, jeg skal huske dét.

Mvh

BE
lettet, nå

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: fre mar 24, 2023 10:50 am Er Putin bare en djevelsk forløper for Xi Jinping og har Hitler, historiens mest djevelske massemorder, stått opp fra graven og tatt bolig i Xi Jinping?
Det er ingen ånd som har "stått opp",
Vi skal huske at ÅND kan dekker et relativt bredt spekter.
Eksempler:

- handle i sin fars ånd (med samme innstilling)
- god ånd i klassen (ditto)
- i den rette ånd (ditto)
- i lovens ånd (etter dens hensikt)
- NN er en av vår tids største ånder (største personloigheter)

Men her, altså i det du snakker om, er det nok med samme innstiling som er det mest korrekte.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 6:21 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 11:23 am
Du har rett. Det var heller en litt ondsinnet og uintelligent vits. Jeg fortjener et dødninghode på haken min, levert av Zpiffs knoke. Jeg har forresten alltid lurt på hvordan Fantomet klarte å få et avtrykk av dødningehodet på ringen sin til å sitte på motstanderens hake. Brant det seg inn, trykket det seg inn eller hadde han tusj på ringen før han slo?
Nå må du huske på at hr. Walker IKKE var kjevhendt.Når han slo, slo han ofte med høyre hånda (der ringen med dødningehodet satt), og når han slo, slo han hardt. Så det merket som synes på haken til disse forferdelige menneskene er i relieff (og det ble mok til og med merke i beinet under huden)!

Med det gode merket, derimot, kan han godt ha brukt trykksverte, blåpapir eller sot for at det skulle synes, for dette ble varlig og nennsomt plassert (så vidt jeg husker) på innsida av håndleddet. Og da skulle de onde bare passe seg!

Mvh

BE
innbytter for Ånden som går

P. S. Ryktene som går (nei, ikke ånden) om at han står i ledtog både med Lucky Luke som trekker raskere enn sin egen skygge og Tøffe Tom som bare drikker nypete (i byer der salamipølser stikker hodet opp av gatelegemet for å se hva som foregår) medfører imidlertid ikke riktighet. Heller ikke liknende rykter ang. Røffe Rolf i rommet (Jacovitti har tegna både Tom og Rolf). Hvorvidt hr. Lee Falk er innblanda i eventuelle diskusjoner rundt dette, vites ikke.
Takker for et vel gjennomtenkt, grundig dokumentert, intelligent balansert målstyring og ventilasjon, intrikat og gjennomførbar infantilsk og bisarr humor. Du er unik i din språkbruk, noe jeg forsøker å lære noe av.
Sist redigert av Arne Magnus Aasen den ons mar 29, 2023 11:53 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 6:26 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 3:05 pm Det er litt morsomt akkurat den der, for forfatteren må jo ha hatt en hensikt med å gjøre ånden kjønnsløs, øreløs og blind. Men, ånd er ånd, så bak masken finnes det vel ingenting, for av intet oppstår intet, som imme hevder.
Aha! Så du mener at ånder som går - uansett hvor hellige og heldige de er - er ekvivalente med NULL?

Takk, jeg skal huske dét.

Mvh

BE
lettet, nå
De er ekvivalente med HULL, ikke null.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 6:26 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 28, 2023 3:05 pm Det er litt morsomt akkurat den der, for forfatteren må jo ha hatt en hensikt med å gjøre ånden kjønnsløs, øreløs og blind. Men, ånd er ånd, så bak masken finnes det vel ingenting, for av intet oppstår intet, som imme hevder.
Aha! Så du mener at ånder som går - uansett hvor hellige og heldige de er - er ekvivalente med NULL?

Takk, jeg skal huske dét.

Mvh

BE
lettet, nå
De er ekvivalente med HULL, ikke null.
Vel, det er DU som skriver "bak masken finnes det vel ingenting". Så vidt jeg vet ER null og ingenting ekvivalente.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: ons mar 29, 2023 8:27 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
BlackEagle skrev: tir mar 28, 2023 6:26 pm

Aha! Så du mener at ånder som går - uansett hvor hellige og heldige de er - er ekvivalente med NULL?

Takk, jeg skal huske dét.

Mvh

BE
lettet, nå
De er ekvivalente med HULL, ikke null.
Vel, det er DU som skriver "bak masken finnes det vel ingenting". Så vidt jeg vet ER null og ingenting ekvivalente.

Mvh

BE
Vel, jeg var vel litt grisete i tankegangen og tenkte at Hr. Walker og Sala var likeverdige når det gjaldt hull. Han ganske hul og hun med hull, skjønner?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 30, 2023 7:47 am
BlackEagle skrev: ons mar 29, 2023 8:27 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am

De er ekvivalente med HULL, ikke null.
Vel, det er DU som skriver "bak masken finnes det vel ingenting". Så vidt jeg vet ER null og ingenting ekvivalente.

Mvh

BE
Vel, jeg var vel litt grisete i tankegangen og tenkte at Hr. Walker og Sala var likeverdige når det gjaldt hull. Han ganske hul og hun med hull, skjønner?
I hodeskallehulen, tenkte du på?

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»