Deig i døra

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Deig i døra

Legg inn av rosmebraad »

Jeg måtte lø litt i kjøleskapet og endte med å midlertidig måtte ha karbonadedeigem (NK fra Rema) i døren. Da merker jeg at det ikke er normalplassering.

Så: Hva er kjøleskapsvanene?
(Også morsomheter som 'gjem ølen i grønnsaksskuffen, der er der ingen som leter'.)

Orker man stable eggene oppi holderne i dørhyllen eller står pappen rett på?

Orker man lese om temperstur/svalsoner og setter ulile vareslag deretter?

Hva står termostaten på? (Jeg har den på pluss 4 grader.) OG legger manninn kalibrert termometer for å følge med på de ulile sonene.

Tenker man på hba som skal inn og ut av kjøleskapet og tar med flere ting hver gang det åpnes, eller røskes døra 100 ganger for dag?
(Underspørsmål: Er der slipp-ventil i skapet, evt. 'jekke' dørhåndtak så det ikke må dras hardt pga. luftsammentrekning når man åpner rett etter å ha lukket.

Vasket det ofte nok...

Jeg har eg Bosch kombiskap. Det mest skuffende var å lese i bruksanvisningen at alle merkelige lyder er normalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bor alene og har meget sjelden gjester som skal inn i kjøleskapet... så orden blir deretter. Men prøver å holde det rent da. Og stort sett har jeg jo store flasker i døra - egg øverst, der det står i kartong. Bruker også en boksen som skal være ekstra kald til ferskvarer, stort sett. Prøver å rydde skikkelig noen ganger i året, slik at man får bedre plass.... alltid noe gamle greier (glass/bokser) som bare står der.... Liker å ha det kaldt, så har det stilt på 3 grader. Holder nok det.

Lyd - ja har hørt fra en slektning at han måtte returnere et kjøleskap en gang fordi det bråke så forferdelig. Det er jo upraktisk med åpen kjøkkenløsning, i hvert fall. Jeg har separat kjøkken heldigvis.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

DoktorS skrev: lør mar 25, 2023 4:51 pm Bor alene og har meget sjelden gjester som skal inn i kjøleskapet... så orden blir deretter. Men prøver å holde det rent da. Og stort sett har jeg jo store flasker i døra - egg øverst, der det står i kartong. Bruker også en boksen som skal være ekstra kald til ferskvarer, stort sett. Prøver å rydde skikkelig noen ganger i året, slik at man får bedre plass.... alltid noe gamle greier (glass/bokser) som bare står der.... Liker å ha det kaldt, så har det stilt på 3 grader. Holder nok det.

Lyd - ja har hørt fra en slektning at han måtte returnere et kjøleskap en gang fordi det bråke så forferdelig. Det er jo upraktisk med åpen kjøkkenløsning, i hvert fall. Jeg har separat kjøkken heldigvis.
Kan bare si at de integrerte (og mye dyrere) Bosch/Siemens til innbygging er nesten lydløse.
(Skal ikke komme inn på kompressorer, mem stikkord for den som vil er Jiaxipera, ex-Danfoss og etter mitt syn unngå inverterkompressor.)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

DoktorS skrev: lør mar 25, 2023 4:51 pm Bor alene og har meget sjelden gjester som skal inn i kjøleskapet... så orden blir deretter. Men prøver å holde det rent da. Og stort sett har jeg jo store flasker i døra - egg øverst, der det står i kartong. Bruker også en boksen som skal være ekstra kald til ferskvarer, stort sett. Prøver å rydde skikkelig noen ganger i året, slik at man får bedre plass.... alltid noe gamle greier (glass/bokser) som bare står der.... Liker å ha det kaldt, så har det stilt på 3 grader. Holder nok det.

Lyd - ja har hørt fra en slektning at han måtte returnere et kjøleskap en gang fordi det bråke så forferdelig. Det er jo upraktisk med åpen kjøkkenløsning, i hvert fall. Jeg har separat kjøkken heldigvis.
Ok, har noen skuffer for ditt&datt som er merket med piktogrammer for grønnsaker, etc og skal være tilpasset, men de er kun adskilt med plastbokser og temperaturen i hele skapet er jo den samme...!

Sikkert forskjell på leverandører/produsenter, vanskelig for å tro at det finnes separate kjøleelementer for hver skuff (unntatt frysen) og har du et delux skap?

Someone

Legg inn av Someone »

Kjøleskapet er 4 grader og kjølerommet har jeg på 8

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

"Jåleskap", altså.. 😉

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Kjøeskapet står på 2 grader.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Følger Someone på 4 grader i kjøleskapet og har alltid hørt at det er korrekt temp.
Unødvendig strømforbruk ved å holde det kaldere, kanskje...!?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Satte det vel på tre i sommer en gang.. Synes noe melk ble litt over iskald...
Har et ordinært Bosch-kombiskap, noen år gammelt, det er en skuffe det står 0 og VitaFresh på. Aner ikke konseptet, men innbiller meg at den er kaldere enn toppen og bunnen. Kan selvsagt være et reklametriks...

https://www.bosch-home.no/nyheter-og-ka ... -vitafresh

Someone

Legg inn av Someone »

InsVerderben skrev: lør mar 25, 2023 5:55 pm "Jåleskap", altså.. 😉

Matcher huset ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»