Av intet oppstår intet

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Av intet oppstår intet

Legg inn av immediately »

Så...

Fra intet
er vi ikke kommet

Til intet
kan vi ikke bli

Fra noe
er vi kommet

Til noe skal vi bli
Til evig tid

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 3:48 am tid
Der har du nøkkelordet. Tid og rom er det samme.

Det er lett å forestille seg at tiden stopper (men at du selv av en eller annen grunn klarer å oppleve dette - som en superkraft), men de fysiske lovene tilsier at hvis tiden stopper så slutter alt å eksistere.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Energi. Det kan aldri oppstå, og det kan aldri forsvinne.
Energi kommer i ulike former og kan gå over fra en form til en annen. De to grunnleggende formene for energi er potensiell energi og kinetisk energi.

Skal vi begynne der?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Mehell skrev: lør mar 25, 2023 6:03 am Energi. Det kan aldri oppstå, og det kan aldri forsvinne.
Energi kommer i ulike former og kan gå over fra en form til en annen.
Og denne brukes ofte av dem som vil forklare hva som skjer når vi dør. Vi kan liksom aldri forsvinne, da alt av celler i oss inneholder energi som kan ta en annen form. Interessant tanke hvis jeg har forstått den rett, men ikke noe å klamre seg til. Man kan vel alltids bli en dassmort når energien din har tatt en annen form.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Verdens "gud" er de levendes "gud", en fysisk "gud" som kom til den fysiske jorden vår med sine fysiske medarbeidere for å rettlede hvert enkelt menneske til å ta stilling til et liv som vil føre til evig fortapelse eller evig liv. Disse levende "guder" er underlagt Skaperen av det fysiske univers, dette store og vidunderlige universet som fysisk utspiller seg for menneskehetens øyne, og som hver dem som følger "guds" bud blir invitert til fysisk å delta i. "Guds" bud er det filteret som filtrerer bort ondskapen, for ondskapen kan ikke formere seg i universet. Ondskapen forblir på jorden, fengslet i en evig fortapelse, fordi den ikke kan spre seg til universet. Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 8:43 am Verdens "gud" er de levendes "gud", en fysisk "gud" som kom til den fysiske jorden vår med sine fysiske medarbeidere for å rettlede hvert enkelt menneske til å ta stilling til et liv som vil føre til evig fortapelse eller evig liv. Disse levende "guder" er underlagt Skaperen av det fysiske univers, dette store og vidunderlige universet som fysisk utspiller seg for menneskehetens øyne, og som hver dem som følger "guds" bud blir invitert til fysisk å delta i. "Guds" bud er det filteret som filtrerer bort ondskapen, for ondskapen kan ikke formere seg i universet. Ondskapen forblir på jorden, fengslet i en evig fortapelse, fordi den ikke kan spre seg til universet. Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers.
" Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers."

Slik som dette altså?

"Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!"

Jeremias 48:10

"Herren har åpnet sitt rustkammer og tatt frem sin vredes våpen; for Herren, Israels Gud, hærskarenes Gud, har et arbeid fore i kaldeernes land."

Jeremias 50:25

Er det tillatt å spørre om hvilket arbeid Herren hadde fore i kaldeernes land?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 3:48 am Så...

Fra intet
er vi ikke kommet

Til intet
kan vi ikke bli

Fra noe
er vi kommet

Til noe skal vi bli
Til evig tid
Well ... all things must come to an end ...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: lør mar 25, 2023 9:02 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 8:43 am Verdens "gud" er de levendes "gud", en fysisk "gud" som kom til den fysiske jorden vår med sine fysiske medarbeidere for å rettlede hvert enkelt menneske til å ta stilling til et liv som vil føre til evig fortapelse eller evig liv. Disse levende "guder" er underlagt Skaperen av det fysiske univers, dette store og vidunderlige universet som fysisk utspiller seg for menneskehetens øyne, og som hver dem som følger "guds" bud blir invitert til fysisk å delta i. "Guds" bud er det filteret som filtrerer bort ondskapen, for ondskapen kan ikke formere seg i universet. Ondskapen forblir på jorden, fengslet i en evig fortapelse, fordi den ikke kan spre seg til universet. Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers.
" Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers."

Slik som dette altså?

"Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!"

Jeremias 48:10

"Herren har åpnet sitt rustkammer og tatt frem sin vredes våpen; for Herren, Israels Gud, hærskarenes Gud, har et arbeid fore i kaldeernes land."

Jeremias 50:25

Er det tillatt å spørre om hvilket arbeid Herren hadde fore i kaldeernes land?
Gledesdreper ...

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: lør mar 25, 2023 9:02 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 8:43 am Verdens "gud" er de levendes "gud", en fysisk "gud" som kom til den fysiske jorden vår med sine fysiske medarbeidere for å rettlede hvert enkelt menneske til å ta stilling til et liv som vil føre til evig fortapelse eller evig liv. Disse levende "guder" er underlagt Skaperen av det fysiske univers, dette store og vidunderlige universet som fysisk utspiller seg for menneskehetens øyne, og som hver dem som følger "guds" bud blir invitert til fysisk å delta i. "Guds" bud er det filteret som filtrerer bort ondskapen, for ondskapen kan ikke formere seg i universet. Ondskapen forblir på jorden, fengslet i en evig fortapelse, fordi den ikke kan spre seg til universet. Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers.
" Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers."

Slik som dette altså?

"Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!"

Jeremias 48:10

"Herren har åpnet sitt rustkammer og tatt frem sin vredes våpen; for Herren, Israels Gud, hærskarenes Gud, har et arbeid fore i kaldeernes land."

Jeremias 50:25

Er det tillatt å spørre om hvilket arbeid Herren hadde fore i kaldeernes land?
En stadig tilbake vendende argumentasjon fra ymse aktører her inne er på mine innlegg en foraktelig nedsnakking av bibelens Gud. Dette på tross av at jeg gjentatte ganger har sagt at jeg ikke er en kristen, men en som anser Jesus som sin største kjærlighet. Gjentatte ganger har jeg også sagt at jeg kan lese hele bibelens budskap, stående på en fot i tre sekunder.

Så, hvorfor?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 9:56 am
Karatel skrev: lør mar 25, 2023 9:02 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 8:43 am Verdens "gud" er de levendes "gud", en fysisk "gud" som kom til den fysiske jorden vår med sine fysiske medarbeidere for å rettlede hvert enkelt menneske til å ta stilling til et liv som vil føre til evig fortapelse eller evig liv. Disse levende "guder" er underlagt Skaperen av det fysiske univers, dette store og vidunderlige universet som fysisk utspiller seg for menneskehetens øyne, og som hver dem som følger "guds" bud blir invitert til fysisk å delta i. "Guds" bud er det filteret som filtrerer bort ondskapen, for ondskapen kan ikke formere seg i universet. Ondskapen forblir på jorden, fengslet i en evig fortapelse, fordi den ikke kan spre seg til universet. Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers.
" Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers."

Slik som dette altså?

"Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!"

Jeremias 48:10

"Herren har åpnet sitt rustkammer og tatt frem sin vredes våpen; for Herren, Israels Gud, hærskarenes Gud, har et arbeid fore i kaldeernes land."

Jeremias 50:25

Er det tillatt å spørre om hvilket arbeid Herren hadde fore i kaldeernes land?
En stadig tilbake vendende argumentasjon fra ymse aktører her inne er på mine innlegg en foraktelig nedsnakking av bibelens Gud. Dette på tross av at jeg gjentatte ganger har sagt at jeg ikke er en kristen, men en som anser Jesus som sin største kjærlighet. Gjentatte ganger har jeg også sagt at jeg kan lese hele bibelens budskap, stående på en fot i tre sekunder.

Så, hvorfor?
Dette er ganske ubegripelig, jeg siterer Guds ord slik det er skrevet svart på hvitt i Bibelen og så kalles du Guds ord en foraktelig nedsnakking av bibelens Gud. Hva mener du egentlig? Nedsnakker Gud seg selv?

Var det ikke en eller annen som ville fremføre Høysangen i en kirke, men ikke fikk lov fordi Høysangen var for uanstendig til å bli fremført i en kirke?

Einar Gelius ga ut en bok om sex i Bibelen der han siterte det som står om sex svart på hvitt i Bibelen, og han ble kalt pervoprest, mannssjåvinist, klovn, bajas og kåt. Han ble presset til å slutte som prest i Vålerengen kirke. Alt dette fordi han utga en bok med bibelsitater.

Like ubegripelig som at du nå kaller sitater fra Bibelen foraktelig nedsnakking av bibelens Gud.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 9:56 am at jeg gjentatte ganger har sagt at jeg ikke er en kristen, men en som anser Jesus som sin største kjærlighet.
Du bør kanskje vurdere åssen du uttrykker og formulerer deg. Noen kan ta deg for å være nekrofil.

Jeg kan forresten stå på én fot i mer enn tre sekunder, men jeg trenger mindre enn tre sekunder på å gjengi hele biber'ns budskap:

Du burde heller lytte på The Fugs:

Nothing:https://www.songlyrics.com/the-fugs/nothing-lyrics/ (kun teksta, og den kunne nok variere en del på ulike innspillinger/framføringer. Legg forresten merke til det nest siste verset, nå vi først snakker om hva enkelte har gjort seg berømt eller beryktet med)

Her er forresten én innspilling:

https://www.google.com/search?q=youtube ... skDupcLM0M

Slit den med helsa!

Mvh

BE
nihilist

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Jolla skrev: lør mar 25, 2023 4:22 am
immediately skrev: lør mar 25, 2023 3:48 am tid
Der har du nøkkelordet. Tid og rom er det samme.

Det er lett å forestille seg at tiden stopper (men at du selv av en eller annen grunn klarer å oppleve dette - som en superkraft), men de fysiske lovene tilsier at hvis tiden stopper så slutter alt å eksistere.
Tiden bor
i evolusjonen

og stopper opp
i religionen

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Mehell skrev: lør mar 25, 2023 6:03 am Energi. Det kan aldri oppstå, og det kan aldri forsvinne.
Energi kommer i ulike former og kan gå over fra en form til en annen. De to grunnleggende formene for energi er potensiell energi og kinetisk energi.

Skal vi begynne der?
Her er en som bruker hodet:
Energi er det riktige ordet.

Du tok hintet:
Kan energi bli til intet?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 9:56 am
Karatel skrev: lør mar 25, 2023 9:02 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 25, 2023 8:43 am Verdens "gud" er de levendes "gud", en fysisk "gud" som kom til den fysiske jorden vår med sine fysiske medarbeidere for å rettlede hvert enkelt menneske til å ta stilling til et liv som vil føre til evig fortapelse eller evig liv. Disse levende "guder" er underlagt Skaperen av det fysiske univers, dette store og vidunderlige universet som fysisk utspiller seg for menneskehetens øyne, og som hver dem som følger "guds" bud blir invitert til fysisk å delta i. "Guds" bud er det filteret som filtrerer bort ondskapen, for ondskapen kan ikke formere seg i universet. Ondskapen forblir på jorden, fengslet i en evig fortapelse, fordi den ikke kan spre seg til universet. Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers.
" Godheten sprer seg utover jorden og til universet som inviterer til evig og fysisk liv i en uendelig glede i et uendelig univers."

Slik som dette altså?

"Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!"

Jeremias 48:10

"Herren har åpnet sitt rustkammer og tatt frem sin vredes våpen; for Herren, Israels Gud, hærskarenes Gud, har et arbeid fore i kaldeernes land."

Jeremias 50:25

Er det tillatt å spørre om hvilket arbeid Herren hadde fore i kaldeernes land?
En stadig tilbake vendende argumentasjon fra ymse aktører her inne er på mine innlegg en foraktelig nedsnakking av bibelens Gud. Dette på tross av at jeg gjentatte ganger har sagt at jeg ikke er en kristen, men en som anser Jesus som sin største kjærlighet. Gjentatte ganger har jeg også sagt at jeg kan lese hele bibelens budskap, stående på en fot i tre sekunder.

Så, hvorfor?
Fordi dette er et debattforum der meningen med hele greia er å bli motsagt av andre som mener noe annet enn det du selv mener. Når du poster innlegg her, er det vel fordi du ønsker å debattere og diskutere med dem som mener noe annet enn deg?

Hvis du ikke ønsker eller ikke liker å bli motsagt, hvorfor skriver du her?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Hvordan står uttrykket "from zero to hero" seg i denne debatten? :)

Mehell

Legg inn av Mehell »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 12:42 pm
Mehell skrev: lør mar 25, 2023 6:03 am Energi. Det kan aldri oppstå, og det kan aldri forsvinne.
Energi kommer i ulike former og kan gå over fra en form til en annen. De to grunnleggende formene for energi er potensiell energi og kinetisk energi.

Skal vi begynne der?
Her er en som bruker hodet:
Energi er det riktige ordet.

Du tok hintet:
Kan energi bli til intet?
Nei. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så kan ikke energi forsvinne. Det kan dog forandre form, så man kan vel si at ingenting er konstant.

Jeg har ingen ønsker eller behov for å diskutere om Gud finnes eller ikke. De som velger å tro, eller ønsker å tro bør få lov til det, og av og til misunner jeg dere til og med.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Mehell skrev: lør mar 25, 2023 2:40 pm
Jeg har ingen ønsker eller behov for å diskutere om Gud finnes eller ikke. De som velger å tro, eller ønsker å tro bør få lov til det, og av og til misunner jeg dere til og med.
Jeg er - dessverre - et godt stykke på vei enig. Men ikke helt: når man ser hva all slags kristeliøs tro får folk til å gjøre (Knutbypastoren, jihadister, osv., osv., osv.) så kan det være fristende å fryse ut en rekke -ismer (også politiske). En annen sak er at det vel neppe er mulig. Og til og med da (om det skulle være mulig), gjenstår spørsmålet om hvem som skal bestemme hva ...

Mvh

BE

Mehell

Legg inn av Mehell »

BlackEagle skrev: lør mar 25, 2023 3:26 pm
Mehell skrev: lør mar 25, 2023 2:40 pm
Jeg har ingen ønsker eller behov for å diskutere om Gud finnes eller ikke. De som velger å tro, eller ønsker å tro bør få lov til det, og av og til misunner jeg dere til og med.
Jeg er - dessverre - et godt stykke på vei enig. Men ikke helt: når man ser hva all slags kristeliøs tro får folk til å gjøre (Knutbypastoren, jihadister, osv., osv., osv.) så kan det være fristende å fryse ut en rekke -ismer (også politiske). En annen sak er at det vel neppe er mulig. Og til og med da (om det skulle være mulig), gjenstår spørsmålet om hvem som skal bestemme hva ...

Mvh

BE
Men det er vel en annen diskusjon, er det ikke? Fanatisme, misbruk osv.
Det finnes hat over alt. Det finnes onde mennesker i alle samfunnslag og man trenger ikke se til religion for å finne mennesker som ønsker å bruke noe til egen vinning. Ei heller trenger man å se til religion for å finne eksempler på onde handlinger gjemt bak gode hensikter eller på grunn av et forvridd tankesett.

Religion slik jeg ser den burde vært eller bør være et redskap som brukes til omsorg og nestekjærlighet. En plass hvor alle skal være velkomne og hvor alle skal være respekterte. En plass hvor man ikke dømmer andre og hvor man omfavner mangfoldet. Alt som burde betydd noe er kjærligheten til Gud og ønsket om å leve i pakt med hans ord.

Om det er mulig eller ikke...
Man har jo en del spørsmål som det er vanskelig å finne logiske svar på, skal ikke nekte for det. Men samtidig er det er så uendelig mange ting man ikke kan vite sikkert. Selvfølgelig har man fått en del kunnskap, men det er fortsatt mange spørsmål som gjenstår i vitenskapen.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Mehell skrev: lør mar 25, 2023 2:40 pm
immediately skrev: lør mar 25, 2023 12:42 pm
Mehell skrev: lør mar 25, 2023 6:03 am Energi. Det kan aldri oppstå, og det kan aldri forsvinne.
Energi kommer i ulike former og kan gå over fra en form til en annen. De to grunnleggende formene for energi er potensiell energi og kinetisk energi.

Skal vi begynne der?
Her er en som bruker hodet:
Energi er det riktige ordet.

Du tok hintet:
Kan energi bli til intet?
Nei. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så kan ikke energi forsvinne. Det kan dog forandre form, så man kan vel si at ingenting er konstant.

Jeg har ingen ønsker eller behov for å diskutere om Gud finnes eller ikke. De som velger å tro, eller ønsker å tro bør få lov til det, og av og til misunner jeg dere til og med.
Spørsmålet er bare om bevissthet kan bli til intet.

Mehell

Legg inn av Mehell »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 8:24 pm
Mehell skrev: lør mar 25, 2023 2:40 pm
immediately skrev: lør mar 25, 2023 12:42 pm

Her er en som bruker hodet:
Energi er det riktige ordet.

Du tok hintet:
Kan energi bli til intet?
Nei. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så kan ikke energi forsvinne. Det kan dog forandre form, så man kan vel si at ingenting er konstant.

Jeg har ingen ønsker eller behov for å diskutere om Gud finnes eller ikke. De som velger å tro, eller ønsker å tro bør få lov til det, og av og til misunner jeg dere til og med.
Spørsmålet er bare om bevissthet kan bli til intet.
Hva er bevissthet?
Spurt på en annen måte: er bevissthet energi?

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 3:48 am Så...

Fra intet
er vi ikke kommet

Til intet
kan vi ikke bli

Fra noe
er vi kommet

Til noe skal vi bli
Til evig tid


Sannheten om oss fins
og vi er en del den.
Tro om denne sannhet
er utro mot den.
Men tro
kan også finne hjem,
om en søker.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Mehell skrev: lør mar 25, 2023 8:27 pm
immediately skrev: lør mar 25, 2023 8:24 pm
Mehell skrev: lør mar 25, 2023 2:40 pm

Nei. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så kan ikke energi forsvinne. Det kan dog forandre form, så man kan vel si at ingenting er konstant.

Jeg har ingen ønsker eller behov for å diskutere om Gud finnes eller ikke. De som velger å tro, eller ønsker å tro bør få lov til det, og av og til misunner jeg dere til og med.
Spørsmålet er bare om bevissthet kan bli til intet.
Hva er bevissthet?
Spurt på en annen måte: er bevissthet energi?
La oss først snakke om det skapte og det ikke-skapte.
Er universets samlede energi konstant, kan vi være enige i
at den er uskapt, det vil si, den har verken begynnelse eller slutt,
den kan verken oppstå av intet eller bli til intet?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Mehell skrev: lør mar 25, 2023 3:53 pm
Religion slik jeg ser den burde vært eller bør være et redskap som brukes til omsorg og nestekjærlighet. En plass hvor alle skal være velkomne og hvor alle skal være respekterte. En plass hvor man ikke dømmer andre og hvor man omfavner mangfoldet. Alt som burde betydd noe er kjærligheten til Gud og ønsket om å leve i pakt med hans ord.
Sympatisk tanke, men når har dét skjedd?

Faren er og har alltid vært at folk har en lei tendens til å kjøre seg fast i visse tankesett - politiske eller kristeliøse (og "kristeliøs" gjelder enhver kristelion), og er eller blir ute av stand til å tenke på nytt. Det er faren ved ALL tro - eller snarere: det er faren ved TRO generelt.

Folk kan lære litt av å lese Descartes (som etter min mening er en smule lettvint her og der - but then: Nobody's perfect).

Mvh

BE
utrolig troløs ikketroende som ikke tror at to pluss to er fire - og som heller ikke tror at to pluss to er ikke-fire

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 8:24 pm
Spørsmålet er bare om bevissthet kan bli til intet.
Interessant spørsmål. Men da må man vel først komme fram til en felles, fast definisjon av "bevissthet".

Mvh

BE
bevisstløs i gjerningsøyeblikket

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Albananas skrev: lør mar 25, 2023 9:46 pm
Sannheten om oss fins
og vi er en del den.
Tro om denne sannhet
er utro mot den.
Men tro
kan også finne hjem,
om en søker.
Det er det som er faren, er jeg redd. Man kan bli så forelsket i sin egen sannhet at man lar være å bruke tenkeboksen. I grunnloven fra 1814 sto det opprinnelig:

"Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget."

Den formuleringa støtter snarere intoleranse enn tankevirksomhet. Etter min mening bør man heller tvile enn tro - og i særdeleshet bør man tvile på sin egen tro.

Mvh

BE

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

immediately skrev: lør mar 25, 2023 3:48 am Så...

Fra intet
er vi ikke kommet

Til intet
kan vi ikke bli

Fra noe
er vi kommet

Til noe skal vi bli
Til evig tid
Så herlig at det finnes noen som kan forholde seg til det som ikke er mulig å forholde seg til.
Relativitetsteori (både spesiell og generell) - my ass... 😁
Også "vi" dah.., det er jo rimelig godt presisert og relevant i denne eksistens..-settingen.
Men snart er det påske, og da skal(!) vi feire høna som sparket egget den veien haren hoppet osv..

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

BlackEagle skrev: søn mar 26, 2023 1:24 pm
Albananas skrev: lør mar 25, 2023 9:46 pm
Sannheten om oss fins
og vi er en del den.
Tro om denne sannhet
er utro mot den.
Men tro
kan også finne hjem,
om en søker.
Det er det som er faren, er jeg redd. Man kan bli så forelsket i sin egen sannhet at man lar være å bruke tenkeboksen. I grunnloven fra 1814 sto det opprinnelig:

"Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget."

Den formuleringa støtter snarere intoleranse enn tankevirksomhet. Etter min mening bør man heller tvile enn tro - og i særdeleshet bør man tvile på sin egen tro.

Mvh

BE
Jeg tenker at sannhet bør en ikke tro noe om, da blir det ingen egen sannhet. Dette fordi sannheten er som den er uansett hva vi tror om den.
Det som er igjen av "tro" er da tro som i å ta praktiske valg. Da må en forholde seg til erfaringene en gjør seg. Noe slikt var det jeg prøvde å si.
Mvh.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: søn mar 26, 2023 1:16 pm
immediately skrev: lør mar 25, 2023 8:24 pm
Spørsmålet er bare om bevissthet kan bli til intet.
Interessant spørsmål. Men da må man vel først komme fram til en felles, fast definisjon av "bevissthet".

Mvh

BE
bevisstløs i gjerningsøyeblikket
En sprell levende nihilist, bevisstløs i gjerningsøyeblikket
etterlyser en felles, fast definisjon av "bevissthet".
Bør han ikke først slutte med det forstandsreduserende drikket
som frarøver oss kunnskap om ondskap og godhet? ;)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: søn mar 26, 2023 7:24 pm
En sprell levende nihilist, bevisstløs i gjerningsøyeblikket
etterlyser en felles, fast definisjon av "bevissthet".
Bør han ikke først slutte med det forstandsreduserende drikket
som frarøver oss kunnskap om ondskap og godhet? ;)
Hæh? E?? E som drikk berre øl-ost???

Mvh

BE

P. S. Ølost æ altså heimbryggja øl (bl. a. mæ Tomtebrygg og sukker - summe bruka serup i stand for sukker) blanda mæ mjølk som lyt kokast upp fyst. Det ser ut som ei spy-klyse, men æ skikkelé godt! Og - skyl koppen ettépå slik at du bli kvitt mjølkerestom; da bli uppvasken einklar'!

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Zpiff skrev: søn mar 26, 2023 4:03 pm
immediately skrev: lør mar 25, 2023 3:48 am Så...

Fra intet
er vi ikke kommet

Til intet
kan vi ikke bli

Fra noe
er vi kommet

Til noe skal vi bli
Til evig tid
Så herlig at det finnes noen som kan forholde seg til det som ikke er mulig å forholde seg til.
Hva er dét som det ikke er mulig å forholde seg til?
Du virker heller ikke å være spesielt høflig og snill :!:
Når du henvender deg til troende på Gud og Jesus.
Gir det det deg en slags godhetsrus :?:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»