Partier du misliker mest

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Partier du misliker mest

Legg inn av Canucks »

En liten moro en for partiene som man misliker mest, og som man ikke ville vurdert uansett her. Jeg har 4 partier som jeg misliker i mindre og større grad, tar da kun partiene som er inne og relevante, so partier på fløyene som NKP og ytre-høyre partier på andre siden holder jeg unna da de er en ikke-faktor.

1. SP - For meg det partiet jeg misliker mest, interesse-parti for bøndene, og som ønsker å gjøre Norge om til et slags Europeisk Nord-Korea, kommer med enkle og platte populistiske løsninger, og vil at vi alle skal leve på kun tradisjonell norsk husmannskost.Har i tillegg de politikerne jeg misliker mest, og for meg det partiet jeg overhodet ikke ville stemt på.

2. KrF - En god nummer 2, er mindre relevant enn SP da de ikke er i maktposisjon. I likhet med SP et interesseparti, men her for indremisjonen og folk på 80+. Partiet er på siste vers, og står for konservativ kristen moral, og fordømmelse som gjør at de for meg innehar 2. plassen på denne listen for meg som har verdi-liberale standpunkter.

3. Frp - Er ikke noe stor fan av populisme, og Frp tar for det tredje-plassen for min del. Billige poenger, nei takk for min del.

4. Rødt - Rødt er et merkelig parti for min del, er ting som jeg er helt enig med Rødt om, f.eks monarkiet og ting som de i stor grad står helt alene om, så kommer det ting som gjør at jeg ikke liker Rødt veldig, og det er igjen venstre-utgaven av Frp, billige poenger, og lettvindte løsninger. I tillegg til at en del folk i partiet lefler med særdeles autoritære regimer.

Dette er partiene som for min del står på listen over partier jeg ikke ville vurdert å stemme, og som for meg er langt unna meg, hvor SP er i en klasse for seg selv.

Kjør lister.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Høyre.

Enkelt og greit fordi de jobber for EU sine interesser, og ikke Norge sine.
De står også for en seig og kamuflert totalitarisme, som jeg ikke tror de fleste nordmenn ser, men som jeg frykter de for alvor vil få kjenne på kroppen når de igjen havner i regjering etter neste stortingsvalg.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Senterpartiet. De står for en tvungen desentralisering som har og vil koste landet vårt ekstremt dyrt. Det at de er så trauste og sosialkonservative gjør de også veldig vanskelige å like som folk.

Heldigvis vil nok de demografiske trendene avvlive dette partiet på sikt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Senterpartiet - et særinteresseparti for bønder. Ekstremt sneversynt på verden rund, særlig våre nærmeste samarbeidsland.... Ekstremt dårlig bypolitikk. Var bedre og breiere før, som under Johan J. Jacobsen, Restad og Reitan. Er blitt helt uspiselig med Vedum, Borch og Mehl.

Misliker mye med Frp og Rødt også, men Frp har sin veldig liberale grunnholdning som jeg sympatiserer mot, og de er litt småfornuftig når det gjelder å rydde opp i rot og sløsing. Rødt er sympatisk for å snakke fram de dårligst stilte, men har jo en helt motsatt grunnlegende anti-liberal grunnholdning. KrF er også uspiselig på sin måte, men jeg synes det er fint med et parti med et litt annet verdisyn på en del ting, som f.eks. det ufødte liv. SV er Ap light, som går greit og er spiselig. Liten forskjell på de mest røde Ap-folka. Høyre spenner fra det mørkeblå til det lyseblå - og høyre-Ap er nesten identisk med lyseblå Høyre.
Sist redigert av DoktorS den man mar 27, 2023 11:23 am, redigert 1 gang totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Tålelig enkel denne.

Det blir de 3 mest populistiske partiene:

1. Senterpartiet
2. Rødt
3. Fremskrittspartiet

Og deretter SV på fjerdeplass.

Jeg hadde ellers normalt også nevnt Krf, men dette er et parti jeg ikke ser som særlig relevant lenger.

Longva

Legg inn av Longva »

INP - Populistisk parti som kommer til å forsvinne inn i evigheten når populistene flytter seg videre til neste parti, med ny fanekampsak

FNB - Populistisk parti som forsvant inn i evigheten (og byttet navn) når populistene flyttet seg videre til neste parti, med ny fanekampsak

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

Her skal jeg være så kjip å svare at jeg synes vi jevnt over har en ok partiflora i Norge. Finnes enkeltsaker og enkeltpolitikere i hvert parti jeg kan få utslett av, men en skal ikke gløtte så langt utover i verden før en innser at vi har det ikke så verst.

fargerik

Legg inn av fargerik »

I disse dager misliker jeg Høyre mest.
På grunn av den patetiske populismeleflingen som truer med å ta fra partiet tittelen "styringsparti"

lund

Legg inn av lund »

Frp øverst
Venstre
Utover det har jeg egentlig ingen partier jeg misliker i særlig grad, men Høyre kommer på en 3. plass ikke så mye på grunn av politikken men i større grad på grunn av en god del av politikerne.
Deretter Sp.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Av de store er det Sp, Høyre og FrP. Sikkert fordi KrF ikke er så synlig lenger. Ap er ikke så altfor langt unna de heller.

Det å ta med de mindre i en slik rangering blir noe dumt, da de fleste er userisøse partier. Om så skulle være kommer INP, Norgesdemokratene, Konservativt og Sentrum høyt opp på listen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Senterpartiet for at de har makt til å gjennomføre sin bakstreverske og kunnskapsløse politikk. Har virkelig tatt 30tallets nasjonalisme til sitt bryst.

MDG og Rødt for at de er den jævlige kombinasjonen av virkelighetsfjerne og fanatiske på sine kjerneområder, og for at de bidrar til et uforsonlig debattklima.

SV for at de er et konservativt sosialistisk parti som ikke har tenkt en ny tanke på snart en generasjon.

Ap for at de er ryggløse og politikerne i partiet er der kun for at det var der veien til makt og posisjon var.

Frp for at de er blitt et nasjonalistisk sosialdemokratisk parti som vil kaste penger etter alt og ellers bare er opptatt av kulturkrig.

Høyre for at de har gjort en sport ut av å mene minst mulig og fremstår som byråkrater som ønsker å styre AS Norge.

Venstre for at de ikke klarer å være konsekvent og tydelig liberal, de dypper mest tåa ut i litt kontroversielle standpunkt før de setter seg i hjørnet og prøver å ikke dra til seg oppmerksomhet.

Krf plager meg ikke lengre, men det er nok bare for at de ikke er relevante.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Høyre får førsteplassen på min liste. Et parti som under pandemien viste sitt sanne ansikt som et parti som er svært så villige til å sette til side demokratiske verdier. Måtte Erna Solberg og Bent Høie aldri få makt igjen, og takk til Venstre som nok gjorde sitt til at det ikke ble riktig så ille som det kunne blitt.

AP får plassen etter, jeg ser det som veldig sannsynlig at et AP i posisjon hadde agert på nøyaktig samme måte som Høyre gjorde.

FrP får tredjeplassen, siden det er det stortingspartiet jeg har minst til felles med politisk sett.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: man mar 27, 2023 10:57 am En liten moro en for partiene som man misliker mest, og som man ikke ville vurdert uansett her. Jeg har 4 partier som jeg misliker i mindre og større grad, tar da kun partiene som er inne og relevante, so partier på fløyene som NKP og ytre-høyre partier på andre siden holder jeg unna da de er en ikke-faktor.

1. SP - For meg det partiet jeg misliker mest, interesse-parti for bøndene, og som ønsker å gjøre Norge om til et slags Europeisk Nord-Korea, kommer med enkle og platte populistiske løsninger, og vil at vi alle skal leve på kun tradisjonell norsk husmannskost.Har i tillegg de politikerne jeg misliker mest, og for meg det partiet jeg overhodet ikke ville stemt på.

2. KrF - En god nummer 2, er mindre relevant enn SP da de ikke er i maktposisjon. I likhet med SP et interesseparti, men her for indremisjonen og folk på 80+. Partiet er på siste vers, og står for konservativ kristen moral, og fordømmelse som gjør at de for meg innehar 2. plassen på denne listen for meg som har verdi-liberale standpunkter.

3. Frp - Er ikke noe stor fan av populisme, og Frp tar for det tredje-plassen for min del. Billige poenger, nei takk for min del.

4. Rødt - Rødt er et merkelig parti for min del, er ting som jeg er helt enig med Rødt om, f.eks monarkiet og ting som de i stor grad står helt alene om, så kommer det ting som gjør at jeg ikke liker Rødt veldig, og det er igjen venstre-utgaven av Frp, billige poenger, og lettvindte løsninger. I tillegg til at en del folk i partiet lefler med særdeles autoritære regimer.

Dette er partiene som for min del står på listen over partier jeg ikke ville vurdert å stemme, og som for meg er langt unna meg, hvor SP er i en klasse for seg selv.

Kjør lister.
Samme som deg - bare i en litt annen rekkefølge:

1. Krf - bare fordi de er et parti tuftet på en religiøst verdigrunnlag. Det i seg selv er grunn til å mislike dem.
2. Frp - konservative og anti-vitenskapelige. Bare en type som Tybring Gjedde som en gang foreslo brukerbetaling på biblioteker er nok til å sky disse som pesten. Og det finnes flere av dem.
3. Rødt - totalt virkelighetsfjerne og fortsatt klare elementer igjen i partiet som er ekstremister.
4. Sp - populistiske, konservative og med et par hårreisende ulikbare politikere slik som Borten Moe og Toppe.

Bortsett fra disse har vi så klart en del mikropartier som ingen bryr seg om. Fra de fullstendige kokkelimonkekristne i PDK via ekstremhøyre i Demokratene til tullingene i FNB. Og så klart INP et parti tuftet på vindkraftmotstand, klimaskepsis og nostalgi til fortidens løsninger.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

FrP og KrF, selv om sistnevnte nok er i ferd med å gå fra et stortingsparti til en sekt for spesielt interesserte - en utvikling Bollestad gir sine bidrag til.

HarryH

Legg inn av HarryH »

For meg er det utenkelig å stemme på (i tilfeldig rekkefølge) Senterpartiet, FrP, Rødt, SV, KrF, Industri- og næringspartiet, Pensjonistpartiet, Demokratene, Partiet De kristne, Liberalistene og Alliansen.

Blant de gjenværende gjelder det å finne ut hvem man er minst uenig med.
Sist redigert av HarryH den man mar 27, 2023 2:50 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HarryH skrev: man mar 27, 2023 2:47 pm For meg er det utenkelig å stemme på (i tilfeldig rekkefølge) Senterpartiet, FrP, Rødt, SV, KrF, Industri- og næringspartiet, Pensjonistpartiet, Demokratene, Partiet De kristne,
Liberalistene og Alliansen.

Blant de gjenværende gjelder det å finne ut hvem man er minst uenig med.
Var nær å gi en proteststemme til Liberalistene i 2021 pga covid-politikken til etablerte partier. Men i en normalsituasjon er jeg enig med deg.

SV kunne så vidt vært aktuelt om de endret fokus og sluttet med moraliseringen. Ellers er det samme partier som er utelukket for meg.

HarryH

Legg inn av HarryH »

KongOlav2 skrev: man mar 27, 2023 2:49 pm
HarryH skrev: man mar 27, 2023 2:47 pm For meg er det utenkelig å stemme på (i tilfeldig rekkefølge) Senterpartiet, FrP, Rødt, SV, KrF, Industri- og næringspartiet, Pensjonistpartiet, Demokratene, Partiet De kristne,
Liberalistene og Alliansen.

Blant de gjenværende gjelder det å finne ut hvem man er minst uenig med.
Var nær å gi en proteststemme til Liberalistene i 2021 pga covid-politikken til etablerte partier. Men i en normalsituasjon er jeg enig med deg.

SV kunne så vidt vært aktuelt om de endret fokus og sluttet med moraliseringen. Ellers er det samme partier som er utelukket for meg.
Jeg hadde heller stemt på Liberalistene enn Rødt, men slipper heldigvis det.
SV har jeg stemt på tidligere. Aldri igjen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HarryH skrev: man mar 27, 2023 2:51 pm Jeg hadde heller stemt på Liberalistene enn Rødt, men slipper heldigvis det.
SV har jeg stemt på tidligere. Aldri igjen.
Jeg kunne kanskje stemt på et mer venstreorientert parti enn Ap under to forutsetninger. De må ikke være ivrige etter å forby ting og moralisere. Noe som overhodet ikke gjelder dagens SV. Og de må i større grad være villige til å omfordele gjennom nettopp omfordeling (og prioriteringer) enn gjennom nesten utelukkende skatteøkninger. Det gjelder heller ikke dagens SV.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Tar kun parti som sitt på stortinget og topp 5

1. MDG: Eit parti som er bygger opp på ein ekstremt klimapolitikk og løysinger som rett og slett ikkje fungerer dei eg bur. Heller ikkje innvandringspolitikken, skattepolitikken eller annet politikk er eg enig med dei i

2. Rødt: Populistisk parti som kjem med total urealistiske løysinger og som er bygget opp i nær grad av kommunisme. Eg kan være enig med dei i enkelt saker, men jevnt over er det eit parti som er langt unna mitt ståsted

3. SV: Litt mindre radikale ein raudt og MDG. Likevel blir det langt unna kva eg står for på det meste

4. AP: Toppene i AP er jevnt over politikere som i liten grad inngår tillit til. AP i 2023 framstår som eit parti som ikkje lenger heier på næringslivet. Samstundes som avstanden mellom dei som folkevalde og vanlege folk framstår stor. Støre er dessutan 1 statsminister som overhode ikkje inngår tillit til eller tru på. AUF framstår derfor som Mini SV og det trekker endå meir ned

5. Venstre: Alt for radikal klima og innvandringspolitikk. Sjølv om mykje annet framstår bra, så hjelper det lite når partiet vil innføre 1 klimapolitikk som vil gå hardt ut over distriktet. Innvandringspolitikken til Venstre ville medført at Norge ville bruke fleire milliardar ekstra på flyktninger og i mange tilfelle ville det blitt svært vanskeleg å følge desse opp.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

KRF: Moralisme og at de er hater vitenskap.

Frp og SP: To partier som er høykonservative og faktaresistente

Rødt og MDG: To "ekstremist" partier av forskjellige årsaker/politikk.

AP det partiet som er nærmest å havne på min shitlist og da pga det er et servilt parti helt uten ryggrad eller meninger.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Av partiene på Stortinget misliker jeg mest disse partiene, i nevnte rekkefølge: Bondepartiet, KrF, Frp, AP, H.

Arbeiderpartiet kunne blitt bra om de adopterte SVs natur- og miljøpolitikk, og om de byttet ut tåkefyrsten med Giske (eventuelt greide å overtale Jens til å ta en økt til som partileder). Men der er vi jo ikke.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Sisyfos skrev: man mar 27, 2023 3:37 pm Av partiene på Stortinget misliker jeg mest disse partiene, i nevnte rekkefølge: Bondepartiet, KrF, Frp, AP, H.

Arbeiderpartiet kunne blitt bra om de adopterte SVs natur- og miljøpolitikk, og om de byttet ut tåkefyrsten med Giske (eventuelt greide å overtale Jens til å ta en økt til som partileder). Men der er vi jo ikke.
Akkurat som vi trenger nok en politiker som kun er interessert i å mæle egen kake. Faen, han baker jo selv på fritida.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

må si meg ekstremt skuffet over Høyre. Jer er egentlig en typisk Høyre-velger, men Høyre har gjort seg selv til et parti for grådige egoister. Toppen av kransekaka er den forræderske nedrustningspolitikken i praksis, over mange tiår.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Min liste tror jeg pr dags dato er:
1. Mdg. De har kun fokus på en ting, miljø, som igjen påvirker alle saker . Framstår komisk innimellom.
2. Rødt. Pga at de tar for liten avstand fra putin og hans gjøren og laden.
3. Sp. Jeg mener at mye det de står for ødelegger for norsk landbruk.
4. Krf. Fordi de ikke lengre har noen politikk utenom å tilpasse ting for at overkristne skal få det som de vil.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Artig hvordan spesielt SP går igjen, mon tro hvordan de klarte 13,5 % ved forrige stortingsvalg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GoingKronos skrev: man mar 27, 2023 11:40 am Senterpartiet for at de har makt til å gjennomføre sin bakstreverske og kunnskapsløse politikk. Har virkelig tatt 30tallets nasjonalisme til sitt bryst.

MDG og Rødt for at de er den jævlige kombinasjonen av virkelighetsfjerne og fanatiske på sine kjerneområder, og for at de bidrar til et uforsonlig debattklima.

SV for at de er et konservativt sosialistisk parti som ikke har tenkt en ny tanke på snart en generasjon.

Ap for at de er ryggløse og politikerne i partiet er der kun for at det var der veien til makt og posisjon var.

Frp for at de er blitt et nasjonalistisk sosialdemokratisk parti som vil kaste penger etter alt og ellers bare er opptatt av kulturkrig.

Høyre for at de har gjort en sport ut av å mene minst mulig og fremstår som byråkrater som ønsker å styre AS Norge.

Venstre for at de ikke klarer å være konsekvent og tydelig liberal, de dypper mest tåa ut i litt kontroversielle standpunkt før de setter seg i hjørnet og prøver å ikke dra til seg oppmerksomhet.

Krf plager meg ikke lengre, men det er nok bare for at de ikke er relevante.
Jeg syns dette var et svært godt innlegg. Selv om jeg ikke er enig i all kritikk mot de jeg sjøl stemmer på/vurderer å stemme på treffer du så klokkerent på alle de andre partiene at du sikkert er innom sannheten når du tar for deg Høyre og Venstre også :D

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

SV
H ( Rykket opp på mislike-rankingen, etter EU-utspillet.)
SP
AP
V
Krf
R
MDG
Frp ( forsatt det totalt sett nærmeste noe fornuftig av partiene på tinget)

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

peraleks skrev: man mar 27, 2023 3:46 pm Artig hvordan spesielt SP går igjen, mon tro hvordan de klarte 13,5 % ved forrige stortingsvalg.
Onkelen min er et typisk eksempel på en slik midlertidig SP-velger. Bor i mindre by i distriktet, stemt Høyre hele livet, så at sentraliseringen la ned lokale tjenester og at ungdommen flyttet ut, og proteststemte SP fordi de var det eneste som ville beholde tjenestene og sørge for at ungdommen ble.

Så kom SP i regjering og tjenestene ble lagt ned likevel (fordi det er lett å ha råd til hver eneste forlatte grendeskole når man er i opposisjon) og ungdommen fortsetter å flytte ut og nå er han tilbake som Høyre-velger igjen.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Av de som er representert på tinget, de som stinker mest troner øverst.

1. FrP, giftig blanding av skjult rasisme, anti-fornuft og den tro at en kan tømme oljefondet for å finansiere en eneste stor fest med skattelette og å ese ut offentlig sektor uten at det blir konsekvenser på sikt. Driter i klima og miljø. Spiller hensynsløst på populisme.

2. SP, et interesseparti for distriktsnorge som etter hvert også har begynt å etterape FrP-holdninger fordi disse slår bra an der de kan skaffe seg mandat.

3. Rødt, en brokete samling skrullinger med null forståelse for hvordan samfunnet fungerer fordi de leser Marx og behandler en pamflett skrevet basert på Dickens-eraens London som det skulle være Guds ord som er like relevant idag og alle som kler seg i deres felles språkdrakt er ufeilbarlige retttroende. Selv om dette er et mindretall så er det snakk om medlemmer og grupperinger som har stor innflytelse og det godtas at de har stor innflytelse.

4a. Venstre, et parti av småhøvdinger og tynn medlemsmasse forent rundt en slags minste felles multiplum av forståelse av konseptet "liberal", resultatet er en blodfattig smørje som fortrinnsvis kun duger til å mildne de verste tendensene hos samarbeidspartnere sine.
4b. Høyre, i utganspunktet et fornuftig parti med veldig mange flinke og kunnskapsrike folk i seg. Problemet er i hovedsak at de har latt potensielle arvtakere til Willoch og Inge Lønning som Søreide bli skjøvet til side for udugelige broilere som Astrup, Asheim og Røe Isaksen lært opp i Clemet-skolen for tanketom lojalitet mot en fanatisk ideologi om at privatisering, sentralisering, konkurranseutsetting og skatteletter løser alle problem og en skal finne opp vikarierende argumenter for å selge det inn for enhver pris. På toppen av det hele sitter Erna Solberg som er villig til å ofre alt av redelighet, anstendighet og fornuft på alteret for borgerlig flertallsregjering med alle de fire partiene inkludert.
4c. AP, i utganspunktet et fornuftig parti med veldig mange flinke og kunnskapsrike folk i seg. Nå har det blitt revet i filler av interne stridigheter fordi kulturen med å dele ut alle slags stillinger i offentlige organ, eide bedrifter og slikt detter sammen når de over lang tid ikke lenger kan dele ut nok av slikt til å holde alle fornøyde (og gi en dust som Giske en stilling som holder ham fornøyd og samtidig unna å gjøre ugagn, slik som da de gjorde Jagland til stortingspresident). Sliter med en leder som burde ha forblidt utenriksminister istedenfor å bygges opp som kronprinsemne. Sliter med å ikke ha andre gode kandidater til å være partileder. Sliter med å få fornuftige og kunnskapsrike folk inn på fast-track til ledelse (mulig det kan bedre seg med Brenna) fordi korrupte narssister som Giske og Taijik med sine renkespill og allierte er godt igang med å sabotere for alle som ikke er seg selv uten å godta at de enten er ferdige (Giske) eller bør ta seg en lang pause a la Søviknes (Taijik).
4d. KrF, var en gang et fornuftig party som rev seg selv i filler ved at alle som ikke var villige til å bli med på Ropstad sitt feilslåtte råkjør med å få innstramming i abortloven mot å støtte Solberg og Listhaug sin hjerterå politikk ga opp, men det var en langdryg nedoverbakke til det punktet.
4e. SV, mener det godt på mange områder, har relativt aktverdige holdninger. Jeg liker dog ikke at de har sydd sammen et utjevningsideal på det økonomiske plan med radikale holdninger på mange sosiale settinger som for meg virker å ha fulgt med på lasset fra de universitetsmiljøene SV har rekruttert folk ifra, men det kunne tilgis hvis det ikke var fordi de samme folka har null peiling på økonomiske spørsmål og forvekslet mål og middel. Når midlene blir målet så blir det bare rot da du ikke lenger har noe å styre etter.
4f. MDG, ettsaksparti med barnesykdommer, lider av at de er uvant med å faktisk være noe annet enn aktivister og at de må forholde seg til så mye mer enn Klima- og Miljø. De får plusspoeng på at Klima og Miljø er en ekstremt viktig sak som neglisjeres av alle de "store" partiene til fordel for kortsiktig maktspill og stemmejag.
Sist redigert av Zorbeltuss den man mar 27, 2023 9:03 pm, redigert 1 gang totalt.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Zorbeltuss skrev: man mar 27, 2023 8:54 pm Av de som er representert på tinget, de som stinker mest troner øverst.

1. FrP, giftig blanding av skjult rasisme, anti-fornuft og den tro at en kan tømme oljefondet for å finansiere en eneste stor fest med skattelette og å ese ut offentlig sektor uten at det blir konsekvenser på sikt. Driter i klima og miljø. Spiller hensynsløst på populisme.

2. SP, et interesseparti for distriktsnorge som etter hvert også har begynt å etterape FrP-holdninger fordi disse slår bra an der de kan skaffe seg mandat.

3. Rødt, en brokete samling skrullinger med null forståelse for hvordan samfunnet fungerer fordi de leser Marx og behandler en pamflett skrevet basert på Dickens-eraens London som det skulle være Guds ord som er like relevant idag og alle som kler seg i deres felles språkdrakt er ufeilbarlige retttroende. Selv om dette er et mindretall så er det snakk om medlemmer og grupperinger som har stor innflytelse og det godtas at de har stor innflytelse.

4a. Venstre, et parti av småhøvdinger og tynn medlemsmasse forent rundt en slags minste felles multiplum av forståelse av konseptet "liberal", resultatet er en blodfattig smørje som fortrinnsvis kun duger til å mildne de verste tendensene hos samarbeidspartnere sine.
4b. Høyre, i utganspunktet et fornuftig parti med veldig mange flinke og kunnskapsrike folk i seg. Problemet er i hovedsak at de har latt potensielle arvtakere til Willoch og Inge Lønning som Søreide bli skjøvet til side for udugelige broilere som Astrup, Asheim og Røe Isaksen lært opp i Clemet-skolen for tanketom lojalitet mot en fanatisk ideologi om at privatisering, sentralisering, konkurranseutsetting og skatteletter løser alle problem og en skal finne opp vikarierende argumenter for å selge det inn for enhver pris. På toppen av det hele sitter Erna Solberg som er villig til å ofre alt av redelighet, anstendighet og fornuft på alteret for borgerlig flertallsregjering med alle de fire partiene inkludert.
4c. AP, i utganspunktet et fornuftig parti med veldig mange flinke og kunnskapsrike folk i seg. Nå har det blitt revet i filler av interne stridigheter fordi kulturen med å dele ut alle slags stillinger i offentlige organ, eide bedrifter og slikt detter sammen når de over lang tid ikke lenger kan dele ut nok av slikt til å holde alle fornøyde (og gi en dust som Giske en stilling som holder ham fornøyd og samtidig unna å gjøre ugagn, slik som da de gjorde Jagland til stortingspresident). Sliter med en leder som burde ha forblidt utenriksminister istedenfor å bygges opp som kronprinsemne. Sliter med å ikke ha andre gode kandidater til å være partileder. Sliter med å få fornuftige og kunnskapsrike folk inn på fast-track til ledelse (mulig det kan bedre seg med Brenna) fordi korrupte narssister som Giske og Taijik med sine renkespill og allierte er godt igang med å sabotere for alle som ikke er seg selv uten å godta at de enten er ferdige (Giske) eller bør ta seg en lang pause a la Søviknes (Taijik).
4d. KrF, var en gang et fornuftig party som rev seg selv i filler ved at alle som ikke var villige til å bli med på Ropstad sitt feilslåtte råkjør med å få innstramming i abortloven mot å støtte Solberg og Listhaug sin hjerterå politikk, men det var en langdryg nedoverbakke til det punktet.
4e. SV, mener det godt på mange områder, har relativt aktverdige holdninger. Jeg liker dog ikke at de har sydd sammen et utjevningsideal på det økonomiske plan med radikale holdninger på mange sosiale settinger som for meg virker å ha fulgt med på lasset fra de universitetsmiljøene SV har rekruttert folk ifra, men det kunne tilgis hvis det ikke var fordi de har null peiling på økonomiske spørsmål og forvekslet mål og middel. Når midlene blir målet så får du ikke til noe av det du egentlig vil.
4f. MDG, ettsaksparti med barnesykdommer, lider av at de er uvant med å faktisk være noe annet enn aktivister og at de må forholde seg til så mye mer enn Klima- og Miljø. De får plusspoeng på at Klima og Miljø er en ekstremt viktig sak som neglisjeres av alle de "store" partiene til fordel for kortsiktig maktspill og stemmejag.
Som jeg har skjønt av dine tidligere spredte utspill, ser det ut som vi har svært samfallende poltiske synspunkt. Skremmende likt, faktisk ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»