Partier du misliker mest

Svar
PapaSmurf

Re: Partier du misliker mest

Legg inn av PapaSmurf »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
GP950mAh skrev: tir mar 28, 2023 8:42 am FRP: Et parti av og for populister med enkle løsninger på kompliserte spørsmål.
Populisme = populær politikk du selv ikke er enig i.
Det er ikke min tolkning. Min tolkning er at de skaper en illusjon av at de er folkets røst i det politiske landskapet. Og de lover blindt enten det er bensinpriser, avgiftsreduksjoner eller andre saker som folk gjerne vil høre. Men når alt kommer til alt og folket lar seg lure til å stemme på dem og de populistiske partiene får makt så har de ikke sjans til å gjennomføre de lovnadene de ga mens de slapp å ha noe politisk ansvar.

Sjekk gjerne denne videoen her og se om dagens finansminister har gjennomført det han snakker om.

https://www.nettavisen.no/video/trygve- ... 3423498776

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:28 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 2:28 am
Neptun skrev: tir mar 28, 2023 9:53 am

Gjett da hva globalister og EU-tilbedere som vil gi bort selvråderetten stemmer.
Med EU-medlemskap får vi medbestemmelsesrett og innflytelse over lovene og direktivene vi tar inn. Det får vi ikke om vi gjør som idag ved å sitte på gangen med lua i hånda og venter på at rssten av europa skal bestemme for oss. Som EU-medlemmer får vi økt selvråderett ved at vi kan legge ned veto mot lover vi ikke ønsker innført. Nasjonalistenes alternativ er det som svekker vår mulighet til å bestemme.
Nesten som å høre retorikken til nazistene - frivillig tvang for alles beste. Ett folk, ett rike.
Ingen tilfeldighet at tyskernes nazikart fra 1944 er forbløffende likt EU kartet i 2023.
Av og til er det lurt å ikke svare om det er innlegg av dette kaliberet man tenker å skrive.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 2:35 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:28 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 2:28 am Med EU-medlemskap får vi medbestemmelsesrett og innflytelse over lovene og direktivene vi tar inn. Det får vi ikke om vi gjør som idag ved å sitte på gangen med lua i hånda og venter på at rssten av europa skal bestemme for oss. Som EU-medlemmer får vi økt selvråderett ved at vi kan legge ned veto mot lover vi ikke ønsker innført. Nasjonalistenes alternativ er det som svekker vår mulighet til å bestemme.
Nesten som å høre retorikken til nazistene - frivillig tvang for alles beste. Ett folk, ett rike.
Ingen tilfeldighet at tyskernes nazikart fra 1944 er forbløffende likt EU kartet i 2023.
Idiotisk å sammenligne et diktatur som okkuperte land med EU som er et frivillig samarbeid av demokratiske land som finner sammen og lager felles politikk for å løse problemer. At nasjonalistene ikke klarer bedre enn sånt vås sier sitt.
Poenget er at det ikke er mye "frivillig" når avståelse fra medlemsskap i praksis betyr stengte dører med mindre man er like god å forhandle som Sveits.
Bli gjerne enig med dere selv - når dere ønsker å avstå suverenitet for å underlegge oss EUs direktiver og kontroll over ressursene våre.
Merkelig at EU-tilbederne ikke bryr seg mer om hva folk har stemt for i to folkeavstemminger. Det finnes ikke andre ord for å beskrive dette enn svik.

Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm
Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Basert på det du skriver her inne på FD hadde jo det vært en gladsak for deg om det var tilfellet.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

peraleks skrev: ons mar 29, 2023 3:16 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:28 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 2:28 am Med EU-medlemskap får vi medbestemmelsesrett og innflytelse over lovene og direktivene vi tar inn. Det får vi ikke om vi gjør som idag ved å sitte på gangen med lua i hånda og venter på at rssten av europa skal bestemme for oss. Som EU-medlemmer får vi økt selvråderett ved at vi kan legge ned veto mot lover vi ikke ønsker innført. Nasjonalistenes alternativ er det som svekker vår mulighet til å bestemme.
Nesten som å høre retorikken til nazistene - frivillig tvang for alles beste. Ett folk, ett rike.
Ingen tilfeldighet at tyskernes nazikart fra 1944 er forbløffende likt EU kartet i 2023.
Av og til er det lurt å ikke svare om det er innlegg av dette kaliberet man tenker å skrive.
Problemet er at vedkommende på ingen måte er alene på nei-siden om disse vrangforestillingene, snarere tvertimot.

Det blir fryktelig vanskelig å føre en saklig debatt når dette "tankegodset" er det en har med å gjøre.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 2:35 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:28 pm

Nesten som å høre retorikken til nazistene - frivillig tvang for alles beste. Ett folk, ett rike.
Ingen tilfeldighet at tyskernes nazikart fra 1944 er forbløffende likt EU kartet i 2023.
Idiotisk å sammenligne et diktatur som okkuperte land med EU som er et frivillig samarbeid av demokratiske land som finner sammen og lager felles politikk for å løse problemer. At nasjonalistene ikke klarer bedre enn sånt vås sier sitt.
Poenget er at det ikke er mye "frivillig" når avståelse fra medlemsskap i praksis betyr stengte dører med mindre man er like god å forhandle som Sveits.
Bli gjerne enig med dere selv - når dere ønsker å avstå suverenitet for å underlegge oss EUs direktiver og kontroll over ressursene våre.
Merkelig at EU-tilbederne ikke bryr seg mer om hva folk har stemt for i to folkeavstemminger. Det finnes ikke andre ord for å beskrive dette enn svik.

Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Nei, man kan ikke forvente å få alle fordelene med å delta i et samarbeid uten å være medlemmer. Vil man ha noe tilbake må man også gi noe, det er slik all internasjonalt samarbeid og diplomati fungerer.

Som medlemmer kunne vi hatt innflytelse, stemmerett og vetorett over lover før de i det hele tatt blir vedtatt, istedetfor å vente på at andre vedtar politikken, det vil gi oss større makt og muligheter til å ivareta våre interesser enn med eøs-avtalen eller andre samarbeidsformer.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm
JauKaninen skrev: tir mar 28, 2023 4:57 pm Alle partier har jo sin plass, så misliker ingen. Et lite unntak for MDG kanskje, miljøsaken burde ha vært noe SV/Rødt var vaktbikkjer for og der de andre partiene kom litt etter. Så fremstår som et unødvendig parti. Men kan også være et resultat av at de andre partiene ikke har vært gode nok.
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Spesielt FRP og SP har jo knapt noen form for miljøpolitikk.
Jeg mener at MdG ofrer miljø og natur, på klimasakens alter. Dem ivrer for å rasere natur og habitater, for å reise vindturbinskoger.
Personlig tror jeg det hadde vært mye mer verdifult for klima, å ta vare på mest mulig natur og artsmangfold. Hva får mennesker til å tro at vi kan snu over 200 år med industriforurensning samt utryddelse av 70% av viltlevende dyr og økologi, på 30 år med (om det er mulig å gå tilbake til 1990 nivå av utslipp, med 2 milliarder mer mennesker med høyere forbruk) med "grønt skifte) som murer igjen karbonsvelgende myrer . Dette for å lage infrastruktur til turbinskoger. ( Blir helt feil å kalle det parker) En park er en grønn lunge.
Jeg frykter dette skiftet vil koste mennesker, dyr og miljø, langt mer en det vil smake.
Ja til mere villmark, artsmangfold og satsing på naturlig økologi. Så for vi heller forsøke å tilpasse oss litt varmere klima. Ikke bygge å bo på steder som Gjerdrum eller i strandkanten f.eks. Så jeg tror MdG, Venstre og folk som Barth Eide er direkte skadelige for miljøet. Men klart, noen tjener store penger på det grønne. Gjerne folk som allerede er blitt styrtrike på petroleum. Og penger gir stor påvirkningskraft og dertil mye makt.

lund

Legg inn av lund »

Stjerten skrev: ons mar 29, 2023 4:36 pm
peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm
JauKaninen skrev: tir mar 28, 2023 4:57 pm Alle partier har jo sin plass, så misliker ingen. Et lite unntak for MDG kanskje, miljøsaken burde ha vært noe SV/Rødt var vaktbikkjer for og der de andre partiene kom litt etter. Så fremstår som et unødvendig parti. Men kan også være et resultat av at de andre partiene ikke har vært gode nok.
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Spesielt FRP og SP har jo knapt noen form for miljøpolitikk.
Jeg mener at MdG ofrer miljø og natur, på klimasakens alter. Dem ivrer for å rasere natur og habitater, for å reise vindturbinskoger.
Personlig tror jeg det hadde vært mye mer verdifult for klima, å ta vare på mest mulig natur og artsmangfold. Hva får mennesker til å tro at vi kan snu over 200 år med industriforurensning samt utryddelse av 70% av viltlevende dyr og økologi, på 30 år med (om det er mulig å gå tilbake til 1990 nivå av utslipp, med 2 milliarder mer mennesker med høyere forbruk) med "grønt skifte) som murer igjen karbonsvelgende myrer . Dette for å lage infrastruktur til turbinskoger. ( Blir helt feil å kalle det parker) En park er en grønn lunge.
Jeg frykter dette skiftet vil koste mennesker, dyr og miljø, langt mer en det vil smake.
Ja til mere villmark, artsmangfold og satsing på naturlig økologi. Så for vi heller forsøke å tilpasse oss litt varmere klima. Ikke bygge å bo på steder som Gjerdrum eller i strandkanten f.eks. Så jeg tror MdG, Venstre og folk som Barth Eide er direkte skadelige for miljøet. Men klart, noen tjener store penger på det grønne. Gjerne folk som allerede er blitt styrtrike på petroleum. Og penger gir stor påvirkningskraft og dertil mye makt.
Noen tjener betraktelig større penger på det svarte. Nesten absurd at det i det hele tatt sammenlignes.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:28 pm Nesten som å høre retorikken til nazistene - frivillig tvang for alles beste. Ett folk, ett rike.
Ingen tilfeldighet at tyskernes nazikart fra 1944 er forbløffende likt EU kartet i 2023.
Nei, nei, nei, du tar helt feil. Alle som fulgte med forut for avstemmingen vet at EU er Dyret i Åpenbaringen.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 2:44 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
GP950mAh skrev: tir mar 28, 2023 8:42 am FRP: Et parti av og for populister med enkle løsninger på kompliserte spørsmål.
Populisme = populær politikk du selv ikke er enig i.
Det er ikke min tolkning. Min tolkning er at de skaper en illusjon av at de er folkets røst i det politiske landskapet. Og de lover blindt enten det er bensinpriser, avgiftsreduksjoner eller andre saker som folk gjerne vil høre. Men når alt kommer til alt og folket lar seg lure til å stemme på dem og de populistiske partiene får makt så har de ikke sjans til å gjennomføre de lovnadene de ga mens de slapp å ha noe politisk ansvar.

Sjekk gjerne denne videoen her og se om dagens finansminister har gjennomført det han snakker om.

https://www.nettavisen.no/video/trygve- ... 3423498776
Populisme slik jeg oppfatter det er å la politikken og din politikk styres av hva som til enhver tid er populært i velgermassen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: ons mar 29, 2023 4:52 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 2:44 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
Populisme = populær politikk du selv ikke er enig i.
Det er ikke min tolkning. Min tolkning er at de skaper en illusjon av at de er folkets røst i det politiske landskapet. Og de lover blindt enten det er bensinpriser, avgiftsreduksjoner eller andre saker som folk gjerne vil høre. Men når alt kommer til alt og folket lar seg lure til å stemme på dem og de populistiske partiene får makt så har de ikke sjans til å gjennomføre de lovnadene de ga mens de slapp å ha noe politisk ansvar.

Sjekk gjerne denne videoen her og se om dagens finansminister har gjennomført det han snakker om.

https://www.nettavisen.no/video/trygve- ... 3423498776
Populisme slik jeg oppfatter det er å la politikken og din politikk styres av hva som til enhver tid er populært i velgermassen.
Ja, men samtidig er det å føre en opposisjonspolitikk som er ikke gjennomførbar. I allefall i min bok.

Klang

Legg inn av Klang »

Frp av partiene på Stortinget. Litt useriøst parti med useriøse politikere, løse kanoner, respektløse, evner ikke å beklage skikkelig innen rimelig tid.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

lund skrev: ons mar 29, 2023 4:39 pm
Stjerten skrev: ons mar 29, 2023 4:36 pm
peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm

MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Spesielt FRP og SP har jo knapt noen form for miljøpolitikk.
Jeg mener at MdG ofrer miljø og natur, på klimasakens alter. Dem ivrer for å rasere natur og habitater, for å reise vindturbinskoger.
Personlig tror jeg det hadde vært mye mer verdifult for klima, å ta vare på mest mulig natur og artsmangfold. Hva får mennesker til å tro at vi kan snu over 200 år med industriforurensning samt utryddelse av 70% av viltlevende dyr og økologi, på 30 år med (om det er mulig å gå tilbake til 1990 nivå av utslipp, med 2 milliarder mer mennesker med høyere forbruk) med "grønt skifte) som murer igjen karbonsvelgende myrer . Dette for å lage infrastruktur til turbinskoger. ( Blir helt feil å kalle det parker) En park er en grønn lunge.
Jeg frykter dette skiftet vil koste mennesker, dyr og miljø, langt mer en det vil smake.
Ja til mere villmark, artsmangfold og satsing på naturlig økologi. Så for vi heller forsøke å tilpasse oss litt varmere klima. Ikke bygge å bo på steder som Gjerdrum eller i strandkanten f.eks. Så jeg tror MdG, Venstre og folk som Barth Eide er direkte skadelige for miljøet. Men klart, noen tjener store penger på det grønne. Gjerne folk som allerede er blitt styrtrike på petroleum. Og penger gir stor påvirkningskraft og dertil mye makt.
Noen tjener betraktelig større penger på det svarte. Nesten absurd at det i det hele tatt sammenlignes.
Til gjengjeld er det svært mye mer energi i det svarte. 1 liter råolje tilsvarer 1800 årsverk, og det er stabil energi. Men det mest fornuftige tror jeg vil være kjernekraft.

pigg

Legg inn av pigg »

MdG er verre enn det verste vi er belemret med fra den observerbare partifloraen her i landet. Alle deres politiske forslag er utledet fra en kjerne (sementert av blå stål) som dreier seg om, slik nesten alle vet, om denne gråtkvalte vrangforestillingen at hvis vi ikke synker hver eneste fordømte oljeplattform og vraker hver eneste jækla fossil-bil NÅÅÅÅÅ!!!!!, eller maks innen tyve minutter, så blir ikke bare hele jorden en avgrunn, men også selve universet opphører helt sikkert å eksistere.

At partiet tror at truende retorikk, som får selv 4-åringer til å gjennomskue dem, overbeviser sindige voksne mennesker at det er greit å stemme på dem, er så bort i natten. De bokstavene som kunne stavet de ordene som ville formulert hvor bisart det MdG-erne holder på med er fra et alfabet som ikke er funnet opp ennå.

Jeg kunne listet opp flere andre partier, men MdG tar bare så mye av kaken at det ikke gir mening å nevne andre enn dem.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Bortsett fra ensakspartier, så har vi her jeg bor blant annet Demokratene, Liberalistene og Alliansen som alle kan brenne evig for min del. Men de er så mikroskopisk små at jeg visste ikke at de fantes her. Av de partiene som er å regne med, er det mer et spørsmål om hvem jeg misliker minst enn hvem jeg misliker mest. Selv om jeg mener at Senterpartiet i regjering er helt forferdelig, så må jeg innrømme at lokalt så har de vært ganske gode. Men det samme kan jeg si om Arbeiderpariet, som styrte i forrige periode. Det sagt, så er det nok Framskrittspartiet jeg misliker mest av dem som er å regne med.

pigg

Legg inn av pigg »

Cochise skrev: man mar 27, 2023 9:54 pm Nummer 1 som versting for meg er uten tvil Arbeiderpartiet under Jonas Gahr Støre!
Jeg protesterte vilt i diskusjoner der den mannen ble lansert. Mannen er kapitalist med rompa full av Jøtul-milloner av tvilsom opprinnelse!
Med en slik holdning er det snodig at du aldri var aktiv i Rødt.

At Støre arvet en bunt millioner fra farfaren... hva har det med noe som helst å gjøre med hvor skikket og dyktig han er som AP-statsminister? En slik mening er like dum som f.eks at en norsk-pakistaner aldri kunnet vært FrP-statsminister.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 2:44 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
GP950mAh skrev: tir mar 28, 2023 8:42 am FRP: Et parti av og for populister med enkle løsninger på kompliserte spørsmål.
Populisme = populær politikk du selv ikke er enig i.
Det er ikke min tolkning. Min tolkning er at de skaper en illusjon av at de er folkets røst i det politiske landskapet. Og de lover blindt enten det er bensinpriser, avgiftsreduksjoner eller andre saker som folk gjerne vil høre. Men når alt kommer til alt og folket lar seg lure til å stemme på dem og de populistiske partiene får makt så har de ikke sjans til å gjennomføre de lovnadene de ga mens de slapp å ha noe politisk ansvar.

Sjekk gjerne denne videoen her og se om dagens finansminister har gjennomført det han snakker om.

https://www.nettavisen.no/video/trygve- ... 3423498776



Ja, dette valgløftet er holdt da det ikke er regjeringens politikk som har ført til drivstoffpriser over tjue kroner. Høye drivstoffpriser er en konsekvens av krigen. Regjeringen har ført en politikk på dette området som ville dersom situasjonen var normal dvs uten krig, til en drivstoffpris godt under tjue kroner.
Da regjeringen tiltrådte flyttet de på en del poster på Ernas statsbudsjett, og satte da avgiften på drivstoff litt lavere. På sitt første statsbudsjett er også avgiftene lavere enn i Høyres alternative budsjett. Erna ville endog sette enda høyere avgifter på anleggsdiesel enn regjeringen. Så hvem som er næringsfiendlig kan diskuteres.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 3:55 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 2:35 pm Idiotisk å sammenligne et diktatur som okkuperte land med EU som er et frivillig samarbeid av demokratiske land som finner sammen og lager felles politikk for å løse problemer. At nasjonalistene ikke klarer bedre enn sånt vås sier sitt.
Poenget er at det ikke er mye "frivillig" når avståelse fra medlemsskap i praksis betyr stengte dører med mindre man er like god å forhandle som Sveits.
Bli gjerne enig med dere selv - når dere ønsker å avstå suverenitet for å underlegge oss EUs direktiver og kontroll over ressursene våre.
Merkelig at EU-tilbederne ikke bryr seg mer om hva folk har stemt for i to folkeavstemminger. Det finnes ikke andre ord for å beskrive dette enn svik.

Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Nei, man kan ikke forvente å få alle fordelene med å delta i et samarbeid uten å være medlemmer. Vil man ha noe tilbake må man også gi noe, det er slik all internasjonalt samarbeid og diplomati fungerer.

Som medlemmer kunne vi hatt innflytelse, stemmerett og vetorett over lover før de i det hele tatt blir vedtatt, istedetfor å vente på at andre vedtar politikken, det vil gi oss større makt og muligheter til å ivareta våre interesser enn med eøs-avtalen eller andre samarbeidsformer.


Som medlemmer ville vi blitt sittende nederst ved bordet med de færreste delegatene fordi vi har en befolkning på nivå med en middels europeisk hovedstad. I tillegg ville norsk landbruk blitt lagt ned og vi ville blitt uten den beredskap landbruket er. At vi i samme slengen ville mistet norges største fastlandsnæring vil vel enkelte betrakte som bonus. Og dette er fakta og ikke noe skremsel.
Jeg sier nei til EU, vi har vært med i to unioner tidligere, og vi likte det dårlig. I 1905 lå det 3000 soldater på mitt opprinnelige hjemsted og ventet på at svenskene skulle angripe. Planen var å bruke brent jords taktikk dersom svenskene kom.
Jeg har hørt historiene og sett minnesteinene fra den gang, ja til og med hørt historien fra en som var barn den gang. Det er dessverre alt for mange som ikke kjenner denne delen av historien.
Jeg sier ikke at det blir slik en gang til, men nasjonen Norge er ung som en selvstendig nasjon, og vi ønsker selvfølgelig å holde på vår suverenitet og selvstendighet, dog uten å være nasjonalister, noe vi heller ikke er. Heller ikke Sp er nasjonalister, selv om onde tunger påstår det.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Gårdsdattra skrev: ons mar 29, 2023 8:42 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 3:55 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm

Poenget er at det ikke er mye "frivillig" når avståelse fra medlemsskap i praksis betyr stengte dører med mindre man er like god å forhandle som Sveits.
Bli gjerne enig med dere selv - når dere ønsker å avstå suverenitet for å underlegge oss EUs direktiver og kontroll over ressursene våre.
Merkelig at EU-tilbederne ikke bryr seg mer om hva folk har stemt for i to folkeavstemminger. Det finnes ikke andre ord for å beskrive dette enn svik.

Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Nei, man kan ikke forvente å få alle fordelene med å delta i et samarbeid uten å være medlemmer. Vil man ha noe tilbake må man også gi noe, det er slik all internasjonalt samarbeid og diplomati fungerer.

Som medlemmer kunne vi hatt innflytelse, stemmerett og vetorett over lover før de i det hele tatt blir vedtatt, istedetfor å vente på at andre vedtar politikken, det vil gi oss større makt og muligheter til å ivareta våre interesser enn med eøs-avtalen eller andre samarbeidsformer.


Som medlemmer ville vi blitt sittende nederst ved bordet med de færreste delegatene fordi vi har en befolkning på nivå med en middels europeisk hovedstad. I tillegg ville norsk landbruk blitt lagt ned og vi ville blitt uten den beredskap landbruket er. At vi i samme slengen ville mistet norges største fastlandsnæring vil vel enkelte betrakte som bonus. Og dette er fakta og ikke noe skremsel.
Jeg sier nei til EU, vi har vært med i to unioner tidligere, og vi likte det dårlig. I 1905 lå det 3000 soldater på mitt opprinnelige hjemsted og ventet på at svenskene skulle angripe. Planen var å bruke brent jords taktikk dersom svenskene kom.
Jeg har hørt historiene og sett minnesteinene fra den gang, ja til og med hørt historien fra en som var barn den gang. Det er dessverre alt for mange som ikke kjenner denne delen av historien.
Jeg sier ikke at det blir slik en gang til, men nasjonen Norge er ung som en selvstendig nasjon, og vi ønsker selvfølgelig å holde på vår suverenitet og selvstendighet, dog uten å være nasjonalister, noe vi heller ikke er. Heller ikke Sp er nasjonalister, selv om onde tunger påstår det.
Om vi skal tro det denne regjeringen sier = Norge er verdens beste land, verdens beste økonomer i finansdept., verdens beste velferd, verdens beste skoler, verdens beste helsevesen, verdens bestesamfunnsmodell, verdens beste demokrati - og så er det ingen (som er mot EU) som tror at EU ikke vil høre hva "vredens beste" har å fortelle om løsninger . . . . . .
Om Norge er så bra som denne regjeringa sier (og mener), så tror jeg EU er mer enn villig til å høre de norskeløsninger . . . . . .
Eller kanskje vi ikke er så bra som mange tror . . . . . .

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

1. KRF - jeg mener religion har ingenting på tinget å gjøre
2. SP - Nasjonalistiske idioter
3. Rødt/MDG - Idiotisk poltikk uten virklighetsforankring
4. SV kombinasjonen av de to over. men den mindre ekstreme kombinasjonen av begge to
5. Sylvi, FRP har stort sett vært spislige for meg men Sølvi fortjener en ekstra plass alene for å være en stor b :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hardy-guttene skrev: ons mar 29, 2023 7:35 pm Bortsett fra ensakspartier, så har vi her jeg bor blant annet Demokratene, Liberalistene og Alliansen som alle kan brenne evig for min del. Men de er så mikroskopisk små at jeg visste ikke at de fantes her. Av de partiene som er å regne med, er det mer et spørsmål om hvem jeg misliker minst enn hvem jeg misliker mest. Selv om jeg mener at Senterpartiet i regjering er helt forferdelig, så må jeg innrømme at lokalt så har de vært ganske gode. Men det samme kan jeg si om Arbeiderpariet, som styrte i forrige periode. Det sagt, så er det nok Framskrittspartiet jeg misliker mest av dem som er å regne med.
Naturligvis misliker sosialister høyresiden aller mest.
Og jeg misliker røde -og grønne kommunister.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 3:44 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm
Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Basert på det du skriver her inne på FD hadde jo det vært en gladsak for deg om det var tilfellet.
Forklaring utbes.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:49 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 3:44 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm
Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Basert på det du skriver her inne på FD hadde jo det vært en gladsak for deg om det var tilfellet.
Forklaring utbes.
Request denied.

Applicant asked to review own messages.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Gårdsdattra skrev: ons mar 29, 2023 8:42 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 3:55 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 3:38 pm

Poenget er at det ikke er mye "frivillig" når avståelse fra medlemsskap i praksis betyr stengte dører med mindre man er like god å forhandle som Sveits.
Bli gjerne enig med dere selv - når dere ønsker å avstå suverenitet for å underlegge oss EUs direktiver og kontroll over ressursene våre.
Merkelig at EU-tilbederne ikke bryr seg mer om hva folk har stemt for i to folkeavstemminger. Det finnes ikke andre ord for å beskrive dette enn svik.

Så få dere bare bælje om hvor fryktelig det er å bli minnet på om at tyskerne vant, til slutt.
Nei, man kan ikke forvente å få alle fordelene med å delta i et samarbeid uten å være medlemmer. Vil man ha noe tilbake må man også gi noe, det er slik all internasjonalt samarbeid og diplomati fungerer.

Som medlemmer kunne vi hatt innflytelse, stemmerett og vetorett over lover før de i det hele tatt blir vedtatt, istedetfor å vente på at andre vedtar politikken, det vil gi oss større makt og muligheter til å ivareta våre interesser enn med eøs-avtalen eller andre samarbeidsformer.


Som medlemmer ville vi blitt sittende nederst ved bordet med de færreste delegatene fordi vi har en befolkning på nivå med en middels europeisk hovedstad. I tillegg ville norsk landbruk blitt lagt ned og vi ville blitt uten den beredskap landbruket er. At vi i samme slengen ville mistet norges største fastlandsnæring vil vel enkelte betrakte som bonus. Og dette er fakta og ikke noe skremsel.
Jeg sier nei til EU, vi har vært med i to unioner tidligere, og vi likte det dårlig. I 1905 lå det 3000 soldater på mitt opprinnelige hjemsted og ventet på at svenskene skulle angripe. Planen var å bruke brent jords taktikk dersom svenskene kom.
Jeg har hørt historiene og sett minnesteinene fra den gang, ja til og med hørt historien fra en som var barn den gang. Det er dessverre alt for mange som ikke kjenner denne delen av historien.
Jeg sier ikke at det blir slik en gang til, men nasjonen Norge er ung som en selvstendig nasjon, og vi ønsker selvfølgelig å holde på vår suverenitet og selvstendighet, dog uten å være nasjonalister, noe vi heller ikke er. Heller ikke Sp er nasjonalister, selv om onde tunger påstår det.
Som medlemmer vil vi ha seter i parlamentet, kommisjonær og vetorett vi kan bruke mot lover som går imot norske interesser. Vi vil også ha stemmerett og innflytelse over lover allerede mens de blir utformer, mens vi idag kun har en reservasjonsrett mot lovene resten av europa allerede har vedtatt. Som medlemmer kan vi finne andre med samme syn og danne allianser for å få flertall og påvirke politikken i EU, det kan vi ikke om vi står på gangen med lua i hånda som idag, derfor er medlemskap nødvendig.

Sverige og Finland sine landbruk har klart seg bedre enn det norske siden 1994, med færre nedlagte bruk takket være tollfrihet for eksport av deres landbruksvarer, så det er bare skremmselspropaganda fra nasjonalistene at norsk landbruk blir lagt ned. Norsk bønder er ikke så hjelpesløse at de ikke klarer å produsere mat, selv om de idag får betalt for å la være.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 9:52 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 9:49 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 3:44 pm

Basert på det du skriver her inne på FD hadde jo det vært en gladsak for deg om det var tilfellet.
Forklaring utbes.
Request denied.

Applicant asked to review own messages.
Hadde ikke regnet med noe heller.
Enklere bare å buse ut med vrøvl for å score poeng på billig retorikk.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Alle partier som ønsker å "løse" alle problemer med å kaste penger etter dem i stedet for å gå strukturelt til verks. Også kjent som Ole Brumm. Det er vel så og si alle. Og det er ganske realistisk. Jeg er en ekstremt utro velger som synes politikken domineres av dåsemikler, karrierister og svindlere.

Hvis jeg skal fremheve de aller Brummeste, er nok det SV og KrF.

Og jeg liker ikke MDG pga. ravende loco.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 9:53 pm
Gårdsdattra skrev: ons mar 29, 2023 8:42 pm
GP950mAh skrev: ons mar 29, 2023 3:55 pm Nei, man kan ikke forvente å få alle fordelene med å delta i et samarbeid uten å være medlemmer. Vil man ha noe tilbake må man også gi noe, det er slik all internasjonalt samarbeid og diplomati fungerer.

Som medlemmer kunne vi hatt innflytelse, stemmerett og vetorett over lover før de i det hele tatt blir vedtatt, istedetfor å vente på at andre vedtar politikken, det vil gi oss større makt og muligheter til å ivareta våre interesser enn med eøs-avtalen eller andre samarbeidsformer.


Som medlemmer ville vi blitt sittende nederst ved bordet med de færreste delegatene fordi vi har en befolkning på nivå med en middels europeisk hovedstad. I tillegg ville norsk landbruk blitt lagt ned og vi ville blitt uten den beredskap landbruket er. At vi i samme slengen ville mistet norges største fastlandsnæring vil vel enkelte betrakte som bonus. Og dette er fakta og ikke noe skremsel.
Jeg sier nei til EU, vi har vært med i to unioner tidligere, og vi likte det dårlig. I 1905 lå det 3000 soldater på mitt opprinnelige hjemsted og ventet på at svenskene skulle angripe. Planen var å bruke brent jords taktikk dersom svenskene kom.
Jeg har hørt historiene og sett minnesteinene fra den gang, ja til og med hørt historien fra en som var barn den gang. Det er dessverre alt for mange som ikke kjenner denne delen av historien.
Jeg sier ikke at det blir slik en gang til, men nasjonen Norge er ung som en selvstendig nasjon, og vi ønsker selvfølgelig å holde på vår suverenitet og selvstendighet, dog uten å være nasjonalister, noe vi heller ikke er. Heller ikke Sp er nasjonalister, selv om onde tunger påstår det.
Som medlemmer vil vi ha seter i parlamentet, kommisjonær og vetorett vi kan bruke mot lover som går imot norske interesser. Vi vil også ha stemmerett og innflytelse over lover allerede mens de blir utformer, mens vi idag kun har en reservasjonsrett mot lovene resten av europa allerede har vedtatt. Som medlemmer kan vi finne andre med samme syn og danne allianser for å få flertall og påvirke politikken i EU, det kan vi ikke om vi står på gangen med lua i hånda som idag, derfor er medlemskap nødvendig.

Sverige og Finland sine landbruk har klart seg bedre enn det norske siden 1994, med færre nedlagte bruk takket være tollfrihet for eksport av deres landbruksvarer, så det er bare skremmselspropaganda fra nasjonalistene at norsk landbruk blir lagt ned. Norsk bønder er ikke så hjelpesløse at de ikke klarer å produsere mat, selv om de idag får betalt for å la være.




Prøv å se litt på geografien. Og på andel dyrkbar mark. Klarer du det så kan man muligens diskutere med deg.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

pigg skrev: ons mar 29, 2023 7:39 pm
Cochise skrev: man mar 27, 2023 9:54 pm Nummer 1 som versting for meg er uten tvil Arbeiderpartiet under Jonas Gahr Støre!
Jeg protesterte vilt i diskusjoner der den mannen ble lansert. Mannen er kapitalist med rompa full av Jøtul-milloner av tvilsom opprinnelse!
Med en slik holdning er det snodig at du aldri var aktiv i Rødt.

At Støre arvet en bunt millioner fra farfaren... hva har det med noe som helst å gjøre med hvor skikket og dyktig han er som AP-statsminister? En slik mening er like dum som f.eks at en norsk-pakistaner aldri kunnet vært FrP-statsminister.
Ja - jeg mener at en persons utdannelse, arbeidspraksis, organisasjonsbakgrunn, evt rulleblad, og personlig formuesforhold - vel, alt som er personens livserfaring teller - i et hvert fall for meg - når man skal velge lederskap i et politisk parti eller for landet.

En kapitalist er ikke egnet som leder av Arbeiderpartiet. Han skal lede et parti som tok som slagord "Nå er det vanlige folks tur". Støre har aldri vært "vanlig folk" - han er født søkkrik!
Han har ikke opplevd å måtte dele opp strømregningen f.eks - så det var greit for ham å avvise makspris på strøm! Det er ikke galt å være rik - men for akkurat jobben som Ap-leder synes jeg det er fullstendig diskvalifiserende. Hadde han enda vært "self-made" - men nei.
Gullskjeen i kjeften fikk han ved fødsel.

Det var altså min hovedinnvending dengang Støre stilte til valg og ble valgt. Nå har han jo vært grei sånn - han har vist med stor tydelighet at han er totalt uegnet for vervet, personlig formue eller ei!
Meningsmålingene går i kjelleren - vi ser faktisk på mulighetene for et ett-sifret prosenttall!.
Det skyldes ikke Støres formue - jeg tror ikke så mange mener som meg der - i hvert fall i første omgang. Jeg har dog hørt antydninger om at han ble sendt av Høyre for å ødelegge Arbeiderpartiet - antagelig sagt med en god del svart humor.

Nå tror jeg imidlertid at han sikter på ny jobb. Det blir jo NATO-stilling ledig til høsten - ikke at jeg tror han får den...

cochise-

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cochise skrev: ons mar 29, 2023 11:58 pm
pigg skrev: ons mar 29, 2023 7:39 pm
Cochise skrev: man mar 27, 2023 9:54 pm Nummer 1 som versting for meg er uten tvil Arbeiderpartiet under Jonas Gahr Støre!
Jeg protesterte vilt i diskusjoner der den mannen ble lansert. Mannen er kapitalist med rompa full av Jøtul-milloner av tvilsom opprinnelse!
Med en slik holdning er det snodig at du aldri var aktiv i Rødt.

At Støre arvet en bunt millioner fra farfaren... hva har det med noe som helst å gjøre med hvor skikket og dyktig han er som AP-statsminister? En slik mening er like dum som f.eks at en norsk-pakistaner aldri kunnet vært FrP-statsminister.
Ja - jeg mener at en persons utdannelse, arbeidspraksis, organisasjonsbakgrunn, evt rulleblad, og personlig formuesforhold - vel, alt som er personens livserfaring teller - i et hvert fall for meg - når man skal velge lederskap i et politisk parti eller for landet.

En kapitalist er ikke egnet som leder av Arbeiderpartiet. Han skal lede et parti som tok som slagord "Nå er det vanlige folks tur". Støre har aldri vært "vanlig folk" - han er født søkkrik!
Han har ikke opplevd å måtte dele opp strømregningen f.eks - så det var greit for ham å avvise makspris på strøm! Det er ikke galt å være rik - men for akkurat jobben som Ap-leder synes jeg det er fullstendig diskvalifiserende. Hadde han enda vært "self-made" - men nei.
Gullskjeen i kjeften fikk han ved fødsel.

Det var altså min hovedinnvending dengang Støre stilte til valg og ble valgt. Nå har han jo vært grei sånn - han har vist med stor tydelighet at han er totalt uegnet for vervet, personlig formue eller ei!
Meningsmålingene går i kjelleren - vi ser faktisk på mulighetene for et ett-sifret prosenttall!.
Det skyldes ikke Støres formue - jeg tror ikke så mange mener som meg der - i hvert fall i første omgang. Jeg har dog hørt antydninger om at han ble sendt av Høyre for å ødelegge Arbeiderpartiet - antagelig sagt med en god del svart humor.

Nå tror jeg imidlertid at han sikter på ny jobb. Det blir jo NATO-stilling ledig til høsten - ikke at jeg tror han får den...

cochise-
Tåkefyrsten som NATO-sjef, det hadde vært noe!

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Cochise skrev: ons mar 29, 2023 11:58 pm
Ja - jeg mener at en persons utdannelse, arbeidspraksis, organisasjonsbakgrunn, evt rulleblad, og personlig formuesforhold - vel, alt som er personens livserfaring teller - i et hvert fall for meg - når man skal velge lederskap i et politisk parti eller for landet.

cochise-
I mine øyne er det et pluss for Støre at han velger å engasjere seg for et parti som ønsker å utjevne forskjeller i samfunnet med å skattelegge privat rikdom hardere til tross for at han er en av dem som personlig kommer dårligere ut med en slik politikk. Det gir meg tillit til at han faktisk mener det han står for og har et ektefølt politisk engasjement.

Hadde Støre tenket ren egennytte hadde han vært i et blått parti.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»