Partier du misliker mest

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Re: Partier du misliker mest

Legg inn av GiPazzini_85 »

GoingKronos skrev: man mar 27, 2023 11:40 am
Høyre for at de har gjort en sport ut av å mene minst mulig og fremstår som byråkrater som ønsker å styre AS Norge.

Jeg tror kanskje innpakninga er verre enn innholdet der. Høyre ligger nok an til å risikere å bli et moderne embetsmannsparti a la AP der de er nå, ja. De mest sentrale politikerne sitter veldig stille i båten fordi de tjener på å la bulkegjengen i regjering vise sitt sanne jeg.

Men de må ikke glemme å meisle ut morgendagens politikk når de nå er i opposisjon.

På landsmøtet kom det jo faktisk opp en del gode diskusjoner, som f.eks mobilforbud i skolen. Isolert sett en slags tullesak i den store sammenhengen, men Svennesby og Alstrup fikk jo løftet en del prinsippielle spørsmål rundt hva liberal-konservatismen skal bestå seg av. Så stod det riktignok noen gjøker på sidelinja som tenkte at ting var veldig selvfølgelig her, men flere av Høyre-folkene viste i alle fall at de kan diskutere politikk når de må. Slike ting er jo nesten utenkelig i AP.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jallaskar skrev: man mar 27, 2023 12:01 pm Høyre får førsteplassen på min liste. Et parti som under pandemien viste sitt sanne ansikt som et parti som er svært så villige til å sette til side demokratiske verdier.
Merkelig argumentasjon. Alle partier var jo enige i denne linjen. Vi hadde jo f.eks en AP/SP-regjering som vinteren 21/22 stengte ned landet pga av den mye mindre farlige omikron-varianten.

Her var alle partiene like ille spør du meg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: tir mar 28, 2023 9:53 am
Skraevadottir skrev: tir mar 28, 2023 8:50 am
GP950mAh skrev: tir mar 28, 2023 8:42 am SP: Et parti som jobber for å gjøre Norge fattige og isolerte fra våre naboland i Europa med en god dose brungrumsete og lettvinn populisme de har stjålet fra FRP.

Rødt og SV: Uansvarlige partier ute på venstresiden som i likhet med SP jobber for å gjøre oss fattige og isolerte. Bygger på en politisk ideologi (sosialismen) som har kostet millioner av menneskeliv og ført til undertrykkelse og lidelser for mange mennesker gjennom historien.

MDG: Har satt fokus på miljøspørsmålet, men fremstår som et etsaksparti som drar den ene saken så til det ekstreme at det blir uspiselig for de fleste. Mangler en sammenhengende politikk. Et pluss i boka for å støtte EU-medlemskap.

AP: Et tradisjonelt styringsparti som rives i stykker innenfra grunnet maktkamp og om de skal gå langt til venstre og støtte deres populisme eller forbli et styringsdyktig sentrumsparti.

Venstre: Ja, nei, kanskje, vet ikke, spør igjen i morgen. Ekstrem-liberale i verdipoliitkken og for en mer liberal innvandringspolitikk. Som med MDG er det et pluss at de støtter EU-medlemskap.

FRP: Et parti av og for populister med enkle løsninger på kompliserte spørsmål.

Andre: Populister, politiske særinteresser og ekstremnasjonalister uten en styringsdykig, sammenhengende politikk. Det er det beste for alle at disse partiene forblir i denne kategorien.
Så du stemmer Høyre eller KrF?
Gjett da hva globalister og EU-tilbedere som vil gi bort selvråderetten stemmer.
Umulig å forstå!

:p

hauge23

Legg inn av hauge23 »

SmukkeBasse skrev: man mar 27, 2023 11:08 am Høyre.

Enkelt og greit fordi de jobber for EU sine interesser, og ikke Norge sine.
De står også for en seig og kamuflert totalitarisme, som jeg ikke tror de fleste nordmenn ser, men som jeg frykter de for alvor vil få kjenne på kroppen når de igjen havner i regjering etter neste stortingsvalg.
Høyre har gitt opp å styre Norge og har dermed overlatt styringen til EU. Partiet ser for seg å fungere som EUs administrerende direktør i Norge.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Senterpartiet har på kort tid klart å gå fra et parti jeg knapt brydde meg om til å toppe lista:

- Enkel og flåsete nasjonalisme
- By vs. bygd-narrativet om at det er de små bygdene som skaper verdier, mens folk i byene bare flytter papirer og drikker latte.
- Deres forhold til fakta og forskning. Deres forslag om å bryte menneskerettighetene er illustrerende. Nekter å forholde seg til forskning og Rusreformutvalget, men trykker personlige erfaringer fra lensmannen i gokk og to ungdomspolikere fra gukk til sitt bryst.

Mye av det samme kan selvsagt sies om FrP, men de fremstår faktisk litt mer moderate for tiden.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 28, 2023 10:22 am
Jallaskar skrev: man mar 27, 2023 12:01 pm Høyre får førsteplassen på min liste. Et parti som under pandemien viste sitt sanne ansikt som et parti som er svært så villige til å sette til side demokratiske verdier.
Merkelig argumentasjon. Alle partier var jo enige i denne linjen. Vi hadde jo f.eks en AP/SP-regjering som vinteren 21/22 stengte ned landet pga av den mye mindre farlige omikron-varianten.

Her var alle partiene like ille spør du meg.
Erna kom med et forslag til Stortinget som Orban ville applaudert.
Ble i første omgang kritisert av Rødt, før det ikke fikk flertall i Stortinget.

Greit å ha på skylapper når det gjelder eget parti.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

greyserpent skrev: tir mar 28, 2023 2:34 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 28, 2023 10:22 am
Jallaskar skrev: man mar 27, 2023 12:01 pm Høyre får førsteplassen på min liste. Et parti som under pandemien viste sitt sanne ansikt som et parti som er svært så villige til å sette til side demokratiske verdier.
Merkelig argumentasjon. Alle partier var jo enige i denne linjen. Vi hadde jo f.eks en AP/SP-regjering som vinteren 21/22 stengte ned landet pga av den mye mindre farlige omikron-varianten.

Her var alle partiene like ille spør du meg.
Erna kom med et forslag til Stortinget som Orban ville applaudert.
Ble i første omgang kritisert av Rødt, før det ikke fikk flertall i Stortinget.

Greit å ha på skylapper når det gjelder eget parti.
I god demokratisk ånd ville Høyre det bare godt (for seg selv) ved å sette stortinget ut av funksjon :)

Everenga

Legg inn av Everenga »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 28, 2023 10:22 am
Jallaskar skrev: man mar 27, 2023 12:01 pm Høyre får førsteplassen på min liste. Et parti som under pandemien viste sitt sanne ansikt som et parti som er svært så villige til å sette til side demokratiske verdier.
Merkelig argumentasjon. Alle partier var jo enige i denne linjen. Vi hadde jo f.eks en AP/SP-regjering som vinteren 21/22 stengte ned landet pga av den mye mindre farlige omikron-varianten.

Her var alle partiene like ille spør du meg.
Ingen i partifloraen som kom ut av den med noe særlig ære. Venstre muligens minst verst retorisk men Melby stod ikke akkurat opp for saka som utdanningsminister.

Når det gjelder hvem jeg misliker mest så befinner SP seg i en særstilling. Jeg tror faktisk ikke jeg er enig med dem i et forbanna punkt. Frp, Rødt, Krf og MDG står heller ikke øverst på lista over favoritter men de er alle på sine felt så sære at det bare er vanskelig å ta dem alvorlig. De har, med unntak av Krf i ruspolitikken, ikke hatt voldsomt gjennomslag for sin politikk heller selv i regjeringsposisjon.

Da står man igjen med AP, SV, Høyre og Venstre da. Jeg blir som mange andre mindre og mindre begeistret for sosialismen ettersom jeg eldes så det blir som regel Venstre da en stemme for å få dem over sperregrensa er verdt mer enn en stemme til til Høyre.

guru

Legg inn av guru »

SV og Rødt. Stort sett to sider av samme sak, med unntak av at Rødt er en trussel mot demokratiske verdier, og gjør dem derfor til det verste. Det er skremmende at et parti ønsker å kunne endre våre lover og vårt samfunn uten flertall på Stortinget. De står for en ideologi som har påført millioner av mennesker ufattelige lidelser gjennom historien.

Felles for begge er at de driver en politikk som er tuftet på misunnelse, hat og hevn. Det i seg selv er for meg nok til å holde meg langt unna, og det er vanskelig å ta dem seriøst. De forstår seg ikke på at pengene til velferden som de snakker om må skapes et sted. Verdiene som skal deles må skapes. Det er elementær kunnskap, men det synes ikke å gå inn hos disse. Her skal det bare brukes penger, og de som ikke jobber fortjener like god inntekt som de som jobber. Norge hadde gått raskt konkurs om disse fikk rent flertall.

Når deres hovedbudskap er å "ta" de som tjener penger og som skaper verdier, så skjønner man at misunnelsen står sterkt hos dem. Her skal det hevnes når man får makt. Nå er det deres tur til å "tas", som om de er statsfiender.

Det er mye viktigere at naboen ikke tjener mer enn meg, uansett hvor godt jeg har det. For all del. Da er det bedre at vi begge har det like elendig.

Jeg har aldri noensinne sett et slikt hat hos en politiker som jeg så da Bergstø stod på talerstolen og langet ut mot "rikingene". Røkke kunne ryke og reise. Å be noen ryke og reise er i og for seg ikke noe å lage et stort nummer av. Men i den settingen det ble sagt, og når man ser hvordan budskapet ble fremlagt, med mørke øyne og et sydende hat i blikket, så er det rett og slett ekkelt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Alle partier har jo sin plass, så misliker ingen. Et lite unntak for MDG kanskje, miljøsaken burde ha vært noe SV/Rødt var vaktbikkjer for og der de andre partiene kom litt etter. Så fremstår som et unødvendig parti. Men kan også være et resultat av at de andre partiene ikke har vært gode nok.
Sist redigert av JauKaninen den tir mar 28, 2023 4:58 pm, redigert 1 gang totalt.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

guru skrev: tir mar 28, 2023 4:54 pm SV og Rødt. Stort sett to sider av samme sak, med unntak av at Rødt er en trussel mot demokratiske verdier, og gjør dem derfor til det verste. Det er skremmende at et parti ønsker å kunne endre våre lover og vårt samfunn uten flertall på Stortinget.
Hvilke lover er det du snakker om?

peraleks

Legg inn av peraleks »

JauKaninen skrev: tir mar 28, 2023 4:57 pm Alle partier har jo sin plass, så misliker ingen. Et lite unntak for MDG kanskje, miljøsaken burde ha vært noe SV/Rødt var vaktbikkjer for og der de andre partiene kom litt etter. Så fremstår som et unødvendig parti. Men kan også være et resultat av at de andre partiene ikke har vært gode nok.
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Spesielt FRP og SP har jo knapt noen form for miljøpolitikk.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Senterpartiet. Har virkelig blitt et parti for enkle mennesker født og oppvokst under en stein.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg misliker de fleste, men Rødt og MDG skiller seg litt ekstra ut. To partier jeg virkelig blir uvel av å tenke på.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

LeSorcier skrev: tir mar 28, 2023 5:13 pm Jeg misliker de fleste, men Rødt og MDG skiller seg litt ekstra ut. To partier jeg virkelig blir uvel av å tenke på.
Enig, men tvinges jeg til å velge ett er MDG det jeg minst liker

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Spesielt FRP og SP har jo knapt noen form for miljøpolitikk.
Da tenker jeg at noen partier har gått glipp av en stor mulighet. SV kunne jo vært den vaktbikkja som man ristet litt på hodet av, men som pusher de andre partiene.

guru

Legg inn av guru »

VifteKopp skrev: tir mar 28, 2023 4:58 pm
guru skrev: tir mar 28, 2023 4:54 pm SV og Rødt. Stort sett to sider av samme sak, med unntak av at Rødt er en trussel mot demokratiske verdier, og gjør dem derfor til det verste. Det er skremmende at et parti ønsker å kunne endre våre lover og vårt samfunn uten flertall på Stortinget.
Hvilke lover er det du snakker om?
I prinsippet alle. De er selverklært revolusjonære. Står svart på hvitt i deres partiprogam. Så forsøker de seg på stadige bortforklaringer for å bagatellisere dette, uten at det imponerer mange.

peraleks

Legg inn av peraleks »

JauKaninen skrev: tir mar 28, 2023 5:17 pm
peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Spesielt FRP og SP har jo knapt noen form for miljøpolitikk.
Da tenker jeg at noen partier har gått glipp av en stor mulighet. SV kunne jo vært den vaktbikkja som man ristet litt på hodet av, men som pusher de andre partiene.
SV har kommet seg litt men dette var først etter at MDG faktisk ble såpass store at de begynte å utgjøre en reell trussel for andre partier.
Det er i praksis det som er så bra med et parti som MDG, når de andre partiene ser at de mister stemmer og prosenter beveger seg over til MDG så blir de aktivt satt i en posisjon hvor miljø får en langt mer aktiv rolle, framfor å sitte stille i båten.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Rødt, kommunisme er siste sort.
SV, sosialister er ikke langt unna kommunistene.
MDG, klimafanatiske sosialister. Poenget er å lage mest mulig helvete for alle, med unntak av tilhengerne.
Høyre. For den diktatoriske måten de styrte Norge under pandemien.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ehall skrev: tir mar 28, 2023 7:31 pm Rødt, kommunisme er siste sort.
SV, sosialister er ikke langt unna kommunistene.
MDG, klimafanatiske sosialister. Poenget er å lage mest mulig helvete for alle, med unntak av tilhengerne.
Høyre. For den diktatoriske måten de styrte Norge under pandemien.
Men de stengte ikke døren for EU, som for nordmenn.
EU-arbeidere fikk bl.a. fritak for karantene etter at EU-bedriftene klaget sin nød.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Neptun skrev: tir mar 28, 2023 7:52 pm
ehall skrev: tir mar 28, 2023 7:31 pm Rødt, kommunisme er siste sort.
SV, sosialister er ikke langt unna kommunistene.
MDG, klimafanatiske sosialister. Poenget er å lage mest mulig helvete for alle, med unntak av tilhengerne.
Høyre. For den diktatoriske måten de styrte Norge under pandemien.
Men de stengte ikke døren for EU, som for nordmenn.
EU-arbeidere fikk bl.a. fritak for karantene etter at EU-bedriftene klaget sin nød.
Enda verre, men Høyre (med AP og andre) har vist i mange år at de velvillig lar seg styre fra Brussel, og EU teller mer enn Norge og nordmenn. De stengte grensene var noe av det verste de fant på, stenge nordmenn inn i Norge! Fullstendig uakseptabelt. At så mange vil stemme på et slikt parti og vil ha Solberg tilbake til makten, viser bare at nordmenn elsker å blir detaljstyrt og pisket rundt.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Solberg-regjeringen slapp opp for tidlig fordi media kjørte historier på hvor trist det var at vi ikke fikk dra til Syden, så var de for slepphendte med kontrollen for arbeidsinnvandring. Så måtte de stramme inn hardt utover høsten. De skulle ha stengt grensene for alt som ikke var nødvendig, ha ordentlig karantene/test-regime for de som kom inn for å jobbe, og spart seg for enormt masse trøbbel.

Men opposisjonen gikk på lag med media om å kreve åpning, og jeg tør vedde på at Støre ville gjort de samme valgene som Solberg mens Solberg ville ha vært like uansvarlig i opposisjon som Støre.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

guru skrev: tir mar 28, 2023 5:22 pm I prinsippet alle. De er selverklært revolusjonære. Står svart på hvitt i deres partiprogam. Så forsøker de seg på stadige bortforklaringer for å bagatellisere dette, uten at det imponerer mange.
Det stemmer ikke. Revolusjonen til Rødt skal foregå ved et demokratisk flertall, altså det motsatte av det du hevdet.

trønderen

Legg inn av trønderen »

VifteKopp skrev: tir mar 28, 2023 8:21 pm
guru skrev: tir mar 28, 2023 5:22 pm I prinsippet alle. De er selverklært revolusjonære. Står svart på hvitt i deres partiprogam. Så forsøker de seg på stadige bortforklaringer for å bagatellisere dette, uten at det imponerer mange.
Det stemmer ikke. Revolusjonen til Rødt skal foregå ved et demokratisk flertall, altså det motsatte av det du hevdet.
Guru er en av dem som ikke forstår at politikk er dynamisk og at partier forandrer seg. Han tror sikkert at AP fortsatt er medlem av Komintern.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Zorbeltuss skrev: tir mar 28, 2023 8:17 pm Solberg-regjeringen slapp opp for tidlig fordi media kjørte historier på hvor trist det var at vi ikke fikk dra til Syden, så var de for slepphendte med kontrollen for arbeidsinnvandring. Så måtte de stramme inn hardt utover høsten. De skulle ha stengt grensene for alt som ikke var nødvendig, ha ordentlig karantene/test-regime for de som kom inn for å jobbe, og spart seg for enormt masse trøbbel.

Men opposisjonen gikk på lag med media om å kreve åpning, og jeg tør vedde på at Støre ville gjort de samme valgene som Solberg mens Solberg ville ha vært like uansvarlig i opposisjon som Støre.


På minst ett punkt ville Støre ha handlet annerledes enn Erna. Han ville aldri ha latt seg styre av NHO som krevde at sesongarbeidere fra EU måtte få komme inn i landet uten testing og karantene, men bare bli pålagt fritidskarantene, noe som selvsagt økte smittetilfellene.
På et annet punkt mener jeg Støre også ville handlet ulikt Erna, han ville nok ha minket eller sløyfet koronastøtten til de største og rikeste bedriftene og gitt mer til de middels store og til de små. Litt klaret Støre som opposisjonsleder å gjøre på denne fronten, men ikke nok.

guru

Legg inn av guru »

trønderen skrev: tir mar 28, 2023 8:25 pm
VifteKopp skrev: tir mar 28, 2023 8:21 pm
guru skrev: tir mar 28, 2023 5:22 pm I prinsippet alle. De er selverklært revolusjonære. Står svart på hvitt i deres partiprogam. Så forsøker de seg på stadige bortforklaringer for å bagatellisere dette, uten at det imponerer mange.
Det stemmer ikke. Revolusjonen til Rødt skal foregå ved et demokratisk flertall, altså det motsatte av det du hevdet.
Guru er en av dem som ikke forstår at politikk er dynamisk og at partier forandrer seg. Han tror sikkert at AP fortsatt er medlem av Komintern.
Moroklumpen du :)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

For å svare på startinnlegget så er det en del partier jeg misliker og da ene og alene på grunn av ideologi og praktisk politikk. Det er vanskelig å sortere ut enkeltsaker, da jeg knapt er enig i noen av sakene disse partiene står for eller har fått gjennomført. De partiene er:
Frp
Høyre
Venstre
Rødt

Jeg har litt sans for krf og MDG, og litt mer sans for SV og Ap, og stemmer SP.

trønderen

Legg inn av trønderen »

guru skrev: tir mar 28, 2023 8:59 pm
trønderen skrev: tir mar 28, 2023 8:25 pm
VifteKopp skrev: tir mar 28, 2023 8:21 pm

Det stemmer ikke. Revolusjonen til Rødt skal foregå ved et demokratisk flertall, altså det motsatte av det du hevdet.
Guru er en av dem som ikke forstår at politikk er dynamisk og at partier forandrer seg. Han tror sikkert at AP fortsatt er medlem av Komintern.
Moroklumpen du :)
Leste du hva VifteKopp skrev?

Bakkus

Legg inn av Bakkus »

peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm
JauKaninen skrev: tir mar 28, 2023 4:57 pm Alle partier har jo sin plass, så misliker ingen. Et lite unntak for MDG kanskje, miljøsaken burde ha vært noe SV/Rødt var vaktbikkjer for og der de andre partiene kom litt etter. Så fremstår som et unødvendig parti. Men kan også være et resultat av at de andre partiene ikke har vært gode nok.
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Nei. De er et resultat av en årevis lang skremselspropaganda som ikke har noen røtter i realiteten. Ingen av tingene de vil endre på vil gjøre en dritt for å endre noe på verdensklimaet heller. Kun øking av skatter og andre måten og gjøre hverdagen til folk flest vanskeligere. Men slik propaganda er i vinden. Og i aller største grad treffer den på unge kvinner.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bakkus skrev: tir mar 28, 2023 9:42 pm
peraleks skrev: tir mar 28, 2023 5:00 pm
JauKaninen skrev: tir mar 28, 2023 4:57 pm Alle partier har jo sin plass, så misliker ingen. Et lite unntak for MDG kanskje, miljøsaken burde ha vært noe SV/Rødt var vaktbikkjer for og der de andre partiene kom litt etter. Så fremstår som et unødvendig parti. Men kan også være et resultat av at de andre partiene ikke har vært gode nok.
MDG er jo et resultat av at ingen av de andre partinene man har på tinget er gode nok på miljø.
Nei. De er et resultat av en årevis lang skremselspropaganda som ikke har noen røtter i realiteten. Ingen av tingene de vil endre på vil gjøre en dritt for å endre noe på verdensklimaet heller. Kun øking av skatter og andre måten og gjøre hverdagen til folk flest vanskeligere. Men slik propaganda er i vinden. Og i aller største grad treffer den på unge kvinner.
Hehe jeg satt og ventet på noe sånt som dette ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»