Har landslaget for få med mørk hud?

Svar
FranciscoM

Re: Har landslaget for få med mørk hud?

Legg inn av FranciscoM »

aderyn skrev: man mar 27, 2023 4:10 pm Norge har tidligere stilt ellevere der halvparten har utenlandsk bakgrunn uten at noen har skrevet en sak eller poengtert det.
Stemmer vel ikke helt. Finner flere av artikler med samme tema hvis man bare googler.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nesten ... n/70194128

____

Igjen, skjønner ikke oppstyret rundt denne artikkelen. Blir på ingen måte hevdet at det ligger noe rasistisk bak. Journalisten poengterer bare at det er få med minoritetsbakgrunn på laget kontra tidligere, skjønner ikke at folk kan krenkes av det.

Må jo sies at de har oppnådd det TV2 er ute etter da. De genererer klikk som bare det.

TeeVs

Legg inn av TeeVs »

Minuttburger skrev: man mar 27, 2023 2:14 pm Veldig mange mørkhudede på det Franske landslaget, men er vel ikke noe problem andre veien?
Skal love deg at det er folk som syter over det her også (bor i Paris).

Men franskmenn flest, i likhet med nordmenn, driter i etnisitet. De bryr seg om hvor bra dem spiller. Om de er hvite, mørke, eller rosa...

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 4:26 pm
Falcon skrev: man mar 27, 2023 4:19 pm det er heller et tegn om at fotballen har blitt en alt for dyr sport. Kostnadene per familie for smågutt-spillere som virkelig satser er nå for tiden helt bak mål, det er på hockey-nivå
Siden U21 har langt flere av ikke-norsk avstamming greier jeg ikke å se den koblingen.

Dette er rene tilfeldigheter.

Men jeg ser jo at mange steder har det blitt dyrt å være med på fotball. Her i regionen er det imidlertid ikke spesielt dyrt.

Betaler vel et par tusen i året for å delta på laget (inkl drakt, forsikring og treningsavgift) og så kjøper vi et par fotballsko i året. Cuper og lignende dekkes for det meste av dugnad. Men jeg tror vi betalte 350,- for Norway Cup og A-kort i fjor. I tillegg sponser klubben litt av summen til treningstøy slik at vi betalte 400,- for bukse, t-skjorte og treningsgenser. Så hvis jeg tar i så koster det 4000,- per år + 10 timer dugnad. I tillegg har klubben sagt på foreldremøter at det er bare å ta kontakt om noen sliter med å betale, så finner man en løsning uten at det blir snakk om det utad.
i Norge er man vel avhengige av å ha innendørshaller eller oppvarmede kunstgressmatter sånn omtrent 50-60% av året. Da sier det seg selv at det er kapasitetsmangel på Oslo Øst, noe som er synd fordi fotballen har jo alltid vært den perfekte lagsporten for de treningsvillige, uavhengig av ressurser. Dugnad kan også bli vanskelig på grunn av kvelds- og helgejobbing for mange familier.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm
Og dette handler om tilfeldigheter. Av og til er det en del med ikke-norsk etnisitet og av og til er det få. Begge deler er helt greit.

Jeg tenker ikke over at Moi er noe annet en Moi. Samme gjelder Carew, Omar, King osv. Dette fokuset på etnisitet begynner å bli slitsomt.
Dette går i bølgedaler. Det er generasjoner i fotball hvor det er større innslag av minoriteter enn andre.

Bobb, Nusa, Ceide, Zafeiris, Dicko Eng, Osame+++ så det er ikke blendahvitt selv om sikkert Matsska vil hevde det.Om få år kan det være at halve laget er representert av noen som ikke heter Ola Dunk og har hytte.

Eneste farge jeg bryr meg om i fotball er passet når det kommer til landslaget at det er rødt og du kan representere landet. Hva du heter og hvordan du ser ut kunne jeg ikke bry meg mer om.

Vil man slå et slag for integrering og like muligheter innenfor fotballen bør media ta seg en tur ut i byene å se på forholdene i bydeler med barnefattigdom, lavere utdanning, høy arbeidsløshet, dårligere tilbud innenfor idrett, mindre eller ingen skolerte trenere og 1 bane på deling vs den andre siden av byen hvor det er ørten baner, innendørs hall, betale trenere, kjøring til og fra kamp av foreldre osv. Da skjønner man kanskje hvorfor det er færre med minoritetsbakgrunn innen fotball og idrett generelt vs folketall.

Albino

Legg inn av Albino »

Har landslaget for få med rødt hår og fregner?

Hvem skal ta over arven etter John Arne?


Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Sist vi spilte borte mot Spania (2019) hadde vi sju ikke-blendahvite på banen (Omar, Aleesami, Moi, Kamara, Tarik, Maars og King). Går opp og ned det der.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm Ser TV2 tar opp at Moi er den eneste multikulturelle i landslagstroppen.

Hvor?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

stc887 skrev: man mar 27, 2023 5:02 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm
Og dette handler om tilfeldigheter. Av og til er det en del med ikke-norsk etnisitet og av og til er det få. Begge deler er helt greit.

Jeg tenker ikke over at Moi er noe annet en Moi. Samme gjelder Carew, Omar, King osv. Dette fokuset på etnisitet begynner å bli slitsomt.
Vil man slå et slag for integrering og like muligheter innenfor fotballen bør media ta seg en tur ut i byene å se på forholdene i bydeler med barnefattigdom, lavere utdanning, høy arbeidsløshet, dårligere tilbud innenfor idrett, mindre eller ingen skolerte trenere og 1 bane på deling vs den andre siden av byen hvor det er ørten baner, innendørs hall, betale trenere, kjøring til og fra kamp av foreldre osv. Da skjønner man kanskje hvorfor det er færre med minoritetsbakgrunn innen fotball og idrett generelt vs folketall.
Her er du absolutt inne på noe.
Dette kunne vært en aktuell nyhetssak, i motsetning den 'koke suppe på spiker'-saken som ble publisert

aderyn

Legg inn av aderyn »

FranciscoM skrev: man mar 27, 2023 4:58 pm
aderyn skrev: man mar 27, 2023 4:10 pm Norge har tidligere stilt ellevere der halvparten har utenlandsk bakgrunn uten at noen har skrevet en sak eller poengtert det.
Stemmer vel ikke helt. Finner flere av artikler med samme tema hvis man bare googler.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nesten ... n/70194128

____

Igjen, skjønner ikke oppstyret rundt denne artikkelen. Blir på ingen måte hevdet at det ligger noe rasistisk bak. Journalisten poengterer bare at det er få med minoritetsbakgrunn på laget kontra tidligere, skjønner ikke at folk kan krenkes av det.

Må jo sies at de har oppnådd det TV2 er ute etter da. De genererer klikk som bare det.
Ok. Da tok jeg feil. Men stusser fortsatt på vinklingen i saken. Selv i en sak om at halve landslaget består av ikke-etniske nordmenn så handler deler av artikkelen om at de blir forskjellsbehandlet. Merkelig at det er tilfellet hvis de er så overrepresentert.

Så i perioder hvor det er mange med utelandsk opphav på landslaget så lager man artikler om at de jobber hardt og blir forskjelsbehandlet, og i perioder hvor det er færre av de på landslaget så er mangfoldet for lite og de har for få ressurser. Blir bare litt ensformet for min del. Ser bare ikke poenget i å plukke ut enkeltsamlinger for saker som dette som må ses i en større sammenheng. Er vel ikke noen annen sin feil at King har vært skada og Omar var uheldig med fyrverkeri, som har ført til at ting ble som det ble. Om det var kun 1 med utenlandsk opphav på landslaget over en lengre periode kunne jeg skjønt det men dette er jo bare en tilfeldighet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

return_of_drakkar skrev: man mar 27, 2023 5:14 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm Ser TV2 tar opp at Moi er den eneste multikulturelle i landslagstroppen.

Hvor?
Her :
https://www.tv2.no/sport/fotball/na-er- ... /15610842/

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FranciscoM skrev: man mar 27, 2023 4:58 pm [

Igjen, skjønner ikke oppstyret rundt denne artikkelen. Blir på ingen måte hevdet at det ligger noe rasistisk bak. Journalisten poengterer bare at det er få med minoritetsbakgrunn på laget kontra tidligere, skjønner ikke at folk kan krenkes av det.

Må jo sies at de har oppnådd det TV2 er ute etter da. De genererer klikk som bare det.
Hvem sier folk krenkes? Slik jeg ser det brukes det uttrykket alt for kjapt og ordets mening blir utvasket.

Akkurat slik Dagbladet misbruker ordet raser. Man kan ikke være det grann misfornøyd med noe før Dagbladet skriver at de RASER.

Det å ikke være enig i det som fremkommer i en avisartikkel er selvsagt ikke noe som automatisk gjør at man er krenket.

Det at du bruker ordet krenket om noen som mener noe annet enn det du mener i en debatt gjør egentlig bare at debatten taper seg i kvalitet, men heller ikke det kan jeg se for meg fører til at noen føler seg krenket.

Det er egentlig få ganger i livet jeg har følt meg krenket. Og i løpet av mange år på VGD/FD så har jeg såvidt jeg husker aldri kjent på den følelsen. Og om man først blir krenket så tror jeg det er noe man husker svært godt. For det er ingen god følelse.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Integreringsproblemer gjelder jo generelt på alle A-landslagene uansett idrett til Norge både kvinner og menn. Så klart at Norge har en enorm utfordring i og få med alle kulturer som Norge omfavner innenfor toppidretten. Herre-fotballen er vel tross alt den idretten som har kommet lengst.

Og så har du Cricket da, hvor innvandrerne/minoritetsspråklige selv har tatt tak og nesten spilte Norge inn i Champions League denne sesongen.
Så kanskje man skal overlate litt mer ansvar til innvandrerne/minoritetsspråklige selv og gi de litt ressurser i form av treningsmuligheter/ anlegg så kanskje kommer talentene innenfor forskjellige idretter raskere enn man aner.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: man mar 27, 2023 4:51 pm Det enkle svaret på det er ja. Innvandrere utgjør 20% av Norges populasjon og det bør selvfølgelig synliggjøres på det norske A-landslaget.
Det blir for lettvindt å si at 20% av landet består av innvandrere. Bare se på denne statistikken som viser hvor de 18,9% av innvandrere kommer fra og hvor mange som er norskfødte:

Bilde

Den store majoriteten av de gule søylene er arbeidsinnvandrere eller voksne innvandrere. Det tilsier at det prosentvise tallet på hvor mange av disse som burde spille på landslaget om man skal ha innvandrere naturlig representert er mye mye lavere enn 20%.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Godeste Ken Remi Stefan Strandberg er jo halvt svensk, og bør i så måte telles blant de med "utenlandsk" opprinnelse sammen med Vetlesen og Ryerson.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:38 pm Godeste Ken Remi Stefan Strandberg er jo halvt svensk, og bør i så måte telles blant de med "utenlandsk" opprinnelse sammen med Vetlesen og Ryerson.
Da er vi oppe i 3 ekstra som ikke er helnorske som artikkelen påstod. Troppen har da en svensk, en fransk, en amerikansk og en fra Marokko.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Henningsen skrev: man mar 27, 2023 5:15 pm
stc887 skrev: man mar 27, 2023 5:02 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm
Og dette handler om tilfeldigheter. Av og til er det en del med ikke-norsk etnisitet og av og til er det få. Begge deler er helt greit.

Jeg tenker ikke over at Moi er noe annet en Moi. Samme gjelder Carew, Omar, King osv. Dette fokuset på etnisitet begynner å bli slitsomt.
Vil man slå et slag for integrering og like muligheter innenfor fotballen bør media ta seg en tur ut i byene å se på forholdene i bydeler med barnefattigdom, lavere utdanning, høy arbeidsløshet, dårligere tilbud innenfor idrett, mindre eller ingen skolerte trenere og 1 bane på deling vs den andre siden av byen hvor det er ørten baner, innendørs hall, betale trenere, kjøring til og fra kamp av foreldre osv. Da skjønner man kanskje hvorfor det er færre med minoritetsbakgrunn innen fotball og idrett generelt vs folketall.
Her er du absolutt inne på noe.
Dette kunne vært en aktuell nyhetssak, i motsetning den 'koke suppe på spiker'-saken som ble publisert
Noen prøver å løfte det fram som f.eks Frode Lia som har snakket om dette i en årrekke og som trener/ildsjell for Christiania BK men lettere for overskriftsmarkere å lage sak om nå er det kun en med minoritetsbakgrunn enn hvorfor de er underrepresentert innen idrett.

Møkk lei av disse vinklingene for en som har et fotballag i en by med stor andel med minoritetsbakgrunn og store sosioøkonomiske skjevheter i bydelene samt at kommunen er på en 52 eller 53 plass av hvor mange idrettsflater man hadde i Viken fylkeskommune av 57/58 kommuner. Hjelper ikke kauke om alskens ordninger for å kunne bli med om det er for flaut å søke eller for vanskelig, språkproblemer eller om kidsa ikke har råd til å ta bussen til trening eller om det er en bane som skal dekke behovet til 8000 innbyggere i bydelen. Server her problmene og utfordringer starter. Ikke på A-landslaget

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:39 pm
mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:38 pm Godeste Ken Remi Stefan Strandberg er jo halvt svensk, og bør i så måte telles blant de med "utenlandsk" opprinnelse sammen med Vetlesen og Ryerson.
Da er vi oppe i 3 ekstra som ikke er helnorske som artikkelen påstod. Troppen har da en svensk, en fransk, en amerikansk og en fra Marokko.
Så har vi jo Texas mannen Hangeland i teamet til Ståle.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Jeg synes det er påfallende få med skarre R på landslaget og har vært over tid. Det må stilles spørsmål om Ståle, som østlending, diskriminerer mot enkelte dialekter. Kan jo forstå det, kan være slitsomt å høre på i lengden.

Nei, mange som allerede har påpekt dette allerede, men når man snakker om noe så snevert som A landslaget, så er det helt logisk at det vil være naturlige svingninger og variasjoner i representasjon både geografisk internt i Norge og når det kommer til etnisitet/bakgrunn. Enkelte perioder hadde man Aleesami, Tarik, Moi, Kamara, Maars Johnsen, King og Grytebust i tropp samtidig, mens det for øyeblikket er noe færre. Hadde Grytebust ikke akkurat gitt seg på landsen og King vært litt heldigere med skadeperioden sin så hadde det umiddelbart sett annerledes ut.

Og på yngres kommer Nusa, Bobb, Osame, Ceide, Mvuka, Kitolano, Zafeiris, Oppegård, Tewelde osv. Vil alle disse spille på A landslaget? Mest sannsynlig ikke. Men har det noe med etnisitet/bakgrunn å gjøre? Absolutt ikke.

Dette er vel litt "click-farming" fra TV2, som gir meg litt assosiasjoner til NRK sakene i det siste om damefotballen. Man tar et ofte betent tema, etnisitet eller kjønn, presenterer en "underrepresentasjon" eller "avvik" (f.eks. likelønn i fotballen), og lar det henge litt i luften hvorfor det er slik. Og så venter man på klikk og motreaksjoner fra alle som ønsker å poengtere det som artikkelen nettopp utelater: Årsaken. "Hvorfor er det slik?" osv.
I NRK sine saker så har man så senere fulgt opp med å lage ny sak på reaksjoner til saken man allerede publiserte, og på den måten har man fått 2 saker med masse klikk.

Så da venter jeg bare på at TV2 lager en sak om noen dager hvor de har gått gjennom kommentarfeltet på Facebook og velger ut de verste kommentarene på denne saken, selv om de på en måte har "fremprovosert" motreaksjoner ved å utelate å nyansere bildet. Billig og enkel "click-farming" for TV2 sine annonsører.
Sist redigert av mogandisu den man mar 27, 2023 5:55 pm, redigert 1 gang totalt.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Cannabis Connoisseur skrev: man mar 27, 2023 2:28 pm Vi har aldri hatt en mørk landslagstrener heller. På tide å utvide horisonten? De lyse får oss jo aldri til mesterskap uansett, så det er jo ingenting å tape. For å tilfredsstillende flest mulig hadde det vært fint om vedkommende var homse eller transe i tillegg.
Var ikke Semb ganske solbrun når han fikk oss inn i EM også? :lol:

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:39 pm
mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:38 pm Godeste Ken Remi Stefan Strandberg er jo halvt svensk, og bør i så måte telles blant de med "utenlandsk" opprinnelse sammen med Vetlesen og Ryerson.
Da er vi oppe i 3 ekstra som ikke er helnorske som artikkelen påstod. Troppen har da en svensk, en fransk, en amerikansk og en fra Marokko.
Legg til Sander Gard Bolin Berge, han er også halvt svensk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

netrebske skrev: man mar 27, 2023 5:57 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:39 pm
mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:38 pm Godeste Ken Remi Stefan Strandberg er jo halvt svensk, og bør i så måte telles blant de med "utenlandsk" opprinnelse sammen med Vetlesen og Ryerson.
Da er vi oppe i 3 ekstra som ikke er helnorske som artikkelen påstod. Troppen har da en svensk, en fransk, en amerikansk og en fra Marokko.
Legg til Sander Gard Bolin Berge, han er også halvt svensk.
Er det i det hele tatt nordmenn på laget?

Jeg sjekket forresten U21 de siste 12 månedene:

Joel Mvuka, Leo Cornic, Colin Rösler, Warren Kamanzi, Josef Brian Baccay, Seedy Jatta, Noah Jean Holm, Martin Palumbo, Emil Ceide, Joshua Kitolano, Osame Saraoui, Oscar Bobb, Christos Safeiris og så er jeg usikker på om Kristoffer August Sundquist Klaesson og Isak Dybvig Määttä har norske foreldre eller ei.

I tillegg har jeg ikke like god oversikt over andre med norske navn som kan ha utenlandske aner så her kan det være enda flere.

Det som er helt sikkert er at artikkelen ikke treffer blink.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vi har jo hatt den her diskusjonen før i f.eks håndball, der er det rett og slett få som er interessert. Og det er jo kulturelt og jeg vet ikke om det er noe å gjøre med.

For herrefotballen er det annerledes, og det er nok mest tilfeldig at det er få med innvandrerbakgrunn akkurat nå, det ser jo ut til å komme opp mange og vi har også tidligere år hatt mange. En mer interessant debatt er selvsagt hvorfor det knapt finnes kvinnelige idrettsutøvere med bakgrunn fra disse landene, og svaret er jo i stor grad at de kulturelt undertrykket. Det er en viktig debatt å ta, mens guttene får spille fotball så skal jentene rett hjem og gjøre huslige sysler.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

For min del kan vi kvotere inn sorthudete, transer, handicappede og alt ennkan tenke seg.
Det ville virkelig ikke hatt noe å si. Vi kunne neste stilt med damelaget vårt og komt til like mange sluttspill som mennene gjør..
At Solbakken ikke ville ta kritikk etter denne kampen gjør meg bekymret. Jeg mener jeg leste han sa dette nesten var århundrets kamp av norge og skrøt uhemmet av ødegård. Ok.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:54 pm
I NRK sine saker så har man så senere fulgt opp med å lage ny sak på reaksjoner til saken man allerede publiserte, og på den måten har man fått 2 saker med masse klikk.

Så da venter jeg bare på at TV2 lager en sak om noen dager hvor de har gått gjennom kommentarfeltet på Facebook og velger ut de verste kommentarene på denne saken, selv om de på en måte har "fremprovosert" motreaksjoner ved å utelate å nyansere bildet. Billig og enkel "click-farming" for TV2 sine annonsører.
Haha, ja det kan fort skje.

Men det er ingen her såvidt jeg kan se som har vært mot spillere med eksotiske aner på landslaget. De finnes sikkert de som uffet seg da Carew scora for Norge, men denne tråden har vært befriende tom for slike.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:34 pm
Kaizen skrev: man mar 27, 2023 4:51 pm Det enkle svaret på det er ja. Innvandrere utgjør 20% av Norges populasjon og det bør selvfølgelig synliggjøres på det norske A-landslaget.
Det blir for lettvindt å si at 20% av landet består av innvandrere. Bare se på denne statistikken som viser hvor de 18,9% av innvandrere kommer fra og hvor mange som er norskfødte:

Bilde

Den store majoriteten av de gule søylene er arbeidsinnvandrere eller voksne innvandrere. Det tilsier at det prosentvise tallet på hvor mange av disse som burde spille på landslaget om man skal ha innvandrere naturlig representert er mye mye lavere enn 20%.
Du har et poeng der Papa. Men det ideelle hadde jo uansett vært at de som utgjør 20% av populasjonen følte at landslaget representerer dem også. Og at man ikke bare vifter det bort som tilfeldigheter.
Sist redigert av Kaizen den man mar 27, 2023 6:11 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: man mar 27, 2023 6:07 pm For min del kan vi kvotere inn sorthudete, transer, handicappede og alt ennkan tenke seg.
Det ville virkelig ikke hatt noe å si. Vi kunne neste stilt med damelaget vårt og komt til like mange sluttspill som mennene gjør..
At Solbakken ikke ville ta kritikk etter denne kampen gjør meg bekymret. Jeg mener jeg leste han sa dette nesten var århundrets kamp av norge og skrøt uhemmet av ødegård. Ok.
Så du kampen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:34 pm
Kaizen skrev: man mar 27, 2023 4:51 pm Det enkle svaret på det er ja. Innvandrere utgjør 20% av Norges populasjon og det bør selvfølgelig synliggjøres på det norske A-landslaget.
Det blir for lettvindt å si at 20% av landet består av innvandrere. Bare se på denne statistikken som viser hvor de 18,9% av innvandrere kommer fra og hvor mange som er norskfødte:

Bilde

Den store majoriteten av de gule søylene er arbeidsinnvandrere eller voksne innvandrere. Det tilsier at det prosentvise tallet på hvor mange av disse som burde spille på landslaget om man skal ha innvandrere naturlig representert er mye mye lavere enn 20%.
Du har et poeng der Papa. Men det ideelle hadde jo uansett vært at de som utgjør 20% av populasjonen følte at landslaget representerer dem også.
Jo, men ser man på arbeidsinnvandrere fra Polen og Sverige som er er de fleste av de 20% så vil de nok heller heie på Lewandowski og Zlatan enn Solbakkens menn, tror du ikke det? Hadde jeg flyttet utenlands for jobb hadde jeg ikke sluttet å heie på Norge.

Så har man mange fra land der fotball er like interessant for dem som hurling er for meg.

Så jeg tror ikke vi bommer noe særlig på prosenten.

Forøvrig vifter jeg det ikke bare bort som tilfeldigheter. Jeg viser til spillere med ikke-norsk bakgrunn på landslaget over tid og jeg viser til hvor mange up and coming det er på U-21.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm
mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:54 pm
I NRK sine saker så har man så senere fulgt opp med å lage ny sak på reaksjoner til saken man allerede publiserte, og på den måten har man fått 2 saker med masse klikk.

Så da venter jeg bare på at TV2 lager en sak om noen dager hvor de har gått gjennom kommentarfeltet på Facebook og velger ut de verste kommentarene på denne saken, selv om de på en måte har "fremprovosert" motreaksjoner ved å utelate å nyansere bildet. Billig og enkel "click-farming" for TV2 sine annonsører.
Haha, ja det kan fort skje.

Men det er ingen her såvidt jeg kan se som har vært mot spillere med eksotiske aner på landslaget. De finnes sikkert de som uffet seg da Carew scora for Norge, men denne tråden har vært befriende tom for slike.
Ja tenkte ikke på motreaksjoner her, men vet jo aldri med Facebook og Twitter 😅

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

mogandisu skrev: man mar 27, 2023 6:24 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm
mogandisu skrev: man mar 27, 2023 5:54 pm
I NRK sine saker så har man så senere fulgt opp med å lage ny sak på reaksjoner til saken man allerede publiserte, og på den måten har man fått 2 saker med masse klikk.

Så da venter jeg bare på at TV2 lager en sak om noen dager hvor de har gått gjennom kommentarfeltet på Facebook og velger ut de verste kommentarene på denne saken, selv om de på en måte har "fremprovosert" motreaksjoner ved å utelate å nyansere bildet. Billig og enkel "click-farming" for TV2 sine annonsører.
Haha, ja det kan fort skje.

Men det er ingen her såvidt jeg kan se som har vært mot spillere med eksotiske aner på landslaget. De finnes sikkert de som uffet seg da Carew scora for Norge, men denne tråden har vært befriende tom for slike.
Ja tenkte ikke på motreaksjoner her, men vet jo aldri med Facebook og Twitter 😅
Nei, det er jo klart at det finnes jo de som vil ha en «ren stamtavle» for at noen skal kunne kalle seg norske. Heldigvis er de få.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 6:16 pm
Kaizen skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:34 pm

Det blir for lettvindt å si at 20% av landet består av innvandrere. Bare se på denne statistikken som viser hvor de 18,9% av innvandrere kommer fra og hvor mange som er norskfødte:

Bilde

Den store majoriteten av de gule søylene er arbeidsinnvandrere eller voksne innvandrere. Det tilsier at det prosentvise tallet på hvor mange av disse som burde spille på landslaget om man skal ha innvandrere naturlig representert er mye mye lavere enn 20%.
Du har et poeng der Papa. Men det ideelle hadde jo uansett vært at de som utgjør 20% av populasjonen følte at landslaget representerer dem også.
Jo, men ser man på arbeidsinnvandrere fra Polen og Sverige som er er de fleste av de 20% så vil de nok heller heie på Lewandowski og Zlatan enn Solbakkens menn, tror du ikke det? Hadde jeg flyttet utenlands for jobb hadde jeg ikke sluttet å heie på Norge.

Så har man mange fra land der fotball er like interessant for dem som hurling er for meg.

Så jeg tror ikke vi bommer noe særlig på prosenten.

Forøvrig vifter jeg det ikke bare bort som tilfeldigheter. Jeg viser til spillere med ikke-norsk bakgrunn på landslaget over tid og jeg viser til hvor mange up and coming det er på U-21.
Spiller jo generelt ingen rolle om spillerne har en eller to foreldre fra et annet land eller kommet til Norge som barn, når man spiller fotball. Men hvis landslaget i framtiden ser ut som vi fortsatt bare er et land bosatt av hvite nordmenn, så bør det gå noen varsellamper på kontorene på Ullevaal.
Sist redigert av Kaizen den man mar 27, 2023 6:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»