Har landslaget for få med mørk hud?

Svar
PapaSmurf

Re: Har landslaget for få med mørk hud?

Legg inn av PapaSmurf »

Trolljegeren skrev: tir mar 28, 2023 2:43 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 2:35 pm
Sjelden har en bruker hatt et mer upassende nick. Om du da ikke er selvskader.
At du er uenig med meningene mine gjør meg ikke til et troll.

Men hei, du må gjerne tro at fiskeværet med 32K innbyggere er representativt for f.eks. Oslo, som har det dobbelte antallet innbyggerne i en av de sentrale bydelene sine.
Det plager meg ikke at du kaller Molde et fiskevær. Kunnskapsløshet har jeg egentlig gitt opp å rette på. Men Molde er en industrikommune og en jordbrukskommune. Så det ville vært langt mer treffende å kalle oss Bønder. Det er dessverre fint lite fiske i Molde, selv om man fikk inn Midsund under kommunesammenslåingen, og med den øya kom det jo inn noen få fiskeskøyter. Men også der er jordbruk og industri dominerende. Jeg tenker at om man skal forsøke å trolle gjennom å gi andre steder i landet økenavn bør man sørge for å treffe med punchen.

Men det plager meg mye mer at du ikke ser ut til å vite hva en fotballkrets er for noe.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 2:54 pm Men det plager meg mye mer at du ikke ser ut til å vite hva en fotballkrets er for noe.
Så du tenker at fotballkretsen oppi fiskeværet er sammenliknbart med f.eks. Oslo?

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Ikke alle jegere er like gode. Noen ganger de faktisk skyte seg selv i foten :-)

Blirdetgull?

Legg inn av Blirdetgull? »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 1:52 pm
Trolljegeren skrev: tir mar 28, 2023 1:12 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm At det finnes idretter som sliter med å få med mennesker som stammer fra andre kulturer stemmer nok godt, men fotballen har vært flink og er flink på inkludering. Det bør den få honnør for fremfor at et øyeblikksbilde i mars 2023 problematiseres.
Njæ, her er jeg ikke helt enig. Fotballen har blitt en idrett for barn av eliten i Norge, og da stiller barn av de ressurssvake automatisk dårlig. Og hvem er overrepresentert blant de ressurssvake i samfunnet i Norge? Jo, det er barn av innvandrere fra Afrika og Midt-Østen.
Det må i såfall være et storbyfenomen. Her i fotballkretsen er det med barn fra alle samfunnslag. Og på banen stiller de likt.

Jeg er ikke lenger trener, men jeg trente barn fra Syria, Somalia, Kosovo og Kurdistan. Selvsagt skal de være med. Og de skal oppleve den samme respekten og de skal møte de samme forventningene til oppførsel som alle andre.

Noen av disse ble så gode at de kom inn under paraplyen til Akerakademiet, andre ble ikke så gode. Akkurat som med de norske barna.
Tror det er et nasjonalt problem som stort sett rammer i de fleste byer i Norge. Joshua King har vært en meget god ambassadør for dette på østkanten i Oslo. I tillegg vil jeg anbefale Heia Fotball-podcasten med Amahl Pellegrino. Både produkter, samt kontigenter og fotballskoler har steget voldsomt i pris, som gjør at det blir et klasseskille helt fra barndommen av. Vil samtidig si at et vinklingen med et stillbilde av LL i 2023 blir en tynn inngang, fokuset bør ikke være på etnisk bakgrunn, men de vanskeligstilte i samfunnet hvor barna blir lidende av dette. Så er det også viktig å nevne at visse området med tyngre belastning har vært preget av minoriteter fra utlandet. Håper det er et tema som får god oppmerksomhet, slik at alle kan få like muligheter!

Et eksempel
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jlK ... e-for-alle

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Blirdetgull? skrev: tir mar 28, 2023 3:28 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 1:52 pm
Trolljegeren skrev: tir mar 28, 2023 1:12 pm

Njæ, her er jeg ikke helt enig. Fotballen har blitt en idrett for barn av eliten i Norge, og da stiller barn av de ressurssvake automatisk dårlig. Og hvem er overrepresentert blant de ressurssvake i samfunnet i Norge? Jo, det er barn av innvandrere fra Afrika og Midt-Østen.
Det må i såfall være et storbyfenomen. Her i fotballkretsen er det med barn fra alle samfunnslag. Og på banen stiller de likt.

Jeg er ikke lenger trener, men jeg trente barn fra Syria, Somalia, Kosovo og Kurdistan. Selvsagt skal de være med. Og de skal oppleve den samme respekten og de skal møte de samme forventningene til oppførsel som alle andre.

Noen av disse ble så gode at de kom inn under paraplyen til Akerakademiet, andre ble ikke så gode. Akkurat som med de norske barna.
Tror det er et nasjonalt problem som stort sett rammer i de fleste byer i Norge. Joshua King har vært en meget god ambassadør for dette på østkanten i Oslo. I tillegg vil jeg anbefale Heia Fotball-podcasten med Amahl Pellegrino. Både produkter, samt kontigenter og fotballskoler har steget voldsomt i pris, som gjør at det blir et klasseskille helt fra barndommen av. Vil samtidig si at et vinklingen med et stillbilde av LL i 2023 blir en tynn inngang, fokuset bør ikke være på etnisk bakgrunn, men de vanskeligstilte i samfunnet hvor barna blir lidende av dette. Så er det også viktig å nevne at visse området med tyngre belastning har vært preget av minoriteter fra utlandet. Håper det er et tema som får god oppmerksomhet, slik at alle kan få like muligheter!

Et eksempel
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jlK ... e-for-alle
Her i kretsen eller fiskeværet om man absolutt vil har man tatt grep.

Jeg er involvert i 3 klubber på forskjellig nivå og alle har avtaler der de som sliter med betaling kan ta kontakt.

Her er et eksempel fra kretsens største breddeklubb:

https://www.moldefk.no/om-klubben/bredd ... ngsavtaler

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: tir mar 28, 2023 11:37 am
Henningsen skrev: tir mar 28, 2023 11:03 am
GiPazzini_85 skrev: tir mar 28, 2023 10:54 am

Du synes det er vanskelig å forstå at folk mener at enkeltpersoner ikke skal være de som definerer hva som er greit og ikke? Og hva mener du egentlig med "gjennomdebattert" her? Det er vel mer snakk om at de som har et problem med ordet "neger" bare har funnet sammen for å bekrefte at de mener det samme.
De du beskriver som 'de som har et problem med ordet', det er rett og slett de som ikke har lyst til å opptre støtende på den store gruppen mennesker som finner nevnte ord nedsettende.
Her fant du gull uten å trolig være klar over det. Det er altså "forventningen" om at noen andre kan reagere negativt og at man er opptrer som "støtt" på vegne av de andre som er greia her.
Dette er nesten for dumt til å være sant.
Det er ingen 'forventning om' ... At dette er nedsettende er et etablert faktum.
Såpass bør du ha fått med deg.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Vi har jo også en del innvandrere fra land hvor fotball ikke er spesielt populært, som f.eks. Pakistan. Ser man bort fra Ghayas Zahid og Etzaz Hussain er det vel ingen med norsk-pakistansk bakgrunn som har gjort det spesielt bra.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Jeg heier like mye på Norge om det er Carew, Solskjær, King eller Haaland på topp. Så jeg forstår ikke problemstillingen. Bare 11 mann kan starte og det vil vel være varians på hva slags hudfarge de har, de som er top 11 i Norge.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Er sendingen dårlig hos dere også? Vil helst finne ut om problemet er på min side eller TV2 sin side før kampstart.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Champis skrev: tir mar 28, 2023 1:04 am
Kaizen skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm
PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 5:34 pm

Det blir for lettvindt å si at 20% av landet består av innvandrere. Bare se på denne statistikken som viser hvor de 18,9% av innvandrere kommer fra og hvor mange som er norskfødte:

Bilde

Den store majoriteten av de gule søylene er arbeidsinnvandrere eller voksne innvandrere. Det tilsier at det prosentvise tallet på hvor mange av disse som burde spille på landslaget om man skal ha innvandrere naturlig representert er mye mye lavere enn 20%.
Du har et poeng der Papa. Men det ideelle hadde jo uansett vært at de som utgjør 20% av populasjonen følte at landslaget representerer dem også. Og at man ikke bare vifter det bort som tilfeldigheter.

Så da tenker du at etniske norsk også burde stått på barrikadene fordi de ikke følte at landslaget representerte dem i 2019 da Norge spilte mot Spania med kun 4 etnisk norske på banen?

Med den tankegangen, så vil dette absolutt alltid være et problem så lenge ikke nøyaktig 20% av troppen er av utenlandsk opprinnelse. Og da skal vel gjerne 20% av spilletiden være det også, hvis ikke blir vel det også galt.
Man er jævla langt unna 20% nå Champis. Du med dine avanserte Berg-analyser klarer vel også å se det? Utviklingen går tvertimot i feil retning.

Heia Norge!!!
Sist redigert av Kaizen den tir mar 28, 2023 6:01 pm, redigert 2 ganger totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 5:53 pm
Champis skrev: tir mar 28, 2023 1:04 am
Kaizen skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm

Du har et poeng der Papa. Men det ideelle hadde jo uansett vært at de som utgjør 20% av populasjonen følte at landslaget representerer dem også. Og at man ikke bare vifter det bort som tilfeldigheter.

Så da tenker du at etniske norsk også burde stått på barrikadene fordi de ikke følte at landslaget representerte dem i 2019 da Norge spilte mot Spania med kun 4 etnisk norske på banen?

Med den tankegangen, så vil dette absolutt alltid være et problem så lenge ikke nøyaktig 20% av troppen er av utenlandsk opprinnelse. Og da skal vel gjerne 20% av spilletiden være det også, hvis ikke blir vel det også galt.
Man er jævla langt unna 20% nå Champis. Du med dine avanserte Berg-analyser klarer vel også å se det? Utviklingen går tvertimot i feil retning.

Heia Norge!!!

Tullball. Hvis det skal være 20% representasjon, så er det altså snakk om 4-5 spillere. Akkurat nå er det tilfeldigvis 1, men kunne fort vært flere. For kort tid siden var det 8-9 stk, altså langt mer enn 20%. Ser man på spillerne som kommer opp fra U-landslagene, så er det ganske mange med utenlandsk opprinnelse. Så hvordan du kan konkludere med at utviklingen går i feil retning, fatter jeg bare ikke!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: tir mar 28, 2023 9:04 pm
Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 5:53 pm
Champis skrev: tir mar 28, 2023 1:04 am


Så da tenker du at etniske norsk også burde stått på barrikadene fordi de ikke følte at landslaget representerte dem i 2019 da Norge spilte mot Spania med kun 4 etnisk norske på banen?

Med den tankegangen, så vil dette absolutt alltid være et problem så lenge ikke nøyaktig 20% av troppen er av utenlandsk opprinnelse. Og da skal vel gjerne 20% av spilletiden være det også, hvis ikke blir vel det også galt.
Man er jævla langt unna 20% nå Champis. Du med dine avanserte Berg-analyser klarer vel også å se det? Utviklingen går tvertimot i feil retning.

Heia Norge!!!

Tullball. Hvis det skal være 20% representasjon, så er det altså snakk om 4-5 spillere. Akkurat nå er det tilfeldigvis 1, men kunne fort vært flere. For kort tid siden var det 8-9 stk, altså langt mer enn 20%. Ser man på spillerne som kommer opp fra U-landslagene, så er det ganske mange med utenlandsk opprinnelse. Så hvordan du kan konkludere med at utviklingen går i feil retning, fatter jeg bare ikke!
Kaizen har hengt seg opp i 20% selv om majoriteten er polske snekkere og svenske servitører.

Jeg vil tro vi er godt under 10% når man ser på innvandrere som kommer tidlig nok til å utvikle seg til gode fotballspillere eller de som har innvandrerforeldre som også regnes inn i de 20%.

Men det er vel 3 kategorier av statistikk. Løgn, løgn og forbasket løgn.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Om det er et viktig problem som burde fått søkelys så er det alle de muslimske jentene som aldri får nærme seg en fotballbane og blir tvunget til å gå i klær som gir liten bevegelsesfrihet, forsåvidt her jentene det også.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 10:07 am
GiPazzini_85 skrev: tir mar 28, 2023 10:01 am
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:40 am
Dette blir en for enkel avvisning av ordet "neger". Har ikke påstått at språket og samfunnet ikke skal utvikle seg, men det må jo skje på de rette premissene som faktisk henger på greip.
Akkurat det samme sa man om V-stil også.
Som ikke burde hete V-stil, men fortsatt ha navnet til oppfinneren.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:07 pm
Champis skrev: tir mar 28, 2023 9:04 pm
Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 5:53 pm

Man er jævla langt unna 20% nå Champis. Du med dine avanserte Berg-analyser klarer vel også å se det? Utviklingen går tvertimot i feil retning.

Heia Norge!!!

Tullball. Hvis det skal være 20% representasjon, så er det altså snakk om 4-5 spillere. Akkurat nå er det tilfeldigvis 1, men kunne fort vært flere. For kort tid siden var det 8-9 stk, altså langt mer enn 20%. Ser man på spillerne som kommer opp fra U-landslagene, så er det ganske mange med utenlandsk opprinnelse. Så hvordan du kan konkludere med at utviklingen går i feil retning, fatter jeg bare ikke!
Kaizen har hengt seg opp i 20% selv om majoriteten er polske snekkere og svenske servitører.

Jeg vil tro vi er godt under 10% når man ser på innvandrere som kommer tidlig nok til å utvikle seg til gode fotballspillere eller de som har innvandrerforeldre som også regnes inn i de 20%.

Men det er vel 3 kategorier av statistikk. Løgn, løgn og forbasket løgn.
Ja lyser jo lang vei Papa at du ikke ser dette som et problem. Vi har en spiller med innvandrerbakgrunn på A-landslaget. På kvinnelandslaget er det vel det samme. Men bortforklaringer. Der er du god!

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pmHar landslaget for få med mørk hud?
Ja.

Og for få transmenn.

Og for få utøvere i rullestol.


Tenk at man fremdeles, i 2023, bare velger ut de beste fotballspillerne, som om vi fremdeles lever på 1900-tallet. Middelaldersk og ufølsomt. Alle bør ha like muligheter til å spille på landslaget, og de siste laguttakene viser tydelig at så ikke er tilfelle. Når jeg går rundt og ser på folk på gata, så er det ikke et representativt utvalg av disse jeg ser i rød drakt. #ikkemittlandslag

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Lurer på hva de hadde kalt lederhunden til Helge Ingstad om "Pelsjegerliv" hadde blitt utgitt på lydbok nå og ikke på 90 tallet?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 5:53 pm
Champis skrev: tir mar 28, 2023 1:04 am
Kaizen skrev: man mar 27, 2023 6:10 pm
Man er jævla langt unna 20% nå Champis. Du med dine avanserte Berg-analyser klarer vel også å se det? Utviklingen går tvertimot i feil retning.

Heia Norge!!!
Du e sur.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Innvandrere og barna deres utgjør nå over en million mennesker I Norge. Er på tide at denne gruppa blir bedre representert på A-landslagene. En seriøs oppgave for NFF både på herre- og kvinnesiden fremover.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Hvis man bastant mener at det er for få spillere av ikke-norsk etnisitet på landslaget , hvilke spillere er det som åpenbart burde vært med der?
Skal man begynne med kvotering basert på etnisitet?
Skal det samme gjelde for ski, alpint og nordisk?
Jeg er kanskje naiv men tror ikke noe hat blitt utelatt fra landslaget pga feil etnisitet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 9:37 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:07 pm
Champis skrev: tir mar 28, 2023 9:04 pm


Tullball. Hvis det skal være 20% representasjon, så er det altså snakk om 4-5 spillere. Akkurat nå er det tilfeldigvis 1, men kunne fort vært flere. For kort tid siden var det 8-9 stk, altså langt mer enn 20%. Ser man på spillerne som kommer opp fra U-landslagene, så er det ganske mange med utenlandsk opprinnelse. Så hvordan du kan konkludere med at utviklingen går i feil retning, fatter jeg bare ikke!
Kaizen har hengt seg opp i 20% selv om majoriteten er polske snekkere og svenske servitører.

Jeg vil tro vi er godt under 10% når man ser på innvandrere som kommer tidlig nok til å utvikle seg til gode fotballspillere eller de som har innvandrerforeldre som også regnes inn i de 20%.

Men det er vel 3 kategorier av statistikk. Løgn, løgn og forbasket løgn.
Ja lyser jo lang vei Papa at du ikke ser dette som et problem. Vi har en spiller med innvandrerbakgrunn på A-landslaget. På kvinnelandslaget er det vel det samme. Men bortforklaringer. Der er du god!
Nei, jeg ser det virkelig ikke som et problem. Ikke i det hele tatt. På det norske landslaget har det vært mange med ikke-norsk bakgrunn og ser man på de yngre landslagene er det mange up and coming med utenlandsk bakgrunn.

At du fortsatt gnager om de 20% som du har blitt forklart gang på gang på gang at ikke kan brukes som mål på hvor mange med innvandrerbakgrunn det ville vært naturlig at spilte på landslaget kan jeg rett og slett ikke hjelpe deg med. Siden du fortsatt ikke forstår at snekkeren Pawel eller servitøren Gösta verken kan eller vil representere Norge på landslaget er det blant umulig å få til en saklig debatt.

Hadde noen derimot kommet opp med hvor mange av de 20% av norske innvandrerne som er født i Norge eller kom hit såpass tidlig at de har/burde ha utviklet seg som fotballspillere her så hadde vi hatt et tall vi kunne ta utgangspunkt i for debatten.
Men ser man på grafen som jeg la ut er det åpenbart at tallet er langt under 20%.
Sist redigert av PapaSmurf den ons mar 29, 2023 12:03 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 10:33 pm Innvandrere og barna deres utgjør nå over en million mennesker I Norge. Er på tide at denne gruppa blir bedre representert på A-landslagene. En seriøs oppgave for NFF både på herre- og kvinnesiden fremover.
Hva med ishockey og langrenn for den del?

4200570

Legg inn av 4200570 »

Albino skrev: man mar 27, 2023 5:05 pm Har landslaget for få med rødt hår og fregner?

Hvem skal ta over arven etter John Arne?

Lise Klaveness.

Champis

Legg inn av Champis »

kytec skrev: tir mar 28, 2023 9:27 pm Om det er et viktig problem som burde fått søkelys så er det alle de muslimske jentene som aldri får nærme seg en fotballbane og blir tvunget til å gå i klær som gir liten bevegelsesfrihet, forsåvidt her jentene det også.

Ja. Altså, andelen med minoritetsbakgrunn i jente/damefotballen er nok helt spinnvilt lav sammenlignet med på herresiden.

Albino

Legg inn av Albino »

4200570 skrev: ons mar 29, 2023 12:02 am
Albino skrev: man mar 27, 2023 5:05 pm Har landslaget for få med rødt hår og fregner?

Hvem skal ta over arven etter John Arne?

Lise Klaveness.
Hun er da ikke på landslaget! Nå må vi ta oss sammen her.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Champis skrev: ons mar 29, 2023 12:13 am
kytec skrev: tir mar 28, 2023 9:27 pm Om det er et viktig problem som burde fått søkelys så er det alle de muslimske jentene som aldri får nærme seg en fotballbane og blir tvunget til å gå i klær som gir liten bevegelsesfrihet, forsåvidt her jentene det også.

Ja. Altså, andelen med minoritetsbakgrunn i jente/damefotballen er nok helt spinnvilt lav sammenlignet med på herresiden.
Ja dessverre. Det er nok en del med mindre rigide regler som er med. Det er en del med hijab og skjørt/kjole i de yngre klassene, men kan ikke se for meg at de når det øverste nivå.

Er dog helt klar for å la meg overraske.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 10:33 pm Innvandrere og barna deres utgjør nå over en million mennesker I Norge. Er på tide at denne gruppa blir bedre representert på A-landslagene. En seriøs oppgave for NFF både på herre- og kvinnesiden fremover.
Når man vet at Pakistanerne som utgjør en av de største gruppen IKKE er interessert i fotball.
Det burde være en av de første forklaringene.

4200570

Legg inn av 4200570 »

Albino skrev: ons mar 29, 2023 12:14 am
4200570 skrev: ons mar 29, 2023 12:02 am
Albino skrev: man mar 27, 2023 5:05 pm Har landslaget for få med rødt hår og fregner?

Hvem skal ta over arven etter John Arne?

Lise Klaveness.
Hun er da ikke på landslaget! Nå må vi ta oss sammen her.
Hun har vært, og nå er hun big boss.

4200570

Legg inn av 4200570 »

Big George skrev: ons mar 29, 2023 12:48 am
Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 10:33 pm Innvandrere og barna deres utgjør nå over en million mennesker I Norge. Er på tide at denne gruppa blir bedre representert på A-landslagene. En seriøs oppgave for NFF både på herre- og kvinnesiden fremover.
Når man vet at Pakistanerne som utgjør en av de største gruppen IKKE er interessert i fotball.
Det burde være en av de første forklaringene.
Morten Pedersen mente vel for en del år tilbake at Harmeeth Singh ville oppnå samme status som David Beckham om han valgte å representere India istedenfor Norge. Hadde bare Etzaz valgt Pakistan...

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 11:56 pm
Kaizen skrev: tir mar 28, 2023 9:37 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:07 pm

Kaizen har hengt seg opp i 20% selv om majoriteten er polske snekkere og svenske servitører.

Jeg vil tro vi er godt under 10% når man ser på innvandrere som kommer tidlig nok til å utvikle seg til gode fotballspillere eller de som har innvandrerforeldre som også regnes inn i de 20%.

Men det er vel 3 kategorier av statistikk. Løgn, løgn og forbasket løgn.
Ja lyser jo lang vei Papa at du ikke ser dette som et problem. Vi har en spiller med innvandrerbakgrunn på A-landslaget. På kvinnelandslaget er det vel det samme. Men bortforklaringer. Der er du god!
Nei, jeg ser det virkelig ikke som et problem. Ikke i det hele tatt. På det norske landslaget har det vært mange med ikke-norsk bakgrunn og ser man på de yngre landslagene er det mange up and coming med utenlandsk bakgrunn.

At du fortsatt gnager om de 20% som du har blitt forklart gang på gang på gang at ikke kan brukes som mål på hvor mange med innvandrerbakgrunn det ville vært naturlig at spilte på landslaget kan jeg rett og slett ikke hjelpe deg med. Siden du fortsatt ikke forstår at snekkeren Pawel eller servitøren Gösta verken kan eller vil representere Norge på landslaget er det blant umulig å få til en saklig debatt.

Hadde noen derimot kommet opp med hvor mange av de 20% av norske innvandrerne som er født i Norge eller kom hit såpass tidlig at de har/burde ha utviklet seg som fotballspillere her så hadde vi hatt et tall vi kunne ta utgangspunkt i for debatten.
Men ser man på grafen som jeg la ut er det åpenbart at tallet er langt under 20%.
Jeg sa du hadde er godt poeng her Papa i et tidligere innlegg har jeg kommentert nettopp dette.. . Absolutt ikke opptatt av om det er 20 eller 16%. Uansett utgjør denne gruppen over en million mennesker I Norge, Og fødselsraten ligger på ca. 1.85. Godt over gjennomsnittet for Norge som helhet.

Min interesse i saken omhandler at man tar dette perspektivet på alvor, når man ser at andelen minoritetsspråklige går nedover på A-landslaget.
. Den jo burde gått oppover i tråd med den generelle samfunnsutviklingen i Norge. Ideelt sett burde vi vel hatt 3-5 spillere fra den gruppen. Så kan man si at det er tilfeldig. Men jeg ser at flere av stjernene på landslaget med minoritetsspråklige bakgrunn er på hell i forhold til alder, uten at nye har kommet inn og tatt over deres rolle ennå. Så får vi håpe de nye talentene fra de yngre lagene tar steget. Er ingen tvil om ulike kulturer bringer inn en X-faktor som vi trenger i fremtidige landslag

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»