Har landslaget for få med mørk hud?

Svar
PapaSmurf

Har landslaget for få med mørk hud?

Legg inn av PapaSmurf »

Ser TV2 tar opp at Moi er den eneste multikulturelle i landslagstroppen.

Grunnen til mitt ordvalg i overskriften er jo at Vetlesen er halvt fransk og Ryerson er halvt amerikansk. Men det teller ikke fordi de ser ut som forfedrene kan komme fra Indre Telemark?

Jeg tror Solbakken er såpass oppegående at han tar ut de spillerne han mener er best basert på kvalitet og ikke etnisitet.

Og dette handler om tilfeldigheter. Av og til er det en del med ikke-norsk etnisitet og av og til er det få. Begge deler er helt greit.

Jeg tenker ikke over at Moi er noe annet en Moi. Samme gjelder Carew, Omar, King osv. Dette fokuset på etnisitet begynner å bli slitsomt.

Dette er en oppkonstruert problemstilling fra journalisten for å score billige poenger hos woke-folket. Det er mange gode norske spillere med mørkere hud som har vært på landslaget tidligere, som ligger og vaker rundt landslaget nå og ikke minst som ligger an til å komme opp i neste generasjon landslagsspillere.

At det finnes idretter som sliter med å få med mennesker som stammer fra andre kulturer stemmer nok godt, men fotballen har vært flink og er flink på inkludering. Det bør den få honnør for fremfor at et øyeblikksbilde i mars 2023 problematiseres.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Når statsreligionen til landet vårt er egalitarisme, er en "problemstilling" som dette helt i tråd med hva en kan forvente.
Det ser ikke ut til at noen egentlig kan si hvorfor det er et problem at spillerne i hovedsak består av hvite, men et problem er det visst definitivt. Hvorfor ikke bare kjøre på med kvoteringer? Kanskje 1/3 av alle spillerne fra nå av bør være mørkhudet?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dersom en neger eller muslim med norsk statsborgerskap er flink nok vil da vel de som bestemmer slikt feie dem inn i troppen?
Jeg tenker bare høyt. Jeg følger ikke med på fotball.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Nei, det er ikke et stort problem og det siste Solbakken skal bry seg om, men det er jo litt interessant å tenke over grunnene.

Er det en ren tilfeldighet at det er så få akkurat nå? Eller skyldes det profesjonaliseringen av barnefotballen som gjør at de med færre ressurser - som i overvekt er minoriteter - faller i gjennom? Eller er det rene demografiske grunner, innvandrere fra Pakistan og Somalia (som det er mange av i Norge) er kanskje ikke like interesserte i fotball?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Er vel ingen som krever flere etnisiteter inn på laget heller? Ser ikke helt hva som er galt med denne artikkelen.
Økte økonomiske forskjeller i det norske samfunnet kan være en grunn til at mangfoldet har gått ned i den norske troppen.

– Det handler om at fotball må legge til rette for alle sånn at ikke fotball blir en sport hvor du må ha x antall penger i lommeboka for å delta fra starten, sier han og legger til:

– Det har vært noen diskusjoner om at det har vært for dyrt, og at noen ikke kan betale kontigent og fotballsko. Det blir galt.


Er det dette som er "woke"? Aldri forstått hva dette utrykket betyr.

Minuttburger

Legg inn av Minuttburger »

Veldig mange mørkhudede på det Franske landslaget, men er vel ikke noe problem andre veien?

tokk

Legg inn av tokk »

VifteKopp skrev: man mar 27, 2023 2:11 pm Nei, det er ikke et stort problem og det siste Solbakken skal bry seg om, men det er jo litt interessant å tenke over grunnene.

Er det en ren tilfeldighet at det er så få akkurat nå? Eller skyldes det profesjonaliseringen av barnefotballen som gjør at de med færre ressurser - som i overvekt er minoriteter - faller i gjennom? Eller er det rene demografiske grunner, innvandrere fra Pakistan og Somalia (som det er mange av i Norge) er kanskje ikke like interesserte i fotball?
Men denne proffesjobliseringen begynte jo ikke for 20+år siden, som vel er ca snittet på A landslaget.

Og det er vel flere med ulik bakgrunn om man ser på landslagene nedover på alderstrinnene

Pushback

Legg inn av Pushback »

Forderdelig vinkling og fokus fra media. Rett og slett helt forferdelig.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:02 pm Ser TV2 tar opp at Moi er den eneste multikulturelle i landslagstroppen.

Grunnen til mitt ordvalg i overskriften er jo at Vetlesen er halvt fransk og Ryerson er halvt amerikansk. Men det teller ikke fordi de ser ut som forfedrene kan komme fra Indre Telemark?

Jeg tror Solbakken er såpass oppegående at han tar ut de spillerne han mener er best basert på kvalitet og ikke etnisitet.

Og dette handler om tilfeldigheter. Av og til er det en del med ikke-norsk etnisitet og av og til er det få. Begge deler er helt greit.

Jeg tenker ikke over at Moi er noe annet en Moi. Samme gjelder Carew, Omar, King osv. Dette fokuset på etnisitet begynner å bli slitsomt.

Dette er en oppkonstruert problemstilling fra journalisten for å score billige poenger hos woke-folket. Det er mange gode norske spillere med mørkere hud som har vært på landslaget tidligere, som ligger og vaker rundt landslaget nå og ikke minst som ligger an til å komme opp i neste generasjon landslagsspillere.

At det finnes idretter som sliter med å få med mennesker som stammer fra andre kulturer stemmer nok godt, men fotballen har vært flink og er flink på inkludering. Det bør den få honnør for fremfor at et øyeblikksbilde i mars 2023 problematiseres.
Periodevis har vi jo hatt masse mørkhudete spiller på landslaget. Dette kommer og går, naturlig nok.

Hva vil de frem til her? At Solbakken er rasist? At det ikke er gode mørkhudete spillere med norsk pass? Ingen av delene ser ut til å stemme.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Minuttburger skrev: man mar 27, 2023 2:14 pm Veldig mange mørkhudede på det Franske landslaget, men er vel ikke noe problem andre veien?
Joda. Ulike medlemmer av RN (Frankrikes nest største parti) har flere ganger opp gjennom årene kritisert landslaget for å være for multikulturelt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nei, men vi har altfor mange overbetale sportsjournalister, sportskommentatorer og såkalte eksperter. Et eller annet må de konstruere opp når alle analyser er bruk opp....

Hvem i TV2 sa dette og hvor kom det fram?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tjaaah skrev: man mar 27, 2023 2:22 pm
Periodevis har vi jo hatt masse mørkhudete spiller på landslaget. Dette kommer og går, naturlig nok.

Hva vil de frem til her? At Solbakken er rasist? At det ikke er gode mørkhudete spillere med norsk pass? Ingen av delene ser ut til å stemme.
Nettopp.

I 2022 var Sten Grytebust, Omar, Berisha og King på landslaget. Det er nesten ekkelt å lete etter folk basert på hudfarge, jeg kjenner ikke en gang Grytebust sin opprinnelse. For meg er de nordmenn alle sammen. Jeg bryr meg ikke om foreldrene eller besteforeldrene kommer fra Vågå, Jamaica, Finland, Sudan eller Laos.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: man mar 27, 2023 2:26 pm Nei, men vi har altfor mange overbetale sportsjournalister, sportskommentatorer og såkalte eksperter. Et eller annet må de konstruere opp når alle analyser er bruk opp....

Hvem i TV2 sa dette og hvor kom det fram?
https://www.tv2.no/sport/fotball/na-er- ... /15610842/

lund

Legg inn av lund »

Leste saken nå og ser virkelig ikke problemet med saken.

Superteale

Legg inn av Superteale »

Vi bør sporenstraks kvotere inn samer kvener, tatere, alle tenkelige etnisiteter, ikke binære, dyslektikere, bergensere og sørge for å få tidenes mest politisk korrekte landslagstropp......

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:28 pm Nettopp.

I 2022 var Sten Grytebust, Omar, Berisha og King på landslaget. Det er nesten ekkelt å lete etter folk basert på hudfarge, jeg kjenner ikke en gang Grytebust sin opprinnelse. For meg er de nordmenn alle sammen. Jeg bryr meg ikke om foreldrene eller besteforeldrene kommer fra Vågå, Jamaica, Finland, Sudan eller Laos.
Sten Grytebust har så norsk navn at han kunne vært grønn med rosa polkadotter, og fortsatt kvalifisert som fullblods nordmann.

Så er det som du sier at Vetlesen og Ryerson også er multikulturelle. Dette kommer ikke frem i artikkelen.

Når det er sagt, så synes jeg det er litt balanse der, siden de nevner at det ikke er lenge siden vi hadde masse mørkhudete landslagsspillere. Men som deg, så synes jeg det er litt unødvendig fokus. Hadde det vedvart i ti år, så kunne jeg skjønt det, men nå blir det litt oppkonstruert.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: man mar 27, 2023 2:29 pm Leste saken nå og ser virkelig ikke problemet med saken.
Nei vel.

Jeg liker for det første ikke denne vinklingen der noen er helnorske og andre ikke. Er man norsk så er man norsk. Uansett hvor slekten stammer fra

For det andre er den feil. 25 av 26 er helnorske sies det. Men både Vetlesen og Ryerson har én utenlandsk forelder. Men de er jo tydeligvis heldige som har foreldre som har lys hud da.

For det tredje insinueres det at fotballen ikke er flink nok i inkluderingen. Jeg har jobbet tett på kretsen her i regionen og vet hvor mye fotballen på nasjonalt nivå jobber med inkludering og hvordan man kan hjelpe de som ikke har foreldre som kan betale for deltakelse innen idrett. Fotball skal være for alle. Og det jobber man med hele veien.
Her tipper jeg fotballen er best i klassen. Så jeg syns artikkelen er urettferdig.
Sist redigert av PapaSmurf den man mar 27, 2023 2:37 pm, redigert 1 gang totalt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Det er jo ikke et problem i seg selv at vi har få spillere med annen hudfarge men det kan gjenspeile et problem i det at mange potensielle gode spillere, både etnisk norske og med innvandrerbakgrunn, slutter i tidlige barneår fordi foreldrene ikke har råd til å være med på akademikjør osv.

At etnisk norske med dårlig økonomi ikke kommer gjennom rekkene synes jo ikke, men det gjør fraværet av spillere med ikke vestlig bakgrunn.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Everenga skrev: man mar 27, 2023 2:36 pm Det er jo ikke et problem i seg selv at vi har få spillere med annen hudfarge men det kan gjenspeile et problem i det at mange potensielle gode spillere, både etnisk norske og med innvandrerbakgrunn, slutter i tidlige barneår fordi foreldrene ikke har råd til å være med på akademikjør osv.

At etnisk norske med dårlig økonomi ikke kommer gjennom rekkene synes jo ikke, men det gjør fraværet av spillere med ikke vestlig bakgrunn.
Men dette virker jo egentlig ikke å være et stort problem, per nå. I ES synes jeg omtrent alltid det er en god miks, masse norske spillere med forskjellig bakgrunn.

HarryH

Legg inn av HarryH »

VifteKopp skrev: man mar 27, 2023 2:11 pm Er det en ren tilfeldighet at det er så få akkurat nå?
Ja.

På aldersbestemte landslag har vi Sahraoui, Bobb, Kitolano, Olofinjana, Murugesapillei, Nusa, Jama, Temergen Tewelde, El-Abdellaoui med flere.
Antallet med utenlandske aner vil jo svinge fra år til år. Bare å slappe helt av.

Everenga

Legg inn av Everenga »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:36 pm

For det tredje insinueres det at fotballen ikke er flink nok i inkluderingen. Jeg har jobbet tett på kretsen her i regionen og vet hvor mye fotballen jobber med inkludering og hvordan man kan hjelpe de som ikke har foreldre som kan betale for deltakelse innen idrett.
Her tipper jeg fotballen er best i klassen. Så jeg syns artikkelen er urettferdig.
Jeg vet ikke hvordan det er utover i landet, jeg mistenker at det er bedre enn i Oslo, men her har nå betalakademiene blitt nærmest selvsagt for de som har et virkelig potensiale. Jeg har vært foreldretrener i to år nå og for min sønn (som forresten er blond og blåøyd men halvt utlending) og 95% av kompisene hans er jo ikke dette noe problem siden de aldri kommer til å bli proffspillere uansett, men for et par jeg har trent nå så kan det fort bli det. Dette er gutter som er altfor gode for gruppa, men med foreldre som har kommet som flyktninger og ikke har mulighet til å sende dem på akademier.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: man mar 27, 2023 2:40 pm
VifteKopp skrev: man mar 27, 2023 2:11 pm Er det en ren tilfeldighet at det er så få akkurat nå?
Ja.

På aldersbestemte landslag har vi Sahraoui, Bobb, Kitolano, Olofinjana, Murugesapillei, Nusa, Jama, Temergen Tewelde, El-Abdellaoui med flere.
Antallet med utenlandske aner vil jo svinge fra år til år. Bare å slappe helt av.
Korrekt.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Herregud av 10 nordmenn har 2 innvandrerbakgrunn. 1 av de 2 er svensker eller polakker.

Mer enn 2 nordmenn med ikke-europeisk etnisk opphav vil være en overrepresentasjon uansett.

Dette er og blir en ikke-sak og skikkelig "snusfornuftig" som det er mye av i samfunnet nå. Snusfornuft er bare et annet ord for woke OG antiwoke. Det er det samme dritet.

Få denne identitetspolitikken langt vekk herfra!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Her må det kvoteres inn både folk med hudfarge og kvinner. Transseksuelle må også få kvotert inn en plass eller tre.
Det viktigste er å delta.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Minuttburger skrev: man mar 27, 2023 2:14 pm Veldig mange mørkhudede på det Franske landslaget, men er vel ikke noe problem andre veien?
Det er jo også et problem (for Frankrike altså). Det betyr at de har en stor gruppe potensielle spillere som ikke kommer igjennom. Frankrike er ekstremt klassebevisst, like mye som England men de er mer sofistikerte i klasseskillene sine. Utdannelse skal i den hvite middelklassen prioriteres og fransk skole lar seg ikke kombinere med den treningsmengden som må legges ned for å bli virkelig toppklasse. Den hvite arbeiderklassen streber også etter en middelklassetilværelse og prioriterer derfor også skolegang. Har vært skrevet en del interessant om dette på 90 tallet før de endelig vant VM i 98 da spørsmålet alltid var om Frankrike noengang kom til å vinne noe.

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:36 pm For det tredje insinueres det at fotballen ikke er flink nok i inkluderingen. Jeg har jobbet tett på kretsen her i regionen og vet hvor mye fotballen på nasjonalt nivå jobber med inkludering og hvordan man kan hjelpe de som ikke har foreldre som kan betale for deltakelse innen idrett. Fotball skal være for alle. Og det jobber man med hele veien.
Her tipper jeg fotballen er best i klassen. Så jeg syns artikkelen er urettferdig.
Helt enig.

Det er helt på trynet hvis metoden for å vurdere kvaliteten på inkluderingen er hvor mange som til slutt havner på landslaget. Landslaget er og skal være et ekstremt trangt nåløye, og man kan ikke ha som ett uttalt mål at inkluderingen er vellyket / feilet hvis ikke landslaget har X% flerkulturelle spillere.

Inkludering i idrett handler om bredden.
På dette punktet er fotball milevis bedre enn f.eks. langrenn. Men det har også sine naturlige grunner, på samme måte som det norske cricketlandslaget ikke akkurat florerer av folk som er blendahvitt, jf. Kamzy i Ap.

Dessuten mister man perspektivet når landslaget var mer flerkulturell før, og U21 florerer av multinasjonale spillere. Jeg har uansett store vanskeligheter med å forstå hvorfor dette i det hele tatt skal være et mål for selve landslaget.
Sist redigert av Centrist den man mar 27, 2023 3:04 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

PapaSmurf skrev: man mar 27, 2023 2:36 pm
lund skrev: man mar 27, 2023 2:29 pm Leste saken nå og ser virkelig ikke problemet med saken.
Nei vel.

Jeg liker for det første ikke denne vinklingen der noen er helnorske og andre ikke. Er man norsk så er man norsk. Uansett hvor slekten stammer fra

For det andre er den feil. 25 av 26 er helnorske sies det. Men både Vetlesen og Ryerson har én utenlandsk forelder. Men de er jo tydeligvis heldige som har foreldre som har lys hud da.

For det tredje insinueres det at fotballen ikke er flink nok i inkluderingen. Jeg har jobbet tett på kretsen her i regionen og vet hvor mye fotballen på nasjonalt nivå jobber med inkludering og hvordan man kan hjelpe de som ikke har foreldre som kan betale for deltakelse innen idrett. Fotball skal være for alle. Og det jobber man med hele veien.
Her tipper jeg fotballen er best i klassen. Så jeg syns artikkelen er urettferdig.
Sånne artikler skrives det hele tiden. For eksempel skrives det ofte artikler om at det er få unge spillere på visse lag i Eliteserien eller mange utlendinger på visse lag i Eliteserien. Ser ingen prinsipiell forskjell på det og denne her. Det er en konstaterende (forteller hvordan det er akkurat nå) og spørrende artikkel (hva er grunnen). Som veldig mange artikler er. Ingen grunn til å ta sånn på vei med andre ord.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Spesielt av TV2. Er vel mest tilfeldigheter at det er får akkurat nå. Går jeg tilbake til f.eks 2019 og ser på bortekampen mot Spania på nesten nøyaktig samme tidspunkt for 4 år siden fikk Omar, Aleesami, Moi, Kamara, Tarik, Bjørn Maars og Joshua King spilletid i denne. Altså 7 stk. Det er reinspikka tilfeldig at det bare er én akkurat nå.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Centrist skrev: man mar 27, 2023 3:02 pm

Dessuten mister man perspektivet når landslaget var mer flerkulturell før, og U21 florerer av multinasjonale spillere. Jeg har uansett store vanskeligheter med å forstå hvorfor dette i det hele tatt skal være et mål for selve landslaget.
Det er vel ingen normale mennesker som mener det skal være et mål, men det er greit å spørre seg om vi mister potensielt gode spillere.

benib

Legg inn av benib »

Nå stilte jo Norge med en startellever bestående av fire med Marokkansk opphav (King var også med fra start og Bjørn Maars Johnsen ble byttet inn) mot Slovenia for 4,5 år siden. Dette er jo noe som svinger. Nå er det en liten periode hvor få med ikke-vestlig bakgrunn er representert på landslaget, men ser man på hvem som banker på døra så er det nok ikke lenge til andelen økes.

Jeg spår jo at spillere som Sahraoui, Kitolano, Ceide, Nusa, Bobb osv fort blir å se på det norske landslaget om ikke altfor lang tid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»