Bønn i skoletiden

Svar
Solvgutt1

Re: Bønn i skoletiden

Legg inn av Solvgutt1 »

At de ikke kan miste undervisning er greit nok, men å nekte dem å be under «beinstrekk» høres bare unødvendig tvert ut.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Blirdetgull? skrev: man mar 27, 2023 7:53 pm
Tjaaah skrev: man mar 27, 2023 7:48 pm
Blirdetgull? skrev: man mar 27, 2023 7:39 pm Ser veldig få problemer med dette. Når folk ønsker å følge fasten samt systemet, så skal de slippe "hvite menn som pusher 50" melde om at toppidrettsutøvere noen ganger bryter fasten. Veldig mange profesjonelle fotballspillere som ikke gjør det. Så lenge de går stille inn i klasserommet igjen så er det absolutt 0 problem med dette.
Dette har ingenting med hvite menn som pusher 50 å gjøre, og egentlig ikke toppidrettsutøvere heller.

Islam har regler som er veldig fleksible og rimelige i forhold til dette med bønn og faste, for islam har alltid eksistert innenfor relativt organiserte samfunn. Her virker det som om du skal sitte på en høy hest, mens du egentlig avslører at du har lite kunnskap om det du sitter på hesten for.
Prøver absolutt ikke å sitte på min høye hest. Synes dog det er veldig mange som argumenterer med "toppidrett" når det gjelder å bryte fasten. Hvor rigide reglene er på bønnetid er jeg usikker på, trodde det vanligvis var satt med bønnetabeller etter soloppgang/solnedgang. Tar gjerne imot kilder av andre tilfeller! Ser ikke helt at dette skaper enorme problemer hvis elevene er stille i sin ferd ut og inn av klasserommet.
Toppidrett er ett eksempel på tilfeller islamsk tro gir fritak fra faste.
Og som nevnt, de praktiserende muslimer jeg kjenner sier at de ber fem om dagen, men sprer det utover som de vil pga f.eks jobbsituasjon.
Ifølge dem er det null problem, og at det ikke finnes belegg for strikte klokkeslett.
Poenget var at de står ganske fritt til å be når de vil, så da er saken det refereres til egentlig storm i vannglass da bønn kan utføres i et friminutt.
Og da skal de selvfølgelig få gjøre hva de vil.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Finnes det noen rekord i ramadan-fasting, slik at vi kan oppmuntre muslimene til å prøve å sette nye faste-rekorder, gjerne med store pengepremier.

Et godt forslag?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: man mar 27, 2023 9:03 pm Finnes det noen rekord i ramadan-fasting, slik at vi kan oppmuntre muslimene til å prøve å sette nye faste-rekorder, gjerne med store pengepremier.

Et godt forslag?
Nei, det var ikke det.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

InsVerderben skrev: man mar 27, 2023 5:43 pm
newsflash skrev: man mar 27, 2023 5:13 pm En rektor i Drammen høster mye kritikk etter at hun gjorde det klart at det å forlate undervisningen for å be ikke var tillatt og kunne medføre anmerkning.

https://www.nrk.no/osloogviken/meldinge ... 1.16354234

Jeg sliter med å forstå hva problemet er her, det er da en selvfølge at en ikke kan gå ut midt i en time for å be?
Skal ikke strekke det for langt, men det virker å gjelde en viss trosretning og de skal selvfølgelig ikke bli gitt unntak eller spesialbehandles!

Fritak i undervisning for delta i bønn har ALDRI vært aktuelt i "moderne tid"/noen gang?, uansett trosretning, og i vårt sekularisert samfunn er det vel en selvfølge at det ikke gis...!

Greit å sette klare grenser og gir all støtte til rektoren for den aktuelle skolen i Drammen!!!
Knefall for religioner og deres praksis er totalt uvedkommende!
Absolutt full støtte til rektoren. På tide noen med bein i nesa sier ...nok er nok. De er i norge, dersom de med islamofobi ikke har skjønt det...enda.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Det er ikke friminutt mellom alle timene, antakelig. Derfor har lærere anledning til å gi elevene mulighetene til en kort pause i timen, slik at de slipper å sitte stille 90 minutter i strekk. Tipper det er dette som er beinstrekk. Synes det er helt greit at rektor presiserer at denne tiden ikke skal brukes til bønn, fordi det ville føre til at elever kommer inn i klasserommet etter at undervisningen er i gang igjen. Det er veldig forstyrrende for de andre elevene. Her må hensynet til dem komme foran bønn. Rektor skriver jo at elever som ønsker det kan be i friminuttene.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: man mar 27, 2023 6:36 pm

Det enkleste her er vel bare å kutte ut dette beinstrekk-tullet og heller utvide friminuttet med 5 minutter. En skoletime er da ikke så jævlig lang at man trenger å ha en pause før den egentlige pausen. Og i den kan man jo gjøre hva man vil.
Ikke alle som mener det bør være slik:

Ungdomsskuleelevane i Balestrand får ikkje lenger møtast til bøn i langfri. «Kan vere støytande og krenkjande for andre», forklarer kommunen.

NRK har vore i kontakt med rektor ved skulen, som viser til kommunedirektøren i Sogndal kommune.

I ei grunngjeving for vedtaket skriv han at kristne møte i skuletida kan «opplevast som støytande og krenkjande for dei som høyrer til andre trussamfunn».

https://www.nrk.no/vestland/elevane-far ... 1.16134124

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

newsflash skrev: man mar 27, 2023 5:13 pm En rektor i Drammen høster mye kritikk etter at hun gjorde det klart at det å forlate undervisningen for å be ikke var tillatt og kunne medføre anmerkning.

https://www.nrk.no/osloogviken/meldinge ... 1.16354234

Jeg sliter med å forstå hva problemet er her, det er da en selvfølge at en ikke kan gå ut midt i en time for å be?
To ting som slår meg. Hvordan praktiseres dette i de landene de, foreldrene eller besteforeldrene stammer fra? Basert på hvordan jeg eller vi var da jeg var på den alderen, så mistenker jeg at det er et påskudd for å få mer fri fra undervisningen. Det er fullt mulig at det bare er meg som er kynisk, så jeg er villig til å bli overbevist om at disse elevene har et genuint behov for å be til faste klokkeslett.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Guttorm123 skrev: tir mar 28, 2023 6:36 pm
Folk_flesk skrev: man mar 27, 2023 6:36 pm

Det enkleste her er vel bare å kutte ut dette beinstrekk-tullet og heller utvide friminuttet med 5 minutter. En skoletime er da ikke så jævlig lang at man trenger å ha en pause før den egentlige pausen. Og i den kan man jo gjøre hva man vil.
Ikke alle som mener det bør være slik:

Ungdomsskuleelevane i Balestrand får ikkje lenger møtast til bøn i langfri. «Kan vere støytande og krenkjande for andre», forklarer kommunen.

NRK har vore i kontakt med rektor ved skulen, som viser til kommunedirektøren i Sogndal kommune.

I ei grunngjeving for vedtaket skriv han at kristne møte i skuletida kan «opplevast som støytande og krenkjande for dei som høyrer til andre trussamfunn».

https://www.nrk.no/vestland/elevane-far ... 1.16134124
Ser jo tydelig forskjellen i behandlingen av kristne og muslimer i Norge. Vi vet hva det heter, men lar være å si det for da kommer hylekoret og benekter hva som skjer.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Her ser vi hva som skjer når noen prøver å bremse islamiseringen av Norge, Fredens religion svarer; https://www.dt.no/trussel-mot-rektor-pa ... 57-2110289

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Stakkars folk! Selv om de har vokst opp i frie liberale Norge har de hatt en oppvekst som har gjort de så forkvaklet i hodet at de må be flere ganger om dagen! Der jeg trener har det hendt flere ganger at det har stått en gutt med ræva i været når jeg har kommet inn i garderoben. Har lyst til å si i fra at dette ikke er greit men da blir jeg vel angrepet!!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Oslogg123 skrev: lør apr 01, 2023 8:29 pm Der jeg trener har det hendt flere ganger at det har stått en gutt med ræva i været når jeg har kommet inn i garderoben. Har lyst til å si i fra at dette ikke er greit
Hvorfor er ikke det greit?
Hvem plager han, og hva gjør han galt ved å be?
Og hvordan er han til plage om han ber?

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Jo man lurer på om man forstyrrer da, om man skal vise hensyn osv. Synes at sånne private ting skal man ta på et mer egnet sted!!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Oslogg123 skrev: lør apr 01, 2023 8:40 pm Jo man lurer på om man forstyrrer da, om man skal vise hensyn osv. Synes at sånne private ting skal man ta på et mer egnet sted!!
Om du bare lar vedkommende være i fred og holde på med sitt, og du gjør det du skulle og 'mind your own business' så tipper jeg det går ganske så greit.
Det er ikke sånn at vedkommende gjør noe galt eller noe.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Corvus skrev: man mar 27, 2023 7:36 pm
Genial skrev: man mar 27, 2023 7:34 pm
Corvus skrev: man mar 27, 2023 7:26 pm

Aldri hørt om utrykket "beinstrekk". Er det noe nytt, at ungdommen ikke klarer å holde ut å sitte stille en skoletime?
Er denne beinstrekken og bønnen noe som skal skje hver eneste dag?
Isåfall virker det helt på trynet, og noe som selvsagt ikke burde skje. Hva er problemet med å be i ett av utallige friminutt?
Det er mulig jeg har misforstått hva "beinstrekk" er. Jeg trodde det innebar at alle tar fem minutter sammen hver time og at undervisningen stopper, men får inntrykk av at det ikke er tilfelle.
Kan jeg aldri tro. Beinstrekk på alle hver eneste time høres helt galskap ut.
På skolen var det helt uvanlig og så absolutt unødvendig med friminutt hvert 45. minutt og vi satt i ro, DØNN!!! i ro. 6 timer i strekk. For vi hatet at noen skulle mistenke oss for å være muslimer som skulle be til jalla!
PUKE!
Beinstrekk eller det å strekke på beina ved å reise seg fra pulten og ha friminutt hvert 45. minutt - har vært fast regel siden jeg begynte på skolen i 1962. Det ble slutt på vår type skole, med pultene på rad og rekke og de plasserte pultene i ring og elevene skulle vandre og bevege seg og arbeide mer i grupper. Først da, når elevene gikk bort ifra å sitte i ro på pulten i 45 minutter i strekk, men beveget seg mer - hendte det at de satt utover 45 minutter. For da, når de beveget seg _I_ timene og altså strakk på beina - ble behovet for friminutt hvert 45. minutt, redusert. Da vi hadde skolekjøkken, kunne vi ha undervisning og lage mat i 4 timer uten friminutt, for da beveget vi oss og laget mat, spiste og vasket opp. Men vi luftet noen ganger for å få frisk luft.

På alle arbeidsplasser jeg har jobbet, tok vi en røyk og 5 minutter hver klokketime. Etter jeg sluttet å røyke, jobbet jeg istedetfor å ta pause, for ikke å bli fristet til å røyke med den-eller-de andre. Men jeg har alltid hatt en jobb som har innebåret bevegelse.
På skolen var det kun gymtimer eller ved prøver vi hadde doble timer og altså utover 45 minutter. Ellers hadde vi ti minutte-et kvarters pause hvert 45.minutt. Vi så fra japanske arbeidsplasser på TV, de hadde tøyeøvelser hver time og det var en form for gymnastikk ved siden av kontorpulten og det sier seg selv at det fungerte oppkvikkende å få litt fart på blodomløpet og var bra for muskulaturen å få tøyet&strekt litt på bein, armer, rygg, nakke, skuldre med mer.

Under eksamener fikk vi følge med do-onkler/tanter for nettopp gå på dass eller på annet vis også få strekt på beina eller hva pok...en måtte ønske å strekke på.

Jeg hørte foredrag av Kjell Gjerseth i første halvdel av 80-tallet, om en bok han skrev, med tittel Chakoo; fra den afghanske motstandskampen mot Sovjets invasjon&okkupasjon i Afghanistan. Og han, Gjerseth'n fortalte at han var med gueriljaen, Mujahedin og de gikk lange distanser i fjellandskap og da de hadde pauser, ba muslimene. De tøyde litt, fortalte Gjerseth'n, feis litt og ba - litt omhverandre. Poenget - det virket ikke som om det var veldig seriøst og det virket som om pausen og tøyingen på øm&mør muskulatur etter timesvis med gange, var det viktigste.
Sist redigert av Fordomsfull den søn apr 02, 2023 12:00 am, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fordomsfull skrev: lør apr 01, 2023 11:46 pm jalla!
Avsnitt, Fordomsfull. Avsnitt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Oslogg123 skrev: lør apr 01, 2023 8:29 pm Der jeg trener har det hendt flere ganger at det har stått en gutt med ræva i været når jeg har kommet inn i garderoben. Har lyst til å si i fra at dette ikke er greit men da blir jeg vel angrepet!!
Det er en uting å utøve overtroiske ritualer der andre ferdes. Det kjennes som at man kommer inn i en tilfeldig persons personlige sfære. Gidder ikke sånt...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: lør apr 01, 2023 9:14 pm Om du bare lar vedkommende være i fred og holde på med sitt, og du gjør det du skulle og 'mind your own business' så tipper jeg det går ganske så greit.
Det er ikke sånn at vedkommende gjør noe galt eller noe.
Politisk korrekt til fingerspissene...

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Knaberaps skrev: søn apr 02, 2023 12:05 am
Oslogg123 skrev: lør apr 01, 2023 8:29 pm Der jeg trener har det hendt flere ganger at det har stått en gutt med ræva i været når jeg har kommet inn i garderoben. Har lyst til å si i fra at dette ikke er greit men da blir jeg vel angrepet!!
Det er en uting å utøve overtroiske ritualer der andre ferdes. Det kjennes som at man kommer inn i en tilfeldig persons personlige sfære. Gidder ikke sånt...
Jeg har aldri trent noen steder der vi ikke har tøyet&strekt og da også tøyet overkroppen ned mot gulvet med lett bøyde bein og følgelig med ræven i været. Frem til i 14-15 års alderen, stod vi med strake bein og la håndflaten i gulvet og holdt litt der. En jævlig myk guttunge, fikk albuen i gulvet. Men så lærte vi at beina skulle være lett bøyde i knehasene og så skulle vi tøye. Poenget; vi har alltid hatt tøye-øvelser med ræven i været! Gutter&mannfolk har alltid bøyet seg ned med mer eller mindre strake bein, for å plukke noe opp fra gulvet. Mens de mer dresserte jentene&damer - bøyde seg ned i huk og hentet ting&tang opp fra gulvet. Sikkert fordi ikke ræven skulle vises om de gikk i kjole eller skjørt.
Sist redigert av Fordomsfull den søn apr 02, 2023 12:27 am, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fordomsfull skrev: søn apr 02, 2023 12:16 am Jeg har aldri trent noen steder der vi ikke har tøyet&strekt og da også tøyet overkroppen ned mot gulvet med lett bøyde bei og følgelig med ræven i været. Frem til i 14-15 års alderen, stod vi med strake bein og la håndflaten i gulvet og holdt litt der. En jævlig myk guttunge, fikk albuen i gulvet.
Jeg klarte flathanda en gang i tiden, samt å trykke nesen i kneet. Prøvde nå nettopp for å sjekke, og er nok rundt 10 cm. fra å nå fingertuppene i gulvet. Men albuen? Prøv skuldrene neste gang. Men du skjønner jo at det er en forskjell på trening sammen, og å utøve overtroiske ritualer.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Knaberaps skrev: søn apr 02, 2023 12:08 am

Politisk korrekt til fingerspissene...
Dette også.., pussig nok.

Ungdomsskuleelevane i Balestrand får ikkje lenger møtast til bøn i langfri. «Kan vere støytande og krenkjande for andre», forklarer kommunen.

NRK har vore i kontakt med rektor ved skulen, som viser til kommunedirektøren i Sogndal kommune.

I ei grunngjeving for vedtaket skriv han at kristne møte i skuletida kan «opplevast som støytande og krenkjande for dei som høyrer til andre trussamfunn».

https://www.nrk.no/vestland/elevane-far ... 1.16134124

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Knaberaps skrev: søn apr 02, 2023 12:27 am
Fordomsfull skrev: søn apr 02, 2023 12:16 am Jeg har aldri trent noen steder der vi ikke har tøyet&strekt og da også tøyet overkroppen ned mot gulvet med lett bøyde bei og følgelig med ræven i været. Frem til i 14-15 års alderen, stod vi med strake bein og la håndflaten i gulvet og holdt litt der. En jævlig myk guttunge, fikk albuen i gulvet.
Jeg klarte flathanda en gang i tiden, samt å trykke nesen i kneet. Prøvde nå nettopp for å sjekke, og er nok rundt 10 cm. fra å nå fingertuppene i gulvet. Men albuen? Prøv skuldrene neste gang. Men du skjønner jo at det er en forskjell på trening sammen, og å utøve overtroiske ritualer.
Varianter
https://www.wikihow.com/images/thumb/4/ ... 2.jpg.webp
https://www.wikihow.com/images/thumb/2/ ... 0.jpg.webp
Bestemoren til en kamerat på 82 år, gjorde det også.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Oslogg123 skrev: lør apr 01, 2023 8:40 pm Jo man lurer på om man forstyrrer da, om man skal vise hensyn osv. Synes at sånne private ting skal man ta på et mer egnet sted!!
Å be er en privat sak og det må muslimene klare å finne egnede steder til. Det er ikke i offentlighet. Må være lov å si uten at noen føler seg krenket på vegne av muslimene!

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Den første er jo lett, selv i dag. Den andre derimot må jeg nok være under vann før jeg klarer.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

ehall skrev: fre mar 31, 2023 9:43 pm Her ser vi hva som skjer når noen prøver å bremse islamiseringen av Norge, Fredens religion svarer; https://www.dt.no/trussel-mot-rektor-pa ... 57-2110289
Lynsjing? Kjære vene, tar jo helt av.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ehall skrev: fre mar 31, 2023 9:43 pm Her ser vi hva som skjer når noen prøver å bremse islamiseringen av Norge, Fredens religion svarer; https://www.dt.no/trussel-mot-rektor-pa ... 57-2110289
Og selvfølgelig har man en forklaring på dette:

– Jeg tror nok mange likte oppmerksomheten, og kanskje synes det var moro med NRK-besøk og sånn. Så de ville fortsette temaet og starte et nytt opprør, sier elevrådsleder Merjem Duderija.

https://www.nrk.no/osloogviken/politi-t ... 1.16360043

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Guttorm123 skrev: søn apr 02, 2023 7:42 pm
ehall skrev: fre mar 31, 2023 9:43 pm Her ser vi hva som skjer når noen prøver å bremse islamiseringen av Norge, Fredens religion svarer; https://www.dt.no/trussel-mot-rektor-pa ... 57-2110289
Og selvfølgelig har man en forklaring på dette:

– Jeg tror nok mange likte oppmerksomheten, og kanskje synes det var moro med NRK-besøk og sånn. Så de ville fortsette temaet og starte et nytt opprør, sier elevrådsleder Merjem Duderija.

https://www.nrk.no/osloogviken/politi-t ... 1.16360043
Hun har nok inside information. Men dette viser jo litt av hva slags oppdragelse de har, sjikane, trusler og opprør er helt innafor.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Guttorm123 skrev: søn apr 02, 2023 7:42 pm
ehall skrev: fre mar 31, 2023 9:43 pm Her ser vi hva som skjer når noen prøver å bremse islamiseringen av Norge, Fredens religion svarer; https://www.dt.no/trussel-mot-rektor-pa ... 57-2110289
Og selvfølgelig har man en forklaring på dette:

– Jeg tror nok mange likte oppmerksomheten, og kanskje synes det var moro med NRK-besøk og sånn. Så de ville fortsette temaet og starte et nytt opprør, sier elevrådsleder Merjem Duderija.

https://www.nrk.no/osloogviken/politi-t ... 1.16360043
Ja, vi skal liksom "forstå-de-i-hjel" som vanlig.. Disse truslene er vel bare "tull og tøys" igjen.. "Vi står samlet".. og skulle det skje noe alvorlig, så blir det vel den samme gamle leksa om igjen: "Vi såg ikke dette kunne komme..".

Men er dette helt greit for skolen, så er ikke noe vi utenforstående har noe med.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Dette var jo nesten en ikke sak. Det var vel aldri snakk om å gå ut fra timen, men at rektor mente det ikke var tid til dette i benstrekket.
De ble jo fort enige om å bruke friminutt mellom 3. og 4. time som sikkert er det lengste/spisefri siden det ble foreslått.
Friminuttene må en vel få bruke til det en vil så lenge en ikke bryter regler eller plager andre.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Jhinx skrev: søn apr 02, 2023 9:00 pm Dette var jo nesten en ikke sak. Det var vel aldri snakk om å gå ut fra timen, men at rektor mente det ikke var tid til dette i benstrekket.
De ble jo fort enige om å bruke friminutt mellom 3. og 4. time som sikkert er det lengste/spisefri siden det ble foreslått.
Friminuttene må en vel få bruke til det en vil så lenge en ikke bryter regler eller plager andre.
Og så er det vel delte meninger om hva det vil si å plage andre:


Ungdomsskuleelevane i Balestrand får ikkje lenger møtast til bøn i langfri. «Kan vere støytande og krenkjande for andre», forklarer kommunen.

NRK har vore i kontakt med rektor ved skulen, som viser til kommunedirektøren i Sogndal kommune.

I ei grunngjeving for vedtaket skriv han at kristne møte i skuletida kan «opplevast som støytande og krenkjande for dei som høyrer til andre trussamfunn».

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»