Ståle Solbakken ut - taktisk udyktig?

Svar
Zorbeltuss

Re: Ståle Solbakken ut - taktisk udyktig?

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg tror kandidatene NFF vil ha på blokka er noe slikt som:
-Smerud
-Hamrèn
-Rekdal, men han anses nok som for krevende å ha med å gjøre, har slengt litt for mye med leppa.
-Solskjær

Moe og Knutsen sikkert, men de takker nok nei. Ingenting hopper ut som en dose med håp om bedring. Tror Rekdal er den eneste der som er litt typisk landslagstrener kontra klubbtrener og derfor kanskje kan vise seg å bli god. Det er bare den lille detaljen om dogmatisk tro på trebackslinje når en har stopperkrise som gjør meg skeptisk.

startelver

Legg inn av startelver »

Zanick skrev: ons mar 29, 2023 9:43 am Lagerback snittet på 1,77 poeng som norsk landslagstrener. Ståle har akkurat nå snitt på 1,75.

Resultatmessig har ikke Ståle akkurat imponert, men det begynner å se brukbart ut spillemessig. Kan ikke klandre Ståle for at spillerne choker foran mål.
Sindige Lagerback hadde rutinen og var dyktig i denne jobben, tok Island til VM og burde greid det med Norge, men han var dessverre for gammel og kanskje litt for utdatert. Og han taklet ikke det norske mediastyret.

storpeder

Legg inn av storpeder »

peraleks skrev: ons mar 29, 2023 10:02 am
storpeder skrev: ons mar 29, 2023 9:55 am
peraleks skrev: tir mar 28, 2023 11:09 pm Vil ganske enkelt være en enorm tabbe å kvitte seg med Solbakken, er ikke det spillemessige Norge sliter med, men det mentale hos flere av spillerne.
Siden det neppe vil utgjøre noen forskjell i negativ retning, så vil det ikke være en enorm tabbe. Men vi får bare gjøre som vi pleier, la ham holde på noen år til, og så får han gi seg når det blir klart at det ikke blir noe VM i 2026, heller.
Nei, han bør få ut EM-kvalifiseringen med mål om å faktisk kvalifisere seg.
Jeg sier ikke han bør sparkes før det eventuelt er klart at det ikke blir noe EM, bare at det ikke ville vært en enorm tabbe. Det ville hatt lite å si. Det tar seg nok litt opp utover i kvaliken, og så ender det med en hederlig 3. plass, hvor en ev. play-off via Nations League, om man får sjansen, heller ikke fører frem. Så blir det å forsøke å kvalifisere seg til VM, hvor Ståle omsider kommer til enighet med NFF om å fratre når han ei heller lykkes med det. Temmelig forutsigbart.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?

benib

Legg inn av benib »

mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?
Helt enig. Det er selvfølgelig utrolig frustrerende at vi brenner seks gigantiske sjanser over to kamper, men det er jo også ganske imponerende å komme til seks gigantiske sjanser på to kamper. Gjør vi det resten av kvalikken med Haaland på banen vil vi antagelig vinne resten av kampene våre.

Den nye midtbanekonstellasjonen har løst det store problemet fra i høst hvor vi virkelig slet med å spille oss ut av aggressivt press. Nå gjorde vi det elegant over to kamper. Det som manglet på de to kampene her var å ikke skyte over på blank kasse tre ganger på rad. Mye enklere å rette på det enn å spille seg ut av høyt press.
Sist redigert av benib den ons mar 29, 2023 1:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Zanick skrev: ons mar 29, 2023 9:43 am Lagerback snittet på 1,77 poeng som norsk landslagstrener. Ståle har akkurat nå snitt på 1,75.

Resultatmessig har ikke Ståle akkurat imponert, men det begynner å se brukbart ut spillemessig. Kan ikke klandre Ståle for at spillerne choker foran mål.
Gjelder dette også vennskapskamper og "uviktige" kamper?
I mine øyne er ikke snittet så altfor viktig. Ja, det viser en utvikling, uten tvil, men det er de spesifikke resultatene i en søtrre kontekst som er mest interressant, f.eks. 3-0 Tyrkia, 2-1 Slovenia og 2-0 Serbia.

Det samme kan selvfølgelig sies om Lägerback, med 2-0 Nord-Irland, 6-0 Tyskland, 1-0 Bulgaria, 1-2 Østerikke og 1-2 Serbia.

Man har dritet seg ut i vippekampene hver gang de siste 20 årene. Akkurat det samme kunne sies om Høgmo. Nå vinner Skottland mot Spania, og det ser ut som de bryter en viss forbrytelse mot det samme problemet.
Sist redigert av Centrist den ons mar 29, 2023 1:22 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?
Norge spiller bra fotball og det skulle bare mangle med de klassespillerne vi har, spesielt på midten og fremover. Men laget er ikke komplett, det er lekkasjene som ødelegger.
Joda vi har sett kampen, og vi så hva som skjedde i 2. omgang. Hadde vi blåst av til pause så hadde alt vært flott.

dani07

Legg inn av dani07 »

Ståle er Ståle. God trener, men neppe rette mann for et landslag.

NFF bør helt klart hente inn en utenlandsk trener, som kun er ute etter resultater. Dette med å "bygge" er selvfølgelig bra, men det funker ikke når vi har levert null på 23 år. Bygging må komme etter resultater, spesielt når vi har 2-3 spillere som er av verdens beste pr nå.

Om Ståle får til EM, så la han fortsette. I det øyeblikket vi ikke kan nå EM, så bør NFF lete etter ny trener.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Føler med Ståle etter disse to kampene. Kan ikke huske at Norge har spilt like bra fotball som i disse to kampen i forhold til motstanden, og vi hadde fortjent mer enn 1 poeng. Det vil løse seg når proppen faller ut, noe Haaland vil fikse. Vi skulle dog hatt en ny Bratseth i forsvar. Det er ikke hans feil at vi magler en med tempo der.

Nevi

Legg inn av Nevi »

4200570 skrev: ons mar 29, 2023 11:33 am Norge tør vel ikke å gå lengre enn til Sverige om de skal se utenfor landegrensene. Dessuten mener jeg ikke at Ståle skal fjernes nå. Andre som la merke til at han tydelig ropte og ga tegn til 5-4-1 etter Norges mål? Det er litt vel feigt, men men.
La og merke til det.

Men Norge spilte nå aldri med en ekstra stopper.
Kan det være ett signal at Georgia hadde lagt litt om. Usikker på om de gorde det da, selv om stjernespilleren var vel oftere på kanyen etterhvert.

Champis

Legg inn av Champis »

mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?

Det er nok så enkelt som at folk er veldig resultatorienterte. Vinner man er alt bra, og taper man er alt rævva. Og når Skottland vinner i tillegg, så påvirker det også hvordan folk ser på Norge sine prestasjoner, av én eller annen grunn. I utgangspunktet var ett poeng på de to kampene et helt ok utgangspunkt før samlingen. Så føler man at man burde hatt mer, samtidig som Skottland har kommet langt bedre i gang enn ventet - og vips er det krisestemning.

Ghost

Legg inn av Ghost »

mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?
Hva snakker du om? Er jo opplagt at noen andre enn Ståle hadde klart å forklare Ødegaard, Aursnes og Sørloth at det er viktig for Norges EM-sjanser at de scorer på store sjanser?

lund

Legg inn av lund »

Ghost skrev: tor mar 30, 2023 12:22 am
mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?
Hva snakker du om? Er jo opplagt at noen andre enn Ståle hadde klart å forklare Ødegaard, Aursnes og Sørloth at det er viktig for Norges EM-sjanser at de scorer på store sjanser?
Er dette seriøst ment?

Mehell

Legg inn av Mehell »

startelver skrev: tir mar 28, 2023 10:21 pm Er mange som kan fotball her inne, og trenerjobben er ikke enkel, spesielt ikke når det gjelder landslaget.
Men Ståle er vel fortsatt en typisk klubbtrener, føler at noe mangler på landslaget.

Nå har han lovet EM-sluttspill før kvaliken startet, kjepphøy som han er. De prosentene er nå i ferd med å renne ut i sanden.

Ståle og hele det gamle teamet hans med Frode Grodås, Kent Bergersen og Brede Hangeland er gutteklubben grei, den siste rest av NFF henger i fjøset.

Prøv noe nytt, få inn en trener med internasjonal erfaring på landslagsnivå.
This didnt age well.

(Dette innlegget skal brukes etter at Norge har kvalifisert seg til det kommende EM-sluttspillet. Føler det er like greit å lage det nå, så kan noen andre trekke det frem når den tiden kommer. Jeg er nemlig for glemsk til å huske på slikt selv.)

Ghost

Legg inn av Ghost »

lund skrev: tor mar 30, 2023 12:50 am
Ghost skrev: tor mar 30, 2023 12:22 am
mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?
Hva snakker du om? Er jo opplagt at noen andre enn Ståle hadde klart å forklare Ødegaard, Aursnes og Sørloth at det er viktig for Norges EM-sjanser at de scorer på store sjanser?
Er dette seriøst ment?
Nei.

Haalando

Legg inn av Haalando »

Altså, Solbakken har verdens beste spiss og den beste playmakeren for øyeblikket, samt kan stille et bedre lag enn noen av forgjengerne har hatt, og til tross for verdensklasse spiss og playmaker, så klarer fyren ikke slå lag som Finland, Georgia, Latvia, Slovenia,og det er kun såvidt han slo middelmådige Irland og Luxemburg. Fucka upp kvaliken mot et veldig svakt Tyrkia lag, choka Nations League. Hvorfor er ikke han sparket? det er helt latterlig

smash

Legg inn av smash »

mogandisu skrev: ons mar 29, 2023 1:09 pm Synes det er litt komisk at landslaget gjør sine kanskje 2 beste kamper spillemessig på lang tid, hvor vi med 5% mer kliniske avslutninger hadde stått med 6 poeng og seier over Spania og Georgia, snakker om at Ståle må gå. Helt absurd i mine øyne.

Ja man kan stille spørsmålstegn ved noen bytter og mangelen på andre bytter i kampene, men virker ikke som folk har sett kampen, kun høydepunktene eller overskriftene?
Det er et godt poeng, men resultatene i det siste, ikke bare de to siste, men de seks siste kampene har vært alt for dårlige. Det er ikke bare uflaks som er forklaringen.

Både mot Spania og Georgia slipper vi inn mål i unødvendig svake perioder. Dette med at vi har passive perioder hvor vi faller ned og lar motstander ta over, er en svakhet ved Ståles Norge som han ikke klarer å fikse.

Det at vi til tider spiller bra, kan jo like gjerne ha å gjøre med at vi har funnet frem til en midtbane med Aursnes, Berg og Ødegaard. Det tok tid før Ståle valgte å gi tillit til Aursnes fremfor vandrende balltap som Thorsby og Normann, så jeg veit ikke hvor mye av æren han fortjener for det. Det tok også tid før han la fra seg 4-4-2, og det gjenstår å se om Sørloth skal spille ving. Jeg frykter at resten av perioden også vil bestå av at Ståle forsøker sine foretrukne, tradisjonelle valg, så oppdager at det ikke funker og ikke tar grep før det er for sent.

Norge har spilt ganske bra fotball, men jeg tror det er mange andre trenere som ville fått oss til å spille like bra om ikke bedre og også klart å fjerne noen av svakhetene.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Han sliter jo også med at det er ikke allverdens av gode alternativer på kant heller, trioen Aursnes, Berg og Ødegaard virker bankers, kan diskuteres om Berg har sterk konkurranse.

Men utover Moi og Solbakken, har man i det hele tatt vinger på høyt nok nivå? Kan bruke spisser og slikt der, men det er ikke allverdens optimalt.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Ønsker meg en venstreving på landslaget og 2 midstopper av internasjonal klasse som spiller fast i sine lag.

Men i hvertfall at SS slutter å ta ut spillere som ikke spiller fotball til vanlig, ta med dem som er i god form og blitt en smule mere kyniske vi også. Gå i kroppen på motstander når det trengs, ligg lavt å kontre i enkelte deler av kampene og være ergjørrige i forsvar av egen boks. Da kan man få trua på et mesterskap igjenn! Samt å ha med en motivator alla det B/G bruker i Bjørn Mannsverk som kan få hodene til gutta på rett plass

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Haalando skrev: tor mar 30, 2023 12:44 pm Altså, Solbakken har verdens beste spiss og den beste playmakeren for øyeblikket, samt kan stille et bedre lag enn noen av forgjengerne har hatt, og til tross for verdensklasse spiss og playmaker, så klarer fyren ikke slå lag som Finland, Georgia, Latvia, Slovenia,og det er kun såvidt han slo middelmådige Irland og Luxemburg. Fucka upp kvaliken mot et veldig svakt Tyrkia lag, choka Nations League. Hvorfor er ikke han sparket? det er helt latterlig
Tja, sikkert mange meninger om det, og det eksisterer jo tall som viser hvor "dårlig" det står til.
Legg til en manglende "kultur" også, så har man kanskje endel av forklaringen på hvorfor vi ikke presterer...?!

https://www.vg.no/sport/fotball/i/4oxer ... 6a6e1636a3

Har selvfølgelig ikke noe svar, men ser man på laget spiller for spiller er potensialet større enn det som virker å være forløst og de BURDE prestere jevnere&bedre.

Mange gjør feil på landsen som de "aldri " gjør på klubblaget og det må skyldes mer enn at de samles så sjelden, for det er likt for alle nasjoner og irrelevant.
King etterlyste mer is i magen og kynisme i sin tid, Strandberg har etter eget utsagn etterlyst innstillng på alle spillermøtene uten at det har hjulpet og hva er det som ikke fungerer...?!

Pushback

Legg inn av Pushback »

Litt merkelig at Hanche ikke engang ble prøvd ut i noen av disse kampene, nå som han er i form. Byttene ila. denne samlingen var ikke de beste, mot Spania nesten oppsigelsesgrunn... Men jeg synes han traff veldig bra med startoppstillingene i begge kamper.

Det greiene med det mentale tror jeg dessverre ikke løsner ved å hente inn diverse mentale trenere osv. Dette er en gjeng med mennesker som har møtt lite ekte motstand i livet, bare ved det faktum at de kommer fra Norge. Så kan man si at det samme gjelder i Sverige og Danmark, men danskene har en helt annen fandenivolkshet og bråkete atferd over seg, et helt annet lynne rett og slett, noe man enkelt ser hvis man er i København en nattestid. Det er selvfølgelig fyll og faen, men de har en egen form for "aggresjon" som vi ikke har i Norge. Nordmenn er av natur mye roligere og mer bedagelige. Kjør litt for sakte på motorveien i Danmark og du har en bil oppi ræva di før du vet ordet av det. Sånt skjer ikke her. Jeg tror dette smitter over i idrettskulturen. Det er ikke noe vi kan "skaffe oss" heller, så:

Hvordan skal dette løses da? Vi må finne en måte å gjøre dette til vår styrke,.

Som sagt hundre ganger så sliter jeg med å se hvordan vi skal komme oss ut av denne snill-gutt tilnærmingen vår, når vi har et fotballfornbund og fotballtopper som er like passive selv. Igjen: Nødlandslag. Her burde man bare gitt faen, vi skal vinne !!! Vi skal ikke delta for pokker.. vi skal vinne !!! Hvem er det som ikke har skjønt dette?? Det viktigste er IKKE å delta! Det er den største misforståelsen og løgnaktige propagandaskandalen i norsk idrett. Langrennsmiljøet hadde aldri akseptert en sånn avgjørelse, selv om Northug episoden til Torino OL var litt i samme gata. Passivitet og manglende guts. Fader eller.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Pushback skrev: tor mar 30, 2023 4:06 pm Litt merkelig at Hanche ikke engang ble prøvd ut i noen av disse kampene, nå som han er i form. Byttene ila. denne samlingen var ikke de beste, mot Spania nesten oppsigelsesgrunn... Men jeg synes han traff veldig bra med startoppstillingene i begge kamper.

Det greiene med det mentale tror jeg dessverre ikke løsner ved å hente inn diverse mentale trenere osv. Dette er en gjeng med mennesker som har møtt lite ekte motstand i livet, bare ved det faktum at de kommer fra Norge. Så kan man si at det samme gjelder i Sverige og Danmark, men danskene har en helt annen fandenivolkshet og bråkete atferd over seg, et helt annet lynne rett og slett, noe man enkelt ser hvis man er i København en nattestid. Det er selvfølgelig fyll og faen, men de har en egen form for "aggresjon" som vi ikke har i Norge. Nordmenn er av natur mye roligere og mer bedagelige. Kjør litt for sakte på motorveien i Danmark og du har en bil oppi ræva di før du vet ordet av det. Sånt skjer ikke her. Jeg tror dette smitter over i idrettskulturen. Det er ikke noe vi kan "skaffe oss" heller, så:

Hvordan skal dette løses da? Vi må finne en måte å gjøre dette til vår styrke,.

Som sagt hundre ganger så sliter jeg med å se hvordan vi skal komme oss ut av denne snill-gutt tilnærmingen vår, når vi har et fotballfornbund og fotballtopper som er like passive selv. Igjen: Nødlandslag. Her burde man bare gitt faen, vi skal vinne !!! Vi skal ikke delta for pokker.. vi skal vinne !!! Hvem er det som ikke har skjønt dette?? Det viktigste er IKKE å delta! Det er den største misforståelsen og løgnaktige propagandaskandalen i norsk idrett. Langrennsmiljøet hadde aldri akseptert en sånn avgjørelse, selv om Northug episoden til Torino OL var litt i samme gata. Passivitet og manglende guts. Fader eller.
Poenger og tenker mye av det samme. Har møtt/hatt litt med en spiller fra Drillo-tiden å gjøre da han var aktiv, og han hadde guts, fandenivoldsk og en tent/ insisterende/bestemt og "aggressiv" holdning også utenfor banen.

Bare til sammenligning passet det godt med Ole Selnæs som hadde det samme men ikke virker aktuell, og ikke til f.eks. Ødis som er for snill.
Det fungerer nok i Arsenal men kanskje ikke like bra for Norge.. ?!

Kanskje Solbakken må få inn noen "typer" og ikke kun se på det sportslige nivået, for vi har helt enkelt ikke spillere på Ødis/Braut- nivå til alle posisjoner.
Trenger noen "enkle", hardtarbeidende jævler som kan lede, holde kok, "sette fyr" på ting og holde kollektivet motivert i 90 minutter.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Gi rekerullen et forsøk

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Hadde ikke spillerne brent for hva de gjorde hadde de aldri vært spillere på toppnivå, og hadde "vilje" holdt til å vinne kamper ville det vært mange spillere fra lavere divisjoner i Eliteserien i dag. Er vel knapt spillere i Norge som er mer brutale og kyniske enn spillere i 5./6.-divisjon.

Mange har for øvrig et litt vel romantisk syn på denne nødlandslagskampen. Vi leverte godt etter forutsetningene, men vi hadde aldri i verden vært i nærheten av et mesterskap med den gjengen. Med normal uttelling hadde Østerrike vunnet kampen.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Ostemanden skrev: tor mar 30, 2023 4:52 pm Gi rekerullen et forsøk
Nei. Han er på ingen måte bedre enn Solbakken, ikke etter noen parametere.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Pushback skrev: tor mar 30, 2023 5:21 pm Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.
Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.
Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 5:32 pm
Pushback skrev: tor mar 30, 2023 5:21 pm Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.
Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.
Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer
Fint om du kunne utdype rundt dette.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 6:01 pm
FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 5:32 pm
Pushback skrev: tor mar 30, 2023 5:21 pm Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.
Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.
Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer
Fint om du kunne utdype rundt dette.
Å finne en sammenheng mellom myndighetenes håndtering av korona og landslagets kvalikkprestasjoner skal godt gjøres. Jeg skriver jo også hvorfor jeg tror vi ikke har kvalifisert i setningene under den du uthevet. Kan jo sku på det: hvilke mesterskap hadde vi kvalifisert oss til hvis vi hadde vært mer kyniske? Er det spesifikke situasjoner som kunne gitt oss et annet utfall? Og hva legger dere egentlig i "kynisme"? Er det uthaling av tid, overspilling i frisparksituasjoner, kvesting av motspillere?

Nå spiller jo også norske spillere i flere av de største klubbene i utlandet, og dit kommer du ikke uten den rette mentaliteten. Er du for pinglete blir du kastet rett på dør. Gutta på topp lever under et ekstremt press.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 4:42 pm f.eks. Ødis som er for snill.
Det fungerer nok i Arsenal men kanskje ikke like bra for Norge.. ?!
Dette stemmer på ingen måte. Bare å se noen kamper med Arsenal så ser du at han stiller voldsomme krav til medspillerne sine, akkurat som flere i denne tråden etterlyser, noe medspillerne også poengterer i flere intervjuer. Her er et av mange eksempler på dette:


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»