AP forbyr Au pair ordningen

Svar
HarryH

Re: AP forbyr Au pair ordningen

Legg inn av HarryH »

peraleks skrev: lør apr 01, 2023 8:24 pm
HarryH skrev: lør apr 01, 2023 8:09 pm
peraleks skrev: lør apr 01, 2023 7:42 pm

Snittlønnen i Oslo er over 750 000 kr, at de fleste lønnstakerne skal sitte igjen med 6k etter at "alt" er betalt for hele 30 dager, altså om samtlige var studenter så kunne jeg muligens ha sett den.
Vi må sammenligne med folk i samme aldersgruppe. I segmentet 25-29 år tipper jeg at medianlønn er rundt 600.000 i Oslo. Etter skatt har man da 37.000 per måned.
Det går fort 17.000 i husleie, 2500 i strøm, 1500 i månedskort for transport, 2000 til internett/tv, 1000 i forsikring og diverse og la oss si 6000 til mat. Da har man 7000 å rutte med. Man lider ingen nød, men det er bare 1000 mer enn de 6000 det var snakk om til au-pairene.
Er forferdelig få i den aldersgruppen der som bor alene og på hele 17 k i leie.

Jeg har omtrent uten unntak hørt om enten kollektiv, eller parforhold og da er leie rundt 8-9 k langt mer sannsynlig(Enda mindre om man bor i kollektiv).
Transport er 850 kr måneden, 2500 på internett/tv er altfor mye. Telenor har 150 Mbs til 739 kroner måneden(Også igjen en kostnad som deles på flere). De fleste i denne aldersgruppen bruker ikke vanlig tv.
Er ca. 3-4 k for forsikringer i løpet av et helt år(reise, innbo og uføre). Altså 3-400 kr per måned.
Den strømkostnaden der ser også litt vel høy ut, spesielt når det skal deles på enda en eller flere.
6k på mat er også for mye, noe rundt 4,5 k er langt mer sannsynlig(En del her spiser også gjerne gratis lunsj på jobb blant annet).
Jeg var kanskje litt pessimistisk i mine kostnadsanslag. Sannheten ligger vel et sted mellom der.
Men det som er helt klart, er at jeg overvurderte medianlønn for denne aldersgruppa.
6000 kr i måneden for en au pair høres lite ut når det settes opp mot norsk tarifflønn i lignende yrker, men hvis man sammenligner med kr 7000-9000 som Oslo-boere i det nevnte segmentet har å rutte med, så får man et bedre bilde av situasjonen.

Det blir derfor etter min mening feil å si som Peggy Hessen at disse menneskene jobber under slaverilignende betingelser. At det har vært eksempler på at vertsfamilier har begått overtramp er en annen sak.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Hva er mange? Antall saker i Norge er så få at de blåses opp i alle medier når det først dukker opp. Om man mener at det er "mørketall" så får man dokumentere disse mørketallene i stedet for å synse. Problemet med å ta vekk denne ordningen er at den fungerer og tjener landet. Og alt på grunn av misunnelse og ideologiske skylapper.

Au pair gjør det mulig for enkelte familier at både mor og far kan jobbe. Dette er spesielt viktig for de med turnus. Alternativet er færre barn som er motsatt av hva regjeringen ønsker og landet trenger. Det er også en utrolig gunstig ordning for de som kommer hit.

Argumentene mot fra klovnevenstre så langt i denne tråden er at det rammer "de rike" så da er det ok. Og utnyttelse av fattige unge mennesker siden de er så underbetalt. Og så kan man selvsagt lure på logikken i at ordningen både er underbetalt og at det kun er de rike som kan benytte seg av den eksisterer i samme hodet. Men slik er det.
Når 90 % av au pairene kommer fra Filippinene, er dette alene bevis for at det foregår en økonomisk utnyttelse i favør velbeslåtte. Og selvsagt eksisterer det et sjikte hvor fattige utnyttes, og kun de «rike» kan begunstige seg, det skjønner alle og enhver.

Eksen til Hegnar får heller orientere seg mot barnevakter og/eller barnefar (surrogatfar). I tillegg vurdere å forlate kontoret til et folkelig tidspunkt, og jobbe litt på kveldstid, noe mange av kollegaene sikkert vil verdsette. Håper det ordner seg.

På nedsiden kan avviklingen føre til noe færre barn (hos «eliten»), nå som vi har historisk lave reproduksjonstall.

P.S. Tror majoriteten av au pairene her til lands har det bra, økonomisk og personlig. Samfunnet har jo blitt temmelig transparent, og det er generelt liten åpning for utnyttelse her på berget, også hos sosieteten. At avvikling seiler frem som en fanesak for sosialistisk venstreside er bare naturlig. «De rike skal tas».

peraleks

Legg inn av peraleks »

HarryH skrev: lør apr 01, 2023 8:44 pm
peraleks skrev: lør apr 01, 2023 8:24 pm
HarryH skrev: lør apr 01, 2023 8:09 pm

Vi må sammenligne med folk i samme aldersgruppe. I segmentet 25-29 år tipper jeg at medianlønn er rundt 600.000 i Oslo. Etter skatt har man da 37.000 per måned.
Det går fort 17.000 i husleie, 2500 i strøm, 1500 i månedskort for transport, 2000 til internett/tv, 1000 i forsikring og diverse og la oss si 6000 til mat. Da har man 7000 å rutte med. Man lider ingen nød, men det er bare 1000 mer enn de 6000 det var snakk om til au-pairene.
Er forferdelig få i den aldersgruppen der som bor alene og på hele 17 k i leie.

Jeg har omtrent uten unntak hørt om enten kollektiv, eller parforhold og da er leie rundt 8-9 k langt mer sannsynlig(Enda mindre om man bor i kollektiv).
Transport er 850 kr måneden, 2500 på internett/tv er altfor mye. Telenor har 150 Mbs til 739 kroner måneden(Også igjen en kostnad som deles på flere). De fleste i denne aldersgruppen bruker ikke vanlig tv.
Er ca. 3-4 k for forsikringer i løpet av et helt år(reise, innbo og uføre). Altså 3-400 kr per måned.
Den strømkostnaden der ser også litt vel høy ut, spesielt når det skal deles på enda en eller flere.
6k på mat er også for mye, noe rundt 4,5 k er langt mer sannsynlig(En del her spiser også gjerne gratis lunsj på jobb blant annet).
Jeg var kanskje litt pessimistisk i mine kostnadsanslag. Sannheten ligger vel et sted mellom der.
Men det som er helt klart, er at jeg overvurderte medianlønn for denne aldersgruppa.
6000 kr i måneden for en au pair høres lite ut når det settes opp mot norsk tarifflønn i lignende yrker, men hvis man sammenligner med kr 7000-9000 som Oslo-boere i det nevnte segmentet har å rutte med, så får man et bedre bilde av situasjonen.

Det blir derfor etter min mening feil å si som Peggy Hessen at disse menneskene jobber under slaverilignende betingelser. At det har vært eksempler på at vertsfamilier har begått overtramp er en annen sak.
Er ikke uenig i at du finner nok en grei andel blant studenter som sitter igjen med 6k og mindre igjen etter at "alt" er betalt.
Samtidig er jeg usikker på om denne gjengen er i igjen stor nok til å ha et vesentlig utslag, først og fremst fordi kostnadene for akkurat denne grupperingen mellom 19-30 er ikke spesielt store. En annen ting er den kraftige økningen i levestandard man opplever når man går fra student -> videre inn i arbeidslivet.

Jeg ville ellers ikke kalt det slaveri selv, men jeg syns au pair-opplegget er sære greier og det virker jo som at det er økonomisk langt mer gunstig enn å for eks. leie en vanlig barnevakt eller hushjelp.

HarryH

Legg inn av HarryH »

peraleks skrev: søn apr 02, 2023 2:54 pm
Er ikke uenig i at du finner nok en grei andel blant studenter som sitter igjen med 6k og mindre igjen etter at "alt" er betalt.
Samtidig er jeg usikker på om denne gjengen er i igjen stor nok til å ha et vesentlig utslag, først og fremst fordi kostnadene for akkurat denne grupperingen mellom 19-30 er ikke spesielt store. En annen ting er den kraftige økningen i levestandard man opplever når man går fra student -> videre inn i arbeidslivet.

Jeg ville ellers ikke kalt det slaveri selv, men jeg syns au pair-opplegget er sære greier og det virker jo som at det er økonomisk langt mer gunstig enn å for eks. leie en vanlig barnevakt eller hushjelp.
I aldersgruppa 20-30 år i Oslo er det selvsagt en meget stor andel studenter og av disse er det nok en forholdsvis liten andel som har så mye som 6000 å rutte med etter at faste kostnader og mat er betalt.

Au-pair er sære greier, men det virker som det har vært vinn-vinn og en fin mulighet for disse ungdommene til å oppleve Europa og samtidig ha det forholdsvis romslig økonomisk sammenlignet med jevnaldrende Oslo-boere de møter hvis de tar en tur på byen.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Er mange det som begraver seg i gjeld for å få leilighet i større byer. Utrolig at de får lov av banken, egentlig. Norge er jo i verdenstoppen i inkassogjeld, fordi folk likevel ønsker å dra på dyre ferier som alle andre (f.eks)

peraleks

Legg inn av peraleks »

JauKaninen skrev: søn apr 02, 2023 3:20 pm Er mange det som begraver seg i gjeld for å få leilighet i større byer. Utrolig at de får lov av banken, egentlig. Norge er jo i verdenstoppen i inkassogjeld, fordi folk likevel ønsker å dra på dyre ferier som alle andre (f.eks)
Vel, de får faktisk ikke lov(Og her igjen har bankene vært særdeles strenge spesielt de to siste årene).

peraleks

Legg inn av peraleks »

HarryH skrev: søn apr 02, 2023 3:14 pm
peraleks skrev: søn apr 02, 2023 2:54 pm
Er ikke uenig i at du finner nok en grei andel blant studenter som sitter igjen med 6k og mindre igjen etter at "alt" er betalt.
Samtidig er jeg usikker på om denne gjengen er i igjen stor nok til å ha et vesentlig utslag, først og fremst fordi kostnadene for akkurat denne grupperingen mellom 19-30 er ikke spesielt store. En annen ting er den kraftige økningen i levestandard man opplever når man går fra student -> videre inn i arbeidslivet.

Jeg ville ellers ikke kalt det slaveri selv, men jeg syns au pair-opplegget er sære greier og det virker jo som at det er økonomisk langt mer gunstig enn å for eks. leie en vanlig barnevakt eller hushjelp.
I aldersgruppa 20-30 år i Oslo er det selvsagt en meget stor andel studenter og av disse er det nok en forholdsvis liten andel som har så mye som 6000 å rutte med etter at faste kostnader og mat er betalt.

Au-pair er sære greier, men det virker som det har vært vinn-vinn og en fin mulighet for disse ungdommene til å oppleve Europa og samtidig ha det forholdsvis romslig økonomisk sammenlignet med jevnaldrende Oslo-boere de møter hvis de tar en tur på byen.
De er ca. 70 000 studenter i Oslo(Ca. 10 % av den totale befolkningen i Oslo).

En ikke akkurat liten andel av disse igjen bor hjemme bortimot under hele studieperioden(De som har foreldre som bor i og rundt Oslo) og har langt mer enn 6k å leve for ettersom at de i praksis nærmest ikke har utgifter. En annen ting her er hva man regner som en student, UiO hadde f.eks. 6000 studenter i 2021 som ikke tok et eneste studiepoeng.

Merk her også at med studentbudskjett så blir ikke kostnadsbildet jeg ga igjen riktig, men betydelig mye lavere igjen.
Studentbolig f.eks. ligger på rundt 5k i leie og fordrer igjen gratis internett, strøm og tv, i tillegg til at man har særordninger for forsikringer og annet.

Dette igjen da sett opp mot en del studenter som har det romslig økonomisk, pluss de som kommer ut i arbeid og gjerne starter rundt 550-600 k har jeg mine sterkeste tvil vil greie å svinge den pendelen til at man snittmessig skal ligge noe i nærheten av 6 k engang. Jeg husker selv blant jevnaldrende at det f.eks. ikke var unormalt å ligge på 8-10 k til sparing til egen bolig når man var ferdig med studiene i midten av 25-årene og ute i arbeid.

HarryH

Legg inn av HarryH »

peraleks skrev: søn apr 02, 2023 4:07 pm De er ca. 70 000 studenter i Oslo(Ca. 10 % av den totale befolkningen i Oslo).
Ikke glem at vi diskuterer aldersgruppen under 30 år.

peraleks

Legg inn av peraleks »

HarryH skrev: søn apr 02, 2023 4:14 pm
peraleks skrev: søn apr 02, 2023 4:07 pm De er ca. 70 000 studenter i Oslo(Ca. 10 % av den totale befolkningen i Oslo).
Ikke glem at vi diskuterer aldersgruppen under 30 år.
Sant nok, ca. 25 % av alle studenter er over 30 år, så man kan eventuelt trekke vekk 17500 mennesker.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Her må jeg si LO-Peggy endelig har lykkes. Hun har vel vært etter au pair ordningen i 10-15 år nå. Og forby noe for alle der noen få har brutt reglene er vel slik LO vil ha det. Gjetter på at de filippinske hjem jubler over å nå få tilbake sine døtre der de kan jobbe under ordnede arbeidsforhold og solide lønninger. Mon tro om noen av dem havner i fattigdom og verste fall prostitusjon. Men det er kanskje ikke så farlig så lenge LO vinner sine små lokale seiere.

Hva forresten med de titusenvis av filippinske sjømenn som jobber om bord på norske båter? Skal det bli LO-Peggys neste korstog?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Starstruck skrev: lør apr 15, 2023 12:26 pm Her må jeg si LO-Peggy endelig har lykkes. Hun har vel vært etter au pair ordningen i 10-15 år nå. Og forby noe for alle der noen få har brutt reglene er vel slik LO vil ha det. Gjetter på at de filippinske hjem jubler over å nå få tilbake sine døtre der de kan jobbe under ordnede arbeidsforhold og solide lønninger. Mon tro om noen av dem havner i fattigdom og verste fall prostitusjon. Men det er kanskje ikke så farlig så lenge LO vinner sine små lokale seiere.
Du får åpne for mer innvandring da, hvis du mener at Norge skal redde flere fattige filippinenere. Vi kan sikkert klare noen hundre tusen.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 12:29 pm
Starstruck skrev: lør apr 15, 2023 12:26 pm Her må jeg si LO-Peggy endelig har lykkes. Hun har vel vært etter au pair ordningen i 10-15 år nå. Og forby noe for alle der noen få har brutt reglene er vel slik LO vil ha det. Gjetter på at de filippinske hjem jubler over å nå få tilbake sine døtre der de kan jobbe under ordnede arbeidsforhold og solide lønninger. Mon tro om noen av dem havner i fattigdom og verste fall prostitusjon. Men det er kanskje ikke så farlig så lenge LO vinner sine små lokale seiere.
Du får åpne for mer innvandring da, hvis du mener at Norge skal redde flere fattige filippinenere. Vi kan sikkert klare noen hundre tusen.
Dette er et tøysesvar

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Starstruck skrev: lør apr 15, 2023 12:46 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 12:29 pm
Starstruck skrev: lør apr 15, 2023 12:26 pm Her må jeg si LO-Peggy endelig har lykkes. Hun har vel vært etter au pair ordningen i 10-15 år nå. Og forby noe for alle der noen få har brutt reglene er vel slik LO vil ha det. Gjetter på at de filippinske hjem jubler over å nå få tilbake sine døtre der de kan jobbe under ordnede arbeidsforhold og solide lønninger. Mon tro om noen av dem havner i fattigdom og verste fall prostitusjon. Men det er kanskje ikke så farlig så lenge LO vinner sine små lokale seiere.
Du får åpne for mer innvandring da, hvis du mener at Norge skal redde flere fattige filippinenere. Vi kan sikkert klare noen hundre tusen.
Dette er et tøysesvar
Det som er tøys er å tro at 50 årlige au-pairer fra Filippinene utgjør noen som helst hjelp til det filippinske folket.

Selve ordningen var der kun for at et ekstremt lite antall nordmenn skulle spare penger på husarbeid de ikke gidder å gjøre selv.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Det er dessverre blitt slik at folk i dag ønsker gjerne forbud når de ikke liker noe eller når noe ikke fungerer optimalt. Jeg ser ikke helt hvordan denne ordninga ikke kan bestå om man foretar noen justeringer. Har selv en kompis som har tre unger med høyt energinivå og som har hatt så mange jern i ilden i tillegg til å følge opp ungene på alt at han måtte få seg en au pair etter at han fikk hjerteinfarkt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Cannabis Connoisseur skrev: lør apr 15, 2023 12:54 pm Sanna Sarromaa kaster seg på diskusjonen.
Spar meg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Dette er venstresiden på sitt verste, kombinasjonen av rasistisk og sterk misunnelsesfølelse er ikke pen å se i fri utfoldelse.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:06 pm Dette er venstresiden på sitt verste, kombinasjonen av rasistisk og sterk misunnelsesfølelse er ikke pen å se i fri utfoldelse.
Hva har egentlig denne saken med rasisme å gjøre?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 12:58 pm
Cannabis Connoisseur skrev: lør apr 15, 2023 12:54 pm Sanna Sarromaa kaster seg på diskusjonen.
Spar meg.
Skjønner det at det er et problem å henge bjella på katten til sosialistene og ideologien deres som skal detaljstyre hverdagslivet til alle.

fargerik

Legg inn av fargerik »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:06 pm Dette er venstresiden på sitt verste, kombinasjonen av rasistisk og sterk misunnelsesfølelse er ikke pen å se i fri utfoldelse.
Man må forlate høyresiden, slutte å være høyrepolitiker og bare representere seg selv for å ha tillatelse til å snakke fritt.
Slik som ex- høyrepolitiker Torbjørn Røe Isaksen gjorde i Dagsnytt 18 i går :
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten- ... /avspiller
(Bolk 4 i programmet)
Ex- Høyre- statsråden kler Civitaberta naken og feier gulvet med henne.
Sist redigert av fargerik den lør apr 15, 2023 1:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ehall skrev: lør apr 15, 2023 1:14 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 12:58 pm
Cannabis Connoisseur skrev: lør apr 15, 2023 12:54 pm Sanna Sarromaa kaster seg på diskusjonen.
Spar meg.
Skjønner det at det er et problem å henge bjella på katten til sosialistene og ideologien deres som skal detaljstyre hverdagslivet til alle.
Personen som kaller seg "finne, feminist og forfatter" (av hva?) har iallefall oppnådd en fin liten fanklubb blant landets politiske skrotnisser.

Det skal hun ha.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:12 pm
GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:06 pm Dette er venstresiden på sitt verste, kombinasjonen av rasistisk og sterk misunnelsesfølelse er ikke pen å se i fri utfoldelse.
Hva har egentlig denne saken med rasisme å gjøre?
Venstresiden har jo samme argument som ytterste høyre, vil ikke at utlendinger skal komme å ta jobbene. Det er en nedrig retorikk, og det er en grunn til at ytre høyre partier har vokst på bekostning av sosialdemokratiske partier - for denne dem mot oss retorikken er noe de har blitt fostret opp med av den reaksjonære venstresiden. De som er Au Pair er fornøyd, de får alt dekket og en lønn de bare kan drømme om i hjemlandet, de får se hvordan et vestlig demokratisk samfunn fungerer og i stede for at vi skal stenge våre grenser så bør vi være åpen for å spre våre verdier og tankegang til resten av verden.

Jeg syns vi bør ha mer av det, ikke mindre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:19 pm
ehall skrev: lør apr 15, 2023 1:14 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 12:58 pm

Spar meg.
Skjønner det at det er et problem å henge bjella på katten til sosialistene og ideologien deres som skal detaljstyre hverdagslivet til alle.
Personen som kaller seg "finne, feminist og forfatter" (av hva?) har iallefall oppnådd en fin liten fanklubb blant landets politiske skrotnisser.

Det skal hun ha.
Jeg vil gjerne ha en au pair. Har ikke barn, men ledig rom.
Au pairen skal male huset og stelle hagen.
Vi har eget rom, mat og lommepenger, og den heldige vil kunne lære masse kultur.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:21 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:12 pm
GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:06 pm Dette er venstresiden på sitt verste, kombinasjonen av rasistisk og sterk misunnelsesfølelse er ikke pen å se i fri utfoldelse.
Hva har egentlig denne saken med rasisme å gjøre?
Venstresiden har jo samme argument som ytterste høyre, vil ikke at utlendinger skal komme å ta jobbene. Det er en nedrig retorikk, og det er en grunn til at ytre høyre partier har vokst på bekostning av sosialdemokratiske partier - for denne dem mot oss retorikken er noe de har blitt fostret opp med av den reaksjonære venstresiden. De som er Au Pair er fornøyd, de får alt dekket og en lønn de bare kan drømme om i hjemlandet, de får se hvordan et vestlig demokratisk samfunn fungerer og i stede for at vi skal stenge våre grenser så bør vi være åpen for å spre våre verdier og tankegang til resten av verden.

Jeg syns vi bør ha mer av det, ikke mindre.
Hvorfor ikke heller enn denne avdankete ordningen åpne for større arbeidsinnvandring slik at vi kan fylle behov vi har i f.eks. helsevesenet og samtidig betale de som kommer en anstendig lønn som de kan leve sine egne liv av?

Noen er sikkert imot dette forslaget, uten at jeg skal kalle dem rasister av den grunn.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:21 pm Venstresiden har jo samme argument som ytterste høyre, vil ikke at utlendinger skal komme å ta jobbene. Det er en nedrig retorikk, og det er en grunn til at ytre høyre partier har vokst på bekostning av sosialdemokratiske partier - for denne dem mot oss retorikken er noe de har blitt fostret opp med av den reaksjonære venstresiden. De som er Au Pair er fornøyd, de får alt dekket og en lønn de bare kan drømme om i hjemlandet, de får se hvordan et vestlig demokratisk samfunn fungerer og i stede for at vi skal stenge våre grenser så bør vi være åpen for å spre våre verdier og tankegang til resten av verden.

Jeg syns vi bør ha mer av det, ikke mindre.
Tøys.

Røe Isaksen på Dagsnytt 18 forklarer dette strålende. Civitia-pappegøya klamrer seg til "kulturutveksling" som et halmstrå.

Kall en spade en spade, dette er arbeidsinnvandring, ingenting galt med arbeidsinnvandring, men vi godtar ikke så lav godtgjørelse når det er et arbeidsforhold.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:29 pm
Hvorfor ikke heller enn denne avdankete ordningen åpne for større arbeidsinnvandring slik at vi kan fylle behov vi har i f.eks. helsevesenet og samtidig betale de som kommer en anstendig lønn som de kan leve sine egne liv av?
Absolutt, det hadde også vært effektivt for å holde inflasjonen nede. Dessverre er det no go fra LO og de sitter med all makt når Ap er i regjering.

Anstendig lønn er også mest retorikk, spesielt når det er mennesker som skal være i Norge over kortere perioder. Det er ikke rimelig at folk som er her for å arbeide skal ha norsk lønnsnivå, men der har vi igjen venstresidens nasjonalisme som gjør at man ikke kan ha et åpent og fungerende marked. Og det er jo ren ideologi bak, det er ikke akkurat slik at det står flust av norske arbeidere som ønsker å jobbe som barnepassere. Men misunnelsen er sterkere enn sexdriften for veldig mange på venstresiden, trist skue.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fargerik skrev: lør apr 15, 2023 1:27 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:19 pm
ehall skrev: lør apr 15, 2023 1:14 pm

Skjønner det at det er et problem å henge bjella på katten til sosialistene og ideologien deres som skal detaljstyre hverdagslivet til alle.
Personen som kaller seg "finne, feminist og forfatter" (av hva?) har iallefall oppnådd en fin liten fanklubb blant landets politiske skrotnisser.

Det skal hun ha.
Jeg vil gjerne ha en au pair. Har ikke barn, men ledig rom.
Au pairen skal male huset og stelle hagen.
Vi har eget rom, mat og lommepenger, og den heldige vil kunne lære masse kultur.
Interessant. Rart jeg ikke har tenkt tanken før. Må man egentlig ha barn for å ha au-pair? Jeg tilbyr rom, netflixkultur og lettere husarbeid, men mangler små barn. Det er 3 av 4 tross alt. Og veldig god lønn tilbys, sammenlignet med der de kommer fra. Og muligheten til å tjene litt ekstra om det interesserer, hrm hrm. Hilsen Trygdesvinet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Zorbeltuss skrev: lør apr 15, 2023 1:44 pm

Røe Isaksen på Dagsnytt 18 forklarer dette strålende. Civitia-pappegøya klamrer seg til "kulturutveksling" som et halmstrå.
Handel og arbeid har alltid vært kulturutveksling, det var jo mye av grunnlaget da EU fikk fredsprisen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:48 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:29 pm
Hvorfor ikke heller enn denne avdankete ordningen åpne for større arbeidsinnvandring slik at vi kan fylle behov vi har i f.eks. helsevesenet og samtidig betale de som kommer en anstendig lønn som de kan leve sine egne liv av?
Absolutt, det hadde også vært effektivt for å holde inflasjonen nede. Dessverre er det no go fra LO og de sitter med all makt når Ap er i regjering.

Anstendig lønn er også mest retorikk, spesielt når det er mennesker som skal være i Norge over kortere perioder. Det er ikke rimelig at folk som er her for å arbeide skal ha norsk lønnsnivå, men der har vi igjen venstresidens nasjonalisme som gjør at man ikke kan ha et åpent og fungerende marked. Og det er jo ren ideologi bak, det er ikke akkurat slik at det står flust av norske arbeidere som ønsker å jobbe som barnepassere. Men misunnelsen er sterkere enn sexdriften for veldig mange på venstresiden, trist skue.
Sannheten bak au pair-ordningen er at den ville sett langt mindre tiltalende ut hvis det ble standarden blant norske husholdninger å ha en utenlandsk ansatt på ræva arbeidsbetingelser, slik at de ble en egen tjenerklasse i samfunnet. Smaken av Saudi-Arabia og andre gulfstater ville blitt sterk.

Så grunnen til at noen i det hele tatt forsvarer den er fordi det er en liten sær ordning som ikke berører folk flest. Hadde au pair-ordningen blitt standard for hele befolkningen ville vi nok blitt betraktet på samme vis som stater vi overhodet ikke liker å sammenligne oss med.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 2:55 pm
Sannheten bak au pair-ordningen er at den ville sett langt mindre tiltalende ut hvis det ble standarden blant norske husholdninger å ha en utenlandsk ansatt på ræva arbeidsbetingelser, slik at de ble en egen tjenerklasse i samfunnet. Smaken av Saudi-Arabia og andre gulfstater ville blitt sterk.

Så grunnen til at noen i det hele tatt forsvarer den er fordi det er en liten sær ordning som ikke berører folk flest. Hadde au pair-ordningen blitt standard for hele befolkningen ville vi nok blitt betraktet på samme vis som stater vi overhodet ikke liker å sammenligne oss med.
Enten er du direkte kunnskapsløs eller så direkte løgnaktig og ondskapsfull. Forholdene i Saudi-Arabia er forferdelige, mennesker som må jobbe under forferdelige forhold, gjerne 14 timer i døgnet 7 dager uka. Mange blir fratatt pass og beskjed om at de får det tilbake når de har betalt tilbake gjelden. Det er det som er det moderne slaveriet. Og de får ikke skikkelig helsehjelp, som gjør at de har langt dårligere helse enn befolkningen ellers, og skulle de bli utsatt for noe kriminalitet så vil ikke de kunne gå til politiet for hjelp.

Ingenting av det er sant i Norge, du burde skamme deg over å spre slike løgner. Du burde vite bedre.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: lør apr 15, 2023 1:48 pm
Folk_flesk skrev: lør apr 15, 2023 1:29 pm
Hvorfor ikke heller enn denne avdankete ordningen åpne for større arbeidsinnvandring slik at vi kan fylle behov vi har i f.eks. helsevesenet og samtidig betale de som kommer en anstendig lønn som de kan leve sine egne liv av?
Absolutt, det hadde også vært effektivt for å holde inflasjonen nede. Dessverre er det no go fra LO og de sitter med all makt når Ap er i regjering.

Anstendig lønn er også mest retorikk, spesielt når det er mennesker som skal være i Norge over kortere perioder. Det er ikke rimelig at folk som er her for å arbeide skal ha norsk lønnsnivå, men der har vi igjen venstresidens nasjonalisme som gjør at man ikke kan ha et åpent og fungerende marked. Og det er jo ren ideologi bak, det er ikke akkurat slik at det står flust av norske arbeidere som ønsker å jobbe som barnepassere. Men misunnelsen er sterkere enn sexdriften for veldig mange på venstresiden, trist skue.
Slike patetiske hersketeknikker er mer trist, syns jeg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»