AP forbyr Au pair ordningen

Svar
bgr

Re: AP forbyr Au pair ordningen

Legg inn av bgr »

Ale skrev: ons mar 29, 2023 3:04 pm Hvorfor forby noe som fungerer?
Men hva fungerer det som? Billig hushjelp forkledd som kulturutveksling. Er det ikke bedre å kalle ting ved sitt rette navn, og så får de som trenger/ønsker det ansette hushjelper og barnepassere? Det er ikke så veldig uvanlig at ordninger som ikke lenger fungerer etter hensikten avvikles etter noen år. Man trenger ikke gjøre dette til noen debatt om ideologi på en høyre-venstre akse eller misunnelse eller whatever. Det holder å se på hva ordningen opprinnelig skulle være, og hva den brukes til i Norge i dag.

Alle vet jo at au pair (i Norge) ikke har handlet om kulturutveksling på mange tiår, men om at overklasse og øvre middelklasse skal kunne skaffe seg billig hushjelp og barnepass. Det at 80% av au pairene kommer fra en av verdens største eksportører av den typen arbeidskraft, nemlig Filippinene, sier vel alt om det.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 8:00 pm
Zorbeltuss skrev: ons mar 29, 2023 2:04 pm Kost, Losji og 6000 i måneden for 30 timers arbeid i uka?

Ufaglært minstelønn er vel 207kr i timen, så de skal kunne forvente 25k i måneden, pluss pensjon osv. SIFO anslår at levekost for enslig 18-åring er 10k i måneden, altså får de omtrent 10k for lite, og pensjon etc må eventuelt komme i tillegg.

La de komme på vanlige norske lønnsvilkår.
Jeg vet ikke hvilken virkelighet du lever i, men kr 6 000,- i måneden for å jobbe 5 timer om dagen, og samtidig ha gratis bolig, gratis strøm og gratis mat er bedre enn en stor del av befolkningen i landet.
Tja, nå sender de mesteparten av pengene hjem til familien på Filippinene, så jeg vet ikke hvilken virkelighet du lever i som tror at disse jenten har det "bedre enn en stor del av befolkningen i landet".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Så vidt jeg kan se er det bare å opprette et enkeltpersonforetak og ansette au pairen i dette, på samme vilkår som i dag.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Skal man beholde ordningen så må godtgjørelsen justeres opp, vil anta at den er en levning fra en tid hvor en vesentlig større del av folk sin inntekt gikk til mat og hus enn nå.

Så må det vel også skattes av de pengene slik at man får finansiert ordentlig kontroll.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Kanskje man skal opprette en ordning hvor de som er så opptatt av å opprettholde ordningen for "kulturutveksling", kan få personer på utveksling, uten at det følger noen arbeidsplikt med....

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Burde vært avskaffet for lenge siden, dette er utnyttelse av fattige mennesker.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Gideg skrev: ons mar 29, 2023 6:46 pm
Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 2:13 pm
Zorbeltuss skrev: ons mar 29, 2023 2:04 pm Kost, Losji og 6000 i måneden for 30 timers arbeid i uka?

Ufaglært minstelønn er vel 207kr i timen, så de skal kunne forvente 25k i måneden, pluss pensjon osv. SIFO anslår at levekost for enslig 18-åring er 10k i måneden, altså får de omtrent 10k for lite, og pensjon etc må eventuelt komme i tillegg.

La de komme på vanlige norske lønnsvilkår.
6000,- i måneden er en fantastisk lønn for en ung filippiner.
Da kan man vel la unge filippinske menn jobber her i byggebransjen, 6000, - i måneden + kost og losji.
Skal de andre arbeiderne ta med seg disse unge ufaglærte filippinske mennene med seg hjem etter 5 timers arbeid og gi dem kost og losji.. egent rom og greier. Tenker du noen gang over hva du skriver?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Rainmaker skrev: tor mar 30, 2023 1:27 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Kanskje man skal opprette en ordning hvor de som er så opptatt av å opprettholde ordningen for "kulturutveksling", kan få personer på utveksling, uten at det følger noen arbeidsplikt med....
Eller staten kan opprette en stipendordning for å tilby fillipinere plass på folkehøgskole.
Selve undervisningen er gratis, men kost og losji pluss turer og kulturopplevelser kan koste fra 80 000 kroner og oppover.
Da snakker vi kultur, uten arbeidsplikt hos familier i Asker og Bærum.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

fargerik skrev: tor mar 30, 2023 1:59 pm
Rainmaker skrev: tor mar 30, 2023 1:27 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Kanskje man skal opprette en ordning hvor de som er så opptatt av å opprettholde ordningen for "kulturutveksling", kan få personer på utveksling, uten at det følger noen arbeidsplikt med....
Eller staten kan opprette en stipendordning for å tilby fillipinere plass på folkehøgskole.
Selve undervisningen er gratis, men kost og losji pluss turer og kulturopplevelser kan koste fra 80 000 kroner og oppover.
Da snakker vi kultur, uten arbeidsplikt hos familier i Asker og Bærum.
Vestkantfruene må jo ha noen til å gå på polet for seg vet du :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

pfrog567 skrev: tor mar 30, 2023 2:02 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 1:59 pm
Rainmaker skrev: tor mar 30, 2023 1:27 pm

Kanskje man skal opprette en ordning hvor de som er så opptatt av å opprettholde ordningen for "kulturutveksling", kan få personer på utveksling, uten at det følger noen arbeidsplikt med....
Eller staten kan opprette en stipendordning for å tilby fillipinere plass på folkehøgskole.
Selve undervisningen er gratis, men kost og losji pluss turer og kulturopplevelser kan koste fra 80 000 kroner og oppover.
Da snakker vi kultur, uten arbeidsplikt hos familier i Asker og Bærum.
Vestkantfruene må jo ha noen til å gå på polet for seg vet du :)
Ja, jeg antar at dama i dax 18 i går, alenemor og redaktør i Kapital ikke har tid til slikt.....

lund

Legg inn av lund »

Bare fint dette. Fjerne taxfree-ordningen i samme slengen, så snakker vi.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Hva er mange? Antall saker i Norge er så få at de blåses opp i alle medier når det først dukker opp. Om man mener at det er "mørketall" så får man dokumentere disse mørketallene i stedet for å synse. Problemet med å ta vekk denne ordningen er at den fungerer og tjener landet. Og alt på grunn av misunnelse og ideologiske skylapper.

Au pair gjør det mulig for enkelte familier at både mor og far kan jobbe. Dette er spesielt viktig for de med turnus. Alternativet er færre barn som er motsatt av hva regjeringen ønsker og landet trenger. Det er også en utrolig gunstig ordning for de som kommer hit.

Argumentene mot fra klovnevenstre så langt i denne tråden er at det rammer "de rike" så da er det ok. Og utnyttelse av fattige unge mennesker siden de er så underbetalt. Og så kan man selvsagt lure på logikken i at ordningen både er underbetalt og at det kun er de rike som kan benytte seg av den eksisterer i samme hodet. Men slik er det.

lund

Legg inn av lund »

Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Hva er mange? Antall saker i Norge er så få at de blåses opp i alle medier når det først dukker opp. Om man mener at det er "mørketall" så får man dokumentere disse mørketallene i stedet for å synse. Problemet med å ta vekk denne ordningen er at den fungerer og tjener landet. Og alt på grunn av misunnelse og ideologiske skylapper.

Au pair gjør det mulig for enkelte familier at både mor og far kan jobbe. Dette er spesielt viktig for de med turnus. Alternativet er færre barn som er motsatt av hva regjeringen ønsker og landet trenger. Det er også en utrolig gunstig ordning for de som kommer hit.

Argumentene mot fra klovnevenstre så langt i denne tråden er at det rammer "de rike" så da er det ok. Og utnyttelse av fattige unge mennesker siden de er så underbetalt. Og så kan man selvsagt lure på logikken i at ordningen både er underbetalt og at det kun er de rike som kan benytte seg av den eksisterer i samme hodet. Men slik er det.
Han du svarer er vel en Høyre-velger, så hvorfor du på autopilot velger å kalle alle som er uenige med deg for klovnevenstre må gudene vite.

fargerik

Legg inn av fargerik »

lund skrev: tor mar 30, 2023 2:10 pm
Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Hva er mange? Antall saker i Norge er så få at de blåses opp i alle medier når det først dukker opp. Om man mener at det er "mørketall" så får man dokumentere disse mørketallene i stedet for å synse. Problemet med å ta vekk denne ordningen er at den fungerer og tjener landet. Og alt på grunn av misunnelse og ideologiske skylapper.

Au pair gjør det mulig for enkelte familier at både mor og far kan jobbe. Dette er spesielt viktig for de med turnus. Alternativet er færre barn som er motsatt av hva regjeringen ønsker og landet trenger. Det er også en utrolig gunstig ordning for de som kommer hit.

Argumentene mot fra klovnevenstre så langt i denne tråden er at det rammer "de rike" så da er det ok. Og utnyttelse av fattige unge mennesker siden de er så underbetalt. Og så kan man selvsagt lure på logikken i at ordningen både er underbetalt og at det kun er de rike som kan benytte seg av den eksisterer i samme hodet. Men slik er det.
Han du svarer er vel en Høyre-velger, så hvorfor du på autopilot velger å kalle alle som er uenige med deg for klovnevenstre må gudene vite.
Bare jeg som fikk med meg Dax 18 i går, hvor Vibeke Holdt, redaktør i Hegnar-blekka Kapital mente at ordningen var så viktig for å bringe damer fra Fillipinene ut av fattigdom?
Jasså? Rimer dårlig med at hun i neste setning snakker om at det er så god hushjelp å ha, og at det er fryktelig dyrt å ha en slik hushjelp. Oppfattet jeg det rett har hun nå sin hushjelp nr. 3.
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten- ... /avspiller

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

fargerik skrev: tor mar 30, 2023 2:04 pm
pfrog567 skrev: tor mar 30, 2023 2:02 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 1:59 pm
Eller staten kan opprette en stipendordning for å tilby fillipinere plass på folkehøgskole.
Selve undervisningen er gratis, men kost og losji pluss turer og kulturopplevelser kan koste fra 80 000 kroner og oppover.
Da snakker vi kultur, uten arbeidsplikt hos familier i Asker og Bærum.
Vestkantfruene må jo ha noen til å gå på polet for seg vet du :)
Ja, jeg antar at dama i dax 18 i går, alenemor og redaktør i Kapital ikke har tid til slikt.....
Som tidligere kone av Trygve Hegnar, så bidrar vel han til at økonomien går opp, dersom de har felles barn, skulle jeg tro

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

lund skrev: tor mar 30, 2023 2:10 pm
Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Hva er mange? Antall saker i Norge er så få at de blåses opp i alle medier når det først dukker opp. Om man mener at det er "mørketall" så får man dokumentere disse mørketallene i stedet for å synse. Problemet med å ta vekk denne ordningen er at den fungerer og tjener landet. Og alt på grunn av misunnelse og ideologiske skylapper.

Au pair gjør det mulig for enkelte familier at både mor og far kan jobbe. Dette er spesielt viktig for de med turnus. Alternativet er færre barn som er motsatt av hva regjeringen ønsker og landet trenger. Det er også en utrolig gunstig ordning for de som kommer hit.

Argumentene mot fra klovnevenstre så langt i denne tråden er at det rammer "de rike" så da er det ok. Og utnyttelse av fattige unge mennesker siden de er så underbetalt. Og så kan man selvsagt lure på logikken i at ordningen både er underbetalt og at det kun er de rike som kan benytte seg av den eksisterer i samme hodet. Men slik er det.
Han du svarer er vel en Høyre-velger, så hvorfor du på autopilot velger å kalle alle som er uenige med deg for klovnevenstre må gudene vite.
Trenger ikke autopilot for å vite at de som skriver "ten arbeidsplikt hos familier i Asker og Bærum.","Vestkantfruene må jo ha noen til å gå på polet for seg vet du","Tragisk for et lite antall Bærum- og Frogner-sosser" osv osv tilhører klovnevenstre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Rainmaker skrev: tor mar 30, 2023 2:20 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 2:04 pm
pfrog567 skrev: tor mar 30, 2023 2:02 pm

Vestkantfruene må jo ha noen til å gå på polet for seg vet du :)
Ja, jeg antar at dama i dax 18 i går, alenemor og redaktør i Kapital ikke har tid til slikt.....
Som tidligere kone av Trygve Hegnar, så bidrar vel han til at økonomien går opp, dersom de har felles barn, skulle jeg tro
Hun har mer til salt i grøten enn de fleste. Garantert.
Det er så herlig når de rikeste av de rike liksom skal drive veldedighet.
Jeg tar et forbehold...Hegnar har vel for vane å ha 0,00 kr. i inntekt.....

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 1:53 pm
Gideg skrev: ons mar 29, 2023 6:46 pm
Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 2:13 pm

6000,- i måneden er en fantastisk lønn for en ung filippiner.
Da kan man vel la unge filippinske menn jobber her i byggebransjen, 6000, - i måneden + kost og losji.
Skal de andre arbeiderne ta med seg disse unge ufaglærte filippinske mennene med seg hjem etter 5 timers arbeid og gi dem kost og losji.. egent rom og greier. Tenker du noen gang over hva du skriver?
De jobber 30 timer pr uke = 6 timers dag.
De kan bo i arbeidsbrakker.

guru

Legg inn av guru »

Igjen kommer de med helt hårreisende retorikk som fører til enda mer polarisering. Slaveri? Seriøst?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gideg skrev: tor mar 30, 2023 2:54 pm
Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 1:53 pm
Gideg skrev: ons mar 29, 2023 6:46 pm

Da kan man vel la unge filippinske menn jobber her i byggebransjen, 6000, - i måneden + kost og losji.
Skal de andre arbeiderne ta med seg disse unge ufaglærte filippinske mennene med seg hjem etter 5 timers arbeid og gi dem kost og losji.. egent rom og greier. Tenker du noen gang over hva du skriver?
De jobber 30 timer pr uke = 6 timers dag.
De kan bo i arbeidsbrakker.
Hva slags jobber i byggebransjen vil du gi til unge, ufaglærte filippinske menn som er sammenlignbart med å vaske klær og gå tur med barna?

Det er forskjell på husarbeid, som alle sammen kan gjøre, og håndverker- anleggsarbeid som krever litt kompetanse. Det er greit å gi ungene dine oppgaver i huset, som å støvsuge, ta oppvasken, gå ut med søpla osv. for lommepenger, men det er ikke greit å sette ungene dine til å sette opp en ny vegg for lommepenger.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Scuderia skrev: tor mar 30, 2023 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 12:11 pm I enkelte tilfeller fungerer ordningen helt flott. Men det er for mange som misbruker den.

Så jeg tror man fint kunne kommet med en revidert og strengere regulert ordning. Jeg forstår hvorfor man fjerner den slik situasjonen er.
Hva er mange? Antall saker i Norge er så få at de blåses opp i alle medier når det først dukker opp. Om man mener at det er "mørketall" så får man dokumentere disse mørketallene i stedet for å synse. Problemet med å ta vekk denne ordningen er at den fungerer og tjener landet. Og alt på grunn av misunnelse og ideologiske skylapper.

Au pair gjør det mulig for enkelte familier at både mor og far kan jobbe. Dette er spesielt viktig for de med turnus. Alternativet er færre barn som er motsatt av hva regjeringen ønsker og landet trenger. Det er også en utrolig gunstig ordning for de som kommer hit.

Argumentene mot fra klovnevenstre så langt i denne tråden er at det rammer "de rike" så da er det ok.
Det er vel du som bruker klovneargumenter når du vrøvler i vei om at au pair er løsningen på både landets arbeidsdeltakelse og fødselstall.

Dette er en ordning som er relevant for kun en liten gjeng på Vestkanten i Oslo, men nå må altså kvinnene her plutselig begynne å være hjemme istedenfor? Det var det yrkeslivet.

For de kan selvsagt ikke leve som de 99,5% som ordningen aldri har vært relevant for.
Sist redigert av Folk_flesk den tor mar 30, 2023 5:59 pm, redigert 3 ganger totalt.


Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Dette avgjør saken. 30-bussen vestover må berges. Behold ordningen ;)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Rainmaker skrev: tor mar 30, 2023 2:20 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 2:04 pm
pfrog567 skrev: tor mar 30, 2023 2:02 pm

Vestkantfruene må jo ha noen til å gå på polet for seg vet du :)
Ja, jeg antar at dama i dax 18 i går, alenemor og redaktør i Kapital ikke har tid til slikt.....
Som tidligere kone av Trygve Hegnar, så bidrar vel han til at økonomien går opp, dersom de har felles barn, skulle jeg tro
Hun er visstnok alenemor til to barn. Det ene er 5 måneder og det andre er 4 år. Ble slutt fort det forholdet til babyen ser det ut til. Kanskje det er lurt å planlegge bedre når det gjelder å sette barn til verden, så lenge man ikke vil ha noe forhold til barnefaren..

William_S

Legg inn av William_S »

Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 6:30 pm
Zorbeltuss skrev: ons mar 29, 2023 2:26 pm
Scuderia skrev: ons mar 29, 2023 2:13 pm 6000,- i måneden er en fantastisk lønn for en ung filippiner.
Det kan godt hende. Det kalles også sosial dumping og er ulovlig hvis det var snakk om vanlig hushjelp/barnepass eller annet arbeide.
?
Au pair er vanlig hushjelp og barnestell..

Og ordningen er positiv for de parene som trenger hjelp, for samfunnet og for de som kommer over. Så da skal det selvsagt forbys..
Lol nei. Au pair ordningen er så nærme sosial dumping en kan komme

Elgordo

Legg inn av Elgordo »

Nå har jeg oppholdt meg på Philippines og vil si at landet, og ikke minst folket er fantastisk flotte og stolte. Stor arbeidsledighet og fattigdom dessverre, til dels høy kriminalitet. Midt i Manila(Metro Manila består av 16 byer med 14-15 mill . innbyggere) går sjøfolk og andre arbeidssøkende i tusentall rundt i Paco Parken med cv i hånda og håper på at noen dukker opp som kan gi dem ei fremtid i form av en jobb. Lokale jobber er nesten umulig og få til ei anstendig lønn. Lønnsnivået pr. mnd for de som er så heldig ligger på
12.000- 20. 000 Pesos pr.mnd (2300-3800 NKR). Flerfoldige tusen av de unge ser ingen fremtid i og bo i Filippinene. De søker seg ut til Araber-landene , har forresten selv møtt menn der nede med bakgrunn fra norske rederi.
Dersom norske politikere vil avvikle denne au-pair ordningen, noe jeg mener er helt forkastelig, vil jentene(de fleste har høy utdannelse), vil de måtte søke seg til Midt-østen, og arbeidsforholdene som møter jentene der , er i alle fall under enhver kritikk.

Norske politikere tenker omtrent slik : Det er noen råtne epler blant vertsfamiliene (velstående er de også) , derfor skal vi ikke la disse jentene få komme til Norge og kunne forsørge sin familie på Philippines. 6000 NKR som er minstelønna til en au-pair tilsvarer 31.350 Pesos, og jeg vet bestemt at disse pengene jentene sender nedover, redder liv.
Hva kan norske myndigheter istedenfor bidra med ? Hvorfor ikke styrke kontakten med au-pairene , og ikke minst , spørre dem hva de mener. Dersom hensikten med avviklingen av au-pair ordningen kun er for og ramme de norske familiene, bommer Ap og Sp totalt. Ser de ikke verdien i at norske barn får lære en annen kultur og et menneske fra et annet land og kjenne?

Konsekvensen av dette er jo at Norad-ansatte , skal man følge tankerekken til u-tenksomme norske politikere, bør forbys og ha lokale ansatte som gartnere, vaskehjelp, nanny, sjåfører osv. når de er utplassert på jobb i f.eks, Malawi, Etiopia, Tanzania eller Mosambik. I alle fall bør de lokale ha norsk lønn.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Elgordo skrev: fre mar 31, 2023 1:05 am Nå har jeg oppholdt meg på Philippines og vil si at landet, og ikke minst folket er fantastisk flotte og stolte. Stor arbeidsledighet og fattigdom dessverre, til dels høy kriminalitet. Midt i Manila(Metro Manila består av 16 byer med 14-15 mill . innbyggere) går sjøfolk og andre arbeidssøkende i tusentall rundt i Paco Parken med cv i hånda og håper på at noen dukker opp som kan gi dem ei fremtid i form av en jobb. Lokale jobber er nesten umulig og få til ei anstendig lønn. Lønnsnivået pr. mnd for de som er så heldig ligger på
12.000- 20. 000 Pesos pr.mnd (2300-3800 NKR). Flerfoldige tusen av de unge ser ingen fremtid i og bo i Filippinene. De søker seg ut til Araber-landene , har forresten selv møtt menn der nede med bakgrunn fra norske rederi.
Dersom norske politikere vil avvikle denne au-pair ordningen, noe jeg mener er helt forkastelig, vil jentene(de fleste har høy utdannelse), vil de måtte søke seg til Midt-østen, og arbeidsforholdene som møter jentene der , er i alle fall under enhver kritikk.
Det er hel utrolig å tro at de ikke må søke seg til Midtøsten hvis Norge avvikler au pair-ordningen. Snakker om å sette Bærum og Frogner i universets sentrum.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1732

Legg inn av JauKaninen »

bgr skrev: tor mar 30, 2023 10:55 am
Ale skrev: ons mar 29, 2023 3:04 pm Hvorfor forby noe som fungerer?
Men hva fungerer det som? Billig hushjelp forkledd som kulturutveksling. Er det ikke bedre å kalle ting ved sitt rette navn, og så får de som trenger/ønsker det ansette hushjelper og barnepassere? Det er ikke så veldig uvanlig at ordninger som ikke lenger fungerer etter hensikten avvikles etter noen år. Man trenger ikke gjøre dette til noen debatt om ideologi på en høyre-venstre akse eller misunnelse eller whatever. Det holder å se på hva ordningen opprinnelig skulle være, og hva den brukes til i Norge i dag.

Alle vet jo at au pair (i Norge) ikke har handlet om kulturutveksling på mange tiår, men om at overklasse og øvre middelklasse skal kunne skaffe seg billig hushjelp og barnepass. Det at 80% av au pairene kommer fra en av verdens største eksportører av den typen arbeidskraft, nemlig Filippinene, sier vel alt om det.
For de filippinerne så betyr det mye å få komme til Norge dog. Nå må de til Saudi-Arabia, Spania eller andre steder der de får betydelig dårligere behandling. Kanskje man heller skulle gjort ordningen bedre for filipinerne, f.eks økt betaling de har rett på med 2000kr per måned, at de ikke måtte betale skatt for kost og losji, mer ressurser til å hjelpe til som får urett behandling i Norge osv. At vi nå i praksis sender de til en verre skjebne synes jeg ikke man kan være bekjent av.
Sist redigert av JauKaninen den lør apr 01, 2023 12:01 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Folk_flesk skrev: lør apr 01, 2023 11:49 am
Elgordo skrev: fre mar 31, 2023 1:05 am Nå har jeg oppholdt meg på Philippines og vil si at landet, og ikke minst folket er fantastisk flotte og stolte. Stor arbeidsledighet og fattigdom dessverre, til dels høy kriminalitet. Midt i Manila(Metro Manila består av 16 byer med 14-15 mill . innbyggere) går sjøfolk og andre arbeidssøkende i tusentall rundt i Paco Parken med cv i hånda og håper på at noen dukker opp som kan gi dem ei fremtid i form av en jobb. Lokale jobber er nesten umulig og få til ei anstendig lønn. Lønnsnivået pr. mnd for de som er så heldig ligger på
12.000- 20. 000 Pesos pr.mnd (2300-3800 NKR). Flerfoldige tusen av de unge ser ingen fremtid i og bo i Filippinene. De søker seg ut til Araber-landene , har forresten selv møtt menn der nede med bakgrunn fra norske rederi.
Dersom norske politikere vil avvikle denne au-pair ordningen, noe jeg mener er helt forkastelig, vil jentene(de fleste har høy utdannelse), vil de måtte søke seg til Midt-østen, og arbeidsforholdene som møter jentene der , er i alle fall under enhver kritikk.
Det er hel utrolig å tro at de ikke må søke seg til Midtøsten hvis Norge avvikler au pair-ordningen. Snakker om å sette Bærum og Frogner i universets sentrum.
Bærum bringer da det fillipinske folk ut av fattigdom???
Resten av det norske folk burde vise like raus godhet. Da kunne vi sikkert hentet en halv million fillipinske jenter.
(vrøvle/humor-varsel)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»