AP + Sp 22% - AP befester sin oppslutning på 16,2%

Svar
fargerik

Re: AP + Sp 22% - AP befester sin oppslutning på 16,2%

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:27 am
TheBaseline skrev: fre mai 05, 2023 11:16 am
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:14 am Redaksjonskomiteen ledet av Vestre fremmer et enstemmig forslag til vedtak om energi- og strømprisene. Forslaget sier ikke konkret og detaljert hvordan regjeringen skal sikre lavere priser i Norge samtidig som vi er koblet til det europeiske kraftmarkedet.

Men ett hovedpunkt blir storstilt utbygging av fornybar kraft. Det har både regjeringen, Energikommisjonen og andre tatt til orde for et siste året.

:lol: :lol: :lol:
Patetisk og handlingslammet regjering.
Generelt så synes jeg det er fascinerende når man skal vedta noe som ikke innebærer konkrete tiltak. Det hadde jo vært interessant å visst hvordan AP ser for seg å løse problemstillingen.
Du har jo løsningen. Hva med å engasjere seg i ett eller annet parti og rydde opp?
Hva er forresten løsningen?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:32 am
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:27 am
TheBaseline skrev: fre mai 05, 2023 11:16 am
Patetisk og handlingslammet regjering.
Generelt så synes jeg det er fascinerende når man skal vedta noe som ikke innebærer konkrete tiltak. Det hadde jo vært interessant å visst hvordan AP ser for seg å løse problemstillingen.
Du har jo løsningen. Hva med å engasjere seg i ett eller annet parti og rydde opp?
Hva er forresten løsningen?
Hvor skriver jeg at jeg har løsningen?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

– Vi slår fast at ren og rimelig fornybar energi, som har vært konkurransefortrinn for norsk næringsliv fortatt skal være det. Strømprisene skal ned, sier Vestre.

– Og de skal være lavere i Norge enn i Europa, sier han.

Kompromisset i Ap handler om tre punkter

Tiltak for å få ned prisene i Norge
Elektrifisering
Atomkraft
Dette betyr det
– Vi er villige til å vurdere alle nye mulige tiltak som kan dempe prissmitten fra Europa. Forutsetningen er at vi må sikre vår egen forsyningssikkerhet, sier han, sier Vestre

Samtidig sier han at dette er tiltak som må være mulige å gjøre innenfor EØS-avtalen. Han viser et et utvalg regjeringen satte ned for å utrede dette, som skal jobbe frem til 15. oktober - altså etter valget.

Vestre sier at partiet vil ta mer politisk kontroll over kraften - og at de vil gjennomføre en storstilt satsning på energieffektivisering, som også kan bidra til en bedre kraftbalanse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:36 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:32 am
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:27 am

Generelt så synes jeg det er fascinerende når man skal vedta noe som ikke innebærer konkrete tiltak. Det hadde jo vært interessant å visst hvordan AP ser for seg å løse problemstillingen.
Du har jo løsningen. Hva med å engasjere seg i ett eller annet parti og rydde opp?
Hva er forresten løsningen?
Hvor skriver jeg at jeg har løsningen?
Det er jeg som skriver det.
Men jeg tar altså feil?
Som vanlig skramler de tomme tønnene mest?
Det er lett å sitte foran skjermen og syte og klage, men det er ikke akkurat spesielt imponerende.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:44 am
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:36 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:32 am
Du har jo løsningen. Hva med å engasjere seg i ett eller annet parti og rydde opp?
Hva er forresten løsningen?
Hvor skriver jeg at jeg har løsningen?
Det er jeg som skriver det.
Men jeg tar altså feil?
Som vanlig skramler de tomme tønnene mest?
Det er lett å sitte foran skjermen og syte og klage, men det er ikke akkurat spesielt imponerende.
Fint med litt personfokus skjønner jeg, du sliter litt med å bidra med så mye annet.

Regjeringen har sviktet fullstendig og brukt for lang tid på å få på plass noe så enkelt som en velfungerende strømsstøtte, både til privatpersoner og næringslivet, noe som har vært en bidragsyter til økende inflasjon. Da kan det umulig være problematisk å poengtere at det er komisk å stolt presentere en enstemmig drøm uten konkrete tiltak, for en problemstilling som tross alt er langt mer kompleks enn strømsstøtte. Jeg vil anta at det er særdeles få personer som har en god oversikt over hva handlingsrommet vårt faktisk er når det kommer til disse avtalene, det er vel gjerne en del av problemet. I utgangspunktet så er det jo svært lite som tilsier at vi får lov til å prisdifferensiere, i tillegg til at det er jo flere problemstillinger å ta hensyn til her, bla hvordan prisen i Norge påvirkes av Europa uavhengig av fyllingsgraden vår. Så er det jo supert at vi skal satse på havvind, men gratis er det ikke. Det er jo supert å vedta at strømprisen skal ned, på en eller annen måte, avhengig av hva vi får lov til av EU, det høres jo nesten enklere ut enn Kristin Halvorsens pennestrøk.

I seg selv må jeg jo innrømme at jeg synes det er litt komisk at AP vedtar at arvesølvet vårt, kraftproduksjonen, skal resultere i rimeligere strøm enn i Europa. Som om ikke det skulle være en selvfølge i utgangspunktet.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:44 am
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:36 am
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:32 am
Du har jo løsningen. Hva med å engasjere seg i ett eller annet parti og rydde opp?
Hva er forresten løsningen?
Hvor skriver jeg at jeg har løsningen?
Det er jeg som skriver det.
Men jeg tar altså feil?
Som vanlig skramler de tomme tønnene mest?
Det er lett å sitte foran skjermen og syte og klage, men det er ikke akkurat spesielt imponerende.
Mener du virkelig at de / vi som kritiserer regjeringen skal ha / gi dem løsninger.
Disse i regjeringen nå har jobbet, slitt og ljugi for å bli valgt - da bør de finne løsningene eller trekke seg.
Hvor mange løsninger hadde du for de saker du har kritisert Erna Solberg og Sylvi Listhaug for ?
Ingen så vidt jeg kan huske .. . . . .
Så når AP-tilhengere kritiserte Høyre og Frp, så var det bare tomme AP-tønner som skramlet . . . .. ?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 1:34 pm
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:44 am
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 11:36 am

Hvor skriver jeg at jeg har løsningen?
Det er jeg som skriver det.
Men jeg tar altså feil?
Som vanlig skramler de tomme tønnene mest?
Det er lett å sitte foran skjermen og syte og klage, men det er ikke akkurat spesielt imponerende.
Fint med litt personfokus skjønner jeg, du sliter litt med å bidra med så mye annet.

Regjeringen har sviktet fullstendig og brukt for lang tid på å få på plass noe så enkelt som en velfungerende strømsstøtte, både til privatpersoner og næringslivet, noe som har vært en bidragsyter til økende inflasjon. Da kan det umulig være problematisk å poengtere at det er komisk å stolt presentere en enstemmig drøm uten konkrete tiltak, for en problemstilling som tross alt er langt mer kompleks enn strømsstøtte. Jeg vil anta at det er særdeles få personer som har en god oversikt over hva handlingsrommet vårt faktisk er når det kommer til disse avtalene, det er vel gjerne en del av problemet. I utgangspunktet så er det jo svært lite som tilsier at vi får lov til å prisdifferensiere, i tillegg til at det er jo flere problemstillinger å ta hensyn til her, bla hvordan prisen i Norge påvirkes av Europa uavhengig av fyllingsgraden vår. Så er det jo supert at vi skal satse på havvind, men gratis er det ikke. Det er jo supert å vedta at strømprisen skal ned, på en eller annen måte, avhengig av hva vi får lov til av EU, det høres jo nesten enklere ut enn Kristin Halvorsens pennestrøk.

I seg selv må jeg jo innrømme at jeg synes det er litt komisk at AP vedtar at arvesølvet vårt, kraftproduksjonen, skal resultere i rimeligere strøm enn i Europa. Som om ikke det skulle være en selvfølge i utgangspunktet.
Jeg blir ikke bare litt forundret over denne uttalelsen til Vestre. Danmark er godt forsynt med vindmøller både til lands og til havs - når det blåser kraftig har de kraftoverskudd. Sverige har brukbart (ikke mer enn det) utbygd med vindmøller. I Norge har ikke utbygging av vindmøller vært særlig prioritert fram til nå. Og når vi vet hva produksjonsprisen på denne strømmen ligger på i dag, lurer jeg på hvordan vi skal kunne få så mye lavere strømpriser i Norge enn resten av Europa med de avtaler vi nå er bundet til. Men det er lov å drømme.
Når Vestre tar til ordet for atomkraft, så mener jeg å huske at AP er imot atomkraft. Ikke bare i mot, men helt utelukket.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Kopierer fra innlegget fra Harduetforslag:

"– Vi er villige til å vurdere alle nye mulige tiltak som kan dempe prissmitten fra Europa. Forutsetningen er at vi må sikre vår egen forsyningssikkerhet, sier han, sier Vestre"

Det burde Høyre og AP ha tenkt på i tiden fra 2010 og fram til 2018 da disse partiene stod i bresjen for å tilpasse energipolitikken opp mot utviklingen i EUs energipolitikk. Det var bl.a i den perioden at kablene over til Tyskland og Storbritannia ble planlagt og tillatelser gitt.
Krona på verket ble satt i 2018 da EUs 3. energipakke ble vedtatt i stortinget av Høyre, Frp og Venstre, og med avgjørende stemmegivning fra AP siden Krf stemte imot.
Dette vedtaket gjorde også Norge til medlem av EUs energiunion, dermed farvel til norsk kontroll med norskprodusert strøm.

Vannkraften er en del av den norske grunnmuren, en ressurs vi ikke har volum til å eksportere, uten at det skaper problemer for Norge og befolkningen her.
At det går an å være så steike dum. Spillet heter russisk rullett.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

erdetslik skrev: fre mai 05, 2023 2:07 pm
Harduetforslag skrev: fre mai 05, 2023 1:34 pm
fargerik skrev: fre mai 05, 2023 11:44 am
Det er jeg som skriver det.
Men jeg tar altså feil?
Som vanlig skramler de tomme tønnene mest?
Det er lett å sitte foran skjermen og syte og klage, men det er ikke akkurat spesielt imponerende.
Fint med litt personfokus skjønner jeg, du sliter litt med å bidra med så mye annet.

Regjeringen har sviktet fullstendig og brukt for lang tid på å få på plass noe så enkelt som en velfungerende strømsstøtte, både til privatpersoner og næringslivet, noe som har vært en bidragsyter til økende inflasjon. Da kan det umulig være problematisk å poengtere at det er komisk å stolt presentere en enstemmig drøm uten konkrete tiltak, for en problemstilling som tross alt er langt mer kompleks enn strømsstøtte. Jeg vil anta at det er særdeles få personer som har en god oversikt over hva handlingsrommet vårt faktisk er når det kommer til disse avtalene, det er vel gjerne en del av problemet. I utgangspunktet så er det jo svært lite som tilsier at vi får lov til å prisdifferensiere, i tillegg til at det er jo flere problemstillinger å ta hensyn til her, bla hvordan prisen i Norge påvirkes av Europa uavhengig av fyllingsgraden vår. Så er det jo supert at vi skal satse på havvind, men gratis er det ikke. Det er jo supert å vedta at strømprisen skal ned, på en eller annen måte, avhengig av hva vi får lov til av EU, det høres jo nesten enklere ut enn Kristin Halvorsens pennestrøk.

I seg selv må jeg jo innrømme at jeg synes det er litt komisk at AP vedtar at arvesølvet vårt, kraftproduksjonen, skal resultere i rimeligere strøm enn i Europa. Som om ikke det skulle være en selvfølge i utgangspunktet.

Når Vestre tar til ordet for atomkraft.......
Dette er uttalelser i den hensikt å avspore fra årsaken til problemene vi har fått med produktet egenprodusert strøm etter at Norge ble tilsluttet EUs energiunion, dempe opposisjonen i partiet og skape falske forhåpninger. Vestres snakketøy = støy- og støtdemper.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Hurdalsplattformens "skattegrense" på kr. 750.000 fra 2021 har vært ett av flere tema i denne tråden - og venstresidens representanter som i alle sammenheng,
vil nok nå bli skuffet da regjeringen skroter 750.000-gremsen. Det kan se ut som om Vedum har fått ny kalkulator - og ny bruksanvisning
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... f371&ei=14
Litt artig å se at Vedum nå har skjønt at verden av kr. 750.000 er lavere i 2023 enn 2021 pga alle pris- og kostnadsøkninger - og at langt flere har nådd denne grensen pga lønnsvekst og lønnsoppgjørene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»