800 kg kokain beslaglagt i Oslo

Svar
Alpha

Re: 800 kg kokain beslaglagt i Oslo

Legg inn av Alpha »

Centrist skrev: tir apr 18, 2023 11:43 pm
Predatorgnu skrev: tir apr 18, 2023 11:21 pm Hadde alkohol blitt lansert i dag tror jeg det ville det blitt forbudt. Om ikke all alkohol, så i alle fall brennevin. Dette utfra potensielle skadevirkninger - fysisk, psykisk og sosialt.
Skulle man tillat noen rusmidler ville kanskje canabis, mescalin, fleinsopp, peyote og khat vært kandidater. Relativt milde rusmidler. Dog ikke å anbefale i store mengder over tid.
Godt mulig. Anerkjenner at det er flere som mener det samme.
Dog bør man spørre seg om et forbud, altså en kriminalisering, uansett hadde vært tjenlig. Konklusjonen er at det neppe hadde vært det.

I samme regning må man dessuten ha i mente at det å innta væsker er mer nærliggende enn å f.eks. røyke noe, som cannabis.

Rusen alkohol gir er dessuten merkbar differanse fra de nevnte rusmidlene, selv om de er mildere. Så at denne rusen ville vært ønskelig å utforske i mye større grad enn tidligere, er sannsynlig.
Så det du prøver å si er at alkoholrus er OK fordi at den er annerledes enn en annen rus. Til tross for at den er mer skadelig?

Er det måten rusen inntas på som betyr noe? I så fall kan man drikke te av sopp. Det er jo «nærliggende». Det kan også spises. Det samme kan cannabis.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Centrist skrev: tir apr 18, 2023 10:29 pm Allikevel velger man å legalisere og strengt regulere alkohol, en av, om ikke det mest, skadelige rusmiddelet som finnes. Samtidig er mildere rusmidler som cannabis og psykedelisk sopp illegalt og kriminalisert, både i Norge og majoriteten av land rundt verden. Gir det mening?
Ikke for meg, men skjønner at det gir mening for deg. Men å dra frem alkohol er det samme som han som dro inn overvekt, det kan diskuteres i andre tråder, er for meg så langt unna at jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Alpha skrev: ons apr 19, 2023 12:07 am Så det du prøver å si er at alkoholrus er OK fordi at den er annerledes enn en annen rus. Til tross for at den er mer skadelig?

Er det måten rusen inntas på som betyr noe? I så fall kan man drikke te av sopp. Det er jo «nærliggende». Det kan også spises. Det samme kan cannabis.
Det å karakterisere enkelte rusopplevelser som ok og andre som ikke det, er ikke opp til meg å bedømme. Ok er ikke et like objektivt begrep som trygg. Sett opp mot psykedelika har alkoholrus ett større skadepotensiale, spesielt for de som er rundt vedkommende.

Når det er sagt, så gir alkoholrus enn annen rus enn de nevnte. For de fleste vil et relativt moderat alkoholforbruk gi en mild eufori, være mer pratsom og lignende. Alkoholrus er en mye enklere festrus enn psykedelika.

Hvilken måte rusen inntas, har for meg ingen betydning. Men for allmenheten kan det vel muligens tenkes at hvis alkohol ble funnet nå, ville terskelen for å prøve vært noe lav nettopp pga. festrusen og at det inntas gjennom væske og ikke sprøyte?

Det samme kan sies om de rusmidlene du nevner. For å snakke fra et personlig perspektiv: Det var mer nærliggende for meg å prøve edibles enn å røyke weed første gang jeg prøvde. Uten at det har har noe data videre i befolkningen, kun antakelser.

Centrist

Legg inn av Centrist »

ehall skrev: ons apr 19, 2023 12:14 am
Centrist skrev: tir apr 18, 2023 10:29 pm Allikevel velger man å legalisere og strengt regulere alkohol, en av, om ikke det mest, skadelige rusmiddelet som finnes. Samtidig er mildere rusmidler som cannabis og psykedelisk sopp illegalt og kriminalisert, både i Norge og majoriteten av land rundt verden. Gir det mening?
Ikke for meg, men skjønner at det gir mening for deg. Men å dra frem alkohol er det samme som han som dro inn overvekt, det kan diskuteres i andre tråder, er for meg så langt unna at jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.
Det gir ikke mening for deg at mildere rusmiddel, herunder også kokain, er kriminalisert og alkohol legalisert, men det gir mening for meg? Våre synspunkter er nok motsatt? Det gir ihvertfall ikke mening for meg og gitt min argumentasjonsrekke ligger nok bevisbyrden på din side for å bevise hvorfor det gir mening.

Overvekt er ikke direkte sammenlignbart ettersom det ikke er et rusmiddel. Alkohol er et rusmiddel, på lik linje med kokain. For din del er det så langt unna, men du har ikke bevist en gang hvorfor det er så langt unna?

https://www.theraleighhouse.com/addicti ... us-alcohol

Får å diskutere kokain isolert så finnes det mange gode grunner til hvorfor kokain bør ihvertfall avkriminaliseres, men også legaliseres og strengt reguleres. Disse beslagene er kun enda et argument. Se herunder NOUen om rusreformen, samt lenker nedenfor. Et poeng som mange lenkene ikke tar opp, er dessuten liberalismesynspunktet. Hvor langt er det moralsk riktig å staten regulere enkelt individers handlinger når man vet at majoriteten benytter kokain uten å skade andre?

https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-libra ... -should-be
https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-libra ... drugs-p-32
https://www.economist.com/leaders/2022/ ... se-cocaine

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Centrist skrev: ons apr 19, 2023 9:43 am
ehall skrev: ons apr 19, 2023 12:14 am
Centrist skrev: tir apr 18, 2023 10:29 pm Allikevel velger man å legalisere og strengt regulere alkohol, en av, om ikke det mest, skadelige rusmiddelet som finnes. Samtidig er mildere rusmidler som cannabis og psykedelisk sopp illegalt og kriminalisert, både i Norge og majoriteten av land rundt verden. Gir det mening?
Ikke for meg, men skjønner at det gir mening for deg. Men å dra frem alkohol er det samme som han som dro inn overvekt, det kan diskuteres i andre tråder, er for meg så langt unna at jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.
Det gir ikke mening for deg at mildere rusmiddel, herunder også kokain, er kriminalisert og alkohol legalisert, men det gir mening for meg? Våre synspunkter er nok motsatt? Det gir ihvertfall ikke mening for meg og gitt min argumentasjonsrekke ligger nok bevisbyrden på din side for å bevise hvorfor det gir mening.
😂🤣😂

Jeg har ingen bevisbyrde. Som jeg sa, skjønner at jeg må gjenta meg selv: «jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.»

Bliss

Legg inn av Bliss »

ehall skrev: ons apr 19, 2023 6:52 pm
Centrist skrev: ons apr 19, 2023 9:43 am
ehall skrev: ons apr 19, 2023 12:14 am

Ikke for meg, men skjønner at det gir mening for deg. Men å dra frem alkohol er det samme som han som dro inn overvekt, det kan diskuteres i andre tråder, er for meg så langt unna at jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.
Det gir ikke mening for deg at mildere rusmiddel, herunder også kokain, er kriminalisert og alkohol legalisert, men det gir mening for meg? Våre synspunkter er nok motsatt? Det gir ihvertfall ikke mening for meg og gitt min argumentasjonsrekke ligger nok bevisbyrden på din side for å bevise hvorfor det gir mening.
😂🤣😂

Jeg har ingen bevisbyrde. Som jeg sa, skjønner at jeg må gjenta meg selv: «jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.»
Ekstrem ignoranse du viser her. Du har hatt internett i 20 år nå, google-søket på "most dangerous drugs" er fortsatt for vanskelig å utføre? Kan hjelpe deg litt:

Bilde

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 6/fulltext

Centrist

Legg inn av Centrist »

ehall skrev: ons apr 19, 2023 6:52 pm 😂🤣😂

Jeg har ingen bevisbyrde. Som jeg sa, skjønner at jeg må gjenta meg selv: «jeg gidder ikke å gå der. Her diskuterer jeg kokain.»
Jeg erkjenner at du velger å ignorere forskning på feltet. Har du noen videre kommentar til det siste avsnittet i mitt forrige innlegg, som nettopp diskuterer utelukkende kokain?

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Predatorgnu skrev: tir apr 18, 2023 12:32 pm Er det ikke sånn at de to bama-beslagene mest sannsynlig er feilsendt til Norge? At de egentlig tilhører et større parti i Tyskland?
Politiet sier det, men.... 1600 kg feilsendt?? Da er det noen som ligger syltynt an i ett eller annet kartell.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Tullekoppen skrev: tor apr 20, 2023 12:23 am
Predatorgnu skrev: tir apr 18, 2023 12:32 pm Er det ikke sånn at de to bama-beslagene mest sannsynlig er feilsendt til Norge? At de egentlig tilhører et større parti i Tyskland?
Politiet sier det, men.... 1600 kg feilsendt?? Da er det noen som ligger syltynt an i ett eller annet kartell.
Kanskje de var ruset da forsendingen ble sendt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Nå har også gresk politi funnet kokain i banankasser fra Sør-Amerika til en verdi av 3,2 millioner euro.

Gresk politi fant kokain i banankasser Politiet i Nord-Hellas har beslaglagt 100 pakker med kokain som var gjemt i banankasser fra Latin-Amerika. Politiet opplyser lørdag at de beslagla to mistenkelige konteinere i havnen i Piraeus. Etter å ha brakt dem til Thessaloniki, fant politiet 100 pakker med kokain med en vekt på til sammen 161 kilo.

Beslaget er et ledd i en aksjon som myndighetene i Hellas og Nord-Makedonia i mai iverksatte sammen med amerikansk narkopoliti. Etterforskningen ble satt i gang etter at rundt 100 kilo kokain ble funnet i banankasser på et lager i Thessaloniki.

14 personer er pågrepet i den saken.
https://www.nrk.no/nyheter/hellas-1.14667794

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Ryktes nå at det er gjort et kjempebeslag av bananer på kokainlageret til bama.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Dette er hvordan de rekrutterer ungdommen



Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»