DU SKAL ELSKE DIN NESTE HØYERE ENN DEG SELV

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 423
Sted: Bardufoss

DU SKAL ELSKE DIN NESTE HØYERE ENN DEG SELV

Legg inn av immediately »

Den teologiske betraktning at Jesus på korset døde
for å sone for all verdens synd ved å gjøre dét,
har noen teologer beskrevet som ren og skjær helligbrøde :!:
Han døde ikke på korset for å stilne Guds vrede!

Han viste oss dét som kreves av oss som tror på Gud:
at vi skal elske oss selv mindre enn vår neste
ved å følge det absolutt høyeste kjærlighetsbud.
Bare da kan vi være virkelig trygge på at vi blir frelste.

Det står «du skal elske din neste som deg selv»,
ikke at «du skal elske din neste høyere enn deg selv».
Derfor kan ikke det Arne Magnus Aasen postulerer være riktig?
Hans kjærlighetsbudskap kan ikke være kolossalt viktig?

https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.13.34.NB

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Hva er det Arne Magnus Aasen postulerer?
Kunne kanskje vært greit å tatt med i tråden.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 423
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Henningsen skrev: tor mar 30, 2023 7:41 pm Hva er det Arne Magnus Aasen postulerer?
Kunne kanskje vært greit å tatt med i tråden.
I noen år, her og på VGD, har herr Aasen postulert
at du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Ikke dermed sagt at han er Messias eller en stor profet.
Men må dog innrømme at han er noe spesiell. ;)

PS:

Gjerninger gjort for syns skyld, uten kjærlighet,
høste ære hos mennesker, beundring og berømmelse,
er «død tro» og intet annet enn egenkjærlighet.
Det er dette i evangeliet som er under fordømmelse.


https://www.fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=3845

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

immediately skriver:

I noen år, her og på VGD, har herr Aasen postulert
at du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Ikke dermed sagt at han er Messias eller en stor profet.
Men må dog innrømme at han er noe spesiell. ;)

Arne svarer:

Jeg må få lov til å si, immediately, at jeg ble rørt over din offentlige "tilståelse" om at du tror på at Jesus kom med et nytt bud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Det er ganske så formidabelt det du nå har postet med store ord, og jeg er ganske sikker på at det er mange her inne, som respekterer deg høyt for din kunnskapsrikdom og for din tro, som vil sette din tro på det nye bud på prøve. Vel, jeg kan love deg en ting; jeg skal forsvare deg og lede deg til siste ord, for med dette har du stilt deg, sammen med meg, foran en mur av løgner og utroskap mot Jesu ord, en mur som bare kan brytes ned av sannheten om Jesus; at hans gjerning på denne jord ene og alene bestod av å forkynne for menneskeheten evangeliet om Guds kongstanke, at du skal elske din neste høyere enn deg selv.

Elsker deg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kan noen spørre Jesus hvorfor han ikke fant på noe i andre halvår? Et par røddager i oktober hadde vært gull.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 10:45 am Kan noen spørre Jesus hvorfor han ikke fant på noe i andre halvår? Et par røddager i oktober hadde vært gull.
Hva med "La deg ikke friste dagen"?
Dette med referanse til da Hinmannen, Gamle-Erik (no pun) etc.., inviterte Jesus opp på et høyt(!) fjell, og viste (fristet ham med) ham ALLE verdens riker og dets herligheter.
Mulig det er dårlig butikk for forretningsstanden jfr. julegaver/mat.., påskeegg.., knask og/eller knep (snop og kostymer..), da man jo ikke skal la seg friste(?).

På den annen side, så skal man vel ikke la seg friste til å markedsføre enda enn rød dag heller 😇

Ellers, med ref til trådstart, så er det sikkert de som vil la seg friste til å markedsføre "Du skal elske din neste høyere enn deg selv" med den lette lille omskrivningen "Den man elsker, tukter man, ergo du skal tukte din neste høyere enn du tukter deg selv".

Huff ja, det blir aldri så bra at det ikke er gæli for noe. 🙄

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kanskje like viktig er det å ikke begjære sin nestes asen. Der er det mange som synder.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

HarryH skrev: fre mar 31, 2023 7:51 pm Kanskje like viktig er det å ikke begjære sin nestes asen. Der er det mange som synder.
Dette kan også inkluderes under "La deg ikke friste"-dagen..

HarryH

Legg inn av HarryH »

Zpiff skrev: fre mar 31, 2023 7:53 pm
HarryH skrev: fre mar 31, 2023 7:51 pm Kanskje like viktig er det å ikke begjære sin nestes asen. Der er det mange som synder.
Dette kan også inkluderes under "La deg ikke friste"-dagen..
Ja, det har du rett i.
Mitt innlegg kan betraktes som en liten påminnelse. Det er lett å glemme eselet i denne sammenhengen.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HarryH skrev: fre mar 31, 2023 7:58 pm Det er lett å glemme eselet
"Alle kleben Alles mit Karlsons Lim.
Nur ich nicht - Ich Esel.
"

Mvh

BE

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

immediately skrev: tor mar 30, 2023 7:32 pm Det står «du skal elske din neste som deg selv»,
ikke at «du skal elske din neste høyere enn deg selv».
Det er korrekt at det står det du sier i den første setningen i det jeg siterer.
Meget prisverdig at du stiller opp dette slik du gjør det.

Men AMA har nok et aldri så lite poeng.
Jesus sier i Joh 13:34 at han gir dem et NYTT bud, at man skulle elske hverandre slik han elsket dem.
På gresk har vi «neos», som betyr nytt, men som beskriver noe mer av det samme.
Jesus brukte «kainos» for nytt, og det betegner noe nytt som er av bedre kvalitet, innovativt, altså nyskapende, et hakk eller flere videre i, kan vi si, kvalitet.
Så sier han i Joh 15:12-13 at ingen har større kjærlighet enn den som gi sitt liv for sine venner (vers 13).
I følge vers 12 gjentar han dette budet om å elske hverandre.
Vers 13 betyr da nok at det ikke skal finnes noen grenser for det, og det ultimate er jo å gi sitt liv om nødvendig, slik han selv gjorde det.
Så sies det videre at Jesus sier til sine at han (Jesus) har utvalgt dem fra verden. Da er vi nok også inne på Matteus 22:24 (mange kalt, men få er utvalgt), men det er en litt annen skål.

Kjærlighet er her «agape» som er et uttrykk for et opphøyet prinsipp om å gjøre godt.
Paulus sier galaterne 6 at man skal gjøre godt mot alle – og her er det også «agape» som er i bildet.
Det betyr da faktisk at man egentlig ikke trenger å ha noe slags forhold til den andre, man trenger faktisk engang å kjenne vedkommende.
«Agape» er ofte litt vanskelig å forstå omfanget av.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: fre mar 31, 2023 7:49 pm "Du skal elske din neste høyere enn deg selv" med den lette lille omskrivningen "Den man elsker, tukter man, ergo du skal tukte din neste høyere enn du tukter deg selv".
"Den man elsker, tukter man
med husarrest og brød og vann
og ingen aftensmat i dag.
"

(Ole Paus)

Her er link:

https://www.google.com/search?q=ole+pau ... QSfMLsUx40

... og ha ei god påske!

Mvh

BE

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1721

Legg inn av JauKaninen »

ok

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: søn apr 02, 2023 11:11 am
"Den man elsker, tukter man
med husarrest og brød og vann
og ingen aftensmat i dag.
"

(
If you're starving, this is allowed, enjoy: https://www.youtube.com/watch?v=_bpS-cOBK6Q

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn apr 02, 2023 11:56 am
BlackEagle skrev: søn apr 02, 2023 11:11 am
"Den man elsker, tukter man
med husarrest og brød og vann
og ingen aftensmat i dag.
"

(
If you're starving, this is allowed, enjoy: https://www.youtube.com/watch?v=_bpS-cOBK6Q
Well, thanx, bro! I -71 (mener jeg det var) prøvde vi å få i gang et band (blues&rock) - og den aller første låten vi spilte på den aller første øvinga var nettopp

Green Onions.

Så - jeg tar til meg den!

God påske, drakkar!

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: lør apr 01, 2023 9:00 pm
immediately skrev: tor mar 30, 2023 7:32 pm Det står «du skal elske din neste som deg selv»,
ikke at «du skal elske din neste høyere enn deg selv».
Det er korrekt at det står det du sier i den første setningen i det jeg siterer.
Meget prisverdig at du stiller opp dette slik du gjør det.

Men AMA har nok et aldri så lite poeng.
Jesus sier i Joh 13:34 at han gir dem et NYTT bud, at man skulle elske hverandre slik han elsket dem.
På gresk har vi «neos», som betyr nytt, men som beskriver noe mer av det samme.
Jesus brukte «kainos» for nytt, og det betegner noe nytt som er av bedre kvalitet, innovativt, altså nyskapende, et hakk eller flere videre i, kan vi si, kvalitet.
Så sier han i Joh 15:12-13 at ingen har større kjærlighet enn den som gi sitt liv for sine venner (vers 13).
I følge vers 12 gjentar han dette budet om å elske hverandre.
Vers 13 betyr da nok at det ikke skal finnes noen grenser for det, og det ultimate er jo å gi sitt liv om nødvendig, slik han selv gjorde det.
Så sies det videre at Jesus sier til sine at han (Jesus) har utvalgt dem fra verden. Da er vi nok også inne på Matteus 22:24 (mange kalt, men få er utvalgt), men det er en litt annen skål.

Kjærlighet er her «agape» som er et uttrykk for et opphøyet prinsipp om å gjøre godt.
Paulus sier galaterne 6 at man skal gjøre godt mot alle – og her er det også «agape» som er i bildet.
Det betyr da faktisk at man egentlig ikke trenger å ha noe slags forhold til den andre, man trenger faktisk engang å kjenne vedkommende.
«Agape» er ofte litt vanskelig å forstå omfanget av.
At du bare siterer de to første setningene av fire i det immedately skrev er ikke riktig, return, for da ødelegger du sammenhengen i fortsettelsen.
Når det er sagt, så vil jeg bare påpeke at det nye bud er Den hellige ånd, så når kirken hevder at det ikke finnes en grense for tilgivelse vil jeg vise til Jesu ord om at det ikke finnes tilgivelse for spott av Den hellige ånd. Hvorfor hevder da kirken at det ikke finns en grense for tilgivelse av synd?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons apr 05, 2023 9:20 am At du bare siterer de to første setningene av fire i det immedately skrev er ikke riktig, return, for da ødelegger du sammenhengen i fortsettelsen.
Når det er sagt, så vil jeg bare påpeke at det nye bud er Den hellige ånd, så når kirken hevder at det ikke finnes en grense for tilgivelse vil jeg vise til Jesu ord om at det ikke finnes tilgivelse for spott av Den hellige ånd. Hvorfor hevder da kirken at det ikke finns en grense for tilgivelse av synd?
Selvsagt er det riktig.
Hvorfor?
Fordi jeg svarer vedkommende og klargjør forskjeller.

Faktisk sier skriften at det eneste som ikke er å kunne tilgis er: synd mot den hellige ånd. Jamfør heb:10:26-27.

Inkludert er også de onde, men her skiller bibelen mellom det onde som et resultat av den adamittiske synd, og det onde som begår av en korrupt personlighet, altså med vilje. NT har forskjellige uttrykk for disse 'onde'.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: ons apr 05, 2023 9:26 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons apr 05, 2023 9:20 am At du bare siterer de to første setningene av fire i det immedately skrev er ikke riktig, return, for da ødelegger du sammenhengen i fortsettelsen.
Når det er sagt, så vil jeg bare påpeke at det nye bud er Den hellige ånd, så når kirken hevder at det ikke finnes en grense for tilgivelse vil jeg vise til Jesu ord om at det ikke finnes tilgivelse for spott av Den hellige ånd. Hvorfor hevder da kirken at det ikke finns en grense for tilgivelse av synd?
Selvsagt er det riktig.
Hvorfor?
Fordi jeg svarer vedkommende og klargjør forskjeller.

Faktisk sier skriften at det eneste som ikke er å kunne tilgis er: synd mot den hellige ånd. Jamfør heb:10:26-27.

Inkludert er også de onde, men her skiller bibelen mellom det onde som et resultat av den adamittiske synd, og det onde som begår av en korrupt personlighet, altså med vilje. NT har forskjellige uttrykk for disse 'onde'.
Så hvorfor hevder den kristne kirke at det IKKE finnes grenser for tilgivelse av synd?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons apr 05, 2023 9:43 am
Så hvorfor hevder den kristne kirke at det IKKE finnes grenser for tilgivelse av synd?
Du får spørre dem.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tor apr 06, 2023 9:17 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons apr 05, 2023 9:43 am
Så hvorfor hevder den kristne kirke at det IKKE finnes grenser for tilgivelse av synd?
Du får spørre dem.
Vet ikke DU det?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tor apr 06, 2023 9:34 am
return_of_drakkar skrev: tor apr 06, 2023 9:17 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons apr 05, 2023 9:43 am
Så hvorfor hevder den kristne kirke at det IKKE finnes grenser for tilgivelse av synd?
Du får spørre dem.
Vet ikke DU det?
Jeg vet at Per ikke spiser fisk.
Men du må spørre ham selv om hvorfor.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tor apr 06, 2023 11:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor apr 06, 2023 9:34 am
return_of_drakkar skrev: tor apr 06, 2023 9:17 am

Du får spørre dem.
Vet ikke DU det?
Jeg vet at Per ikke spiser fisk.
Men du må spørre ham selv om hvorfor.
Men, du pleier da alltid å ha gode og vel gjennomtenkte svar. Men her blir du altså svar skyldig. Er du uenig med kirkens lære på dette punktet, men tør ikke si det offentlig?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tor apr 06, 2023 11:58 am
return_of_drakkar skrev: tor apr 06, 2023 11:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor apr 06, 2023 9:34 am

Vet ikke DU det?
Jeg vet at Per ikke spiser fisk.
Men du må spørre ham selv om hvorfor.
Men, du pleier da alltid å ha gode og vel gjennomtenkte svar. Men her blir du altså svar skyldig. Er du uenig med kirkens lære på dette punktet, men tør ikke si det offentlig?
Jeg har svart, se : ons apr 05, 2023 9:26 am
Når jeg sier at Bibelen sier, så er det også det jeg mener. Så det bør da være klart nok.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: lør apr 01, 2023 9:00 pm
immediately skrev: tor mar 30, 2023 7:32 pm Det står «du skal elske din neste som deg selv»,
ikke at «du skal elske din neste høyere enn deg selv».
Det er korrekt at det står det du sier i den første setningen i det jeg siterer.
Meget prisverdig at du stiller opp dette slik du gjør det.

Men AMA har nok et aldri så lite poeng.
Jesus sier i Joh 13:34 at han gir dem et NYTT bud, at man skulle elske hverandre slik han elsket dem.
På gresk har vi «neos», som betyr nytt, men som beskriver noe mer av det samme.
Jesus brukte «kainos» for nytt, og det betegner noe nytt som er av bedre kvalitet, innovativt, altså nyskapende, et hakk eller flere videre i, kan vi si, kvalitet.
Så sier han i Joh 15:12-13 at ingen har større kjærlighet enn den som gi sitt liv for sine venner (vers 13).
I følge vers 12 gjentar han dette budet om å elske hverandre.
Vers 13 betyr da nok at det ikke skal finnes noen grenser for det, og det ultimate er jo å gi sitt liv om nødvendig, slik han selv gjorde det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»