VW ID.7
Enda et såpestykke på veien. Ikke mye spennende i "normal" prisklasse å velge i foreløpig. A6 e-tron er nok det som ser mest lovende ut i mine øyne foreløpig, men det er vel fortsatt en stund til den kommer.
Det kule nå er at de fleste elbiler får 600-700km wltp rekkevidde. Da bør luksus-elbilene gå minst 900-1000km i neste omgang.
Det er vel ikke så mange år til faststoff-batterier er på plass. Hvis det er så mye bedre som det prates om, så begynner vi å komme dit man bør være. Men hva skjer da med bruktbilprisen på biler med dagens batterierKompressor skrev: ↑fre mar 31, 2023 7:56 pm Det kule nå er at de fleste elbiler får 600-700km wltp rekkevidde. Da bør luksus-elbilene gå minst 900-1000km i neste omgang.
-
- Innlegg: 845
Akkurat samme jeg tenker. Har helst lyst til å leve i 2035 i så måte.henlie skrev: ↑man apr 03, 2023 8:43 amDet er vel ikke så mange år til faststoff-batterier er på plass. Hvis det er så mye bedre som det prates om, så begynner vi å komme dit man bør være. Men hva skjer da med bruktbilprisen på biler med dagens batterierKompressor skrev: ↑fre mar 31, 2023 7:56 pm Det kule nå er at de fleste elbiler får 600-700km wltp rekkevidde. Da bør luksus-elbilene gå minst 900-1000km i neste omgang.
På den annen side kjører jeg fint gamle bensinbiler uten å tenke på elbiler der og da.
En iX 50 faller vel like fort som en X5, tenker jeg, se på 10-15 år gamle X5. Er andre ting enn rekkevidde som blir gammelt også. Likevel fungerer de helt fint for folk som kjøper brukt bil i de segmentene og som enten ikke har råd til eller tar seg råd til ny bil.henlie skrev: ↑man apr 03, 2023 8:43 amDet er vel ikke så mange år til faststoff-batterier er på plass. Hvis det er så mye bedre som det prates om, så begynner vi å komme dit man bør være. Men hva skjer da med bruktbilprisen på biler med dagens batterierKompressor skrev: ↑fre mar 31, 2023 7:56 pm Det kule nå er at de fleste elbiler får 600-700km wltp rekkevidde. Da bør luksus-elbilene gå minst 900-1000km i neste omgang.
Blir spennende å se, men jeg tipper en iX50 holder seg omtrent like godt i pris som en X5 45e, begge koster ca 1,1-1,2 nye. Og begge bør ligge på maks ca 40-50% av nypris som 5 år gamle. Eller 20-25% av nypris som 10 år gamle.
Jeg lever gjerne i 2023 bilverdenen. Akkurat nå er grombiler med god motorlyd litt brukte og ganske billige, f eks 2010-2018 modeller med V8 og V12. Og inflasjonen på penger kombinert med mindre utvalg av slike bensinbiler i fremtiden gjør at de muligens holder seg greit i pris.rosmebraad skrev: ↑man apr 03, 2023 10:04 amAkkurat samme jeg tenker. Har helst lyst til å leve i 2035 i så måte.henlie skrev: ↑man apr 03, 2023 8:43 amDet er vel ikke så mange år til faststoff-batterier er på plass. Hvis det er så mye bedre som det prates om, så begynner vi å komme dit man bør være. Men hva skjer da med bruktbilprisen på biler med dagens batterierKompressor skrev: ↑fre mar 31, 2023 7:56 pm Det kule nå er at de fleste elbiler får 600-700km wltp rekkevidde. Da bør luksus-elbilene gå minst 900-1000km i neste omgang.
På den annen side kjører jeg fint gamle bensinbiler uten å tenke på elbiler der og da.
Selv har jeg tatt ut V12 i helgen og kjørt en 15-16 mils tur i dag. Helt uten feilmeldinger.
Jeg tror uansettt ikke at man skal bekymre seg for fallende bruktbilpriser pga teknologisk fremgang. De fleste som kjøper bruktbil gjør det vel fordi de ikke kan - eller ønsker - å bruke så mye penger på bil, og det endrer seg nok ikke dramatisk selv om nybilene blir (enda) bedre.Kompressor skrev: ↑man apr 03, 2023 4:15 pmJeg lever gjerne i 2023 bilverdenen. Akkurat nå er grombiler med god motorlyd litt brukte og ganske billige, f eks 2010-2018 modeller med V8 og V12. Og inflasjonen på penger kombinert med mindre utvalg av slike bensinbiler i fremtiden gjør at de muligens holder seg greit i pris.rosmebraad skrev: ↑man apr 03, 2023 10:04 amAkkurat samme jeg tenker. Har helst lyst til å leve i 2035 i så måte.
På den annen side kjører jeg fint gamle bensinbiler uten å tenke på elbiler der og da.
Selv har jeg tatt ut V12 i helgen og kjørt en 15-16 mils tur i dag. Helt uten feilmeldinger.
Noe annet er det hvis dette også medfører at nybilene blir billigere å produsere, med tilhørende lavere salgspris. Da kan det gå slik vi har sett i år, etter prisnedsettelsen på Model Y. Men som vi ser, dette vil ha ringvirkninger langt utover det aktuelle merket/modellen. Siden de aller fleste bilkjøpere har et lite dogmatisk forhold til merke eller teknologi, så vil f.eks. heller ikke bruktbilprisene på bensinhybriden Toyota RAV4 forbli uberørt av fallende nypris på Model Y. Og det samme vil gjelde med evt. prisfall pga faststoffbatterier. Man kan ikke "lure seg unna" ved å kjøpe biler med en annen teknologi. Tvert i mot kan det faktisk slå andre veien, siden mer attraktiv elbil-teknologi kan få bensin/dieselbiler til å fremstå mer utdaterte.
Så er det nok riktig at mer nisjepregede "grombiler" kan leve sitt eget liv på bruktmarkedet, slik de vel alltid har gjort. Men "smør-og-brød-biler" konkurrerer i samme marked, og må prissettes deretter.
Det som har skjedd med Model Y-situasjonen er vel bare at nybilkjøperne har fått tilbake det normale verditapet som flere elbilmodeller ikke har hatt de siste årene. Og Tesla satte ned prisene forsi det hadde skjedd allerede, folk merket dyrere renter og prisøkninger og nedprioriterte bilkjøp.Colargul skrev: ↑man apr 03, 2023 10:00 pmJeg tror uansettt ikke at man skal bekymre seg for fallende bruktbilpriser pga teknologisk fremgang. De fleste som kjøper bruktbil gjør det vel fordi de ikke kan - eller ønsker - å bruke så mye penger på bil, og det endrer seg nok ikke dramatisk selv om nybilene blir (enda) bedre.Kompressor skrev: ↑man apr 03, 2023 4:15 pmJeg lever gjerne i 2023 bilverdenen. Akkurat nå er grombiler med god motorlyd litt brukte og ganske billige, f eks 2010-2018 modeller med V8 og V12. Og inflasjonen på penger kombinert med mindre utvalg av slike bensinbiler i fremtiden gjør at de muligens holder seg greit i pris.rosmebraad skrev: ↑man apr 03, 2023 10:04 am
Akkurat samme jeg tenker. Har helst lyst til å leve i 2035 i så måte.
På den annen side kjører jeg fint gamle bensinbiler uten å tenke på elbiler der og da.
Selv har jeg tatt ut V12 i helgen og kjørt en 15-16 mils tur i dag. Helt uten feilmeldinger.
Noe annet er det hvis dette også medfører at nybilene blir billigere å produsere, med tilhørende lavere salgspris. Da kan det gå slik vi har sett i år, etter prisnedsettelsen på Model Y. Men som vi ser, dette vil ha ringvirkninger langt utover det aktuelle merket/modellen. Siden de aller fleste bilkjøpere har et lite dogmatisk forhold til merke eller teknologi, så vil f.eks. heller ikke bruktbilprisene på bensinhybriden Toyota RAV4 forbli uberørt av fallende nypris på Model Y. Og det samme vil gjelde med evt. prisfall pga faststoffbatterier. Man kan ikke "lure seg unna" ved å kjøpe biler med en annen teknologi. Tvert i mot kan det faktisk slå andre veien, siden mer attraktiv elbil-teknologi kan få bensin/dieselbiler til å fremstå mer utdaterte.
Så er det nok riktig at mer nisjepregede "grombiler" kan leve sitt eget liv på bruktmarkedet, slik de vel alltid har gjort. Men "smør-og-brød-biler" konkurrerer i samme marked, og må prissettes deretter.
Det har alltid vært slik at kjøp av ny bil fører til betydelig prisfall spesielt de første årene. Jeg har ofte klart å plukke opp en 4-7 år gammel bruktbil, ha den i ett års tid, selge videre uten det store tapet og ofte har det gått i null etter 15-20.000km. Kun brukt bensin og forsikringspremie. Det er billige bilhold så øenge det ikke skjer noen dyre kostnader. Men selv da er det helt ok, pga verditapet har vært lavt.
F eks: den BMW Z4 2007 mod jeg eide i 2010-2012 ser jeg ofte man kan få ca samme for enda den dag i dag som da jeg solgte i 2012.
Vi har allerede sett at nyere brukbiler har falt mye i pris når modellen plutselig har fått vesentlig bedre rekkevidde eller man plutselig har en "priskrig" gående. Ref. eksempelvis BMW i3 som fikk vesentlig bedre rekkevidde uten mye høyere pris i sin tid, Tesla sine nylig endringer i pris osv. En bekjent tapte rundt 40.000,- på sin i3, som ikke var en veldig dyr bil i utgangspunktet. Et poeng er selvsagt at rekkevidden generelt nå er på et høyere nivå, slik at det muligens ikke vil slå like kraftig ut på prisene, men så er det også ladetid og andre ting som kan endres drastisk med ny batteriteknologi. Nå sier jeg ikke at det er noe letter med en bensin- eller dieselbil, bare at bilmarkedet generelt har endret seg mye og er mye mer uforutsigbart enn før med tanke på annenhåndsverdi.Colargul skrev: ↑man apr 03, 2023 10:00 pmJeg tror uansettt ikke at man skal bekymre seg for fallende bruktbilpriser pga teknologisk fremgang. De fleste som kjøper bruktbil gjør det vel fordi de ikke kan - eller ønsker - å bruke så mye penger på bil, og det endrer seg nok ikke dramatisk selv om nybilene blir (enda) bedre.Kompressor skrev: ↑man apr 03, 2023 4:15 pmJeg lever gjerne i 2023 bilverdenen. Akkurat nå er grombiler med god motorlyd litt brukte og ganske billige, f eks 2010-2018 modeller med V8 og V12. Og inflasjonen på penger kombinert med mindre utvalg av slike bensinbiler i fremtiden gjør at de muligens holder seg greit i pris.rosmebraad skrev: ↑man apr 03, 2023 10:04 am
Akkurat samme jeg tenker. Har helst lyst til å leve i 2035 i så måte.
På den annen side kjører jeg fint gamle bensinbiler uten å tenke på elbiler der og da.
Selv har jeg tatt ut V12 i helgen og kjørt en 15-16 mils tur i dag. Helt uten feilmeldinger.
Noe annet er det hvis dette også medfører at nybilene blir billigere å produsere, med tilhørende lavere salgspris. Da kan det gå slik vi har sett i år, etter prisnedsettelsen på Model Y. Men som vi ser, dette vil ha ringvirkninger langt utover det aktuelle merket/modellen. Siden de aller fleste bilkjøpere har et lite dogmatisk forhold til merke eller teknologi, så vil f.eks. heller ikke bruktbilprisene på bensinhybriden Toyota RAV4 forbli uberørt av fallende nypris på Model Y. Og det samme vil gjelde med evt. prisfall pga faststoffbatterier. Man kan ikke "lure seg unna" ved å kjøpe biler med en annen teknologi. Tvert i mot kan det faktisk slå andre veien, siden mer attraktiv elbil-teknologi kan få bensin/dieselbiler til å fremstå mer utdaterte.
Så er det nok riktig at mer nisjepregede "grombiler" kan leve sitt eget liv på bruktmarkedet, slik de vel alltid har gjort. Men "smør-og-brød-biler" konkurrerer i samme marked, og må prissettes deretter.
Litt vanskelig å si om 40 000 er mye eller lite uten å vite detaljene her, men umiddelbart høres det ikke ut som noe dramatisk tap på et nybilkjøp, selv i i3-prisklassen. Det er vel heller slik, som Kompressor er inne på, at man kanskje har vært vant til i overkant lite verditap på elbiler en stund, grunnet de store leveringsproblemene som har vært. At dette normaliserer seg tror jeg er veldig sunt. Så er jeg enig i at bilmarkedet et veldig utforutsigbart for øyeblikket, og det er det mange grunner til. Forutsatt ustabile leveranser, vanskelig å si hva som er backlog på leveranser og hva som er reelt nysalg, usikkerhet om prisutvikling på nybiler etc. Så kommer teknologikrigen i tillegg, for ikke å glemme hva myndighetene måtte finne på av nye avgiftssprell. Spennende tider....henlie skrev: ↑tir apr 04, 2023 9:08 amVi har allerede sett at nyere brukbiler har falt mye i pris når modellen plutselig har fått vesentlig bedre rekkevidde eller man plutselig har en "priskrig" gående. Ref. eksempelvis BMW i3 som fikk vesentlig bedre rekkevidde uten mye høyere pris i sin tid, Tesla sine nylig endringer i pris osv. En bekjent tapte rundt 40.000,- på sin i3, som ikke var en veldig dyr bil i utgangspunktet. Et poeng er selvsagt at rekkevidden generelt nå er på et høyere nivå, slik at det muligens ikke vil slå like kraftig ut på prisene, men så er det også ladetid og andre ting som kan endres drastisk med ny batteriteknologi. Nå sier jeg ikke at det er noe letter med en bensin- eller dieselbil, bare at bilmarkedet generelt har endret seg mye og er mye mer uforutsigbart enn før med tanke på annenhåndsverdi.Colargul skrev: ↑man apr 03, 2023 10:00 pmJeg tror uansettt ikke at man skal bekymre seg for fallende bruktbilpriser pga teknologisk fremgang. De fleste som kjøper bruktbil gjør det vel fordi de ikke kan - eller ønsker - å bruke så mye penger på bil, og det endrer seg nok ikke dramatisk selv om nybilene blir (enda) bedre.Kompressor skrev: ↑man apr 03, 2023 4:15 pm
Jeg lever gjerne i 2023 bilverdenen. Akkurat nå er grombiler med god motorlyd litt brukte og ganske billige, f eks 2010-2018 modeller med V8 og V12. Og inflasjonen på penger kombinert med mindre utvalg av slike bensinbiler i fremtiden gjør at de muligens holder seg greit i pris.
Selv har jeg tatt ut V12 i helgen og kjørt en 15-16 mils tur i dag. Helt uten feilmeldinger.
Noe annet er det hvis dette også medfører at nybilene blir billigere å produsere, med tilhørende lavere salgspris. Da kan det gå slik vi har sett i år, etter prisnedsettelsen på Model Y. Men som vi ser, dette vil ha ringvirkninger langt utover det aktuelle merket/modellen. Siden de aller fleste bilkjøpere har et lite dogmatisk forhold til merke eller teknologi, så vil f.eks. heller ikke bruktbilprisene på bensinhybriden Toyota RAV4 forbli uberørt av fallende nypris på Model Y. Og det samme vil gjelde med evt. prisfall pga faststoffbatterier. Man kan ikke "lure seg unna" ved å kjøpe biler med en annen teknologi. Tvert i mot kan det faktisk slå andre veien, siden mer attraktiv elbil-teknologi kan få bensin/dieselbiler til å fremstå mer utdaterte.
Så er det nok riktig at mer nisjepregede "grombiler" kan leve sitt eget liv på bruktmarkedet, slik de vel alltid har gjort. Men "smør-og-brød-biler" konkurrerer i samme marked, og må prissettes deretter.
De 40.000,- var ekstra tap på en brukt i3.Colargul skrev: ↑tir apr 04, 2023 7:57 pmLitt vanskelig å si om 40 000 er mye eller lite uten å vite detaljene her, men umiddelbart høres det ikke ut som noe dramatisk tap på et nybilkjøp, selv i i3-prisklassen. Det er vel heller slik, som Kompressor er inne på, at man kanskje har vært vant til i overkant lite verditap på elbiler en stund, grunnet de store leveringsproblemene som har vært. At dette normaliserer seg tror jeg er veldig sunt. Så er jeg enig i at bilmarkedet et veldig utforutsigbart for øyeblikket, og det er det mange grunner til. Forutsatt ustabile leveranser, vanskelig å si hva som er backlog på leveranser og hva som er reelt nysalg, usikkerhet om prisutvikling på nybiler etc. Så kommer teknologikrigen i tillegg, for ikke å glemme hva myndighetene måtte finne på av nye avgiftssprell. Spennende tider....henlie skrev: ↑tir apr 04, 2023 9:08 amVi har allerede sett at nyere brukbiler har falt mye i pris når modellen plutselig har fått vesentlig bedre rekkevidde eller man plutselig har en "priskrig" gående. Ref. eksempelvis BMW i3 som fikk vesentlig bedre rekkevidde uten mye høyere pris i sin tid, Tesla sine nylig endringer i pris osv. En bekjent tapte rundt 40.000,- på sin i3, som ikke var en veldig dyr bil i utgangspunktet. Et poeng er selvsagt at rekkevidden generelt nå er på et høyere nivå, slik at det muligens ikke vil slå like kraftig ut på prisene, men så er det også ladetid og andre ting som kan endres drastisk med ny batteriteknologi. Nå sier jeg ikke at det er noe letter med en bensin- eller dieselbil, bare at bilmarkedet generelt har endret seg mye og er mye mer uforutsigbart enn før med tanke på annenhåndsverdi.Colargul skrev: ↑man apr 03, 2023 10:00 pm
Jeg tror uansettt ikke at man skal bekymre seg for fallende bruktbilpriser pga teknologisk fremgang. De fleste som kjøper bruktbil gjør det vel fordi de ikke kan - eller ønsker - å bruke så mye penger på bil, og det endrer seg nok ikke dramatisk selv om nybilene blir (enda) bedre.
Noe annet er det hvis dette også medfører at nybilene blir billigere å produsere, med tilhørende lavere salgspris. Da kan det gå slik vi har sett i år, etter prisnedsettelsen på Model Y. Men som vi ser, dette vil ha ringvirkninger langt utover det aktuelle merket/modellen. Siden de aller fleste bilkjøpere har et lite dogmatisk forhold til merke eller teknologi, så vil f.eks. heller ikke bruktbilprisene på bensinhybriden Toyota RAV4 forbli uberørt av fallende nypris på Model Y. Og det samme vil gjelde med evt. prisfall pga faststoffbatterier. Man kan ikke "lure seg unna" ved å kjøpe biler med en annen teknologi. Tvert i mot kan det faktisk slå andre veien, siden mer attraktiv elbil-teknologi kan få bensin/dieselbiler til å fremstå mer utdaterte.
Så er det nok riktig at mer nisjepregede "grombiler" kan leve sitt eget liv på bruktmarkedet, slik de vel alltid har gjort. Men "smør-og-brød-biler" konkurrerer i samme marked, og må prissettes deretter.
Den er jo også en kombi-kupe, med stor bakluke, og det var vel det opprinnelige Passaten også?Iseran2770 skrev: ↑tor mar 30, 2023 9:11 pm Det er vel en e-Passat, men bygget på en helt annen plattform.
Stasjonsvogn kommer vel etterhvert
Offisielt lansert i dag
https://www.bilnorge.no/auto-shanghai-2 ... de/4048260
77kwt batteir, og en teoretisk rekkevidde på 615km. Men skal ettervært også tilbys med 86kwt batteri
Maks ladehastighet er 170 kW
Dessverre mye som styres av touchscreen
https://www.bilnorge.no/auto-shanghai-2 ... de/4048260
77kwt batteir, og en teoretisk rekkevidde på 615km. Men skal ettervært også tilbys med 86kwt batteri
Maks ladehastighet er 170 kW
Dessverre mye som styres av touchscreen
-
- Innlegg: 845
Runder de 1000 km oppgitt og får vekk skjermen blir nok enkelte interesserte.
Triste saker, fra en som ikke er VAG-hater. Har jo hatt et par Passater, A6 og div. annet, men dette var kjønnsløst.
Da har jeg sett den live. Var invitert til Møller for forhåndsvisning. Først og fremst er den diger. Nesten 5 meter lang og over 1.86 bred. Ellers ok, med litt bedre materialvalg innvendig enn ID.4. Ikke fullt så mye hardplast. VW har gjort den salgbar også for veganere. Kunstskinn til og med i rattet.
Samtidig viste de også FL ID.3. Også den har fått noen innvendige oppgraderinger. Utstilt modell var priset til litt over 500.000. I drøyeste laget for en bil med bare 58 kwh batteri.
Samtidig viste de også FL ID.3. Også den har fått noen innvendige oppgraderinger. Utstilt modell var priset til litt over 500.000. I drøyeste laget for en bil med bare 58 kwh batteri.
-
- Innlegg: 845
Jan skrev: ↑tor mai 11, 2023 7:35 pm Da har jeg sett den live. Var invitert til Møller for forhåndsvisning. Først og fremst er den diger. Nesten 5 meter lang og over 1.86 bred. Ellers ok, med litt bedre materialvalg innvendig enn ID.4. Ikke fullt så mye hardplast. VW har gjort den salgbar også for veganere. Kunstskinn til og med i rattet.
Samtidig viste de også FL ID.3. Også den har fått noen innvendige oppgraderinger. Utstilt modell var priset til litt over 500.000. I drøyeste laget for en bil med bare 58 kwh batteri.
Bra du Scouter. (Hei Skoda)
Her er elbilinteressen tilbake rundt null for tiden.
Ja, men selges kun i Kina
Får håpe kunstskinnet er av bedre kvalitet enn på Mercedes, hvis det er mulig å lage kunstskinn av god kvalitet.Jan skrev: ↑tor mai 11, 2023 7:35 pm Da har jeg sett den live. Var invitert til Møller for forhåndsvisning. Først og fremst er den diger. Nesten 5 meter lang og over 1.86 bred. Ellers ok, med litt bedre materialvalg innvendig enn ID.4. Ikke fullt så mye hardplast. VW har gjort den salgbar også for veganere. Kunstskinn til og med i rattet.
Samtidig viste de også FL ID.3. Også den har fått noen innvendige oppgraderinger. Utstilt modell var priset til litt over 500.000. I drøyeste laget for en bil med bare 58 kwh batteri.
Umaskerne bilder av stasjonsvognen av ID.7, som de kaller Space. Dette er jo ganske likt Passat
https://www.bilnorge.no/id7-volkswagen/ ... ur/4053051
https://www.bilnorge.no/id7-volkswagen/ ... ur/4053051
Dette var et stort gjesp.Someone skrev: ↑tir jun 06, 2023 11:21 am Umaskerne bilder av stasjonsvognen av ID.7, som de kaller Space. Dette er jo ganske likt Passat
https://www.bilnorge.no/id7-volkswagen/ ... ur/4053051
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute