Påskelabyrinten 2023

Svar
Hoppidioten

Påskelabyrinten 2023

Legg inn av Hoppidioten »

Nok en gang spinner Viggo Valle igang globusen og tar oss på en reise verden rundt i påska. Starter opp på mandag klokka: 10:05. Kan høres i tradisjonell form på P1 eller med bilder på NRK1.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Tradisjonen tro så blir dette hørt på (via radioen)
Blir litt distraherende å følge via TV

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »


Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Årets labyrint blir nr.36 i rekka. Siden 1987 har Viggo ledet oss på jordomreise i påska. Trolig blir det et år til, så er det hele over....

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hoppidioten skrev: fre mar 31, 2023 10:18 am Nok en gang spinner Viggo Valle igang globusen og tar oss på en reise verden rundt i påska. Starter opp på mandag klokka: 10:05. Kan høres i tradisjonell form på P1 eller med bilder på NRK1.
Det var et høydepunkt i påska.

Men Google har ødelagt mye. Det mest irriterende er de som later som de ikke googler, men det er så åpenbart at det sitter en medhjelper og googler for livet.

Først kan de ingenting og plutselig kan de ting i detalj. Man hører hvordan de haler ut tiden og blir litt frakobla.

Sånn.. eeeeeeeh kongens by? Ehhhh der er jeg litt usikker altså, mulig vi skal til Kristiansund eller Kristiansand. Viggo førsøker å si at de skal litt lenger unna. Ja, det er jo kanskje England da, hmmmm. OG plutselig sier de, men det er jo slik at i de 400 årene Norge ble styrt fra Danmark kalte man København for Kongens by. Dit vil jeg reise.

Fra å være helt blåst til å kunne bakgrunnen for en by sitt kallenavn.

Så det som før var en kunnskapskonkurranse er nå en hvem er best på Google-konkurranse. Og det er trist.

Men Viggo Valle hører likevel påsken til, så jeg sitter jo og lytter mens jeg forbanner alle deltakerne som ødelegger sjarmen med programmet.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »


Elysian

Legg inn av Elysian »

Hoppidioten skrev: fre mar 31, 2023 1:09 pm https://www.nrk.no/trondelag/xl/paskela ... 1.13969203

Her kan man teste sine kunnskaper.
Hva er din rekord? Syns de har litt få spørsmål, så synd de samme dukker opp relativt ofte.
Screenshot_20230401_150533_Chrome.jpg

William_S

Legg inn av William_S »

Og ingenting er som debatten rundt Googlingen som kommer frem hvert år. Vel omtrent alle deltakere gjør det. Viggo Valle bryr seg ikke nevneverdig. Dessuten er oppgavene som regel blitt noe mer Google uvennlig de senere år.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

William_S skrev: lør apr 01, 2023 5:05 pm Og ingenting er som debatten rundt Googlingen som kommer frem hvert år. Vel omtrent alle deltakere gjør det. Viggo Valle bryr seg ikke nevneverdig. Dessuten er oppgavene som regel blitt noe mer Google uvennlig de senere år.
Det er ikke ulovlig å Google. Et forbud ville vært umulig å kontrolllere. Derimot er han streng når folk kun kommer med svaret uten å ressonere seg frem til det på en grei måte. Synes derfor Viggo har lagt seg på den linja han bør være på. Kunne ikke gjort det så mye annerledes.

William_S

Legg inn av William_S »

Hoppidioten skrev: lør apr 01, 2023 5:10 pm
William_S skrev: lør apr 01, 2023 5:05 pm Og ingenting er som debatten rundt Googlingen som kommer frem hvert år. Vel omtrent alle deltakere gjør det. Viggo Valle bryr seg ikke nevneverdig. Dessuten er oppgavene som regel blitt noe mer Google uvennlig de senere år.
Det er ikke ulovlig å Google. Et forbud ville vært umulig å kontrolllere. Derimot er han streng når folk kun kommer med svaret uten å ressonere seg frem til det på en grei måte. Synes derfor Viggo har lagt seg på den linja han bør være på. Kunne ikke gjort det så mye annerledes.
Ja enig. Han er ganske streng med de som haler ut tiden sånn helt åpenbart uten å være i nærheten av noe svar.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Dette programmet sendes forøvrig både på P1 og P1+; slik at ingen går glipp av det.... :roll:

William_S

Legg inn av William_S »

Fazam skrev: lør apr 01, 2023 6:32 pm Dette programmet sendes forøvrig både på P1 og P1+; slik at ingen går glipp av det.... :roll:
P1+ er vel P1 bare rettet mot eldre lyttere. En del ting er flytta over der som feks radiogudstjenesten som ikke lenger er på P1. Og få ting er vel et program som fenger så bredt i påska som påskelabyrinten så jeg forstår at NRK velger å sende det på flere flater. Det er jo litt morsomt at det er på tv og,
Uansett så kan man varme opp med å høre Karis Pers Polska her.

Fazam

Legg inn av Fazam »

William_S skrev: søn apr 02, 2023 12:50 pm Og få ting er vel et program som fenger så bredt i påska som påskelabyrinten så jeg forstår at NRK velger å sende det på flere flater. Det er jo litt morsomt at det er på tv og,
Morsomt? Tror nok de fleste klarer å skifte kanal; hvis det er noe som interesserer.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

William_S skrev: søn apr 02, 2023 12:50 pm
Fazam skrev: lør apr 01, 2023 6:32 pm Dette programmet sendes forøvrig både på P1 og P1+; slik at ingen går glipp av det.... :roll:
P1+ er vel P1 bare rettet mot eldre lyttere. En del ting er flytta over der som feks radiogudstjenesten som ikke lenger er på P1. Og få ting er vel et program som fenger så bredt i påska som påskelabyrinten så jeg forstår at NRK velger å sende det på flere flater. Det er jo litt morsomt at det er på tv og,
Uansett så kan man varme opp med å høre Karis Pers Polska her.
Nytt band som spiller Kari Pers Polska iår. Sven Nyhus kvartetten er historie.....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dette kan vel kjapt løses ved hjelp av AI etter hvert....

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

I utgangspunktet er jo ikke filmet radio spesielt godt tv. Men synes Påskelabyrinten leverer bra.

Nå som deltagerne også vises på tv og kobles opp via Skype/ Zoom - så gir det en ekstra dimensjon til programmet. Har du medhjelpere og 15 skjermer med Google / Wikipedia klar - så ser det betydelig mer klønete ut nå som alle kan se det, og du forsøker hale ut tiden for å finne rett svar.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Elysian skrev: lør apr 01, 2023 5:01 pm
Hoppidioten skrev: fre mar 31, 2023 1:09 pm https://www.nrk.no/trondelag/xl/paskela ... 1.13969203

Her kan man teste sine kunnskaper.
Hva er din rekord? Syns de har litt få spørsmål, så synd de samme dukker opp relativt ofte.

Screenshot_20230401_150533_Chrome.jpg
14 sekunder? Imponerende. Svarte rett på alle, og brukte 32 sekunder. Du må være voldsomt kjapp på lesing.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 10:40 am
Hoppidioten skrev: fre mar 31, 2023 10:18 am Nok en gang spinner Viggo Valle igang globusen og tar oss på en reise verden rundt i påska. Starter opp på mandag klokka: 10:05. Kan høres i tradisjonell form på P1 eller med bilder på NRK1.
Det var et høydepunkt i påska.

Men Google har ødelagt mye. Det mest irriterende er de som later som de ikke googler, men det er så åpenbart at det sitter en medhjelper og googler for livet.

Først kan de ingenting og plutselig kan de ting i detalj. Man hører hvordan de haler ut tiden og blir litt frakobla.

Sånn.. eeeeeeeh kongens by? Ehhhh der er jeg litt usikker altså, mulig vi skal til Kristiansund eller Kristiansand. Viggo førsøker å si at de skal litt lenger unna. Ja, det er jo kanskje England da, hmmmm. OG plutselig sier de, men det er jo slik at i de 400 årene Norge ble styrt fra Danmark kalte man København for Kongens by. Dit vil jeg reise.

Fra å være helt blåst til å kunne bakgrunnen for en by sitt kallenavn.

Så det som før var en kunnskapskonkurranse er nå en hvem er best på Google-konkurranse. Og det er trist.

Men Viggo Valle hører likevel påsken til, så jeg sitter jo og lytter mens jeg forbanner alle deltakerne som ødelegger sjarmen med programmet.
Det var jo noen meget kvasse typer som var med før. Burde vært slik at alle som skulle være med hadde blitt puttet inn i et rom uten tilgang til hjelpemidler. Men da hadde det vel dessverre skint gjennom hvor blåst vi som befolkning er i ferd med å bli.

guru

Legg inn av guru »

Husker jeg var fast lytter. Men dessverre har ikke NRK klart å tilpasse seg utviklingen. Programmet er fullstendig ødelagt av at folk bruker google, og at de får lov til det. Og de får sitte der i flere minutter og "resonnere", når alle vet at de (og flere hjelpere) googler heminngsløst. Mange ganger hører man til og med at de taster på tastaturet. Tidsfrister burde vært innført for lenge siden. Ikke at det hjelper 100%, men det ville i allefall gjort det mye vanskeligere for deltakerne å bruke google. F.eks. 20 sekunder på å svare på det første spørsmålet når de kobles inn, og deretter maks 2 minutter på hver spørsmål. Men det vil jo igjen ødelegge litt av det som kjennetegner konkurransen, at man sitter og resonnerer og tenker høyt. Det funket strålende på 90-tallet, før googles inntog. Nå er det dessverre gått ut på dato.

.....og i år kan folk bruke ChatGPT i tillegg......

Fazam

Legg inn av Fazam »

guru skrev: man apr 03, 2023 8:15 am Men dessverre har ikke NRK klart å tilpasse seg utviklingen. Programmet er fullstendig ødelagt av at folk bruker google, og at de får lov til det.
Det er vel heller ikke noe krav at man må ha webkamera for å delta; slik at man blir "avslørt".

Centrist

Legg inn av Centrist »

DoktorS skrev: søn apr 02, 2023 5:48 pm Dette kan vel kjapt løses ved hjelp av AI etter hvert....
Dette har faktisk ikke slått meg før du nevnte det. Man må spørre seg spørsmålet om noen vil forsøke ihvertfall.

Muligens man må innom ChatGPT for ett spørsmål ihvertfall, bare for nyskjerrighetens del.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Da er vi straks igang.

William_S

Legg inn av William_S »

Denne deltageren var i det minste litt skarp da. Men tror nok også han Googler litt særlig på det med sicilansk åpning.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

William_S skrev: man apr 03, 2023 10:37 am Denne deltageren var i det minste litt skarp da. Men tror nok også han Googler litt særlig på det med sicilansk åpning.
Ble til slutt tatt i googling da. Kjente tydeligvis ikke til møringen og slektskapet til Vidar Lønn Arnesen :D

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Helt sinnsvakt hvor korka folk er som ikke klarte den Rotmo-oppgaven. Valle presiserte gang på gang hvilket spor de skulle inn på, men nei da....

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Dette konseptet blir bare mer og mer tragisk. Er bare febrilsk googling.

William_S

Legg inn av William_S »

Altså når man ikke vet hva som ligger mellom de to mørene så er man ganske så korka.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Lett blanding i dag når det kommer til deltakerne. Felles for alle som klarte noen oppgaver er dessverre at de må ty til googling/andre hjelpemidler.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Hoppidioten skrev: man apr 03, 2023 8:49 pm Lett blanding i dag når det kommer til deltakerne. Felles for alle som klarte noen oppgaver er dessverre at de må ty til googling/andre hjelpemidler.
Vanskelighetsgraden/oppgavene er nå godt tilpasset googling, så ingen bør derfor være overrasket over dette. En sjelden gang kan man treffe på deltakere som klarer å resonnere noenlunde fornuftig innimellom google-hjelp, men det nytter ikke å skylde på deltakerne slik dette nå fungerer. Hele opplegget med oppgaver med 5-6 hint/ledetråder som man kjapt mottar gjør det nokså håpløst å forvente personer som løser oppgave etter oppgave på strak arm uten hjelp. Vanskelig å si hvordan man kan løse dette. En sak er at man kan invitere de tre finalistene til et lokalt NRK-studio med google-forbud påskeaften, men underveis kunne man kanskje redusert antall ledetråder, og dermed gjort det enklere, men samtidig krevd mer fortgang. Men enklere oppgaver ville også vært i strid med programmets ånd.

Svaret er at man nok må godta googling, som jo oppgavene på sett og vis er tilpasset til, men hvor Valle kan bli enda strengere og kaste folk ut om de er på villspor i forsøk på å kjøpe seg tid.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Rebusen V har han vel rappet fra Drillo. Baku.
Han ga det som oppgave i et TV-program.

Ellers synes jeg dere er strenge.
Oppgavene er mye vanskeligere enn for 20 år siden som en konsekvens av Google. Så lenge deltakeren greier å holde flyten noenlunde i gang synes jeg det er greit.
Viggo er også kjappere å kutte ut deltakere enn før innbiller jeg meg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»