Påskelabyrinten 2023

Svar
DoktorS

Re: Påskelabyrinten 2023

Legg inn av DoktorS »

Skjønte ikke vitsen med de fotballfolka og greier før man skulle til Trøgstad. Postnummer må nesten bare googles. Jeg kan knapt 2-3. ...

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Ser på påskekrim. Episode 7 av Only Murders in the building.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

DoktorS skrev: tor apr 06, 2023 11:16 am Skjønte ikke vitsen med de fotballfolka og greier før man skulle til Trøgstad. Postnummer må nesten bare googles. Jeg kan knapt 2-3. ...
Var gjennom de fotballgutta som spilte for en klubb somm ble stiftet i samme år som er det samme som postnumret til Trøgstad. (TSV 1860 Munchen) Forøvrig, så utelot han en nordmann som har spilt for 1860, nemlig Ola Kamara.
På det spørsmålet var Viggo alt for streng med han blinde fyren fra Ulsteinvik. Da han svarte Jessheim, så burde Viggo hintet om den gamle navnet som jo var Trøgstad.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

netrebske skrev: tor apr 06, 2023 12:40 pm
DoktorS skrev: tor apr 06, 2023 11:16 am Skjønte ikke vitsen med de fotballfolka og greier før man skulle til Trøgstad. Postnummer må nesten bare googles. Jeg kan knapt 2-3. ...
Var gjennom de fotballgutta som spilte for en klubb somm ble stiftet i samme år som er det samme som postnumret til Trøgstad. (TSV 1860 Munchen) Forøvrig, så utelot han en nordmann som har spilt for 1860, nemlig Ola Kamara.
På det spørsmålet var Viggo alt for streng med han blinde fyren fra Ulsteinvik. Da han svarte Jessheim, så burde Viggo hintet om den gamle navnet som jo var Trøgstad.
Så det var ikke bare et skudd fra hofta som han ikke hadde, men også et skudd i blinde?

William_S

Legg inn av William_S »

Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Jeg tror poenget nå til dags er nettopp at mye googling gir dårlig radio. På 90 tallet satt jo folket med atlas og leksikon.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

William_S skrev: tor apr 06, 2023 3:58 pm
Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Jeg tror poenget nå til dags er nettopp at mye googling gir dårlig radio. På 90 tallet satt jo folket med atlas og leksikon.
Ja derfor lages oppgavene slik at de ikke skal være lettgooglet. Konkurransene fra 80 og 90 tallet ville nok i stor grad vært lettgooglet om det hjelpemiddelet hadde vært tilgjengelig da.

Noen som husker Viggos julelabyrint fra slutten av nittitallet der man skulle frem til personer og ikke steder? Var som en kjendissesong å regne det som. Var vel en slags fiktiv kvinne som skulle ha tak i den personen, merkelige greier.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Hvor finner du de sendingene? (eller har du spart dem på en eller annen måte?) Har bare lett på radio.nrk- og der går ikke arkivet tilbake lenger tilbake enn til 2017.



Ellers husker jeg påsken 1997 (tror jeg det var).
Da var der ingen labyrint- men derimot en konkurranse som vel het noe sånt som "Ut i geografien med den glade enke" med Hans Petter Jakobsen som programleder (kjent tv- og radiomann særlig på 90-tallet og starten av 00-tallet)

En slags reiserute gjennom Norge: innringerne fikk inntil 3 oppgaver med finere premier jo lengre de kom. Ingen kvalifiseringer til noen finale på påskeaften- kun opptil 3 spørsmål og ferdig med det!
Og klarte man alle 3 vanket en fanfare og et lykkeutbrudd fra denne såkalte glade enken :D Veldig artig serie husker jeg...

...og året etterpå "begynte et nytt opplegg" som het: Påskelabyrinten 😊

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

JODDEMM skrev: fre apr 07, 2023 1:40 am
Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Hvor finner du de sendingene? (eller har du spart dem på en eller annen måte?) Har bare lett på radio.nrk- og der går ikke arkivet tilbake lenger tilbake enn til 2017.



Ellers husker jeg påsken 1997 (tror jeg det var).
Da var der ingen labyrint- men derimot en konkurranse som vel het noe sånt som "Ut i geografien med den glade enke" med Hans Petter Jakobsen som programleder (kjent tv- og radiomann særlig på 90-tallet og starten av 00-tallet)

En slags reiserute gjennom Norge: innringerne fikk inntil 3 oppgaver med finere premier jo lengre de kom. Ingen kvalifiseringer til noen finale på påskeaften- kun opptil 3 spørsmål og ferdig med det!
Og klarte man alle 3 vanket en fanfare og et lykkeutbrudd fra denne såkalte glade enken :D Veldig artig serie husker jeg...

...og året etterpå "begynte et nytt opplegg" som het: Påskelabyrinten 😊
Ligger noen sendinger på Nasjonalbibliotekets radioarkiv. Hvor de resterende årene er aner jeg ikke…..

https://www.nb.no/search?q=Påskelabyrin ... type=radio

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kjempefaktafeil i quizen nå. Harry Maguire beskrives som en klippe i Man U-forsvaret.

William_S

Legg inn av William_S »

GiPazzini_85 skrev: fre apr 07, 2023 10:17 am Kjempefaktafeil i quizen nå. Harry Maguire beskrives som en klippe i Man U-forsvaret.
Hehe ja, kan ikke si han er det.

William_S

Legg inn av William_S »

Viker nokså skarp han i dag

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

De må gjøre noe med den musikkksnutten som er helt ute av sync.

William_S

Legg inn av William_S »

Da er det bare grand finale som gjenstår! Her håper jeg Viggo er streng når det gjelder å ikke gi de tre finalistene for mye tid på hver oppgave.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Snodig at Dovre var en av løsningene idag igjen.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 10:40 am
Hoppidioten skrev: fre mar 31, 2023 10:18 am Nok en gang spinner Viggo Valle igang globusen og tar oss på en reise verden rundt i påska. Starter opp på mandag klokka: 10:05. Kan høres i tradisjonell form på P1 eller med bilder på NRK1.
Det var et høydepunkt i påska.

Men Google har ødelagt mye. Det mest irriterende er de som later som de ikke googler, men det er så åpenbart at det sitter en medhjelper og googler for livet.

Først kan de ingenting og plutselig kan de ting i detalj. Man hører hvordan de haler ut tiden og blir litt frakobla.

Sånn.. eeeeeeeh kongens by? Ehhhh der er jeg litt usikker altså, mulig vi skal til Kristiansund eller Kristiansand. Viggo førsøker å si at de skal litt lenger unna. Ja, det er jo kanskje England da, hmmmm. OG plutselig sier de, men det er jo slik at i de 400 årene Norge ble styrt fra Danmark kalte man København for Kongens by. Dit vil jeg reise.

Fra å være helt blåst til å kunne bakgrunnen for en by sitt kallenavn.

Så det som før var en kunnskapskonkurranse er nå en hvem er best på Google-konkurranse. Og det er trist.

Men Viggo Valle hører likevel påsken til, så jeg sitter jo og lytter mens jeg forbanner alle deltakerne som ødelegger sjarmen med programmet.
Har aldri sett programmet før nå, og reagerte på det samme. På mandag var det en som kom ganske langt, men så sier plutselig programleder "Nå trur jeg du bruker tida på å søke på nettet". Han innrømte det, og vips var det ut av konkurransen. Men i episodene som fulgte denne uka er det jo helt tydelig at mange sitter på nett.

Skal jo ikke si det for sikkert, men når spørsmålet er helt konkret hvilket sted som har postnummer 1860, så er det jo verdens enkleste sak. "Nå har det vært mange fotballspørsmål, og det kan jeg ikke noe om... (tida går)... Men det postnummeret mener jeg at jeg kan... (tida går)... Jeg mener det er Trøgstad". Kom igjen.

William_S

Legg inn av William_S »

Grand finale nå, men Viggo babler jo og babler. Tar jo lang tid før de kommer i gang med en eneste oppgave.

William_S

Legg inn av William_S »

Lol ingenting er så gøy som messenger meldinger som tikker inn.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

Tikket jo inn meldinger hvert sekund på et stadium der. Pinlig.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Mysterio19 skrev: lør apr 08, 2023 10:24 am Tikket jo inn meldinger hvert sekund på et stadium der. Pinlig.
Han kan i det minste slå av lyden
Nå kommer han fra Kartverket, det blir bra

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Elgen skrev: lør apr 08, 2023 10:29 am
Mysterio19 skrev: lør apr 08, 2023 10:24 am Tikket jo inn meldinger hvert sekund på et stadium der. Pinlig.
Han kan i det minste slå av lyden
Nå kommer han fra Kartverket, det blir bra
Han er helt klart årets beste.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Makron til jul - med syrlig innhold? Rart.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Juks og fanteri fra kartverkskaren også.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

GiPazzini_85 skrev: lør apr 08, 2023 10:39 am Juks og fanteri fra kartverkskaren også.
Samtlige de siste 5 årene har vel googlet...

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Mysterio19 skrev: lør apr 08, 2023 10:40 am
GiPazzini_85 skrev: lør apr 08, 2023 10:39 am Juks og fanteri fra kartverkskaren også.
Samtlige de siste 5 årene har vel googlet...
Alle bør samles i en stor sal hvor de blir ribbet for hjelpemidler.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Nå dreit teknikken på Påskelabyrinten på draget. Viste kart med løsninga på neste oppgave på TV under Østersundoppgaven....

Martinho

Legg inn av Martinho »


Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

GiPazzini_85 skrev: lør apr 08, 2023 10:39 am Juks og fanteri fra kartverkskaren også.
Er jo ikke juks og få hjelp fra kona når han ressonerer godt alikevel?

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Fy søren han er dyktig

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Meget fortjent. Også flott at siste reisemål var på Sørlandet

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»