Påskelabyrinten 2023

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Re: Påskelabyrinten 2023

Legg inn av GiPazzini_85 »

Elgen skrev: tir apr 04, 2023 12:38 pm
Jaauda skrev: tir apr 04, 2023 10:43 am Rebusen V har han vel rappet fra Drillo. Baku.
Han ga det som oppgave i et TV-program.

Ellers synes jeg dere er strenge.
Oppgavene er mye vanskeligere enn for 20 år siden som en konsekvens av Google. Så lenge deltakeren greier å holde flyten noenlunde i gang synes jeg det er greit.
Viggo er også kjappere å kutte ut deltakere enn før innbiller jeg meg.
Jeg synes det var veldig greit i dag, Viggo er nokså kjapp med å gå til nestemann
Feil på synsing.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

GiPazzini_85 skrev: ons apr 05, 2023 12:20 pm
Elgen skrev: tir apr 04, 2023 12:38 pm
Jaauda skrev: tir apr 04, 2023 10:43 am Rebusen V har han vel rappet fra Drillo. Baku.
Han ga det som oppgave i et TV-program.

Ellers synes jeg dere er strenge.
Oppgavene er mye vanskeligere enn for 20 år siden som en konsekvens av Google. Så lenge deltakeren greier å holde flyten noenlunde i gang synes jeg det er greit.
Viggo er også kjappere å kutte ut deltakere enn før innbiller jeg meg.
Jeg synes det var veldig greit i dag, Viggo er nokså kjapp med å gå til nestemann
Feil på synsing.
Nei

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Elgen skrev: ons apr 05, 2023 12:32 pm
GiPazzini_85 skrev: ons apr 05, 2023 12:20 pm
Elgen skrev: tir apr 04, 2023 12:38 pm

Jeg synes det var veldig greit i dag, Viggo er nokså kjapp med å gå til nestemann
Feil på synsing.
Nei
Jo

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Jaauda skrev: tir apr 04, 2023 10:43 am Rebusen V har han vel rappet fra Drillo. Baku.
Han ga det som oppgave i et TV-program.
Den rebusen der stiftet jeg bekjentskap med i et familieselskap på slutten av 90-tallet (husker faren min tok den til slutt), så det er nok ikke sikkert Valle har rappet den fra Drillo (som sikkert har fått den fra noen andre igjen).

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

En får håpe de får hanket inn noen som virkelig kan noe i dag. Labert nivå på deltakerne så langt.

Så får Valle også ta seg skikkelig av disse rebusene. Hva ble det f.eks med dette gudshuset i Finnmark ifm St. George-opgaven i går?

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Hoppidioten skrev: lør apr 01, 2023 5:10 pm
William_S skrev: lør apr 01, 2023 5:05 pm Og ingenting er som debatten rundt Googlingen som kommer frem hvert år. Vel omtrent alle deltakere gjør det. Viggo Valle bryr seg ikke nevneverdig. Dessuten er oppgavene som regel blitt noe mer Google uvennlig de senere år.
Det er ikke ulovlig å Google. Et forbud ville vært umulig å kontrolllere. Derimot er han streng når folk kun kommer med svaret uten å ressonere seg frem til det på en grei måte. Synes derfor Viggo har lagt seg på den linja han bør være på. Kunne ikke gjort det så mye annerledes.
Ja, enig i dette. Enkelte oppgaver er omtrent helt umulig å klare uten hjelpemidler som googling og/eller lagkamerater.

I 2020 deltok David Asprusten, en av Norges beste quizzere (fjerdeplass i NM individuelt som best, mener jeg), og han ga beskjed om at han ikke kom til å bruke andre hjelpemidler enn meldinger fra medhjelpere (som heller ikke skulle bruke hjelpemidler). Jeg var blant disse hjelperne (vi var vel fire-fem stykker). Han klarte fire oppgaver, men den femte var så vanskelig at han måtte melde pass. Han burde riktignok skjønt at han skulle til Amsterdamøya i Indiahavet (jeg skrev til ham at hintet pekte mot Amsterdam i Nederland og Niew Amsterdam, som igjen pekte mot Amsterdamøya), men den byen skulle på øya, tror jeg så å si ingen i Norge har hørt om, med mindre man har vært der.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

GiPazzini_85 skrev: man apr 03, 2023 10:59 am Helt sinnsvakt hvor korka folk er som ikke klarte den Rotmo-oppgaven. Valle presiserte gang på gang hvilket spor de skulle inn på, men nei da....
Jeg klarte den ikke. Skjønte straks at vi skulle til Romsdal, men sangen kjente jeg ikke til. Og jeg er trønder! Med googling hadde det selvsagt gått. Etter å ha drevet aktivt med quiz i 15 år, vet jeg at folk flest kan veldig lite. Så om man ikke lager quiz for "proffene", så må man leggge lista lavt.

William_S

Legg inn av William_S »

Ok dette er tullete. 1860 Trøgstad!

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

JODDEMM skrev: ons apr 05, 2023 11:31 am
Jaauda skrev: ons apr 05, 2023 11:17 am Hun legen fra Levanger var flink, men kunne godt blitt kuttet på siste oppgave.
Sagt det før: har et inntrykk av at godeste Viggo er litt ekstra glad i folk fra Trøndelag og nordover- så måtte ha prøvd meg på en slags trønder/nordnorsk dialekt om jeg selv hadde kommet på lufta her- for som han halte og drog ut svaret Egg and bacon bay fra denne Levanger-dama på slutten her!
Ja, der var Viggo i overkant snill. Hun presterte jo å ryke rett ut i dag, på en oppgave som var lettere enn flere av dem hun greide i går. Jeg deler for øvrig inntrykket ditt når det gjelder Valles forkjærlighet for folk nordfra.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Gud hjelpe oss alle sammen. Er det mulig?

Den der Dovre-oppgaven med Dovrefjell, Moskus og 1814 er jo på barneskolenivå. Og hun har til og med hytte i Rondane.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Men da det ble mer realitypregede spørsmål så løsnet det.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Bernt Hulsker har ikke bare spilt i blå drakter Viggo!

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg begynner å helle mer og mer mot at man burde sile ut deltakere og ha dem i et studio i Oslo eller Trondheim. Men da forsvinner jo litt av sjarmen med programmet da ved at hvem som helst kan delta.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det var ett par feil i dagens sending, Hulsker spesielt.

Men at de ikke klarte 1860 Trøgstad og Åndalsnes med en gang. Ikke akkurat imponerende

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Jerusalem, faktisk. Prat om å være på bærtur.

William_S

Legg inn av William_S »

GiPazzini_85 skrev: tor apr 06, 2023 10:52 am Jerusalem, faktisk. Prat om å være på bærtur.
Jau han var inne på noe og så hopper på noe helt annet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 10:35 am Bernt Hulsker har ikke bare spilt i blå drakter Viggo!
Nei, verken Træff eller Start gjør det. Slappe greier.

William_S

Legg inn av William_S »

Men kan årets labyrint bli den aller siste? Hvem vet hva som skjer etter at Viggo når 70 år og må gå av med pensjon? På en side er det jo litt rart om det blir ny programleder siden det er egentlig Valle selv som er mye av symbolikken til programmet. Men samtidig er det jo et program som har levd i over 30 år med suksess hver påske. Det var jo ikke sånn at Julenøtter og Påskenøtter døde etter at Roald Øyen måtte gå av og Team Bachstad har jo fylt rollen etter Øyen veldig godt.
https://www.dagbladet.no/kultur/36-ar-g ... n/78893081

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: tor apr 06, 2023 10:27 am Gud hjelpe oss alle sammen. Er det mulig?

Den der Dovre-oppgaven med Dovrefjell, Moskus og 1814 er jo på barneskolenivå. Og hun har til og med hytte i Rondane.
Og jobb på Stortinget... Det tok sin tid.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

William_S skrev: tor apr 06, 2023 11:05 am Men kan årets labyrint bli den aller siste? Hvem vet hva som skjer etter at Viggo når 70 år og må gå av med pensjon? På en side er det jo litt rart om det blir ny programleder siden det er egentlig Valle selv som er mye av symbolikken til programmet. Men samtidig er det jo et program som har levd i over 30 år med suksess hver påske. Det var jo ikke sånn at Julenøtter og Påskenøtter døde etter at Roald Øyen måtte gå av og Team Bachstad har jo fylt rollen etter Øyen veldig godt.
https://www.dagbladet.no/kultur/36-ar-g ... n/78893081
Viggo er ikke fylt 69 enda, så han lager den nok 1 år til, men tviler på at det blir noen som overtar. Kan ikke sammenlignes med et lite miniktryssord som påskenøtter er.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skjønte ikke vitsen med de fotballfolka og greier før man skulle til Trøgstad. Postnummer må nesten bare googles. Jeg kan knapt 2-3. ...

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Ser på påskekrim. Episode 7 av Only Murders in the building.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

DoktorS skrev: tor apr 06, 2023 11:16 am Skjønte ikke vitsen med de fotballfolka og greier før man skulle til Trøgstad. Postnummer må nesten bare googles. Jeg kan knapt 2-3. ...
Var gjennom de fotballgutta som spilte for en klubb somm ble stiftet i samme år som er det samme som postnumret til Trøgstad. (TSV 1860 Munchen) Forøvrig, så utelot han en nordmann som har spilt for 1860, nemlig Ola Kamara.
På det spørsmålet var Viggo alt for streng med han blinde fyren fra Ulsteinvik. Da han svarte Jessheim, så burde Viggo hintet om den gamle navnet som jo var Trøgstad.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

netrebske skrev: tor apr 06, 2023 12:40 pm
DoktorS skrev: tor apr 06, 2023 11:16 am Skjønte ikke vitsen med de fotballfolka og greier før man skulle til Trøgstad. Postnummer må nesten bare googles. Jeg kan knapt 2-3. ...
Var gjennom de fotballgutta som spilte for en klubb somm ble stiftet i samme år som er det samme som postnumret til Trøgstad. (TSV 1860 Munchen) Forøvrig, så utelot han en nordmann som har spilt for 1860, nemlig Ola Kamara.
På det spørsmålet var Viggo alt for streng med han blinde fyren fra Ulsteinvik. Da han svarte Jessheim, så burde Viggo hintet om den gamle navnet som jo var Trøgstad.
Så det var ikke bare et skudd fra hofta som han ikke hadde, men også et skudd i blinde?

William_S

Legg inn av William_S »

Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Jeg tror poenget nå til dags er nettopp at mye googling gir dårlig radio. På 90 tallet satt jo folket med atlas og leksikon.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

William_S skrev: tor apr 06, 2023 3:58 pm
Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Jeg tror poenget nå til dags er nettopp at mye googling gir dårlig radio. På 90 tallet satt jo folket med atlas og leksikon.
Ja derfor lages oppgavene slik at de ikke skal være lettgooglet. Konkurransene fra 80 og 90 tallet ville nok i stor grad vært lettgooglet om det hjelpemiddelet hadde vært tilgjengelig da.

Noen som husker Viggos julelabyrint fra slutten av nittitallet der man skulle frem til personer og ikke steder? Var som en kjendissesong å regne det som. Var vel en slags fiktiv kvinne som skulle ha tak i den personen, merkelige greier.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Hvor finner du de sendingene? (eller har du spart dem på en eller annen måte?) Har bare lett på radio.nrk- og der går ikke arkivet tilbake lenger tilbake enn til 2017.



Ellers husker jeg påsken 1997 (tror jeg det var).
Da var der ingen labyrint- men derimot en konkurranse som vel het noe sånt som "Ut i geografien med den glade enke" med Hans Petter Jakobsen som programleder (kjent tv- og radiomann særlig på 90-tallet og starten av 00-tallet)

En slags reiserute gjennom Norge: innringerne fikk inntil 3 oppgaver med finere premier jo lengre de kom. Ingen kvalifiseringer til noen finale på påskeaften- kun opptil 3 spørsmål og ferdig med det!
Og klarte man alle 3 vanket en fanfare og et lykkeutbrudd fra denne såkalte glade enken :D Veldig artig serie husker jeg...

...og året etterpå "begynte et nytt opplegg" som het: Påskelabyrinten 😊

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

JODDEMM skrev: fre apr 07, 2023 1:40 am
Hoppidioten skrev: tor apr 06, 2023 12:34 pm Har hørt igjennom noen eldre sendinger av Påskelabyrinten fra 90 tallet og må si at det var mer fart og futt i Viggo da. Mindre streng og mer omsorgsfull var han også den gang.
Hvor finner du de sendingene? (eller har du spart dem på en eller annen måte?) Har bare lett på radio.nrk- og der går ikke arkivet tilbake lenger tilbake enn til 2017.



Ellers husker jeg påsken 1997 (tror jeg det var).
Da var der ingen labyrint- men derimot en konkurranse som vel het noe sånt som "Ut i geografien med den glade enke" med Hans Petter Jakobsen som programleder (kjent tv- og radiomann særlig på 90-tallet og starten av 00-tallet)

En slags reiserute gjennom Norge: innringerne fikk inntil 3 oppgaver med finere premier jo lengre de kom. Ingen kvalifiseringer til noen finale på påskeaften- kun opptil 3 spørsmål og ferdig med det!
Og klarte man alle 3 vanket en fanfare og et lykkeutbrudd fra denne såkalte glade enken :D Veldig artig serie husker jeg...

...og året etterpå "begynte et nytt opplegg" som het: Påskelabyrinten 😊
Ligger noen sendinger på Nasjonalbibliotekets radioarkiv. Hvor de resterende årene er aner jeg ikke…..

https://www.nb.no/search?q=Påskelabyrin ... type=radio

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kjempefaktafeil i quizen nå. Harry Maguire beskrives som en klippe i Man U-forsvaret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»