Naturgress vs Kunstgress

Svar
Borealis88

Naturgress vs Kunstgress

Legg inn av Borealis88 »

Ja, den evinnelige diskusjonen "kom opp" etter at Lars Bohinen la ut en Twitterpost hvor han spør om en brun Nadderud er klar for kamp om 14 dager. SK Brann kontra med en post av sin arena, før nyheten sprakk i dag at Lerkendal kan bestå av mer kunstgress enn naturgress første kamp. Det er vel 95/5 i utgangspunktet, så man kan jo tenke seg hvordan "gresset" er. Eller, man ser det jo på bildet i saken. I dag som det også en kontra-kontra fra Stabæk-Twitter, mulig Bohinen er på jobb

Diskusjonen er jo enorm, alt fra miljø lokalt, og globalt, til flerbruk, skade-teori osv.

Ullevål klarer jo såvidt å holde seg, og hvor mange kamper spilles der hvert år? Er vel en del årsverk som spankulerer i dørene der for å holde den grønn.

Burde man premiere klubber som vil ha naturgress med bistand? Er det liv laga? Glimt og Molde, to kunstgresslag har gjort det OK i Europa, hadde gode kamper på begge underlag. Hvilken fotball ønsker man seg?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Alle fordommer om kunstgress er motbebevist. Lag med kunstgress gjør det bra borte på gress
og ute i Europa. Det er ikke mye skader på grunn av kunstgress.
Spillet blir hurtig og presist og nivået blir høyere.
Norge har gått forbi Danmark og Sverige på UEFAs ranking for klubblag i Europa.
Det er ikke noe problem å selge spillere utenlands selv om de spiller på kunstgress i Norge.
Kunstgress er mye billigere enn å holde en naturgressbane.
Er man i mot kunstgress har man ikke gode tider.
Legg til at kunstgressbanene blir bedre og bedre, utviklingen er bra.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Så typ at Mourinho sier at det er "en annen fotball" er void?

Var vel mye kritikk mot Young Boys da Manchester United var på besøk der.

Så må det sies at det er forskjell på en god og dårlig kunstgressbane, på lik linje med Lerkendal vs Brann Stadion pdd.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Vi snakker om Norden.
Hvordan man ordner seg i Sør og mellom Europa
det skal ikke jeg uttale meg om.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Viking har jo hatt den dårligste banen i Eliteserien de siste 2 årene, men legger nytt kunstgress nå. Da blir det vel forholdsvis bra. Men kunne jeg velge hadde jeg valgt gress 100 dager i uka.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Oksene på Korkåsen ønsker seg naturlig nok skikkelig kunstgress, men hvordan står det til hos de 32 øverste lagene her hjemme, sånn egentlig? Spilles det på utdaterte baner? Regner med at det blir trangere tider og mindre til modernisering i årene som kommer, og med klimaendringene kommer kastevinder og skybrudd til å snu opp ned på det meste.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Vikingen skrev: fre mar 31, 2023 2:03 pm Viking har jo hatt den dårligste banen i Eliteserien de siste 2 årene, men legger nytt kunstgress nå. Da blir det vel forholdsvis bra. Men kunne jeg velge hadde jeg valgt gress 100 dager i uka.
100% vil vel ha en god/medium naturgressbane vs uansett kunstgress. Men i Norge er det fort medium/minus på naturgresset i starten og slutten av sesongen. Kunstgresset er veldig stabilt, som for mange mener er positivt (prøver å holde meg nøytral-ish).

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Borealis88 skrev: fre mar 31, 2023 1:43 pm Så typ at Mourinho sier at det er "en annen fotball" er void?

Var vel mye kritikk mot Young Boys da Manchester United var på besøk der.

Så må det sies at det er forskjell på en god og dårlig kunstgressbane, på lik linje med Lerkendal vs Brann Stadion pdd.
David Villa og Valencia skrøt av plastikken i gymsalen
https://www.vg.no/sport/fotball/i/JVJJ6 ... kunstgress

Jeg mener at anlegg som i hovedsak huser eller hvor det åpenbart er elitelaget som er hovedredaksjonen/de som drar penger selv om G12 og J12 kan trene på Sør Arena, Tine cup på Viking stadion, VIF2 spiller og trener på Valle eller Godset sitt kvinnelag i 3.div spiller på Marienlyst så bør dette være om ikke utelukkende for kun A-lag bør det ikke være treningsbane for gud og hvermansen eller ha 10000 brukstimer i året med cuper osv eller at det er fast kamparena for ungdommer.

Selvsagt vanskelig om ikke umulig å forsvare at kommuner skal prioritere 15 hjemmekamper pr sesong og intet mer på et kommunalt anlegg og at det investeres i minst en treningsbane i gress og en i plastikk utenom hvor treningsbanen i gress er forbeholdt elitelaget.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Gress
Dårlig gress
Nytt kunstgress
Slitt kunstgress


Nadderud

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Vikingen skrev: fre mar 31, 2023 2:03 pm Viking har jo hatt den dårligste banen i Eliteserien de siste 2 årene, men legger nytt kunstgress nå. Da blir det vel forholdsvis bra. Men kunne jeg velge hadde jeg valgt gress 100 dager i uka.
Dette er ikke ment som kritikk av Viking men kunstgress har ikke ubegrenset bruk. I Drammen var kravet fra kunstgress leverandøren i 2019 sist vi byttet at det brukes maks 20 timer pr uke.

Vet at 3050 og Consto bruker stadion knallhardt. 1800-2000 i året timer ifølge lokalblekka. Viking trur jeg bruker ca 1500 timer. Da blir det slitt for fort og kunstgresset burde vært byttet etter 2-3 år og ikke 5-6.

Har ikke noe grunnlag for å si det men jeg mistenker at NFF som har vært pådriver for plastikk ser i gjennom fingra mtp slitasje så lenge ballen ruller passe ok og ikke har trampoline sprett så er det ikke såååå farlig at dekket er like hardt som betong og helt slitt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hvorfor må alltid kunstgress være alternativet til at man ikke får til naturgress? Bør ikke grus da være alternativet som en slags straff? Hvorfor skal dagens fotballspillere ha det så mye lettere?

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Lerkendal er jo mest grus/jord i dag. Gresset er jo rent kosmetisk sier banemesteren. Men reddes altså av 5% innsydd kunstgress.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

I Norge er de beste banene gress, og de dårligste banene kunstgress, sesong etter sesong. I fjor var de sju dårligste banene kunstgress.

Selv dårlige gressbaner er bedre enn kunstgress. Da Åråsen var helt skrekkelig i 2019, og det var et hylekor uten like, så var det fortsett 4-5 kunstgressbaner som var rangert dårligere i Norge.

Det er interessant at vi visstnok på død og liv må ha VAR for å henge med resten av fotball-Europa, men det er helt greit at vi spiller på et annet og vesentlig dårligere underlag enn alle andre.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Borealis88 skrev: fre mar 31, 2023 2:09 pm
Vikingen skrev: fre mar 31, 2023 2:03 pm Viking har jo hatt den dårligste banen i Eliteserien de siste 2 årene, men legger nytt kunstgress nå. Da blir det vel forholdsvis bra. Men kunne jeg velge hadde jeg valgt gress 100 dager i uka.
100% vil vel ha en god/medium naturgressbane vs uansett kunstgress. Men i Norge er det fort medium/minus på naturgresset i starten og slutten av sesongen. Kunstgresset er veldig stabilt, som for mange mener er positivt (prøver å holde meg nøytral-ish).
Greia med kunstgress er jo at det er stabilt dårlig. Jeg tror folk lar seg lure av at man ikke kan se med det blotte øye på TV hvor ræva banen faktisk er. På en gressbanen vil man derimot se de brune flekkene.

Den banen HamKam spilte med i fjor er nok dårligere enn selv dagens Nadderud og Lerkdenal, men fordi sistnevnte er brune blir det mye mer fokus på det. De fleste kunstgresslag har sluppet altfor billig unna med å spille på noen pinlig dårlige baner.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Vuvuzelaen skrev: fre mar 31, 2023 3:00 pm I Norge er de beste banene gress, og de dårligste banene kunstgress, sesong etter sesong. I fjor var de sju dårligste banene kunstgress.

Selv dårlige gressbaner er bedre enn kunstgress. Da Åråsen var helt skrekkelig i 2019, og det var et hylekor uten like, så var det fortsett 4-5 kunstgressbaner som var rangert dårligere i Norge.
Hvis vi bruker en skala på 1-5, SKAL man kunne ha kunstgressbaner som ikke er lavere enn nivå2 iløpet av en sesong, men maks 2-3 kamper på nivå 2, resten 3+. Naturgress varierer mer, så der kan en bane være både en 1 og 5 iløpet av en sesong. En kunstgressbane vil i mine øyne ikke kunne oppnå nivå5, og såvidt en 4er på det beste.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Borealis88 skrev: fre mar 31, 2023 1:25 pm Ja, den evinnelige diskusjonen "kom opp" etter at Lars Bohinen la ut en Twitterpost hvor han spør om en brun Nadderud er klar for kamp om 14 dager.
Er han alltid så furten og passiv-aggressiv på twitter?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Mener NFF bør sette en minimums standard på mattene, uansett om det er NG eller KG og klarer ikke klubbene å holde den så taper de hjemme kampene fram til det er utbedret innenfor den standarden som er satt. Da hadde man fått en mye vedre standard!

Feks noe alla dette:
Kan ikke ha betong hardt, eller skikkelig slitt KG, underlaget skal være beint med en hviss hellingsgrad slik at vannet renner av om det renger og det skal vannes før kamp og i pausen slik at ballen får et skilleig tempo! Undervarme påbudt for å slippe skøyteis her også selv om dey er et mindre problem enn på NG baner.

NG skal ikke være en potetåker med renner, humper og dumper og tuer. Gresset skal være kortklipt og vannet passelig før kamp. Samme hellingsgrad som på KG, undervarme er også påbudt slik at man slipper skøyteis på våren og høsten.

Personlig så bryr det meg ekstremt lite hva dekket er laget av så lenge det er bra hele året!

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Dersom du kan lese, så er det bare å scolle så får du vel svar, Sulfat.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

JonSnow skrev: fre mar 31, 2023 3:26 pm Mener NFF bør sette en minimums standard på mattene, uansett om det er NG eller KG og klarer ikke klubbene å holde den så taper de hjemme kampene fram til det er utbedret innenfor den standarden som er satt. Da hadde man fått en mye vedre standard!

Feks noe alla dette:
Kan ikke ha betong hardt, eller skikkelig slitt KG, underlaget skal være beint med en hviss hellingsgrad slik at vannet renner av om det renger og det skal vannes før kamp og i pausen slik at ballen får et skilleig tempo! Undervarme påbudt for å slippe skøyteis her også selv om dey er et mindre problem enn på NG baner.

NG skal ikke være en potetåker med renner, humper og dumper og tuer. Gresset skal være kortklipt og vannet passelig før kamp. Samme hellingsgrad som på KG, undervarme er også påbudt slik at man slipper skøyteis på våren og høsten.
Det er jo det, men de er satt veldig lavt. Var det ikke Brann-Viking for noen år siden som var mer vannpolo enn forball? Underlaget var ikke skyld, men at det var over minimumskravene for gjennomførbar kamp er jo ufattelig.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Sulfat skrev: fre mar 31, 2023 3:19 pm
Borealis88 skrev: fre mar 31, 2023 1:25 pm Ja, den evinnelige diskusjonen "kom opp" etter at Lars Bohinen la ut en Twitterpost hvor han spør om en brun Nadderud er klar for kamp om 14 dager.
Er han alltid så furten og passiv-aggressiv på twitter?
Ikke første gangen i hvert fall

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Borealis88 skrev: fre mar 31, 2023 3:30 pm
JonSnow skrev: fre mar 31, 2023 3:26 pm Mener NFF bør sette en minimums standard på mattene, uansett om det er NG eller KG og klarer ikke klubbene å holde den så taper de hjemme kampene fram til det er utbedret innenfor den standarden som er satt. Da hadde man fått en mye vedre standard!

Feks noe alla dette:
Kan ikke ha betong hardt, eller skikkelig slitt KG, underlaget skal være beint med en hviss hellingsgrad slik at vannet renner av om det renger og det skal vannes før kamp og i pausen slik at ballen får et skilleig tempo! Undervarme påbudt for å slippe skøyteis her også selv om dey er et mindre problem enn på NG baner.

NG skal ikke være en potetåker med renner, humper og dumper og tuer. Gresset skal være kortklipt og vannet passelig før kamp. Samme hellingsgrad som på KG, undervarme er også påbudt slik at man slipper skøyteis på våren og høsten.
Det er jo det, men de er satt veldig lavt. Var det ikke Brann-Viking for noen år siden som var mer vannpolo enn forball? Underlaget var ikke skyld, men at det var over minimumskravene for gjennomførbar kamp er jo ufattelig.
Vill si at det er såpass lavt at egentlig ikke kan sees på som krav overhode og bør strammes kraftig inn. Er krav om at overvann skal bort så så kjapt, men når det striregner så er det satt alt for lavt, har med hellningsgraden å gjøre samt hvilke muligheter man har for få vekk vannet. Husker ikke helt hvor det var vannpolo kamp, men der var det feil på arenaen som gjorde at de ukke hadde mulighet til å
bli kvitt mengdene som kom og det er jo ikke bra. Mener også man må se på hardheten på banene, feks: Briskeby er jo rene skjære betongen og sånt blr heller ikke være greit.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Hva angår denne debatten, så vil EU trolig synes det er viktigere å beskytte planeten mot mikroplast, enn at norske fotballklubber skal ha best mulig matte å spille på. Et forbud mot gummigranulat er ventet fra EU i 2023.
I Oslo er utfasingen av gummigranulat I full gang. 50% av banene skal være granulatfrie innen 2024, selv om erstatninger for gummigranulat synes vanskelig å finne. Synes det er greit å ta med dette elementet også når man setter kunstgress opp mot naturgress.

Personlig mener jeg stadioner med dynamisk tak er veien å gå for norsk fotball. Norske klubber bør begynne å regne på hvor mye penger de kan tjene på å leie ut en stadion med tak til konferanser, konserter ol. når de ikke bruker den selv, Istedenfor å kun fokusere på kostnadene en slik løsning innebærer i byggekostnader for klubben.
En slik løsning gir muligheter for klubber å velge naturgress eller kunstgress med kork. Kork fungerer ok, så lenge det ikke kommer fuktighet på det.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

JonSnow skrev: fre mar 31, 2023 4:55 pm Er krav om at overvann skal bort så så kjapt, men når det striregner så er det satt alt for lavt, har med hellningsgraden å gjøre samt hvilke muligheter man har for få vekk vannet. Husker ikke helt hvor det var vannpolo kamp, men der var det feil på arenaen som gjorde at de ukke hadde mulighet til å
bli kvitt mengdene som kom og det er jo ikke bra.
Brann vs Viking 0-2 Eliteserien 2021

Denne var jo helt krise. Men lurer på om det ble pusha siden det var et år med mange utsatte kamper fra før.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Skal du begynne å legge midlertidig gulv på stadion for å ha messe, konserter osv så vil naturgressbane kreve uker for å bli pent igjen, kunstrgresdekke blir vel bare slitt ut fortere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vuvuzelaen skrev: fre mar 31, 2023 3:00 pm I Norge er de beste banene gress, og de dårligste banene kunstgress, sesong etter sesong. I fjor var de sju dårligste banene kunstgress.

Selv dårlige gressbaner er bedre enn kunstgress. Da Åråsen var helt skrekkelig i 2019, og det var et hylekor uten like, så var det fortsett 4-5 kunstgressbaner som var rangert dårligere i Norge.

Det er interessant at vi visstnok på død og liv må ha VAR for å henge med resten av fotball-Europa, men det er helt greit at vi spiller på et annet og vesentlig dårligere underlag enn alle andre.
Det er ikke helt sant. Aker Stadion kom ganske godt ut av det da spillerne ble bedt om å rangere banene i Eliteserien etter 2022-sesongen.

Her er topp 5:

RBK
LSK
Molde (kg)
VIF (kg)
Odd (kg)

Så bra gressbaner er selvsagt best, men bra kunstgressbaner rangeres som bedre enn dårlige gressmatter av spillerne sjøl.

jakral

Legg inn av jakral »

Borealis88 skrev: fre mar 31, 2023 5:54 pm Brann vs Viking 0-2 Eliteserien 2021

Denne var jo helt krise. Men lurer på om det ble pusha siden det var et år med mange utsatte kamper fra før.
Jeg synes ikke den banen var spesielt ille. Litt overvann, ja, men ikke mer enn hva man bør forvente i enkelte kamper i en utendørsidrett i et land som Norge.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Hvis "kunstgress-fotball ikke er fotball", da er det som foregikk på BrannVannStadion langt fra noe fot og ball ;) Du ser jo kun de beste prestasjonene, må være en av de kampene med lavest treffprosent på pasninger i Eliteseriekamp.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Zorbeltuss skrev: fre mar 31, 2023 6:03 pm Skal du begynne å legge midlertidig gulv på stadion for å ha messe, konserter osv så vil naturgressbane kreve uker for å bli pent igjen, kunstrgresdekke blir vel bare slitt ut fortere.
Det er ulike løsninger for å ivareta naturgresset og kunstgress. Eks Schalke 04, Veltins Arena, sender rett og slett naturgressmatta ut av stadion når de arrangerer konserter, skiskytterarrangementer, Ishockeykamper med mer.
Sist redigert av Kaizen den fre mar 31, 2023 7:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Big George skrev: fre mar 31, 2023 1:48 pm Vi snakker om Norden.
Hvordan man ordner seg i Sør og mellom Europa
det skal ikke jeg uttale meg om.
Nå var ikke Mourinhos kommentar om hvordan man innretter seg i sør Europa men hos oss. Kunstgress er ekstremt ødeleggende for min kampopplevelse i hvert fall. Mistenker at jeg ikke er alene.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Ekstremt ødeleggende.. Da må du ha mye å stri med av andre ting som er ødeleggende ved fotball

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»