Ser du kurven på jorden?

Svar
Realisten

Re: Ser du kurven på jorden?

Legg inn av Realisten »

PapaSmurf skrev: tir apr 11, 2023 4:37 pm Det er mulig å se jordkurven fra et passasjerfly, men da skal man ha gode klimatiske forhold og kunne se 60° av horisonten.

Regner med at kurven i de buede passasjervinduene vil skape mer kurve enn den kurven du mener man såvidt skal kunne se under gode klimatiske forhold.... enig?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

https://www.livescience.com/23741-crazi ... rtner.html

Litt i overkant høyt for min smak.
Hadde ikke hoppet ut fra fly i vanlig høyde heller for den saks skyld.
Så jeg lever godt med å se horisonten slik jeg ser den..

Cabal

Legg inn av Cabal »

Realisten skrev: tir apr 11, 2023 3:30 pm Ingen av oss kommer noen gang til å se jorden med våre egne øyne fra en høyde som gjør at vi kan se at det faktisk er en globe vi bor på.
La det synke inn.
Hva er det faktiske poenget ditt med denne tilbakestående tulletråden? Klarer du å stave det ut - altså helt konkret; hva det er du forsøker å debattere? Har det noe som helst å si om man kan eller ikke kan se at det er en globe vi bor på?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Ormen den lange skrev: tir apr 11, 2023 4:09 pm Mannen i månen. Ja selvfølgelig, for en kvinne kunne det da ikke være? Om månen så er rund ( eller ikke ), har den en bakside. Den skal være både mørk, mystisk og litt skummel med. :o
Jovisst kan det være en kvinne; er ikke Luna et kvinnenavn, da? En annen sak er at hun da kan ha gitt mannen kurven - om han så virkelig gråter eller om han gråter krokodilletårer skal være usagt...

Mvh

BE

Moist

Legg inn av Moist »

Realisten skrev: tir apr 11, 2023 3:09 pm
Moist skrev: tir apr 11, 2023 2:49 pm Hvilken vei er sidene?

Høyre og venstre side for deg. Du ser horisonten foran deg.

Virrvarr skjønner ikke dette....
Om jeg snur meg til venstre ser jeg jo fortsatt horisonten, som båtene forsvinner ned bak.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Realisten skrev: tir apr 11, 2023 3:30 pm
Er det ikke enklere å bare si at man ikke kan se jordens kurve fra landjorda?
Selvsagt ser man "kurvaturen". Den er rett foran deg.

Du vil imidlertid ikke se en avbøyning av horisonten. Du ser et så lite segment av den at den vil se flat ut. Dette forutsetter selvsagt at vi her snakker om et område som i utgangspunktet vil gi en jevn horisont, slik som f.eks stille vann.

Dette er illustert ved f.eks dette bildet:

Bilde

Corvus

Legg inn av Corvus »

PapaSmurf skrev: tir apr 04, 2023 8:09 pm
fargerik skrev: tir apr 04, 2023 8:02 pm Kula vi lever på :
https://www.google.com/search?q=Jorden& ... MpCoOzx1xM
Dette er jo fake. Det er jo en hoax som har vart i århundrer som har samlet erkefiender som USA, Kina og Russland. De er enige om å lure alle slik at vi skal tro vi bor på en kule.

Det er jo ingen som har noe å tjene på å lyve om noe sånt, men de gjør det likevel. Og sola og månen og stjernene er juks. Det er bare ting festet til noe plasmagreier.

Heeelt sant.
Da må verdenshistorien også skrives om. Ingen viste før nå at de for noen tusen år siden hadde utviklet kraftig plasma. Merkelig at de ikke etter såpass mange tusen år hadde fikset innbrenning på plasmaskjermer, dette er skuffende svakt.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Rainmaker skrev: ons apr 12, 2023 10:08 am
Selvsagt ser man "kurvaturen". Den er rett foran deg.


Første innlegg i denne tråden skriver jeg:
Dersom du påstår at du ser horisonten kurve ned på høyre og venstre side.

Du virker ikke særlig smart Rainmaker.....

Ingen kan se jordens kurve fra landjorda. Det er hele poenge i tråden her.... men det ble for vanskelig for Rainmaker.
Makan til idiot....

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 9:25 pm
Rainmaker skrev: ons apr 12, 2023 10:08 am
Selvsagt ser man "kurvaturen". Den er rett foran deg.


Første innlegg i denne tråden skriver jeg:
Dersom du påstår at du ser horisonten kurve ned på høyre og venstre side.

Du virker ikke særlig smart Rainmaker.....

Ingen kan se jordens kurve fra landjorda. Det er hele poenge i tråden her.... men det ble for vanskelig for Rainmaker.
Makan til idiot....
Les hele innlegget du...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 9:25 pm
Rainmaker skrev: ons apr 12, 2023 10:08 am
Selvsagt ser man "kurvaturen". Den er rett foran deg.


Første innlegg i denne tråden skriver jeg:
Dersom du påstår at du ser horisonten kurve ned på høyre og venstre side.

Du virker ikke særlig smart Rainmaker.....

Ingen kan se jordens kurve fra landjorda. Det er hele poenge i tråden her.... men det ble for vanskelig for Rainmaker.
Makan til idiot....
Hvorfor kaller du han en idiot og at han ikke er smart?
Han har jo helt rett i poenget og innlegget sitt..

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Hvis jorden er virkelig en kule, hvorfor strømmer ikke vannet fra sidene ut i verdensrommet? Sjakkmatt, sovelam

Realisten

Legg inn av Realisten »

Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Les hele innlegget du...
Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Du vil imidlertid ikke se en avbøyning av horisonten. Du ser et så lite segment av den at den vil se flat ut. Dette forutsetter selvsagt at vi her snakker om et område som i utgangspunktet vil gi en jevn horisont, slik som f.eks stille vann.

Hjelper deg ikke Rainmaker. Du får ikke noen avbøyning av horisonten samme hvor mye du prøver. :lol:

Første frase er riktig. Man ser ikke en avbøyning av horisonten, som er mitt poeng.

Så begynner du å ro og komme med usannheter.

-- Lite segment? Får du stort nok segment om du ser hele horisonten 360 grader rundt? Som f.eks på ett skip på havet?
Du vil fremdeles ikke se noen avbøyning.

-- Område som i utgangspunktet skal gi en jevn horisont? Som stille vann?

Feil Rainmaker!

Samme hvor urolig vannet er så vil du ikke se en avbøyning av horisonten.

Det virker som Rainmaker ikke er enig med Neil DeGrasse Tyson

Stemmer det Rainmaker?

Realisten

Legg inn av Realisten »

Henningsen skrev: man apr 24, 2023 10:45 pm Hvorfor kaller du han en idiot og at han ikke er smart?
Han har jo helt rett i poenget og innlegget sitt..

Nope, det har han ikke.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 11:50 pm
Henningsen skrev: man apr 24, 2023 10:45 pm Hvorfor kaller du han en idiot og at han ikke er smart?
Han har jo helt rett i poenget og innlegget sitt..

Nope, det har han ikke.
Hva er feil?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Rar tråd og sint trådstarter. Men altså, poenget, neanderthalsk som det er, står jo. Man kan ikke se jordens kurvatur direkte, fra et menneskelig perspektiv, så lenge man har beina på jorda og gluggene et sted mellom to epler og tre vaskemaskiner over beina. Derimot finnes gode indirekte bevis man kan observere selv om man er jordbunden. Dette er vel et av de mest klassiske.
Bilde

Moist

Legg inn av Moist »

Vi blir nok ikke klokere før @Orlar dukker opp med fasit her altså.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 11:49 pm
Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Les hele innlegget du...
Rainmaker skrev: man apr 24, 2023 10:32 pm Du vil imidlertid ikke se en avbøyning av horisonten. Du ser et så lite segment av den at den vil se flat ut. Dette forutsetter selvsagt at vi her snakker om et område som i utgangspunktet vil gi en jevn horisont, slik som f.eks stille vann.

Hjelper deg ikke Rainmaker. Du får ikke noen avbøyning av horisonten samme hvor mye du prøver. :lol:

Første frase er riktig. Man ser ikke en avbøyning av horisonten, som er mitt poeng.

Så begynner du å ro og komme med usannheter.

-- Lite segment? Får du stort nok segment om du ser hele horisonten 360 grader rundt? Som f.eks på ett skip på havet?
Du vil fremdeles ikke se noen avbøyning.

-- Område som i utgangspunktet skal gi en jevn horisont? Som stille vann?

Feil Rainmaker!

Samme hvor urolig vannet er så vil du ikke se en avbøyning av horisonten.

Det virker som Rainmaker ikke er enig med Neil DeGrasse Tyson

Stemmer det Rainmaker?
Ja du ser et så lite segment av den rotasjonssymmetriske ellipsoiden som er jorden til at du ser noen avbøyning i horisonten.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dionysos skrev: man apr 24, 2023 10:51 pm Hvis jorden er virkelig en kule, hvorfor strømmer ikke vannet fra sidene ut i verdensrommet? Sjakkmatt, sovelam
Det gjør jo det. Hele verdensrommet er fylt med vann, og stjernene er små led-lys kjøpt på Clas Ohlsson.

Mvh
Orlar

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Realisten skrev: man apr 24, 2023 11:49 pm Du får ikke noen avbøyning av horisonten samme hvor mye du prøver. :lol:

Spesielt, er det noen som har hevdet at de skal kunne og/eller prøve å "bøye horisonten"(?) -og hvilken horisont i tilfelle?

Andre objekter med horisonter -for eksempel, så kan selv en vanndråpe ha en horisont.
Vil man kunne se at den buer seg - om man beskuer hele vanndråpen?
Og om vanndråpens horisont buer seg, hva er så årsaken til det?
Burde ikke vanndråpens horisont være å betrakte som flat?
Ok, om man zoomer nærme nok inn (altså observasjon ihht. perspektiv) på vanndråpen og dennes horisont, så vil man til slutt der også oppfatte det som at vanndråpens horisont er flat -og/men er dette poenget ditt med hele tråden?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

SirJames skrev: tir apr 25, 2023 1:06 pm
Dionysos skrev: man apr 24, 2023 10:51 pm Hvis jorden er virkelig en kule, hvorfor strømmer ikke vannet fra sidene ut i verdensrommet? Sjakkmatt, sovelam
Det gjør jo det. Hele verdensrommet er fylt med vann, og stjernene er små led-lys kjøpt på Clas Ohlsson.

Mvh
Orlar
Det er jo en konspirasjonsteori. Det finnes ikke nok kinesiske barn for å få Clas Ohlsson til å produsere so mange led-lys.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Realisten skrev: tir apr 04, 2023 7:16 pm Dersom du påstår at du ser horisonten kurve ned på høyre og venstre side.

At du f.eks påstår at du har sett jordens kurve fra ett fly.....

Siden jorden er påstått å være rund og horisonten er like høy 360 grader rundt så må horisonten se flat ut for deg. Ikke bøye seg. Om du ser rett fram og mener horisonten kurver, da bor vi på ett "rør"....

Enig? Uenig?
Eneste jeg har sett, er at støvlene mine er slitt på hælen vær sin vei. bevis på at jorden må være rund......

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Ormen den lange skrev: ons apr 05, 2023 10:02 pm
kytec skrev: tir apr 04, 2023 11:43 pm Enkleste måten å se det på er vel i se et skip som forsvinner i horisonten.
Eller om som i gamle dager med "u-skjerm-forstyrrede" øyne, kunne se maste-toppene på seilskutene stige opp fra havet og jordens ende. :)
Er det snakk om jordbærkurver her? Nei, det er ulogisk at loven om perspektiv er annerledes på sjø enn på land.

Bilde

Den observante kan se objekter bevege seg langs de samme imaginære linjene også på havet. Båter går inn og ut fra land, og spesielt ved solnedgang kan det observeres en fullstendig rett linje like fra havets synlige utpost til stranda.

Bilde

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Denne ærligheten her setter jeg stor pris på:
Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 9:39 am Denne ærligheten her setter jeg stor pris på:
Bilde
Ha ha, så utrolig bra.
Lurer på om de ser ironien selv 😅

Alle around the globe altså...
Rundt hele kloden/kula.
Sist redigert av Henningsen den tir jun 20, 2023 9:47 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 9:39 am Denne ærligheten her setter jeg stor pris på:
Bilde
Takk!! Endelig fikk jeg ukas første gode latter!!

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »


Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »

Bendy Black Swan Refraction Cranes 🏗️


Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Flight radar brukes som bevis på at flygingene over den sørlige halvdel er umulige over en flat jord. Flight radar har også bilder av julenissens slede noen ganger.

https://pbs.twimg.com/media/EqCrts9WMAM-BEH.jpg:large

Dette er så klart gjort for moro, men det viser også at Flight radar er et dataprogram der de kan legge til de flygende objekter de ønsker.

Hjulbeint
Innlegg: 322

Legg inn av Hjulbeint »

Soteria skrev: man feb 12, 2024 2:04 am Flight radar brukes som bevis på at flygingene over den sørlige halvdel er umulige over en flat jord. Flight radar har også bilder av julenissens slede noen ganger.

https://pbs.twimg.com/media/EqCrts9WMAM-BEH.jpg:large

Dette er så klart gjort for moro, men det viser også at Flight radar er et dataprogram der de kan legge til de flygende objekter de ønsker.


Hva, mener du at julenissen ikke finnes?

Cassandra
Innlegg: 28

Legg inn av Cassandra »

Soteria skrev: man feb 12, 2024 2:04 am Flight radar brukes som bevis på at flygingene over den sørlige halvdel er umulige over en flat jord.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»