Ser du kurven på jorden?

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Re: Ser du kurven på jorden?

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: tir feb 20, 2024 9:09 am
Og som sagt, hvis-om-dersom-atte.. :o
Jeg tenker jeg tar en te-knekt i kveld. Det gjorde jeg i går kveld, også, uten at det endra noe som helst. Hvis jeg skulle dette utfor kanten, får jeg håpe at hr. Paaske eller noen andre i menigheten kommer og redder meg.

En annen pyramidalsk idé ville vært en pyramidalsk jordklode - dét ville sannelig vært no'!

Mvh

BE
"Den som står med begge beina på jorda, står stille." (Tor Åge Bringsværd) - og dere som ikke har lest den: få med dere urinal-scenen - HILARIOUS!!! Jeg har inniblant forsøkt å lese den høyt for noen venner, men jeg knekker fortsatt sammen før jeg får lest hele - og de kristeliøse som frekventerer dette forumet kan også med fordel lese den! Det ligger jo an til "forviklingar" når Billy Ballantine fører samtaler med "Gud", og gudens stemme er bare inne i Billys hode - men når Billy svarer, bruker han stemmen. Hva det kan medføre når Billy går på pub og tar en tur inn på urinalet, kan man ikke engang forestille seg!

LES DEN!

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »


Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Stjerten skrev: ons apr 05, 2023 9:17 am
BlackEagle skrev: ons apr 05, 2023 9:02 am
kytec skrev: ons apr 05, 2023 12:53 am Dersom jorden er flat, hvordan kan man reise verden rundt og komme tilbake til der man startet?
Pøh. Man går i ring, selvsagt. Eller svømmer. Eller flyr. Eller aker. Setter man seg på et akebrett på toppen av Mt. Everest og gir seg sjøl en liten dytt, kan man ake østover helt til Spania. Tror jeg. Eller mener i alle fall å ha hørt.

Mvh

BE
velinformert
Er ikke lov å passere Schengens grenser, på akebrett. Ihvertfall innbiller jeg meg det.
:lol: :lol: :lol:

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »


Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons apr 05, 2023 12:24 pm
Dette fotoet viser Hubble som gjennom sitt periscoop nylig oppdaget at jorda er firkantet. Grunnen til at man tidigere hadde trodd at den var rund, var at siden den engang hadde vært flat som en pannekakeså trodde man at Gud hadde hatt for lite egg i deigen. Bilde
Hei, arma! Innlegget ditt er altså fra i fjor, så du må eventuelt bla tilbake for å få med deg sammenhengen! Men til det du skriver ovenfor - bare en liten kommentar fra Bjørn Nilsen (Lillebjørn):

"Da har'u lagt det store egget, men det er jo lov å prøve seg - bapp-tsjua, bapp-tsjuaaa!
Da har'u lagd ei diger blemme, og det æ'kke greit å værra deg - bapp-tsjua, bapp-tsjuaaa!
Trå vannet jevnt og trutt, GUD, du veit at du har dumma deg ut!
"

Vel, ja ... i siste linje var det vel KNUT som måtte trå vannet, men bare for å sette det litt i perspektiv ... Lillebjørn får ha litt sympati med meg; hvor han enn nå måtte befinne seg!

Mvh

BE
som nok kan legge egg som ørner flest, men han foretrekker å spise dem

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Respekt til Lillebjørn ❗️

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »


Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »


Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Soteria skrev: fre apr 28, 2023 1:47 pm
Ormen den lange skrev: ons apr 05, 2023 10:02 pm
kytec skrev: tir apr 04, 2023 11:43 pm Enkleste måten å se det på er vel i se et skip som forsvinner i horisonten.
Eller om som i gamle dager med "u-skjerm-forstyrrede" øyne, kunne se maste-toppene på seilskutene stige opp fra havet og jordens ende. :)
Er det snakk om jordbærkurver her? Nei, det er ulogisk at loven om perspektiv er annerledes på sjø enn på land.

Bilde

Den observante kan se objekter bevege seg langs de samme imaginære linjene også på havet. Båter går inn og ut fra land, og spesielt ved solnedgang kan det observeres en fullstendig rett linje like fra havets synlige utpost til stranda.

Bilde
På det bildet av jernbanesporet er det ihvertfall en kurve i enden så det er kanskje beviset på at man kan se at horisonten krummer.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Stjerten skrev: ons apr 05, 2023 9:17 am
Er ikke lov å passere Schengens grenser, på akebrett. Ihvertfall innbiller jeg meg det.
Men å svømme går bra, man svømmer bare frem til grensen, dukker, svømmer under overflaten og dukker opp på den andre siden. Blir man tatt sier man bare; "Man kan ikke se den grense under vann" med russiskt aksent og HH-Sjr stemme.
Sist redigert av virrvar den fre feb 23, 2024 10:40 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

I et innlegg av Realisten » ons apr 05, 2023 1:03 pm

Konkluderes det med at: Circles are flat, my friend.

Slik skriver en ekte flat-earther.

Så når man ser en sirkel av en ball så må man huske på at ballen er flat. Hvordan i huleste er det mulig at 22 voksen menn eller kvinner løper rundt og sparker på en flat rund skive.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

virrvar skrev: fre feb 23, 2024 10:39 pm I et innlegg av Realisten » ons apr 05, 2023 1:03 pm

Konkluderes det med at: Circles are flat, my friend.

Slik skriver en ekte flat-earther.

Så når man ser en sirkel av en ball så må man huske på at ballen er flat. Hvordan i huleste er det mulig at 22 voksen menn eller kvinner løper rundt og sparker på en flat rund skive.
Jeg savner muligheten for å gi tomler, men her får du en virtuell én!

Mvh

BE

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

virrvar skrev: fre feb 23, 2024 10:39 pm I et innlegg av Realisten » ons apr 05, 2023 1:03 pm

Konkluderes det med at: Circles are flat, my friend.



virrvar....

Står det like dårlig til med deg gråsprengte ørn?


Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Har en misstanke om at ett par grå typer her ikke skjønner at en sirkel er flat når man ser den fra siden. Slik er visst nivået på enkelte her....

2D Shapes
A 2D shape is a flat shape that has only two dimensions - length and width, with no thickness or depth, that is the reason why it is called a two-dimensional shape.
Circle is a 2D shape.

Shapes with two dimensions, such as length and width , are known as 2D shapes.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:08 am Har en misstanke om at ett par grå typer her ikke skjønner at en sirkel er flat når man ser den fra siden. Slik er visst nivået på enkelte her....

2D Shapes
A 2D shape is a flat shape that has only two dimensions - length and width, with no thickness or depth, that is the reason why it is called a two-dimensional shape.
Circle is a 2D shape.

Shapes with two dimensions, such as length and width , are known as 2D shapes.
And your point being ...?

Mvh

BE

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

BlackEagle skrev: lør feb 24, 2024 10:26 am
Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:08 am Har en misstanke om at ett par grå typer her ikke skjønner at en sirkel er flat når man ser den fra siden. Slik er visst nivået på enkelte her....

2D Shapes
A 2D shape is a flat shape that has only two dimensions - length and width, with no thickness or depth, that is the reason why it is called a two-dimensional shape.
Circle is a 2D shape.

Shapes with two dimensions, such as length and width , are known as 2D shapes.
And your point being ...?

Mvh

BE
At en sirkel er flat grå ørn. Vanskelig for deg?

Albananas
Innlegg: 100

Legg inn av Albananas »

Å tro noe om jordens form gir ikke mening slik pusten som fyller oss og gir oss virkeligheten og muligheten til å være fylt av fred som gir glede av å leve.

Mvh.

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Albananas skrev: lør feb 24, 2024 11:22 am Å tro noe om jordens form gir ikke mening slik pusten som fyller oss og gir oss virkeligheten og muligheten til å være fylt av fred som gir glede av å leve.

Mvh.

Albananas
Innlegg: 100

Legg inn av Albananas »

Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 12:28 pm
Albananas skrev: lør feb 24, 2024 11:22 am Å tro noe om jordens form gir ikke mening slik pusten som fyller oss og gir oss virkeligheten og muligheten til å være fylt av fred som gir glede av å leve.

Mvh.
Jeg kan ikke se noen grunn til å tro på noe da sannheten er som den er. Derfor har jeg tillit til at sannheten nettopp er som den er og ikke slik noen tror fordi de ikke har tillit til sannheten. Tro gjerne på sannheten, men ikke fortell den hva den er (tro noe om den), for den bøyer seg ikke etter hva noen tror, om du skjønner.

Mvh.

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Albananas skrev: lør feb 24, 2024 3:10 pm Jeg kan ikke se noen grunn til å tro på noe da sannheten er som den er. Derfor har jeg tillit til at sannheten nettopp er som den er og ikke slik noen tror fordi de ikke har tillit til sannheten. Tro gjerne på sannheten, men ikke fortell den hva den er (tro noe om den), for den bøyer seg ikke etter hva noen tror, om du skjønner.

Mvh.
Støttes 100%

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 9:24 am
virrvar skrev: fre feb 23, 2024 10:39 pm I et innlegg av Realisten » ons apr 05, 2023 1:03 pm

Konkluderes det med at: Circles are flat, my friend.



virrvar....

Står det like dårlig til med deg gråsprengte ørn?

En sirkel beskriver en omkrets. . Alle sfæriske elementer har omkrets. Uansett hvordan du betrakter horisonten står du på en kule og ser ned på den (horisonten), og at horisonten danner en sirkel uansett hvor høyt du står er nesten beviset på at du står på en sfærisk element.

Og når jeg ser at flatearther tegner en flat jord så er denne flate skiva rundt, Hvorfor det? Begrunnelse? Hvorfor ikke rektangulær, åttekantet eller er det mer at de er fanget av sirkelen og horisontens betrakning. Hvorfor ser man ikke alle land samtidig når man betrakter den utenfra i x høyde. Snåle mennesker disse flatearthere.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:28 am
BlackEagle skrev: lør feb 24, 2024 10:26 am
Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:08 am Har en misstanke om at ett par grå typer her ikke skjønner at en sirkel er flat når man ser den fra siden. Slik er visst nivået på enkelte her....
And your point being ...?

Mvh

BE
At en sirkel er flat grå ørn. Vanskelig for deg?
Ja, i grunnen. I min endeløse uvitenhet gikk jeg uten videre ut fra at utsagnet "en sirkel er flat" er så selvsagt at det for de fleste andre ville være unødvendig å gjøre et nummer ut av det.

Men dét - ble kanskje litt vanskelig for deg, eller?

Dessuten har du ikke sagt noe om hvorfor du finner det nødvendig å skrive innlegg om selvfølgeligheter - og til og med flere innlegg - om samme selvfølgelighet. Men - det kan selvsagt tenkes at de fleste er like tungnemme.

Mvh

BE

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

virrvar skrev: lør feb 24, 2024 4:00 pm
Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 9:24 am
virrvar skrev: fre feb 23, 2024 10:39 pm I et innlegg av Realisten » ons apr 05, 2023 1:03 pm

Konkluderes det med at: Circles are flat, my friend.



virrvar....

Står det like dårlig til med deg gråsprengte ørn?

En sirkel beskriver en omkrets. . Alle sfæriske elementer har omkrets. Uansett hvordan du betrakter horisonten står du på en kule og ser ned på den (horisonten), og at horisonten danner en sirkel uansett hvor høyt du står er nesten beviset på at du står på en sfærisk element.

Og når jeg ser at flatearther tegner en flat jord så er denne flate skiva rundt, Hvorfor det? Begrunnelse? Hvorfor ikke rektangulær, åttekantet eller er det mer at de er fanget av sirkelen og horisontens betrakning. Hvorfor ser man ikke alle land samtidig når man betrakter den utenfra i x høyde. Snåle mennesker disse flatearthere.
Hentet fraWikipedia:

"Sirkler i rommet
Storsirkel på en kuleflate

På en kuleflate er en storsirkel en sirkel som har samme radius som kuleflata og som også deler sentrum med kuleflata. Storsikelen vil ligge på et plan gjennom sentrum i kuleflata. Den korteste avstanden mellom to punkt på en kuleflate vil være langs storsirkelen som går gjennom begge punktene. En slik kurve kalles generelt en geodetisk kurve.

Tilsvarende er en småsirkel en sirkel på kuleflata, definert med en radius mindre enn kuleflata. Polarsirklene er småsirkler.

På jordkloden vil en meridian følge en storsirkel gjennom Nordpolen og Sydpolen. "

I alle betraktninger vi gjør av jorden så vil vi se småsirkler da vi må uendelig langt ut for å kunne se storsirkelen., altså diameteren på jorden.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

virrvar skrev: lør feb 24, 2024 5:28 pm
I alle betraktninger vi gjør av jorden så vil vi se småsirkler da vi må uendelig langt ut for å kunne se storsirkelen., altså diameteren på jorden.
Nei, nå går det litt rundt for meg, gitt!

Mvh

BE

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

BlackEagle skrev: lør feb 24, 2024 11:13 pm
virrvar skrev: lør feb 24, 2024 5:28 pm
I alle betraktninger vi gjør av jorden så vil vi se småsirkler da vi må uendelig langt ut for å kunne se storsirkelen., altså diameteren på jorden.
Nei, nå går det litt rundt for meg, gitt!

Mvh

BE
For å se storsirkelen dvs feks ekvator så må du se langs tangenten i alle retninger. Da må du stå uendelig langt ute for å se den. Når vi ser foto av hele jorden fra verdenrommet så ser vi faktisk egentlig ikke ekvator om fotoet er tatt rett over nordpolen. Differansen bli imidlertid ikke stor, men teoretisk ser vi aldri storsirkelen.. Vi ser egentlig heller ikke storsirkelen på en ball.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:28 am At en sirkel er flat grå ørn. Vanskelig for deg?
Ikke i absolutt forstand.
Ikke engang et punkt kan være flat/flatt - i absolutt forstand.
Og vil man spa ekstra dypt med te-skjea, så kan man hevde at ALL (relativ) eksistens (inkl. ALLE relative observasjoner) har fire (4) dimensjoner, da noe absolutt moment for tid, heller ikke kan stadfestes.

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Where's the moon during a solar eclipse?


Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Cassandra skrev: søn apr 14, 2024 4:56 pm Where's the moon during a solar eclipse?

Du skriver ikke mye om det, men jeg skal ærlig innrømme at jeg vet at NASA juger om mye, men om solformørkelse er det vel neppe noen løgner om.

For det første så kan vi begynne med å kalle den etterlengtede outer glow for corona(eng.) og for det andre filmsnutten har for å si det mildt en serdeles dårlig kaviltet. Den outer glowen du ser på snutten er ikke coronaen, det er alt annet. I en perfekt verden med et perfekt utstyr kunne man nok ha skimtet coronaen, ja endog mannen i månen der han speiler seg i sollyset reflektert fra jorden. Men vi har langt i fra noe perfekt utstyr, så la oss forholde oss til realiteter som er observert.

I filmsnutten du viser ser jeg flere feil, jeg ser blå himmel og glow, samtidig som den viser en ringformet formørkelse. Med ringformet formørkelse vil man ikke se coronaen. Til det blir det alt for mye lys for dagen utstyr til å se lang mindre lysende objekter. Men her kan du se en mye bedre snutt som viser coronaen med magnetfelter. Den sees best når hele solen er helt dekket og i denne snutten dekker ikke månen for coronaen.


Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

HB4596 skrev: søn apr 14, 2024 5:50 pm I filmsnutten du viser ser jeg flere feil
Så du påstår at videoen er falsk? Du får håpe det for DIN del.... :mrgreen:




Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Globe-Earth Double-Standards


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»