Ser du kurven på jorden?

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: Ser du kurven på jorden?

Legg inn av Rainmaker »

Realisten skrev: ons apr 05, 2023 8:09 pm
Rainmaker skrev: ons apr 05, 2023 7:22 pm Fordi alle reagerer på den eneste riktige måten ovenfor Flat-Earthere; Latterliggjøring.
Forumregler

Hold deg til temaet. Diskuter sak og ikke personen du debatterer med. Trolling, flaming og andre typer personangrep skal ikke forekomme.
Hersketeknikker, det å sette andre i bås, stråmenn og grove avsporinger vil bli slettet.
Som sagt, når flat-earth talking points dukker opp er latterliggjøring eneste riktige reaksjon.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Vel.

Denne scenen fra Behind the Curve kommer aldri til å ikke være morsom.


Centrist

Legg inn av Centrist »

Realisten skrev: ons apr 05, 2023 7:57 pm Jeg har ikke snakket om flat jord. Jeg har snakket om den geosentriske modellen og muligheten til å se kurven fra landjorda.

DERE har snakket om flat jord. Dette er utenfor temaet og er selvfølgelig rapportert.
Konsekvensen av det du prater om er flat jord?

Realisten

Legg inn av Realisten »

Centrist skrev: ons apr 05, 2023 8:16 pm Konsekvensen av det du prater om er flat jord?
Nei, det er det som er så latterlig morsomt. :lol:

Konsekvensen er at globe modellen ikke er motbevist. Den motbevises derimot OM du ser en kurve, FORDI det er ikke mulig fra landjorda på en globe av jordens størrelse.
Dette er blitt forklart lenger tilbake i tråden. Men kan poste det igjen....

Fyren i videoen her forsvarer globe modellen.


“If the world is round, why is the horizon flat?”

Let’s think about that. How is the horizon formed? The horizon is formed by a line running from your eyes, which are a certain height above the sphere, going to the point where the sphere stops and the sky begins, and it’s all around you, 360 degrees. So if you sweep that line around you 360 degrees, you make a circle.

Circles are flat, my friend.



[/quote]

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

kytec skrev: tir apr 04, 2023 11:43 pm Enkleste måten å se det på er vel i se et skip som forsvinner i horisonten.
Eller om som i gamle dager med "u-skjerm-forstyrrede" øyne, kunne se maste-toppene på seilskutene stige opp fra havet og jordens ende. :) Men det er ingen ende på de overbeviste, om alt og alle. Nå menes det, at the big bang med tiden vil gå tilbake til opprinnelsen. Og ikke nok med det, det finnes flere "bing banger" "utenfor"! Om universet er uendelig, så hvorfor ikke?

Realisten

Legg inn av Realisten »

Det er mye vi ikke kan bevise, mange teorier ute å går....

Mange sterke meninger, ingen tvil om det! :lol:

Husk bare dette:
Pseudoscience consists of statements, beliefs, or practices that claim to be both scientific and factual but are incompatible with the scientific method

Jeg er ikke motstander av modeller og teorier bare så det er sagt. ;)

Brukeravatar
lima
Innlegg: 38

Legg inn av lima »

Uenig. Sjøfarende folk har til alle tider vist at jorden er rund. De har observert at uansett hvor de har seilt, har de har de sett horisonten 360 grader rundt seg. De trakk blant annet av dette den helt korrekte konklusjon, jorden er rund.

Realisten

Legg inn av Realisten »

lima skrev: ons apr 05, 2023 10:45 pm Uenig. Sjøfarende folk har til alle tider vist at jorden er rund. De har observert at uansett hvor de har seilt, har de har de sett horisonten 360 grader rundt seg. De trakk blant annet av dette den helt korrekte konklusjon, jorden er rund.
Lima, hva er du uenig i? Hold deg til trådens tema!

Vil sjøfarende folk se en kurve til sidene når de ser mot horisonten? Ja eller nei.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Brutal tråd dette🤣

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

busemannen skrev: tor apr 06, 2023 12:00 am Brutal tråd dette🤣
HOLD DEG TIL TRÅDENS TEMA!!!!! RAPPORTERT!!!!!!

Realisten

Legg inn av Realisten »

Bilde

Brukeravatar
lima
Innlegg: 38

Legg inn av lima »

Realisten skrev: ons apr 05, 2023 11:14 pm
lima skrev: ons apr 05, 2023 10:45 pm Uenig. Sjøfarende folk har til alle tider vist at jorden er rund. De har observert at uansett hvor de har seilt, har de har de sett horisonten 360 grader rundt seg. De trakk blant annet av dette den helt korrekte konklusjon, jorden er rund.
Lima, hva er du uenig i? Hold deg til trådens tema!

Vil sjøfarende folk se en kurve til sidene når de ser mot horisonten? Ja eller nei.
Jeg forstår tydeligvis ikke hva du mener med spørsmålet. Kurve? De ser ingen kurve, de ser derimot horisonten som fortoner seg rett når de står stille (på grunn av den enorme jordkloden) Dersom de dreier seg 360 grader rundt vil de se horisonten rundt seg som en sirkel med seg selv i sentrum Dette henger selvfølgelig med at jorden er rund.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

lima skrev: tor apr 06, 2023 1:48 pm
Realisten skrev: ons apr 05, 2023 11:14 pm
lima skrev: ons apr 05, 2023 10:45 pm Uenig. Sjøfarende folk har til alle tider vist at jorden er rund. De har observert at uansett hvor de har seilt, har de har de sett horisonten 360 grader rundt seg. De trakk blant annet av dette den helt korrekte konklusjon, jorden er rund.
Lima, hva er du uenig i? Hold deg til trådens tema!

Vil sjøfarende folk se en kurve til sidene når de ser mot horisonten? Ja eller nei.
Jeg forstår tydeligvis ikke hva du mener med spørsmålet. Kurve? De ser ingen kurve, de ser derimot horisonten som fortoner seg rett når de står stille (på grunn av den enorme jordkloden) Dersom de dreier seg 360 grader rundt vil de se horisonten rundt seg som en sirkel med seg selv i sentrum Dette henger selvfølgelig med at jorden er rund.
Beklager, men i denne tråden blir faktiske fakta for kjedelig 😋

Realisten

Legg inn av Realisten »

lima skrev: tor apr 06, 2023 1:48 pm Kurve? De ser ingen kurve, de ser derimot horisonten som fortoner seg rett når de står stille

Det var alt jeg spurte om i denne tråden.

Gratulerer, du klarte å svare på spørsmålet. OG, du svarte riktig. :mrgreen:


Til dere andre som mener man ser en kurve. Lima her er ikke enig med dere.


:roll:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Realisten skrev: tor apr 06, 2023 2:52 pm
lima skrev: tor apr 06, 2023 1:48 pm Kurve? De ser ingen kurve, de ser derimot horisonten som fortoner seg rett når de står stille

Det var alt jeg spurte om i denne tråden.

Gratulerer, du klarte å svare på spørsmålet. OG, du svarte riktig. :mrgreen:


Til dere andre som mener man ser en kurve. Lima her er ikke enig med dere.


:roll:
Kloden er jo såpass stor at man må en drøy mil opp i lufta for å begynne å se jordens kurve. Men selv da er man så lavt at det er vanskelig å se særlig mye, man må ha minst 60° oversikt over horisonten.

Man føler kanskje at man er høyt oppe når man flyr langdistanse, men det er ikke rare høyden man har.

Bilde

Men det er bare å sjekke ISS sin live feed på YT om man vil se jordkurven:

https://www.youtube.com/live/86YLFOog4GM?feature=share


Men selv om man ikke ser jordkurven fra jorden så er det lett å regne seg frem til dem via observasjoner som f.eks av båter. Man testet jo regnestykkene for mange hundre år siden ved å seile et stykke, snu 90° seile like langt og snu 90° for så å seile tilbake til der man begynte. Gjør man dette på en flat overflate vil man kun ha laget et kvadrat med tre vegger.

Realisten

Legg inn av Realisten »

PapaSmurf skrev: tor apr 06, 2023 3:20 pm Kloden er jo såpass stor at man må en drøy mil opp i lufta for å begynne å se jordens kurve.

Gratulerer PapaSmurf. Man kan ikke se jordens kurve fra landjorda.


Da håper jeg følgende debattanter tar lærdom av hva PapaSmurf skrev her.

fargerik
bønna1/2
Hardy-guttene
virrvarr
Rainmaker


DERE har gitt inntrykk av at man KAN se kurven fra landjorda.

Da støtter dere ikke gjeldende globe modell. Hmmm


Dere om det. :roll:

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: ons apr 05, 2023 7:13 pm
BlackEagle skrev: ons apr 05, 2023 5:56 pm Jeg går ut fra at du vet hva du snakker om, og at du snakker av egen erfaring. Jeg håper du ikke falt og slo deg.

Mvh

BE
Takk for omtanken ;)

Registrerer at INGEN i denne tråden har svart på trådens spørsmål - tema.

Hva sier dette om dere........? Troll? Selvfølgelig. Alle ser jo det. :mrgreen:

Her forholder jeg meg til den heliosentriske modellen og trollene klarer ikke å la være.... de gikk rett i fella hele gjengen.

Fordi
Om ikke dere er enige i de fysiske betingelsene "globe" modellen krever. Hvilken modell støtter dere da? Noen som nevnte firkant modell oppi her.... flere som støtter den teorien?


:mrgreen:
Njaaaeeiii... ikke akkurat, for jeg har sett lyset (noen vil sikkert kalle lyset for en teori, men det er selvsagt bare tullball; det er nemlig en modell): Jeg har både gjort forsøk med det følgende i flere år og forsøkt å finne gjeldende teorier som er konsistente med mine funn i de nevnte forsøkene, uten å ha funnet noen slik overensstemmende teori (eller endog hypotese). Men: jeg har oppdaget at den eneste modellen som gir mening, er at jorden er tredimensjonal (dvs. ikke dimensjonert i treverk, men har både bredde (jf. breddegrader), lengde (jf. lengdegrader) og høyde (jf. høyde over havet - og forsåvidt også dybde når det gjelder havdyp). Så langt har jeg dessverre bare hatt anledning til å teste én av disse dimensjonene; nemlig høyde. Hvis man tar med seg en ball (gjerne en rund én) opp på Mt. Everest (og man trenger slett ikke å ta den med helt til toppen) og slipper den på et gitt punkt - vil den - pga. gravitasjonen - begynne å rulle - og den vil rulle nedover!

Dermed er resultatet av et slikt forsøk helt konsistent med en slags pyramidal modell av jorda. Jeg har ikke hatt anledning til å teste ut det som angår bredde og lengde ennå, men om man forestiller seg Mt. Everest som det ene toppunktet på en trekantet pyramide, Mt. Erebus som det andre og f. eks. Marianergropen som det tredje, kan men jo forsøke å dykke ned til bunnen av Marianergropen, slippe ut en ball (fortrinnsvis en rund én) og se om den triller mot Antarktis eller mot Himalaya. Hvis trepunktsmodellen er korrekt, vil ikke ballen trille i det hele tatt.

Jeg vil gjennomføre neste forsøk så snart det lar seg gjøre; da har jeg planlagt å slippe en ball ned i krateret på Mt. Erebus med en radiosender - og undersøke om vi får signaler fra den etter at den har nådd Marianergropen.

Ønsk meg gjerne lykke til, for dette er kostbart - og jeg har det litt trangt i forhold til sponsorer om dagen (og forsåvidt også om natta).

Takk for oppmerksomheten! Alt godt ønskes dere alle!

Mvh

BE

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Zorbeltuss skrev: ons apr 05, 2023 8:08 pm Svaret er at jorda er så svær at du må fly veldig høyt opp for å se noen kurve (hvis det er noen kurve).

Men er du ute på havet og der er båter rundt omkring så er det mulig å ta det på at horisonten vil dekke nedre del av båter som er langt vekke og du vil se at dette gjelder i alle retninger. Derfor har alle kulturer som har drevet med sjøfart visst at jorden er rund som en kule.
Intet fly kan gå så høyt. En video på 1. side viser jo at denne Red Bull fyren som hoppet fra luftballong i "verdensrommet" tilsvarer en høyde på 2 milimeter over en badeball, tipper en lus i den høyden ser lite av krummingen som faktisk er der.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Realisten skrev: tor apr 06, 2023 4:01 pm
PapaSmurf skrev: tor apr 06, 2023 3:20 pm Kloden er jo såpass stor at man må en drøy mil opp i lufta for å begynne å se jordens kurve.

Gratulerer PapaSmurf. Man kan ikke se jordens kurve fra landjorda.


Da håper jeg følgende debattanter tar lærdom av hva PapaSmurf skrev her.

fargerik
bønna1/2
Hardy-guttene
virrvarr
Rainmaker


DERE har gitt inntrykk av at man KAN se kurven fra landjorda.

Da støtter dere ikke gjeldende globe modell. Hmmm


Dere om det. :roll:
Man kan ikke se kurven eller krummingen om du vil, men jeg er fortsatt ikke sikker på om man ikke hadde sett et stort skip på havet som seiler vekk lengre på en flat jord.

Det viktigste er at du ikke er en skrulling som tror jorden er flat.

Realisten

Legg inn av Realisten »

BlackEagle skrev: tor apr 06, 2023 7:23 pm Ønsk meg gjerne lykke til, for dette er kostbart - og jeg har det litt trangt i forhold til sponsorer om dagen (og forsåvidt også om natta).

Takk for oppmerksomheten! Alt godt ønskes dere alle!

Mvh

BE

Ja erru gæærn, LYKKE TIL MAN!!!

Viktig eksperiment du gjør der. Meeeget viktig!

Realisten

Legg inn av Realisten »

kytec skrev: tor apr 06, 2023 7:30 pm Man kan ikke se kurven eller krummingen om du vil, men jeg er fortsatt ikke sikker på om man ikke hadde sett et stort skip på havet som seiler vekk lengre på en flat jord.

Det viktigste er at du ikke er en skrulling som tror jorden er flat.

Vel, flat jord diskusjon kan man ta en annen plass. Denne tråden er ikke for det.


Hadde trollene latt være å skrike flat earth hele tiden så ville ikke temaet flat earth fått den samme oppmerksomhet.

Og siden de i tillegg ikke støtter gjeldende modell vi har for jorden....
- skulle man nesten tro at de er flat earthere som spiller en dobbeltrolle.

Kan jo begynne å lure....

:roll:

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Realisten skrev: tor apr 06, 2023 4:01 pm Da håper jeg følgende debattanter tar lærdom av hva PapaSmurf skrev her.

fargerik
bønna1/2
Hardy-guttene
virrvarr
Rainmaker


DERE har gitt inntrykk av at man KAN se kurven fra landjorda.
Hei, hei, hei... Det er mulig DU har det inntrykket av inntrykket, men det har jeg da vitterlig ikke.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Hardy-guttene skrev: tor apr 06, 2023 8:00 pm
Realisten skrev: tor apr 06, 2023 4:01 pm Da håper jeg følgende debattanter tar lærdom av hva PapaSmurf skrev her.

fargerik
bønna1/2
Hardy-guttene
virrvarr
Rainmaker


DERE har gitt inntrykk av at man KAN se kurven fra landjorda.
Hei, hei, hei... Det er mulig DU har det inntrykket av inntrykket, men det har jeg da vitterlig ikke.

Koster meg ingen ting å beklage at jeg tok feil der. Sorry!

Velkommen til den flate horisont gjengen. :mrgreen:

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Realisten skrev: tor apr 06, 2023 4:01 pm
PapaSmurf skrev: tor apr 06, 2023 3:20 pm Kloden er jo såpass stor at man må en drøy mil opp i lufta for å begynne å se jordens kurve.

Gratulerer PapaSmurf. Man kan ikke se jordens kurve fra landjorda.


Da håper jeg følgende debattanter tar lærdom av hva PapaSmurf skrev her.

fargerik
bønna1/2
Hardy-guttene
virrvarr
Rainmaker


DERE har gitt inntrykk av at man KAN se kurven fra landjorda.

Da støtter dere ikke gjeldende globe modell. Hmmm


Dere om det. :roll:
Du er ikke flink til å lese heller. Du legger inn dine egne tolkninger av andres innlegg uten å ha grunnlag av det. Du sier jo selv at det er ditt intrykk, altså ikke noe som forfatteren av innlegget nødvendigvis mener. Lær deg å lese bedre.

Realisten

Legg inn av Realisten »

virrvarr skrev: søn apr 09, 2023 4:17 pm Du er ikke flink til å lese heller. Du legger inn dine egne tolkninger av andres innlegg uten å ha grunnlag av det. Du sier jo selv at det er ditt intrykk, altså ikke noe som forfatteren av innlegget nødvendigvis mener. Lær deg å lese bedre.
virrvarr skrev: søn apr 09, 2023 4:17 pm Horisonten er ikke like høy foran deg. Du kan kun se et segment av kulen. Du må hele tiden flytte blikket for å se deg rundt. Da ser du igjen en kurvatur for et nytt segment av kulen og ny kurvatur for hver gang du flytter blikket.

Ikke vanskelig å se at du tror at man kan se kurven fra landjorda.

Altså er du en av de som er mot dagens globe modell. Antakelig en flat earther....

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Realisten skrev: man apr 10, 2023 3:49 pm Ikke vanskelig å se at du tror at man kan se kurven fra landjorda.
Det står en handlekurv ute på gårdsplassen her. Hvordan forklarer du det? Den kurven er vitterlig på jorden.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Tjaaah skrev: man apr 10, 2023 3:50 pm
Realisten skrev: man apr 10, 2023 3:49 pm Ikke vanskelig å se at du tror at man kan se kurven fra landjorda.
Det står en handlekurv ute på gårdsplassen her. Hvordan forklarer du det? Den kurven er vitterlig på jorden.

Er den tom? Tenker den er tom.... ingen appelsiner og andre runde ting.... sikkert bare flatbrød!

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Realisten skrev: man apr 10, 2023 3:49 pm
virrvarr skrev: søn apr 09, 2023 4:17 pm Du er ikke flink til å lese heller. Du legger inn dine egne tolkninger av andres innlegg uten å ha grunnlag av det. Du sier jo selv at det er ditt intrykk, altså ikke noe som forfatteren av innlegget nødvendigvis mener. Lær deg å lese bedre.
virrvarr skrev: søn apr 09, 2023 4:17 pm Horisonten er ikke like høy foran deg. Du kan kun se et segment av kulen. Du må hele tiden flytte blikket for å se deg rundt. Da ser du igjen en kurvatur for et nytt segment av kulen og ny kurvatur for hver gang du flytter blikket.

Ikke vanskelig å se at du tror at man kan se kurven fra landjorda.

Altså er du en av de som er mot dagens globe modell. Antakelig en flat earther....
Når du står på jorden kan du ikke fastslå noe som helst. Du ser et segment av kula (jorden), og horisonten er en del av kulas kurvatur. Du ser ikke noen sirkel før du beveger deg ut fra jorden og kan betrakte den utenfra. . Som en annen har forklart deg du må temmelig langt ut for å kunne si noe om jorden som kule. Du kan jo starte med å regne ut hvor langt horisonten strekker seg når du står på jorden med øynene 150 cm fra bakken. Ute på havet kan du se/oppfatte krumningen i form av at skip fosvinner og dukker opp i horisonten. Ingen her i diskusjoen har nevnt noe om at horisonten går ned på siden. Det er kun din dårlige leseforståelse.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fant den...

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Knaberaps skrev: tir apr 11, 2023 1:19 am Fant den...

Bilde
Endelig!

Nå kan kanskje ts finne et annet tema å slå inn åpne dører på.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»