Klaveness og politisk korrekthet

Svar
Helloween

Re: Klaveness og politisk korrekthet

Legg inn av Helloween »

peraleks skrev: fre apr 07, 2023 3:56 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 3:04 pm
peraleks skrev: fre apr 07, 2023 2:46 pm I forhold til Europeisk Superliga(Som det strengt talt kun er et tidsspørsmål før innføres) så ble UEFA satt fullstendig på sidelinjen, dette er det mange grunner til. Først og fremst fordi UEFA bevist distanserer fans ved å sette CL-finaler til lokasjoner vanskelig å nå for fans i tillegg til at deres delegering av billetter er svært problematisk, hvor det meste går til UEFA-sponsorer. Europa League finalen i 2019 ble f.eks. spilt i Baku i Azerbaijan.
I tillegg tar UEFA en enorm andel av inntektene fra CL, ved en SuperLiga vil inntektene tilfalle klubbene som deltar igjen.
Hva blir skjebnen til SL tror du ? UEFA er mektig. FIFA er enda mektigere. Det er bare å høre med Premier L., verdens kanskje mektigste serieforening pga alle pengene. Det å tillate 48 lag i VM er lik enda flere uinteressante kamper, og enda mer penger lommene på FIFA.
At det med god sannsynlighet allerede i gangsettes innenfor de neste 5 årene, for mange av klubblagene ønsker det og klubblagene er igjen mektigere enn henholdsvis både FIFA og UEFA.
Bare tull det du snakker om her. Grunnen til at Superligaen for et par år siden strandet er at fans mobiliserte kraftig i mot den slik at trykket ble så stort at planene måtte skrinlegge etter noen dager. FIFA og UEFA har flere måter de kan ødelegge en Superliga på, for eks nekte lagene deltakelse i PL, LaLiga, og selvsagt CL, EL etc. Nekte spillere å delta i EM og VM.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

ulefos skrev: fre apr 07, 2023 5:13 pm
Texas_John skrev: fre apr 07, 2023 4:28 pm
ulefos skrev: fre apr 07, 2023 4:22 pm

hva mener du med kulturimperialisme?
Når "de gode" glemmer hvor små og irrelevante de er og skal fortelle andre hva som er rett og galt. Tradisjonelt finner vi kulturimperialister på venstresiden, Hylland Eriksen er et godt eksempel på en slik karakter som i 1989 ga ut boken "Hvor mange hvite elefanter? -kulturdimensjonen i bistandsarbeidet" som han mente skulle være en håndbok til hvordan norsk bistand også skulle fungere som en kultureksport av norske verdier ut til den store verden.
er det ikke forskjell på kultureksport og kulturimperialisme?
Det spørs vel hvilke side av diskusjonen du, og dine meningsmotstandere, befinner seg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

MRSA skrev: fre apr 07, 2023 5:05 pm
Brezjnev skrev: fre apr 07, 2023 5:01 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:49 pm

Liker ikke du tennis ? Folk som liker internasjonal tennis bør gå stille i dørene, og i hvertfall ikke kritisere FIFA eller UEFA som har nektet de russiske landslagene og russiske klubblag å delta i internasjonale turneringer. Tennisen derimot tillater russere å delta. Det er uvirkelig. Så langt under krigen er ca 350 ukrainske idrettsanlegg ødelagt og i overkant av 250 ukrainske utøvere drept av landet de russiske spillerne representerer eller kommer fra. Ser jeg tennis på TV slår jeg av hovedsikringen i huset. Snobbete dritsport blottet for moral og integritet.
Turneringene i tennis hvor landslagene stiller så er Russland og Belarus utestengt. Akkurat som hos FIFA og UEFA. I de turneringene hvor utøverne ikke konkurrerer for sine land så er utøvere fra Russland og Belarus velkomne, akkurat som hos UEFA. Noe som burde være selvsagt, disse personene har ikke noe ansvar for hva styresmaktene i landet driver med. Ikke at det egentlig har noe å si, for fotballforbundene blir ikke noe mindre korrupte og moralsk forkvaklede av at andre eventuelt er det samme.

Så jeg tenker at jeg fortsetter å fortelle sannheten om både FIFA og UEFA, jeg, og heie på alle som gjør det samme. Som Lise Klaveness. Så får dem som ikke bryr seg om korrupsjon og menneskerettigheter holde på med sitt.
Nettopp, det er det som er poenget. Nyttar ikkje å skrike opp om russiske overgrep i Ukraina når ein støttar overgrep i Arabia.
Hva ? Sammenligner du eksempelvis Qatar med Russland nå, fordi den kollektive moral og landets religion med sterkt troende mennesker ser på homofili som synd ? Herunder at Qatar har et annet syn på likestilling enn AP sitt kvinnenettverk ? Russland fører en imperialistisk angrepskrig i Ukraina med enorme ødeleggelser av byer, og mange hundre tusen drepte mennesker. Russerne voldtar, torturerer, henretter og deporterer barn.

Hvem støtter forresten overgrep i Arabia her, eller i resten av verden forøvrig ? Jeg ? Det er vel ingen som verken støtter dette eller den utbredte korrupsjonen i et flertall av verdens land. Tema er Klavenes sitt angrep på FIFA, og ved det i realiteten nesten hele verden om man ser bort fra nord-vest Europa

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:11 pm
DuncanE skrev: fre apr 07, 2023 5:08 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 4:31 pm

Det er interessant at 90% av det kommer fra "de gode".
At 90% av det du reagerer på kommer fra "motstandere" bør vel ikke akkurat overraske. Det er gjerne slik at man reagerer mest negativt på de man er mest uenige med. Jeg får også mest "personangrep" fra de som mener andre ting enn meg selv. At du reagerer gjør det, imidlertid, ikke nødvendigvis til et personangrep. Du overser jo glatt personangrepene når de flyr inn fra folk som støtter dine synspunkter.
Det jo en debattant fra Texas som får desidert mest personangrep, der du ivrig deltar.

Nå tror jeg denne personen elsker all mulig oppmerksomhet og derfor ikke går til grunne av personangrepene, men fryder seg av dem, men likevel.....
Der understreket du poengene mine rimelig godt. Takk for det. Ja, han føler nok slektskap til Texas der han sitter i campingvogna si på Løten.

Helloween

Legg inn av Helloween »

peraleks skrev: fre apr 07, 2023 4:27 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 4:24 pm Er det lov å si at Klaveness gapte over mer enn hun klarte å svelge i sitt korstog mot FIFA-styret og FIFA-presidenten!
Jeg skjønner ikke helt hvor folk får dette i fra.
Hun, som den eneste av samtlige fotballedere, talte FIFA mitt i mot, dette blir det skrevet om, det skaper inntrykk, en ny presedens ikke minst for etterkommere og annet. Selvfølgelig forstår hun selv at hun verken får gjort noe eller at noe vil skje med det første, men ingenting starter uten at en eller annen sier i fra. Fram til den tid har det sittet en haug med nikkedukker der som har gjort null, niks, nada.
Dette må være hentet fra en 6. klasses O-fags gruppearbeid om FIFA

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Helloween skrev: fre apr 07, 2023 5:15 pm
peraleks skrev: fre apr 07, 2023 3:56 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 3:04 pm
Bare tull det du snakker om her. Grunnen til at Superligaen for et par år siden strandet er at fans mobiliserte kraftig i mot den slik at trykket ble så stort at planene måtte skrinlegge etter noen dager.
Det var fansen ja, skikkelig stormobilisering, eierne av klubbene ble helt tatt på senga, UEFA helt impotente og ute av stand til å gjøre noe med det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:37 pm For n’te gang FIFA er et speilbilde av verden, og ikke et norsk Kardemommeby. Jeg rosemaler ikke FIFA, men var det FIFA som organisasjon sin feil at Qatar fikk VM ? Hva med Platini, den franske presidenten og Frankrike og øvrige land som stemte på Qatar ? Frankrike er et Europeisk land. Skal du vanne ut stemmene til korrupte land i Asia, Afrika, Syd Amerika mv, og.velte makt over til nordvest Europa i en demokratisk organisasjon hvor hvert medlemsland har en stemme ? Det å angripe Klavenes og hennes få venner for bl a kulturimperialisme er ikke det samme som å støtte FIFA i alt. Mitt anliggende er at jeg i mitt yrke og som privatperson aldri starter en «krig» før jeg er rimelig sikker på å vinne. I tillegg - strategisk/taktisk - starter jeg aldri noen «krig mot folk jeg vet er mektigere enn meg. Folk med mye mer penger, større sosialt nettverk og innflytelsesrike venner. Slik er det i Norge også.

Jeg sloss for 3-4 år siden aktivt med leserinnlegg, deltakelse i fakkeltog og lobby mot et vindkraftverk. Sammen med mange andre. Vi vant delvis frem. Den krigen kunne vi vinne mot et tysk selskap og sentrale myndigheter. Jeg er imot mafiaen i Napoli. Drar jeg nedover for å bekjempe mafiaen kommer jeg hjem i kiste. Så alvorlig er det ikke for Klavenes., men hun har åpenbart med sine illusjoner fått mektige krefter mot seg med det resultat at Norges - ikke hennes, og det er viktig - stemme blir lyttet mindre til der beslutninger tas. Det er ikke i FIFA sine kongressaler. Det er i korridorer og på hotellrom. For å komme inn der må man bygge nettverk, ikke bryte de ned. Som nevnt lever man på illusjoner, dør man med skuffelser (romersk ordtak). Vanskelig ??
Platini og Sarkozy er jo allerede for lengst dømt for ulike ting, det er ikke så mye vits i å gå etter dem over 10 år i ettertid. Og selv om Klaveness ikke kan vinne, applauderer jeg forsøket. En så gjennomført latterlig figur som Infantino trenger litt motbør. Som jeg skrev i går, lykkes ikke Klaveness nå, så kanskje man når frem om noen år ved neste korsvei i stedet. Jeg har for øvrig null problem med litt kulturimperalisme. Jeg forventer ikke akkurat norske forhold og digre prideparader i gatene, men bare å ikke straffeforfølge homofile ville vært et stort steg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:11 pm Det jo en debattant fra Texas som får desidert mest personangrep, der du ivrig deltar.

Nå tror jeg denne personen elsker all mulig oppmerksomhet og derfor ikke går til grunne av personangrepene, men fryder seg av dem, men likevel.....
Fyren fremstår som forumets største troll, det er ikke rart at han blir angrepet. Sannsynligvis ønsker han det.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:15 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:49 pm
Brezjnev skrev: fre apr 07, 2023 4:40 pm
Tennisen derimot tillater russere å delta. Det er uvirkelig.

Ser jeg tennis på TV slår jeg av hovedsikringen i huset. Snobbete dritsport blottet for moral og integritet.
Er det ikke en russer som spiller i Bodø Glimt?

Ikke glem å røsk ut hovedsikringen i huset når Eliteserien starter.
Haha, innertier. Det er forskjell på russiske lag og individualister i andre idretter. Tennis, hockey osv. kan jo ikke kaste ut russere i moralens tegn. Jo, noen mener det også men for meg er det fullstendig uforståelig. Da er det idrettsutøvere fra en rekke land i verden som må kastes ut, også lag om man skal følge den samme moral.
Edit: skrivefeil.
Sist redigert av ehall den fre apr 07, 2023 5:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:15 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:49 pm
Brezjnev skrev: fre apr 07, 2023 4:40 pm
Tennisen derimot tillater russere å delta. Det er uvirkelig.

Ser jeg tennis på TV slår jeg av hovedsikringen i huset. Snobbete dritsport blottet for moral og integritet.
Er det ikke en russer som spiller i Bodø Glimt?

Ikke glem å røsk ut hovedsikringen i huset når Eliteserien starter.
Jeg misliker Bodø/Glimt mer og mer pga endel høye og mørke og arrogante supportere. Jo keeperen er halvt russisk, men han spiller for et norsk lag. Russerne i tennis representerer seg selv og sitt fascistiske land. Om man skal følge tennisen er det jo fritt frem foran neste sommer OL og IOC. Russerne kan på individuelt nivå delta i friidrett, svømming, bordtennis, badminton under OL. Jeg legger da til grunn at Norge støtter Ukraina og boikotter OL. Det å tillate utøvere fra et land å delta som har drept 264 ukrainske toppidrettsutøvere er såpass kvalmende at selv FIFA fremstår som en ideell organisasjon.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Helloween skrev: fre apr 07, 2023 5:20 pm
peraleks skrev: fre apr 07, 2023 4:27 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 4:24 pm Er det lov å si at Klaveness gapte over mer enn hun klarte å svelge i sitt korstog mot FIFA-styret og FIFA-presidenten!
Jeg skjønner ikke helt hvor folk får dette i fra.
Hun, som den eneste av samtlige fotballedere, talte FIFA mitt i mot, dette blir det skrevet om, det skaper inntrykk, en ny presedens ikke minst for etterkommere og annet. Selvfølgelig forstår hun selv at hun verken får gjort noe eller at noe vil skje med det første, men ingenting starter uten at en eller annen sier i fra. Fram til den tid har det sittet en haug med nikkedukker der som har gjort null, niks, nada.
Dette må være hentet fra en 6. klasses O-fags gruppearbeid om FIFA
Ohh, the irony, når du av alle kritiserer andres akademiske tilnærming🤪

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:22 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:11 pm Det jo en debattant fra Texas som får desidert mest personangrep, der du ivrig deltar.

Nå tror jeg denne personen elsker all mulig oppmerksomhet og derfor ikke går til grunne av personangrepene, men fryder seg av dem, men likevel.....
Fyren fremstår som forumets største troll, det er ikke rart at han blir angrepet. Sannsynligvis ønsker han det.
Det er meget mulig, men fakta står fortsatt støtt "dere" levere langt de fleste personangrepene på FD.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Helloween skrev: fre apr 07, 2023 5:15 pm
peraleks skrev: fre apr 07, 2023 3:56 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 3:04 pm

Hva blir skjebnen til SL tror du ? UEFA er mektig. FIFA er enda mektigere. Det er bare å høre med Premier L., verdens kanskje mektigste serieforening pga alle pengene. Det å tillate 48 lag i VM er lik enda flere uinteressante kamper, og enda mer penger lommene på FIFA.
At det med god sannsynlighet allerede i gangsettes innenfor de neste 5 årene, for mange av klubblagene ønsker det og klubblagene er igjen mektigere enn henholdsvis både FIFA og UEFA.
Bare tull det du snakker om her. Grunnen til at Superligaen for et par år siden strandet er at fans mobiliserte kraftig i mot den slik at trykket ble så stort at planene måtte skrinlegge etter noen dager. FIFA og UEFA har flere måter de kan ødelegge en Superliga på, for eks nekte lagene deltakelse i PL, LaLiga, og selvsagt CL, EL etc. Nekte spillere å delta i EM og VM.
Superligaen i det formatet det opprinnelig ble lagt frem på ble skrinlagt raskt pga. fansen ja, Superligaen slik det utarbeides nå vil ikke være i det samme formatet. UEFA og FIFA har ingenting de skulle ha sagt her, først og fremst fordi ved dannelsen av en Superliga så legges hele CL/EL-formatet vekk, formatet som det igjen er UEFA som står for. Dette tar igjen også vekk bokstavelig talt nesten hele grundfundamentet til UEFA ettersom at de sitter igjen med kun EM. Om du tror at det deretter er noen vanskeligheter med å legge press på dem for å sørge for at EM holdes åpent for spillere så er du i beste fall herlig naiv, eventuelt totalt uvitende i forhold til emnet.

Det samme gjelder PL, La Liga etc. de har ganske enkelt ikke råd til at Barcelona, Real Madrid, Manchester United osv. blir kastet ut av ligaen deres ettersom at hovedvekten av pengene som genereres innenfor fotballen i stor grad skjer gjennom de største klubbene og ikke pga. PL, La Liga osv.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Helloween skrev: fre apr 07, 2023 5:20 pm
peraleks skrev: fre apr 07, 2023 4:27 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 4:24 pm Er det lov å si at Klaveness gapte over mer enn hun klarte å svelge i sitt korstog mot FIFA-styret og FIFA-presidenten!
Jeg skjønner ikke helt hvor folk får dette i fra.
Hun, som den eneste av samtlige fotballedere, talte FIFA mitt i mot, dette blir det skrevet om, det skaper inntrykk, en ny presedens ikke minst for etterkommere og annet. Selvfølgelig forstår hun selv at hun verken får gjort noe eller at noe vil skje med det første, men ingenting starter uten at en eller annen sier i fra. Fram til den tid har det sittet en haug med nikkedukker der som har gjort null, niks, nada.
Dette må være hentet fra en 6. klasses O-fags gruppearbeid om FIFA
At innlegget mitt gikk høyt over hodet på deg kom vel neppe som noen overraskelse.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:15 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:49 pm
Brezjnev skrev: fre apr 07, 2023 4:40 pm
Tennisen derimot tillater russere å delta. Det er uvirkelig.

Ser jeg tennis på TV slår jeg av hovedsikringen i huset. Snobbete dritsport blottet for moral og integritet.
Er det ikke en russer som spiller i Bodø Glimt?

Ikke glem å røsk ut hovedsikringen i huset når Eliteserien starter.
Om dette er metodikken du benytter når du slår av tv'en, så kan jeg bedre forstå endel av utbruddene dine.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:22 pm Fyren fremstår som forumets største troll, det er ikke rart at han blir angrepet. Sannsynligvis ønsker han det.
Fordi du taper enhver diskusjon du forsøker deg på? Det fine med personangrep er at du da med sikkerhet vet at motparten ikke greier å argumentere imot, så ja.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:34 pm Det er meget mulig, men fakta står fortsatt støtt "dere" levere langt de fleste personangrepene på FD.
Kanskje fordi den andre siden debatterer desidert mest uredelig og fremstår som mest usmakelige. Spesielt det siste. Når man har et menneskesyn som ikke ligner grisen, så kan man ikke forvente at man ikke får motbør.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DuncanE skrev: fre apr 07, 2023 5:35 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:15 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:49 pm

Tennisen derimot tillater russere å delta. Det er uvirkelig.

Ser jeg tennis på TV slår jeg av hovedsikringen i huset. Snobbete dritsport blottet for moral og integritet.
Er det ikke en russer som spiller i Bodø Glimt?

Ikke glem å røsk ut hovedsikringen i huset når Eliteserien starter.
Om dette er metodikken du benytter når du slår av tv'en, så kan jeg bedre forstå endel av utbruddene dine.
Svarer du meg?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Texas_John skrev: fre apr 07, 2023 5:35 pm Fordi du taper enhver diskusjon du forsøker deg på? Det fine med personangrep er at du da med sikkerhet vet at motparten ikke greier å argumentere imot, så ja.
Nei, fordi du er et gigantisk troll.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:36 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:34 pm Det er meget mulig, men fakta står fortsatt støtt "dere" levere langt de fleste personangrepene på FD.
Kanskje fordi den andre siden debatterer desidert mest uredelig og fremstår som mest usmakelige. Spesielt det siste. Når man har et menneskesyn som ikke ligner grisen, så kan man ikke forvente at man ikke får motbør.
Whatever, så lenge vi er enige om personhets-statistikken.

ulefos

Legg inn av ulefos »

DuncanE skrev: fre apr 07, 2023 5:17 pm
Det spørs vel hvilke side av diskusjonen du, og dine meningsmotstandere, befinner seg.
bare hvis man selv mener man har rett til å definere ordet: imperialisme sin betydning
Sist redigert av ulefos den fre apr 07, 2023 5:40 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:38 pm Whatever, så lenge vi er enige om personhets-statistikken.
Personangrepene er i en god del tilfeller meget velfortjent.

At det skal være "god debattmoral" å la noen herje rundt og argumentere som hjernedøde høns og med et generelt forvaklet menneskesyn uten å påpeke dette er bare tåpelig.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:40 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:38 pm Whatever, så lenge vi er enige om personhets-statistikken.
Personangrepene er i en god del tilfeller meget velfortjent.

At det skal være "god debattmoral" å la noen herje rundt og argumentere som hjernedøde høns og med et generelt forvaklet menneskesyn uten å påpeke dette er bare tåpelig.
Forskjell på personhets og påpeking, men det er greit vi legger den død-

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:41 pm Forskjell på personhets og påpeking, men det er greit vi legger den død-
Er det da personhets å påpeke at noen fremstår som usmakelige/ufyselige dersom de faktisk gjør det gjennom sin debattform? Han ene duden fremstår/later som han er hardbarka Trump-supporter og med et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Da er det rimelig mye forlangt å ikke tro at motdebattanter reagerer på og påpeker dette.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:34 pm
KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:22 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 5:11 pm Det jo en debattant fra Texas som får desidert mest personangrep, der du ivrig deltar.

Nå tror jeg denne personen elsker all mulig oppmerksomhet og derfor ikke går til grunne av personangrepene, men fryder seg av dem, men likevel.....
Fyren fremstår som forumets største troll, det er ikke rart at han blir angrepet. Sannsynligvis ønsker han det.
Det er meget mulig, men fakta står fortsatt støtt "dere" levere langt de fleste personangrepene på FD.
Fører du noen form for statistikker på dette? :D Hadde vært veldig interessant om du delte disse. Jeg er rimelig sikker på at dine opplevelser er styrt av følelser og opplevd uenighet.

ulefos

Legg inn av ulefos »

peraleks skrev: fre apr 07, 2023 4:27 pm
kytec skrev: fre apr 07, 2023 4:24 pm Er det lov å si at Klaveness gapte over mer enn hun klarte å svelge i sitt korstog mot FIFA-styret og FIFA-presidenten!
Jeg skjønner ikke helt hvor folk får dette i fra.
Hun, som den eneste av samtlige fotballedere, talte FIFA mitt i mot, dette blir det skrevet om, det skaper inntrykk, en ny presedens ikke minst for etterkommere og annet. Selvfølgelig forstår hun selv at hun verken får gjort noe eller at noe vil skje med det første, men ingenting starter uten at en eller annen sier i fra. Fram til den tid har det sittet en haug med nikkedukker der som har gjort null, niks, nada.
du får full støtte av Ståle Solbakken, som sier: "– Ingen er overrasket over det (athun ikke ble valgt, min anm).
Aller minst Lise selv. Du kan alltid ha et håp, men jeg tror det hun har gjort er riktig. Jeg tror hverken UEFA eller FIFA kan stå imot tidens tann. Lise har et sett med verdier, arbeidskapasitet og intelligens. Det er bare et spørsmål om tid før hun velges inn om hun vil stå på videre for det, sier han til NRK."

Helloween

Legg inn av Helloween »

KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:21 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:37 pm For n’te gang FIFA er et speilbilde av verden, og ikke et norsk Kardemommeby. Jeg rosemaler ikke FIFA, men var det FIFA som organisasjon sin feil at Qatar fikk VM ? Hva med Platini, den franske presidenten og Frankrike og øvrige land som stemte på Qatar ? Frankrike er et Europeisk land. Skal du vanne ut stemmene til korrupte land i Asia, Afrika, Syd Amerika mv, og.velte makt over til nordvest Europa i en demokratisk organisasjon hvor hvert medlemsland har en stemme ? Det å angripe Klavenes og hennes få venner for bl a kulturimperialisme er ikke det samme som å støtte FIFA i alt. Mitt anliggende er at jeg i mitt yrke og som privatperson aldri starter en «krig» før jeg er rimelig sikker på å vinne. I tillegg - strategisk/taktisk - starter jeg aldri noen «krig mot folk jeg vet er mektigere enn meg. Folk med mye mer penger, større sosialt nettverk og innflytelsesrike venner. Slik er det i Norge også.

Jeg sloss for 3-4 år siden aktivt med leserinnlegg, deltakelse i fakkeltog og lobby mot et vindkraftverk. Sammen med mange andre. Vi vant delvis frem. Den krigen kunne vi vinne mot et tysk selskap og sentrale myndigheter. Jeg er imot mafiaen i Napoli. Drar jeg nedover for å bekjempe mafiaen kommer jeg hjem i kiste. Så alvorlig er det ikke for Klavenes., men hun har åpenbart med sine illusjoner fått mektige krefter mot seg med det resultat at Norges - ikke hennes, og det er viktig - stemme blir lyttet mindre til der beslutninger tas. Det er ikke i FIFA sine kongressaler. Det er i korridorer og på hotellrom. For å komme inn der må man bygge nettverk, ikke bryte de ned. Som nevnt lever man på illusjoner, dør man med skuffelser (romersk ordtak). Vanskelig ??
Platini og Sarkozy er jo allerede for lengst dømt for ulike ting, det er ikke så mye vits i å gå etter dem over 10 år i ettertid. Og selv om Klaveness ikke kan vinne, applauderer jeg forsøket. En så gjennomført latterlig figur som Infantino trenger litt motbør. Som jeg skrev i går, lykkes ikke Klaveness nå, så kanskje man når frem om noen år ved neste korsvei i stedet. Jeg har for øvrig null problem med litt kulturimperalisme. Jeg forventer ikke akkurat norske forhold og digre prideparader i gatene, men bare å ikke straffeforfølge homofile ville vært et stort steg.
Men FIFA skal straffes for Qatar til evig tid ? Det er jo ingen logikk i dette.
Infantino gjorde en taktisk feil med å prøve å gå i dialog med noen få kritikere.
Motstanden gikk ut av alle etterhvert i mesterskapet og det var mange som skrev på Facebook at nå skulle de ikke boikotte mer, men se resten av kampene. Lagene selv ville ikke spille med regnbuer fordi de ville få gult kort. Det hele ble bare latterlig og tannløst.
Så det er ingen tvil om at Klaveness sitt utspill nå i dag ikke har noen betydning annet enn at hun har gjort seg selv til en persona non grata.
For å være helt ærlig så virker det som at hun har levd i en pride boble og faktisk trodd at talen hennes ville starte et grasrotopprør. Eller hun har foretatt en grov taktisk feilvurdering av hvordan man best skaper endring i FIFA.
Uansett gjør begge deler henne diskvalifisert som rollen som fotballpresident.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

ulefos skrev: fre apr 07, 2023 5:39 pm
DuncanE skrev: fre apr 07, 2023 5:17 pm
Det spørs vel hvilke side av diskusjonen du, og dine meningsmotstandere, befinner seg.
bare hvis man selv mener man har rett til å definere ordet: imperialisme sin betydning
Selvsagt ;) Det var jo hele poenget, det er andre som driver med imperialisme.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Helloween skrev: fre apr 07, 2023 5:45 pm Men FIFA skal straffes for Qatar til evig tid ? Det er jo ingen logikk i dette.
Infantino gjorde en taktisk feil med å prøve å gå i dialog med noen få kritikere.
Motstanden gikk ut av alle etterhvert i mesterskapet og det var mange som skrev på Facebook at nå skulle de ikke boikotte mer, men se resten av kampene. Lagene selv ville ikke spille med regnbuer fordi de ville få gult kort. Det hele ble bare latterlig og tannløst.
Så det er ingen tvil om at Klaveness sitt utspill nå i dag ikke har noen betydning annet enn at hun har gjort seg selv til en persona non grata.
For å være helt ærlig så virker det som at hun har levd i en pride boble og faktisk trodd at talen hennes ville starte et grasrotopprør. Eller hun har foretatt en grov taktisk feilvurdering av hvordan man best skaper endring i FIFA.
Uansett gjør begge deler henne diskvalifisert som rollen som fotballpresident.
Er det noen som vil straffe Qatar nå? Men man man jo la være å tildele slike mesterskap flere ganger. I 2030 bør det iallfall ikke gå til konstellasjonen av Tyrkia, Egypt og SA.

Jeg mener det var en rekke grunner til å kritisere tildeling til Qatar. Det var en gjennomført latterlig tildeling uavhengig om det landet har et autoritært styresett eller ikke. Og Infantino er en så tåpelig karakter at man bør bekjempe fyren omtrent ved hver anledning det er fornuftig å gjøre det.

Ellers er det ikke du som avgjør hva som gjør henne diskvalifisert. Om hun blir gjenvalgt, er fotball-Norge uenig med deg.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Helloween skrev: fre apr 07, 2023 5:45 pm
KongOlav2 skrev: fre apr 07, 2023 5:21 pm
Crazy Horse skrev: fre apr 07, 2023 4:37 pm For n’te gang FIFA er et speilbilde av verden, og ikke et norsk Kardemommeby. Jeg rosemaler ikke FIFA, men var det FIFA som organisasjon sin feil at Qatar fikk VM ? Hva med Platini, den franske presidenten og Frankrike og øvrige land som stemte på Qatar ? Frankrike er et Europeisk land. Skal du vanne ut stemmene til korrupte land i Asia, Afrika, Syd Amerika mv, og.velte makt over til nordvest Europa i en demokratisk organisasjon hvor hvert medlemsland har en stemme ? Det å angripe Klavenes og hennes få venner for bl a kulturimperialisme er ikke det samme som å støtte FIFA i alt. Mitt anliggende er at jeg i mitt yrke og som privatperson aldri starter en «krig» før jeg er rimelig sikker på å vinne. I tillegg - strategisk/taktisk - starter jeg aldri noen «krig mot folk jeg vet er mektigere enn meg. Folk med mye mer penger, større sosialt nettverk og innflytelsesrike venner. Slik er det i Norge også.

Jeg sloss for 3-4 år siden aktivt med leserinnlegg, deltakelse i fakkeltog og lobby mot et vindkraftverk. Sammen med mange andre. Vi vant delvis frem. Den krigen kunne vi vinne mot et tysk selskap og sentrale myndigheter. Jeg er imot mafiaen i Napoli. Drar jeg nedover for å bekjempe mafiaen kommer jeg hjem i kiste. Så alvorlig er det ikke for Klavenes., men hun har åpenbart med sine illusjoner fått mektige krefter mot seg med det resultat at Norges - ikke hennes, og det er viktig - stemme blir lyttet mindre til der beslutninger tas. Det er ikke i FIFA sine kongressaler. Det er i korridorer og på hotellrom. For å komme inn der må man bygge nettverk, ikke bryte de ned. Som nevnt lever man på illusjoner, dør man med skuffelser (romersk ordtak). Vanskelig ??
Platini og Sarkozy er jo allerede for lengst dømt for ulike ting, det er ikke så mye vits i å gå etter dem over 10 år i ettertid. Og selv om Klaveness ikke kan vinne, applauderer jeg forsøket. En så gjennomført latterlig figur som Infantino trenger litt motbør. Som jeg skrev i går, lykkes ikke Klaveness nå, så kanskje man når frem om noen år ved neste korsvei i stedet. Jeg har for øvrig null problem med litt kulturimperalisme. Jeg forventer ikke akkurat norske forhold og digre prideparader i gatene, men bare å ikke straffeforfølge homofile ville vært et stort steg.
Men FIFA skal straffes for Qatar til evig tid ? Det er jo ingen logikk i dette.
Infantino gjorde en taktisk feil med å prøve å gå i dialog med noen få kritikere.
Motstanden gikk ut av alle etterhvert i mesterskapet og det var mange som skrev på Facebook at nå skulle de ikke boikotte mer, men se resten av kampene. Lagene selv ville ikke spille med regnbuer fordi de ville få gult kort. Det hele ble bare latterlig og tannløst.
Så det er ingen tvil om at Klaveness sitt utspill nå i dag ikke har noen betydning annet enn at hun har gjort seg selv til en persona non grata.
For å være helt ærlig så virker det som at hun har levd i en pride boble og faktisk trodd at talen hennes ville starte et grasrotopprør. Eller hun har foretatt en grov taktisk feilvurdering av hvordan man best skaper endring i FIFA.
Uansett gjør begge deler henne diskvalifisert som rollen som fotballpresident.
Lever du i et vakuum? Dette var jo ingen isolert hendelse, det har gått systematikk i hinsides avgjørelser og opptredener. Vi snakker mange tiår, hvor Infantino er den siste dåre ut.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»