Hvor kommer ondskapen fra?

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Hvor kommer ondskapen fra?

Legg inn av immediately »

Jeg mener den kommer fra primærfrykten – døden, redselen for å dø.

Det er den som er årsaken til ondskapen: Fordi vi frykter døden går vi i selvforsvarsmodus og er villige til å drepe for ikke selv bli drept. Redselen for å bli drept av dem som vil drepe oss, får oss til å drepe dem som vil drepe oss.

Men tenk om den drepte slett ikke er drept, men at den drepte er den som drepte den drepte :?: :roll:

I hundrevis av år er vi blitt lært opp til å tro at vi kan dø, at vi dør når kroppen dør. For å få evig liv må vi bekjenne oss til en religion som forkynner evig liv og evig fortapelse, og resten av livet lese og studere skriftene nitidig.

Dette er unødvendig og bortkastet tid for dem som vet å bruke hodet óg hjertet samtidig: Hodet til å vite med, hjertet til å tro med. Aldri omvendt.

Mennesket ble ikke til for religionens skyld, religionen ble til for menneskets skyld.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Kanskje fordi våre forfedrene for 150,000 år til 75,000 år siden var kannibalistiske åtseletere? Stadige flere og flere fysiske bevis og vitenskapelige undersøkelser tyder på det. Hvis et ikke-jordisk vesen hadde undersøkt et menneske, vil den konkludert basert på fordøyelsessystemet, munnregionen med spytt - det er aktuelt giftig for andre dyr ved bitt - og bevegelsesevnen, at dette mennesket er en åtseleter som beveget seg over store avstander med evne for å sanke inn alt spisende, og med en glupsk appetitt også på andre mennesker. Det er funnet ut at Homo Sapiens i større grad enn andre menneskearter hadde livnært seg på andre mennesker uten å komme i nødssituasjon. (en eldre menneskeart drev omfattende kannibalisme på hverandre og andre menneskearter) Menneskets ondskap skyldes at det kom fra det laveste stedet på totempælen over alle dyrene, som hadde kommet til toppen ved hjelp av apehender med tomler. Men den kognitive vekkingen som gjør Homo Sapiens til den moderne Homo Sapiens, lot til å ha hendt for omtrent 75,000 år siden. Etter dette ble alle andre menneskeartene helt utryddet i de etterfølgende titusener av år.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg tror heller at det kommer fra egoisme, misunnelse, sjalusi og ønsket om å grafse til seg mest mulig og å ha makt over andre.
Særlig trangen til å ha mer eller mest, og mer enn alle andre tror jeg bærer med seg mye ondt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:56 pm Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.
Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:58 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:56 pm Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.
Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.
Jeg sier som en eller annen profet :
Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Varulv2468 skrev: man apr 10, 2023 1:19 pm Kanskje fordi våre forfedrene for 150,000 år til 75,000 år siden var kannibalistiske åtseletere? Stadige flere og flere fysiske bevis og vitenskapelige undersøkelser tyder på det. Hvis et ikke-jordisk vesen hadde undersøkt et menneske, vil den konkludert basert på fordøyelsessystemet, munnregionen med spytt - det er aktuelt giftig for andre dyr ved bitt - og bevegelsesevnen, at dette mennesket er en åtseleter som beveget seg over store avstander med evne for å sanke inn alt spisende, og med en glupsk appetitt også på andre mennesker. Det er funnet ut at Homo Sapiens i større grad enn andre menneskearter hadde livnært seg på andre mennesker uten å komme i nødssituasjon. (en eldre menneskeart drev omfattende kannibalisme på hverandre og andre menneskearter) Menneskets ondskap skyldes at det kom fra det laveste stedet på totempælen over alle dyrene, som hadde kommet til toppen ved hjelp av apehender med tomler. Men den kognitive vekkingen som gjør Homo Sapiens til den moderne Homo Sapiens, lot til å ha hendt for omtrent 75,000 år siden. Etter dette ble alle andre menneskeartene helt utryddet i de etterfølgende titusener av år.
For ordens skyld tror vi gjør det lettere å forstå hverandre og sier "det dyriske mennesket".

Ja, vi var dyriske på vår klode, vår jord, vår "hage" i universtet, vårt "paradis", menneskets legeme og psyke kommer fra dyret.

Men så skjer det i som evolusjonens løp all-tid skjer, forandring og aldring fra 0 til 0, Alfa og Omega, til "ER-ER-IKKE".

I dag er mennesket kommet dit hen i evolusjonen løp at det er en tenkende skapning, en skapning utstyrt med intelligens i stand til å utslette alt liv på jorden (ordplanet vi kommuniserer og deler våre innerste tanker og ideer med. I mitt tilfelle til deg gjennom kropp og pc-tastatur).

Bør vi evolusjonenes øyemed blir mer dyriske mener du?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 2:00 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:58 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:56 pm Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.
Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.
Jeg sier som en eller annen profet :
Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.
Dikter og svoren ateist, han ble til og med tiltalt for blasfemi, stilt for retten, forsvarte seg selv og ble frifunnet, men profet var han på ingen måte.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt ... -overland/

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:52 pm Jeg tror heller at det kommer fra egoisme, misunnelse, sjalusi og ønsket om å grafse til seg mest mulig og å ha makt over andre.
Særlig trangen til å ha mer eller mest, og mer enn alle andre tror jeg bærer med seg mye ondt.
Du mener den gode følelsen i de gode når de gode nider de onde :?:
Sist redigert av immediately den man apr 10, 2023 3:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

immediately skrev: man apr 10, 2023 3:29 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:52 pm Jeg tror heller at det kommer fra egoisme, misunnelse, sjalusi og ønsket om å grafse til seg mest mulig og å ha makt over andre.
Særlig trangen til å ha mer eller mest, og mer enn alle andre tror jeg bærer med seg mye ondt.
Du mener den gode følelsen i de gode når de gode nider de onde :?:
Nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Henningsen skrev: man apr 10, 2023 3:31 pm
immediately skrev: man apr 10, 2023 3:29 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:52 pm Jeg tror heller at det kommer fra egoisme, misunnelse, sjalusi og ønsket om å grafse til seg mest mulig og å ha makt over andre.
Særlig trangen til å ha mer eller mest, og mer enn alle andre tror jeg bærer med seg mye ondt.
Du mener den gode følelsen i de gode når de gode nider de onde :?:
Nå skjønte jeg ikke hva du mente.
Ja, det tror jeg nok. Forvirringen er total. Og mange er det som har fart vill i sin blindhet for det som i sannhet er godt og ondt, godhet og ondskap :!:
Sist redigert av immediately den man apr 10, 2023 3:34 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: man apr 10, 2023 3:14 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 2:00 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:58 pm

Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.
Jeg sier som en eller annen profet :
Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.
Dikter og svoren ateist, han ble til og med tiltalt for blasfemi, stilt for retten, forsvarte seg selv og ble frifunnet, men profet var han på ingen måte.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt ... -overland/
hehehe....stemmer nok det. Jeg tenkte vel på ordspillet rundt det selveste Jesus visstnok skal ha sagt på korset...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

immediately skrev: man apr 10, 2023 3:33 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 3:31 pm
immediately skrev: man apr 10, 2023 3:29 pm

Du mener den gode følelsen i de gode når de gode nider de onde :?:
Nå skjønte jeg ikke hva du mente.
Ja, det tror jeg nok. Forvirringen er total.
Neida, forklaringen din var bare for dårlig

Tror du ikke menneskelig grådighet er årsak til mye av den ondskap mennesker gjør mot hverandre?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:52 pm Jeg tror heller at det kommer fra egoisme, misunnelse, sjalusi og ønsket om å grafse til seg mest mulig og å ha makt over andre.
Særlig trangen til å ha mer eller mest, og mer enn alle andre tror jeg bærer med seg mye ondt.
Du mener nidskheten, gjerrigheten, gnieraktigheten :?:

Dessverre er vi ikke kommet lenger i vår åndelige utvikling. Utenpå er mange blant oss pene å se på, velstelte og velkledde, men innvendig full av moralsk forfall. Hvordan det står til hos de styrende makter, er det innvendige å se til som hentet fra helvetesild :!:

Det har vært mange profeter opp gjennom historien som har prøvd å snakke fornuft til dem som lider under makt(p)syken. Men sistnevnte vil heller at vi skal kaste blår i øynene på dem, ikke fortelle dem sannheten om dem selv, men heller snakke pent/godt om dem. :|

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:56 pm Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.
Intelligente art, ja, men hva med forstanden?

Det er himmelvid forskjell på uforstandige intelligente mennesker og forstandige intelligente mennesker.

Husk det. :|

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:58 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:56 pm Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.
Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.
Nidkjærheten, menneskets kjærhet til Nidet, har ingen grense.

Heller ikke kjærligheten.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 2:00 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:58 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:56 pm Jeg tror bare det er slik vi mennesker er.
Mennesket er en veldig farlig art.
Det er jo andre dyr som kan vise ondskap, men ikke i samme grad som mennesker.
Vi mennesker kan ikke skylde på instinkter, vi er klodens mest intelligente art, og vet godt hva vi gjør.
Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.
Jeg sier som en eller annen profet :
Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.
Tviler på at en profet som har innsyn i godt og ondt, godhet og ondskap, rett og galt, rettferdighet og urettferdighet, noen gang har sagt dette.

Det må være falsk profet.

Er det riktig å dømme åndssyke som tror de er åndsfriske?

Det vil ikke jeg være med på :!:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: man apr 10, 2023 3:14 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 2:00 pm
Henningsen skrev: man apr 10, 2023 1:58 pm

Det ser ikke ut som det er noen grenser for hvilken grad av ondskap mennesker er i stand til å utsette andre mennesker for.
Jeg sier som en eller annen profet :
Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.
Dikter og svoren ateist, han ble til og med tiltalt for blasfemi, stilt for retten, forsvarte seg selv og ble frifunnet, men profet var han på ingen måte.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt ... -overland/
Du og jeg vet at de er onde :|

Spørsmålet er om onde vet at de er onde :?:

Har inntrykk av at de onde tror blindt om seg selv at de er gode :!:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Hellig vrede har ingenting med hellighet å gjøre.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Jeg mener fremdeles dødsfrykten er årsaken til ondskapen.

Men lar meg gjerne overbevise om noen overbeviser meg med overbevisende logiske bevis.

Kampen for tilværelsen, å holde seg lengst mulig i livet og døden på lengst mulig avstand, er årsaken til ondskapen i menneskets psyke.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: søn apr 09, 2023 10:45 pm Jeg mener den kommer fra primærfrykten – døden, redselen for å dø.

Det er den som er årsaken til ondskapen: Fordi vi frykter døden går vi i selvforsvarsmodus og er villige til å drepe for ikke selv bli drept. Redselen for å bli drept av dem som vil drepe oss, får oss til å drepe dem som vil drepe oss.

Men tenk om den drepte slett ikke er drept, men at den drepte er den som drepte den drepte :?: :roll:

I hundrevis av år er vi blitt lært opp til å tro at vi kan dø, at vi dør når kroppen dør. For å få evig liv må vi bekjenne oss til en religion som forkynner evig liv og evig fortapelse, og resten av livet lese og studere skriftene nitidig.

Dette er unødvendig og bortkastet tid for dem som vet å bruke hodet óg hjertet samtidig: Hodet til å vite med, hjertet til å tro med. Aldri omvendt.

Mennesket ble ikke til for religionens skyld, religionen ble til for menneskets skyld.
Jeg vil gjerne tilkjennegi noen tanker om det du berører i det siterte innlegget.

For å ta det siste først: Jeg kan ikke med min beste vilje se at mennesket ble til for religionens skyld. Jeg kan enda mindre se at religionen ble til for menneskets skyld, for religionen ble SKAPT - etter at mennesket kom på banen (Lucy, homo erectus, homo floresiensis osv., osv., osv. - religion ville neppe fungere på noen måte om samfunnet besto av klippegrevlinger, lav, elefanter, marehalm og siderullere)) - for ellers ville logikk tilsi at det fantes kun én religion i verden, og det gjør det jo bevislig ikke. Så vidt jeg kan se er relgion menneskeskapt - etter følgende mal: Ethvert samfunn trenger et sett med felles regler for at det skal fungere best mulig (bl. a. lovgivning, men like mye "moralske" regler). Men dette gir også en mulighet til å kontrollere medlemmene av samfunnet - uavhengig av om regelsettet/-ene på et seinere tidspunkt viser seg å være direkte uhøvelige/unyttige/begrensende. Essensen blir da: Religion - særlig religioner som prediker straff til de slemme og evig belønning til de snille - blir nettopp en måte å kontrollere befolkninga på, uavhengig av om religionen fyller sitt opprinnelige mål eller ikke.

Nå skal jeg lage meg en omelett, så kan det hende jeg kommer tilbake til resten av innlegget ditt seinere. Ha en god kveld, immediately!

Mvh

BE
Sist redigert av BlackEagle den man apr 10, 2023 7:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 3:34 pm
Karatel skrev: man apr 10, 2023 3:14 pm
fargerik skrev: man apr 10, 2023 2:00 pm
Jeg sier som en eller annen profet :
Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.
Dikter og svoren ateist, han ble til og med tiltalt for blasfemi, stilt for retten, forsvarte seg selv og ble frifunnet, men profet var han på ingen måte.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt ... -overland/
hehehe....stemmer nok det. Jeg tenkte vel på ordspillet rundt det selveste Jesus visstnok skal ha sagt på korset...
Stemmer det. "Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør".

De vet ikke om seg selv at de er onde, de er uvitende om seg selv fordi de ikke har erkjent seg selv, men fortsetter å tro at de er gode mennesker, sittende på en haug med penger, gull og glitrende edelstener.

Å hvor de moralsk har forfalt :!:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Stakkars dem som har sin glede i å gjøre onde ondt :!:

Det er synd i/på dem.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: man apr 10, 2023 7:11 pm
immediately skrev: søn apr 09, 2023 10:45 pm Jeg mener den kommer fra primærfrykten – døden, redselen for å dø.

Det er den som er årsaken til ondskapen: Fordi vi frykter døden går vi i selvforsvarsmodus og er villige til å drepe for ikke selv bli drept. Redselen for å bli drept av dem som vil drepe oss, får oss til å drepe dem som vil drepe oss.

Men tenk om den drepte slett ikke er drept, men at den drepte er den som drepte den drepte :?: :roll:

I hundrevis av år er vi blitt lært opp til å tro at vi kan dø, at vi dør når kroppen dør. For å få evig liv må vi bekjenne oss til en religion som forkynner evig liv og evig fortapelse, og resten av livet lese og studere skriftene nitidig.

Dette er unødvendig og bortkastet tid for dem som vet å bruke hodet óg hjertet samtidig: Hodet til å vite med, hjertet til å tro med. Aldri omvendt.

Mennesket ble ikke til for religionens skyld, religionen ble til for menneskets skyld.
Jeg vil gjerne tilkjennegi noen tanker om det du berører i det siterte innlegget.

For å ta det siste først: Jeg kan ikke med min beste vilje se at mennesket ble til for religionens skyld. Jeg kan enda mindre se at religionen ble til for menneskets skyld, for religionen ble SKAPT - etter at mennesket kom på banen (Lucy, homo erectus, homo floresiensis osv., osv., osv. - religion ville neppe fungere på noen måte om samfunnet besto av klippegrevlinger, lav, elefanter, marehalm og siderullere)) - for ellers ville logikk tilsi at det fantes kun én religion i verden, og det gjør det jo bevislig ikke. Så vidt jeg kan se er relgion menneskeskapt - etter følgende mal: Ethvert samfunn trenger et sett med felles regler for at det skal fungere best mulig (bl. a. lovgivning, men like mye "moralske" regler). Men dette gir også en mulighet til å kontrollere medlemmene av samfunnet - uavhengig av om regelsettet/-ene på et seinere tidspunkt viser seg å være direkte uhøvelige/unyttige/begrensende. Essensen blir da: Religion - særlig religioner som prediker straff til de slemme og evig belønning til de snille - blir nettopp en måte å kontrollere befolkninga på, uavhengig av om religionen fyller sitt opprinnelige mål eller ikke.

Nå skal jeg lage meg en omelett, så kan det hende jeg kommer tilbake til resten av innlegget ditt seinere. Ha en god kveld, immediately!

Mvh

BE
Skulle gjerne gitt flere tomler for dette innlegget :!:

Slik er det, nemlig.

Du behøver ikke en dose med "religionssprøyt(a)" :!:
Som ødelegger psyke og realitetssans :!:

Du lar tenkningen styre ditt liv, ikke troen.

Du bruker hodet til å vite med, hjertet til å tro hva det vil med.

Når det kommer til din forstand,
står det ikke så verst til med den heller ;)

Du ser :idea:

Du har mer kunnskap om godhet og ondskap
enn mange troende på Gud jeg har møtt på min livsreise
fra intetheten mot intetheten.

Bra for deg.

Ha en god kveld du også, BE.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BE.

Likevel mener jeg du tar feil på ett viktig punkt.
Nemlig hva vi skal bruke våre bibler i fremtiden til :roll:

Mener du som mange mener at vi bør ødelegge dem ild :?:
Det mener jeg ville vært veldig, veldig dumt :!:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

«Noe nytt bud er ikke lagt fram», skrev Finnsannhet
på VGD, «siden budet har vært implisitt i det gamle, bortimot
innsett i uminnelige tider av enhver idiot».
Håper han skifter mening, ikke lar påstanden stå uforandret.

https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.13.34.NB

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Kjærlighetens tre trinn mot fullkommenhet


1) Lær deg å elske deg selv.
2) Så din neste som deg selv.
3) Elsk din neste høyere enn deg selv.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Hvor er det forresten blitt av Finnsannhet :?:
Har ikke lest noe av ham siden VGD ble forandret

og noen ti-talls måneder senere lagt ned :!:
Ønsket meg lykke til videre. Han var ikke vred.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

immediately skrev: man apr 10, 2023 11:28 pm Kjærlighetens tre trinn mot fullkommenhet


1) Lær deg å elske deg selv.
2) Så din neste som deg selv.
3) Elsk din neste høyere enn deg selv.
Ondskap kommer blant annet via hat. Hatet kan forklares med f eks hjernevasking av et helt folk - som tyskerne under WW2 - fra dyktige manipulatorer over tid. Da blir løynen til slutt en sannhet, som med mange tyskere sitt syn på jøder i perioden 1933-1945. Ondskap kan også skyldes hevntanker eller det hatet som kommer gjennom ønske om hevn. Om en liten tropp ukrainske soldater som har sett filmer av ukrainske fanger torturert til døde, eller som har opplevd at egen familie - ektefeller og barn - er drept, påvirkes av dette. De er selvfølgelig i stand til å begå overgrep mot russerne som en direkte konsekvens av hat basert på hevntanker. Ondskap kan også begås i en alles kamp mot alle for å overleve, f eks etter en atomkrig. Endelig kan ondskap være et resultat av egen dødsangst over tid, f eks om man oppholder seg ved en front over tid. Et slikt liv over tid - med lite søvn, lite mat, dødsangst etc - ødelegger psyken til folk, og kan lede til ondskap.

I fredstid hvor folk lever i harmoni med og i tillit til hverandre vil ondskapen i liten grad komme til overflaten. Dels fordi sivilisasjonen har lært oss impulskontroll og konsekvensetikk. En liten andel av et folk i et fredelig demokrati kan karakteriseres som onde, men da som en konsekvens av f eks oppvekst eller diagnoser. Et fåtall mennesker er psykopater. Et annet spørsmål er definisjon av ondskap. Egoisme - eller det å primært tenke på seg selv og ens nærmeste - er ikke nødvendigvis ondskap.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

En guddommelighet som setter forbud
mot å "ta" til forstanden

kommer fra en forstandsløs gud.
Men ikke alle skjønner at det er fanden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»