Slakter Lars Os

Svar
DoktorS

Slakter Lars Os

Legg inn av DoktorS »

Herlig og tydelig fra Christian Borch.

«Uhindret narsissistisk egotripp», skriver han om NRKs USA-korrespondent Lars Os.

https://www.dagbladet.no/bok/slakter-nrk/79012912

Dette har for meg lenge vært en kjepphest - hvorfor i all verden tillater NRK dette, dels i strid med eget regelverk.

Egotripp - ja, det er en riktig beskrivelse. Fyren har jo også sagt i intervju at det er lytterne og seerne som bør lære hans dialekt, ikke han som må prate slik at de som betaler lønna hans forstår hva han sier.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Støtter Borch 100% i denne. NRK har jo alltid satt dialekt- og språkmangfoldet foran alt annet. Det er ikke engang krav til et snev av god diksjon og god standard uttale.

Fascinerende å bo i et land der svensk barne-TV dubbes, samtidig som norske dialekter får fritt spillerom i statskanalens nyheter.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Veldig enig. De siste årene har jeg irrritert meg kraftig av NRK og TV2 som har latt alle fra de mest bortkommende plassene i Norge, breie ut sine dialekter på nyhetene. At Linda driver med noe språklig greier bryr meg mindre, det er er bare et program vi kan holde oss unna, men nyhetene skal være noe for alle. Da skal det ikke være en kamparena for å fremme ideologi for alle mulige dialekter i landet vårt. Er mer enn en gang jeg tar meg i å legger mer merke til dialekten til noen i nyhetene, enn hva de faktisk melder. Alle lærer norsk på skolen, de kan snakke norsk med dialekt uten at dialekten skal ta fullstendig over med alle mulige og umulige ord.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Kessen slags debatt er detta da?

Neida, helt enig med Borch.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

DoktorS skrev: fre apr 14, 2023 3:44 pm Herlig og tydelig fra Christian Borch.

Uenig. Jeg mener at man ikke bør gi ut bok når man tydelig har tegn på Alzheimer. For makan til sprøyt fra en tidligere journalist har man vel aldri lest før.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ikke uventa, ålesunderen i Nettavisen er på saken....

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1035887

Han skriver at Borch må "anstrenge seg litt" - hvorfor skulle han det? Er ikke selve sakens kjerne i nyhetsformidling, spesielt utenriksnyheter i Dagsrevyen, at seerne og lytterne skal slippe å anstrenge seg for å forstå hva som formidles?

NRK har ganske klare regler på dette - at nyheter fra rikssendinger skal presenteres på normert bokmål eller nynorsk, nettopp fordi det skal være lett forståelig.

Også for folk som hører dårlig, eldre folk og folk som har en annen opprinnelse enn norsk.

Det er også helt vanlig praksis i alle andre land - at man normerer språket sitt.

Ta en fyr som helt åpenbart har normert språket sitt en del - Roger Severin Bruland - han har en dialekt, men snakker tilnærmet nynorsk når han prater på NRK.

Os følger heller ikke normen, og jeg er temmelig sikker på at det er mange i NRK som reagerer på at lederne ikke har vært tydelig.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike
Her kom fasiten

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Dette er jo å snu problemstillingen helt på hodet - det er altså ikke noe "problem" at et eller annet ord ikke forstås av ganske mange. Poenget her er jo at Lars Os, som alle andre som presenterer nyheter i NRKs rikskanaler, skal tilpasse seg seerne, ikke omvendt. Det er jo det NRKs regelverk også sier.

Og det er jo nettopp det de aller fleste gjør. Det handler også heller ikke bare om å forstå, men det handler om i hvor stor grad vedkommende oppleves som tydelig/behagelig. Det siste skal ikke undervurderes, jeg synes Os er svært anstrengende å høre på, selv om jeg forstår hva han sier.

Assi

Legg inn av Assi »

Har han utsalg noe sted ? Håpløst å få ta tak i kvalitetskjøtt i disse dager

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 9:54 am
Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Dette er jo å snu problemstillingen helt på hodet - det er altså ikke noe "problem" at et eller annet ord ikke forstås av ganske mange. Poenget her er jo at Lars Os, som alle andre som presenterer nyheter i NRKs rikskanaler, skal tilpasse seg seerne, ikke omvendt. Det er jo det NRKs regelverk også sier.

Og det er jo nettopp det de aller fleste gjør. Det handler også heller ikke bare om å forstå, men det handler om i hvor stor grad vedkommende oppleves som tydelig/behagelig. Det siste skal ikke undervurderes, jeg synes Os er svært anstrengende å høre på, selv om jeg forstår hva han sier.
Folk er evneveike hvis de ikke greier å forstå Lars Os. Fasiten i tråden har kommet via Skraevadottir, så jeg er meget fornøyd. Er vel ikke så mye mer å diskutere dette.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 9:54 am
Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Dette er jo å snu problemstillingen helt på hodet - det er altså ikke noe "problem" at et eller annet ord ikke forstås av ganske mange. Poenget her er jo at Lars Os, som alle andre som presenterer nyheter i NRKs rikskanaler, skal tilpasse seg seerne, ikke omvendt. Det er jo det NRKs regelverk også sier.

Og det er jo nettopp det de aller fleste gjør. Det handler også heller ikke bare om å forstå, men det handler om i hvor stor grad vedkommende oppleves som tydelig/behagelig. Det siste skal ikke undervurderes, jeg synes Os er svært anstrengende å høre på, selv om jeg forstår hva han sier.
Ja, jeg skjønner du mener her, men jeg syns fremdeles at det ikke er noe problem å høre på ham. Jeg har i det hele tatt ikke hørt noe annet enn positivt om fyren før den ellers så gode Borch begynte å surmule. Nå vet vi jo egentlig ikke hvor mye moderering som skjer naturlig foran kamera/mikrofon, men noe er det nok. Sånn er det når en har et budskap i mente, så jeg vil tro at også det gjelder Lars Os.

Likevel syns jeg at det er bra at folk blir vant til å høre ulike dialekter. Det øker språk- og kommunikasjonsferdighetene heller enn å forringe dem.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

VGs kommentator tar stort sett mannen og ikke ballen. Jeg er selv langt fra Oslo Vest av opprinnelse, har vokst opp med nynorsk som hovedmål, men er fullstendig enig med Borch. VG prøver å latterliggjøre ham...

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Mo ... spraaksurr

"Os fra Os, derimot, han snakker slik folk snakker. For i Norge er det slutt på kravet om å legge vekk dialekten når man ankommer storbyen, slik regelen var i Oslo den gangen nordlendinger ble rangert som skumle, udannede vesener som måtte oppdras i takt og tone. "

Ja, det er riktig - og det er bra at man ikke er nødt til å legge om dialekten om man flytter til Oslo. Men det betyr ikke at NRKs språkrøkt kan legges ned. Det er fortsatt krav til normalisert bokmål og nynorsk i nyhetssendinger på riksnette.

"Lars Os også, og du verden hvor mange artige østerdølsord og -vendinger vi har lært oss gjennom hans ustanselige reisevirksomhet og rapportering fra de forskjelligste kriker og kroker i USA. "

Javel ? Og det ofres ikke en tanke om at NRKs oppgave i Dagsrevyens utenriksformidling først og fremst er å formidle det som skjer, ikke at man skal lære seg "artige vendinger".

Bør det samme gjelde kommende reportere fra Setesdalen? Sende disse til frontlinja i Ukraina og lære oss nye og morsomme gloser???

Fullstendig misforstått, mener jeg. Og igjen: I praksis alle andre reportere har normert språket sitt. Lært å snakke tydelig. Og ikke la personlighet/språklige særheter komme i veien for budskapet.

Dette med "egotripp" er diskutabelt - men når Os i et intervju i Aftenposten sier at det er seerne som må tilpasse seg hans dialekt, og ikke omvendt, er det grunn til å anta at det kan ligge bak. Det er utvilsomt at mye av dagens dialektbruk også handler om å fremstå med "personlighet" og "kulhet" å gjøre. Og for de som er opptatt av det - merkevarebygging.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 10:25 am VG prøver å latterliggjøre ham...
Han fortjener jo å bli latterliggjort med tanke på tøvet han kom med.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Enig. Om man har så dårlig språkøre at man ikke forstår Lars Os, trenger man virkelig å bli eksponert for litt dialekter.
Heller dialekt enn tilgjort riksmål/nynorsk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 10:14 am
DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 9:54 am
Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Dette er jo å snu problemstillingen helt på hodet - det er altså ikke noe "problem" at et eller annet ord ikke forstås av ganske mange. Poenget her er jo at Lars Os, som alle andre som presenterer nyheter i NRKs rikskanaler, skal tilpasse seg seerne, ikke omvendt. Det er jo det NRKs regelverk også sier.

Og det er jo nettopp det de aller fleste gjør. Det handler også heller ikke bare om å forstå, men det handler om i hvor stor grad vedkommende oppleves som tydelig/behagelig. Det siste skal ikke undervurderes, jeg synes Os er svært anstrengende å høre på, selv om jeg forstår hva han sier.
Ja, jeg skjønner du mener her, men jeg syns fremdeles at det ikke er noe problem å høre på ham. Jeg har i det hele tatt ikke hørt noe annet enn positivt om fyren før den ellers så gode Borch begynte å surmule. Nå vet vi jo egentlig ikke hvor mye moderering som skjer naturlig foran kamera/mikrofon, men noe er det nok. Sånn er det når en har et budskap i mente, så jeg vil tro at også det gjelder Lars Os.

Likevel syns jeg at det er bra at folk blir vant til å høre ulike dialekter. Det øker språk- og kommunikasjonsferdighetene heller enn å forringe dem.
Jeg vet fra en veldig sentral kilde at Os har fått beskjed om å moderere seg. Så det er åpenbart et tema internt i NRK også.

Personlig synes jeg det var helt unødvendig at man gjorde et språklig unntak for Ingerid Stenvold også - selv om hun er mye mer moderat og behagelig å høre på, isolert sett. Men når man først begynner å endre på normene, sklir det lettere ut.

Og det oppstår tilfeller der noen får bruke dialekten, andre ikke, som du sier - skulle noen bruke setesdalsdialekten ville det oppstått flere reaksjoner, men det vil jo da på sett og vis være diskriminerende.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Jeg er ekstremt enig. Jeg pleier ikke gjøre det, men nå skal jeg: Fasit!

jakral

Legg inn av jakral »

Jeg har ikke noen problemer med å forstå Lars Os, men denne dialektbruken er vel et uttrykk for at også journalister er blitt bevisste på at de er en merkevare som skal selge seg selv. Man skal være ”unik”, representere hjembygda og tilby noe mer enn bare formidling av nyheter. Så får det heller gå på bekostning av tydelighet noen ganger. Folk som sliter litt med hørselen vil jo lide mest når det viker fra normalen med dialektene, og Dagsrevyen har jo en godt voksen seerskare. Derfor er ikke Borchs angrep på Os helt uten poenger.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Sulfat skrev: lør apr 15, 2023 10:29 am
Skraevadottir skrev: lør apr 15, 2023 9:49 am NRKs "regelverk" til tross: Det er da virkelig ikke noe problem om man ikke forstår et og annet ord om man forstår sammenhengen. Hvis folk sitter der og ikke skjønner en dritt av det Lars Os rapporterer, så er det først og fremst de som er evneveike, men jeg tror ikke dette er noe problem for de aller fleste. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dialekt i nyhetene når vi gjør det i alle andre sammenhenger i dette landet. Så forstår jeg selvsagt at man ikke kan bruke hardcore setesdalsdialekt heller, for det er faktisk tidvis umulig å forstå for menigmann.
Enig. Om man har så dårlig språkøre at man ikke forstår Lars Os, trenger man virkelig å bli eksponert for litt dialekter.
Heller dialekt enn tilgjort riksmål/nynorsk.
Det heter ikke tilgjort - det heter normert, og det er nedfelt i NRKs språkregelverk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 10:25 am VG prøver å latterliggjøre ham...
Fra din lenke:

"Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning"

Skribenten er Hans Petter Sjøli som her skriver sine høyst personlige og private meninger. Det betyr ikke at VG står inne for hans meninger og går god for dem.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Kul_Djevel skrev: lør apr 15, 2023 8:19 am
DoktorS skrev: fre apr 14, 2023 3:44 pm Herlig og tydelig fra Christian Borch.

Uenig. Jeg mener at man ikke bør gi ut bok når man tydelig har tegn på Alzheimer. For makan til sprøyt fra en tidligere journalist har man vel aldri lest før.
Men likevel har du kjøpt og lest boka altså.. eller?

For øvrig har jeg ikke problemer med dialekter. Men det er greit å holde seg til bokmål, så alle forstår hva sakene dreier seg om. For de som er blinde eller når folk hører på radio, skjønner man nok ikke alltid sammenhengen når det beskrives på et grautmål.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Norge er fullt av fargerike dialekter. Jeg vil ha mer av dem på TV. Jeg tror faktisk NRK er problemet som nå møter sine egne avgjørelser i døra. Deres valg om å holde dialekter borte fra TV og Radio har gjort at mange ikke forstår norsk.

Hvis man ikke forstår kessen og keffer gjør man seg bare tverr. Eller så bør man utvide horisonten. Jeg sier forresten kossen og koffor sjøl, men det er jo fordi min dialekt er sterkt influert av Os sin dialekt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

jakral skrev: lør apr 15, 2023 10:35 am Jeg har ikke noen problemer med å forstå Lars Os, men denne dialektbruken er vel et uttrykk for at også journalister er blitt bevisste på at de er en merkevare som skal selge seg selv. Man skal være ”unik”, representere hjembygda og tilby noe mer enn bare formidling av nyheter. Så får det heller gå på bekostning av tydelighet noen ganger. Folk som sliter litt med hørselen vil jo lide mest når det viker fra normalen med dialektene, og Dagsrevyen har jo en godt voksen seerskare. Derfor er ikke Borchs angrep på Os helt uten poenger.
Det er helt korrekt, og Borchs poeng når han snakker om "egotrip". Man må ha levd under en stein for å ikke få med seg at dette er et element som har bredd om seg i det siste.

Det er heller ikke bare folk som sliter med hørselen som sliter med dialekt. Det gjelder jo også veldig mange innvandrere som fra før kan dårlig norsk. Eldre er også tregere i oppfattelsen.

Og man skal ikke har omgått veldig mange mennesker på sin ferd i hovedstadsområdet før man som innflytter forstår at ikke alle skjønner alt en sier til enhver tid. Da kan man spørre om igjen om man snakker direkte til vedkommende, men for mange kan det bli slitsomt, og man sliper av enkelte ord for å gjøre seg forstått.

Noen synes det er fornedrende, jeg synes det er helt greit og normal høflighet. Det er kanskje her skoen trykker for enkelte.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

pfrog567 skrev: lør apr 15, 2023 10:39 am
Kul_Djevel skrev: lør apr 15, 2023 8:19 am
DoktorS skrev: fre apr 14, 2023 3:44 pm Herlig og tydelig fra Christian Borch.

Uenig. Jeg mener at man ikke bør gi ut bok når man tydelig har tegn på Alzheimer. For makan til sprøyt fra en tidligere journalist har man vel aldri lest før.
Men likevel har du kjøpt og lest boka altså.. eller?

For øvrig har jeg ikke problemer med dialekter. Men det er greit å holde seg til bokmål, så alle forstår hva sakene dreier seg om. For de som er blinde eller når folk hører på radio, skjønner man nok ikke alltid sammenhengen når det beskrives på et grautmål.
Hvor har jeg skrevet at jeg har kjøpt og lest boka?

Jeg har kun lest det som er skrevet om den håpløse kritikken som har kommet fra Borch og det er ikke akkurat god reklame for boken. Nei, bruker ikke penger på uinteressant søppel vettu :D

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 10:38 am

Det heter ikke tilgjort - det heter normert, og det er nedfelt i NRKs språkregelverk.
Mulig det, men det høres tilgjort ut i mine ører når folk med ymse dialekter skal snakke helt korrekt (normert) nynorsk.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

PapaSmurf skrev: lør apr 15, 2023 10:39 am Norge er fullt av fargerike dialekter. Jeg vil ha mer av dem på TV. Jeg tror faktisk NRK er problemet som nå møter sine egne avgjørelser i døra. Deres valg om å holde dialekter borte fra TV og Radio har gjort at mange ikke forstår norsk.

Hvis man ikke forstår kessen og keffer gjør man seg bare tverr. Eller så bør man utvide horisonten. Jeg sier forresten kossen og koffor sjøl, men det er jo fordi min dialekt er sterkt influert av Os sin dialekt.
Skriver under på dette.

To fasiter i en og samme tråd. Man er enten evneveik eller rett og slett bare tverr!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Karatel skrev: lør apr 15, 2023 10:38 am
DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 10:25 am VG prøver å latterliggjøre ham...
Fra din lenke:

"Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning"

Skribenten er Hans Petter Sjøli som her skriver sine høyst personlige og private meninger. Det betyr ikke at VG står inne for hans meninger og går god for dem.
Jeg sammenfattet VG i ett ord fordi det var Roar Hagens tegning som var mest latterliggjørende.. Han er for øvrig sunnmøring..

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Sulfat skrev: lør apr 15, 2023 10:29 am Heller dialekt enn tilgjort riksmål/nynorsk.
Bjørn Hansen var i 30 år en utmerket utenriksreporter i NRK, men det var en lidelse å høre språket hans. Han snakket rent riksmål fra Oslo Vest, men han var født og oppvokst i Tromsø og klarte aldri å legge vekk det nordnorske tonefallet og snakket stivt riksmål med tonefall fra Tromsø. Så tilgjort og affektert at det var direkte latterlig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Sulfat skrev: lør apr 15, 2023 10:42 am
DoktorS skrev: lør apr 15, 2023 10:38 am

Det heter ikke tilgjort - det heter normert, og det er nedfelt i NRKs språkregelverk.
Mulig det, men det høres tilgjort ut i mine ører når folk med ymse dialekter skal snakke helt korrekt (normert) nynorsk.
Men nå er det jo det de aller fleste i NRK gjør. F.eks. Ingvild Bryn, som er fra Voss, men som snakker normert nynorsk på NRK. Det ville høres veldig merkelig ut om om hun skulle begynne å snakke på vossadialekt, for å si det forsiktig.

Og Atle Bjurstøm er fra Østfold - det ville også høres veldig merkelig ut om han skulle begynne å prate ren dialekt. Jeg mener det ble gjort en morsom sak ut av det en gang - at det ble testet, og det hørtes slett ikke bra ut (jeg skal forsøke å finne lydfilen)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

https://www.nrk.no/norge/ingvild-bryn-f ... 1.15916703

Og i 2012 blei ho, saman med Arill Riise i TV 2, kåra til Årets nynorskbrukar for å bruke normert nynorsk i moderne nyheitsjournalistikk. Same år fekk ho også Storegutprisen, som blir gjeven til nokon som bruker levande og ledig nynorsk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»