Telenor vil ha betaling for e-post-kontoer

Svar
fargerik

Re: Telenor vil ha betaling for e-post-kontoer

Legg inn av fargerik »

Helloween skrev: søn apr 16, 2023 11:38 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 16, 2023 9:36 am
Helloween skrev: søn apr 16, 2023 7:38 am

Jeg har ikke oversikt over alle jeg skal sende til. I motsetning til deg som hele livet har sittet som en speidergutt og notert ned i ett Excel ark alle plasser der eposten din er registrert.
Jeg vil ikke stå i en situasjon der jeg må bekrefte brukeren min på nytt i en idrettsapp for barna og så kommer den gamle adressen opp for eks. Jeg kommer hele tiden på nye plasser den er registrert, mareritt.
Hvis man vil være helt sikker på å få med seg alt så er dette realistisk sett ett prosjekt som tar ett års tid.
Hvis man bare har eposten registrert en plass, hos Norsk Speider Forbund så ja da er jeg enig i at det er en smal sak å bytte adresse.
Da burde du hatt gmail. Da slipper du å notere. Gmail husker alle du har sendt mail til noen gang. Du lager problemer som egentlig ikke eksisterer, men selvsagt vil folk unnskylde seg for å ikke ha økonomisk sans.
Det er veldig få plasser man kan sende en ny epost adresse til, 95% av plassene må man inn på brukeren sin selv og endre adressen.
Hvilket liv lever du egentlig, om jeg tør spørre, som tror dette er så enkelt ?
Ja jeg har vel tenkt i 10 år på å bytte til Gmail, men har ikke giddet selvsagt.
Det er jo fullt mulig å opprette en Gmail og sakte men sikkert ta det over tid, da. Operere med to leverandører helt til man er helt sikker på at all epost kommer til riktig sted.
Men akkurat som du.....jeg gidder ikke. Spesielt når vi er to brukere med hver sine kontakter her i huset.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: søn apr 16, 2023 11:45 am
Det er jo fullt mulig å opprette en Gmail og sakte men sikkert ta det over tid, da. Operere med to leverandører helt til man er helt sikker på at all epost kommer til riktig sted.
Men akkurat som du.....jeg gidder ikke. Spesielt når vi er to brukere med hver sine kontakter her i huset.
Kjerringa har outlook, altså hos Microsoft.
jeg har 2 online.no-kontoer.
Den ene med alle kontakter som er viktige vil jeg nok beholde, mens den andre (som er lek og tull osv.), ja der har jeg kopiert alle mailene over til en nyopprettet outlook/microsoft. Det tok litt tid, men også da fikk ryddet vekk en del ting. ;)

Corvus

Legg inn av Corvus »

nometalhorse skrev: lør apr 15, 2023 6:22 pm
Corvus skrev: lør apr 15, 2023 5:11 pm
nometalhorse skrev: lør apr 15, 2023 5:00 pm
Hva med å lese hele setning? Ofte hjelper det.
Står ingenting der om at man ikke betaler. Vis gjerne hvor du har skrevet det.
Jeg håper for din del at du nå egentlig troller.
Du betaler allerede for konto du har hos Gmail og andre med tilpasset reklame

Hvis du ikke forstår meningen med den setningen så kan jeg ikke hjelpe deg.
--end
Ah, skjønner. Man betaler ikke fem flate øre, men får noe reklame. Gjerne presiser bedre, dette er et gratis tilbud.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Betaling eller ei..
folk burde aldri bruke epost fra sin ISP. Det skjønner de den dagen de bytter leverandør.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: søn apr 16, 2023 1:29 pm Betaling eller ei..
folk burde aldri bruke epost fra sin ISP. Det skjønner de den dagen de bytter leverandør.
Folk bør være litt mer obs på spam. Det er min mening.
Bruker man hodet, ser man hva som er spam.
I stedet for å åpne linker i spam-postene er det smartest å bare slette disse.
Det plopper nå og da inn helt åpenbar spam her, jeg bare sletter dem, jeg. Og klikker på "Rapporter Spam".
Jeg vet at det ikke er en pakke på vei. Jeg vet at jeg ikke har vunnet en eller annen ting osv. Jeg vet at jeg ikke har meldt meg på en konkurranse eller kan hente noe gratis ett eller annet sted.
Dersom jeg bytter leverandør, vil det sannsynligvis også komme spam.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Neptun skrev: søn apr 16, 2023 1:29 pm Betaling eller ei..
folk burde aldri bruke epost fra sin ISP. Det skjønner de den dagen de bytter leverandør.
Er derfor jeg ikke bruker Min Sky til Telenor, det kan enten bli bytte eller plutselig betaling. Jeg er solgt til Apple og har alt der. Håper ikke de kødder det til men har aldri gjort det siden jeg fikk meg en smarttelefon, de er mer stabile enn de fleste.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Neptun skrev: søn apr 16, 2023 1:29 pm Betaling eller ei..
folk burde aldri bruke epost fra sin ISP. Det skjønner de den dagen de bytter leverandør.
Det er mer enn 20 år siden jeg hadde Telenor. Det som er rett og rimelig er at vi får 1 år på oss til å skifte til en annen løsning

startelver

Legg inn av startelver »

perchri skrev: lør apr 15, 2023 11:17 pm
return_of_drakkar skrev: fre apr 14, 2023 9:00 pm Man leser i Nettavisen at Telenor nå vil ta betalt for online.no - epostkontoene. 39 kroner per måned. Vil man avslutte det man har må dette skje før 31.5.2023.
Skurker...
https://www.nettavisen.no/okonomi/priss ... 95-1035522

Så kan man si at det er bare å bytte til annet, f.eks Microsofts-gratiskonto. Joda, men det fører jo med seg masse styr å rette opp her og der...
Hva kommer det av at vi på liv og død mener vi skal få ting gratis? Ola D... er sei på å lage noe ut av ting...de har hatt gratis, som plutselig man må betale noen kroner for å fortsatt få bruke. Det er butikk, og det koster penger å drive. Åsså 39kr mnd ,da gitt.....
Merkelig poeng, betaler du 39 kroner her , 39 kroner der, totalen blir fort flere hundrelapper i gebyrer eller straff om du vil for å ha en "gratis" tjeneste.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Kul_Djevel skrev: søn apr 16, 2023 9:34 am
Hardy-guttene skrev: søn apr 16, 2023 6:28 am
Kul_Djevel skrev: lør apr 15, 2023 2:41 pm Telenor vet ingenting om deg? Går det ikke an å logge av Gmail etter at man har sjekket mail?
Du svarte ikke på det jeg spurte om.

Vil du ha for eksempel gratis toalettpapir mot at dem som gir deg toalettpapiret får vite alt om deg, alt du gjør, skriver og leser på internett, får seg se alle bildene dine, får navn, adresse og telefonnummer til alle du kjenner, etc, og at de får bruke denne informasjonen til å påvirke deg politisk, påvirke hva du kjøper, påvirke hva du ser og leser, etc? Eller vil du betale 39 kroner måneden for toalettpapir?
Fordi sammenligningen er håpløs. Vi forholder oss til virkeligheten og ikke fantasiene dine.
Sammenligningen er relevant. Toalettpapir er noe du bruker daglig. Spørsmålet er om du er villig til å selge deg selv eller ikke.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Neptun skrev: søn apr 16, 2023 1:29 pm Betaling eller ei..
folk burde aldri bruke epost fra sin ISP. Det skjønner de den dagen de bytter leverandør.
Nå er det slik at man kunne ha epost uten andre produkter som internett.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Når man går man på Telenors webmail - så er den ikke sånn spesielt tiltalende, men ok nok.
Men, jeg ser at den allerede har råbommet på SPAM, ved å legge til SPAM noe som absolutt ikke er det - og et fra en avsender som jeg har fått en god del fra gjennom mange år...

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: søn apr 16, 2023 9:30 am Da var det gjort. Jeg har sagt opp Telenor T-wee fra i dag.
Dermed får Telenor 370 kroner mindre i inntekt pr. måned fra meg selv om jeg beholder Online.
Det var kjempeenkelt å sende oppsigelsen på nett.
Mye lettere enn å begynne å kåle med å endre epostadressen og sende melding til halve verden.
Lurt, i tillegg sikrer du deg at dataen din lagres ved norske datasentre og er igjen pålagt GDPR.

JuliaLang

Legg inn av JuliaLang »

PEF_1973 skrev: fre apr 14, 2023 9:20 pm Nytter jo ikke å ta betalt. Blir jo spammet i hjel støtt og stadig
Du kan betale ekstra for spam-filter.

Brukeravatar
Planck
Innlegg: 72

Legg inn av Planck »

Noen som husker at Telenor, i starten av internett, skulle ha betaling pr MB fra kundene? I tillegg til hva det kostet pr minutt å være oppkoblet.
Heldigvis turte Tele2 å ta opp kampen og tvang Telenor i kne.
Men flere 100-tusen nordmenn klamrer seg fortsatt til Telenors epost, til tross for at andre tilbud har vært gratis, og langt bedre, snart 20 år.

De kan velge å bytte til noe gratis og bedre nå, eller vente til Telenor legger ned hele tjenesten.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: man apr 17, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: søn apr 16, 2023 9:30 am Da var det gjort. Jeg har sagt opp Telenor T-wee fra i dag.
Dermed får Telenor 370 kroner mindre i inntekt pr. måned fra meg selv om jeg beholder Online.
Det var kjempeenkelt å sende oppsigelsen på nett.
Mye lettere enn å begynne å kåle med å endre epostadressen og sende melding til halve verden.
Lurt, i tillegg sikrer du deg at dataen din lagres ved norske datasentre og er igjen pålagt GDPR.
SPAM-filteret nå gjør jo motsatt av det den burde i mange saker.
Personopplysninger kan vel fritt deles innenfor EU/EØS, men per def ikke til 3.land (men sikkert bare per def).

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

return_of_drakkar skrev: man apr 17, 2023 8:54 am Når man går man på Telenors webmail - så er den ikke sånn spesielt tiltalende, men ok nok.
Men, jeg ser at den allerede har råbommet på SPAM, ved å legge til SPAM noe som absolutt ikke er det - og et fra en avsender som jeg har fått en god del fra gjennom mange år...
Er din konto allerede flyttet til ny løsning? Min er ikke det enda.
Og hvis du er på ny løsning - har du justert SPAM filter slik du vil ha det?
https://www.online.no/sikkerhet/slik-en ... ine-epost/

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 8:18 am
peraleks skrev: man apr 17, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: søn apr 16, 2023 9:30 am Da var det gjort. Jeg har sagt opp Telenor T-wee fra i dag.
Dermed får Telenor 370 kroner mindre i inntekt pr. måned fra meg selv om jeg beholder Online.
Det var kjempeenkelt å sende oppsigelsen på nett.
Mye lettere enn å begynne å kåle med å endre epostadressen og sende melding til halve verden.
Lurt, i tillegg sikrer du deg at dataen din lagres ved norske datasentre og er igjen pålagt GDPR.
SPAM-filteret nå gjør jo motsatt av det den burde i mange saker.
Personopplysninger kan vel fritt deles innenfor EU/EØS, men per def ikke til 3.land (men sikkert bare per def).
Nei, enhver selskap som håndterer dataen din innenfor datasentre lokalisert i Europa er pliktig til å innformere deg nøyaktig hva de gjør med dataen din, samt at du kan og når som helst bestemme at all dataen skal øyeblikkelig slettes. Dataen kan ei heller deles med 3. land uten din samtykke.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

nometalhorse skrev: tir apr 18, 2023 8:39 am
return_of_drakkar skrev: man apr 17, 2023 8:54 am Når man går man på Telenors webmail - så er den ikke sånn spesielt tiltalende, men ok nok.
Men, jeg ser at den allerede har råbommet på SPAM, ved å legge til SPAM noe som absolutt ikke er det - og et fra en avsender som jeg har fått en god del fra gjennom mange år...
Er din konto allerede flyttet til ny løsning? Min er ikke det enda.
Og hvis du er på ny løsning - har du justert SPAM filter slik du vil ha det?
https://www.online.no/sikkerhet/slik-en ... ine-epost/
Ja, det er den. De sier i alle fall det og det er nytt utseende etc. Spam står på standard. Får se hva jeg eventuelt gjør.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: tir apr 18, 2023 10:04 am
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 8:18 am
peraleks skrev: man apr 17, 2023 12:08 pm

Lurt, i tillegg sikrer du deg at dataen din lagres ved norske datasentre og er igjen pålagt GDPR.
SPAM-filteret nå gjør jo motsatt av det den burde i mange saker.
Personopplysninger kan vel fritt deles innenfor EU/EØS, men per def ikke til 3.land (men sikkert bare per def).
Nei, enhver selskap som håndterer dataen din innenfor datasentre lokalisert i Europa er pliktig til å innformere deg nøyaktig hva de gjør med dataen din, samt at du kan og når som helst bestemme at all dataen skal øyeblikkelig slettes. Dataen kan ei heller deles med 3. land uten din samtykke.
Vi snakker om litt forskjellige ting. Jeg tenker på Schrems II som setter begrensinger for noget.
Ut over det som er nedfelt i lover og regler så vet vi at ting ikke alltid fungerer som det burde, men det er en litt annen sak.

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 11:20 am
peraleks skrev: tir apr 18, 2023 10:04 am
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 8:18 am

SPAM-filteret nå gjør jo motsatt av det den burde i mange saker.
Personopplysninger kan vel fritt deles innenfor EU/EØS, men per def ikke til 3.land (men sikkert bare per def).
Nei, enhver selskap som håndterer dataen din innenfor datasentre lokalisert i Europa er pliktig til å innformere deg nøyaktig hva de gjør med dataen din, samt at du kan og når som helst bestemme at all dataen skal øyeblikkelig slettes. Dataen kan ei heller deles med 3. land uten din samtykke.
Vi snakker om litt forskjellige ting. Jeg tenker på Schrems II som setter begrensinger for noget.
Ut over det som er nedfelt i lover og regler så vet vi at ting ikke alltid fungerer som det burde, men det er en litt annen sak.
Nei, det snakker om tar og for seg Schrems II, det er derfor jeg nevner datasentre lokalisert i Europa.
Ønsker man at dataen skal helt og holdent bli i Norge/Europa så må man og påse at de tjenestene man bruker lagres ved datasentre/OnPrem/Servere lokalisert enten i Norge eller i Europa, da innbefattes de av GDPR.
Det siste der blir bare gjetting, det er enorme bøter hvis man blir tatt for brudd på GDPR og det er ikke akkurat vanskelig å finne ut av heller.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: tir apr 18, 2023 11:26 am
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 11:20 am
peraleks skrev: tir apr 18, 2023 10:04 am

Nei, enhver selskap som håndterer dataen din innenfor datasentre lokalisert i Europa er pliktig til å innformere deg nøyaktig hva de gjør med dataen din, samt at du kan og når som helst bestemme at all dataen skal øyeblikkelig slettes. Dataen kan ei heller deles med 3. land uten din samtykke.
Vi snakker om litt forskjellige ting. Jeg tenker på Schrems II som setter begrensinger for noget.
Ut over det som er nedfelt i lover og regler så vet vi at ting ikke alltid fungerer som det burde, men det er en litt annen sak.
Nei, det snakker om tar og for seg Schrems II, det er derfor jeg nevner datasentre lokalisert i Europa.
Ønsker man at dataen skal helt og holdent bli i Norge/Europa så må man og påse at de tjenestene man bruker lagres ved datasentre/OnPrem/Servere lokalisert enten i Norge eller i Europa, da innbefattes de av GDPR.
Det siste der blir bare gjetting, det er enorme bøter hvis man blir tatt for brudd på GDPR og det er ikke akkurat vanskelig å finne ut av heller.
Hva er det du egentlig ikke forstår med det jeg først skrev?

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 11:46 am
peraleks skrev: tir apr 18, 2023 11:26 am
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 11:20 am

Vi snakker om litt forskjellige ting. Jeg tenker på Schrems II som setter begrensinger for noget.
Ut over det som er nedfelt i lover og regler så vet vi at ting ikke alltid fungerer som det burde, men det er en litt annen sak.
Nei, det snakker om tar og for seg Schrems II, det er derfor jeg nevner datasentre lokalisert i Europa.
Ønsker man at dataen skal helt og holdent bli i Norge/Europa så må man og påse at de tjenestene man bruker lagres ved datasentre/OnPrem/Servere lokalisert enten i Norge eller i Europa, da innbefattes de av GDPR.
Det siste der blir bare gjetting, det er enorme bøter hvis man blir tatt for brudd på GDPR og det er ikke akkurat vanskelig å finne ut av heller.
Hva er det du egentlig ikke forstår med det jeg først skrev?
Kan du ikke heller utdype framfor å komme med fjasete svar.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: tir apr 18, 2023 11:48 am
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 11:46 am
peraleks skrev: tir apr 18, 2023 11:26 am

Nei, det snakker om tar og for seg Schrems II, det er derfor jeg nevner datasentre lokalisert i Europa.
Ønsker man at dataen skal helt og holdent bli i Norge/Europa så må man og påse at de tjenestene man bruker lagres ved datasentre/OnPrem/Servere lokalisert enten i Norge eller i Europa, da innbefattes de av GDPR.
Det siste der blir bare gjetting, det er enorme bøter hvis man blir tatt for brudd på GDPR og det er ikke akkurat vanskelig å finne ut av heller.
Hva er det du egentlig ikke forstår med det jeg først skrev?
Kan du ikke heller utdype framfor å komme med fjasete svar.
Det er ikke noe fjas.
Opplysninger kan overføres mellom "godtatte" land når det foreligger et grunnlag for det.
Det var det jeg da skrev, og det betyr ikke at man mener at det er fritt fram når som helst og for hva som helst.
Det lille ordet "vel" indikerte dette.
Men dette er ikke fra mitt ståsted noe å si noe mer om.
Det bygger nok litt på misforståelser at ble "noe att og fram her" (så kan jeg ta skylda for det :mrgreen: ).

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 12:32 pm
peraleks skrev: tir apr 18, 2023 11:48 am
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 11:46 am

Hva er det du egentlig ikke forstår med det jeg først skrev?
Kan du ikke heller utdype framfor å komme med fjasete svar.
Det er ikke noe fjas.
Opplysninger kan overføres mellom "godtatte" land når det foreligger et grunnlag for det.
Det var det jeg da skrev, og det betyr ikke at man mener at det er fritt fram når som helst og for hva som helst.
Det lille ordet "vel" indikerte dette.
Men dette er ikke fra mitt ståsted noe å si noe mer om.
Det bygger nok litt på misforståelser at ble "noe att og fram her" (så kan jeg ta skylda for det :mrgreen: ).
De kan men følgende må være på plass:

Overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS, såkalte tredjeland, krever ikke bare at det finnes et rettslig grunnlag for behandlingen av personopplysninger. I tillegg skal det også foreligge et såkalt «overføringsgrunnlag». Du vil med andre ord bli opplyst om det og må deretter fullføre en godkjennelse av at dette i det hele tatt kan skje. Selskapet som eventuelt ønsker dette er også pliktig til å varsle brukerne sine, samt ha en dokumentert prosess for tillatelse av en slik overføring.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det er uhørt uansett å ta betaling for e-post kontoer. Det er grådighet av det lite sjarmerende slaget. Mye skal ha mer!

peraleks

Legg inn av peraleks »

izzet2015 skrev: tir apr 18, 2023 2:32 pm Det er uhørt uansett å ta betaling for e-post kontoer. Det er grådighet av det lite sjarmerende slaget. Mye skal ha mer!
Nei det er det ikke, det er en tjeneste Telenor tilbyr og som de selvfølgelig kan ta betalt for om de skulle ønske det.

Brukeravatar
Planck
Innlegg: 72

Legg inn av Planck »

peraleks skrev: tir apr 18, 2023 2:35 pm Nei det er det ikke, det er en tjeneste Telenor tilbyr og som de selvfølgelig kan ta betalt for om de skulle ønske det.
Ingen seriøse firma lurer kundene til betalbare tjenester som er langt dårligere enn gratis alternativer.
(Se denne tråden)
At det er mulig for telenor er fordi kundemassen er der fordi de alltid har vært det, gjerne siden Televerkets totalmonopol, og ikke vurderer alternativer.
Hvilke andre grunner skulle det være for å være telenorkunde?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hvorfor lever denne tråden fremdeles?
De som ikke vil ha Telenor Online har vel sagt opp nå?
Og dermed er det ikke mer å diskutere.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: tir apr 18, 2023 1:38 pm
return_of_drakkar skrev: tir apr 18, 2023 12:32 pm
peraleks skrev: tir apr 18, 2023 11:48 am

Kan du ikke heller utdype framfor å komme med fjasete svar.
Det er ikke noe fjas.
Opplysninger kan overføres mellom "godtatte" land når det foreligger et grunnlag for det.
Det var det jeg da skrev, og det betyr ikke at man mener at det er fritt fram når som helst og for hva som helst.
Det lille ordet "vel" indikerte dette.
Men dette er ikke fra mitt ståsted noe å si noe mer om.
Det bygger nok litt på misforståelser at ble "noe att og fram her" (så kan jeg ta skylda for det :mrgreen: ).
De kan men følgende må være på plass:

Overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS, såkalte tredjeland, krever ikke bare at det finnes et rettslig grunnlag for behandlingen av personopplysninger. I tillegg skal det også foreligge et såkalt «overføringsgrunnlag». Du vil med andre ord bli opplyst om det og må deretter fullføre en godkjennelse av at dette i det hele tatt kan skje. Selskapet som eventuelt ønsker dette er også pliktig til å varsle brukerne sine, samt ha en dokumentert prosess for tillatelse av en slik overføring.
Alt dette vet jeg.
Men nå er detaljert for de som måtte være interessert eller lurer på noe.
Det er bra!

Helloween

Legg inn av Helloween »

Planck skrev: man apr 17, 2023 12:51 pm Noen som husker at Telenor, i starten av internett, skulle ha betaling pr MB fra kundene? I tillegg til hva det kostet pr minutt å være oppkoblet.
Heldigvis turte Tele2 å ta opp kampen og tvang Telenor i kne.
Men flere 100-tusen nordmenn klamrer seg fortsatt til Telenors epost, til tross for at andre tilbud har vært gratis, og langt bedre, snart 20 år.

De kan velge å bytte til noe gratis og bedre nå, eller vente til Telenor legger ned hele tjenesten.
Hør her smartass hvis det er så forbanna lett å bytte epost adresse så gjør det selv da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»