Jonas G. Støre er problemet i AP

Svar
ms_8

Re: Jonas G. Støre er problemet i AP

Legg inn av ms_8 »

Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær

guru

Legg inn av guru »

Fasinerende å se den interne krigen i AP.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
Da blir det vel Brenna, Vestre og Pedersen inn, endelig ble løftet om vanlige folks tur innfridd :)
Støre er jo der fra før, og leder valgkomiteen og partiets politikk med fast hånd.
Sist redigert av hauge23 den fre apr 21, 2023 9:47 am, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Sikkert smart å erstatte Skjæran og Stenseng. De har nå hatt mange år på å tre ut av anonymiteten, uten å ha vist tegn til å gjøre det. Det eneste jeg forbinder med Skjæren er et nachspiel på et hotell under corona-perioden. Bedre å la yngre folk slippe til.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Er nok lurt med Vestre inn, og da har partiet to unge nestledere. Så er Brenna selvsagt et mye større politisk talent enn Vestre, og skulle AP få statsminister igjen så er nok hun mest sannsynlig.

Partisekretær er jo stilling innad i partiet, så det har ikke så mye å si for hvordan partiet oppfattes. Men det er klart at en ledelsen uten noen fra trønderlag vil bli lagt merke til.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:00 am
guru skrev: fre apr 21, 2023 9:35 am Fasinerende å se den interne krigen i AP.
Fin underholdning. Håper det fortsetter.
Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

GoingKronos skrev: fre apr 21, 2023 9:53 am Er nok lurt med Vestre inn, og da har partiet to unge nestledere. Så er Brenna selvsagt et mye større politisk talent enn Vestre, og skulle AP få statsminister igjen så er nok hun mest sannsynlig.

Partisekretær er jo stilling innad i partiet, så det har ikke så mye å si for hvordan partiet oppfattes. Men det er klart at en ledelsen uten noen fra trønderlag vil bli lagt merke til.
Samstundes har det vært slik sidan Giske måtte gå. Ellers blir nok dette neppe oppfattet veldig godt i Trøndelag AP. Trøsten får være at Tajik fort havner som den andre store taperen. Kjerkol får garantert beholde plassen i sentralstyret og eg tipper AP går for ordføraren i Rogaland inn i sentralstyret.

Spørsmålet er om Stenseng er totalt ferdig i AP politikken eller om Støre gir henne 1 plass i regjeringa?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Regner ellers med at Tajik er ganske langt unna å få seg en posisjon etter den siste utviklingen.

Investor

Legg inn av Investor »

ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
I så fall spennende å se hvem Helga skal sverte denne gangen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

APs problem har sin årsak i politikken partiet fører, sterkt preget av Støre. Den fører til misnøye ute i befolkningen som uttrykker det gjennom meningsmålinger.
Når partiet driver med å legge tilrette for utskiftninger av mannskap som bare dilter etter lederen, er dette uttrykk for at Støre ønsker å få fokuset bort fra at partiet heller burde legge tilrette for endret politikk, som landet virkelig har behov for, og som ville fått fart på meningsmålingene også.
Ikke usannsynlig at noen nye folk under Støre vil gi et oppsving på målingene, men dersom politikken ikke endres, vil oppsvinget bli en kortvarig hendelse.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am
Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:00 am
guru skrev: fre apr 21, 2023 9:35 am Fasinerende å se den interne krigen i AP.
Fin underholdning. Håper det fortsetter.
Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
Det gikk vel mindre enn 24 timer fra Skjæran bekreftet ønske om å fortsette som nestleder, til han erklærte å ville tre tilbake. Samtidig begrunnet han det med partiets sterke ønske om fornyelse i partiledelsen, noe som forteller om at Skjæran ble presset ut.
Det forteller også at den som har regien bak i kulissene er herr Jonas G. Støre. Det er forsåvidt ikke overraskende. AP = Støre, og det vil overraske mye om Støre går på nederlag i noen av sakene av betydning på landsmøtet.

Jeg har forståelse for at noen synes at dette spillet har underholdningsverdi.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Blir bra med Tonje Brenna. På tide å få inn noen med såpass bred erfaringsbakgrunn som både ungdomssekretær i LO og politisk rådgiver. Er det noe politikken virkelig skriker etter er det slike folk.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

hauge23 skrev: fre apr 21, 2023 10:26 am
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am
Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:00 am

Fin underholdning. Håper det fortsetter.
Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
Det gikk vel mindre enn 24 timer fra Skjæran bekreftet ønske om å fortsette som nestleder, til han erklærte å ville tre tilbake. Samtidig begrunnet han det med partiets sterke ønske om fornyelse i partiledelsen, noe som forteller om at Skjæran ble presset ut.
Det forteller også at den som har regien bak i kulissene er herr Jonas G. Støre. Det er forsåvidt ikke overraskende. AP = Støre, og det vil overraske mye om Støre går på nederlag i noen av sakene av betydning på landsmøtet.

Jeg har forståelse for at noen synes at dette spillet har underholdningsverdi.
Eg og trur det. Verker værtfall veldig merkeleg at han plutseleg sjølv berre ville gi opp. Eg trur ikkje han nødvendigvis vart pressa ut, men at Støre kan ha gitt han 1 råd om å trekke seg for å sikre enstemming oppsluttning på det nye laget. Han får nok plass i sentralstyret og fortsette som minister regner eg med

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 10:40 am
hauge23 skrev: fre apr 21, 2023 10:26 am
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am

Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
Det gikk vel mindre enn 24 timer fra Skjæran bekreftet ønske om å fortsette som nestleder, til han erklærte å ville tre tilbake. Samtidig begrunnet han det med partiets sterke ønske om fornyelse i partiledelsen, noe som forteller om at Skjæran ble presset ut.
Det forteller også at den som har regien bak i kulissene er herr Jonas G. Støre. Det er forsåvidt ikke overraskende. AP = Støre, og det vil overraske mye om Støre går på nederlag i noen av sakene av betydning på landsmøtet.

Jeg har forståelse for at noen synes at dette spillet har underholdningsverdi.
Eg og trur det. Verker værtfall veldig merkeleg at han plutseleg sjølv berre ville gi opp. Eg trur ikkje han nødvendigvis vart pressa ut, men at Støre kan ha gitt han 1 råd om å trekke seg for å sikre enstemming oppsluttning på det nye laget. Han får nok plass i sentralstyret og fortsette som minister regner eg med
Noen måtte vel gi ham en reality check, for det er helt tydelig at han har trodd at han er en enorm ressurs for partiet - noe han på ingen måte er. Skift ut dialekten og den geografiske bakgrunnen hans og han ville ikke vært i nærheten av de posisjonene han har. Og da er man inne på et mer grunnleggende problem med organisasjonen - at dette med geografisk tilhørighet trumfer kompetanse. Skjønner jo at det til en viss grad er bra at ulike deler av landet er representert, men når det gjør at dyktige folk blir holdt ute til fordel for en breial norlænning av Skjærans (manglende) format, så blir det bare tullete.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:57 am
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am
Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:00 am

Fin underholdning. Håper det fortsetter.
Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
I AP skifter de mening fra ene dagen til den andre, klart det er underholdende å se maktkampen utspille seg. Fornøyelig og underholdende.
Var ikke mye til maktkamp. Ordføreren i hans egen kommune var ute og kjeftet og det var vel stort sett den eneste støtterklæringen Skjæran fikk. Klart at Vestre er et langt sterkere kort, selv om han er en østlending med penger.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 10:40 am
hauge23 skrev: fre apr 21, 2023 10:26 am
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am

Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
Det gikk vel mindre enn 24 timer fra Skjæran bekreftet ønske om å fortsette som nestleder, til han erklærte å ville tre tilbake. Samtidig begrunnet han det med partiets sterke ønske om fornyelse i partiledelsen, noe som forteller om at Skjæran ble presset ut.
Det forteller også at den som har regien bak i kulissene er herr Jonas G. Støre. Det er forsåvidt ikke overraskende. AP = Støre, og det vil overraske mye om Støre går på nederlag i noen av sakene av betydning på landsmøtet.

Jeg har forståelse for at noen synes at dette spillet har underholdningsverdi.
Eg og trur det. Verker værtfall veldig merkeleg at han plutseleg sjølv berre ville gi opp. Eg trur ikkje han nødvendigvis vart pressa ut, men at Støre kan ha gitt han 1 råd om å trekke seg for å sikre enstemming oppsluttning på det nye laget. Han får nok plass i sentralstyret og fortsette som minister regner eg med
Det var nok ikke Støre, det var Troms og Finnmark som satte dolken i ryggen på han. I det øyeblikket de ønsket Helga Pedersen så var den nødvendige støtten fra nord borte. Så får vi se om deres gambling fungerer, det kan jo hende at Nord-Norge blir uten noen i toppledelsen også.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:57 am
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am
Cannabis Connoisseur skrev: fre apr 21, 2023 10:00 am

Fin underholdning. Håper det fortsetter.
Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
I AP skifter de mening fra ene dagen til den andre, klart det er underholdende å se maktkampen utspille seg. Fornøyelig og underholdende.
Det virker ikke som du har noen meninger om hvem som burde ha de ulike posisjonene. Vet du i det hele tatt hvem personene som diskuteres her er?
Sist redigert av Folk_flesk den fre apr 21, 2023 11:03 am, redigert 2 ganger totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 10:40 am
hauge23 skrev: fre apr 21, 2023 10:26 am
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 10:07 am

Hvis du synes det var "underholdende" at Skjæran trakk seg så lever du et ganske kjedelig liv.
Det gikk vel mindre enn 24 timer fra Skjæran bekreftet ønske om å fortsette som nestleder, til han erklærte å ville tre tilbake. Samtidig begrunnet han det med partiets sterke ønske om fornyelse i partiledelsen, noe som forteller om at Skjæran ble presset ut.
Det forteller også at den som har regien bak i kulissene er herr Jonas G. Støre. Det er forsåvidt ikke overraskende. AP = Støre, og det vil overraske mye om Støre går på nederlag i noen av sakene av betydning på landsmøtet.

Jeg har forståelse for at noen synes at dette spillet har underholdningsverdi.
Eg og trur det. Verker værtfall veldig merkeleg at han plutseleg sjølv berre ville gi opp. Eg trur ikkje han nødvendigvis vart pressa ut, men at Støre kan ha gitt han 1 råd om å trekke seg for å sikre enstemming oppsluttning på det nye laget. Han får nok plass i sentralstyret og fortsette som minister regner eg med
Det er da andre enn Støre som kan ha fått Skjæran til å ta til fornuften. Han klarte jo ikke engang å sanke støtte fra Troms og Finnmark. Helt naturlig å skifte ut en av de svakeste og mest anonyme nestlederne AP har hatt på lenge, men et up and coming politikertalent som Vestre.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Solvgutt1 skrev: fre apr 21, 2023 11:02 am
ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 10:40 am
hauge23 skrev: fre apr 21, 2023 10:26 am

Det gikk vel mindre enn 24 timer fra Skjæran bekreftet ønske om å fortsette som nestleder, til han erklærte å ville tre tilbake. Samtidig begrunnet han det med partiets sterke ønske om fornyelse i partiledelsen, noe som forteller om at Skjæran ble presset ut.
Det forteller også at den som har regien bak i kulissene er herr Jonas G. Støre. Det er forsåvidt ikke overraskende. AP = Støre, og det vil overraske mye om Støre går på nederlag i noen av sakene av betydning på landsmøtet.

Jeg har forståelse for at noen synes at dette spillet har underholdningsverdi.
Eg og trur det. Verker værtfall veldig merkeleg at han plutseleg sjølv berre ville gi opp. Eg trur ikkje han nødvendigvis vart pressa ut, men at Støre kan ha gitt han 1 råd om å trekke seg for å sikre enstemming oppsluttning på det nye laget. Han får nok plass i sentralstyret og fortsette som minister regner eg med
Det er da andre enn Støre som kan ha fått Skjæran til å ta til fornuften. Han klarte jo ikke engang å sanke støtte fra Troms og Finnmark. Helt naturlig å skifte ut en av de svakeste og mest anonyme nestlederne AP har hatt på lenge, men et up and coming politikertalent som Vestre.
Både ja og nei. Hadde Støre i møte med valkomiteen sagt at han i større grad ville beholdt Skjæran. Så kan det være at Skjæran hadde beholdt plassen. Samstundes var Finnmark sitt forslag om Helga Pedersen med på å gjere det vanskeligere for han. Når det er sagt, så er eg enig at Skjæran var rimeleg svak og at kravet om fornying gjorde det lettare å bytte han ut. Tross alt representere Brenna og Vestre framtida i AP

guru

Legg inn av guru »

ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
Ser ut som Stenseng overlever.

I følge VG kommer Brenna og Vestre inn som nye nestledere, mens Stenseng fortsetter som partisekretær.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

guru skrev: fre apr 21, 2023 11:27 am
ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
Ser ut som Stenseng overlever.

I følge VG kommer Brenna og Vestre inn som nye nestledere, mens Stenseng fortsetter som partisekretær.
Da lurer jeg litt på hva nordlendingene har fått.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

guru skrev: fre apr 21, 2023 11:27 am
ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
Ser ut som Stenseng overlever.

I følge VG kommer Brenna og Vestre inn som nye nestledere, mens Stenseng fortsetter som partisekretær.
AP problemer skal også løses med 4 østlendinger. Veldig spesielt om dette skjer og dette vil definitvt skape meir bråk

guru

Legg inn av guru »

Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 11:29 am
guru skrev: fre apr 21, 2023 11:27 am
ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
Ser ut som Stenseng overlever.

I følge VG kommer Brenna og Vestre inn som nye nestledere, mens Stenseng fortsetter som partisekretær.
Da lurer jeg litt på hva nordlendingene har fått.

Godt spørsmål. Dette kommer til å skape støy nordpå. Og i distriktene for øvrig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hadia Tajik er ikke innstilt til sentralstyret. Veldig bra at AP om ikke annet signaliserer at det ikke er plass for en profilert skattesvindler i verken ledelsen eller sentralstyret.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 444

Legg inn av Keva »

Everenga skrev: ons apr 19, 2023 2:53 pm Men hvorfor setter han seg i en situasjon han må skjønne at han kan bli framstilt som enda mer elitistisk når det er nettopp det elitistiske imaget hans som er hans store møllestein rundt halsen?
Som f.eks. å ønske folk god påske mens han slapper av på en skinnfell?
Jeg begynner å lure: Finnes det én eneste situasjon vår statsminister kan "sette seg i" som ikke kan utnyttes til å baksnakke ham og vrenge til det verste?
Det ser ut til å ha blitt TV's varemerke - med hjelp av sirenen fra Sunnmøre og en utskjemt "journalist" (han som de kritikkløst nok ansatte da han helt berettiget fikk sparken fra VG).
Det er sikkert ting Støre kan kritiseres for - men kunne de ikke ha fantasi til i hvert fall å prøve å finne noe som faktisk er interessant og betyr noe.
Politikk kan man kanskje ikke forvente at disse "tabbe-detektivene" skal befatte seg med, - det er vel ikke interessant nok...

lund

Legg inn av lund »

Skjæran fikk jo vervet utelukkende fordi han er nordlending. Bra at man blir kvitt en inkompetent person som aldri skulle hatt vervet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Everenga skrev: ons apr 19, 2023 2:53 pm
William_S skrev: ons apr 19, 2023 2:36 pm Fin kronikk av Snoen om mye smålighet. Tv2 hadde nøstet opp en sak fra i fjor om at Støre bodde i ambassadørresidensen i etterkant av et besøk i London. Noe han i ettertid rapporterte og betalte skatt av slik regelverket krever rundt private fordeler man får i arbeidssammenheng.
https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... ge-megafon
Men her er greia: Ja Støre har absolutt ikke brutt noen retningslinjer. Han har skattet av det og rapportert det. Men hvorfor setter han seg i en situasjon han må skjønne at han kan bli framstilt som enda mer elitistisk når det er nettopp det elitistiske imaget hans som er hans store møllestein rundt halsen?
Han burde helt klart bodd med familien i et telt under en bro i London for å vise at han overhodet ikke er elitistisk.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 11:29 am
guru skrev: fre apr 21, 2023 11:27 am
ms_8 skrev: fre apr 21, 2023 9:11 am Skjæran trekker seg som nestleiar og dermed er det nok ganske sannsynleg at Stenseng ryker i dragsuget for å få Helga Pedersen inn som ny partisekretær
Ser ut som Stenseng overlever.

I følge VG kommer Brenna og Vestre inn som nye nestledere, mens Stenseng fortsetter som partisekretær.
Da lurer jeg litt på hva nordlendingene har fått.
Egg over hele ansiktet er vel svaret.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

AP har hatt synkende tilslutning, som har vært markant etter at EUs energi-infrastruktur ble mere istand til å gjennomføre EUs energipolitikk, gjennom energiunionen og ACER. Mere presist, strøm-eksportkablene til Storbritannia og Tyskland ble ferdige og tatt i bruk. Dette rammet Norge pga. EØS-avtalen.
Resten av historien er kjent, uforutsette og svært høye priser på strøm, som skaper enorme problemer for husstander og næringsliv, samt generell prisstigning på alt mulig, en ødeleggende inflasjonsspiral.
Regjeringen, hvor AP er dominerende, ønsker ikke å gjøre noe med årsaken til problemene. Dette har ført til synkende oppslutning på meningsmålingene.

Er det virkelig noen som tror at problemene skyldes partisekretær og nestleder? At dersom Brenna og Vestre kommer inn, så hokus pokus problemene borte!
Det er bare èn vinner, og han heter Jonas G. Støre, med mindre han blir kastet på landsmøtet. En slik hendelse forteller om at det ligger mye fornuft i det lavere skikt i partiet, og at der er et ønske om en kursendring i partiets politikk, som vil komme både partiet og landet tilgode.

Kulturen i AP gir ingen sannsynlighet for at dette skjer.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Solvgutt1 skrev: fre apr 21, 2023 11:47 am Hadia Tajik er ikke innstilt til sentralstyret. Veldig bra at AP om ikke annet signaliserer at det ikke er plass for en profilert skattesvindler i verken ledelsen eller sentralstyret.
Spørsmålet er om Tajik i det hele tatt blir i politikken. Hun har ikke greid å komme tilbake som statsråd og nå røyk muligheten til en topp-posisjon i partiet. Veien tilbake er nok lenger enn hun trodde og hun har nok ikke forstått helt konsekvensene av hennes egne dumheter. Er hun fornøyd med å være menig stortingsrepresentant? Neppe. Kanskje blir det advokat-karriere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»