Lønnsoppgjøret 2023

Svar
palimpsest

Re: Lønnsoppgjøret 2023

Legg inn av palimpsest »

MacanT skrev: tor apr 20, 2023 7:57 pm
Scuderia skrev: tor apr 20, 2023 4:42 pm Patetisk LO

.. altså 0,2 i den faste delen var det som skulle til? Og dette klarte de ikke å bli enige om før streiken?? Peggy med markeringsbehov?
Og de 0,2 er allerede spist opp av ytterligere svekkelse av kronekursen som falt med over 2% mot både Euro og USD i løpet av streiken.
Men tenk når kronekursen stiger igjen, da har de plutselig tjent på det!

William_S

Legg inn av William_S »

Nå som frontfaget er i havn er det vel stat og kommune sin tur. Som jeg skrev tidligere er det nok bordet dekket for en ny lærerstreik i slutten av neste måned vil jeg tro. Men først skal det forhandles og mekles . Det er jo sånn at enkeltforbund kan velge å bryte ut selv om resten av Unio blir enige. Feks fikk jo NSF gjennomslag for en av sine hjertesaker i fjor, nemlig nattillegg gjennom hele nattevakten..nå er det jo kun kroner og øre i år da, men spennende blir det jo.

Brukeravatar
Korgutt  
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

William_S skrev: fre apr 21, 2023 7:38 am Nå som frontfaget er i havn er det vel stat og kommune sin tur. Som jeg skrev tidligere er det nok bordet dekket for en ny lærerstreik i slutten av neste måned vil jeg tro. Men først skal det forhandles og mekles . Det er jo sånn at enkeltforbund kan velge å bryte ut selv om resten av Unio blir enige. Feks fikk jo NSF gjennomslag for en av sine hjertesaker i fjor, nemlig nattillegg gjennom hele nattevakten..nå er det jo kun kroner og øre i år da, men spennende blir det jo.
Hvordan er streikekassen hos lærerne da? Den er vel nesten bunnskrapt vil jeg tro?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

palimpsest skrev: tor apr 20, 2023 11:16 pm
MacanT skrev: tor apr 20, 2023 7:57 pm
Scuderia skrev: tor apr 20, 2023 4:42 pm Patetisk LO

.. altså 0,2 i den faste delen var det som skulle til? Og dette klarte de ikke å bli enige om før streiken?? Peggy med markeringsbehov?
Og de 0,2 er allerede spist opp av ytterligere svekkelse av kronekursen som falt med over 2% mot både Euro og USD i løpet av streiken.
Men tenk når kronekursen stiger igjen, da har de plutselig tjent på det!
Motsatt om kronekursen synker ytterligere.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Folk_flesk skrev: tor apr 20, 2023 3:24 pm Sitter vel en del folk med boden full av six-packer og klør seg i hodet nå. Fest blir det iallefall.
Fryktelig mange som skal gjøre seg morsomme på de som har hamstret.
Handlet inn litt ekstra. Men vi snakker om under 3 6-pack.
For meg og de andre som er avhengig av cola er det uansett drukket opp i god tid før 17. mai :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Korgutt skrev: fre apr 21, 2023 2:49 pm
William_S skrev: fre apr 21, 2023 7:38 am Nå som frontfaget er i havn er det vel stat og kommune sin tur. Som jeg skrev tidligere er det nok bordet dekket for en ny lærerstreik i slutten av neste måned vil jeg tro. Men først skal det forhandles og mekles . Det er jo sånn at enkeltforbund kan velge å bryte ut selv om resten av Unio blir enige. Feks fikk jo NSF gjennomslag for en av sine hjertesaker i fjor, nemlig nattillegg gjennom hele nattevakten..nå er det jo kun kroner og øre i år da, men spennende blir det jo.
Hvordan er streikekassen hos lærerne da? Den er vel nesten bunnskrapt vil jeg tro?
Godt spørsmål. Fant ikke noen tall i farten.
Men var 1,4 milliarder ved inngangen av 2022. Trur også det er vanlig at man kan låne både her og der i andre forbund.
Tipper de har så de klarer seg. Dog vil det jo stoppe opp engang. Kanskje det blir siste streik i år da på noen år.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

VivaLV skrev: fre apr 21, 2023 3:44 pm
Folk_flesk skrev: tor apr 20, 2023 3:24 pm Sitter vel en del folk med boden full av six-packer og klør seg i hodet nå. Fest blir det iallefall.
Fryktelig mange som skal gjøre seg morsomme på de som har hamstret.
Handlet inn litt ekstra. Men vi snakker om under 3 6-pack.
For meg og de andre som er avhengig av cola er det uansett drukket opp i god tid før 17. mai :-)
"Hamstret" selv en 10-pack med 0,33 Frydenlund blå. Da slipper jeg iallefall å tenke på ølkjøp til helga.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 3:55 pm
VivaLV skrev: fre apr 21, 2023 3:44 pm
Folk_flesk skrev: tor apr 20, 2023 3:24 pm Sitter vel en del folk med boden full av six-packer og klør seg i hodet nå. Fest blir det iallefall.
Fryktelig mange som skal gjøre seg morsomme på de som har hamstret.
Handlet inn litt ekstra. Men vi snakker om under 3 6-pack.
For meg og de andre som er avhengig av cola er det uansett drukket opp i god tid før 17. mai :-)
"Hamstret" selv en 10-pack med 0,33 Frydenlund blå. Da slipper jeg iallefall å tenke på ølkjøp til helga.
Haha. Jeg kjøpte en sixpack Frydenlund blå på mandag bare for å være sikker på at jeg hadde litt øl til helga. Men det var da aldri i nærheten av tomt for verken øl eller Pepsi Max her, så hamstring var det lite av.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: fre apr 21, 2023 3:58 pm
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 3:55 pm
VivaLV skrev: fre apr 21, 2023 3:44 pm

Fryktelig mange som skal gjøre seg morsomme på de som har hamstret.
Handlet inn litt ekstra. Men vi snakker om under 3 6-pack.
For meg og de andre som er avhengig av cola er det uansett drukket opp i god tid før 17. mai :-)
"Hamstret" selv en 10-pack med 0,33 Frydenlund blå. Da slipper jeg iallefall å tenke på ølkjøp til helga.
Haha. Jeg kjøpte en sixpack Frydenlund blå på mandag bare for å være sikker på at jeg hadde litt øl til helga. Men det var da aldri i nærheten av tomt for verken øl eller Pepsi Max.
Nei, min nærbutikk COOP viste heller ingen tegn til svakhet før Peggy blåste i fløyta.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Scuderia skrev: tor apr 20, 2023 4:42 pm Patetisk LO

.. altså 0,2 i den faste delen var det som skulle til? Og dette klarte de ikke å bli enige om før streiken?? Peggy med markeringsbehov?
Så 22500 er ikkje noko å streike om.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

MRSA skrev: fre apr 21, 2023 4:43 pm
Scuderia skrev: tor apr 20, 2023 4:42 pm Patetisk LO

.. altså 0,2 i den faste delen var det som skulle til? Og dette klarte de ikke å bli enige om før streiken?? Peggy med markeringsbehov?
Så 22500 er ikkje noko å streike om.
Vel, det er nok ikke særlig mange LO-medlemmer som har over 11 millioner i lønn :D

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Fordomsfull skrev: fre apr 21, 2023 3:08 pm
palimpsest skrev: tor apr 20, 2023 11:16 pm
MacanT skrev: tor apr 20, 2023 7:57 pm
Og de 0,2 er allerede spist opp av ytterligere svekkelse av kronekursen som falt med over 2% mot både Euro og USD i løpet av streiken.
Men tenk når kronekursen stiger igjen, da har de plutselig tjent på det!
Motsatt om kronekursen synker ytterligere.
Oppgjøret ifjor må vel ha vært blant tidenes dårligste med tanke på hvor mye kronekursen har sunket siden da.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

palimpsest skrev: fre apr 21, 2023 5:30 pm
Fordomsfull skrev: fre apr 21, 2023 3:08 pm
palimpsest skrev: tor apr 20, 2023 11:16 pm

Men tenk når kronekursen stiger igjen, da har de plutselig tjent på det!
Motsatt om kronekursen synker ytterligere.
Oppgjøret ifjor må vel ha vært blant tidenes dårligste med tanke på hvor mye kronekursen har sunket siden da.
Var det ikke ifjor de ga 4 kroner mer i timen? I 1981 fikk jeg&vi - 4 kroner i tillegg for timen; fra 39 til 43 kroner.
Og matvareprisene sa de steg i fjor med vel 10 % - fra juli 2021 til juli 2022. Pluss den forba... strømmen og drivstoffet..... Lederen i ARBEIDERpartiet er statsminister og da har ARBEIDSfolk fått inndratt mest kjøpekraft - EVVER!
Alle andre valutaer stiger og ikke vår, enda vi staten aldri noensinne har vært i nærheten av så store inntekter og butikken Norge altså går svingodt - Men styringsrenten skal opp og opp og opp og.....Når skal det hjelpe, liksom?

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

MacanT skrev: fre apr 21, 2023 4:49 pm
MRSA skrev: fre apr 21, 2023 4:43 pm
Scuderia skrev: tor apr 20, 2023 4:42 pm Patetisk LO

.. altså 0,2 i den faste delen var det som skulle til? Og dette klarte de ikke å bli enige om før streiken?? Peggy med markeringsbehov?
Så 22500 er ikkje noko å streike om.
Vel, det er nok ikke særlig mange LO-medlemmer som har over 11 millioner i lønn :D
Nei, men noen kanskje? Mistenker heller at det er noe galt med matte evnen til enkelte.. men hvem vet?

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

ehall skrev: tor apr 20, 2023 4:48 pm
Tullekoppen skrev: tor apr 20, 2023 12:20 am
ehall skrev: tor apr 20, 2023 12:03 am
En ting er samarbeid som en politisk fagforeningen får velge, en annen ting er at en forening betaler seg inn i et politisk parti for å få innflytelse. I bananrepublikker ville vi kalt det politisk korrupsjon. I Norge er det «faglig samarbeid».
Du hadde hatt god nytte av å lese litt fagforeningshistorie. Da hadde du visst at det du skriver er feil.
Hva er feil?
Les innlegget mitt midt på side 6.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 7:47 pm
MacanT skrev: fre apr 21, 2023 4:49 pm
MRSA skrev: fre apr 21, 2023 4:43 pm

Så 22500 er ikkje noko å streike om.
Vel, det er nok ikke særlig mange LO-medlemmer som har over 11 millioner i lønn :D
Nei, men noen kanskje? Mistenker heller at det er noe galt med matte evnen til enkelte.. men hvem vet?
Det manglar dessverre ein link. Men oppgjeret enda med at reinhaldsarbeidarar fekk 22500 meir i året. Du kan fable om 0,2%, men for folk flest er det pengar som tell. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... g-fornoeyd

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

MRSA skrev: fre apr 21, 2023 7:58 pm
Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 7:47 pm
MacanT skrev: fre apr 21, 2023 4:49 pm
Vel, det er nok ikke særlig mange LO-medlemmer som har over 11 millioner i lønn :D
Nei, men noen kanskje? Mistenker heller at det er noe galt med matte evnen til enkelte.. men hvem vet?
Det manglar dessverre ein link. Men oppgjeret enda med at reinhaldsarbeidarar fekk 22500 meir i året. Du kan fable om 0,2%, men for folk flest er det pengar som tell. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... g-fornoeyd
Hvor er logikken din? LO streiket for å få flyttet 0,2 prosentpoeng over fra lokal til sentral oppgjør. Rammen er prikk lik. At dette utgjør 22 tusen 500 kroner må du gjerne forklare. Eller er det feberfantasier om at nho sitt tilbud var 0%?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 8:15 pm
MRSA skrev: fre apr 21, 2023 7:58 pm
Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 7:47 pm

Nei, men noen kanskje? Mistenker heller at det er noe galt med matte evnen til enkelte.. men hvem vet?
Det manglar dessverre ein link. Men oppgjeret enda med at reinhaldsarbeidarar fekk 22500 meir i året. Du kan fable om 0,2%, men for folk flest er det pengar som tell. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... g-fornoeyd
Hvor er logikken din? LO streiket for å få flyttet 0,2 prosentpoeng over fra lokal til sentral oppgjør. Rammen er prikk lik. At dette utgjør 22 tusen 500 kroner må du gjerne forklare. Eller er det feberfantasier om at nho sitt tilbud var 0%?
I tillegg vart tillegget for dei som ikkje har lokale forhandlingar auka kraftig.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 8:15 pm
MRSA skrev: fre apr 21, 2023 7:58 pm
Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 7:47 pm

Nei, men noen kanskje? Mistenker heller at det er noe galt med matte evnen til enkelte.. men hvem vet?
Det manglar dessverre ein link. Men oppgjeret enda med at reinhaldsarbeidarar fekk 22500 meir i året. Du kan fable om 0,2%, men for folk flest er det pengar som tell. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... g-fornoeyd
Hvor er logikken din? LO streiket for å få flyttet 0,2 prosentpoeng over fra lokal til sentral oppgjør. Rammen er prikk lik. At dette utgjør 22 tusen 500 kroner må du gjerne forklare. Eller er det feberfantasier om at nho sitt tilbud var 0%?
Du kan jo se på de faktiske tallene, så ser du hva som er gitt og at det ikke kun er et generelt tillegg man har forhandlet seg frem til.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Og nå øker altså matvareprisene. Noen som er sjokkert? Ikke jeg i hvert fall. Lønnsoppgjøret på 5,2 % virker kanskje høyt, men det er det ikke. Den reelle prisøkningen i samfunnet ligger på 7-10 %. 4,9 % er kunstig lavt. Ikke faen om den reelle inflasjonen er under 5 %. Dette blir moro. Hvis du tror lønnsoppgjøret i år var høyt, bare vent til neste år. Dersom prisveksten er på 7 % ,vil LO kreve 8 %, og vi er i gang. ALT dette kunne vært unngått hvis AP hadde hatt en god økonomisk politikk, hvis ikke matvareprisene, strømprisene og bensinprisene fikk løpe løpsk. De har null løsninger og er fullstendig handlingslammet. De vil at folk skal bli fattigere, ved at alle kostnader øker men ikke lønningene i like stor grad. Vi kan ende som Argentina, med en 100 % inflasjon. Dette er virkelig ikke bra. Selv LO oppfordret regjeringen til å ta tak i strømprisene, slik at lønnsoppgjøret kunne gå smidigere. Dette nektet regjeringen å gjøre. LO ble reddet av Kiwi som presset ned prisene. Men nå har de økt igjen. Den reelle økonomiske situasjonen til Norge er svært alvorlig, lav krone, høye renter, økte matvarepriser, skyhøye strømregninger osv. Vi går altså inn i en resesjon, takket være regjeringen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

PapaSmurf skrev: fre apr 21, 2023 3:58 pm
Folk_flesk skrev: fre apr 21, 2023 3:55 pm
VivaLV skrev: fre apr 21, 2023 3:44 pm

Fryktelig mange som skal gjøre seg morsomme på de som har hamstret.
Handlet inn litt ekstra. Men vi snakker om under 3 6-pack.
For meg og de andre som er avhengig av cola er det uansett drukket opp i god tid før 17. mai :-)
"Hamstret" selv en 10-pack med 0,33 Frydenlund blå. Da slipper jeg iallefall å tenke på ølkjøp til helga.
Haha. Jeg kjøpte en sixpack Frydenlund blå på mandag bare for å være sikker på at jeg hadde litt øl til helga. Men det var da aldri i nærheten av tomt for verken øl eller Pepsi Max her, så hamstring var det lite av.
Selv kjøpte jeg 2 sixpack Aass Lite Vienna Lager.

Jeg boikotter Frydenlund og alle andre Ringnes/Carlsberg produkter så Carlsberg opererer i Russland. De har snakket om å trekke seg ut i over et år nå, foreløpig har det blitt med snakket. I fjor tjente de hundrevis av millioner i Russland.

Queenie

Legg inn av Queenie »

TheBaseline skrev: fre apr 21, 2023 9:05 pm Og nå øker altså matvareprisene. Noen som er sjokkert? Ikke jeg i hvert fall. Lønnsoppgjøret på 5,2 % virker kanskje høyt, men det er det ikke. Den reelle prisøkningen i samfunnet ligger på 7-10 %. 4,9 % er kunstig lavt. Ikke faen om den reelle inflasjonen er under 5 %. Dette blir moro. Hvis du tror lønnsoppgjøret i år var høyt, bare vent til neste år. Dersom prisveksten er på 7 % ,vil LO kreve 8 %, og vi er i gang. ALT dette kunne vært unngått hvis AP hadde hatt en god økonomisk politikk, hvis ikke matvareprisene, strømprisene og bensinprisene fikk løpe løpsk. De har null løsninger og er fullstendig handlingslammet. De vil at folk skal bli fattigere, ved at alle kostnader øker men ikke lønningene i like stor grad. Vi kan ende som Argentina, med en 100 % inflasjon. Dette er virkelig ikke bra. Selv LO oppfordret regjeringen til å ta tak i strømprisene, slik at lønnsoppgjøret kunne gå smidigere. Dette nektet regjeringen å gjøre. LO ble reddet av Kiwi som presset ned prisene. Men nå har de økt igjen. Den reelle økonomiske situasjonen til Norge er svært alvorlig, lav krone, høye renter, økte matvarepriser, skyhøye strømregninger osv. Vi går altså inn i en resesjon, takket være regjeringen.
Ser ut som de fleste kan ha godt av å våkne litt.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

MRSA skrev: fre apr 21, 2023 8:18 pm
Scuderia skrev: fre apr 21, 2023 8:15 pm
MRSA skrev: fre apr 21, 2023 7:58 pm

Det manglar dessverre ein link. Men oppgjeret enda med at reinhaldsarbeidarar fekk 22500 meir i året. Du kan fable om 0,2%, men for folk flest er det pengar som tell. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... g-fornoeyd
Hvor er logikken din? LO streiket for å få flyttet 0,2 prosentpoeng over fra lokal til sentral oppgjør. Rammen er prikk lik. At dette utgjør 22 tusen 500 kroner må du gjerne forklare. Eller er det feberfantasier om at nho sitt tilbud var 0%?
I tillegg vart tillegget for dei som ikkje har lokale forhandlingar auka kraftig.
Auka med 22500,-?

Brukeravatar
Korgutt  
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Vær forøvrig oppmerksom på at ved streik så blir etterbetalingen gjeldende fra den datoen hvor arbeidet gjenopptas og ikke fra 1.april. Så ved LO/NHO streiken så vil man miste etterbetalingen for 3 uker da arbeidet ble gjenopptatt 22.april.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Enighet også i statsoppgjøret, som forventet blir rammen på 5,2 %

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Nå er det mulig det er noe jeg ikke forstår, men for meg virker det som om begrepsbruken i året oppgjør er annerledes enn tidligere år - uten at det bemerkes av noen?

5,2% i ramme, det er greit. Normalt ville dette betydd 5,2% minus overheng og glidning, og så satt man igjen med en noe mindre enn opprinnelig til faktisk fordeling.

Ifjor feks, ramme på 3,8% og det forhandles for Akademikerne / UNIO lokalt på 2,46% jmfr riksmeglerens møtebok.

I år ramme på 5,2% og det forhandles for samme avtale på 5,3% lokalt. Hva er forskjellen? Hvorfor trekker man ikke fra overheng og glidning for det forhandles lokalt, slik man har gjort tidligere år?

Med min hyrten-og-styrten logikk tilsier vel det at rammen «egentlig» er på 6-7% om man har 5,3% å fordele lokalt?

KBY

Legg inn av KBY »

Staten ønsker at alle private skal bruke mindre penger for å stagge inflasjonen
Er du lærer derimot så kastes det penger etter deg for å jobbe et par uker i året…

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... t-oppgjoer

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

palimpsest skrev: tir mai 02, 2023 3:31 pm Nå er det mulig det er noe jeg ikke forstår, men for meg virker det som om begrepsbruken i året oppgjør er annerledes enn tidligere år - uten at det bemerkes av noen?

5,2% i ramme, det er greit. Normalt ville dette betydd 5,2% minus overheng og glidning, og så satt man igjen med en noe mindre enn opprinnelig til faktisk fordeling.

Ifjor feks, ramme på 3,8% og det forhandles for Akademikerne / UNIO lokalt på 2,46% jmfr riksmeglerens møtebok.

I år ramme på 5,2% og det forhandles for samme avtale på 5,3% lokalt. Hva er forskjellen? Hvorfor trekker man ikke fra overheng og glidning for det forhandles lokalt, slik man har gjort tidligere år?

Med min hyrten-og-styrten logikk tilsier vel det at rammen «egentlig» er på 6-7% om man har 5,3% å fordele lokalt?
Er vel ikke slik at en forhandler om 5,3 % lokalt.

En har et sentralt tillegg (minus overheng og glidning), i tillegg har mann en lokal pott. Til sammen utgjør dette 5,3 %.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

KBY skrev: ons mai 03, 2023 5:32 pm Staten ønsker at alle private skal bruke mindre penger for å stagge inflasjonen
Er du lærer derimot så kastes det penger etter deg for å jobbe et par uker i året…

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... t-oppgjoer
For ikke å snakke om folk som Halvor Egner Granerud som tjener flere millioner på å jobbe noen få minutter i året.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»